The aim of this study is to develop a measuring
instrument for identifying the learning anxieties of students learning Turkish
as a second language. The study group of the research consists of 228 foreign
students learning Turkish as a foreign language at Bursa Uludağ University in
the 2018-2019 academic year. According to the literature review and the
interviews made with the students, the first form of 29 items has been
obtained. Validity and reliability studies were carried out with the data
obtained from foreign students. As the result of the analysis, a structure
having 2 factors and 19 items acceptable fit indexes named as narrative and
comprehension techniques clarifying 53.96% of the total variance of the scale
was obtained. The Cronbach Alpha
internal consistency coefficients calculated for the reliability of the scale
were found as 0.91 for narrative techniques factor, as 0.85 for comprehension
factor and as 0.93 for the overall scale. As a result of the analyses, it could
be noted that the Anxiety Scale of Learning Turkish as A Second Language is a
valid and reliable measurement instrument
Second language anxiety teaching Turkish to foreigners linguistic skills.
Bu
araştırmanın amacı, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen öğrencilerin öğrenme
kaygılarını belirlemeye yönelik ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın
çalışma grubu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesinde
yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 228 yabancı öğrenciden oluşmaktadır. Alan
yazın taraması ve öğrencilerle yapılan görüşmelerde 29 maddelik ilk form elde
edilmiştir. Yabancı öğrencilerden elde edilen verilerle geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin toplam varyansını
% 53.96’sını açıklayan anlatma teknikleri ve anlama teknikleri olarak
adlandırılan 2 faktörlü, 19 maddeli ve kabul edilebilir uyum indekslerine sahip
bir yapı elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirliğini için hesaplanan Cronbach Alpha
iç tutarlılık katsayıları anlatma teknikleri faktörü için .91, anlama faktörü
için .85 ve ölçeğin geneli için ise .93 olarak bulunmuştur. Yapılan analizler
sonucunda İkinci Dil Olarak Türkçe Öğrenme Kaygısı Ölçeği’nin geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
İkinci dil kaygısı yabancılara Türkçe öğretimi dil becerileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |