Year 2019, Volume 8, Issue 2, Pages 1761 - 1777 2019-04-27

Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü
The Role of Supplier Innovativeness in The Effect of Innovation Strategy On Innovation Performance

Bülent Yıldız [1] , Şemsettin Çiğdem [2]

33 69

Bu çalışmada imalat firmalarında firma inovasyon stratejisinin tedarikçi inovatifliği ve firma inovasyon performansı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Ayrıca firma inovasyon stratejisinin inovasyon performansı üzerindeki etkisinde tedarikçi inovatifliğinin aracılık rolü incelenmiştir. Bu amaçla Türkiye’nin ilk 1000 ihracatçı firmasından anket tekniği ile veri elde edilmiştir. 115 firmadan elde edilen veriler yapısal eşitlik modeli ve sobel testi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda firma inovasyon stratejisinin inovasyon performansını ve tedarikçi inovatifliğini pozitif yönde anlamlı olarak etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda firma inovasyon stratejisinin inovasyon performansı üzerindeki etkisinde tedarikçi inovatifliğinin kısmi aracılık rolü bulunduğu tespit edilmiştir.

In this study, it was investigated the effect of firm innovation strategy on supplier innovativness and firm innovation performance in manufacturing firms. In addition, the mediator role of supplier innovativeness in the impact of firm innovation strategy on innovation performance is examined. For this purpose, data gathered with survey technique from Turkey's first 1000 exporting firms. The data obtained from 115 firms were analyzed by structural equation modelling and sobel test. As a result of the analyzes, it has been found that the innovation strategy has a positive effect on innovation performance and supplier innovativeness. At the same time, it has been determined that supplier innovativeness has a partial mediation role in the impact of firm innovation strategy on innovation performance.

  • Alegre, J. ve Chiva, R. (2008). Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test. Technovation, 28(6), 315-326.
  • Azadegan, A., Dooley, K. J., Carter, P. L. ve Carter, J. R. (2008). Supplier Innovativeness And The Role Of Interorganizational Learning in Enhancing Manufacturer Capabilities. Journal of Supply Chain Management, 44(4), 14-35.
  • Azadegan, A. ve Dooley, K. J. (2010). Supplier innovativeness, organizational learning styles and manufacturer performance: An empirical assessment. Journal of Operations Management, 28(6), 488-505.
  • Barney, J. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.
  • Brown, S. L. ve Eisenhardt, K. M. (1995). Product Development: Past Research, Present Findings, and Future Directions. The Academy of Management Review, 20(2), 343-378.
  • Calantone, R. J., Cavusgil, S. T. ve Zhao, Y. (2002). Learning orientation, firm innovation capability, and firm performance. Industrial Marketing Management, 31(6), 515-524.
  • Dağlı, A. (2015). Örgütsel muhalefet ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53). 198-218.
  • Damanpour, F. (1991). Organizational Innovation: A Meta-Analysis Of Effects Of Determinants and Moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555-590.
  • Droge, C., Vickery, S. ve Markland, R. E. (1994). Sources and outcomes of competitive advantage: An explorator. Decision Sciences; Atlanta, 25(5,6), 669.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe, yöntem, analiz (3. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Handfield, R. B., Ragatz, G. L., Petersen, K. J. ve Monczka, R. M. (1999). Involving suppliers in new product development. California management review, 42(1), 59–82.
  • Hartley, J. L., Zirger, B. J. ve Kamath, R. R. (1997). Managing the buyer-supplier interface for on-time performance in product development. Journal of Operations Management, 15(1), 57-70.
  • Hauschildt, J. ve Salomo, S. (2011). Innovationsmanagement. Vahlen.
  • Hult, G. T. M., Hurley, R. F. ve Knight, G. A. (2004). Innovativeness: Its antecedents and impact on business performance. Industrial Marketing Management, 33(5), 429-438.
  • Jajja, M. S. S., Ali Brah, S., Zahoor Hassan, S. ve R. Kannan, V. (2014). An examination of product innovation and buyer-supplier relationship in Pakistani firms. International Journal of Productivity and Performance Management, 63(8), 1031-1045.
  • Jajja M.S.S., Kannan V.R., Brah S.A., Hassan S.Z., (2017). Linkages between firm innovation strategy, suppliers, product innovation, and business performance: Insights from resource dependence theory", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 37 Issue: 8, pp.1054-1075.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (6. bs.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kim M. ve Chai S. (2017). The impact of supplier innovativeness, information sharing and strategic sourcing on improving supply chain agility: Global supply chain perspective. International Journal of Production Economics 187 (2017) 42–52.
  • Lau, A. K. W., Tang, E. ve Yam, R. C. M. (2010). Effects of Supplier and Customer Integration on Product Innovation and Performance: Empirical Evidence in Hong Kong Manufacturers: Effects of Supplier and Customer Integration on Product Innovation. Journal of Product Innovation Management, 27(5), 761-777.
  • Melnyk, S. A., Davis, E. W., Spekman, R. E. ve Sandor, J. (2010). Outcome-driven supply chains. MIT Sloan Management Review, 51(2), 33.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi: AMOS uygulamaları, (2.Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Panayides, P. M. ve Venus Lun, Y. H. (2009). The impact of trust on innovativeness and supply chain performance. International Journal of Production Economics, Transport Logistics and Physical Distribution, 122(1), 35-46.
  • Payne, T. ve Peters, M. J. (2004). What Is the Right Supply Chain For Your Products? The International Journal of Logistics Management, 15(2), 77-92.
  • Platts, K. w., Cánez, L. e. ve Probert, D. r. (2000). Developing a framework for make‐or‐buy decisions. International Journal of Operations & Production Management, 20(11), 1313-1330.
  • Prajogo, D. I. ve Sohal, A. S. (2006). The integration of TQM and technology/R&D management in determining quality and innovation performance. Omega, 34(3), 296–312.
  • Seo Y.J., Dinwoodie J., Kwak D.W., (2014) "The impact of innovativeness on supply chain performance: is supply chain integration a missing link?", Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 19 Issue: 5/6, pp.733-746.
  • Shepherd, C. ve Ahmed, P. K. (2000). From product innovation to solutions innovation: a new paradigm for competitive advantage. European Journal of Innovation Management, 3(2), 100-106.
  • Sobel M.E. (1982). A symptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. In S. Leinhardth (Ed.). Sociological Methodology, ss.290-312. Wahington D.C.: American Sociological Association.
  • Staff, C. I. O. (2005, 15 Ocak). Innovation Ships Out. CIO. 15 Eylül 2018 tarihinde https://www.cio.com/article/2448823/outsourcing/innovation-ships-out.html adresinden erişildi.
  • Strecker, N. (2009). Innovation Strategy and Firm Performance. Wiesbaden: Gabler.
  • Tatikonda, M. V. ve Stock, G. N. (2003). Product technology transfer in the upstream supply chain. Journal of product innovation management, 20(6), 444–467.
  • Wilson, D. T. (1995). An integrated model of buyer-seller relationships. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), 335.
  • Wynstra, F., Weggeman, M. ve Van Weele, A. (2003). Exploring purchasing integration in product development. Industrial Marketing Management, 32(1), 69–83.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Research Article
Authors

