Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 20 , 723 - 733, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.553863

Öz

Araştırma, önlisans düzeyinde üniversite
öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımlarının nasıl olduğu ve akademik başarı ile
arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik tarama modeli biçiminde desenlenmiştir.
Araştırmanın katılımcılarını Çukurova Üniversitesi Adana Meslek Yüksekokulu
öğrencileri (N=651) oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, Yılmaz
ve Orhan tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Ders Çalışma Yaklaşımı Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçek, “yüzeysel yaklaşım” (10 madde) ve “derin yaklaşım” (10
madde) olmak üzere iki faktörden oluşmaktadır. Verilerin analizinde Ki-Kare ve
Cramer's V istatistiklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda ders
çalışma yaklaşımları ile akademik başarıları arasında anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. Ders çalışma sürecinde derin yaklaşımı benimseyen öğrencilerin
akademik başarılarının daha yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Öğrenmeyi ve
akademik başarıyı etkileyen diğer faktörler ile ilgili de çalışmaların
yapılması önerilmektedir

Kaynakça

  • Alkan, C., Doğan, H., ve Sezgin, İ. (1991). Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları. Ankara: Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Matbaası. Arıcı, İ. (2007). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinde öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Ankara örneği). Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Beattie,V., Collins, B., & McInnes, B. (1997). Deep and surface learning: A simple or simplistic dichotomy? Accounting Education, 6 (1). Biggs, J. (1999). What the Student Does: Teaching for Enhanced Higher Education, 18(1). Bonsaksen, T., Sadeghi, T., & Thorrisen, M. M. (2017). Associations between self-esteem, general selfefficacy, and approaches to studying in occupational therapy students: A cross-sectional study. Occupational Therapy in Mental Health, 33(4), 326–341. Booth, P., Luckett, P., & Mladenovic, R. (1999). The quality of learning in accounting education: The impact of approaches to learning on academic performance. Accounting Education, 8 (4). Bunce, D.M., Komperda, R., Schroeder, M.J., Dillner, D.K., Lin, S., Teichert, M.A. & Hartman, J.R. (2017). Differential use of study approaches by students of different achievement levels. Journal of Chemical Education. 94, 1415 −1424. Byrne, M., Flood, B., & Willis, P. (2002). The relationship between learning approaches and learning outcomes: a study of Irish accounting students. Accounting Education, 11(1). Çuhadar, C., Gündüz, Ş. ve Tanyeri, T. (2013). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin ders çalışma yaklaşımları ve akademik öz-yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 251-259. Dağdelen, S. (2013). Biyoloji derslerinde öğretmenlerin kişilerarası davranışı, sınıf öğrenme ortamı ve öğrenci başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Demircioğlu Memiş, A. (2007). Öğrencilerin çalışma oryantasyonlarını etkileyen demografik faktörler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2). Entwistle, N. (2000). Promoting deep learning through teaching and assessment: Conceptual frameworks and educational contexts. Teaching and Learning Research Programme (TLRP) Entwistle, N., & McCune, V. (2004). The Conceptual Bases of Study Strategy Inventories. Educational Psychology Review, 16 (4). Gow, L., Kember, D., & Cooper, B. (1994). The teaching context and approaches to study of accountancy students. Issues in Accounting Education, 9 (1). Hassanbeigi, A., Askari, J., Nakhjavani, M., Shirkhoda, S., Barzegar, K., Mozayyan, M.R., & Fallahzadeh, H. (2011). The relationship between study skills and academic performance of university students.Procedia- Social and Behavioral Sciences, 30, 1416–1424. Houghton, W. (2004). Engineering Subject Centre Guide: Learning and Teaching Theory for Engineering Academics. Loughborough: HEA Engineering Subject Centre. Howie, S.J., & Pietersen, J.J. (2001). Mathematics literacy of final year students: South African realities. Studies in Educational Evaluation, 7 (25). Jansen, E.P.W.A., & Suhre, C.J.M. (2010). The effect of secondary school