Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of The Knowledge And Awareness Levels of Teachers Working in Special Education Institutions About Child Neglect and Abuse

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 17, 490 - 519, 31.03.2019
https://doi.org/10.26466/opus.518214

Öz

This research was
conducted to determine the level of knowledge and awareness of teachers working
in special education institutions about child neglect and abuse. For this
general purpose, the study was conducted on a total of 31 teachers, 18 women
and 13 men working in special educational institutions / schools in central
districts of In this research, the purposed sampling method was used. Konya. In
this research, qualitative research model was preferred to determine the views,
attitudes and experiences of the participants about child neglect and abuse. As
part of the qualitative research, the interview technique was used as it would
provide access to a lot of information about the participants and to examine
the subject in different dimensions. The data obtained as a result of the
interviews were collected and interpreted under certain themes and headings
with descriptive analysis method. As a result of research; working in special
education settings teachers, themselves and their colleagues on children's
rights, child abuse and neglect sensitive about they saw, but the information
is insufficient, they are not sufficient in diagnosing abuse or neglect, cases
of abuse or neglect will provide notification in the event of encountering, and
in the school environment concluded that sufficient information regarding the
subject of the study is not done. Recommendations have been developed in line with
these results.

Kaynakça

  • Akbulut, Y.(2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ataman, A. (2005). Özürlü çocuklar ve özel eğitime giriş (6. Baskı) Ankara: Gündüz Yayıncılık.
  • Bulut, S. & Karaman, H. B. (2018). Engelli bireylerin cinsel, fiziksel ve duygusal istismarı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(2), 277-301. doi: 10.21565/ozelegitim-dergisi.382961
  • Çelik, T. (2014). Türkiye’de çocuk olmanın tarihi: Doğan kardeş dergisi. Hasan Ersel. Kazım Taşkent, Yapı Kredi ve Kültür Sanat. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.193-232.
  • Dönmez, E. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmenleri ve velilerin çocuk istismarına ve ihmaline yönelik görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Erol, D. (2007). okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin çocuklardaki fiziksel istismar belirtilerine ilişkin farkındalıkları (Eskişehir İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Güler, N., Uzun, S., Boztaş, Z., Aydoğan, S.(2001). Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etkileyen faktörler. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 24 (3), 128 –134
  • Hoşoğlu, R.(2009). Engelli öğrencilerin istismar ve ihmal düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Kefeli, H.(2016). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk istismarı ve ihmali davranışları ile kurum personelinin konuya ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Kenny MC. (2004). Teachers’ attitudes toward and knowledge of child maltreatment. Child Abuse & Neglect, 28(12), 1311-1319.
  • Kocaer, Ü. (2006). Hekim ve hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kürklü A. (2011). Öğretmenlerin çocuk istismar ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Lynn, K. (2008). Evaluating potential obstacles to mandated reporting of child abuse and neglect by educators in a suburban public school district (Doctoral dissertation). Available from Pro Quest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3370298) McKee, B.E., Dillenburger, K. (2009). Child abuse and neglect: Training needs of student teachers. International Journal of Educational Research, 48, 320–330
  • Özgül, D.(2015). Öğrencilerin cinsel istismara uğrama durumunda ilk ve ortaokullarda çalışan öğretmen ve okul yöneticilerinin tutum ve davranışları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pala, B.(2011). Geleceğin öğretmenlerin çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi ve farkındalık düzeyleri. Tıpta Uzmanlık Tezi, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Eskişehir.
  • Polat O. (2001). Çocuk hakları ve adli tıp. Adli Tıp Dergisi, , 15(3), 53-75.
  • Sağır, M. (2013). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik görüşleri ve farkındalık düzeyleri (Kayseri ili örneği), Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Taş, A.(2017). Hacettepe üniversitesi öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarı hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tugay, D.(2008). Öğretmenlerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Usta, S. (2012). Çocuk hakları ve velayet. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Walsh K, Bridgstock R, Farrell A, Schweitzer R. (2005). Critical factors in teachers’ detecting and reporting child abuse and neglect: Implications for practice. Queensland:Queensland University of Technology.
  • Yıldırım Doğru, S., Durmuşoğlu Saltalı, N.,Konuk Er, R. ve Budak, O.(2014). (Ed. S. Yıldırım Doğru) Çocuk hakları ve koruma. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri ( 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Özel Eğitim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Çocuk İhmal ve İstismarına İlişkin Bilgi ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 17, 490 - 519, 31.03.2019
https://doi.org/10.26466/opus.518214

