Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ)

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 39, 149 - 172, 15.06.2019
https://doi.org/10.17335/sakaifd.514384

Öz

Temel amacı, imam hatip lisesi (İHL) öğrencilerinde okul aidiyet duygusunun incelenmesi olan bu araştırma, 2018-2019 öğretim yılında Çorum il merkezinde bulunan imam hatip liselerinde öğrenim görmekte olan 276 öğrenci (145 kız, 131 erkek) üzerinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin top-lanmasında Aşlamacı ve Eker tarafından geliştirilen “İHL Okul Aidiyeti Ölçeği” kullanılmıştır. SPSS 16.0 paket programına aktarılan verilerin analizi, betimsel istatistikler ile bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin okula aidiyet düzeyinin (X=3,51) yüksek olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyetlerine göre öğrencilerin okul aidiyet ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamakla birlikte, erkek öğrencilerin ortalamalarının kız öğrencilerin ortalamalarına göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ölçekten aldıkları puanlar, öğrencilerin sınıf düzeylerine, ebeveynin eğitim durumuna, ailenin gelirine ve geçmiş öğretim yılı akademik başarı durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermezken (p>0.05), İHL tercih sebepleri ve üniversitede okumak istedikleri alanlara göre ise gruplar arasında anlamlı farklılıklar bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Acar, Muhammet Cevat. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Dini Sorumluluk Düzeylerinin İncelenmesi: Bingöl Örneği”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (2014): 151-161.
  • Alptekin, Duygu. Toplumsal Aidiyet ve Gençlik: Üniversite Gençliğinin Aidiyeti Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2011.
  • Altınsoy, Fatma - Özyer, Kübra Karakaya. “Liseli Ergenlerde Okula Aidiyet Duygusu: Umutsuzluk ve Yalnızlık ile İlişkileri”. İlköğretim Online 17/3 (2018): 1751-1764.
  • Arslan, Gökmen. “Lise Öğrencilerinde Reddedilmişlik Duygusu, Akademik Başarı, Akademik Yeterlik ve Eğitimsel Amaçlar Arasındaki İlişki”. Eğitim ve Bilim 41/183 (2016): 293-304.
  • Aşlamacı, İbrahim - Eker, Emrah. “İmam-Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okul Aidiyet ve Dinî Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Dergisi 14/32 (2016): 7-38.
  • Capps, Matthew A. Characterıstıcs of A Sense Of Belonging and Its Relationship To Academic Achievement of students in Selected Middle Schools in Region IV and VI Educatıonal Service Centers, Texas. Dissertation, Texas A&M University, 2003.
  • Cebeci, Suat. “İmam-Hatip Liselerinin Öğrenci Yapısı ve Bunun Sosyal Gelişme Açısından Değerlendirilmesi”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (1995): 111-120.
  • Çetin, İsa. Anadolu İmam Hatip Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okula İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans, Sabahattin Zaim Üniversitesi, 2017.
  • Doğan, Abdullah. Ortaöğretim Öğrencilerinin Kural Dışı Davranış Göstermelerinde Öğrenim Hayatlarını Denetleyememe İnancı, Özsaygı ve Okula Aidiyet Duygularının Rolü. Yüksek Lisans, Mersin Üniversitesi, 2015.
  • Duy, Baki - Yıldız, M. Ali. “School Attachment and Loneliness in Early Adolescents with Different Bully Status”. Education and Science 39/174 (2014): 173-188.
  • Goodenow, Carol. “Strengthening the Links Between Educational Psychology and the Study of Social Contexts”. Educational Psychologist 27(2) (1992): 177-196.
  • Goodenow, Carol - Grady, Kathleen E. “The Relationship of School Belonging and Friends’ Values to Academic Motivation Among Urban Adolescent Students”. Journal of Experimental Education 62 (1) (1993): 60-71.
  • Jimerson, Shane R. - Campos, Emily - Greif, Jennifer L. “Toward an Understanding of Definitions and Measures of School Engagement and Related Terms”. The California School Psychologist 8 (2003): 7-27.
  • Kanburoğlu Betül Ü. Popüler Kültür – Din Eğitimi İlişkisi: İmam Hatip Liseleri Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, 2011.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 5. Basım. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., 1994.
  • Korkmaz, Mehmet. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulu Tercih Süreçleri”. ERUİFD 16 (2013/1): 7-40.
  • Köklü, Nilgün. Şener Büyüköztürk ve Ömay Çokluk Bökeoğlu. Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Geliştirilmiş 2. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2006.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu, 2018.
  • Osterman, Karen F. “Students' need for belonging in the school community. Review of Educational”. Research 70(3) (2000): 323-367.
  • Sarı, Mediha. “Lise Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusu”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/1 (2013): 147-160.
  • Şahan, Hasan. Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2007.
  • Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2002.
  • Ural, Ayhan - Kılıç, İbrahim. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayınları, 2005.

