Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki

Yıl 2019, Cilt: 20 , 493 - 523, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.548530

Öz

Bu çalışmanın amacı, Uluslararası Öğrenci
Değerlendirme Programı (PISA) 2015 yılı verilerine göre öğrencilerin
sosyoekonomik özelliklerinin okuma becerileri ile ilişkisinin incelenmesidir.
Verilerin analizinde iki düzeyli hiyerarşik lineer model (HLM) kullanılmıştır. Bu çalışmaya PISA 2015 yılı öğrenci ve okul
anketlerinden elde edilen veriler dâhil edilmiştir. Öğrenci düzeyinde
ele alınan değişkenlerin hepsi; anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve ev
olanakları okuma becerileri ile
ilişkili bulunmuştur. Okul düzeyinde ele alınan değişkenlerden; nitelikli
öğretmen eksikliği, yerleşim yeri, okulda düzenlenen aktivite sayısı, öğrenci-
öğretmen oranı ve okul büyüklüğü okuma becerileri ile ilişkili bulunurken; okul
türü, eğitimsel kaynak eksikliği
ve aile katılımı değişkenleri ile okuma becerileri arasında herhangi bir ilişki
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abosede, S.C. ve Akintola, O.A. (2016). Mothers’ employment, marital status and edu-cational level on students’ academic achievement in business studies. Asia Pacific Jo-urnal of Multidisciplinary Research, 4(2), 159-165. Erişim Tarihi: 29.04.2018, http://www.apjmr.com/wp-content/uploads/2016/05/APJMR-2016.4.2.21.pdf. Acar, T. (2012). 2009 yılı Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı’nda Türk öğrencilerin başarılarını etkileyen faktörler. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve De-ğerlendirme Dergisi, 3(2), 309-314. Erişim Tarihi: 23. 10. 2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/65966. Acar, M. (2013). Öğrenci başarılarının belirlenmesi sınavında Türkçe dersi başarısının öğ-renci ve okul özellikleri ile ilişkisinin hiyerarşik lineer model ile analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Acar Güvendir, M. (2017). Uluslararası öğrenci değerlendirme programında öğrencilerin matematik okuryazarlıkları ile ev ve okul eğitim olanakları arasındaki ilişkinin belir-lenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 94-109. Erişim Tarihi: 28.05.2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/293395. Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı’nda (PISA) Tür-kiye’deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87-100. Erişim Tari-hi:03.05.2018,https://www.researchgate.net/publication/44117410_Uluslararasi_Ogren-ci_Basarilarini_Degerlendirme_Programi_PISA'nda_Turkiye'deki_Ogrencilerin_Fen_Bilimleri_Basarilarini_Etkileyen_Faktorler. Ataş, D. ve Karadağ, Ö. (2017). An analysis of Turkey’s PISA 2015 results using two-level hierarchical linear modelling. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(2), 720-727. Erişim Tarihi:03.05.2018, ttp://www.jlls.org/index.php/jlls/article/view/778/339. Aydın, İ. (2015). Alternatif okullar. Ankara: Pegem Akademi. Aydın, A., Erdağ, C. ve Taş, N. (2011). 2003-2006 PISA okuma becerileri sonuçlarının karşı-laştırmalı olarak değerlendirilmesi: En başarılı beş ülke ve Türkiye. Kuram ve Uygula-mada Eğitim Bilimleri, 11(2), 651-673. Erişim Tarihi: 16.05.2018, https://scholar.google.ch/citations?user=y_6GH3EAAAAJ&hl=de. Aydın, A., Sarıer, Y. ve Uysal, Ş. (2012). Sosyoekonomik ve sosyokültürel değişkenler açı-sından PISA matematik sonuçlarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 37(164), 20-30. Erişim Tarihi: 16.05.2018, http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/219/360. Bahadır, E. (2012). