Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ability Hıerarchıes, Reasons and Recommendations of Students and Social Studies Teachers Regarding Ability In Social Studies Curriculum

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 111 - 132, 29.01.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.482103

Öz

There are different skills that each student and
teacher cares about.
In this study, it is desired that
the 8th grade students and social studies teachers list the first 5
skill choices among the 27 skills that exist in the social studies program and
why they choose these skills. At this point it is important to know their skill
hierarchies so that teachers and students have a profound world of skills.
In
addition, this study will determine what skills are most important to the
participants and which skills are most important among the skills in the social
studies curriculum.In this study, the case study of qualitative research
methods was used.The study group is composed of 30 people from Social Studies
Teachers and 117 students from 8th grade students who are working in
Sivas province based on the voluntary basis determined by appropriate sampling
method in the academic year of 2017-2018. In the analysis of the data obtained
within the research, inductive analysis was used from the types of content
analysis.As a result; three of the
skills that students and teachers rank in the first five communication skills,
empathy and problem solving skills are the same. The children to acquire the
skills that exist in the social studies program both children and teachers
stated that for the first five skills, both parents and teachers should be
recruited. In addition to these ideas, the students stated that the
environment, friends and teachers from Ataturk should be acquired from the
education specialist.

Kaynakça

  • Baykara, N. (2006). Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerileri Açısından Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Bulut, B. ve Taşkıran, C .(2014). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Programındaki Kazanımların Zihinsel Beceriler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-13.
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Becerilerin Kazandırılma Düzeyleri: Öğretmen Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi,19(3),969-990.
  • Çelikkaya, T. (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerini Geliştirmek için ÖğretmenlerinYaptıkları Etkinlikler, The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 5(5), 57-74.
  • Çelikkaya, T. (2016). Sosyal Bilgiler Programındaki Değerlere İlişkin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değer Öncelikleri ve Gerekçelerine İlişkin Görüşleri. The 2nd International Conference On The Changing World And Social Research (ICWSR’2016) October, 14-16, 2016, proceedings book s.945-962, Barcelona-SPAIN
  • Demir, M. K. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,26(3).155-169.
  • Doğanay, A. (1997). Ders Dinleme Sırasında Bilişsel Farkındalıkla İlgili Stratejilerin Kullanımı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(15), 34-42.
  • Fidan N. ve Erden M. (1997). Eğitime Giriş. Ankara:Alkım Yayıncılık.
  • Gelen, İ. (2011). Sosyal Bilgiler Programındaki Düşünme ile İlgili Bazı Ortak Becerilerin Kazanılma Düzeyinin Belirlenmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 83-106.
  • Hayırsever, F. ve Kısakürek, M. A. (2014). Sosyal Bilgiler Ders Kitabının, İlköğretim Programında Kazandırılması Hedeflenen Beceriler Açısından Değerlendirilmesi, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(8), 23-42.
  • Kaptan F.,Yetişir, M. İ. ve Demir, M. (2007). Beceriden Bilimsel Süreç Becerilerine: Farklı Bakış Açılarının İncelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 338, 15-23.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4, 5, 6 ve 7. Sınıf ), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Ankara.
  • Mutluer, C. (2013). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Beceriler Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşleri (İzmir Menemen Örneği), Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7), 355-362.
  • Narin, A. ve Aybek, A. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1),336-350.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB], (2005). Sosyal Bilgiler Dersi 6. ve 7. Sınıflar Öğretim Programı Kılavuzu. 3.Sosyal Bil. -Vizyonu -Yapısı -Beceri -Kavram -Değer -Öğr A.doc, http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx. (Erişim Tarihi:11.04.2014)
  • Taşkıran, C., Baş, K. ve Bulut, B.(2016). Sosyal Bilgiler Dersinin Kendine Özgü Becerileri Kazandırılma Düzeyleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11). 1-19.
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ile 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Taslak Öğretim Programının Karşılaştırması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(27),461-487.
  • Topkaya, Y. ve Şimşek, U. (2015). Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Üzerinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi, Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(6). 152-167
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2017) Beceri kavramı. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a08930dc35b59.35394212(Erişim Tarihi:12.11.2017).

Öğrenciler ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 111 - 132, 29.01.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.482103

Öz

Her öğrencinin ve öğretmenin önemsediği farklı beceriler vardır. Bu araştırmada diğer çalışmalardan farklı olarak 8.sınıf öğrencileri ile
sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler programında var olan 27 beceri
içinden ilk 5 beceri tercihini
sıralamaları, bu becerileri niçin
seçtikleri istenmiş olup bu
becerilerin öğretim yöntemine ilişkin önerilerde bulunmalarını istenmiştir.
Bu noktada öğretmenlerin ve öğrencilerin sahip oldukları beceri
dünyasının profilini çıkarabilmek için onların beceri hiyerarşilerini bilmemiz
önem arz etmektedir
. Bu araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu,
2017-2018 eğitim-öğretim yılında uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen ve
gönüllük esasına dayalı olarak Sivas ilinde görev yapan Sosyal Bilgiler
Öğretmenlerinden 39 kişi ve ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinden 131 kişi
örneklemi oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan yapılandırılmış görüşme formu
açık uçlu 3 sorudan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin
çözümlenmesinde içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır.Sonuç olarak; toplamda ilk beş sıralamada en
çok yer alan becerilere bakıldığında öğrenciler ile öğretmenlerin ilk beşte
sıraladıkları becerilerin üçü olan iletişim, empati ve problem çözme becerileri
aynıdır. Çocukların Sosyal bilgiler programında var olan becerileri kimden
kazanmaları gerektiği konusunda hem çocuklar hem de öğretmen ilk beş beceri
için de aileden ve öğretmenden kazanılması gerektiği yönündeki fikirlerine ek
olarak öğrenciler çevre, arkadaş ve Atatürk’ten öğretmenler ise eğitim uzmanından
kazanılması gerektiğini ifade etmişlerdir

