Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalında Yapılan Doktora Tezlerinin İrdelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 14 - 28, 29.07.2019

Öz

Bilim ve teknolojinin
gelişmesi, Yükseköğretim Kurumlarının gün geçtikçe sayılarının artması, bu
kurumların verdiği eğitimdeki hizmet kalitesinin kıyaslanması, ulusal ve
uluslararası tanınabilirliğini güçleştirmektedir. Günümüzde
lisansüstü eğitim ve öğretimi, uluslararası toplumda büyük önem verilen bir
konu haline gelmiştir. Özellikle doktora unvanına sahip olan kişiler alana özgü
yetkinliğe (bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, iletişim ve sosyal
yetkinlik vb.) ulaşmış bilim insanı olarak tanımlanmaktadır. Ülkemizde küresel,
bölgesel, ülkesel, yöresel, sektörel ve mesleki ölçekte bilim ve teknolojinin
üretilmesi, söz ve karar sahibi olunabilmesi, ekonomik ve toplumsal bir faydaya
dönüştürülebilmesi veya katma değer sağlanması için araştırma-geliştirme
(Ar-Ge) kapasitesinin geliştirilmesini, yeterli ve nitelikli araştırmacı/bilim
insanının yetiştirilmesini ve yetkinleştirilmesini zorunlu haline getirmiştir.
Günümüzde meydana gelen çok yönlü değişmelere paralel olarak da peyzaj
mimarlığı disiplininde de önemli değişim ve gelişmeler yaşanmış ve çalışma
konuları çeşitlenmiştir. Bu
çalışmada ülkemizde farklı üniversite ve fakülte içinde yapılandırılmış Peyzaj
Mimarlığı Ana Bilim Dallarında,  2010-2018
yılları arası tamamlanan ve Yüksek Öğrenim Kurulu (YÖK)’nun Ulusal Tez
Merkezinden erişilebilen toplam 123 adet doktora tezlerinin, şekilsel ve
içeriksel özellikleri irdelenmiştir. Çalışmada doktora tezleri şekilsel ve içeriksel
ölçütleri içeren değerlendirme formuna göre incelenmiş ve istatistiki açıdan
frekans ve yüzde değerler belirlenmiş ve analiz edilmiştir. Bu bağlamda, peyzaj
mimarlığı doktora tezlerinde şekilsel ve içeriksel bazı eksiklikler ve
yetersizlikler tespit edilmiştir. İncelenen doktora tezlerinde özellikle tez
konularının danışman-öğrenci odaklı olduğu, son yıllarda doktora sayısında
önemli ölçüde azaldığı, tez konularının belli konularda yoğunlaştığı, tezde
elde edilen bulguların başka kaynaklarla ilişkilendirilmediği, tartışma ve
yorumlamada yetersiz kaldığı vb. konular belirlenmiş ve incelenen
doktora tezlerinde karşılaşılan eksiklikler ve yetersizliklerin giderilmesi ve
geliştirilmesi için geleceğe yönelik genel çözüm önerileri getirilmiştir. Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dallarında lisansüstü
tezlerin bilgi, beceri ve yetkinlik bağlamında gerekli düzenlemelerin yapılması
ve tezlerin talep odaklı, uygulanabilir, yenilik getiren, katma değer sağlayan
tezlerin yapılması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aslan, C., 2010. Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115.
  • Bostan, Ç., (2018). Peyzaj Mimarlığı Öğretiminde Akreditasyon Olma Sürecinin İrdelenmesi (SDÜ Peyzaj Mimarlığı Bölümü Örneğinde) Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Isparta
  • Eggins, H., (2008). Trends and issues in postgraduate education: a global review. Trends and Issues in Postgraduate Education: Challenges for Research International Experts Workshop. 5-7 March. Dublin City University, Dublin, Ireland.
  • Gül, A., (2000). Peyzaj-İnsan İlişkisi Ve Peyzaj Mimarlığı. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi. A/1, 97-114.
  • Gül, A. Örücü, Ö.K., Eraslan Ş. (2011). Mezun Peyzaj Mimarlarının Eğitim ve Öğretimden Beklentileri. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi Cilt 12, Sayı 2 (2011) 131-140. Isparta.
  • Gül, A., Bostan, Ç., (2018). Peyzaj Mimarlığı Programına Yönelik Ulusal ve Uluslararası Akreditasyon Ölçütlerinin Karşılaştırılması Ve İrdelenmesi. “II. Peyzaj Mimarlığı Eğitim Öğretim Çalıştayı. (4-7 Temmuz 2018) Düzce Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü tarafından Düzce.
  • Güleç, İ. ve Güleç-Aslan, Y., (2013). Af Kanunu ile Lisansüstü Eğitime Yeniden Başlayan Öğrencilerin Deneyimlerinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 270-276.
  • IFLA, (2018). The İnternational Federation Of Landscape Architects. Erişim Tarihi: 01.11.2018 http://iflaonline.org/about/.
  • Karakütük, K. 1989. Türkiye’de Lisansüstü Öğretim, Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 505-528.
  • Marusic, L.,(2002). Some observations regarding the education of landscapearchitectsforthe 21st century. Landscapeand Urban Planning 60-95.
  • OECD, (2008). Higher education to 2030 (Vol. 1): Demography. Paris: OECD.
  • OECD. (2009). Higher education to 2030 (Vol. 2): Globalisation. Paris: OECD
  • Oğuzkan, F., (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara, Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Özoğlu, S. Ç., (2002). Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme, Lisansüstü Öğretimin Planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SDÜ (2017). http://mimarlik.sdu.edu.tr/tr/bolumler/peyzaj-mimarligi-6073s.html adresinden erişildi.
  • Sezgin, F., (2002). Araştırma Görevlilerinin Yetiştirilmesinde Tez Danışmanı Öğretim Üyelerinin Yetiştiricilik Rolleri” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Şen, Z. (2011). Bilimsel Araştırma Yaptırma İlkeleri. Bilim ve Felsefe Serisi -3. Su Vakfı Yayınları.
  • Uzun, O., Gültekin, P., (2010). Türkiye’de Lisansüstü Peyzaj Mimarlığı Eğitimi ve Çalışma Konuları. Peyzaj Mimarlığı 4. Kongresi. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü
  • YÖK, (2014). Ulusal Ve Uluslararası Boyutlarıyla Doktora Eğitimi Çalıştayı Raporu. 20-21 Mayıs 2014 İstanbul Üniversitesi, Kongre Ve Kültür Merkezi İstanbul, s: 34.
  • YÖK, (2018). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tarama.jsp (erişim tarihi:03.11.2018).
  • Zengin, M., Gül, A., Eraslan, Ş., (2018). Peyzaj Mimarlığı Yüksek Lisans Ve Doktora Program Çıktılarının İrdelenmesi.. “II. Peyzaj Mimarlığı Eğitim Öğretim Çalıştayı. (4-7 Temmuz 2018) Düzce Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü tarafından Düzce.