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programına (PISA 2009) göre Tür-kiye’deki öğrencilerin okuma becerilerini etkileyen değişkenlerin bölgelere göre ince-lenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Boonk, L., Gijselaers J.M. Ritzen, G., ve Brand Gruwel, S. (2018). A review of the relati-onship between parental involment indicators and academic achievement. Educatio-nal Research Review, 24, 10-30. Erişim Tarihi: 06.05.2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X18301027#. Bouhlila, D. S. (2017). Parents' education and literacy skills: Evidence in inequality of soci-oeconomic status in Arab countries. World Development Perspectives, 5, 34- 43. Eri-şim Tarihi: 06.05.2018, https://www.researchgate.net/publication/314504128_Parents%27_education_and_literacy_skills_Evidence_on_inequality_of_socioeconomic_status_in_Arab_countries. Cameron, S. ve Heckman, J. (2001). The dynamics of educational attainment for black, hispanic and white males. Journal of Political Economy, 109(3), 455-499. Erişim Tarihi: 20.04.2018 https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/321014. Carneiro, P. ve Heckman, J. (2003). Human capital policy. inequality in America: What role for human capital policies. Cambridge: MIT Press. Erişim Tarihi: 20.04.2018, http://www.nber.org/papers/w9495.pdf. Çalışkan, M. (2008). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı-PISA 2006’da okul ve öğrenci ile ilgili etkenlerin fen okuryazarlık becerileri üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Çeçen, Y. (2015). Sosyokültürel ve sosyoekonomik değişkenlerin PISA fen okuryazarlığını yordama gücünün yıllara göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstan-bul Aydın Üniversitesi, İstanbul. Çelebi, Ö. (2010). PISA 2006 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’ nda insan kaynakları ve fiziksel kaynakların öğrencilerin fen okuryazarlığına olan etkisinin kültürlerarası karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. Demir, İ., Ünal, H. ve Kılıç, S. (2010). The effect of quality of educational resources on mathematics achievement: Turkish case from PISA-2006. Procedia-Social and Behavi-oral Sciences, 2(2), 1855-1859. Erişim Tarihi: 16. 05. 2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042810010384. Dinçer, M. A. ve Uysal Kolaşin, G. (2009). Türkiye’de Öğrenci Başarısında Eşitsizliğin Belir-leyicileri. Sabancı Üniversitesi, Eğitim Reformu Girişimi, İstanbul. Erişim Tarihi: 08.05.2018, http://acikerisim.bahcesehir.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1046/SU0001.pdf?sequence=1. Erdoğdu, F. ve Erdoğdu, E. (2014). The impact of access of ICT, student background and school-home environment on academic success of students in Turkey: An internatio-nal comperative analysis. Computers and Education, 82, 26-49. Erişim Tarihi: 06.06.2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131514002437. Geske, A., Grinfelds, A., Dedze, I. ve Zhang, Y. (2006). Family background, school quality and rural-urban disparities in student learning achievement in Latvia. Prospects, 36(4), 419-431. Erişim Tarihi: 21.04.2018,https://www.researchgate.net/publication/225748683_Family_Background_School_Quality_and_RuralUrban_Disparities_in_Student_Learning_Achievement_in_Latvia. Giambona, F. ve Porcu, M. (2015). Student background determinants of reading achie-vement ın Italy: A quantile regression analysis. International Journal of Educational Development, 44(100), 95- 107. Erişim Tarihi: 21.04.2018, https://ideas.repec.org/a/eee/injoed/v44y2015icp95-107.html. Gülleroğlu, H. D., Bilican Demir, S. ve Demirtaşlı, N. (2014). Türk öğrencilerinin PISA 2003-2006-2009 dönemlerindeki okuma becerilerini yordayan sosyoekonomik ve kül-türel değişkenlerin araştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(2), 201-222. Gürsakal, S. (2012). PISA 2009 öğrenci başarı düzeylerini etkileyen faktörlerin değerlendi-rilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 17(1), 441-452. Erişim Tarihi: 21.04.2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/194442. Güzel, İ.Ç. (2006). