Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 193 - 208, 20.04.2019
https://doi.org/10.33403/rigeo.511574

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay ve A. Öcal (Ed.) In Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 335-360). Ankara: Pegem A.
  • Bahar M., Nartgün Z., Durmuş S. ve Bıçak B. (2006). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A.
  • Bahar, M. ve Kılınç, F. (2001). Kelime ilişkilendirme testi yöntemi ile Atatürk ilkeleri arasındaki bağların araştırılması. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bahar, M. ve Özatlı, N. S. (2003). Kelime ilişkilendirme yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 75-85.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H. & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word assocation test. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Balbağ, M. Z. (2018a). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının hız ve sürat kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) uygulaması. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (33).
  • Balbağ, M. Z. (2018b). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılarak kütle ve ağırlık kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarının belirlenmesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(1).
  • Balcı, F. A. ve Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Coombs-Richardson, R., & Tolson, H. (2005). A comparison of values rankings for selected American and Australian teachers. Journal of Research in International Education, 4(3), 263-277.
  • Deveci, H., Çengelci, T. ve Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler kavramına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime İlişkilendirme Testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16),101-123.
  • Doğanay, A. (2007). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.), In Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 255-286). Ankara: Pegem A.
  • Ekici, G. ve Kurt, H. (2014). Öğretmen adaylarının “AIDS” kavramı konusundaki bilişsel yapıları: Bağımsız kelime ilişkilendirme testi örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 267-306.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79- 96.
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi (TÜFED), 7(2), 136-154.
  • Gündoğan, A. ve Gültekin, M. (2018). İlkokul 3.sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersi "Okul Heyecanım" temasındaki kavramlara ilişkin bilişsel yapıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 233-247.
  • Işıklı, M., Taşdere, A. ve Göz, N. L. (2011). Kelime İlişkilendirme Testi aracılığıyla öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 50-72.
  • Kaya, M. F. & Taşdere, A. (2016). İlkokul Türkçe eğitimi için alternatif bir ölçme değerlendirme tekniği: Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) / An alternative measurement and assessment method for elementary Turkish education: Word Association Test (WAT). Turkish Studies, 11(9), 803-820. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9499.
  • Kurt, H. & Ekici, G. (2013a). Biyoloji öğretmen adaylarının bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniğiyle “osmoz” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 809-829.
  • Kurt, H. & Ekici, G. (2013b). What is a virus? Prospective biology teachers’ cognitive structure on the concept of virus. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3), 736-756
  • MEB (MNE) (2017). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (MNE) (2005). İlköğretim 1–5. sınıflar programları tanıtım el kitabı. Ankara.
  • Nakiboğlu, C. (2008). Using word associations for assessing nonmajor science students’ knowledge structure before and after general chemistry instruction: The case of atomic structure. Chemical Educational Research Practice, 9, 309-322.
  • Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik testler. Ankara: PDREM.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schmidt, W. C. (1997). World-Wide Web survey research made easy with WWW Survey Assistant. Behavior Research Methods, 29(2), 303-304.
  • Selvi, M. ve Yakışan, M. (2004). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin enzimler konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2).
  • Şimşek, M. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının coğrafi bilgi sistemleri (CBS) konusundaki bilişsel yapılarının ve alternatif kavramlarının kelime ilişkilendirmesi testi ile belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 1, 64-75.
  • Tay, B. ve Yıldırım, K. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kazandırılması amaçlanan değerlere ilişkin veli görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1499-1542.
  • Tay, B., Durmaz, F. Z. ve Şanal, M. (2013). Sosyal bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 207-223.

Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 193 - 208, 20.04.2019
https://doi.org/10.33403/rigeo.511574

Öz





Abstract




With the help of the Word Association Test (WAT),
the present study aimed to reveal elementary school fourth grade students’
cognitive structures regarding the values to be taught in relation to the
learning areas within the scope of the course of Social Studies. The participants
in the study were elementary school fourth grade students. In the research
process, seven values such as respect, tolerance, love, responsibility,
solidarity, benevolence and patriotism, which were all determined as the values
to be taught to the students within the scope of the curriculum of the
elementary school fourth grade course of Social Studies, were presented to the
students at the end of the teaching process. The students were asked to write
down the words that they associated at once with the seven key concepts in 1-minute.
The data collected were recorded in a table of frequencies including the key
concepts and words, and in the light of the data in this frequency table, mind
maps showing the students’ cognitive structures were formed. The results
obtained via the examination of the connections and associations between the
words and the key concepts in these mental maps demonstrated that the students
produced the most words regarding the values of respect and tolerance and the
least words regarding the value of solidarity. In addition, the students with a
cut-off point of 50 or higher were found to associate the values of love,
respect and tolerance with each other and the value of responsibility with the
words of job-duty. When the statements written down by the students in relation
to the values were examined, it was seen that almost all of the students made
sentences which included non-scientific and superficial information. 

