Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 2679 - 2695, 16.07.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.515688

Öz

ÖZET



Bu çalışmanın
amacı tüketicilerin fast food restoranları seçiminde etkili olan faktörleri
tanımlamak ve bu faktörleri önceliklendirmektir. Bu amaçla yiyecek içecek
servisi verilen işletmeler tercih edilirken tüketiciler tarafından algılanan
önemli faktörleri tanımlamak üzere literatür taraması yapılmıştır. Çalışmada literatüre
göre fast food restoranlarının seçiminde etkili olan fiyat, temizlik, yiyeceklerin
tadı ve lezzeti, personelin yardım severliği ve tutumu, servis hızı, marka
bilinirliği, menü çeşitliliği, ortam/ambiyans, restoranın konumundan oluşan
dokuz kritere yönelik analizler yapılmıştır. Analiz yöntemi olarak Analitik
Hiyerarşi Süreci (AHS) yöntemi kullanılmıştır. AHS, çok kriterli durumlar
karşısında karşılaştırmalı olarak kriterlerin önceliklendirmesinde ve en iyi
performans gösteren birimlerin belirlenmesinde uygulanmaktadır. Analize ilişkin
verilerin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Anketler S.Ü. Beyşehir
Ali Akkanat Kampüsünde okuyan 180 üniversite öğrencisine basit örnekleme
yöntemiyle seçilmek suretiyle uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre tüketicilerin
fast food restoranlarını tercih ederken en fazla etkilendikleri faktörler;
Temizlik, Yiyeceklerin Tadı ve Lezzeti ve Personelin Tutumu şeklinde
sıralanmıştır.

Kaynakça

  • Azim, A., Shah, N. A., Mehmood, Z., Mehmood, S., & Bagram, M. M. (2014). Factors Effecting the Customers Selection of Restaurants in Pakistan. International Review of Management and Business Research, Vol.3, Issue. 2, 1003-1013.
  • Aziz, F., & Bukhari, A. (2009). Predilection of Adolescent Towards Fast Food. 5th ISOSS International Research Conference.
  • Bahar, O., & Kozak, M. (2013). Turizm Ekonomisi. Ankara: Detay Yayıncılık.Bayraktar, D., Gözlü, S., & Büyükdemir, B. (1999). An Application of Analytic Hierarchy Process in the Hospitality Industry. D.E.Ü. İİBF Dergisi, Cilt:14,Sayı:1, 37-46.
  • Chow, C. C., & Luk, P. (2005). A Strategic Service Quality Approach Using Analytic Hierarchy Process. Managing Service Quality, Vol.15, No.3, 278-289.
  • Ehsan, U. (2012). Factors Important for the Selection of Fast Food Restaurants: an Empirical Study Across Three Cities of Pakistan. British Food Journal, Vol.114, Issue:9, 1251-1264.
  • Goyal, A., & Singh, N. (2007). Consumer Perception About Fast Food in India: An Exploratory Study. British Food Journal, Vol.109, No.2, 182-195.
  • Göral, R. (2015). E-WOM'a Dayalı Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri ile En uygun Otelin Belirlenmesi ve Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol.33, 1-7.
  • Gregory, S., & Kim, J. (2004). Restaurant Choice: The Role of Information. Journal of Foodservice Business Research, Vol.7, No.1. 81-95.
  • Kecek, G., & Gürdal, H. (2016). Determination of Preference Ranking of Fast Food Companies with Analytic Hierarchy Process: An Application in Dumlupinar University. European Journal of Business and Management, Vol.8, No.5, 28-34.
  • Mammadli, A. (2016). Consumer Perceptions of the Fast Food Industry in Sweden a Quantitative Research Study. Lund University.
  • Marketing Türkiye. (2017, 11 20). Türkiye'de Fast Food Sektörü. Türkiye.
  • Medeiros, C. O., & Salay, E. T. (2013). A Review of Food Service Selection Factors Important to the Consumer. Food and Public Health, Vol.3(4),176-190.
  • Parsa, H., Gregory, A., & Terry, M. (2011). Why Do Restaurants Fail? Part III: An Analysis of Macro and Micro Factors. Orlanda,USA: University of Central Florida Rosen College of Hospitality Management.
  • Siew, L. W., Hoe, L. W., Fai, L. K., & Wai, C. J. (2018). An Empirical Study on the Preference of Fast Food Restaurants in Malaysia with AHP-TOPSIS Model. Journal of Engineering and Applied Sciences, 3226-3231.
  • Siew, L. W., Wai, C. J., & Hoe, L. W. (2017). Analysis on the Preference of Fast Food Restaurants with analytic Hierarchy Process Model. International Journal of Psychology and Cognitive Science, Vol 3(6), 72-76.
  • Stewart, H., Blisard, N., Jolliffe, D., & Bhuyan, S. (2005). The Demand for Food away from Home: Do Other Preferences Compete with Our Desire to Eat Healthfully"? Journal of Professional Services Marketing, Vol.30, no.3,520-536.
  • Wu, C. R., Lin, C. T., & Chen, H. C. (2007). Optimal Selection of Location for Taiwanese Hospitals to Ensure a Competitive Advantage by Using the Analytic Hierarchy Process and Sensitivity Analysis. Building and Environment, 1431-1444.