Sense of School Belonging Among Imam Hatip High School Students (Çorum Case)

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 39, 149 - 172, 15.06.2019
https://doi.org/10.17335/sakaifd.514384

Öz

This research, the main purpose of which is to examine the sense of school belonging of imam hatip high school (IHHS) students, has been carried out on 276 students (145 girls, 131 boys) who are studying at imam hatip high schools in the city center of Çorum in the 2018-2019 academic year. ”IHHS School Belonging Scale” which was developed by Aşlamacı and Eker was used for data collection. The analysis of the data transferred to the SPSS 16.0 package program has been done by descriptive statistics, independent groups t-test and one-way variance analysis. According to the findings, it has been found that the students’ level of school belonging (X=3.51) is high. Although there is no statistically significant difference between the scores of the students' school belonging scale according to their gender, it has been determined that the average of male students is higher than the average of female students. Moreover, while the scores obtained from the scale do not show a significant difference according to the students' class levels, the educational level of the parents, the income of the family and the academic achievement level of the past year (p> 0.05), there are significant differences between the groups according to the students' reasons for the IHHS preference and the fields they want to study at university.

Kaynakça

  • Acar, Muhammet Cevat. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Dini Sorumluluk Düzeylerinin İncelenmesi: Bingöl Örneği”. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 4 (2014): 151-161.
  • Alptekin, Duygu. Toplumsal Aidiyet ve Gençlik: Üniversite Gençliğinin Aidiyeti Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2011.
  • Altınsoy, Fatma - Özyer, Kübra Karakaya. “Liseli Ergenlerde Okula Aidiyet Duygusu: Umutsuzluk ve Yalnızlık ile İlişkileri”. İlköğretim Online 17/3 (2018): 1751-1764.
  • Arslan, Gökmen. “Lise Öğrencilerinde Reddedilmişlik Duygusu, Akademik Başarı, Akademik Yeterlik ve Eğitimsel Amaçlar Arasındaki İlişki”. Eğitim ve Bilim 41/183 (2016): 293-304.
  • Aşlamacı, İbrahim - Eker, Emrah. “İmam-Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okul Aidiyet ve Dinî Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Dergisi 14/32 (2016): 7-38.
  • Capps, Matthew A. Characterıstıcs of A Sense Of Belonging and Its Relationship To Academic Achievement of students in Selected Middle Schools in Region IV and VI Educatıonal Service Centers, Texas. Dissertation, Texas A&M University, 2003.
  • Cebeci, Suat. “İmam-Hatip Liselerinin Öğrenci Yapısı ve Bunun Sosyal Gelişme Açısından Değerlendirilmesi”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1/1 (1995): 111-120.
  • Çetin, İsa. Anadolu İmam Hatip Liselerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Okula İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans, Sabahattin Zaim Üniversitesi, 2017.
  • Doğan, Abdullah. Ortaöğretim Öğrencilerinin Kural Dışı Davranış Göstermelerinde Öğrenim Hayatlarını Denetleyememe İnancı, Özsaygı ve Okula Aidiyet Duygularının Rolü. Yüksek Lisans, Mersin Üniversitesi, 2015.
  • Duy, Baki - Yıldız, M. Ali. “School Attachment and Loneliness in Early Adolescents with Different Bully Status”. Education and Science 39/174 (2014): 173-188.
  • Goodenow, Carol. “Strengthening the Links Between Educational Psychology and the Study of Social Contexts”. Educational Psychologist 27(2) (1992): 177-196.
  • Goodenow, Carol - Grady, Kathleen E. “The Relationship of School Belonging and Friends’ Values to Academic Motivation Among Urban Adolescent Students”. Journal of Experimental Education 62 (1) (1993): 60-71.
  • Jimerson, Shane R. - Campos, Emily - Greif, Jennifer L. “Toward an Understanding of Definitions and Measures of School Engagement and Related Terms”. The California School Psychologist 8 (2003): 7-27.
  • Kanburoğlu Betül Ü. Popüler Kültür – Din Eğitimi İlişkisi: İmam Hatip Liseleri Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, 2011.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 5. Basım. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., 1994.
  • Korkmaz, Mehmet. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulu Tercih Süreçleri”. ERUİFD 16 (2013/1): 7-40.
  • Köklü, Nilgün. Şener Büyüköztürk ve Ömay Çokluk Bökeoğlu. Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Geliştirilmiş 2. Baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2006.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu, 2018.
  • Osterman, Karen F. “Students' need for belonging in the school community. Review of Educational”. Research 70(3) (2000): 323-367.
  • Sarı, Mediha. “Lise Öğrencilerinde Okula Aidiyet Duygusu”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 13/1 (2013): 147-160.
  • Şahan, Hasan. Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2007.
  • Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2002.
  • Ural, Ayhan - Kılıç, İbrahim. Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayınları, 2005.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nevzat Gencer 0000-0001-9619-8119

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 39

Kaynak Göster

ISNAD Gencer, Nevzat. “İMAM HATİP LİSESİ ÖĞRENCİLERİNDE OKUL AİDİYET DUYGUSU (ÇORUM ÖRNEĞİ)”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21/39 (Haziran 2019), 149-172. https://doi.org/10.17335/sakaifd.514384.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

SAUIFD bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.