Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effect of Internship Experience Career Choice: A Research on tourism students in the Thrace Region

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 757 - 784, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.533956

Öz

With the expansion of tourism in an international and national basis, the need for qualified staff to work in tourism is increasing day by day. Although there are many universities that provide tourism education in our country and a students graduate from tourism faculties every year, the sector still suffers from having the professional labor force that has received education on this business. The purpose of the study is to determine the effects of internship experiences of undergraduate and graduate students receiving tourism education in Turkey's Thrace region (Kırklareli - Edirne - Tekirdağ) on their career choices. Sub-objectives of the research are to define the students' perceptions towards the sector, attitudes towards the sector, tendencies to make a career in the sector and motivation of internship. Survey technique from the quantitative research methods have been used in the research. The universe of the research is composed of the associate and undergraduate students of Kırklareli Tourism Faculty and Pınarhisar Vocational School, Trakya University Applied Sciences Academy and Tekirdağ Namık Kemal University Social Sciences Vocational School Tourism and Hotel Management, located in Thrace region. The sample of the research consists of 215 undergraduate and 90 associate degree students. The research questionnaire has been applied to students who have been trained in tourism and completed at least one internship. As a result, the effect of motivation of internship, job environment, education and sectoral adjustment variables on career choice is significant. 

Kaynakça

  • Aksu, M. ve Bucak, T. (2012). Mesleki turizm eğitimi. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (2), 8-18.
  • Aslan, Z., Çoban, G. ve Çokal, Z. (2014). Turizm öğrencilerinin staj deneyiminde algıladıkları motivasyonun Herzberg kuramına göre değerlendirilmesi: Nevşehir Hacı Bektaş Veli üniversitesi turizm fakültesi örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 164-188.
  • Aymankuy, Y. ve Aymankuy, Ş. (2013). Turizm işletmeciliği eğitimi alan öğrencilerin turizm sektöründeki istihdamla ilgili görüşleri ve sektördeki kariyer beklentileri (Balıkesir üniversitesi turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği). Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-21.
  • Barbarash, D. (2016). Knowledge and skill competency volves of an undergraduate university managed cooperative intership education. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 17(1), 21- 30.
  • Çetin, Ş. (1990). Staj uygulamasına ilişkin sorunlar, 1989 turizminin genel değerlendirilmesi ve 1990’dan beklentiler sempozyumu, Aydın: Dokuz Eylül Üniversitesi Aydın TİOYO.
  • Çetin, Ş. (2005). Öğrenci stajlarında yararlanılan dersler üzerine ampirik bir değerlendirme: Mersin turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2), 153-169.
  • Demir, M. ve Demir, Ş. Ş. (2014). Turizm işletmelerinde yöneticilerin mesleki staj ve stajyerleri değerlendirmesi. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6, 19- 33.
  • Doğan, V. ve Yılmaz, C. (2017). Yönetim bilimleri ve pazarlama alanında bağimsiz değişkenlerin karşilaştirilmasi ve bastırıcı etki tespiti. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(2), 385 – 406.
  • Ergül, H. F. (2005). Motivasyon ve motivasyon teknikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 67-79.
  • Fong, L.H.N., Lee A.H., Luk, C. ve Law, R. (2014). How do hotel tourism students select internship employers? A segmentationapproach. Journal Of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 15, 68-79.
  • Francis, R. S. ve Alagas, E. N. (2017). Satisfaction towards internship programme and future career development for students in private higher education institutions: A research note. Asia-Pacific Journal of Innovation in Hospitality and Tourism, 6 (2), 69-74
