Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanatın Gerçeği; Abartı

Yıl 2017, Sayı: 19, 139 - 159, 22.06.2017
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.323108

Öz

Bu
yazının içeriği sanat yapıtı adını verdiğimiz biçimlerin “nasıl” ortaya çıktığı
ve süreci üzerine yapılmış bir araştırmadır. Bu aşamada Nigel Spivey’in “How
Art Made The World” isimli kitabında; yaratım sürecindeki “Abartı” kavramının
ilk insanlardan bu yana nasıl farklı boyutlarda karşımıza çıktığı ve günümüzde
“abartı” kavramının dönüşmüş olduğu “hal” anlaşılmaya çalışılacaktır. Gündelik
yaşamada “değerli’ olanın anlatım biçimlerinde ki seçiciliğin “abartı” duygusu
dâhil edilerek paylaşılması, gerçekliğin farklı ve yeni biçimlerini var
etmiştir. Hayatın kavramsal ve maddi gerçekliği evrimini modern insandan bu
yana devam ettirmektedir. Bütün sıra dışılıklar ile birlikte her şeyin olması
gerektiği gibi olduğunu düşünmek ve olmakta olduğuna alışmış olsak da
insanoğlunun yaratıcılığı, gerçekliği anlatım biçimlerinde ki özgünlük, halen
şaşırtmaya ve gerçekliği farklı boyutta anlamamıza neden olmaktadır. Sanat
eseri olarak adlandırdığımız şeylerin tarihselliğe tanıklığın karşılığı
olduğunu düşünecek olursak, yıllarca öncesinden kalan miras ve günümüzden
geleceğe kalacak olan mirasın varlığı, kronolojik olmasa da sıçramalı bir
şekilde ve bazen karşılaştırmalı olarak anlaşılmaya çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Ada, S. (1998). Yalan, Yanlış, Yanılgı, Yanılsama ve Yan Ürünleri. Cogito-Üç Aylık Düşünce Dergisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, Sayı:16, ISSN 1300-2880.
  • Artun, A. ve Örge, N.(Editörler). (2014). Çağdaş Sanat Nedir. İstanbul: İletişim yayınları.
  • Baudrillard, J. (2014). Sanat Komplosu (çev. E.Gen, I.Ergüden) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bersani, L. ve Dutoit, U. (2006). Fakir Sanat. Ankara: Dost Yayınları.
  • Canetti, E. (2006). Saatin Gizli Yüreği (çev. A.Cemal) İstanbul: Payel Yayinevi.
  • Eco, U. (2012). Ortaçağ Estetiğinde Sanat Ve Güzellik (çev. K.atakay) İstanbul: Can Yayınları.
  • Faure, E. (1979). Rönesans Sanatı (çev. B. Onaran) İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Karasu, B. (1994). Ne Kitapsız Ne Kedisiz. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ponty, M.M. (2012). Göz ve Tin (çev.A.Soysal) İstanbul:Metis Yayınları.
  • Saehrendt, C. ve Kittl, S.T. (2014). Bunu Bende Yaparım! Modern Sanat Kullanma Kılavuzu (çev. Z.A. Yılmazer) İstanbul: Sanat ve Kuram Yayınları.
  • Spivey, N. (2005). How Art Made The World. Londra: BBC Books.
  • Wittgenstein, L. (2007). Mavi Kitap Kahverengi Kitap (çev. D. Şahiner) İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Zweig, S. (2011). Kendileri ile Savaşanlar (çev. G.Aytaç) Ankara: DOĞUBATI Yayınları.
  • İnternet: Bursalı, A. (Şubat, 2015). “İnsanın Şefkat Duygusu Zekâsından Çok Daha Önce Gelişti”.http://arkeofili.com/?p=2022 adresinden 03.08.2015’de alınmıştır.
  • İnternet: Ünlüayçıl, N. (Aralık, 2003). “Grotesk Anlatım ve Türk Oyun Yazarlığında Kullanımı”. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/13.181.1439.pdf adresinden 22.01.2016’da alınmıştır.
Yıl 2017, Sayı: 19, 139 - 159, 22.06.2017
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.323108

Öz

Kaynakça

  • Ada, S. (1998). Yalan, Yanlış, Yanılgı, Yanılsama ve Yan Ürünleri. Cogito-Üç Aylık Düşünce Dergisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, Sayı:16, ISSN 1300-2880.
  • Artun, A. ve Örge, N.(Editörler). (2014). Çağdaş Sanat Nedir. İstanbul: İletişim yayınları.
  • Baudrillard, J. (2014). Sanat Komplosu (çev. E.Gen, I.Ergüden) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bersani, L. ve Dutoit, U. (2006). Fakir Sanat. Ankara: Dost Yayınları.
  • Canetti, E. (2006). Saatin Gizli Yüreği (çev. A.Cemal) İstanbul: Payel Yayinevi.
  • Eco, U. (2012). Ortaçağ Estetiğinde Sanat Ve Güzellik (çev. K.atakay) İstanbul: Can Yayınları.
  • Faure, E. (1979). Rönesans Sanatı (çev. B. Onaran) İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Karasu, B. (1994). Ne Kitapsız Ne Kedisiz. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ponty, M.M. (2012). Göz ve Tin (çev.A.Soysal) İstanbul:Metis Yayınları.
  • Saehrendt, C. ve Kittl, S.T. (2014). Bunu Bende Yaparım! Modern Sanat Kullanma Kılavuzu (çev. Z.A. Yılmazer) İstanbul: Sanat ve Kuram Yayınları.
  • Spivey, N. (2005). How Art Made The World. Londra: BBC Books.
  • Wittgenstein, L. (2007). Mavi Kitap Kahverengi Kitap (çev. D. Şahiner) İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Zweig, S. (2011). Kendileri ile Savaşanlar (çev. G.Aytaç) Ankara: DOĞUBATI Yayınları.
  • İnternet: Bursalı, A. (Şubat, 2015). “İnsanın Şefkat Duygusu Zekâsından Çok Daha Önce Gelişti”.http://arkeofili.com/?p=2022 adresinden 03.08.2015’de alınmıştır.
  • İnternet: Ünlüayçıl, N. (Aralık, 2003). “Grotesk Anlatım ve Türk Oyun Yazarlığında Kullanımı”. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/13.181.1439.pdf adresinden 22.01.2016’da alınmıştır.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orhan Tekin

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Tekin, O. (2017). Sanatın Gerçeği; Abartı. Sanat Ve Tasarım Dergisi(19), 139-159. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.323108
AMA Tekin O. Sanatın Gerçeği; Abartı. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2017;(19):139-159. doi:10.18603/sanatvetasarim.323108
Chicago Tekin, Orhan. “Sanatın Gerçeği; Abartı”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 19 (Haziran 2017): 139-59. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.323108.
EndNote Tekin O (01 Haziran 2017) Sanatın Gerçeği; Abartı. Sanat ve Tasarım Dergisi 19 139–159.
IEEE O. Tekin, “Sanatın Gerçeği; Abartı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 19, ss. 139–159, Haziran 2017, doi: 10.18603/sanatvetasarim.323108.
ISNAD Tekin, Orhan. “Sanatın Gerçeği; Abartı”. Sanat ve Tasarım Dergisi 19 (Haziran 2017), 139-159. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.323108.
JAMA Tekin O. Sanatın Gerçeği; Abartı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2017;:139–159.
MLA Tekin, Orhan. “Sanatın Gerçeği; Abartı”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 19, 2017, ss. 139-5, doi:10.18603/sanatvetasarim.323108.
Vancouver Tekin O. Sanatın Gerçeği; Abartı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2017(19):139-5.