Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜREL MİRAS YAPIM SÜREÇLERİNDE SEMBOLİK İYİLEŞMENİN ROLÜ: 15 TEMMUZ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 94 - 109, 30.06.2019

Öz

 15 Temmuz
darbe girişimi günü ve sonrasında yaşanan süreçler, Türk toplumunun her
kesiminden fertleri belli derecelerde etkilemiştir. Birçok insanın şehit ve
gazi olduğu bu darbe girişimi, yalnız fertlerin kendisinde değil toplumsal hafızasında
da derin izler bırakmıştır. Bu sebeple bireylerin toplumsal hafızasının canlı
tutulması adına farklı strateji ve teknikler geliştirilmiştir. Geliştirilen
stratejilerin temelini ise darbe girişimi sonrası kurgulanmış söylemler oluşturmaktadır.
Bahsi geçen söylemlerin hedef kitlesi çekişmeyi deneyimleyen bireyler ve bu
bireylerin gelecek nesilleriyken, amacı da bireyleri ortak bir kültürel miras
oluşturma süreçleriyle etkilemek olmuştur. Bu etkileme süreçlerinin
ürünlerinden biri olan kültürel miras yapım süreçleri de 15 Temmuz sonrası
yaşanan değişiklikler ve yenilikler yoluyla kendini göstermiştir. Kültürel
miras açısından deneyimlenen değişiklik ve yeniliklerin yansımalarından biri de
sembolik iyileşmeye yönelik geliştirilen kültürel ve söylemsel pratikler
olmuştur. Bu pratiklerin başında ise 15 Temmuz kahramanlık motif ve anlatıları,
15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü ve 15 Temmuz sonrası inşa edilen ya da
üzerinde sembolik değişiklikler yapılan mekân ve yapılar gelmektedir. 15 Temmuz
buhranı sonrası yaşanan bu yenilikler şüphesiz toplumun deneyimlediği çekişme
sonrası süreçleri sembolik anlamda hatırlatmaya, iyileştirmeye ve yaşatmaya yöneliktir.

