Bu çalışmanın temel amacı duygusal davranışsal problemler (DDB) açısından risk
altında bulunan öğrencileri belirlemektir. Bu genel amaç doğrultusunda çalışma
üç alt amaçtan oluşmuştur: a)DDB açısından risk
grubunda olan öğrencileri belirlemek amacıyla geliştirilmiş Öğrenci Risk Tarama
Ölçeği’nin (ÖRTÖ-T) Türkçe Formu’nun psikometrik özelliklerini incelemek, b)
Öğrencilerin ölçek puanlarının sınıf düzeyleri ve cinsiyetlerine göre değişip
değişmediğini belirlemek ve c)ÖRTÖ-T puanlarını temel alarak DDB açısından
yüksek risk grubunda bulunan öğrencileri belirlemek. Bu amaçlarla 10 devlet
okulunda çalışan 108 öğretmenin 2378 öğrenci için ölçeği doldurmaları
sağlanmıştır. Analiz sonuçlarına göre, ölçeğin Türkçe Formu’nun geçerlik ve
güvenirliği orijinal forma benzerdir ve veri toplanan ilkokul öğrencilerinin
yaklaşık %6’sı DDB açısından yüksek risk grubundadır. Erkeklerin toplam ve
dışsallaştırılmış davranışları, kızların ise içselleştirilmiş davranışları
fazladır. Ayrıca, dördüncü sınıf öğrencilerinin hem toplam hem de alt ölçek
puanları diğer sınıf öğrencilerinden anlamlı düzeyde fazladır. Çalışma
alanyazın temel alınarak tartışılmış, sınırlılıklar açıklanmış ve ileri
çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
ilkokul öğrencileri tarama risk duygusal ve davranışsal bozukluklar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.