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008). Sosyal bilgilerde değerler ve öğretimi. B. Tay ve A. Öcal (Ed.) In Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 335-360). Ankara: Pegem A.
  • Bahar M., Nartgün Z., Durmuş S. ve Bıçak B. (2006). Geleneksel-alternatif ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A.
  • Bahar, M. ve Kılınç, F. (2001). Kelime ilişkilendirme testi yöntemi ile Atatürk ilkeleri arasındaki bağların araştırılması. X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Bahar, M. ve Özatlı, N. S. (2003). Kelime ilişkilendirme yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 75-85.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H. & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word assocation test. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Balbağ, M. Z. (2018a). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının hız ve sürat kavramlarına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) uygulaması. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (33).
  • Balbağ, M. Z. (2018b). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılarak kütle ve ağırlık kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarının belirlenmesi. Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(1).
  • Balcı, F. A. ve Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Coombs-Richardson, R., & Tolson, H. (2005). A comparison of values rankings for selected American and Australian teachers. Journal of Research in International Education, 4(3), 263-277.
  • Deveci, H., Çengelci, T. ve Gürdoğan Bayır, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler kavramına ilişkin bilişsel yapıları: Kelime İlişkilendirme Testi uygulaması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(16),101-123.
  • Doğanay, A. (2007). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.), In Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 255-286). Ankara: Pegem A.
  • Ekici, G. ve Kurt, H. (2014). Öğretmen adaylarının “AIDS” kavramı konusundaki bilişsel yapıları: Bağımsız kelime ilişkilendirme testi örneği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3), 267-306.
  • Ekşi, H. (2003). Temel insani değerlerin kazandırılmasında bir yaklaşım: Karakter eğitimi programları. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(1), 79- 96.
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi (TÜFED), 7(2), 136-154.
  • Gündoğan, A. ve Gültekin, M. (2018). İlkokul 3.sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersi "Okul Heyecanım" temasındaki kavramlara ilişkin bilişsel yapıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 233-247.
  • Işıklı, M., Taşdere, A. ve Göz, N. L. (2011). Kelime İlişkilendirme Testi aracılığıyla öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 50-72.
  • Kaya, M. F. & Taşdere, A. (2016). İlkokul Türkçe eğitimi için alternatif bir ölçme değerlendirme tekniği: Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) / An alternative measurement and assessment method for elementary Turkish education: Word Association Test (WAT). Turkish Studies, 11(9), 803-820. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9499.
  • Kurt, H. & Ekici, G. (2013a). Biyoloji öğretmen adaylarının bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniğiyle “osmoz” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 809-829.
  • Kurt, H. & Ekici, G. (2013b). What is a virus? Prospective biology teachers’ cognitive structure on the concept of virus. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3), 736-756
  • MEB (MNE) (2017). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (MNE) (2005). İlköğretim 1–5. sınıflar programları tanıtım el kitabı. Ankara.
  • Nakiboğlu, C. (2008). Using word associations for assessing nonmajor science students’ knowledge structure before and after general chemistry instruction: The case of atomic structure. Chemical Educational Research Practice, 9, 309-322.
  • Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik testler. Ankara: PDREM.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schmidt, W. C. (1997). World-Wide Web survey research made easy with WWW Survey Assistant. Behavior Research Methods, 29(2), 303-304.
  • Selvi, M. ve Yakışan, M. (2004). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin enzimler konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2).
  • Şimşek, M. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının coğrafi bilgi sistemleri (CBS) konusundaki bilişsel yapılarının ve alternatif kavramlarının kelime ilişkilendirmesi testi ile belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 1, 64-75.
  • Tay, B. ve Yıldırım, K. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kazandırılması amaçlanan değerlere ilişkin veli görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3), 1499-1542.
  • Tay, B., Durmaz, F. Z. ve Şanal, M. (2013). Sosyal bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(19), 207-223.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Leman Balbağ

Mehmet Fatih Kaya / Research Article 0000-0001-8494-8429

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2019
Kabul Tarihi 24 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Balbağ, N. L., & Kaya / Research Article, M. F. (2019). Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education Online, 9(1), 193-208. https://doi.org/10.33403/rigeo.511574
AMA Balbağ NL, Kaya / Research Article MF. Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education Online. Nisan 2019;9(1):193-208. doi:10.33403/rigeo.511574
Chicago Balbağ, Nur Leman, ve Mehmet Fatih Kaya / Research Article. “Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding ‘Values’: Application of the Word Association Test”. Review of International Geographical Education Online 9, sy. 1 (Nisan 2019): 193-208. https://doi.org/10.33403/rigeo.511574.
EndNote Balbağ NL, Kaya / Research Article MF (01 Nisan 2019) Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education Online 9 1 193–208.
IEEE N. L. Balbağ ve M. F. Kaya / Research Article, “Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding ‘Values’: Application of the Word Association Test”, Review of International Geographical Education Online, c. 9, sy. 1, ss. 193–208, 2019, doi: 10.33403/rigeo.511574.
ISNAD Balbağ, Nur Leman - Kaya / Research Article, Mehmet Fatih. “Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding ‘Values’: Application of the Word Association Test”. Review of International Geographical Education Online 9/1 (Nisan 2019), 193-208. https://doi.org/10.33403/rigeo.511574.
JAMA Balbağ NL, Kaya / Research Article MF. Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education Online. 2019;9:193–208.
MLA Balbağ, Nur Leman ve Mehmet Fatih Kaya / Research Article. “Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding ‘Values’: Application of the Word Association Test”. Review of International Geographical Education Online, c. 9, sy. 1, 2019, ss. 193-08, doi:10.33403/rigeo.511574.
Vancouver Balbağ NL, Kaya / Research Article MF. Fourth Grade Students’ Cognitive Structures Regarding “Values”: Application of the Word Association Test. Review of International Geographical Education Online. 2019;9(1):193-208.