Kaynakça

  • Baykara, N. (2006). Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerileri Açısından Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Bulut, B. ve Taşkıran, C .(2014). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Programındaki Kazanımların Zihinsel Beceriler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-13.
  • Çelikkaya, T. (2011). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Becerilerin Kazandırılma Düzeyleri: Öğretmen Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi,19(3),969-990.
  • Çelikkaya, T. (2012). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerilerini Geliştirmek için ÖğretmenlerinYaptıkları Etkinlikler, The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 5(5), 57-74.
  • Çelikkaya, T. (2016). Sosyal Bilgiler Programındaki Değerlere İlişkin Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değer Öncelikleri ve Gerekçelerine İlişkin Görüşleri. The 2nd International Conference On The Changing World And Social Research (ICWSR’2016) October, 14-16, 2016, proceedings book s.945-962, Barcelona-SPAIN
  • Demir, M. K. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,26(3).155-169.
  • Doğanay, A. (1997). Ders Dinleme Sırasında Bilişsel Farkındalıkla İlgili Stratejilerin Kullanımı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(15), 34-42.
  • Fidan N. ve Erden M. (1997). Eğitime Giriş. Ankara:Alkım Yayıncılık.
  • Gelen, İ. (2011). Sosyal Bilgiler Programındaki Düşünme ile İlgili Bazı Ortak Becerilerin Kazanılma Düzeyinin Belirlenmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 83-106.
  • Hayırsever, F. ve Kısakürek, M. A. (2014). Sosyal Bilgiler Ders Kitabının, İlköğretim Programında Kazandırılması Hedeflenen Beceriler Açısından Değerlendirilmesi, Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 4(8), 23-42.
  • Kaptan F.,Yetişir, M. İ. ve Demir, M. (2007). Beceriden Bilimsel Süreç Becerilerine: Farklı Bakış Açılarının İncelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 338, 15-23.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4, 5, 6 ve 7. Sınıf ), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2017). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul Ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Ankara.
  • Mutluer, C. (2013). Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Beceriler Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşleri (İzmir Menemen Örneği), Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7), 355-362.
  • Narin, A. ve Aybek, A. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin İncelenmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1),336-350.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB], (2005). Sosyal Bilgiler Dersi 6. ve 7. Sınıflar Öğretim Programı Kılavuzu. 3.Sosyal Bil. -Vizyonu -Yapısı -Beceri -Kavram -Değer -Öğr A.doc, http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx. (Erişim Tarihi:11.04.2014)
  • Taşkıran, C., Baş, K. ve Bulut, B.(2016). Sosyal Bilgiler Dersinin Kendine Özgü Becerileri Kazandırılma Düzeyleri, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11). 1-19.
  • Tay, B. (2017). 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ile 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Taslak Öğretim Programının Karşılaştırması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(27),461-487.
  • Topkaya, Y. ve Şimşek, U. (2015). Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Üzerinde Eğitici Çizgi Romanların Etkisi, Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(6). 152-167
  • Türk Dil Kurumu [TDK] (2017) Beceri kavramı. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a08930dc35b59.35394212(Erişim Tarihi:12.11.2017).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tekin Çelikkaya 0000-0001-5684-6492

Tercan Yıldırım Bu kişi benim 0000-0002-9895-7307

Mutlu Kürümlüoğlu 0000-0003-4189-2239

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelikkaya, T., Yıldırım, T., & Kürümlüoğlu, M. (2019). Öğrenciler ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 111-132. https://doi.org/10.33206/mjss.482103
AMA Çelikkaya T, Yıldırım T, Kürümlüoğlu M. Öğrenciler ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri. MJSS. Ocak 2019;8(1):111-132. doi:10.33206/mjss.482103
Chicago Çelikkaya, Tekin, Tercan Yıldırım, ve Mutlu Kürümlüoğlu. “Öğrenciler Ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri Ve Önerileri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 1 (Ocak 2019): 111-32. https://doi.org/10.33206/mjss.482103.
EndNote Çelikkaya T, Yıldırım T, Kürümlüoğlu M (01 Ocak 2019) Öğrenciler ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 1 111–132.
IEEE T. Çelikkaya, T. Yıldırım, ve M. Kürümlüoğlu, “Öğrenciler ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri”, MJSS, c. 8, sy. 1, ss. 111–132, 2019, doi: 10.33206/mjss.482103.
ISNAD Çelikkaya, Tekin vd. “Öğrenciler Ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri Ve Önerileri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/1 (Ocak 2019), 111-132. https://doi.org/10.33206/mjss.482103.
JAMA Çelikkaya T, Yıldırım T, Kürümlüoğlu M. Öğrenciler ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri. MJSS. 2019;8:111–132.
MLA Çelikkaya, Tekin vd. “Öğrenciler Ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri Ve Önerileri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 1, 2019, ss. 111-32, doi:10.33206/mjss.482103.
Vancouver Çelikkaya T, Yıldırım T, Kürümlüoğlu M. Öğrenciler ve Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Programdaki Becerilere İlişkin Beceri Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri. MJSS. 2019;8(1):111-32.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155