Orcid: 0000-0002-5368-2805
Author: Bülent Yıldız (Primary Author)
Institution: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ, SİVİL HAVACILIK YÜKSEKOKULU
Country: Turkey


Orcid: 0000-0001-9102-8153
Author: Şemsettin Çiğdem
Institution: GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ, İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date: April 27, 2019

Bibtex @research article { mjss464053, journal = {MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi}, issn = {1694-7215}, address = {Kyrgyz-Turkish Manas University}, year = {2019}, volume = {8}, pages = {1761 - 1777}, doi = {10.33206/mjss.464053}, title = {Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü}, key = {cite}, author = {Yıldız, Bülent and Çiğdem, Şemsettin} }
APA Yıldız, B , Çiğdem, Ş . (2019). Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (2), 1761-1777. DOI: 10.33206/mjss.464053
MLA Yıldız, B , Çiğdem, Ş . "Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 (2019): 1761-1777 <http://dergipark.org.tr/mjss/issue/44816/464053>
Chicago Yıldız, B , Çiğdem, Ş . "Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 (2019): 1761-1777
RIS TY - JOUR T1 - Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü AU - Bülent Yıldız , Şemsettin Çiğdem Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.33206/mjss.464053 DO - 10.33206/mjss.464053 T2 - MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1761 EP - 1777 VL - 8 IS - 2 SN - 1694-7215- M3 - doi: 10.33206/mjss.464053 UR - https://doi.org/10.33206/mjss.464053 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 MANAS Journal of Social Studies Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü %A Bülent Yıldız , Şemsettin Çiğdem %T Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü %D 2019 %J MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi %P 1694-7215- %V 8 %N 2 %R doi: 10.33206/mjss.464053 %U 10.33206/mjss.464053
ISNAD Yıldız, Bülent , Çiğdem, Şemsettin . "Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 / 2 (April 2019): 1761-1777. https://doi.org/10.33206/mjss.464053
AMA Yıldız B , Çiğdem Ş . Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü. MJSS. 2019; 8(2): 1761-1777.
Vancouver Yıldız B , Çiğdem Ş . Firma İnovasyon Stratejisinin İnovasyon Performansı Üzerindeki Etkisinde Tedarikçi İnovatifliğinin Aracı Rolü. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2019; 8(2): 1777-1761.