Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Tezlerde Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersine İlişkin Araştırmalarda Yönelimler

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 9, 82 - 89, 01.07.2019
https://doi.org/10.34086/rteusbe.529085

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye
Cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersine ilişkin 2005-2016 yılları
arasında hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezlerini çeşitli değişkenler
açısından incelemektir. Çalışma nitel araştırma yöntemi ile tasarlanmış ve
durum çalışması modeli kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2005-2016
yılları arasında Türkiye Cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersine
ilişkin yapılmış olan lisansüstü tezler oluşturmaktadır. Çalışmada örnekleme
yoluna gidilmemiş, evrendeki tüm tezlere ulaşılması hedeflenmiştir. Veri
toplama yöntemi olarak doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmış, tezlerin lisansüstü düzeyi,
yapıldığı üniversite, yapıldığı enstitü, tezin ait olduğu bilim dalı, tezlerin
araştırma türü ve araştırma grubu açısından incelenerek kategorize edilmiştir. Araştırmada
Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi ile ilgili yapılan
lisansüstü tezlerin tamamına yakınının yüksek lisans tezi olduğu; tezlerin en
çok Gazi Üniversitesi’nde yapıldığı; tezlerin en çok Eğitim Bilimleri
Enstitülerinde yapıldığı; tezlerin en çok Sosyal Bilgiler eğitimi alanında yapıldığı;
tezlerin sadece çeyreğinin araştırma türünün belirtildiği; tezlerin çalışma
grubunun yarıya yakınını ilköğretim öğrencileri oluşturduğu sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2007). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amaçlarına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 339-352.
  • Aslan, E. (2006). Türkiye’de Tarih Eğitiminin Sorunları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 106-114.
  • Barth, J.& Demirtaş, A. (1996). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Milli Eğitim Geliştirme Projesi Yayınları.
  • Bolat, M. (2012). Modern Türkiye Cumhuriyeti’nin Oluşum Sürecinde Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersi’nin Yeri ve Amaçları, TheJournal of AcademicSocialScienceStudies, 5(8), 249-264.
  • Büyüköztürk, Ş.,Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demircioğlu, İ. ve Tokdemir, H. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi; Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (15): 69-88.
  • Ersoy, A. F. (2007). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğretmenlerin Etkili Vatandaşlık Eğitimi Uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eği-tim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational Research: Fundamentals for the consumer. Boston: Allynand Bacon.
  • Safran, M. (1998). İnkılâp Tarihi Öğretimine Yaklaşım Sorunları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,18 (3), 5-17.
  • Sağlam, H. İ. (2011).Öğretmen Adaylarının Etkili Vatandaşlık Yeterlik Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi,19(1), 39-50.
  • Şimşek, A. Ve Güler, M. (2013). Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerine Göre Lise Atatürk İlkeleri Ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Yaşanan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Özel Sayı, 6 (14), 543-575.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2006). Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 3-6.

Orientation in research on Turkish Republic revolution history and Kemalism course in graduate theses

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 9, 82 - 89, 01.07.2019
https://doi.org/10.34086/rteusbe.529085

Öz



The purpose of
this study, the years 2005-2016 for the Republic of Turkey and Atatürk
revolution history lesson MS and PhD theses in terms of various variables. The
study was designed with qualitative research method and case study model was
used. The study group between the years 2005-2016 constitute graduate theses
that have been made concerning the Republic of Turkey and Atatürk revolution
history lesson. In this study, sampling method was not used and it was aimed to
reach all theses in the universe. Document analysis was used as data collection
method. Content analysis method was used to analyze the data. Theses have been
categorized by examining in terms of graduate level, university, institute,
science of thesis, research type and research group. all made in the Republic
of Turkey and Atatürk Revolution History research postgraduate courses which
are related to the thesis of masters thesis was found to be close. Most of
these theses were done at Gazi University; theses are mostly done in
Educational Sciences Institutes; theses were mostly conducted in the field of
Social Studies education; only the quarter of the theses indicated the type of
research; It is concluded that almost half of the study group of the theses is
elementary school students.




Kaynakça

  • Akbaba, B. (2007). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Amaçlarına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 339-352.
  • Aslan, E. (2006). Türkiye’de Tarih Eğitiminin Sorunları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi,18, 106-114.
  • Barth, J.& Demirtaş, A. (1996). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi, Ankara: Milli Eğitim Geliştirme Projesi Yayınları.
  • Bolat, M. (2012). Modern Türkiye Cumhuriyeti’nin Oluşum Sürecinde Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersi’nin Yeri ve Amaçları, TheJournal of AcademicSocialScienceStudies, 5(8), 249-264.
  • Büyüköztürk, Ş.,Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demircioğlu, İ. ve Tokdemir, H. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi; Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6 (15): 69-88.
  • Ersoy, A. F. (2007). Sosyal Bilgiler Dersinde Öğretmenlerin Etkili Vatandaşlık Eğitimi Uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eği-tim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational Research: Fundamentals for the consumer. Boston: Allynand Bacon.
  • Safran, M. (1998). İnkılâp Tarihi Öğretimine Yaklaşım Sorunları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,18 (3), 5-17.
  • Sağlam, H. İ. (2011).Öğretmen Adaylarının Etkili Vatandaşlık Yeterlik Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi,19(1), 39-50.
  • Şimşek, A. Ve Güler, M. (2013). Öğretmen ve Öğretmen Adayı Görüşlerine Göre Lise Atatürk İlkeleri Ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Yaşanan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Özel Sayı, 6 (14), 543-575.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2006). Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 3-6.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Hakemli Makaleler
Yazarlar

Seyithan Altaş 0000-0003-4418-0069

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2019
Kabul Tarihi 21 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

ISNAD Altaş, Seyithan. “Lisansüstü Tezlerde Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi Ve Atatürkçülük Dersine İlişkin Araştırmalarda Yönelimler”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5/9 (Temmuz 2019), 82-89. https://doi.org/10.34086/rteusbe.529085.

____________________ RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ |  ISSN 2149-2239 ____________________