  • Gürdoğan, A. ve Atabey, S. (2015). Öğrencilerin meslek stajından memnuniyet düzeylerinin kariyer hedeflerine etkisi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 91-113.
  • Günay, İ ve Akıncı, Z. (2017). Turizmde sürdürülebilirlik açısından öğrencilerin sektöre karşı tutumlarının mezuniyet sonrası kariyer planlaması ve seçimine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 1-19.
  • Güzel, Ö. (2010). Turizm öğrencilerinin staj döneminde edindikleri motivasyonun Herzberg teorisine göre değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3415‐3429.
  • Kırçı, Z. (2007). Motivasyon unsuru olarak kariyer geliştirme ve bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Koç, E., Yumuşak, S., Ulukoy, M., Kiliç, R., ve Toptaş, A. (2014). Are internship program sencouraging or discouraging? a viewpoint of tourism and hospitality students in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 15, 135-142.
  • Köroğlu, Ö. (2011). İşgören doyumu ve turizm işletmelerinde yapılan araştırmalara ilişkin bir değerlendirme. Zkü Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 246-266.
  • Kuşluvan, S. ve Kuşluvan, Z. (2000) Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21(3), 251-269.
  • Oral, S. (1997). Otel işletmeciliği ve otel işletmelerinde verimlilik analizleri. İzmir: Akın yılmaz Matbaası.
  • Richardson, S. (2008). Undergraduate tourism and hospitality students attitudes toward a career in the industry: A preliminary investigation. Journal Of Teaching In Travel & Tourism, 8 (1), 23-46.
  • Richardson, S., ve Butler, G. (2012). Attitudes of Malaysian tourism and hospitality students towards a career in the industry. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(3), 262-276.
  • Saruhan, Ş. C. (1986). ‘Turizm sektöründe personel eğitimi araştırması içinde turizm yıllığı’, Ankara: Turizm Bankası Yayını, s.171-180
  • Seymen, O., Bolat, T., Bolat, İ. O. ve Kinter, O. (2017). Turizm sektöründe çalışma koşulları algısı, hizmet verme yatkınlığı ve mesleki yabancılaşma ilişkisi: Turizm eğitimi alan öğrenciler açısından bir değerlendirme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 402 – 430
  • Sezgin, İ. (1988). Turizm sektöründe becerili ve teknik işgücünün yetiştirilmesi, Tebliğ, Ankara.
  • Tarlan, D. ve Tütüncü, Ö. (2001). Konaklama işletmelerinde başarım değerlemesi ve işdoyumu analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 141-163.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2018). Staj nedir?, http://www.tdk.gov.tr/index-.php?option=com_gts&kelime=STAJ Erişim Tarihi: 02.08.2018
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) (2019), Türkiye işsizlik oranı ve istihdam https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=72&locale=tr Erişim Tarihi: 26.04.2019
  • Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) (2019), Türkiye turizm gelirleri GSMH içindeki yeri https://www.tursab.org.tr/-istatistikler/turizmin-ekonomideki-yeri Erişim Tarihi: 26.04.2019
  • Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) (2019), Ülkemize gelen turist sayısı https://www.tursab.org.tr/tr/turizm-verileri/ista-tistikler/turist-sayisi-ve-turizm-geliri/2003-2018-gelirsayi-ve-ortalama-harcama_68.html Erişim Tarihi: 26.04.2019
  • Türker, N., Uçar, M. ve Ateş, A. M. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm sektörü algıları: Karabük üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 311-333.
  • Ulama, Ş., Batman, O. ve Ulama, H. (2015). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin kariyer algılamalarına yönelik bir araştırma: Sakarya üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 339-369.
  • Wang, J., Huyton, J., Gao, X. ve Ayres, H. (2010). Evaluating undergraduate courses in tourism management: A comparison between Australia And China”. Journal Of Hospitality, Leisure, Sport And Tourism Education, 9( 2), 46-62.
  • World Travel and Tourism Council (WTTC) (2019). Türkiye işsizlik oranı ve istihdamın geleceği https://www.wttc.org/about/media-centre/press-releases/press-releases/2019/turkey-tops-european-travel-and-tourism-growth-ranking-in-2018/ Erişim Tarihi: 26.04.2019
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.

