Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Tarımsal yükseköğretimin mevcut durumu ve geleceği

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 1, 62 - 76, 24.05.2019

Öz

Amaç: Bu derlemede, ülkemizdeki tarımsal yükseköğretimin mevcut durumunu tartışmak ve tarım fakültelerinin (Ziraat Fakültesi, Ziraat ve Doğa Bilimleri fakültesi ve Tarım Bilimleri ve Teknolojileri Fakültesi) lisans programlarındaki tarımsal eğitim-öğretimi geliştirmek için öneriler sunulması amaçlanmıştır.


Yöntem ve Bulgular: Değerlendirme için 2019 yılı Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi ve 2015-2018 yıllarına ait Yükseköğretim Program Atlası’ndaki veriler kullanılmıştır. 2015-2018 yılları arasında tarımsal lisans programlarının ortalama kontenjanı 35 öğrenci, doluluk oranı %89, taban puan 228 bin ve TBS 284 binincidir.


Genel Yorum: Türkiye’de tarım fakültelerinde 21 farklı toplam 196 tarımsal lisans programı açık olup 2015-2018 yılları arasında genel olarak kontenjan ve doluluk oranları azaltılırken, öğrenciler bu programlara daha yüksek puanlarla, fakat daha geri sıralarda yerleştirilmişlerdir.


Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Nitelikli Ziraat Mühendisi yetiştirmek ve tarımsal AR-GE çalışmalarını artırmak için tarım fakültelerinin yapılandırılması, tarımsal lisans programlarının açılması, geliştirilmesi ve desteklenmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aksoy U (2016) I. Oturum Çerçeve Sunu: Dünya’da Tarımsal Yüksek Öğrenim: Değişimler-Yeni eğilimler. http://www.zmo.org.tr/resimler/ekler/487d0127b21b61f_ek.pdf (Erişim tarihi: 28 Şubat 2019)
  • Anonim (2011) 2023 Türkiye İhracat Stratejisinin Uygulamaya Aktarılması ve Sektörel Kırılımı. http://www.tim.org.tr/files/downloads/2023/tim%202023%20ihracat%20stratejisi%20raporu.pdf (Erişim tarihi: 21 Mart 2019)
  • Anonim (2018) Yükseköğretim Program Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/ (Erişim tarihi: 3 Ocak 2019)
  • Anonim (2019a) Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim tarihi: 3 Ocak 2019)
  • Anonim (2019b) Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi. http://ziraat.nku.edu.tr/ (Erişim tarihi: 3 Mart 2019)
  • Arpa H (2016) II. Oturum Çerçeve Sunu: YÖK Tarafından Getirilen “Başarı Sırası Baraj Uygulamasının” Ziraat Fakülteleri Açısından Değerlendirilmesi. http://www.zmo.org.tr/resimler/ekler/487d0127b21b61f_ek.pdf (Erişim tarihi: 28 Şubat 2019)
  • Çiftçi CY (2016) Türkiye tarımsal yüksek öğretiminin ve tarla bitkileri bölümünün durumu. Tar. Bit. Derg. 25: 255-279.
  • Demirel M, Doğanay FK (2011) Osmanlı’da ziraat eğitimi: Halkali Ziraat Mektebi. Uludağ Üniv. Fen Edeb. Fak. Sos. Bilim. Derg. 12: 183-199.
  • Eriş A (2004) Değişik Ülkelerdeki Tarımsal Yüksek Öğretim Örnekleri. https://www.researchgate.net/publication/327871383_Degisik_Ulkelerdeki_Tarimsal_Yuksek_Ogretim_Ornekleri (Erişim tarihi: 8 Mart 2019)
  • Karadağ E, Yücel C (2017) Devlet Üniversiteleri Ve Fakülteleri Sıralaması-2017. http://www.akdeniz.edu.tr/duyuru/bhim/atespersr.pdf (Erişim tarihi: 27 Şubat 2019)
  • Ülger P, Gönülol E (2006) Tarımsal yükseköğretimde yeniden yapılanmanın gereği. Tekirdağ Zir. Fak. Derg. 3: 25-31.
  • Sezgin A, Yavuz F (2008) Ziraat eğitiminde başarıya etki eden faktörlerin analizi: Atatürk üniversitesi örneği. Tar. Eko. Derg. 14 :87- 94.

