Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi

Yıl 2019, Sayı: 23, 379 - 391, 19.06.2019

Öz

İnsanoğlu ilk çağlarda duygu, düşünce ve bilgi alışverişinde bulunmak için resim, biçim, şekillerden yararlanmış,

yazının keşfiyle iletişim sürecinde yepyeni bir döneme adım atılmıştır. Kaligrafinin gelişimi ise temellerini

oluşturan yazının evrimsel süreciyle doğrudan ilgilidir. Güzel yazı sanatı olarak tanımlanan Kaligrafi, harflerin

estetik kaygılarla sanatçının görsel yorumu doğrultusunda düzenlenmesidir. Yazının işlevselliğinden farklı olarak,

içerdiği estetik değerler ve sanatçının üslubuna bağlı olarak değişen biçimsel yapısı Kaligrafiye sanatsal bir duruş

sağlamaktadır. Milletlerin din, dil, kültürlerine bağlı kaligrafik üslup çeşitlilikleri ise onların sanatsal tavrına da

yansımaktadır. Asya ve Arap milletlerine özgü kaligrafi, sanatçının kişiliğini ortaya koyabildiği bir yapıya sahipken,

Batı Kaligrafisinde tasarlanmış bir kompozisyonun ögelerinin tipografik ölçütler çerçevesinde okunur biçimde

sunumu ilkesi önceliklidir. Kaligrafik tasarımlarda sanatçının özgün anlatım biçimi, şüphesiz eserin niteliğine de

katkı sağlamaktadır. Sanatçıların fikirlerini görselleştirmede daha etkili yollar arayışı, kaligrafinin de farklı sanat

disiplinleri ile bir arada yeni yorumlanışlarına olanak vermiştir. 1900’lerden bu yana fotoğrafçılıkta kullanılan ışıkla

yazı veya ışıkla boyama tekniği, kaligrafinin bu anlamdaki etkili birlikteliklerindendir. Bu araştırma, ışıkla boyama

tekniği ve kaligrafinin dinamik birlikteliğinden doğan “ışık kaligrafisi” ve uygulamaları üzerine şekillenmektedir.

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (1997). C.2.. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Frutiger, A. (2002). GRAFIST 6 / Oku Beni. S.208. İstanbul: Offset Yapımevi.
  • Harari, Y. N. (2015). Sapiens. İstanbul: Kolektif Kitap Bilişim ve Tasarım Ltd. Şti.
  • Meggs, P. (1989). Type and Image: The Language of Graphic Design. A.B.D.: John Wiley & Sons
  • Sarıkavak, N. K. (2004). Çağdaş Tipografi’nin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve Tipogafik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Siemoneit, M. (1989). Typographisches Gestalten. Frankfurt: Polygraph Verlang.
  • Thomson, G. (2003). The Calligraphy Kit. San Fransisco: Chronicle Books
  • Uslay, Y. (1989). Yazı Sanatı. İzmir: Namat A.Ş.
  • Yarar, E. (1987). 20.y.y. Türk Resminde Kaligrafik Eğilimler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Görsel Kaynakları
  • Görüntü 1. Özden Pektaş Turgut, 7 sins Kaligrafi Serisi’nden, 2017.
  • Görüntü 2. <https://lightpaintingphotography.com/light-painting-history/> erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 3. <https://www.designboom.com/art/julien-breton-light-paintedcalligraphy- 07-30-2015> erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 4. <https://www.behance.net/gallery/5748687/Turn-off-the-light-Lightpainting- performance> erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 5. <https://www.behance.net/gallery/79142439/Arabic-Light-Calligraphy-in- Russia> erişim: 15.02.2019.
  • Görüntü 6.< https://karimjab.com/gallery> erişim: 15.02.2019.
  • Görüntü 7.< http://www.jzaamir.com/> erişim: 15.02.2019.
  • İnternet Kaynakları
  • Page, J. D. (t.y.). Light Painting Photography History. Erişim: 23.02.2019, https:// lightpaintingphotography.com/
  • Karaicic, N. (2015). Widewalls. Erişim: 18.02.2019, https://www.widewalls.ch/artist/ khadiga-el-ghawas/
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özden Pektaş Turgut

Yayımlanma Tarihi 19 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Pektaş Turgut, Ö. (2019). Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi. Sanat Ve Tasarım Dergisi(23), 379-391.
AMA Pektaş Turgut Ö. Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2019;(23):379-391.
Chicago Pektaş Turgut, Özden. “Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 23 (Haziran 2019): 379-91.
EndNote Pektaş Turgut Ö (01 Haziran 2019) Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi. Sanat ve Tasarım Dergisi 23 379–391.
IEEE Ö. Pektaş Turgut, “Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 23, ss. 379–391, Haziran 2019.
ISNAD Pektaş Turgut, Özden. “Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi”. Sanat ve Tasarım Dergisi 23 (Haziran 2019), 379-391.
JAMA Pektaş Turgut Ö. Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019;:379–391.
MLA Pektaş Turgut, Özden. “Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 23, 2019, ss. 379-91.
Vancouver Pektaş Turgut Ö. Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019(23):379-91.