Staj Deneyiminin Kariyer Seçimine Etkisi: Trakya Bölgesi’ndeki Turizm Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 757 - 784, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.533956

Öz

Turizmin uluslararası ve ulusal baz da genişlemesiyle turizmde çalışacak kalifiyeli eleman ihtiyacı her geçen gün artmaktadır.Ülkemizde turizm eğitimi veren birçok üniversite bulunmasına ve her yıl turizm mezunu verilmesine rağmen yine de sektör bu işin eğitimini almış profesyonel insan gücü bulmakta sıkıntı çekmektedir.  Araştırmanın amacı, Trakya bölgesinde (Kırklareli – Edirne – Tekirdağ) turizm eğitimi alan önlisans ve lisans öğrencilerinin staj deneyimlerinin kariyer seçimlerine etkilerini tespit etmektir. Araştırmanın alt amaçları; öğrencilerin sektöre yönelik algılarını, sektöre karşı tutumlarını, sektörde kariyer yapma eğilimlerini ve staj motivasyonlarını belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Kırklareli Turizm Fakültesi ve Pınarhisar MYO, Trakya Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksek Okulu ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Turizm ve Otel işletmeciliği önlisans ve lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini turizm eğitimi gören ve en az bir kere staj yapmış 215 lisans ve 90 önlisans öğrencileri oluşturmaktadır. Sonuç olarak, staj motivasyonu, iş ortamı, eğitim ve sektöre uyum değişkenlerinin kariyer seçimi üzerindeki ilişkisi anlamlı olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aksu, M. ve Bucak, T. (2012). Mesleki turizm eğitimi. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 4 (2), 8-18.
  • Aslan, Z., Çoban, G. ve Çokal, Z. (2014). Turizm öğrencilerinin staj deneyiminde algıladıkları motivasyonun Herzberg kuramına göre değerlendirilmesi: Nevşehir Hacı Bektaş Veli üniversitesi turizm fakültesi örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 164-188.
  • Aymankuy, Y. ve Aymankuy, Ş. (2013). Turizm işletmeciliği eğitimi alan öğrencilerin turizm sektöründeki istihdamla ilgili görüşleri ve sektördeki kariyer beklentileri (Balıkesir üniversitesi turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği). Akademik Bakış Dergisi, 35, 1-21.
  • Barbarash, D. (2016). Knowledge and skill competency volves of an undergraduate university managed cooperative intership education. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 17(1), 21- 30.
  • Çetin, Ş. (1990). Staj uygulamasına ilişkin sorunlar, 1989 turizminin genel değerlendirilmesi ve 1990’dan beklentiler sempozyumu, Aydın: Dokuz Eylül Üniversitesi Aydın TİOYO.
  • Çetin, Ş. (2005). Öğrenci stajlarında yararlanılan dersler üzerine ampirik bir değerlendirme: Mersin turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2), 153-169.
  • Demir, M. ve Demir, Ş. Ş. (2014). Turizm işletmelerinde yöneticilerin mesleki staj ve stajyerleri değerlendirmesi. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6, 19- 33.
  • Doğan, V. ve Yılmaz, C. (2017). Yönetim bilimleri ve pazarlama alanında bağimsiz değişkenlerin karşilaştirilmasi ve bastırıcı etki tespiti. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(2), 385 – 406.
  • Ergül, H. F. (2005). Motivasyon ve motivasyon teknikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 67-79.
  • Fong, L.H.N., Lee A.H., Luk, C. ve Law, R. (2014). How do hotel tourism students select internship employers? A segmentationapproach. Journal Of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 15, 68-79.
  • Francis, R. S. ve Alagas, E. N. (2017). Satisfaction towards internship programme and future career development for students in private higher education institutions: A research note. Asia-Pacific Journal of Innovation in Hospitality and Tourism, 6 (2), 69-74
  • Gürdoğan, A. ve Atabey, S. (2015). Öğrencilerin meslek stajından memnuniyet düzeylerinin kariyer hedeflerine etkisi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 91-113.
  • Günay, İ ve Akıncı, Z. (2017). Turizmde sürdürülebilirlik açısından öğrencilerin sektöre karşı tutumlarının mezuniyet sonrası kariyer planlaması ve seçimine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 1-19.
