Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ TÜRK RESMİ VE GELENEKSEL SANATLAR BAĞLAMINDA BİR RESSAM: BİLAL ERDOĞAN (1944- 1999)

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 3, 304 - 316, 30.11.2018

Öz

Geleneksel
sanatlar ve Çağdaş Türk Resim Sanatı arasındaki etkileşimin üretken biçimde bir
birikime dönüşmesi, az bulunur bir olgudur. Geleneksel sanatların İslam
inancıyla biçimlenmiş estetik yapısı, Çağdaş Türk Resim Sanatın da
içselleştirilmiş ve özgün bir yapıta dönüşmüş ve kimlikleştirilmiş biçim de bir
sanatçının yapıtlarının temel kurgusunu oluşturması, evrensel bir sanat
kavramına taşınması anlamında önemlidir. Sanatçının kimlik olgusunu geçmiş
birikimiyle bugün arasında ki arayı kapatarak oluşturması beklenmektedir. Bu
anlamda, yapıtlarında geleneksel olanla arasında ki bağı anlaşılabilir biçimde
izleyiciye sunan, Bilal Erdoğan gibi bir sanatçı kimliği Çağdaş Türk Sanatında
sık rastlanan bir olgu değildir. Bu nedenle ve hakkında yazılı kaynakların azlığı,
sanatçının geçmişi, tartışılmaz estetik duyarlığa sahip ve kendine özgün
yapıtları nedeniyle sanatçının geleneksel olanla arasındaki bağın araştırılması
zorunluluğu ortaya çıkmaktadır. Bilal Erdoğan, geleneksel olanla arasında ki, bu
arayı kendine dönüştürerek kimlik olgusunu üzerinde barındırdığı ve edindiği
birikimlerle bütünleştiren bir sanatçı kimliğiyle karşımıza çıkmaktadır. Çalışmanın
amacı, sanatçının yapıtlarında geleneksel sanatların ortaya koyduğu estetik ve
biçimsel kaynağın nasıl örtüştürdüğü konusunun, sanatçının seri resimleri olan
“Parçalanmalar” dizisi resimleri yoluyla ortaya çıkarılmasına çalışmaktır. Bu, Geleceğin
sanatçı adaylarına yol gösterici ve Türk Resim Sanatı’nın birikiminin
zenginleşmesi için önemli hale gelmektedir. Araştırma, sanatçının geleneksel
sanatların izinden nasıl yürüdüğünü ve birikimden nasıl yararlandığına ilişkin
somut kanıtlar üzerinden gitmektedir. Doğal olarak sanatçının yaşadığı yıllar
da kendisiyle ve yapıtlarıyla ilgili yazılmış çok az yazılı kaynak olması
nedeniyle, yapıtların geleneksel sanatlarla ilgisi, biçim ve renk ikilisiyle
kurulmaya çalışılmıştır.  

Kaynakça

  • Ayvazoğlu, Beşir. Aşk Estetiği, İstanbul: Kapı Yayınları, 2013.Burckhardt, Titus. İslam Sanatı, Turan Koç (Çev.), İstanbul: Klasik Yayınları, 2. Basım, 2013.İpşiroğlu, Mazhar Ş. İslamda Resim Yasağı ve Sonuçları, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2005.Özsezgin, Kaya. Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, İstanbul: Tiglat Yayınları, Cilt 3, 1982.Sağlam, Mümtaz. Bilal Erdoğan, Sanatçı Kataloğu, İzmir: İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayıncılık Tanıtım, 2000. Tansuğ, Sezer. Karşıtı Aramak, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1983.Tansuğ, Sezer. Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 4. Basım, 1996.Uluç, Ömer. “Tartışma”, Sanat Dünyamız, 1999, Sy. 73, 99- 119.Yetkin, Suut Kemal. İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul: Cem Yayınevi, 1984.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdal Ünsal 0000-0003-2888-5085

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 31 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ünsal, E. (2018). ÇAĞDAŞ TÜRK RESMİ VE GELENEKSEL SANATLAR BAĞLAMINDA BİR RESSAM: BİLAL ERDOĞAN (1944- 1999). PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(3), 304-316.

                                     DRJI_Logo.jpg         

Akademia_sosyal_bilimler_indeksi_logosu.gif                     imageedit_26_6265761829.png               ESJIndex_logo.png

 

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.