Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAPISAL ANLAMDA TÜRKİYE KİŞİSEL VERİLERİ KORUMA KURUMU’NA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 318 - 329, 30.07.2018
https://doi.org/10.33723/rs.430753

Öz

Günümüzde
kişisel verilerin yayılımı teknolojik gelişmeler ile birlikte dünya çapında
ivme kazanmıştır. Teknoloji, kişisel veriler vasıtasıyla kişiler arasındaki
mesafeleri kısaltırken kişisel verilerin anonimleştirilmesini
zorlaştırmaktadır. Teknolojik gelişmelerle birlikte birtakım hukuki, siyasi ve
ekonomik sebepler kişisel verilerin sahiplerinin rızaları olsun ya da olmasın
az bir maliyetle toplanmasına, kaydedilmesine ve depolanmasına sebep
olmaktadır. Hukuki güvenliği tehdit eden, kişilerin gözetimini kolaylaştıran bu
gelişmeler karşısında kişisel verilerin korunmasına yönelik gerekli tedbirlerin
alınması önem arz etmektedir. Bu tedbirlerden biri de kişisel verileri korumaya
yönelik ulusal kurumların oluşturulmasıdır. 
AB uyum sürecinin etkisiyle Türkiye, Ulusal Kişisel Verileri Koruma
Kurumu’nu 7 Nisan 2016 tarihinde yürürlüğe giren 6698 Sayılı Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu ile kurmuştur.

