Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma

Yıl 2018, Cilt: 14 Sayı: 3, 880 - 895, 25.12.2018
https://doi.org/10.17860/mersinefd.485161

Öz

Bu araştırmanın temel amacı lise öğretmenlerinin mesleki motivasyon
algılarının incelenmesidir. Öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin,
motivasyonlarında anlamlı farklılığa neden olacak faktörlerin bilinmesinin,
mesleği önemseme nedenlerinin ve motivasyon artışında/düşüşünde etkili olan
faktörlerin anlaşılmasında bu araştırmanın katkı sağlaması beklenmektedir. Araştırma
karma yöntemli olup hem nicel hem nitel desenler birlikte kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel kısmının örneklemini 2016–2017 öğretim yılı içerisinde Siirt
il merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde görev yapan tesadüfi
örnekleme yoluyla seçilen toplam 236 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın
nitel kısma ait çalışma grubunu liselerde görevli öğretmenler içinden kolay
ulaşılabilir örnekleme yoluyla seçilen 28 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak nicel kısımda Şener (2009) tarafından geliştirilen
“Mesleki Motivasyon Ölçeği” yer almaktadır. Nitel kısımda ise araştırmacılar
tarafından oluşturulan yapılandırılmış görüşme formu yer almaktadır. Verilerin
çözümlenmesinde, nicel kısım için betimsel analiz ve fark testlerinden, nitel
kısım için içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda lise
öğretmenlerinin mesleki motivasyon algılarının orta seviyede olduğu; eğitim
durumu, meslek seçimindeki istek ve mesleki memnuniyet değişkenlerinde anlamlı
farklılık olduğu görülmüştür. Eğitim düzeyi arttıkça mesleki motivasyonun da
arttığı, mesleklerini isteyerek seçen öğretmenlerin ve mesleki memnuniyeti olan
öğretmenlerin motivasyonlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın
nitel kısmında lise öğretmenlerinin mesleğin önemini vurgulamada, mesleki
motivasyonun artmasında/düşüşünde dış unsurları daha çok öne çıkardığı
görülmüştür.

Kaynakça

  • Argon, T., & Ertürk, R. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin içsel motivasyonları ve örgütsel kimliğe yönelik algıları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 19(2), 159-179.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı Ankara: Pegem Akademi
  • Can, H. (1994). Organizasyon ve Yönetim. 3. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Cemaloğlu, N., & Şahin, D. E. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 465-484.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York, NY: Academic Press.
  • Dede, Y., & Argün, Z. (2004). Öğrencilerin matematiğe yönelik içsel ve dışsal motivasyonlarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 29(134).
  • Deniz, Ü. ve Erdener, M. A. (2016). Öğretmenlerin iş motivasyonlarını etkileyen etmenler. Tüfekçi, Ö. K. (Ed.). Sosyal bilimlerde stratejik araştırmalar (ss. 29-41). Saarbrücken: Lambert Academic Publishing
  • Dereli, E., & Acat, M. B. (2010). Okul öncesi eğitim öğretmenliği bölümü öğrencilerinin motivasyon kaynakları ve sorunları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 173-187.Dinçer, Ö. & Fidan, Y.(1997). İşletme Bilimine Giriş. İstanbul: Beta Basımevi
  • Doğan, S., & Koçak, O. (2014). Okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile öğretmenlerin motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 20(2), 191-216.
  • Dündar, S., Özutku, H., & Taşpınar, F. (2007). İçsel ve dışsal motivasyon araçlarının işgörenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi: ampirik bir inceleme. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 105-119.Eroğlu, F. (2000) Davranış Bilimleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
  • Green, J. C.,Krayder, H., &Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.). Research methods in the social sciences (pp. 275-282). London: Sage
  • Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2006). Özel Ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin Beklentilerinin İş Doyumu Ve Motivasyon Üzerine Etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 3-14.
  • Kurt, T. (2005). Herzberg in Çift Faktörlü Güdüleme Kuramının Öğretmenlerin Motivasyonu Açısından Çözümlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1).
  • Oran, F. Ç., Güler, S. B., & Bilir, P. (2016). İş Motivasyonun Örgütsel Bağlılığa Olan Etkinin İncelenmesi: Sultangazi/İstanbul İlköğretim Okullarında Bir Araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(35).
  • Öğüt, A., Akgemci, T., & Demirsel, M. T. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi Bağlamında Örgütlerde İşgören Motivasyonu Süreci. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 277-290.
  • Önen, L. & Tüzün, B. (2005). Motivasyon. İstanbul: Epsilon Yayıncılık
  • Örücü, E., & Kanbur, A. (2008). Örgütsel-yönetsel motivasyon faktörlerinin çalışanların performans ve verimliliğine etkilerini incelemeye yönelik ampirik bir çalışma: Hizmet ve endüstri işletmesi örneği. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 85-97.
  • Özdemir, S., & Muradova, T. (2008). Örgütlerde Motivasyon ve Verimlilik İlişkisi. Journal of Qafqaz University, (24).
  • Ryan, R. M., Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57: 749-761.
  • Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 2(4), 597-608.
  • Şener, M. (2009). Hizmet İçi Eğitimin Sınıf Öğretmenlerinin Motivasyon Düzeyine Etkisi. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Halk Eğitimi Bilim Dalı
  • Tunçer, P. (2013). Örgütlerde performans değerlendirme ve motivasyon. Sayıştay Dergisi, 88(1), 87-108.
  • Uyulgan, M. A., & Akkuzu, N. (2014). Öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarına bir bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 7-32.
  • Ünal, F. T., & Bursalı, H. (2013). Türkçe Öğretmenlerinin Motivasyon Faktörlerine İlişkin Görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, Issue 5
  • Verma, G. K.,& Mallick, K. (2005). Researching education: Perspectives and techniques. London: Falmer Press.
  • Wu, X. (2003). Intrinsic motivation and young language learners: the impact of the classroom environment. System, 31, 501-517
  • Yaman, E., Vidinlioğlu, Ö., & Çitemel, N. (2010). İşyerinde psikoşiddet, motivasyon ve huzur: Öğretmenler çok şey mi bekliyor? Psikoşiddet mağduru öğretmenler üzerine. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1136-1151.
  • Yavuz, C., & Bahtiyar Karadeniz, C. (2009). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Uluslararası Sosyal Aratırmalar Dergisi 2,9
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hacı İsmail Arslantaş 0000-0001-5135-7286

Rasim Tösten

Dilan Bektaş Marakçı Bu kişi benim 0000-0002-8083-8510

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslantaş, H. İ., Tösten, R., & Bektaş Marakçı, D. (2018). Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 880-895. https://doi.org/10.17860/mersinefd.485161

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.