Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A POSTMODERNIST HISTORICAL NOVEL: “BENİM ADIM KIRMIZI”

Yıl 2019, Sayı: 7, 20 - 33, 26.03.2019
https://doi.org/10.32579/mecmua.527194

Öz

Orhan Pamuk, who uses the advantage of a multi-faceted personality as a
touchstone in his writing, because of his success in enriching the multi-layered and deep
colors of his works with the different techniques he has applied, he has always taken
his place among the writers of Turkish and World Literature researchers. When Pamuk's
novel Benim Adım Kırmızı (1988), which blends the historical traditions of the past
with the traces of his own life and his interest in the painting, reveals his interest in the
painting; it is seen that it is subject to examinations from different angles in terms of its
plot, the way it is fictionalised, the variety of the techniques used and its structure. In
his unpublished Master's thesis named “The Reflections of Postmodernism in Orhan
Pamuk's Novels” which is the source of this article by Tahsin Yaprak, he examined
Orhan Pamuk's novels in detail under the title of Postmodernism (except for his novels
in Kafamda Bir Tuhaflık and Kırmızı Saçlı Kadın) a large gap in the area appears to fill.
In this article, Benim Adım Kırmızı, which is written with postmodern technique and
which brings the reader to an immersive adventure journey within the history-crimelove triangle, will be discussed in the context of the historical novel, and will be
attempted to be reflected. In addition, the study aims to fill a gap in the field of literature
and be a useful resource for new researches.

Kaynakça

  • Referans1 Argunşah, Hülya (2016). Tarih ve Roman, Kesit Yayınları, İstanbul.
  • Referans2 Argunşah, Hülya (2006): “Tarihi Roman”, Türk Edebiyatı Tarihi, Cilt 4, İstanbul, s. 416.
  • Referans3 Argunşah, Hülya (2002). “Tarihi Romanda Post-Modern Arayışlar”, İlmi Araştırmalar, Sayı 14, İstanbul, s. 19.
  • Referans4 Azamat, Nihat (2001). “Kalenderiyye”. TDV, Cilt 24, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Referans5 Çalışlar, Oral (1998). "Nakkaşın Mürekkebi Kırmızı", Cumhuriyet Dergi, Sayı 665, İstanbul.
  • Referans6 Göğebakan, Turgut (2004). Tarihsel Roman Üzerine, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Referans7 Oppermann, Serpil (2006): Postmodern Tarih Kuramı, Phoenix Yayınevi, Ankara.
  • Referans8 Pamuk, Orhan (1999). Benim Adım Kırmızı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Referans9 Pamuk, Orhan (2010). Manzaradan Parçalar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Referans10 Pamuk, Orhan (1999). Öteki Renkler, İletişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul.
  • Referans11 Perker, Z. Sevgen (2008). “XVI. Yüzyıl İstanbul’unun ‘Benim Adım Kırmızı’ Romanındaki Yansımaları: Yer/Mekan”, e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 3, Number: 4, Article Number: C0091.
  • Referans12 Samsakçı, Mehmet (2011). “Gerçekliğin İdraki ve Üslûp Sorunları Bağlamında Benim Adım Kırmızı”, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Y. 3, S. 6, s. 121-138.
  • Referans13 Uzundemir, Özlem (2001). “Benim Adım Kırmızı’da Doğu ile Batı, Geçmiş ile Günümüz Arasında Diyalog Arayışları”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1.
  • Referans14 Yalçın Çelik, Dilek (2005). Yeni Tarihselcilik Kuramı ve Türk Edebiyatında Postmodern Tarih Romanları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Referans15 Yaprak, Tahsin (2012). Postmodernizmin Orhan Pamuk’un Romanlarındaki Yansımaları, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman.