Kaynakça

  • 6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanunun Big Data (Büyük Veri) ve İrade Serbestisi Açısından Değerlendirilmesi. (tarih yok). 05 31, 2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/291147 adresinden alındı
  • Akıncı, M. (1999). Bağımsız İdari Otoriteler ve Ombudsman. İstanbul: Beta yayınları.
  • Akyılmaz, B., Sezginer, M., & Kaya, C. (2012). Türk İdare Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aydın, V., Aktel, M., & Avşar, N. (2005). Neo-Liberal Düşüncenin Türkiye Bağlamında Yeni Yönetsel Aktörleri: Bağımsız İdari Otoriteler-Üst Kurullar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Başbakanlık Resmi Sitesi. (2018, 06 04). https://www.basbakanlik.gov.tr/Forms/_Global/_Government/pg_CabinetTasks.aspx adresinden alındıCouncil of Europe. (1950, 11 04). European Convention on Human Rights. Rome. 06 01, 2018 tarihinde https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/rms/0900001680063765 adresinden alındı
  • Council of Europe. (1981, 01 28). Convention for the Protection of Individual with Regard to Automatic Processing of Personal Data. Strasbourg.Council of Europe. (2001, 11 08). Additional Protocol to the Convention for the Protection of Individuals with regard to Automatic Processing of Personal Data regarding supervisory authorities and transborder data flows. Strasbourg. 06 01, 2018 tarihinde https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/rms/0900001680080626 adresinden alındı
  • Doğan, A. C. (2015, Nisan). Kişisel Verilerin Korunması, Muhafazası ve Paylaşımı. http://www.masak.gov.tr/userfiles/file/kisisel_verilerin_korunmasi_ve_paylsim_rehberi.pdf adresinden alındı
  • Erdoğan, G. (2016). Bağımsız İdari Otoriteler. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 7(24).
  • European Data Protection Supervisor. (2018, 03 23). Guidelines on the protection of personal data in IT governance and IT management of EU institutions. 06 01, 2018 tarihinde https://edps.europa.eu/sites/edp/files/publication/it_governance_management_en.pdf adresinden alındı
  • Gözler, K. (2009). İdare Hukuku (Cilt 1). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Günday, M. (2001). Bağımsız İdari Otoriteler. Bağımsız İdari Otoriteler - Panel. Ankara: Rekabet Kurumu Yayınları.
  • IDPPCC. (2001, September 24-26). Accreditation Features of Data Protection Authorities . 23rd International Conference of Data. Paris.
  • Kağıtçıoğlu, M. (2016). Kişisel Verileri Koruma Kurumuna İdare Hukuku Çerçevesinden Bir Bakış. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 77-99.
  • Karacan, A. İ. (2001). Özerk Kurumların Özerkliği. Rekabet Dergisi(8).
  • Kayar, N. (2015). İdari Yargı Kuruluş ve İşleyişi (3. b.). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kişisel Verileri Koruma Kurumu. (tarih yok). Ulusal ve Uluslarararası Alanda Kişisel Verilerin Korunmasına Duyulan İhtiyaç. 05 31, 2018 tarihinde https://www.kvkk.gov.tr/yayinlar/ULUSAL%20VE%20ULUSLARARASI%20ALANDA%20K%C4%B0%C5%9E%C4%B0SEL%20VER%C4%B0LER%C4%B0N%20KORUNMASINA%20DUYULAN%20%C4%B0HT%C4%B0YA%C3%87.pdf adresinden alındı
  • Korkmaz, İ. (2016). Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme. Türkiye Barolar Birliği Dergisi(124).
  • OECD. (2013, 07 11). OECD GUIDELINES GOVERNING THE PROTECTION OF PRIVACY AND TRANSBORDER FLOWS OF PERSONAL DATA. 06 01, 2018 tarihinde https://www.oecd.org/sti/ieconomy/2013-oecd-privacy-guidelines.pdf adresinden alındı
  • Oğuşgil, V. A. (2014). AB'ye Üye Devletlerde Veri Koruma ve Denetleme Kurumlarının Bağımsızlığı ve Olası Türkiye Örneği. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 203-232.
  • Örs, C. O. (2015). Bağımsız İdari Otoritelerin Doğuşu, Gelişimi ve Türkiye Örneği. İzmir Barosu Dergisi, 80(3).
  • Sever, D. Ç. (2015). Türkiye'de Düzenleyici Kuruların Yapısı, İşlevi ve Dönüşümü. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 64(2).
  • Sobacı, M. Z. (2006). Türk İdari Teşkilatındaki "Adalar": Bağımsız İdari Otoriteler. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 55(2).
  • Şanlısoy, S., & Özcan, A. (2006). Türkiye'de Bağımsız Düzenleyici Kurumların Bağımsızlığı. Siyasa, 2(3-4).
  • Talat Aslan, N. (2010). Yönetimin Yeni Yapıtaşları Bağımsız İdari Otoriteler: "Yavru Leviathanlara Doğru". Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi(59).
  • Tan, T. (2000). Bağımsız İdari Otoriteler. Perşembe Konferansları - 4. Ankara: Rekabet Kurumu Yayınları.
  • The European Parliament and The Council of The European Union. (1995, 11 23). Directive 95/46/EC of The European Parliament and of The Council of 24 October 1995 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data. Official Journal of European Union(L 281). https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31995L0046:en:HTML adresinden alındı
  • The European Parliament and The Council of The European Union. (1999, 11 23). European Parliament and Council Directive 95/46/EC (Protection of personal data). Official Journal(L 281 ). 05 31, 2018 tarihinde https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:l14012&from=EN&isLegissum=true adresinden alındı
  • The European Parliament and The Council of The European Union. (2016, 05 04). REGULATION (EU) 2016/679 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL. Official Journal of European Union(L 119/1). 06 01, 2018 tarihinde https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32016R0679:en:HTML adresinden alındı
  • Turan, M. (2017, Nisan-Haziran). Kişisel Verilerin Korunmasında Bir Yaklaşım: Veri Modelleme. Türkiye Kalkınma Bankası Yayını(84).
  • Tutal, E. (2013). İdarenin Denetimi ve Kamu Denetçiliği Kanunu. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 4(13).
  • Ulusoy, A. (1999). Bağımsız İdari Kurumlar. Danıştay Dergisi(100).
  • United Nation General Assembly. (1993, 12 20). Principles relating to the Status of National Institutions (The Paris Principles). 06 01, 2018 tarihinde http://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/StatusOfNationalInstitutions.aspx adresinden alındı
  • Ünver, A. (2016, 02 19). Türkiye'de Veri Gizliliği ve Gözetimi: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Tasarısının Değerlendirmesi. Ekonomi ve Dış Politika Araştırmaları Merkezi.
  • Yaşar, H. N. (2014). İdare Hukuku. İstanbul: Der Yayınları.
  • Yaşar, H. N., & Cabıoğlu Güler, S. S. (2016). Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Yetkileri Kapsamında Kamu Gücü İlişkisi. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 20(4).
  • Yıldırım, T., Yasin, M., Kaman, N., Özdemir, H. E., Üstün, G., & Okay Tekinsoy, Ö. (2016). İdare Hukuku (Güncellenmiş 6 Baskıdan Tıpkı Baskı b.). İstanbul: Oniki Levha Yayıncılık.