Kaynakça

  • Alivizatou, M. (2012), Intangible Heritage And The Museum: New Perspectives Of Cultural Preservation, Walnut Creek: West Coast Press. Althusser, L. (2002), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları(5.Baskı), Özışık, M. & Alp, Y. (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.Akşam (2017), 15 Temmuz Marşı Sözleri Nelerdir? 15 Temmuz Marşı Dinle, Haberler, Güncel Haberler içinde, https://www.aksam.com.tr/guncel/15-temmuz-marsi-sozleri-nelerdir-15-temmuz-marsi-dinle/haber-643147, 10 Mayıs 2019 tarihinde erişildi. Assmann, J. & Czaplicka, J. (1995), ‘‘Collective Memory and Cultural Identity’’, New German Critique 65, Cultural History/Cultural Studies: 125-133, https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ARCH469/Assmann.pdf, 2 Haziran 2019 tarihinde erişildi.Ashworth, G.J. (2006), ‘‘Memorialization of Violence and Tradegy: Human Trauma as Heritage’’ Brian Graham & Peter Howard (Der) içinde, Ashgate Research Companion to Heritage and Identity, Hampshire: Ashgate, 231-244Association of Southeast Asian Nations (2000), ASEAN Declaration On Cultural Heritage, http://cultureandinformation.asean.org/wp-content/uploads/2013/11/ASEAN-Declaration-on-Cultural-Heritage.pdf, 2 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Dicks, B. (2000), Heritage, Place and Community, Cardiff: University of Wales Press. Bişkin, H. (2017), 15 Temmuz Sonrası Nerelerin Adı Değişti?, Gazete DuvaR., https://www.gazeteduvar.com.tr/gundem/2017/07/15/15-temmuz-sonrasi-nerelerin-adi-degisti/, 13 Mayıs 2019 tarihinde erişildi. Byrne, D. (2009), ‘‘A Critique Of Unfeeling Heritage’’, Laurajane Smith & Akagawa Natsuko (Der) içinde, Intangible Heritage, New York: Routledge: 229-252CNNTürk.com (2017), 15 Temmuz Şehitler Anıtı Bugün Açıldı. İşte Anıtın Özellikleri..., Haberler, Türkiye içinde, https://www.cnnturk.com/turkiye/15-temmuz-sehitler-aniti-bugun-acildi-iste-anitin-ozellikleri?page=1, 4 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Giblin, J. D. (2013), ‘‘Post-conflict Heritage: Symbolic Healing and Cultural Renewal’’, International Journal of Heritage Studies, 20(5): 500-518Haberler.com (2016), 15 Temmuz Şehitlerinin İsmi Okullarda Yaşatılacak, Haberler, Yerel, Haber içinde, https://www.haberler.com/15-temmuz-sehitlerinin-ismi-okullarda-yasatilacak-8882588-haberi/, 1 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Hall, S. (2005), ‘‘Whose Heritage? Un-settling ‘the heritage’, Re-imagining The Post-Nation’’, Jo Littler & Roshi Naidoo (Der) içinde, The Politics of Heritage: The Legacies Of ‘Race’, Londra: Routledge, 21-31Hobsbawm, E. (1983a), ‘‘Introduction: Inventing traditions’’, Eric Hobsbawm &Terence Ranger (Der) içinde, The Invention of Tradition, Cambridge: Cambridge UniversityPress, 1–15.
  • Hobsbawm, E. (1983b) ‘‘Mass-Producing Traditions: Europe, 1870–1914’’, Eric Hobsbawm& Terence Ranger (Der) içinde, The Invention of Tradition, Cambridge: Cambridge UniversityPress.Hürriyet (2017) Darbenin Yönetim Merkeziydi... 15 Temmuz'da Kahraman Oldu, Haberler, 15 Temmuz Yıldönümü içinde, http://www.hurriyet.com.tr/darbenin-yonetim-merkeziydi-15-temmuzda-kahraman-oldu-40519794, 5 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Kaplan, M. (2007), Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar-III ‘‘Tip Tahlilleri’’, İstanbul: Dergâh YayınlarıKorkmaz, M.A. & Özdemir, M. (2016, Aralık), Türk Kahramanlık Kültürünün 15 Temmuza Yansımaları, Darbeler ve Tepkiler içinde, 15-16 Aralık 2016 Uluslararası Demokrasi Sempozyumu, Giresun, https://www.academia.edu/33882494/T%C3%BCrk_Kahramanl%C4%B1k_K%C3%BClt%C3%BCr%C3%BC_ve_15_Temmuz.pdf, 14 Mayıs 2019 tarihinde erişildi. McLean, F. (2006), ‘‘Museums and The Representation Of Identity’, Brian Graham & Peter Howard (Der) içinde, Ashgate Research Companion to Heritage and Identity, Hampshire: Ashgate, 283-298Meskell, L. & Scheermeyer, C. (2008), ‘‘Heritage as Therapy: Set Pieces from the New South Africa’’, Journal of Material Culture, 13(2): 253-173McDowell, S.(2008), ‘‘Heritage, Memory and Identity’’, Brian Graham & Peter Howard (Der) içinde, Ashgate Research Companion to Heritage and Identity, Hampshire: Ashgate, 37-53Moerman, D. (1979), ‘‘Anthropology of Symbolic Healing’’, Current Anthropology, 20(1): 59-80Moyser, G. (1991), Politics and Religion in the Modern World, Londra: Routledge. Nora, P. (2006), Hafıza Mekânları, Özcan, M. E. (Çev), Ankara: Dost KitabeviOlsen, B. (2001), ‘‘Excavating The Other: European Archaeology In The Age Of Globalisation’’, K. Kobylinski (Der) içinde, Quo Vadis Archaeologia: Whither European Archaeology in the 21st Century?, Warsaw: European Science Foundation Reckwitz, A. (2002), ‘‘Toward a Theory of Social Practices’’, European Journal of Sociology, 5(2): 243–263. Smith, L. (2006), The Uses of Heritage, New York: Routledge UNESCO (2011), What Is Intangible Cultural Heritage?, https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003, 2 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Yelsalı Parmaksız, P.M. (2012), ‘‘Çanakkale Bellek Savaşı’’, Neye Yarar Hatıralar? Bellek ve Siyaset Çalışmaları, Pınar Melis Yelsalı Parmaksız(Der), Ankara: Phoenix Yayınevi, 281-301Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar (2016), 15 Temmuz’da Türkiye’de Yaşanan Darbe Girişimi Hakkında Basın Açıklaması, https://www.ytb.gov.tr/haberler/15-temmuzda-turkiyede-yasanan-darbe-girisimi-hakkinda-basin-aciklamasi, 1 Haziran 2019 tarihinde erişildi.