study skills preparation on firstyear university achievement. Educational Studies, 36(5), 569–580. Kember, D., Charlesworth, M., Davies, H., Mckay, J., & Stott, V. (1997). Evaluating the effectiveness of educational innovations: Using the study process questionnaire to show that meaningful learning occurs. Studies in Educational Evaluation,23(2), 141-157. Minasian-Batmaniani L.C., Lingard, J., & Prosser, M. (2005). Differences in students’ perceptions of learning compulsory foundation biochemistry in the health sciences professions. Advances in Health Sciences Education,10, 279–290. Miškulin, N. & Vrdoljak, G. (2017). Predicting academic achievement based on goal orientations and study approaches. Croatian Journal of Education, 19(3), 919-946. Özer, Y., ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41. Patterson, M., Perry, E., Decker, C., Eckert, R., Klaus, S., & Wendling, L. (2003). Factors Associated With High School mathematics performance in the United States. Studies in Educational Evaluation, 29. Polat, S. (2009). Akademik başarısızlığın toplumsal eşitsizlik temelinde çözümlenmesi. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 7 (25). Purdue, N., & Hattie, J. (1999). The relationship between study skills and learning outcomes: A meta-analysis. Australian Journal of Education, 43 (1). Ramsden, P. (1991). Learning to Teach in Higher Education. London: Routledge Falmer. Rostaminezhad, M.A., Porshafei, H. & Ahamdi, A.A. (2019). Can effective study approaches mediate the negative effect of social networking on academic performance? Educ Inf Technol, 24, 205–217. Sarıer, Y. (2016). Türkiye’de Öğrencilerin Akademik Başarısını Etkileyen Faktörler: Bir Meta-analiz Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1300 (5340). Spencer, K. (2003). Approaches to Learning and Contemporary Accounting Education. Education in a Changing Environment Conference Proceedings. Şevik, Y. (2014). İlköğretim müdür ve müdür yardımcılarının öğrencilerin akademik başarısını etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri ile akademik başarısına katkıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Üniversitesi, Burdur. Wagner, P., Schober, B., & Spiel, C. (2008). Time investment and time management: An analysis of time students spend working at home for school. Educational Research and Evaluation, 14 (2). Wang, D. B. (2004). Family background factors and mathematics success: A comparison of Chinese and US students. International Journal of Educational Research, 41. West, C., & Sadoski, M. (2011). Do study strategies predict academic performance in medical school? Medical Education, 45(7), 696–703. Yılmaz, B., M. ve Orhan, F. (2011) Ders Çalışma Yaklaşımı Ölçeği‘nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Eğitim ve Bilim 36(159). Zhang, L. (2000). University students’ learning approaches in three cultures: An investigation of Biggs’s 3P model. The Journal of Psychology, 134(1), 37-55
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mesut Özonur 0000-0002-7930-9478

Halil Kamışlı 0000-0001-6715-431X

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20

Kaynak Göster

APA Özonur, M., & Kamışlı, H. (2019). Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 723-733. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553863
AMA Özonur M, Kamışlı H. Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:723-733. doi:10.17494/ogusbd.553863
Chicago Özonur, Mesut, ve Halil Kamışlı. “Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 723-33. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553863.
EndNote Özonur M, Kamışlı H (01 Nisan 2019) Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 723–733.
IEEE M. Özonur ve H. Kamışlı, “Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 723–733, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.553863.
ISNAD Özonur, Mesut - Kamışlı, Halil. “Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 723-733. https://doi.org/10.17494/ogusbd.553863.
JAMA Özonur M, Kamışlı H. Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:723–733.
MLA Özonur, Mesut ve Halil Kamışlı. “Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 723-3, doi:10.17494/ogusbd.553863.
Vancouver Özonur M, Kamışlı H. Mesleki Eğitimde Ders Çalışma Yaklaşımlarının Belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:723-3.