Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Investigation of the Relation between Service Quality in Higher Education and School Climate in terms of Different Variables

Yıl 2019, Cilt: 20 , 705 - 722, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.553858

Öz

The purpose of
this research is to determine whether the students’ perceptions about the
quality of the service in higher education and school climate differ
significantly in terms of different variables. The research also aims to
investigate whether there exists a significant relation between the quality of
service in higher education and school climate. The study group of the research
consists of 588 students at a state university in 2017-2018 academic years. The
data was obtained through the ‘Scale of Service Quality in Higher Education’
and ‘School Climate Scale’. It was concluded that there is a positive, medium
and significant relation between service quality and school climate. The
results also revealed that school climate perceptions differ significantly in
terms of school type and university club membership variables while service
quality perceptions differ significantly in terms of gender, order of school
preference and grade level.





 



Kaynakça

  • Akbaba, A. ve Erdoğan, H. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmen görüşlerine göre okul ikliminin oluşmasi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5): 211-227. Akman, Y. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin şiddet ve okul iklimi algıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Aktel, M., Davras, Ö. ve Çetinceli, E. (2017). Meslek yüksekokulu eğitim hizmet kalitesinin öğrenci memnuniyet ölçeği ile değerlendirilmesi: Isparta MYO örneği [Assessing Vocational School’s Education Service Quality via Student Satisfaction Scale: The Case Study of Isparta]. 4. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sosyal ve Teknik Bilimler Kongresi Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 11-13 Mayıs 2017, Burdur/ Türkiye. Aydın, F. (2010). Özel okullardaki okul ikliminin öğretmen ve öğrenci algılarına göre incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Ayık, Y.Z., Özdemir, A. ve Yavuz, U. (2007). Lise türü ve mezuniyet başarısının kazanılan fakülte ile ilişkisinin veri madenciliği tekniği ile analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(2): 441-454. Aytar, O., Çil, U., Hoşbay Bayraktar, D. ve Soylu, Ş. (2018). Hizmet kalitesi ölçüm yöntemleri ve de stratejik yönetim bilgi kaynaği yöntem önerisi. Journal of Higher Education and Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2): 245-253. Bahçetepe, Ü. (2013). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarıları ile algıladıkları okul iklimi arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul. Barutçugil, İ. (2004). Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Kariyer Yayınları. Beaumont, D.J. (2012). Service quality in higher education: The students’ viewpoint. University of Manchester, Manchester Business School, Manchester, UK. Bektaş, H., ve Akman, S.U. (2013). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ölçeği: güvenilirlik ve geçerlilik analizi. Ekonometri ve İstatistik e-Dergisi, (18):116–133. Berkowitz, R., Moore, H., Astor, R. A., & Benbenishty, R. (2017). A research synthesis of the associations between socioeconomic background, inequality, school climate, and academic achievement. Review of Educational Research, 87(2), 425–469. Bocchi, B., Dozza, L., Chianese, G., & Cavrini, G. (2014). School climate: Comparison between parents' and teachers' perception. Social and Behavioural Sciences, 116, 4643–4649. Bradshaw, C.P., Waasdorp, T.E., Debnam, K.J., & Johnson, S.L. (2014). Measuring school climate in high schools: A focus on safety, engagement, and the environment. Journal of School Health, 84(9), 593–604. doi:10.1111/josh.12186 Cohen, J., McCabe, L., Michelli, N.M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, practice, and teacher education. Teachers College Record, 111(1): 180–213. Çabuk, S.N. (2018). Peyzaj mimarlığı eğitiminde kalite yönetimi ve akreditasyon. Turkish Journal of Landscape Research, 1(1): 9–19. Çelik, H., Terzi, A.R., ve Gültekin, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin akademik motivasyonları ve okul iklimi ilişkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(48): 422–434. Çokluk-Bökeoğlu, Ö., ve Yılmaz, K. (2007). Üniversite öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(2): 179–204. Demaray, M., Malecki, C. & Jenkins, L. (2012). Social support in the lives of students involved in aggressive and bullying behaviours, in: S. Jimerson, A. Nickerson, M. Mayer ve M. Furlong (Eds) Handbook of school violence and school safety: International research and practice, (2nd ed)(New York, Routledge), 57–67. Demir, A. (2008). Ortaöğretim okullarında okul iklimi ile öğretmen performansları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Yeditepe Üniversitesi, İstanbul. Dlačić, J., Arslanagić, M., Kadić-Maglajlić, S., Marković, S., & Raspor, S. (2014). Exploring perceived service quality, perceived value, and repurchase intention in higher education using structural equation modelling. Total Quality Management & Business Excellence, 25(1-2), 141-157. Doğan, S. (2011). Genel lise öğrencilerinin algılarına göre okul tahripçiliği ile okul iklimi arasındaki ilişki (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara. Doğan, S. (2012). Lise öğrencilerinin okul iklimi algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (10): 55–92. Dörtyol, İ.T. (2012). Ulusal kültürün algılanan hizmet kalitesi ve algılanan müşteri değeri üzerindeki etkisi: Turizm sektöründe bir araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Sivas. Durvasula, S., Lysonski, S., & Madhavi, A.D. (2011). Beyond service attributes: Do personal values matter? Journal of Services Marketing, 25(1), 33 –46. Ergün, M., Akcaoğlu, M.Ö., ve Ünver, N. (2018). Üniversite itibari, markalaşma ve öğrencilerde aidiyet duygusu. Pegem Atıf İndeksi, 473–488, DOI: 10.14527/9786052412480.31. Eser, Z. (2007). Hizmetlerde Pazarlama İletişim, Ankara: Siyasal Kitabevi. Güçkıran, R.Y. (2008). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimi algıları ile saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Hoy, W.K. & Miskel, C. (2005). Education administration: Theory, research, and practice, (7th edn), New York: McGraw-Hill. Karaman, Ö. ve Yurtal, F. (2015). Students' perceptions of school climate where violence is prevalent in schools. Elementary Education Online, 14(2): 421–429. Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kılıç, S. (2010). Akran istismarının ilköğretim öğrencilerinin okul iklimi algıları üzerindeki etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul. Koçoğlu, C.M. (2018). Turizm eğitimi veren kurumlarının itibar bileşenlerinin öğrencilerin memnuniyeti ve tavsiye etme davranişi üzerindeki etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 13(2): 23–44. Küçükaltan, D. (2007). Hizmet Kalitesi Kavramlar, Yaklaşımlar ve Uygulamalar, Gümüşoğlu, Ş., Pırnar, İ. ve Akan, P. ve Akbaba, A. (Ed.), Ankara: Detay Yayıncılık. Meristo, M., & Eisenschmidt, E. (2014). Novice teachers’ perceptions of school climate and self-efficacy. International Journal of Educational Research, 67: 1–10, doi:10.1016/j.ijer.2014.04.003 Mohamad Yusof, A.R., Hassan, Z., Abdul Rah man, S., & Ghouri, A.M. (2012). Educational service quality at public higher educational institutions: A proposed framework and importance of the sub – dimensions. International Journal of Economics Business and Management Studies, 1(2), 36-49 O'malley, M., Voight, A., Renshaw, T.L., & Eklund, K. (2015). School climate, family structure, and academic achievement: A study of moderation effects. School Psychology Quarterly, 30(1): 142. O'Neill, M. (2000). The role of perception in disconfirmation models of service quality. Quality Focus, 4(2), 46-59. Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E. ve Erkan, S. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38: 213-224. Saraç, K. (2015). Okul ikliminin ortaokul öğrencilerinin algılarına göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Şahin, D. (2006). Otel aydınlatmasında genel ilkeler ve otel yatak odaları için bir değerlendirme. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Şahin, G.G. (2011). Üniversite düzeyinde turizm eğitiminde hizmet kalitesi beklenti ve algısına yönelik Ankara’da bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(4): 49-65. Tavşanlı, Ö.F., Birgül, K., ve Oksal, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okul iklimine yönelik algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 11(9): 821-838. Terzi, A.R., ve Uyangör, N. (2017). Eğitim fakültesi öğretmen adaylarının akademik motivasyonları ve algıladıkları okul iklimi ilişkisi. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(4): 185-196. Terzi, A.R. (2015). School Climate Perceptions of University students, Education in the 21st Century: Theory and Practice, (Ed: İ. Koleva, R.Efe, E.Atasoy, B.Kostova), Sofya: St. Kliment Ohridski University Press, 61-68. Thapa, A., Cohen, J., Guffey, S., & Higgins-D’Alessandro, A. (2013). A review of school climate research. Review of Educational Research, 83(3): 357-385. Uline, C., & Tschannen‐Moran, M. (2008). The walls speak: The interplay of quality facilities, school climate, and student achievement. Journal of Educational Administration, 46(1): 55-73. doi:10.1108/09578230810849817 Uygur, S. (2007). Turizm Pazarlaması, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Uysal, D. ve Aydemir, E. E. (2016). Türkiye’de yükseköğretim kavramı ve yükseköğretimin istihdam ve ekonomiye etkisinin analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (35), 275-284. Wang, M.T., & Degol, J.L. (2016). School climate: A review of the construct, measurement, and impact on student outcomes. Educational Psychology Review, 28(2): 315-352. Welsh, W.N. (2000). The effects of school climate on school disorder. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 567(1): 88-107. Wright, R.E. (2000). Student evaluations and consumer orientation of universities. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 8(1), 33–40. Yokuş, G., Ayçiçek, B., ve Yelken, T.Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin hizmet kalite algılarının ve kurumsal aidiyet düzeylerinin incelenmesi: Eğitim fakültesi örneği. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1). Yousapronpaiboon, K. (2014). SERVQUAL: Measuring higher education service quality in Thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1088-1095. Zullig, K.J., Koopman, T.M., Patton, J.M., & Ubbes, V.A. (2010). School climate: Historical review, instrument development, and school assessment. Journal of Psychoeducational Assessment, 28(2): 139-152.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Soner Arık Bu kişi benim 0000-0002-5338-9238