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 94 - 109, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Alivizatou, M. (2012), Intangible Heritage And The Museum: New Perspectives Of Cultural Preservation, Walnut Creek: West Coast Press. Althusser, L. (2002), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları(5.Baskı), Özışık, M. & Alp, Y. (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.Akşam (2017), 15 Temmuz Marşı Sözleri Nelerdir? 15 Temmuz Marşı Dinle, Haberler, Güncel Haberler içinde, https://www.aksam.com.tr/guncel/15-temmuz-marsi-sozleri-nelerdir-15-temmuz-marsi-dinle/haber-643147, 10 Mayıs 2019 tarihinde erişildi. Assmann, J. & Czaplicka, J. (1995), ‘‘Collective Memory and Cultural Identity’’, New German Critique 65, Cultural History/Cultural Studies: 125-133, https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ARCH469/Assmann.pdf, 2 Haziran 2019 tarihinde erişildi.Ashworth, G.J. (2006), ‘‘Memorialization of Violence and Tradegy: Human Trauma as Heritage’’ Brian Graham & Peter Howard (Der) içinde, Ashgate Research Companion to Heritage and Identity, Hampshire: Ashgate, 231-244Association of Southeast Asian Nations (2000), ASEAN Declaration On Cultural Heritage, http://cultureandinformation.asean.org/wp-content/uploads/2013/11/ASEAN-Declaration-on-Cultural-Heritage.pdf, 2 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Dicks, B. (2000), Heritage, Place and Community, Cardiff: University of Wales Press. Bişkin, H. (2017), 15 Temmuz Sonrası Nerelerin Adı Değişti?, Gazete DuvaR., https://www.gazeteduvar.com.tr/gundem/2017/07/15/15-temmuz-sonrasi-nerelerin-adi-degisti/, 13 Mayıs 2019 tarihinde erişildi. Byrne, D. (2009), ‘‘A Critique Of Unfeeling Heritage’’, Laurajane Smith & Akagawa Natsuko (Der) içinde, Intangible Heritage, New York: Routledge: 229-252CNNTürk.com (2017), 15 Temmuz Şehitler Anıtı Bugün Açıldı. İşte Anıtın Özellikleri..., Haberler, Türkiye içinde, https://www.cnnturk.com/turkiye/15-temmuz-sehitler-aniti-bugun-acildi-iste-anitin-ozellikleri?page=1, 4 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Giblin, J. D. (2013), ‘‘Post-conflict Heritage: Symbolic Healing and Cultural Renewal’’, International Journal of Heritage Studies, 20(5): 500-518Haberler.com (2016), 15 Temmuz Şehitlerinin İsmi Okullarda Yaşatılacak, Haberler, Yerel, Haber içinde, https://www.haberler.com/15-temmuz-sehitlerinin-ismi-okullarda-yasatilacak-8882588-haberi/, 1 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Hall, S. (2005), ‘‘Whose Heritage? Un-settling ‘the heritage’, Re-imagining The Post-Nation’’, Jo Littler & Roshi Naidoo (Der) içinde, The Politics of Heritage: The Legacies Of ‘Race’, Londra: Routledge, 21-31Hobsbawm, E. (1983a), ‘‘Introduction: Inventing traditions’’, Eric Hobsbawm &Terence Ranger (Der) içinde, The Invention of Tradition, Cambridge: Cambridge UniversityPress, 1–15.
  • Hobsbawm, E. (1983b) ‘‘Mass-Producing Traditions: Europe, 1870–1914’’, Eric Hobsbawm& Terence Ranger (Der) içinde, The Invention of Tradition, Cambridge: Cambridge UniversityPress.Hürriyet (2017) Darbenin Yönetim Merkeziydi... 15 Temmuz'da Kahraman Oldu, Haberler, 15 Temmuz Yıldönümü içinde, http://www.hurriyet.com.tr/darbenin-yonetim-merkeziydi-15-temmuzda-kahraman-oldu-40519794, 5 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Kaplan, M. (2007), Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar-III ‘‘Tip Tahlilleri’’, İstanbul: Dergâh YayınlarıKorkmaz, M.A. & Özdemir, M. (2016, Aralık), Türk Kahramanlık Kültürünün 15 Temmuza Yansımaları, Darbeler ve Tepkiler içinde, 15-16 Aralık 2016 Uluslararası Demokrasi Sempozyumu, Giresun, https://www.academia.edu/33882494/T%C3%BCrk_Kahramanl%C4%B1k_K%C3%BClt%C3%BCr%C3%BC_ve_15_Temmuz.pdf, 14 Mayıs 2019 tarihinde erişildi. McLean, F. (2006), ‘‘Museums and The Representation Of Identity’, Brian Graham & Peter Howard (Der) içinde, Ashgate Research Companion to Heritage and Identity, Hampshire: Ashgate, 283-298Meskell, L. & Scheermeyer, C. (2008), ‘‘Heritage as Therapy: Set Pieces from the New South Africa’’, Journal of Material Culture, 13(2): 253-173McDowell, S.(2008), ‘‘Heritage, Memory and Identity’’, Brian Graham & Peter Howard (Der) içinde, Ashgate Research Companion to Heritage and Identity, Hampshire: Ashgate, 37-53Moerman, D. (1979), ‘‘Anthropology of Symbolic Healing’’, Current Anthropology, 20(1): 59-80Moyser, G. (1991), Politics and Religion in the Modern World, Londra: Routledge. Nora, P. (2006), Hafıza Mekânları, Özcan, M. E. (Çev), Ankara: Dost KitabeviOlsen, B. (2001), ‘‘Excavating The Other: European Archaeology In The Age Of Globalisation’’, K. Kobylinski (Der) içinde, Quo Vadis Archaeologia: Whither European Archaeology in the 21st Century?, Warsaw: European Science Foundation Reckwitz, A. (2002), ‘‘Toward a Theory of Social Practices’’, European Journal of Sociology, 5(2): 243–263. Smith, L. (2006), The Uses of Heritage, New York: Routledge UNESCO (2011), What Is Intangible Cultural Heritage?, https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003, 2 Haziran 2019 tarihinde erişildi. Yelsalı Parmaksız, P.M. (2012), ‘‘Çanakkale Bellek Savaşı’’, Neye Yarar Hatıralar? Bellek ve Siyaset Çalışmaları, Pınar Melis Yelsalı Parmaksız(Der), Ankara: Phoenix Yayınevi, 281-301Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar (2016), 15 Temmuz’da Türkiye’de Yaşanan Darbe Girişimi Hakkında Basın Açıklaması, https://www.ytb.gov.tr/haberler/15-temmuzda-turkiyede-yasanan-darbe-girisimi-hakkinda-basin-aciklamasi, 1 Haziran 2019 tarihinde erişildi.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Karataş