  • Güzel, Ö. (2010). Turizm öğrencilerinin staj döneminde edindikleri motivasyonun Herzberg teorisine göre değerlendirilmesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3415‐3429.
  • Kırçı, Z. (2007). Motivasyon unsuru olarak kariyer geliştirme ve bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Koç, E., Yumuşak, S., Ulukoy, M., Kiliç, R., ve Toptaş, A. (2014). Are internship program sencouraging or discouraging? a viewpoint of tourism and hospitality students in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 15, 135-142.
  • Köroğlu, Ö. (2011). İşgören doyumu ve turizm işletmelerinde yapılan araştırmalara ilişkin bir değerlendirme. Zkü Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 246-266.
  • Kuşluvan, S. ve Kuşluvan, Z. (2000) Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey. Tourism Management, 21(3), 251-269.
  • Oral, S. (1997). Otel işletmeciliği ve otel işletmelerinde verimlilik analizleri. İzmir: Akın yılmaz Matbaası.
  • Richardson, S. (2008). Undergraduate tourism and hospitality students attitudes toward a career in the industry: A preliminary investigation. Journal Of Teaching In Travel & Tourism, 8 (1), 23-46.
  • Richardson, S., ve Butler, G. (2012). Attitudes of Malaysian tourism and hospitality students towards a career in the industry. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(3), 262-276.
  • Saruhan, Ş. C. (1986). ‘Turizm sektöründe personel eğitimi araştırması içinde turizm yıllığı’, Ankara: Turizm Bankası Yayını, s.171-180
  • Seymen, O., Bolat, T., Bolat, İ. O. ve Kinter, O. (2017). Turizm sektöründe çalışma koşulları algısı, hizmet verme yatkınlığı ve mesleki yabancılaşma ilişkisi: Turizm eğitimi alan öğrenciler açısından bir değerlendirme. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 402 – 430
  • Sezgin, İ. (1988). Turizm sektöründe becerili ve teknik işgücünün yetiştirilmesi, Tebliğ, Ankara.
  • Tarlan, D. ve Tütüncü, Ö. (2001). Konaklama işletmelerinde başarım değerlemesi ve işdoyumu analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 141-163.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2018). Staj nedir?, http://www.tdk.gov.tr/index-.php?option=com_gts&kelime=STAJ Erişim Tarihi: 02.08.2018
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK) (2019), Türkiye işsizlik oranı ve istihdam https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=72&locale=tr Erişim Tarihi: 26.04.2019
  • Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) (2019), Türkiye turizm gelirleri GSMH içindeki yeri https://www.tursab.org.tr/-istatistikler/turizmin-ekonomideki-yeri Erişim Tarihi: 26.04.2019
  • Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) (2019), Ülkemize gelen turist sayısı https://www.tursab.org.tr/tr/turizm-verileri/ista-tistikler/turist-sayisi-ve-turizm-geliri/2003-2018-gelirsayi-ve-ortalama-harcama_68.html Erişim Tarihi: 26.04.2019
  • Türker, N., Uçar, M. ve Ateş, A. M. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm sektörü algıları: Karabük üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2), 311-333.
  • Ulama, Ş., Batman, O. ve Ulama, H. (2015). Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrencilerin kariyer algılamalarına yönelik bir araştırma: Sakarya üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 339-369.
  • Wang, J., Huyton, J., Gao, X. ve Ayres, H. (2010). Evaluating undergraduate courses in tourism management: A comparison between Australia And China”. Journal Of Hospitality, Leisure, Sport And Tourism Education, 9( 2), 46-62.
  • World Travel and Tourism Council (WTTC) (2019). Türkiye işsizlik oranı ve istihdamın geleceği https://www.wttc.org/about/media-centre/press-releases/press-releases/2019/turkey-tops-european-travel-and-tourism-growth-ranking-in-2018/ Erişim Tarihi: 26.04.2019
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bayram Akay 0000-0003-4658-6994

Seher Şıttak 0000-0002-4290-437X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 8 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Akay, B., & Şıttak, S. (2019). Staj Deneyiminin Kariyer Seçimine Etkisi: Trakya Bölgesi’ndeki Turizm Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 757-784. https://doi.org/10.26466/opus.533956