Structural Evaluation of Turkey Personal Data Protection Institution

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 318 - 329, 30.07.2018
https://doi.org/10.33723/rs.430753

Öz

Today, the spread of personal data has gained
accelerate worldwide with technological developments. Technology makes it
difficult to anonymize personal data while shortening distances between
individuals through personal data. Together with technological developments,
some legal, political and economic reasons cause the owners to collect, record
and store at a low cost, whether they are the recipients of personal data or
not. It is important to take the necessary precautions to protect personal data
against these developments which threaten legal security and facilitate the
supervision of persons. One of these measures is the establishment of national
institutions to protect personal data. With the impact of the EU accession
process, No. 6698 Law on the Protection of Personal Data entered into and the
national Personal Data Protection Authority has established on April 7, 2016.

Kaynakça

  • 6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanunun Big Data (Büyük Veri) ve İrade Serbestisi Açısından Değerlendirilmesi. (tarih yok). 05 31, 2018 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/291147 adresinden alındı
  • Akıncı, M. (1999). Bağımsız İdari Otoriteler ve Ombudsman. İstanbul: Beta yayınları.
  • Akyılmaz, B., Sezginer, M., & Kaya, C. (2012). Türk İdare Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aydın, V., Aktel, M., & Avşar, N. (2005). Neo-Liberal Düşüncenin Türkiye Bağlamında Yeni Yönetsel Aktörleri: Bağımsız İdari Otoriteler-Üst Kurullar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Başbakanlık Resmi Sitesi. (2018, 06 04). https://www.basbakanlik.gov.tr/Forms/_Global/_Government/pg_CabinetTasks.aspx adresinden alındıCouncil of Europe. (1950, 11 04). European Convention on Human Rights. Rome. 06 01, 2018 tarihinde https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/rms/0900001680063765 adresinden alındı
  • Council of Europe. (1981, 01 28). Convention for the Protection of Individual with Regard to Automatic Processing of Personal Data. Strasbourg.Council of Europe. (2001, 11 08). Additional Protocol to the Convention for the Protection of Individuals with regard to Automatic Processing of Personal Data regarding supervisory authorities and transborder data flows. Strasbourg. 06 01, 2018 tarihinde https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/rms/0900001680080626 adresinden alındı
  • Doğan, A. C. (2015, Nisan). Kişisel Verilerin Korunması, Muhafazası ve Paylaşımı. http://www.masak.gov.tr/userfiles/file/kisisel_verilerin_korunmasi_ve_paylsim_rehberi.pdf adresinden alındı
  • Erdoğan, G. (2016). Bağımsız İdari Otoriteler. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 7(24).
  • European Data Protection Supervisor. (2018, 03 23). Guidelines on the protection of personal data in IT governance and IT management of EU institutions. 06 01, 2018 tarihinde https://edps.europa.eu/sites/edp/files/publication/it_governance_management_en.pdf adresinden alındı
  • Gözler, K. (2009). İdare Hukuku (Cilt 1). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Günday, M. (2001). Bağımsız İdari Otoriteler. Bağımsız İdari Otoriteler - Panel. Ankara: Rekabet Kurumu Yayınları.
  • IDPPCC. (2001, September 24-26). Accreditation Features of Data Protection Authorities . 23rd International Conference of Data. Paris.
  • Kağıtçıoğlu, M. (2016). Kişisel Verileri Koruma Kurumuna İdare Hukuku Çerçevesinden Bir Bakış. Aurum Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 77-99.
  • Karacan, A. İ. (2001). Özerk Kurumların Özerkliği. Rekabet Dergisi(8).
  • Kayar, N. (2015). İdari Yargı Kuruluş ve İşleyişi (3. b.). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kişisel Verileri Koruma Kurumu. (tarih yok). Ulusal ve Uluslarararası Alanda Kişisel Verilerin Korunmasına Duyulan İhtiyaç. 05 31, 2018 tarihinde https://www.kvkk.gov.tr/yayinlar/ULUSAL%20VE%20ULUSLARARASI%20ALANDA%20K%C4%B0%C5%9E%C4%B0SEL%20VER%C4%B0LER%C4%B0N%20KORUNMASINA%20DUYULAN%20%C4%B0HT%C4%B0YA%C3%87.pdf adresinden alındı