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 9 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karataş, İ. (2019). KÜLTÜREL MİRAS YAPIM SÜREÇLERİNDE SEMBOLİK İYİLEŞMENİN ROLÜ: 15 TEMMUZ ÖRNEĞİ. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 3(1), 94-109.

MİLLİ KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ OLARAK TÜRK BİRLİĞİ KONGRELERİNE DESTEĞİMİZ SÜRMEKTEDİR. 



22-24 Aralık tarihlerinde Akdeniz'in İncisi Alanya'da gerçekleşen "V. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi"  dergimiz MİKAD ve Alanya Belediyesi'nin işbirliği ile gerçekleşmiştir. MİKAD olarak Türk bilim dünyasına katkı sunmaya devam etmekten onur duymaktayız.

















DERGİMİZİN TÜRK DÜNYASINA AKADEMİK BAKIŞI


Milli Kültür Araştırmaları Dergisi akademik yayın hayatı, "Turan Kurultayı" sonuçları ile paralel yöndedir ve bu hedefler doğrultusunda yayın yapmaktadır. 

Sonuç bildirgesi ana teması: Köklere inemezseniz göklere yükselemezsiniz..

Hedefi: 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır…

Macaristan’ın Başkenti Budapeşte yakınlarında Bugac’ta düzenlenen TURAN KURULTAYI’nda Türk soyundan gelen Macar, Azeri, Avar, Başkurt, Bulgar, Balkar, Buryat, Çuvaş, Gagavuz, Kabardino, Karaçay, Karakalpak, Kazak, Kırgız,Kumuk, Moğol, Nogay, Oğuz, Özbek, Tatar, Tuva, Türkmen, Uygur ve Yakut boyları bir araya gelerek aşağıdaki kararları almıştır…

1) Ümitlerimizi yeşerten Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması memnuniyetle karşılanmıştır.

2) Bütün dünyaya adından bahsettiren Türk Devletler Teşkilatı daha aktif hâle getirilmelidir.

3) Bu bağlamda Türk Devletler Teşkilatının ikinci ve üçüncü halkaları mutlaka kurulmalıdır.

4) Teşkilatın kurulacak ikinci ve üçüncü halkalarında, “Türk Devletler Teşkilatında biz neden yokuz” diyen pek çok devlet gibi, Balkanlar’dan Moğolistan’a, Uyguristan’dan-Kore’ye kadar bütün akraba toplulukları yer almalıdır.

