Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 493 - 517, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.493317

Öz

Kaynakça

  • Reference 1 Augustinus, Aurelius, (2016). İtiraflar, (2. Baskı), Dominik Pamir (Çev.), İstanbul: Kaknüs Yayınları. Reference 2 Batur, Enis, (2018). Karganâme, İstanbul: Sel Yayıncılık. Reference 3 Bonitzer, Pascal, (2017). Kör Alan ve Dekadajlar, İzzet Yaşar (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference 4 Borgna, Eugenio, (2015). Bekleyiş ve Umut, Meryem Mine Çilingiroğlu (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Reference 5 Borgna, Eugenio, (2018). Ruhun Yalnızlığı, Meryem Mine Çilingiroğlu (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Reference 6 Castanet, Herve, (2017). Lacan’ı Anlamak, Batuhan Arslan (Çev.), İstanbul: Encore Yayınları. Reference 7 Clero, Jean Pierre, (2011). Lacan Sözlüğü, Özge Soysal (Çev.), İstanbul: Say Yayınları.Reference 8 De Lauretis, Teresa, (2000). ‘’Rethinking Women’s Cinema: Aesthetics and Feminist Theory’’, Robert Stam, Toby Miller (Ed.), Film and Theory an Anthology, Oxford: Blackwell Publishing, s. 317-336. Reference 9 Frampton, Daniel, (2013). Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto, Cem Soydemir (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference10 Hume, David, (2017). İntihar ve Ruhun Ölümsüzlüğü Üzerine, Burcu Denizci (Çev.), İstanbul: Sub Yayınları. Reference 11 Hyldgaard, Kirsten, (2009). ‘’Ölümle İlgili Yapacak Bir Şey: Sergio Leone’nin Bir Zamanalar Batıda Eserine Özel Bir Atıfla Freud ve Lacan’da Reference 12 Travma, Yineleme ve Ölüm İtkisi’’. Yeşim Keskin (Ed.), Yüksel Tarım, Sibel Kibar (Çev.), Monokl Lacan Seçkisi, İstanbul: Monokol Yayınları, , s. 611-622. Reference 13 İnanır, Emine & Karakol, Gülnihal, (2017). ‘’Anton P. Çehov’un Öykülerinde Melankoli’nin Yeri’’, Bengü Cennet (Ed.), Navisalvia Sina Kabaağaç Anma Toplantısı: Melankoli, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, s. 69-78. Reference 14 Kierkegaard, A., Søren, (2017). Aforizmalar, Nur Beier (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık. Reference Kierkegaard, A., Søren, (2017). Ölümcül Hastalık Umutsuzluk, M. Mukadder Yakupoğlu (Çev.), Ankara: Doğru- Batı Yayınları. Reference 15 Kütahneci, Meltem, (2009). ‘’Lacan ve Ölüm’’, Yeşim Keskin (Ed.), Monokl Lacan Seçkisi, İstanbul: Monokol Yayınları, s. 465-478. Reference 16 Lacan, Jacques, (2017). Psikanalizin Dört Temel Kavramı: Seminer 11. Kitap, Nilüfer Güngörmüş Erdem (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference 17 Leopardi, Giacomo, (2015). Hisseli Kıssalar, Kemal Atakay (Çev.), İstanbul: Everest Yayınları.Reference 18 Özdemir, Berceste, Gülçin, (2018). Ölümdür Ölümlülüğü Düşündüren, makale için yazılmış şiir. Reference 19 Özdemir, Berceste, Gülçin, (2018). Türk Sineması’nın Kadın Yönetmenleri Konuşuyor başlıklı kitabından alıntılanmıştır. İstanbul: Agora Yayınevin’den basılmak üzere. Reference 20 Öztürk, Serdar, (2018). Sinema Felsefesine Giriş: Film- Yapımı Felsefe. Ankara: Ütopya Yayınevi. Reference 21 Zizek, Slavoj, (2008). Yamuk Bakmak: Popüler Kültüreden Jacques Lacan’a Giriş, Tuncay Birkan (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Elektronik KaynakReference 22 Mulvey, Laura (2012) ‘’Görsel Haz ve Anlatı Sineması’’, http://www.filmmor.org/default.asp?sayfa=65. Erişim Tarihi: 05.04.2012

İşe Yarar Bir Şey Filminin Kadın Karakterlerine Ve Ölüm Olgusuna Feminist Film Kuramı Çerçevesinde Anamorfotik Bakış

Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 493 - 517, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.493317

Öz

Cinema
presents the representation strategies of female characters in a different way
to spectators. One of the titles that feminist film theories bring into
question is the representation mechanism of female characters. While female
characters are presented in mainstream cinema in such a way that they serve the
patriarchal view, whereas, in the films outside the mainstream,  female characters are presented with such
narrative strategies that these strategies allow the breaking of the discourses
of the patriarchal view. While Pelin Esmer’s film İşe Yarar Bir Şey is a film
narrative outside the mainstream, it presents different female characters apart
from the stereotyped female characters of the mainstream cinema. The attitudes
of the two female characters to life and the way they experience life are
presented in such a way that they make people question the discourses of the
mainstream cinema.  In this context, the
attitudes of female characters towards life in the film narrative, public and
private spaces, the character traits they represent and their approach to the
phenomenon of death will be discussed based on the article of the feminist film
theorist Teresa de Lauretis entitled Rethinking Women’s Cinema: Aesthetics and
Feminist Theory (1985). The presentation of the death phenomenon that the story
takes to the focus center is opened up for discussion with the concept of
anamorphosis, which Slavoj Zizek interpreted based on Jacques Lacan. In this
study, both the presentation of female characters in the narrative and the
making sense of the death phenomenon by the characters are questioned with the
concept of anamorphotic view. In this context, the study aims to question the
relationship between female characters and death with a philosophical approach
and to enable the thinking of the representation strategies of characters from
multiple perspectives.  