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’ nda (PISA 2003) insan ve fiziksel kaynakların öğrencilerin matematik okuryazarlığına olan etkisinin kültürler ara-sı karşılaştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Anka-ra. İnce, M. (2016). Türkçe 6, 7, 8. sınıf öğretim programının Uluslararası Öğrenci Değerlen-dirme Programı’nda (PISA) yoklanan “okuma becerileri” açısından analizi (Zonguldak örneği). Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. İnce, M. ve Gözütok, F. D. (2018). Effect of parental education and home educational resources to student’ results of PISA reading skills test. İlköğretim Online, 17(2), 947-958. Erişim Tarihi: 05.05.2018, http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/2488. Jehangir, K., Glas, C. ve Berg, S. (2015). Exploring the relation between socioeconomic status and reading achievement in PISA 2009 through an intercepts-and-slopes-as-outcomes paradigma. International Journal of Educational Research, 71,1-15. Erişim Tarihi: 04.06.2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S088303551500004X#. Karabay, E. (2012). Sosyokültürel değişkenlerin PISA fen okuryazarlığını yordama gücünün yıllara göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, An-kara. Karabay, E. (2013). Aile ve okul özelliklerinin PISA okuma becerileri, matematik ve fen okuryazarlığını yordama gücünün yıllara göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek li-sans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara. Karakaş, M. R. (2017). Türk öğrencilerin PISA okuma becerileri başarısına etki eden faktör-lerin yıllara göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri. Karakütük, K., Tunç, B., Bülbül, T., Özdem, G., Taşdan, M., Çelikkaleli, Ö. ve Bayram, A. (2012). Türkiye'de genel ortaöğretim okullarının büyüklüğüne göre fiziksel koşulla-rın yeterliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 183-204. Eri-şim Tarihi: 04.06.2018, http://dergipark.gov.tr/auebfd/issue/38382/445066. Karakütük, K., Tunç, B., Bülbül, T., Özdem, G., Taşdan, M., Çelikkaleli, Ö. ve Bayram, A. (2014). Examining the relationship between school size and school climatein public high schools. Eğitim ve Bilim, 39(171), 304- 316. Erişim Tarihi: 04.06.2018, https://www.researchgate.net/publication/279525645_Examining_the_Relationship_Between_School_Size_and_School_Climate_in_Public_High_Schools_Genel_Ortaogretim_Okullarinin_Buyuklugu_ile_Okul_Iklimi_Arasindaki_Iliskinin_Incelenmesi. Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Kaya, V.H. (2017). Okuma becerilerinin fen bilimleri okuryazarlığına etkisi. Milli Eğitim Dergisi,215, 193-207. Erişim Tarihi: 14.06.2018, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/441135. Kim, Y. (2018). The effects of school choice on achievement gaps between private and public high schools: Evidence from Seoul high school choice program. International Journal of Educational Development, 60, 25-32. Erişim Tarihi: 09.01.2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738059317301943. Kotte, D., Lietz, P. ve Lopez, M.M. (2005). Factor influencing reading achievement in Germany and Spain: Evidence from PISA 2000. International Education Journal, 6(1), 113-124. http://ehlt.flinders.edu.au/education/iej/articles/v6n1/kotte/paper.pdf. Köklü, N. ve Büyüköztürk, Ş. (2000). Sosyal Bilimler İçin İstatistiğe Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Lamb, S. ve Fullarton, S. (2002). Classroom and school factors affecting mathematics achievement: A comparative study of Australia and the United States Using TIMSS. Australian Journal of Education, 2(46). Erişim Tarihi: 27.10.2017, http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/000494410204600205?journalCode=aeda. Magnuson, K. (2007). Maternal education and children's academic achievement during middle childhood. Developmental Psychology, 43(6), 1497-1512. Erişim Tarihi: 28. 04. 