  • Korkmaz, İ. (2016). Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme. Türkiye Barolar Birliği Dergisi(124).
  • OECD. (2013, 07 11). OECD GUIDELINES GOVERNING THE PROTECTION OF PRIVACY AND TRANSBORDER FLOWS OF PERSONAL DATA. 06 01, 2018 tarihinde https://www.oecd.org/sti/ieconomy/2013-oecd-privacy-guidelines.pdf adresinden alındı
  • Oğuşgil, V. A. (2014). AB'ye Üye Devletlerde Veri Koruma ve Denetleme Kurumlarının Bağımsızlığı ve Olası Türkiye Örneği. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 203-232.
  • Örs, C. O. (2015). Bağımsız İdari Otoritelerin Doğuşu, Gelişimi ve Türkiye Örneği. İzmir Barosu Dergisi, 80(3).
  • Sever, D. Ç. (2015). Türkiye'de Düzenleyici Kuruların Yapısı, İşlevi ve Dönüşümü. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 64(2).
  • Sobacı, M. Z. (2006). Türk İdari Teşkilatındaki "Adalar": Bağımsız İdari Otoriteler. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 55(2).
  • Şanlısoy, S., & Özcan, A. (2006). Türkiye'de Bağımsız Düzenleyici Kurumların Bağımsızlığı. Siyasa, 2(3-4).
  • Talat Aslan, N. (2010). Yönetimin Yeni Yapıtaşları Bağımsız İdari Otoriteler: "Yavru Leviathanlara Doğru". Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi(59).
  • Tan, T. (2000). Bağımsız İdari Otoriteler. Perşembe Konferansları - 4. Ankara: Rekabet Kurumu Yayınları.
  • The European Parliament and The Council of The European Union. (1995, 11 23). Directive 95/46/EC of The European Parliament and of The Council of 24 October 1995 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data. Official Journal of European Union(L 281). https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31995L0046:en:HTML adresinden alındı
  • The European Parliament and The Council of The European Union. (1999, 11 23). European Parliament and Council Directive 95/46/EC (Protection of personal data). Official Journal(L 281 ). 05 31, 2018 tarihinde https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=LEGISSUM:l14012&from=EN&isLegissum=true adresinden alındı
  • The European Parliament and The Council of The European Union. (2016, 05 04). REGULATION (EU) 2016/679 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL. Official Journal of European Union(L 119/1). 06 01, 2018 tarihinde https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32016R0679:en:HTML adresinden alındı
  • Turan, M. (2017, Nisan-Haziran). Kişisel Verilerin Korunmasında Bir Yaklaşım: Veri Modelleme. Türkiye Kalkınma Bankası Yayını(84).
  • Tutal, E. (2013). İdarenin Denetimi ve Kamu Denetçiliği Kanunu. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 4(13).
  • Ulusoy, A. (1999). Bağımsız İdari Kurumlar. Danıştay Dergisi(100).
  • United Nation General Assembly. (1993, 12 20). Principles relating to the Status of National Institutions (The Paris Principles). 06 01, 2018 tarihinde http://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/StatusOfNationalInstitutions.aspx adresinden alındı
  • Ünver, A. (2016, 02 19). Türkiye'de Veri Gizliliği ve Gözetimi: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Tasarısının Değerlendirmesi. Ekonomi ve Dış Politika Araştırmaları Merkezi.
  • Yaşar, H. N. (2014). İdare Hukuku. İstanbul: Der Yayınları.
  • Yaşar, H. N., & Cabıoğlu Güler, S. S. (2016). Düzenleyici ve Denetleyici Kurumların Yetkileri Kapsamında Kamu Gücü İlişkisi. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 20(4).
  • Yıldırım, T., Yasin, M., Kaman, N., Özdemir, H. E., Üstün, G., & Okay Tekinsoy, Ö. (2016). İdare Hukuku (Güncellenmiş 6 Baskıdan Tıpkı Baskı b.). İstanbul: Oniki Levha Yayıncılık.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esin Gürsel

Fatih Düğmeci

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2018
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürsel, E., & Düğmeci, F. (2018). YAPISAL ANLAMDA TÜRKİYE KİŞİSEL VERİLERİ KORUMA KURUMU’NA İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 1(2), 318-329. https://doi.org/10.33723/rs.430753
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs