Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Jewelled Book Covers (Murassa) on Ottoman Manuscrı̇pt

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 23, 223 - 237, 30.06.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.540468

Öz

Book covers
or volumes are the covers that bring handfwritten manuscripts in pages together
for purposes of preservation. The cover involves the “lower cover”, “upper
cover”, the “spine” that connects both covers, the “bookmarker” connected to
the lower cover and that covers the front part of the book and “sertab” that
connects the bookmark to the lower cover and makes the bookmark move easily.
Bookbinders started using jewels and other valuable stone on their book covers
as a result of the boosting status of the economy and increasing interest and
demand in 16th century in Ottoman Empire. Early samples of book covers with
jewels on them come from 9th and 10th century Roman Civilization. Roman era
jeweled book covers involve human figure descriptions while Ottoman book covers
involve plant-derived figures.











Jeweled book
covers are the shared works of bookbinders and jewelers and we generally find
them on Koran covers. Pearl, emerald, ruby and turquoise were commonly used in
the decorations. The jeweled book covers lost their popularity as of 17th
century in parallel with the declining economic status of the country.

Kaynakça

  • KaynakçaArıtan, A. S., (1993). “Ciltçilik”, DİA, İstanbul: Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi Yayınları, C.7, s. 551-557.Ayter, A. (1996). Kuyumculukta Meslek Bilgisi ve Mücevherat, İstanbul: Arset Matbaacılık.Ayverdi, İ. (2003). Misalli Büyük Türkçe Sözlük, , İstanbul: C.2 Kubbealtı Yayınları.Bilgi, H. ve Zanbak,İ. (2015). Cevher Sadberk Hanım Müzesi Koleksiyonu’ndan Mineli ve Murassa Eserler, İstanbul: Sadberk Hanım Müzesi.Bilirgen, Emine ve Murat, S. (2002). Topkapı Sarayı Hazine-i Hümayun, İstanbul: Gilan.Bilirgen, E. (1991). “Osmanlı Saray Hazinesi’ndeki Murassa Kitap Kapları, Cüz Keseleri ve Cilbentler Işığında Osmanlı Saray Kuyumculuğu”, 9. Milletlerarası, Türk Sanatı Kongresi Bildiriler, 23-27 Eylül 1991, C. I, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları, s.385-393.Bilirgen, E. (2001). “Osmanlılarda Altın Eşya Tutkusu”, P Sanat Dergisi, İstanbul: Portakal Sanat Yayınları, S.20, s. 148-169.Çağman, F. (1984). “Serzergerân Mehmet Usta ve Eserleri”, Kemal Çığ’a Armağan, İstanbul: Topkapı Sarayı Müzesi Müdürlüğü Yayınları, s.51-88.Çığ, K. (1952). “Türk Kitap Kapları”, İlahiyat Fakültesi Dergisi, Ankara: Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayını, S.II-III, s. 108-123. Edgü, F. (1983). Anadolu Medeniyetleri III, Selçuklu Osmanlı, ed. Ferit Edgü, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.Erginsoy, Ü. (1978). İslam Maden Sanatının Gelişmesi, İstanbul: Kültür Bakanlığı YayınlarıHammer, V. J. (1966). Osmanlı Devleti Tarihi, çev. Mehmed Ata, İstanbul: V. I.İrepoğlu, G. (2000). “Bir İmparatorluğun Görkemi Osmanlı Mücevheri”, P Sanat Dergisi, İstanbul: Portakal Sanat Yayınları, S.17, s. 100-112.İrepoğlu, G. (2014). Gül, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.MEGEP, (2006). Kuyumculuk Teknolojisi: Mıhlama, Ankara: MEB Yayınları.Özdeniz, Ergin (1981). “Türk Cilt Sanatı”, Sanat Dünyamız, İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları, S. 21, s. 13-21.Tanındı, Z. (2004a). “Kitap ve Cildi”, Osmanlı Uygarlığı 2, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.Tanındı, Zeren (2004b), “Osmanlı Kitaplarının Görkemli Giysileri”, P Sanat Dergisi, İstanbul: Portakal Sanat Yayınları, S.35, s.74-85.Walther, I. F. Ve Wolf, N. (2014), Codices Illustres, Koln: Taschen.Yaman, B. (2008). Osmanlı Saray Sanatkârları, İstanbul: Türk Tarih Kurumu Yayınları.Görsel Kaynaklar Görsel 3. Murassa Kaplı Lindau İncili, Yaklaşık 880 Yılları, Roma İmparatorluğu Dönemi, New York Morgan Müze ve Kütüphanesi, http://zephyrinus-zephyrinus.blogspot.com.tr/2016/03/the-lindau-gospels.html Erişim tarihi: 22.04.2017.Görsel 4. Murassa Kitap Kabı, TSMK H. 2/2898, http://www.antikalar.com/denizin-ugurlu-damlalari-inciler/ Erişim tarihi: 05.05.2017Görsel 5. Murassa Kitap Kabı, TSMK H. 2/2136, http://www.antikalar.com/denizin-ugurlu-damlalari-inciler/ Erişim tarihi: 05.05.2017.Görsel 6-11-12. Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi.

Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 23, 223 - 237, 30.06.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.540468

Öz

Sayfalar halinde hazırlanan yazma eserleri
bir araya toplayıp muhafaza eden kılıflara kitap kabı ya da kitap cildi denir.
Sayfaların yıpranmasını önleyen kitap kabı, “alt kapak”, “üst kapak”, bu iki
kapağı birbirine bağlayan “sırt”, alt kapağa bağlı olan, kitabın ağız
kısmını örten ve ayıraç görevi yapan “mıkleb”, mıklebi alt kapağa bağlayan ve
rahatça hareket etmesini sağlayan “sertab” kısımlarından oluşmaktadır. XVI.
yüzyılda Osmanlı devletinin ekonomik durumunun gelişmesi ve sanata yapılan yatırımların
artması ile mücellitler kitap kaplarında mücevher ve kıymetli taşlar
kullanmaya başlamışlardır. Kitap kaplarında mücevher kullanımının erken dönem
örnekleri, IX. ve X. yüzyıllarda Roma medeniyetinde karşımıza çıkmaktadır.
Roma dönemi murassa kitap kaplarında insan figürlü tasvirler bulunurken Osmanlı
döneminde hazırlananlarda ise bitkisel kaynaklı motifler tercih edilmiştir.











Mücevherli kitap kapları, mücellit ve
kuyumcuların ortak çalışmasının ürünüdür ve genellikle Kur’an-ı Kerim
kaplarında karşımıza çıkmaktadır. Bu uygulamalarda inci, zümrüt, yakut, firuze
gibi taşlar kullanılmıştır. Devletin ekonomik durumunun bozulmaya başlaması
ile doğru orantılı olarak XVII. yüzyıldan sonra murassa kitap kaplarının artık
tercih edilmediği görülmüştür.

Kaynakça

  • KaynakçaArıtan, A. S., (1993). “Ciltçilik”, DİA, İstanbul: Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi Yayınları, C.7, s. 551-557.Ayter, A. (1996). Kuyumculukta Meslek Bilgisi ve Mücevherat, İstanbul: Arset Matbaacılık.Ayverdi, İ. (2003). Misalli Büyük Türkçe Sözlük, , İstanbul: C.2 Kubbealtı Yayınları.Bilgi, H. ve Zanbak,İ. (2015). Cevher Sadberk Hanım Müzesi Koleksiyonu’ndan Mineli ve Murassa Eserler, İstanbul: Sadberk Hanım Müzesi.Bilirgen, Emine ve Murat, S. (2002). Topkapı Sarayı Hazine-i Hümayun, İstanbul: Gilan.Bilirgen, E. (1991). “Osmanlı Saray Hazinesi’ndeki Murassa Kitap Kapları, Cüz Keseleri ve Cilbentler Işığında Osmanlı Saray Kuyumculuğu”, 9. Milletlerarası, Türk Sanatı Kongresi Bildiriler, 23-27 Eylül 1991, C. I, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları, s.385-393.Bilirgen, E. (2001). “Osmanlılarda Altın Eşya Tutkusu”, P Sanat Dergisi, İstanbul: Portakal Sanat Yayınları, S.20, s. 148-169.Çağman, F. (1984). “Serzergerân Mehmet Usta ve Eserleri”, Kemal Çığ’a Armağan, İstanbul: Topkapı Sarayı Müzesi Müdürlüğü Yayınları, s.51-88.Çığ, K. (1952). “Türk Kitap Kapları”, İlahiyat Fakültesi Dergisi, Ankara: Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayını, S.II-III, s. 108-123. Edgü, F. (1983). Anadolu Medeniyetleri III, Selçuklu Osmanlı, ed. Ferit Edgü, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.Erginsoy, Ü. (1978). İslam Maden Sanatının Gelişmesi, İstanbul: Kültür Bakanlığı YayınlarıHammer, V. J. (1966). Osmanlı Devleti Tarihi, çev. Mehmed Ata, İstanbul: V. I.İrepoğlu, G. (2000). “Bir İmparatorluğun Görkemi Osmanlı Mücevheri”, P Sanat Dergisi, İstanbul: Portakal Sanat Yayınları, S.17, s. 100-112.İrepoğlu, G. (2014). Gül, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.MEGEP, (2006). Kuyumculuk Teknolojisi: Mıhlama, Ankara: MEB Yayınları.Özdeniz, Ergin (1981). “Türk Cilt Sanatı”, Sanat Dünyamız, İstanbul: Yapı ve Kredi Yayınları, S. 21, s. 13-21.Tanındı, Z. (2004a). “Kitap ve Cildi”, Osmanlı Uygarlığı 2, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.Tanındı, Zeren (2004b), “Osmanlı Kitaplarının Görkemli Giysileri”, P Sanat Dergisi, İstanbul: Portakal Sanat Yayınları, S.35, s.74-85.Walther, I. F. Ve Wolf, N. (2014), Codices Illustres, Koln: Taschen.Yaman, B. (2008). Osmanlı Saray Sanatkârları, İstanbul: Türk Tarih Kurumu Yayınları.Görsel Kaynaklar Görsel 3. Murassa Kaplı Lindau İncili, Yaklaşık 880 Yılları, Roma İmparatorluğu Dönemi, New York Morgan Müze ve Kütüphanesi, http://zephyrinus-zephyrinus.blogspot.com.tr/2016/03/the-lindau-gospels.html Erişim tarihi: 22.04.2017.Görsel 4. Murassa Kitap Kabı, TSMK H. 2/2898, http://www.antikalar.com/denizin-ugurlu-damlalari-inciler/ Erişim tarihi: 05.05.2017Görsel 5. Murassa Kitap Kabı, TSMK H. 2/2136, http://www.antikalar.com/denizin-ugurlu-damlalari-inciler/ Erişim tarihi: 05.05.2017.Görsel 6-11-12. Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşe Tanrıver Celasin

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2019
Kabul Tarihi 1 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Tanrıver Celasin, A. (2019). Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları. Art-E Sanat Dergisi, 12(23), 223-237. https://doi.org/10.21602/sduarte.540468
AMA Tanrıver Celasin A. Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları. Art-e. Haziran 2019;12(23):223-237. doi:10.21602/sduarte.540468
Chicago Tanrıver Celasin, Ayşe. “Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları”. Art-E Sanat Dergisi 12, sy. 23 (Haziran 2019): 223-37. https://doi.org/10.21602/sduarte.540468.
EndNote Tanrıver Celasin A (01 Haziran 2019) Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları. Art-e Sanat Dergisi 12 23 223–237.
IEEE A. Tanrıver Celasin, “Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları”, Art-e, c. 12, sy. 23, ss. 223–237, 2019, doi: 10.21602/sduarte.540468.
ISNAD Tanrıver Celasin, Ayşe. “Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları”. Art-e Sanat Dergisi 12/23 (Haziran 2019), 223-237. https://doi.org/10.21602/sduarte.540468.
JAMA Tanrıver Celasin A. Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları. Art-e. 2019;12:223–237.
MLA Tanrıver Celasin, Ayşe. “Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları”. Art-E Sanat Dergisi, c. 12, sy. 23, 2019, ss. 223-37, doi:10.21602/sduarte.540468.
Vancouver Tanrıver Celasin A. Osmanlı Yazma Eserlerı̇nde Murassa (Mücevherlı̇) Kı̇tap Kapları. Art-e. 2019;12(23):223-37.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.