POSTMODERN BİR TARİHİ ROMAN: BENİM ADIM KIRMIZI

Yıl 2019, Sayı: 7, 20 - 33, 26.03.2019
https://doi.org/10.32579/mecmua.527194

Öz



Çok yönlü kişiliğinin
sağladığı birikim avantajını yazarlığında bir mihenk taşı olarak kullanan Orhan
Pamuk,
  eserlerinin çok katmanlı/derin
oluşu ve konularındaki renkliliği uyguladığı farklı tekniklerle
zenginleştirmesindeki başarısı nedeniyle her zaman için Türk ve dünya edebiyatı
araştırmacılarının üzerinde incelikle durduğu yazarları arasında yerini
almıştır. Pamuk’un geçmişte kalan tarihi gelenekleri kendi hayatından taşıdığı izlerle
harmanladığı ve resme duyduğu ilgisini de gözler önüne serdiği 1998 yılında yayımlanan
Benim Adım Kırmızı adlı romanının da,
yazarının özellikleri göz önüne alındığında gerek konusu, gerek kurgulanış
biçimi, gerek kullandığı tekniklerin çeşitliliği, gerekse yapısı bakımından
farklı açılardan incelemelere konu olduğu görülür. Tahsin Yaprak’ın bu makaleye
de kaynaklık eden “Postmodernizmin Orhan Pamuk’un Romanlarındaki Yansımaları”
adlı yayımlanmamış Yüksek Lisans tezinde Orhan Pamuk’un romanlarının tamamını (
Kafamda Bir Tuhaflık ve Kırmızı Saçlı Kadın adlı romanları hariç)
postmodernizm adı altında detaylı bir şekilde incelediği ve bu alanda büyük bir
boşluğu doldurduğu görülür. Bu makalede ise postmodern teknikle yazılan ve
okuyucuyu tarih-polisiye-aşk üçgeni içinde sürükleyici bir macera yolculuğuna
çıkaran
Benim Adım Kırmızı adlı eser
tarihi roman bağlamında ele alınacak, eserdeki tarihe postmodernist yaklaşım ve
değinilen tarihsel unsurların boyutları incelenerek postmodern tarihi romanın
özelliklerinin neler olduğu somut bir örnek üzerinden yansıtılmaya
çalışılacaktır. Bununla birlikte çalışmanın edebiyat alanında da bir boşluğu
doldurması ve yeni araştırmalar için faydalı bir kaynak olması
hedeflenmektedir.



Kaynakça

  • Referans1 Argunşah, Hülya (2016). Tarih ve Roman, Kesit Yayınları, İstanbul.
  • Referans2 Argunşah, Hülya (2006): “Tarihi Roman”, Türk Edebiyatı Tarihi, Cilt 4, İstanbul, s. 416.
  • Referans3 Argunşah, Hülya (2002). “Tarihi Romanda Post-Modern Arayışlar”, İlmi Araştırmalar, Sayı 14, İstanbul, s. 19.
  • Referans4 Azamat, Nihat (2001). “Kalenderiyye”. TDV, Cilt 24, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Referans5 Çalışlar, Oral (1998). "Nakkaşın Mürekkebi Kırmızı", Cumhuriyet Dergi, Sayı 665, İstanbul.
  • Referans6 Göğebakan, Turgut (2004). Tarihsel Roman Üzerine, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Referans7 Oppermann, Serpil (2006): Postmodern Tarih Kuramı, Phoenix Yayınevi, Ankara.
  • Referans8 Pamuk, Orhan (1999). Benim Adım Kırmızı, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Referans9 Pamuk, Orhan (2010). Manzaradan Parçalar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Referans10 Pamuk, Orhan (1999). Öteki Renkler, İletişim Yayınları, 2. Baskı, İstanbul.
  • Referans11 Perker, Z. Sevgen (2008). “XVI. Yüzyıl İstanbul’unun ‘Benim Adım Kırmızı’ Romanındaki Yansımaları: Yer/Mekan”, e-Journal of New World Sciences Academy, Volume: 3, Number: 4, Article Number: C0091.
  • Referans12 Samsakçı, Mehmet (2011). “Gerçekliğin İdraki ve Üslûp Sorunları Bağlamında Benim Adım Kırmızı”, Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Y. 3, S. 6, s. 121-138.
  • Referans13 Uzundemir, Özlem (2001). “Benim Adım Kırmızı’da Doğu ile Batı, Geçmiş ile Günümüz Arasında Diyalog Arayışları”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 1.
  • Referans14 Yalçın Çelik, Dilek (2005). Yeni Tarihselcilik Kuramı ve Türk Edebiyatında Postmodern Tarih Romanları, Akçağ Yayınları, Ankara.
  • Referans15 Yaprak, Tahsin (2012). Postmodernizmin Orhan Pamuk’un Romanlarındaki Yansımaları, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm FİLOLOJİ
Yazarlar

Tuba Kıraç 0000-0001-5856-9396

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Kıraç, T. (2019). POSTMODERN BİR TARİHİ ROMAN: BENİM ADIM KIRMIZI. Mecmua(7), 20-33. https://doi.org/10.32579/mecmua.527194


DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan

Uluslararası Hakemli Bir Dergidir