The purpose of the
study is to reveal information through perspectives of school managers about
the changes in educational finance practices caused by changes in educational
finance practices in relation to school stakeholders by changing the monetary
problems in schools and the neoliberal economic understanding. Pheneomonological
research design was used. The sample of the study composed of 21 school
principals working at different state schools in Istanbul in 2017-2018 school
year. Semi-structured
interview was used and data were analyzed using content analysis. The results
revealed that the increase in privatization initiatives in education harmed
equal opportunity in education. School managers also supported privatization in
education, citing fiscal stresses in schools and low productivity of teachers.
The inadequacy of expense items in the schools and the transferred resources
obliged parents to support the schools. Financial problems harmed
administration duty of school principals and teachers, reducing teachers’
motivation and causing the parents to make negative judgments about these two
shareholders. These kinnds of trends harmed the school shareholders’
relationships. School-parent associations were not able to fulfill their
responsibilities stated in the regulations; therefore, the majority of the
financial problems faced by schools remained to be solved by the school
administrators.
educational financing financial problems in schools school shareholders
Araştırmanın
amacı, yönetici görüşlerine göre okullarda yaşanan parasal sorunların ve neoliberal
ekonomi anlayışına geçilmesi ile beraber eğitim finansmanı uygulamalarındaki
değişimlerin okul paydaşlarının ilişkisinde yol açtığı değişmeyi ortaya
çıkarmaktır. Araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul'daki kamu okullarında görev
yapan 21 yönetici oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve veriler içerik analizi
yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; eğitimde özelleştirme
girişimlerinin artması eğitimde fırsat eşitliğine zarar vermektedir.
Yöneticiler okullardaki mali sıkıntılar ve öğretmenlerin veriminin düşük
olmasını gerekçe göstererek eğitimde özelleştirmeyi desteklemektedir. Okullardaki
gider kalemlerinin fazla, aktarılan kaynakların ise yetersiz olması, okulları
veli desteğine mecbur bırakmaktadır. Yaşanan finansman sorunlar yöneticilerin
ve öğretmenlerin asli görevlerine zarar verip, motivasyonlarını düşürmekte ve
bu iki paydaş hakkında olumsuz yargılar oluşmasına neden olmaktadır. Kamu
okullarındaki finansal sorunlar okul paydaşları ilişkisine zarar vermektedir.
Okul-aile birlikleri yönetmelikte belirtilen sorumluluklarını yerine
getirememekte; okullardaki mali sorunları okul yöneticileri çözmek durumunda
kalmaktadır.
eğitim finansmanı okullardaki parasal sorunlar okul paydaşları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 4 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 46 Sayı: 46 |