Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2010-2017 Yılları Arasında Türkiye'de Matematik Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 40 - 55, 01.05.2019
https://doi.org/10.21666/muefd.485737

Öz

Bu çalışma 2010-2017 yılları arasında Matematik Eğitimi alanında yazılan
lisansüstü tezlerini üniversite, yıl, cinsiyet, dil, araştırma türü, araştırma
modeli, öğrenme alanı, inceleme alanı, veri toplama araçları, kullanılan
istatistiksel teknikler, örneklem değişkenleri açısından karşılaştırmalı
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini YÖK veri tabanında
bulunan ilköğretim fen ve matematik alanları eğitimi anabilim dalı, ilköğretim
matematik eğitimi anabilim dalı, matematik eğitimi anabilim dalı, ilköğretim
matematik öğretmenliği anabilim dalı ve ilköğretim anabilim dalı detaylı
aramasıyla ulaşılan erişime açık 490 yüksek lisans tezi ve 112 doktora tezi
olmak üzere toplam 602 lisansüstü tez oluşturmuştur. Araştırma, yapılan
tezlerin bir meta-analitik incelemesi olması nedeniyle genel hatlarıyla nitel
bir çalışma olup tarama modelinde bir çalışmadır. Tezleri incelemek üzere
araştırmacı tarafından oluşturulup uzman görüşü alınan tez değerlendirme formu
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kadın araştırmacıların son yıllarda daha
fazla olduğu, yüksek lisans tezlerinde örneklem olarak en fazla öğrencilerin;
doktora tezlerinde ise öğrenci ve öğretmen adaylarının kullanıldığı dikkat
çekmiştir. Öğrenme alanlarından en fazla geometri ve ölçme alanında çalışmaların
yapıldığı fakat veri işleme alanında olan çalışmaların çok az olduğu
görülmüştür. Ayrıca eğitim araştırmalarında son yıllarda karma araştırmaların
artması durumu bu tez çalışması kapsamında da görülmüştür. 

Kaynakça

  • Ahi, B. ve Kıldan, A. O. (2013). Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi(2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 23-46.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ayaz, M. F. ve Söylemez, M. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının Türkiye'deki öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 178(40), 255-283. Doi: 10.15390/EB.2015.4000.
  • Ayaz, M. F. ve Şekerci, H. (2015). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının akademik başarıya ve tutuma etkisi: bir meta-analiz çalışması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(12-2), 27-44.
  • Baki, A., Güven, B., Karataş, İ., Akkan, Y. ve Çakıroğlu, Ü. (2011). Türkiye'deki matematik eğitimi araştırmalarındaki eğilimler: 1998 ile 2007 yılları arası. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 57-68.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(4), 177-187.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak K.Ç., Akgün Ö.E, Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çarkungöz, E. ve Ediz, B. (2009). Meta analizi. Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 28(1), 33-37.
  • Çelik, S. (2013). İlköğretim matematik derslerinde kullanılan alternatif öğretim yöntemlerinin akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye'de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 565-580.
  • Göktaş, Y. Küçük, S., Aydemir, M, Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-179.
  • Ilıman Püsküllüoğlu, E. ve Hoşgörür, V . (2017). Türkiye’de 2010-2016 yılları arasında yapılan karşılaştırmalı eğitim lisansüstü tezlerinin değerlendirilmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 46-61. Doi: 10.21666/muefd.304009
  • İlhan, A. (2011). Matematik eğitimi araştırmalarında tematik ve metodolojik eğilimler:uluslararası bir çözümleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Karaca, E., Yurdabakan, İ., Çetin, B., Nartgün, Z., Bıçak, B. ve Gömleksiz, M. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye'de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 87-102.
  • Karkın, A.M. (2011). Müzik bilimleri alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(1), 143-149.
  • Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, M.F. (2013). Coğrafya eğitiminde yönelimler: 2012 yılına kadar yapılan lisansüstü tezler üzerinde bir meta-analiz çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, 14, 282-313.Küçük, H. ve Aycan, H. (2014). 2007-2012 Yılları arasında bilimsel tartışma üzerine gerçekleştirilmiş açık erişim araştırmaların bir incelemesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1) . DOI: 10.21666/mskuefd.05345.
  • M.E.B. (Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı). (2013). Ortaokul matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • M.E.B. (Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü). (2016). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2015 değerlendirme raporu. Ankara: MEB.
  • Nacar, S. (2015). 2005-2014 yılları arasında üstün yeteneklilerin matematik eğitimi üzerine yapılan çalışmalar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
  • Özenç, M. ve Özenç, E.G. (2013). Türkiye'de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye'de Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 13-28.
  • Serin, T. ve Turan, E.D. (2015). Yunus Emre Türkçe öğretimi setinde yer alan metinlerin tür, tema ve özgünlük bakımından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1229-1250.
  • Şahin, D., Calp, Ş., Bulut, P. ve Kuşdemir Y. (2013). Sınıf öğretmenliği eğitimi bilim dalında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli kriterlere göre incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken, 5(3), 187-205.
  • Tarman, B., Acun, İ. ve Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725-746.Ulutaş, F., Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştıra yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Yücedağ, T. (2010). 2000-2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye'de yapılan çalışmalarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.