Öz

Bu araştırma, özel eğitim
kurumlarında çalışan öğretmenlerin, çocuk ihmal ve istismarına ilişkin bilgi ve
farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu genel amaç
doğrultusunda araştırma, Konya ili merkez ilçelerinde bulunan, özel eğitim
kurum/okullarında görev yapan 18 kadın 13 erkek olmak üzere toplam 31 öğretmen
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada amaç örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada, katılımcıların çocuk ihmal ve istismarına ilişkin
görüş, tutum ve deneyimlerini derinlemesine belirlemek amacı ile nitel
araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Nitel araştırma kapsamında, katılımcılar
hakkında birçok bilgiye ulaşılmasını ve konunun farklı boyutlarıyla
incelenmesini sağlayacağından, görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler
sonucunda elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi ile belli tema ve
başlıklar altında toplanarak anlamlı hale getirilmiş ve yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda; özel eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin,
kendilerini ve meslektaşlarını çocuk hakları, çocuk ihmal ve istismarı
konusunda duyarlı gördükleri fakat bilgilerinin yetersiz olduğu, ihmal ya da
istismarı tanılamada yeterli olmadıkları, ihmal ya da istismar vakasıyla
karşılaşmaları durumunda bildirimde bulunacakları, okul ortamlarında konuya
yönelik yeterli bilgilendirme çalışmalarının yapılmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, Y.(2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ataman, A. (2005). Özürlü çocuklar ve özel eğitime giriş (6. Baskı) Ankara: Gündüz Yayıncılık.
  • Bulut, S. & Karaman, H. B. (2018). Engelli bireylerin cinsel, fiziksel ve duygusal istismarı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(2), 277-301. doi: 10.21565/ozelegitim-dergisi.382961
  • Çelik, T. (2014). Türkiye’de çocuk olmanın tarihi: Doğan kardeş dergisi. Hasan Ersel. Kazım Taşkent, Yapı Kredi ve Kültür Sanat. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.193-232.
  • Dönmez, E. (2009). Okul öncesi eğitimi öğretmenleri ve velilerin çocuk istismarına ve ihmaline yönelik görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Konya.
  • Erol, D. (2007). okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin çocuklardaki fiziksel istismar belirtilerine ilişkin farkındalıkları (Eskişehir İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Güler, N., Uzun, S., Boztaş, Z., Aydoğan, S.(2001). Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etkileyen faktörler. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 24 (3), 128 –134
  • Hoşoğlu, R.(2009). Engelli öğrencilerin istismar ve ihmal düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Kefeli, H.(2016). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk istismarı ve ihmali davranışları ile kurum personelinin konuya ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ankara.
  • Kenny MC. (2004). Teachers’ attitudes toward and knowledge of child maltreatment. Child Abuse & Neglect, 28(12), 1311-1319.
  • Kocaer, Ü. (2006). Hekim ve hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kürklü A. (2011). Öğretmenlerin çocuk istismar ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Afyon.
  • Lynn, K. (2008). Evaluating potential obstacles to mandated reporting of child abuse and neglect by educators in a suburban public school district (Doctoral dissertation). Available from Pro Quest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3370298) McKee, B.E., Dillenburger, K. (2009). Child abuse and neglect: Training needs of student teachers. International Journal of Educational Research, 48, 320–330
  • Özgül, D.(2015). Öğrencilerin cinsel istismara uğrama durumunda ilk ve ortaokullarda çalışan öğretmen ve okul yöneticilerinin tutum ve davranışları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Pala, B.(2011). Geleceğin öğretmenlerin çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi ve farkındalık düzeyleri. Tıpta Uzmanlık Tezi, Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Eskişehir.
  • Polat O. (2001). Çocuk hakları ve adli tıp. Adli Tıp Dergisi, , 15(3), 53-75.
  • Sağır, M. (2013). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik görüşleri ve farkındalık düzeyleri (Kayseri ili örneği), Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Taş, A.(2017). Hacettepe üniversitesi öğrencilerinin çocuk ihmal ve istismarı hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tugay, D.(2008). Öğretmenlerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Usta, S. (2012). Çocuk hakları ve velayet. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
  • Walsh K, Bridgstock R, Farrell A, Schweitzer R. (2005). Critical factors in teachers’ detecting and reporting child abuse and neglect: Implications for practice. Queensland:Queensland University of Technology.
  • Yıldırım Doğru, S., Durmuşoğlu Saltalı, N.,Konuk Er, R. ve Budak, O.(2014). (Ed. S. Yıldırım Doğru) Çocuk hakları ve koruma. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri ( 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arif Toydemir Bu kişi benim 0000-0002-3881-2501

Erkan Efilti 0000-0003-1158-5764

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2019
Kabul Tarihi 20 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Toydemir, A., & Efilti, E. (2019). Özel Eğitim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Çocuk İhmal ve İstismarına İlişkin Bilgi ve Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 10(17), 490-519. https://doi.org/10.26466/opus.518214