2018, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18020827. Masci, C., De Witte, C. ve Agasisti, T. (2018). The influence of school size, principal cha-racteristics and school management practices on educational performance: An effici-ency analysis of Italian students attending middle schools. Socioeconomic Planning Science, 61, 52-69. Erişim Tarihi: 05. 05. 2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0038012116300568. Meroni, E.C., Vera Toscano, E. ve Costa, P. (2015). Can low skill teachers make good students? Empirical evidence from PIAAC and PISA. Journal of Policy Modeling, (37), 308-323. Erişim Tarihi: 05. 05. 2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0161893815000289. Milli Eğitim Bakanlığı, (2016). PISA 2015 Türkiye Ulusal Nihai Raporu. Erişim Tarihi: 09.02.2017, http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/PISA/PISA2015_Ulusal_Rapor.pdf. Milli Eğitim Bakanlığı (2017). 2016 Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilme-si(ABİDE) 8. Sınıflar Raporu. Erişim Tarihi: 08.05.2018, https://odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/30114819_iY-web-v6.pdf. Naftali, O. (2010). Recovering childhood: play, pedagogy, and the rise of psychological knowledge in contemporary urban China. Modern China, 36(6) 589–616. Erişim Tari-hi: 29.04.2018, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.889.8218&rep=rep1&type=pdf. Nonoyama, Y. (2005). A cross–national, multi–level study of family background and school resource effects on student achievement. Yayımlanmamış doktora tezi, Columbia University, U.S.A. Erişim Tarihi: 04.08.2017, http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/National%20estimates%20of%20the%20effects%20of%20family%20background%20on%20student%20achievement%20-%20Nonoyama-Tarumi.pdf. OECD (2017a). PISA 2015 Database. Erişim Tarihi: 29.03.2017, http://www.oecd.org/pisa/data/2015database/. OECD (2017b). PISA- D School Questionnaire. Erişim Tarihi: 18.03.2017, https://nces.ed.gov/surveys/pisa/pisa2015/questionnaires/School_Q_English.html. OECD (2017c). Student activities, school practices and collaboration, in PISA 2015 Results (Volume V): Collaborative Problem Solving, OECD Publishing, Paris. Erişim Tarihi: 12.06.2018, http://www.oecd.org/education/pisa-2015-results-volume-v-9789264285521-en.htm. Oral, I. ve McGivney, E. (2014). Türkiye Eğitim Sisteminde Eşitlik ve Akademik Başarı Araş-tırma Raporu ve Analiz. Sabancı Üniversitesi, İstanbul. Erişim Tarihi: 08.05.2018, http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/ERG_T%C3%BCrkiye-E%C4%9Fitim-Sisteminde-E%C5%9Fitlik-ve-Akademik-Ba%C5%9Far-Ara%C5%9Ft%C4%B1rma-Raporu-ve-Analiz.pdf. Özbay, C. (2015). Investigation of Turkish students’ performance in mathematics, reading and science literacy in the PISA 2012 data. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İhsan Doğramacı Bilkent University, Ankara. Özdemir, B. ve Gelbal, S. (2014). PISA 2009 sonuçlarına göre öğrenci başarısını etkileyen faktörlerin kanonik ortak etki analizi ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(175), 41-57. Erişim Tarihi: 08.03.2018, http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/3025. Özer Özkan, Y. (2016). Examining the effective variables on classification of school’s suc-cess through PISA 2012 Turkey data. International Online Journal of Educational Sci-ences, 8(2),117-130. Erişim Tari-hi:02.06.2018,https://www.researchgate.net/profile/Yesim_Ozer_Ozkan/publication/298912270_Examining_the_Effective_Variables_on_Classification_of_School%27s_Suc-cess_through_PISA_2012_Turkey_Data/links/5a1e7f53458515a4c3d1f584/Examining-the-Effective-Variables-on-Classification-of-Schools-Success-through-PISA-2012-Turkey-Data.pdf . Özkan, M. (2015). PISA 2012 Türkiye verilerine göre okul değişkenlerinin öğrenci başarısını yordama gücü. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 477-489. Erişim Tarihi: 02.02.2018, http://www.inesjournal.com/Makaleler/813412665_33-id-170.pdf. Özkan, M., Özer Özkan, Y. ve Acar Güvendir, M. (2017). Türkiye ve Singapur okullarının öğretmenlerin mesleki gelişimleri ve öğretimi aksatan öğretmen davranışları açısın-dan incelenmesi. 26th International Conference on Educational Sciences, 729, 2777-2780. Erişim Tarihi: 01.06.2018, https://www.researchgate.net/profile/Metin_Oezkan3/publication/325078792_Investiga-tion_Of_Turkey_and_Singapore_Schools_In_Terms_Of_Teacher_Professional_Develop-ment_and_Teacher_Behaviors_Hindering_Learning_Variables/links/5af5511caca2720af9c5b112/Investigation-Of-Turkey-and-Singapore-Schools-In-Terms-Of-Teacher-Professional-Development-and-Teacher-Behaviors-Hindering-Learning-Variables.pdf. Ramos, R., Duque, J.C. ve Nieto, S. (2016). Decomposing the rural-urban sifferantial in student achievement in Colombia using PISA microdata. Estudios the Economia Apli-cada, (34)2, 379-412. Erişim Tarihi: 21.04.2018, http://www.redalyc.org/pdf/301/30146038005.pdf. Schnabel K., Alfed C., Eccles J., Köller O., ve Baumert J. (2002). Parental influence on students’ educational choices in the United States and Germany: Different ramifica-tions– same effect?. Journay of Vocational Behavior, 60(2), 178–198. Erişim Tarihi: 29.04.2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001879101918639. Shala, A. ve Grajcevci, A. (2018). Kosovo’s low performance in PISA 2015: An explanation from a socioeconomic perspective. Educational Process: International Journal, 7(1), 48-59. Erişim Tarihi: 07.06.2017, http://edupij.com/index/arsiv/26/125/kosovos-low-performance-in-pisa-2015-an-explanation-from-a-socioeconomic-perspective. Solheim, O.J., Rege, M. ve Mc Tigue, E. (2017). Study protocol: “Two teachers”: A ran-domized controlled trial investigating individual and complementary effects of teac-her-student ratio in literacy instruction and professional development for teachers. International Journal of Educational Research,86,122130. Erişim Tarihi: 06.06.2018, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035517309680#bib0080. Şengül Avşar, A. ve Yalçın, S. (2015). Öğrencilerin okuma başarılarını açıklayan ailesel değişkenlerin CHAID analizi ile belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(179), 1-9. Erişim Tari-hi: 16.05.2018, http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/2890/1023. TEDMEM (2014). 2014 Eğitim Değerlendirme Raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 2). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. Erişim Tarihi: 08.05.2018, https://tedmem.org/download/2014-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=997. TEDMEM (2015). 2015 Eğitim Değerlendirme Raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 2). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. Erişim Tarihi: 08.05.2018, https://tedmem.org/download/2015-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=1341. TEDMEM (2016). 2016 Eğitim Değerlendirme Raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 3). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. Erişim Tarihi: 08.05.2018, https://tedmem.org/download/2016-egitim-degerlendirme-raporu?wpdmdl=2010. TEDMEM (2018). 2017 Eğitim Değerlendirme Raporu (TEDMEM Değerlendirme Dizisi 4). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları. Erişim Tarihi: 08.05.2018, https://tedmem.org/yayin/2017-egitim-degerlendirme-raporu. Usta, H. G. (2014). PISA 2003 ve PISA 2012 matematik okuryazarlığı üzerine uluslararası bir karşılaştırma: Türkiye ve Finlandiya. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üni-versitesi, Ankara. Valenzuela, J.P., Vera, G.G. ve Sotomayor, C. (2015). The role of reading engagement in improving national achievement: an analysis of Chile's 2000–2009 PISA Results. In-ternational Journal of Educational Development, 40(2015), 28-39. Erişim Tarihi: 18.03.2018, http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/132452/The-role-of-reading-engagement-in-improving-national-achievement.pdf?sequence=1. Wolfram, S.