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20

Kaynak Göster

APA Arık, S. (2019). The Investigation of the Relation between Service Quality in Higher Education and School Climate in terms of Different Variables. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 705-722. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553858
AMA Arık S. The Investigation of the Relation between Service Quality in Higher Education and School Climate in terms of Different Variables. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:705-722. doi:10.17494/ogusbd.553858
Chicago Arık, Soner. “The Investigation of the Relation Between Service Quality in Higher Education and School Climate in Terms of Different Variables”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 705-22. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553858.
EndNote Arık S (01 Nisan 2019) The Investigation of the Relation between Service Quality in Higher Education and School Climate in terms of Different Variables. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 705–722.
IEEE S. Arık, “The Investigation of the Relation between Service Quality in Higher Education and School Climate in terms of Different Variables”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 705–722, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.553858.
ISNAD Arık, Soner. “The Investigation of the Relation Between Service Quality in Higher Education and School Climate in Terms of Different Variables”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 705-722. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553858.
JAMA Arık S. The Investigation of the Relation between Service Quality in Higher Education and School Climate in terms of Different Variables. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:705–722.
MLA Arık, Soner. “The Investigation of the Relation Between Service Quality in Higher Education and School Climate in Terms of Different Variables”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 705-22, doi:10.17494/ogusbd.553858.
Vancouver Arık S. The Investigation of the Relation between Service Quality in Higher Education and School Climate in terms of Different Variables. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:705-22.