Investigation of PhD Theses in Landscape Architecture Department

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 14 - 28, 29.07.2019

Öz

The development of science and technology, the increasing number
of institutions of higher education, the comparison of the service quality in
the education provided by these institutions, makes the national and
international recognition difficult. Today, graduate education and training has
become a subject of great importance in the international community. In
particular, people who hold a doctorate are defined as scientists who have
achieved field-specific competence (independent work, responsibility,
communication and social competence, etc.). It has made it necessary to develop
research and development capacity and to train qualified and qualified
scientists in order to produce science and technology at global, national,
regional, sectoral and professional scale, to have decision, to transform it
into an economic and social benefit or to provide added value in our country. In
parallel with the multidimensional changes that have occurred today, important
changes and developments have been experienced in the discipline of landscape
architecture and the study subjects have been diversified. In this study, the
formal and contextual features of 123 doctoral theses, which were completed
between 2010 and 2018 in the Department of Landscape Architecture structured in
different universities and faculties in our country and accessible from the
National Thesis Center of Higher Education Council (YÖK), were examined. In
this study, doctoral theses were examined according to the evaluation form
including formal and contextual criteria and frequency and percentage values were
determined and analyzed statistically. In this context, some formal and contextual
deficiencies and inabilities have been identified in landscape architecture PhD
theses. In the doctoral theses examined, it is observed that the thesis
subjects are especially advisor-student oriented, the number of doctorates has
decreased significantly in recent years, the subjects of the thesis are
concentrated on certain subjects, the findings obtained in the thesis are not
associated with other sources, and are insufficient for discussion and
interpretation. Issues were identified and general solutions
for the future were brought forward for the elimination and development of
deficiencies and inadequacies encountered in the dissertations examined.
Necessary arrangements should be made in the context of knowledge, skills and
competence of graduate theses in the Departments of Landscape Architecture, and
theses that are demand-oriented, applicable, innovating and provide added
value.

