Year 2017, Volume 4, Issue 2, Pages 24 - 46 2018-12-07

DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ

İpek TAHİRAĞAOĞLU [1]

48 94

Günümüzde insanlar sosyal medyayı çok aktif şekilde kullanmaktadır. Sosyal medya, kullanıcıların içerik ürettiği, takipçileri ile paylaştığı, duygu ve düşüncelerini dile getirdikleri ağlardır. Televizyon dizileri ise sosyal medyanın bu gücünü kullanarak temel başarı kriteri olan reytingin yanında sosyal medyada da var olmaya büyük özen göstermektedir. Eskiden reyting yani dizilerin izlenme oranı ile ölçüm yeterliyken günümüzde sosyal medya reytinginin varlığı yadsınamaz. Örnek verecek olursak izleyiciler, dizilerin her bölümünde belirtilen hashtagleri kullanarak aktif olarak düşüncelerini belirtmekte, dizi ve programların önemli bir parçası haline gelmektedir. Bu çalışmada her hafta dizilerde belirtilen hastaglerin Twitter paylaşımlarına nasıl yansıdığı analiz edilmiştir. Çalışmada tweetlerin saatlik durumu analiz edilerek sonuca ulaşma hedeflenmiştir. Tweetlerin analizinde ve tweet çekme işlemi veri madenciliği alanında da kullanılan RapidMiner adlı programdan yapılmıştır. Reyting sınıfları korelasyonuna bakılarak, reytingler, dizilerin web üzerinden izlenme sayısı, dizi adı ve ana sponsorun İnternette aranma sıklıkları arasındaki ilişki incelenmiştir. Böylelikle bu tez sayesinde gerek TV’de gerek İnternette dizi izlenme sayılarını artırmada sosyal medya (hashtag) kullanımı ve buna bağlı olarak sponsora ilginin (aranma sıklığının) artırılmasına yönelik büyük veri tabanlı bir yöntem geliştirilmiştir. Bu çalışmanın bir sonraki aşamasında geliştirilen yöntemin tüm dizi yapımcıları ve reklam ajansları tarafından kullanabilecek esnek bir yazılımının tamamlanması planlanmaktadır.

Twitter, Sosyal Medya, Ana Sponsorluk, Hashtag, Büyük Veri
  • Adak Kaplan B. (2016). Twitter Üzerindeki Türkçe Mesajlarda Veri Madenciliğiyle Duygu Analizi, (Yüksek Lisans Tezi), Beykent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Akarsu C. (2016). Twitter Verileri İle Türk Televizyonları İzlenme Oranı Sıralama Tahmini, (Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Akınerdem F. (2012). “Yerli Dizi Anlatıları ve İzleyici Katılımı: Uçurum Dizisini Ekşi Sözlük ve Twitter’ la Birlikte İzlemek”, Folklor/Edebiyat, http://www.folkloredebiyat.org/sayilar/fe-72.pdf (22.03.2018).
  • Arslan, D. (2013). Twitter Tüyoları: Favorilere Ekle Tuşunun Alternatif Kullanım Alanları, www.sosyalmedya.co (16.04.2018).
  • Arslan, D. (2014). Twitter Tüyoları: Mention 101, www.sosyalmedya.co (15.04.2018).
  • Bayrakçı, C. (2017). Hashtag Nedir, Nasıl Kullanılır?, www.dijitalmedyauzmanligi.com (16.04.2018).
  • Biçer E. M. (2012). Sosyal Medya Pazarlaması ve Marka İmajı, (Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Can L. (2016). Sosyal Medya Reklamlarının Markaya Yönelik Tutuma Etkisi: Facebook Üzerinde Bir Uygulama, (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Sakarya.
  • Canöz K. ve Doğan İ., (2015) “İmaj Oluşturma Aracı Olarak Sponsorluk” Gümüşhane Üniversitesi, 3(2), 26 .
  • Cerrah L. (2015). Sosyal Medyada din Algısı (Twitter Örneği), (Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Dağıtmaç M. (2015). Sosyal Medya Tercihlerinde Kullanıcıyı Etkileyen Faktörler, (Doktora Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat ve Tasarım Ana Sanat Dalı, İstanbul.
  • Dilber, Y. (2013). İzlenme Oranları Kafanızı mı Karıştırıyor! Bu Yazıyı Okumadan Geçmeyin, www.medyatava.com (24.03.2018).
  • Emanet, H. (2015). Sosyal Medya Kullanımının Yaygınlaşmasının TV Reytingine Etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü MBA Programı, İstanbul.
  • Gökmen M. Y. (2012). Twitter’ın Türkiye İstatistikleri, www.ntv.com.tr (22.03.2018).
  • Gürcan Ş. (2007). Sponsorluk Yönetiminin Tutundurma Etkisi ve Denizli İli Tekstil Sektörü Üzerine Bir Uygulama, (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kara, M. (2014). Genart ve Nielsen’ in Türkiye’ de Twitter Kullanıcıları İstatistikleri, www.webrazzi.com (16.04.2018).
  • Kazaz M.. ve Özkent Y., (2016) “Televizyon Dizileriyle Eş Zamanlı Olarak Twitter Kullanımı: İletişim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Selçuk İletişim Dergisi, 9(2), 206-208.
  • Kırık A. M. (2017). “Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu”, Gümüşhane Üniversitesi, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/287187 (09.04.2018).
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (2013). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması - 2012, Ankara.
  • Özçelik S. (2017). Sponsorluk Uygulamalarında Pusuda Pazarlama (Ambush Marketing) ve Tüketici Etiğinin İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi), Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Tokatlı M. (2015). “Sosyal Medyada İtibar Yönetimi: Üniversiteler Üzerine Bir Araştırma”, İzmir, s.80-88.
  • WEB_1. (2014). Medya Faresi. http://www.medyafaresi.com/haber/reyting-nedir-rating-nasil-olculur-total-ve-ab-grubu-nedir-share-ne/379300 (24.03.2018).
Primary Language tr
Journal Section Research Article
Authors

Author: İpek TAHİRAĞAOĞLU (Primary Author)
Institution: PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Bibtex @research article { pibyd448739, journal = {Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi}, issn = {}, eissn = {2148-8711}, address = {Pamukkale University}, year = {2018}, volume = {4}, pages = {24 - 46}, doi = {}, title = {DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ}, key = {cite}, author = {TAHİRAĞAOĞLU, İpek} }
APA TAHİRAĞAOĞLU, İ . (2018). DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 4 (2), 24-46. Retrieved from http://dergipark.org.tr/pibyd/issue/40862/448739
MLA TAHİRAĞAOĞLU, İ . "DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ". Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi 4 (2018): 24-46 <http://dergipark.org.tr/pibyd/issue/40862/448739>
Chicago TAHİRAĞAOĞLU, İ . "DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ". Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi 4 (2018): 24-46
RIS TY - JOUR T1 - DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ AU - İpek TAHİRAĞAOĞLU Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 24 EP - 46 VL - 4 IS - 2 SN - -2148-8711 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ %A İpek TAHİRAĞAOĞLU %T DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ %D 2018 %J Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi %P -2148-8711 %V 4 %N 2 %R %U
ISNAD TAHİRAĞAOĞLU, İpek . "DİZİ SPONSORUNA OLAN İLGİYİ ARTIRMADA HASHTAG KULLANIMI VE İZLENME SAYILARINA YÖNELİK BİR VERİ MADENCİLİĞİ YÖNTEMİ". Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi 4 / 2 (December 2018): 24-46.