Current status and future of agricultural higher education

Yıl 2019, Cilt: 24 Sayı: 1, 62 - 76, 24.05.2019

Öz

Aims: The purpose of this review is to discuss the current status of higher agricultural education in our country, and to offer suggestions to improve agricultural teaching and education of the undergraduate programs in the agricultural faculties (Faculty of Agriculture, Faculty of Agriculture and Natural Sciences and Faculty of Agricultural Sciences and Technologies).


Methods and Results: For evaluation, the data includes Higher Education Information Management System for 2019 and Higher Education Program Atlas for 2015-2018. Between the years 2015 and 2018, average quota, percent filled quota, minimum score and ranking were 35 students, 89%, 228 thousand and 284 thousandth, respectively, in the undergraduate programs of agricultural faculties.


Conclusions: In Turkey, there are 21 different and total of 196 undergraduate programs in agricultural faculties. While the average quota and percent filled quota were generally reduced between the years 2015-2018, students were placed on these programs with higher scores, but they were placed in the lower ranks.


Significance and Impact of the Study: In order to train qualified Agricultural Engineers and to increase agricultural R & D activities, agricultural faculties should be structured, agricultural undergraduate programs should be opened, developed and supported.

Kaynakça

  • Aksoy U (2016) I. Oturum Çerçeve Sunu: Dünya’da Tarımsal Yüksek Öğrenim: Değişimler-Yeni eğilimler. http://www.zmo.org.tr/resimler/ekler/487d0127b21b61f_ek.pdf (Erişim tarihi: 28 Şubat 2019)
  • Anonim (2011) 2023 Türkiye İhracat Stratejisinin Uygulamaya Aktarılması ve Sektörel Kırılımı. http://www.tim.org.tr/files/downloads/2023/tim%202023%20ihracat%20stratejisi%20raporu.pdf (Erişim tarihi: 21 Mart 2019)
  • Anonim (2018) Yükseköğretim Program Atlası. https://yokatlas.yok.gov.tr/ (Erişim tarihi: 3 Ocak 2019)
  • Anonim (2019a) Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ (Erişim tarihi: 3 Ocak 2019)
  • Anonim (2019b) Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi. http://ziraat.nku.edu.tr/ (Erişim tarihi: 3 Mart 2019)
  • Arpa H (2016) II. Oturum Çerçeve Sunu: YÖK Tarafından Getirilen “Başarı Sırası Baraj Uygulamasının” Ziraat Fakülteleri Açısından Değerlendirilmesi. http://www.zmo.org.tr/resimler/ekler/487d0127b21b61f_ek.pdf (Erişim tarihi: 28 Şubat 2019)
  • Çiftçi CY (2016) Türkiye tarımsal yüksek öğretiminin ve tarla bitkileri bölümünün durumu. Tar. Bit. Derg. 25: 255-279.
  • Demirel M, Doğanay FK (2011) Osmanlı’da ziraat eğitimi: Halkali Ziraat Mektebi. Uludağ Üniv. Fen Edeb. Fak. Sos. Bilim. Derg. 12: 183-199.
  • Eriş A (2004) Değişik Ülkelerdeki Tarımsal Yüksek Öğretim Örnekleri. https://www.researchgate.net/publication/327871383_Degisik_Ulkelerdeki_Tarimsal_Yuksek_Ogretim_Ornekleri (Erişim tarihi: 8 Mart 2019)
  • Karadağ E, Yücel C (2017) Devlet Üniversiteleri Ve Fakülteleri Sıralaması-2017. http://www.akdeniz.edu.tr/duyuru/bhim/atespersr.pdf (Erişim tarihi: 27 Şubat 2019)
  • Ülger P, Gönülol E (2006) Tarımsal yükseköğretimde yeniden yapılanmanın gereği. Tekirdağ Zir. Fak. Derg. 3: 25-31.
  • Sezgin A, Yavuz F (2008) Ziraat eğitiminde başarıya etki eden faktörlerin analizi: Atatürk üniversitesi örneği. Tar. Eko. Derg. 14 :87- 94.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Derleme
Yazarlar

Elif Çandır 0000-0002-1690-7681

Yayımlanma Tarihi 24 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2019
Kabul Tarihi 12 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çandır, E. (2019). Tarımsal yükseköğretimin mevcut durumu ve geleceği. Mustafa Kemal Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 24(1), 62-76.

22740137731737513771 13774 15432 1813713775 14624 15016 i2or 1857924881download