Kaynakça

  • Aslan, C., 2010. Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115.
  • Bostan, Ç., (2018). Peyzaj Mimarlığı Öğretiminde Akreditasyon Olma Sürecinin İrdelenmesi (SDÜ Peyzaj Mimarlığı Bölümü Örneğinde) Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Isparta
  • Eggins, H., (2008). Trends and issues in postgraduate education: a global review. Trends and Issues in Postgraduate Education: Challenges for Research International Experts Workshop. 5-7 March. Dublin City University, Dublin, Ireland.
  • Gül, A., (2000). Peyzaj-İnsan İlişkisi Ve Peyzaj Mimarlığı. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi. A/1, 97-114.
  • Gül, A. Örücü, Ö.K., Eraslan Ş. (2011). Mezun Peyzaj Mimarlarının Eğitim ve Öğretimden Beklentileri. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi Cilt 12, Sayı 2 (2011) 131-140. Isparta.
  • Gül, A., Bostan, Ç., (2018). Peyzaj Mimarlığı Programına Yönelik Ulusal ve Uluslararası Akreditasyon Ölçütlerinin Karşılaştırılması Ve İrdelenmesi. “II. Peyzaj Mimarlığı Eğitim Öğretim Çalıştayı. (4-7 Temmuz 2018) Düzce Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü tarafından Düzce.
  • Güleç, İ. ve Güleç-Aslan, Y., (2013). Af Kanunu ile Lisansüstü Eğitime Yeniden Başlayan Öğrencilerin Deneyimlerinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 270-276.
  • IFLA, (2018). The İnternational Federation Of Landscape Architects. Erişim Tarihi: 01.11.2018 http://iflaonline.org/about/.
  • Karakütük, K. 1989. Türkiye’de Lisansüstü Öğretim, Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 505-528.
  • Marusic, L.,(2002). Some observations regarding the education of landscapearchitectsforthe 21st century. Landscapeand Urban Planning 60-95.
  • OECD, (2008). Higher education to 2030 (Vol. 1): Demography. Paris: OECD.
  • OECD. (2009). Higher education to 2030 (Vol. 2): Globalisation. Paris: OECD
  • Oğuzkan, F., (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara, Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Özoğlu, S. Ç., (2002). Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme, Lisansüstü Öğretimin Planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SDÜ (2017). http://mimarlik.sdu.edu.tr/tr/bolumler/peyzaj-mimarligi-6073s.html adresinden erişildi.
  • Sezgin, F., (2002). Araştırma Görevlilerinin Yetiştirilmesinde Tez Danışmanı Öğretim Üyelerinin Yetiştiricilik Rolleri” (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Şen, Z. (2011). Bilimsel Araştırma Yaptırma İlkeleri. Bilim ve Felsefe Serisi -3. Su Vakfı Yayınları.
  • Uzun, O., Gültekin, P., (2010). Türkiye’de Lisansüstü Peyzaj Mimarlığı Eğitimi ve Çalışma Konuları. Peyzaj Mimarlığı 4. Kongresi. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü
  • YÖK, (2014). Ulusal Ve Uluslararası Boyutlarıyla Doktora Eğitimi Çalıştayı Raporu. 20-21 Mayıs 2014 İstanbul Üniversitesi, Kongre Ve Kültür Merkezi İstanbul, s: 34.
  • YÖK, (2018). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tarama.jsp (erişim tarihi:03.11.2018).
  • Zengin, M., Gül, A., Eraslan, Ş., (2018). Peyzaj Mimarlığı Yüksek Lisans Ve Doktora Program Çıktılarının İrdelenmesi.. “II. Peyzaj Mimarlığı Eğitim Öğretim Çalıştayı. (4-7 Temmuz 2018) Düzce Üniversitesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü tarafından Düzce.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Özkan 0000-0002-7292-905X

Atila Gül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özkan, F., & Gül, A. (2019). Peyzaj Mimarlığı Ana Bilim Dalında Yapılan Doktora Tezlerinin İrdelenmesi. Türkiye Peyzaj Araştırmaları Dergisi, 2(1), 14-28.