Kaynakça

  • Reference 1 Augustinus, Aurelius, (2016). İtiraflar, (2. Baskı), Dominik Pamir (Çev.), İstanbul: Kaknüs Yayınları. Reference 2 Batur, Enis, (2018). Karganâme, İstanbul: Sel Yayıncılık. Reference 3 Bonitzer, Pascal, (2017). Kör Alan ve Dekadajlar, İzzet Yaşar (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference 4 Borgna, Eugenio, (2015). Bekleyiş ve Umut, Meryem Mine Çilingiroğlu (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Reference 5 Borgna, Eugenio, (2018). Ruhun Yalnızlığı, Meryem Mine Çilingiroğlu (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Reference 6 Castanet, Herve, (2017). Lacan’ı Anlamak, Batuhan Arslan (Çev.), İstanbul: Encore Yayınları. Reference 7 Clero, Jean Pierre, (2011). Lacan Sözlüğü, Özge Soysal (Çev.), İstanbul: Say Yayınları.Reference 8 De Lauretis, Teresa, (2000). ‘’Rethinking Women’s Cinema: Aesthetics and Feminist Theory’’, Robert Stam, Toby Miller (Ed.), Film and Theory an Anthology, Oxford: Blackwell Publishing, s. 317-336. Reference 9 Frampton, Daniel, (2013). Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto, Cem Soydemir (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference10 Hume, David, (2017). İntihar ve Ruhun Ölümsüzlüğü Üzerine, Burcu Denizci (Çev.), İstanbul: Sub Yayınları. Reference 11 Hyldgaard, Kirsten, (2009). ‘’Ölümle İlgili Yapacak Bir Şey: Sergio Leone’nin Bir Zamanalar Batıda Eserine Özel Bir Atıfla Freud ve Lacan’da Reference 12 Travma, Yineleme ve Ölüm İtkisi’’. Yeşim Keskin (Ed.), Yüksel Tarım, Sibel Kibar (Çev.), Monokl Lacan Seçkisi, İstanbul: Monokol Yayınları, , s. 611-622. Reference 13 İnanır, Emine & Karakol, Gülnihal, (2017). ‘’Anton P. Çehov’un Öykülerinde Melankoli’nin Yeri’’, Bengü Cennet (Ed.), Navisalvia Sina Kabaağaç Anma Toplantısı: Melankoli, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları, s. 69-78. Reference 14 Kierkegaard, A., Søren, (2017). Aforizmalar, Nur Beier (Çev.), İstanbul: Pinhan Yayıncılık. Reference Kierkegaard, A., Søren, (2017). Ölümcül Hastalık Umutsuzluk, M. Mukadder Yakupoğlu (Çev.), Ankara: Doğru- Batı Yayınları. Reference 15 Kütahneci, Meltem, (2009). ‘’Lacan ve Ölüm’’, Yeşim Keskin (Ed.), Monokl Lacan Seçkisi, İstanbul: Monokol Yayınları, s. 465-478. Reference 16 Lacan, Jacques, (2017). Psikanalizin Dört Temel Kavramı: Seminer 11. Kitap, Nilüfer Güngörmüş Erdem (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Reference 17 Leopardi, Giacomo, (2015). Hisseli Kıssalar, Kemal Atakay (Çev.), İstanbul: Everest Yayınları.Reference 18 Özdemir, Berceste, Gülçin, (2018). Ölümdür Ölümlülüğü Düşündüren, makale için yazılmış şiir. Reference 19 Özdemir, Berceste, Gülçin, (2018). Türk Sineması’nın Kadın Yönetmenleri Konuşuyor başlıklı kitabından alıntılanmıştır. İstanbul: Agora Yayınevin’den basılmak üzere. Reference 20 Öztürk, Serdar, (2018). Sinema Felsefesine Giriş: Film- Yapımı Felsefe. Ankara: Ütopya Yayınevi. Reference 21 Zizek, Slavoj, (2008). Yamuk Bakmak: Popüler Kültüreden Jacques Lacan’a Giriş, Tuncay Birkan (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Elektronik KaynakReference 22 Mulvey, Laura (2012) ‘’Görsel Haz ve Anlatı Sineması’’, http://www.filmmor.org/default.asp?sayfa=65. Erişim Tarihi: 05.04.2012
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berceste Gülçin Özdemir

Yayımlanma Tarihi 10 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019

Kaynak Göster

APA Özdemir, B. G. (2019). İşe Yarar Bir Şey Filminin Kadın Karakterlerine Ve Ölüm Olgusuna Feminist Film Kuramı Çerçevesinde Anamorfotik Bakış. SineFilozofi493-517. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.493317