(2005). Measuring the Socioeconomic Background of Students and Its Effect on Achievement on PISA 2000 and PISA 2003.Annual Meeting of the American Educa-tional Research Association, San Francisco. Erişim Tarihi: 18. 02. 2018, https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED493510.pdf. Won, S. J. ve Han, S. (2010). Out-of-school activities and achievement among middle school students in the U.S and South Korea. Journal of Advanced Academics, 21(4), 628-661. Erişim Tarihi: 07.03.2018, http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1932202x1002100404. Xu, J. (2006). Families, Investments in Children and Education: A Cross–National Approach. Yayımlanmamış doktora tezi,Indiana University, U.S.A. Erişim Tarihi: 16. 02. 2018, https://www.sciencedirect.com/search?authors=junyan%20xu&pub=Journal%20of%20Chromatography%20A&show=25&sortBy=relevance&origin=jrnl_issue&zone=search&cid=271409. Yalçın, S.,Şengül, A., Demirtaşlı, N.,Barış Pekmezci F. ve Pehlivan, E.B. (2014). The role of parents on Turkish students’ reading achievement. Procedia- Social and Behavioral Science, 116 (2004), 4393-4396. Erişim Tarihi: 11. 02. 2018, https://core.ac.uk/download/pdf/82694035.pdf. Yaman, E. (2006). Eğitim sistemindeki sorunlardan bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yöneti-mi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(3), 261-274. Yıldırım, Ö. (2012). Okuduğunu anlama başarısıyla ilişkili faktörlerin aşamalı doğrusal modellemeyle belirlenmesi (PISA 2009 Hollanda, Kore ve Türkiye kar-şılaştırması). Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Yorulmaz, Y. İ., Çolak, İ. ve Ergin Ekinci, C. (2017). An evaluation of PISA 2015 achieve-ments of OECD countries within income distribution and education expenditures. Turkish Journal of Education, 6(4), 169-185. Erişim Tarihi: 10. 03. 2018, http://dergipark.gov.tr/turje/issue/31357/329755. Zasacka, Z. ve Bulkowski, K. (2017). Reading engagement and school achievement of lower secondary school students. Educational Research Institute, 2(141), 78-99. Eri-şim Tarihi: 05. 02. 2018, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-87ee1646-9ebf-485fa90dfb0e78ca341e.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Erdoğan Bu kişi benim 0000-0002-2071-7899

Meltem Acar Güvendir 0000-0002-3847-0724

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20

Kaynak Göster

APA Erdoğan, E., & Acar Güvendir, M. (2019). Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 493-523. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548530
AMA Erdoğan E, Acar Güvendir M. Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:493-523. doi:10.17494/ogusbd.548530
Chicago Erdoğan, Elif, ve Meltem Acar Güvendir. “Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri Ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 493-523. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548530.
EndNote Erdoğan E, Acar Güvendir M (01 Nisan 2019) Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 493–523.
IEEE E. Erdoğan ve M. Acar Güvendir, “Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 493–523, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.548530.
ISNAD Erdoğan, Elif - Acar Güvendir, Meltem. “Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri Ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 493-523. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548530.
JAMA Erdoğan E, Acar Güvendir M. Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:493–523.
MLA Erdoğan, Elif ve Meltem Acar Güvendir. “Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri Ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 493-2, doi:10.17494/ogusbd.548530.
Vancouver Erdoğan E, Acar Güvendir M. Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:493-52.

Cited By