5) Bunun dışında; Özellikle Balkan Türkleri olmak üzere, Kamboçya’dan-Sri Lanka Türklerine, Pakistan ve Himalaya’daki Türklerden, Girit Türklerine, Libya’da ki Türklerden-Irak’taki Türkmenelindeki Türklere, Romanya Türklerinden-Kırım’a, Nijer’de yaşayan Tuaregler’den-Doğu Afrika’da ve Ortadoğu’da yaşayan Osmanlı Türkü’nün torunlarına, Sibirya’dan Kafkaslara, Tacikistan’a kadar hiçbir oba ve aşiretleri dışarıda bırakmadan temsilci alınması zarûrî olmuştur.

6) İşte öyle bir yapıya büründürülecek Türk Devletler Teşkilatı’nın önemli çalışması hâline gelen TURAN KURULTAYI için teklifimiz; bundan böyle dönüşümlü olarak her iki yılda bir diğer Türk Cumhuriyetlerinin birinde, olimpiyat oyunlarıyla, ekonomik ve kültürel oturumlarıyla kısaca her yönüyle icrâ edilmelidir.

7) Bugün Türk Devletler Teşkilâtının kurulması gibi; Turan Birliğini kurma mücâdelesi için, tam 100 yıl önce şehit düştüğü 4 Ağustos 1922’ye kadar, işgaldeki Türk Devletlerini kurtararak TURAN bayrağı altında biraraya getirmek isteyen Enver Paşa unutulmamalıdır. Anıtı dikilmeli, hayatı ve mücadelesi film yapılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

8)Türk Devletler Teşkilatının bünyesinde ortak ordu, ortak pazar ve ortak parlamento kurulmalı ve üçer aylık dönemlerde Macaristan Parlamentosunda toplanarak yapılan çalışmalar gözden geçirmelidir.

10) Yine TDT bünyesinde Türk Dünyası Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Türk Dünyası Araştırmalar Enstitüsü,Türk Dünyası Akademisyenler Birliği, Türk Dünyası Tarım Birliği (hayvancılık dahil), Tür Dünyası Sağlık Teşkilatı ve Türk Dünyası Arama Kurtarma (TÜDAK) kurulmalıdır.

11) Türk Dünyası Ekomomik Formu iki yılda bir Türk Dünyasının kalbi konumundaki Aşkabat’ta yapılmalıdır.

12) Türk Dünyası Bilim Olimpiyatları iki yılda bir Özbekistan’da icra edilmelidir.

13) Türk Dünyası Uzay Araştımaları Enstitüsü kurularak Kazakistan’da her yıl toplanmalıdır.

14) Türk Teknofest Festivali her yıl Türkiye’de yapılmalıdır.

15)Türk Dünyası Yüksek Öğrenim Kurumu kurulmalı, Türk Dünyasındaki üniversitelerin denkliği için üniversitelerde ıslah çalışmaları yapılmalıdır.

16) Türk Dünyası Hekimler Birliği Kurularak her yıl Azerbaycan’da biraraya gelmelidir.

17) Türk Dünyası Bilim Ödülleri düzenlenmeli ve iki yılda bir yapılan Turan Kurultayında sahiplerine takdim edilmelidir.

18) Türk Dünyası Film Festivali ve Türk Dünyası Erovizyon Müzik yarışmaları dönüşümlü olarak Kırgızistan’da birer yıl arayla yapılarak dereceye girenlere ödülleri verilmelidir.

19) Merkezi İstanbul’da olan Türk Dünyası Belediyeler Birliği “iş birliği-güç birliği” kapsamında genişletilerek, en küçük belediyelere kadar bütün Türk Dünyasını kapsayacak şekilde dizayn edilmelidir.

20) Türk Dünyası Kültür, sanat, edebiyat çalıştayları yapılarak Türk Dünyasının ortak değerleri, özellikle Dede Korkut, Nasrettin Hoca, Atilla, Timur, Uluğ Bey, Ali Kuşçu gibi önemli şahsiyetler anlatılmalıdır.

21) “Tarihini bilmeyen milletlerin coğrafyasını başkaları çizer” düsturuyla, Türk Dünyası ortak tarihi yeniden yazılmalıdır. Bunun İçin “Millî Tatihçiler Şurâsı” âcilen kurulmalıdır.

22) Başta Doğu Türkistan olmak üzere Musul-Kerkük, Kıbrıs, Kırım, Batı Trakya gibi Türk Bölgelerinin statüleri uluslararası platformlarda sürekli dile getirilerek, layık oldukları konuma gelene kadar dünya gündeminde kalmaları sağlanmalıdır.

Bütün dünya bilmelidir ki, 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır.

Turan Kurultayı Bilim Kurulu


TURAN KURULTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ..
Budapeşte, 13.08.2022