Comparative Analysis of Post-Graduate Theses Conducted Between the Years 2010-2017 In the Field of Mathematics Education In Turkey According to Certain Standards

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 40 - 55, 01.05.2019
https://doi.org/10.21666/muefd.485737

Öz

This study was conducted with the aim of
comparative investigation of master theses that were written in the field of
Mathematics Education between the years of 2010-2017 in terms of the variables
such as university, year, gender, language, research type, research model,
sub-learning fields, data collection instruments, sampling and the statistical
techniques that were applied. 490 postgraduate theses and 112 doctoral theses,
total of 602 postgraduate theses, which were found in the database of Institute
of Higher Education and accessible with the detailed search of department of
primary science and mathematics education, department of primary education
mathematics education, department of mathematics education, department of
primary education mathematics teaching and department of primary education,
constitute the sample of the research. As the study was a meta- analytic
examination of the conducted thesis, it was basically a qualitative study in
the descriptive model. The evaluation form which was developed by the
researcher was used for examining the thesis. The results of the study point
out that there are more female researchers in recent years; while the students
are used as the sample of the study in the master thesis, both the students and
the pre-service teachers are used in the PhD thesis. Geometry and Assessment
are the sub fields that are conducted most while the studies in the data
processing are seen to be very few. Besides, the increase in the mix research
in educational research in the recent years is also observed in the context of
the study.

Kaynakça

  • Ahi, B. ve Kıldan, A. O. (2013). Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi(2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 23-46.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ayaz, M. F. ve Söylemez, M. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının Türkiye'deki öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim Dergisi, 178(40), 255-283. Doi: 10.15390/EB.2015.4000.
  • Ayaz, M. F. ve Şekerci, H. (2015). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının akademik başarıya ve tutuma etkisi: bir meta-analiz çalışması. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(12-2), 27-44.
  • Baki, A., Güven, B., Karataş, İ., Akkan, Y. ve Çakıroğlu, Ü. (2011). Türkiye'deki matematik eğitimi araştırmalarındaki eğilimler: 1998 ile 2007 yılları arası. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 57-68.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğitimde nitelik arayışları. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(4), 177-187.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak K.Ç., Akgün Ö.E, Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çarkungöz, E. ve Ediz, B. (2009). Meta analizi. Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 28(1), 33-37.
  • Çelik, S. (2013). İlköğretim matematik derslerinde kullanılan alternatif öğretim yöntemlerinin akademik başarıya etkisi: bir meta analiz çalışması.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye'de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 565-580.
  • Göktaş, Y. Küçük, S., Aydemir, M, Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177-179.
  • Ilıman Püsküllüoğlu, E. ve Hoşgörür, V . (2017). Türkiye’de 2010-2016 yılları arasında yapılan karşılaştırmalı eğitim lisansüstü tezlerinin değerlendirilmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 46-61. Doi: 10.21666/muefd.304009
  • İlhan, A. (2011). Matematik eğitimi araştırmalarında tematik ve metodolojik eğilimler:uluslararası bir çözümleme. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Karaca, E., Yurdabakan, İ., Çetin, B., Nartgün, Z., Bıçak, B. ve Gömleksiz, M. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye'de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 87-102.
  • Karkın, A.M. (2011). Müzik bilimleri alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(1), 143-149.
  • Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: bir meta-analiz çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaya, M.F. (2013). Coğrafya eğitiminde yönelimler: 2012 yılına kadar yapılan lisansüstü tezler üzerinde bir meta-analiz çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, 14, 282-313.Küçük, H. ve Aycan, H. (2014). 2007-2012 Yılları arasında bilimsel tartışma üzerine gerçekleştirilmiş açık erişim araştırmaların bir incelemesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1) . DOI: 10.21666/mskuefd.05345.
  • M.E.B. (Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı). (2013). Ortaokul matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • M.E.B. (Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü). (2016). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2015 değerlendirme raporu. Ankara: MEB.
  • Nacar, S. (2015). 2005-2014 yılları arasında üstün yeteneklilerin matematik eğitimi üzerine yapılan çalışmalar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Malatya.
  • Özenç, M. ve Özenç, E.G. (2013). Türkiye'de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye'de Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171, 13-28.
  • Serin, T. ve Turan, E.D. (2015). Yunus Emre Türkçe öğretimi setinde yer alan metinlerin tür, tema ve özgünlük bakımından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1229-1250.
  • Şahin, D., Calp, Ş., Bulut, P. ve Kuşdemir Y. (2013). Sınıf öğretmenliği eğitimi bilim dalında yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli kriterlere göre incelenmesi. Zeitschrift für die Welt der Türken, 5(3), 187-205.
  • Tarman, B., Acun, İ. ve Yüksel, Z. (2010). Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki tezlerin değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 725-746.Ulutaş, F., Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7(3), 614-626.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştıra yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Yücedağ, T. (2010). 2000-2009 yılları arasında matematik eğitimi alanında Türkiye'de yapılan çalışmalarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Articles
Yazarlar

Abdullah Tereci 0000-0002-2002-3184

Recep Bindak

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tereci, A., & Bindak, R. (2019). 2010-2017 Yılları Arasında Türkiye’de Matematik Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 40-55. https://doi.org/10.21666/muefd.485737

Cited By