Prioritization Of The Factors Affecting The Preference Of Fast Food Restaurants With Ahs Method

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 2679 - 2695, 16.07.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.515688

Öz

Comparisons towards the effectiveness of marketing activities of businesses have not taken much place in marketing literature due to the lack of appropriate methodological means to assist the benchmarking process. Besides, studies evaluating the performance of food and beverage companies are occasional. This study aims to contribute to both points and prioritizes the factors that are effective in customers' purchasing. For this purpose, human behaviors have been analyzed based upon multiple criteria such as price, customer service, environment, cleanliness, service speed, location, which are stated to be effective in the selection of fast food restaurants in the literature. Analytical Hierarchy Process (AHP) method was used as analysis method. AHP is useful in prioritizing criteria comparatively and identifying the best performing units under multiple criteria circumstances. Four fast food restaurant brands were included in the study and were evaluated over six criteria. Survey method was used for data collection. The surveys were applied to the university students studying at Beyşehir Ali Akkanat campus by selecting with simple random method.

Kaynakça

  • Azim, A., Shah, N. A., Mehmood, Z., Mehmood, S., & Bagram, M. M. (2014). Factors Effecting the Customers Selection of Restaurants in Pakistan. International Review of Management and Business Research, Vol.3, Issue. 2, 1003-1013.
  • Aziz, F., & Bukhari, A. (2009). Predilection of Adolescent Towards Fast Food. 5th ISOSS International Research Conference.
  • Bahar, O., & Kozak, M. (2013). Turizm Ekonomisi. Ankara: Detay Yayıncılık.Bayraktar, D., Gözlü, S., & Büyükdemir, B. (1999). An Application of Analytic Hierarchy Process in the Hospitality Industry. D.E.Ü. İİBF Dergisi, Cilt:14,Sayı:1, 37-46.
  • Chow, C. C., & Luk, P. (2005). A Strategic Service Quality Approach Using Analytic Hierarchy Process. Managing Service Quality, Vol.15, No.3, 278-289.
  • Ehsan, U. (2012). Factors Important for the Selection of Fast Food Restaurants: an Empirical Study Across Three Cities of Pakistan. British Food Journal, Vol.114, Issue:9, 1251-1264.
  • Goyal, A., & Singh, N. (2007). Consumer Perception About Fast Food in India: An Exploratory Study. British Food Journal, Vol.109, No.2, 182-195.
  • Göral, R. (2015). E-WOM'a Dayalı Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri ile En uygun Otelin Belirlenmesi ve Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol.33, 1-7.
  • Gregory, S., & Kim, J. (2004). Restaurant Choice: The Role of Information. Journal of Foodservice Business Research, Vol.7, No.1. 81-95.
  • Kecek, G., & Gürdal, H. (2016). Determination of Preference Ranking of Fast Food Companies with Analytic Hierarchy Process: An Application in Dumlupinar University. European Journal of Business and Management, Vol.8, No.5, 28-34.
  • Mammadli, A. (2016). Consumer Perceptions of the Fast Food Industry in Sweden a Quantitative Research Study. Lund University.
  • Marketing Türkiye. (2017, 11 20). Türkiye'de Fast Food Sektörü. Türkiye.
  • Medeiros, C. O., & Salay, E. T. (2013). A Review of Food Service Selection Factors Important to the Consumer. Food and Public Health, Vol.3(4),176-190.
  • Parsa, H., Gregory, A., & Terry, M. (2011). Why Do Restaurants Fail? Part III: An Analysis of Macro and Micro Factors. Orlanda,USA: University of Central Florida Rosen College of Hospitality Management.
  • Siew, L. W., Hoe, L. W., Fai, L. K., & Wai, C. J. (2018). An Empirical Study on the Preference of Fast Food Restaurants in Malaysia with AHP-TOPSIS Model. Journal of Engineering and Applied Sciences, 3226-3231.
  • Siew, L. W., Wai, C. J., & Hoe, L. W. (2017). Analysis on the Preference of Fast Food Restaurants with analytic Hierarchy Process Model. International Journal of Psychology and Cognitive Science, Vol 3(6), 72-76.
  • Stewart, H., Blisard, N., Jolliffe, D., & Bhuyan, S. (2005). The Demand for Food away from Home: Do Other Preferences Compete with Our Desire to Eat Healthfully"? Journal of Professional Services Marketing, Vol.30, no.3,520-536.
  • Wu, C. R., Lin, C. T., & Chen, H. C. (2007). Optimal Selection of Location for Taiwanese Hospitals to Ensure a Competitive Advantage by Using the Analytic Hierarchy Process and Sensitivity Analysis. Building and Environment, 1431-1444.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aziz Öztürk 0000-0003-1355-6078

Yayımlanma Tarihi 16 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 21 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öztürk, A. (2019). Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2679-2695. https://doi.org/10.33206/mjss.515688
AMA Öztürk A. Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi. MJSS. Temmuz 2019;8(3):2679-2695. doi:10.33206/mjss.515688
Chicago Öztürk, Aziz. “Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 3 (Temmuz 2019): 2679-95. https://doi.org/10.33206/mjss.515688.
EndNote Öztürk A (01 Temmuz 2019) Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 3 2679–2695.
IEEE A. Öztürk, “Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi”, MJSS, c. 8, sy. 3, ss. 2679–2695, 2019, doi: 10.33206/mjss.515688.
ISNAD Öztürk, Aziz. “Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/3 (Temmuz 2019), 2679-2695. https://doi.org/10.33206/mjss.515688.
JAMA Öztürk A. Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi. MJSS. 2019;8:2679–2695.
MLA Öztürk, Aziz. “Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 3, 2019, ss. 2679-95, doi:10.33206/mjss.515688.
Vancouver Öztürk A. Fast Food Restoranlarının Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Ahs Metodu İle Önceliklendirilmesi. MJSS. 2019;8(3):2679-95.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155