Year 2018, Volume 11, Issue 21, Pages 50 - 65 2018-06-28

Creative Performance Measurement in Design Education: Product Dimension
CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION

Esra Varol [1]

103 143

Tasarım eğitiminde öğrencinin başarısını ölçme ve değerlendirmede önemli boyutlardan bir tanesi üründür. Öğrencilerin tasarladıkları ürünler, çeşitli ölçütlere göre tasarım eğitiminin geleneksel performans ölçme ve değerlendirme yöntemi olan jürili yaklaşım ile öğretim elemanları tarafından ölçülmekte ve öğrencinin başarısına karar verilmektedir. Tasarım eğitiminde öğrenci başarısını ölçme ve değerlendirmede en önemli ölçüt ürünün yaratıcılığıdır. Bu araştırmanın amacı, Moda Tasarımı ve Endüstriyel Tasarım programlarında yer alan son sınıf stüdyo derslerinde ürüne yönelik performans ölçmede öğretim elemanlarının kullandığı ölçütleri belirlemek, her iki tasarım alanında kullanılan ölçütleri ve tanımlarını tartışmak ve öğrenci başarısına karar verme sürecini incelemektir. Araştırmanın yöntemi niteldir. Araştırma sonuçlarından bir tanesi her iki tasarım alanında ürüne yönelik performans ölçmede kullanılan başlıca ölçütün yaratıcılık olmasıdır. 

One of the important dimensions of measurement and evaluation in design education is the product. According to various criteria, the products designed by the students are measured by the faculty using the jury approach, the traditional performance measurement and evaluation method in design education, and the student success is decided upon. The most important criterion in measuring and evaluating of student success in design education is the product’s creativity. The purpose of this study is to identify the criteria the Fashion Design and Industrial Design faculty uses in a product’s performance measurement during the programs’ last year studio courses and to discuss the criteria and definitions in both of these design fields and to examine the process followed to decide upon a student’s success. Qualitative research was employed in the study.  Creativity was found to be the main criterion in the performance measurement of a product in both design fields.

  • Davis, M.L. (1987). Visual Design in Dress (Second Edition), USA-New Jersey: Prentice- Hall Inc.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayn Dağıtım.
  • Linn, L.R.& Miller, M.D. (2005). Measurement and Assessment in Teaching. (9th Edition). New Jersey -USA: Pearson Education Inc.
  • Mozota Borja De, B. (2006). Tasarım Yönetimi (Çeviren: Sibel Kaçamak). İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Nitko, A.J. (2004). Educational Assessment of Students. (4th ed.). USA-New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Primary Language en
Subjects Social
Journal Section Makaleler
Authors

Orcid: 0000-0003-3097-8301
Author: Esra Varol (Primary Author)
Institution: Anadolu Üniversitesi
Country: Turkey


Dates

Publication Date: June 28, 2018

Bibtex @research article { sduarte401099, journal = {Art-e Sanat Dergisi}, issn = {}, eissn = {1308-2698}, address = {Süleyman Demirel University}, year = {2018}, volume = {11}, pages = {50 - 65}, doi = {10.21602/sduarte.401099}, title = {CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION}, key = {cite}, author = {Varol, Esra} }
APA Varol, E . (2018). CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-e Sanat Dergisi, 11 (21), 50-65. DOI: 10.21602/sduarte.401099
MLA Varol, E . "CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION". Art-e Sanat Dergisi 11 (2018): 50-65 <http://dergipark.org.tr/sduarte/issue/38200/401099>
Chicago Varol, E . "CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION". Art-e Sanat Dergisi 11 (2018): 50-65
RIS TY - JOUR T1 - CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION AU - Esra Varol Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.21602/sduarte.401099 DO - 10.21602/sduarte.401099 T2 - Art-e Sanat Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 50 EP - 65 VL - 11 IS - 21 SN - -1308-2698 M3 - doi: 10.21602/sduarte.401099 UR - https://doi.org/10.21602/sduarte.401099 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Art-e Sanat Dergisi CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION %A Esra Varol %T CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION %D 2018 %J Art-e Sanat Dergisi %P -1308-2698 %V 11 %N 21 %R doi: 10.21602/sduarte.401099 %U 10.21602/sduarte.401099
ISNAD Varol, Esra . "CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION". Art-e Sanat Dergisi 11 / 21 (June 2018): 50-65. https://doi.org/10.21602/sduarte.401099
AMA Varol E . CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-e. 2018; 11(21): 50-65.
Vancouver Varol E . CREATIVE PERFORMANCE MEASUREMENT IN DESIGN EDUCATION: PRODUCT DIMENSION. Art-e Sanat Dergisi. 2018; 11(21): 65-50.