Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERİN ULUSLARARASILAŞMASINA YÖNELİK KAVRAMSAL BİR ÇERÇEVE

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 169 - 190, 30.06.2019
https://doi.org/10.30561/sinopusd.558168

Öz

Küreselleşmenin
ortaya çıkardığı değişim ve gelişmeler işletmeleri de derinden etkilemiştir.
Dünyadaki tüm faaliyetler kendi sınırlarını aşıp yerel olmaktan çıkmış ve
uluslararası boyut kazanmıştır. Bilgi, iletişim, ulaşım ve lojistik
teknolojilerindeki gelişmeler, ülkeler arasındaki sınırları kaldırmış ve tüm
dünyayı global bir pazar haline getirmiştir. Firmalar kâr edebilmek, hayatta
kalabilmek veya rekabet edebilmek için bu değişime ayak uydurmak zorunda
kalmıştır. İşletmelerin üretim fazlalıklarını satma, daha fazla kâr elde
edebilme, riski azaltma, gelişme ve büyüme istekleri firmaları
uluslararasılaşmaya yönlendirmiştir. Bu çalışmanın amacı firmaların hangi
yöntemlerle veya stratejilerle uluslararası pazarlara gireceği, giriş
stratejilerini belirlerken nelere dikkat edeceği, bu stratejilerin firmanın
başarısı veya başarısızlığı üzerinde doğrudan etkisinin olup olmadığının ortaya
konulmasıdır. Çalışmamızda uluslararasılaşmanın kavramsal değerlendirmesi
yapılmış, işletmeleri uluslararasılaşmaya yönlendiren faktörlerin neler
olduğuna değinilmiş, uluslararasılaşma sürecinin nasıl
gerçekleştirilebileceğini anlatan teoriler üzerinde durulmuş, uluslararası
pazarlara giriş stratejilerinin ve bu stratejilerin seçimini etkileyen
faktörlerin neler olduğu ile ilgili literatür çalışmalarına değinilmiştir

Kaynakça

  • Akben, İ. (2014). İşletmelerin uluslararasılaşma derecesinin etkileyen faktörler, uluslara-rasılaşma derecesi ve performans ilişkisi: bir alan çalışması. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Albaum, G. ve Duerr, E. (2008). International marketing and export management (Six Edution). England: Prentice Hall.
  • Barney, J. (1991). Firm resources and sustainable competitive advantage. Jornal of Mana-gement, 17 (1), 99-120.
  • Bilgütay, H. (2018). Uluslararası işletmelerin risk kültürü ile uluslararasılaşma stratejile-ri arasındaki ilişkinin araştırılması. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bilkey, W.J. ve Tesar, G. (1977). The export behavior of smaller-sized wisconsin manufac-turing firms. Journal of International Business Studies, 8 (1), 93–98.
  • Cateora, P. R., Gilly, M. C. ve Graham, J. L. (2009). International marketing (Fourteenth Edition). Newyork: McGraw-Hill.
  • Çavuşgil, S.T. (1980). On the internationalisation process of the firm. European Research, 8 (6), 273-281.
  • Cavusgil, S. T. ve Knight, G. (2009). Born global firms: a new international enterprise. New York: Business expert press.
  • Çavuşgil, S. T., Knight, G. A. ve Riesenberger, J. R. (2008). International business - stra-tegy, management, and the new realities. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Cengiz, E., Gegez, A. E., Pirtini, S. ve Tığlı, M. (2007). Uluslararası pazarlara giriş strateji-leri. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Cengiz, H. (2010). Kobilerin uluslararasılaşma süreci ve Ankara Ostim’de bir uygulama. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Crick, D. (1995). An ınvestigation ınto the targeting of u.k. export assistance. European Journal of Marketing, 29 (8), 76–94.
  • Czınkota, M. R. (1982). Export development strategies: US promotion policy. New York: Praeger Publishers.
  • Czinkota, R. M., Ronkainen, A. I. ve Moffett, H.M. (2004). İnternational business. Ohio: South-Western College Publishing.
  • Czinkota, M. R. ve Ronkainen, I. A. (2007). International marketing (Eight Edition). Flo-rence: South-Western Collece Publishing.
  • Çiftci, H.S. (2015). Uluslararasılaşma ve işletmelerin uluslararasılaşma sürecindeki e-ticaret faaliyetleri: örnek işletme incelemesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bi-limleri Enstitüsü.
  • Çubukcu, B.B. (2015). Kobi'lerde uluslararasılaşma süreci ve süreci etkileyen faktörlerin belirlenmesi; TRA1 bölgesinde bir araştırma. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sos-yal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdil, T.S. (1992). Pazarlamada uluslararasılaşma süreci ve Türk işletmelerinde uluslara-rasılaşma süreci. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erkutlu, H. ve Eryiğit, S. (2001). Uluslararasılaşma süreci. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3, 149-164.
  • Gödekmerdan, L. (2012). Psikolojik mesafenin uluslararasılaşma sürecindeki rolü: Türki-ye'nin ihracatı üzerine bir araştırma. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilim-ler Enstitüsü.
  • Güçlü, İ. (2013). İşletmelerin uluslararasılaşma sürecinde ihracat stratejileri ve bir araş-tırma. Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Halilovic, V. (2017). Uluslararasılaşmada dış pazarlara giriş: bir vaka analizi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü.
  • Hodgetts, R. (1997). Yönetim: teori, süreç ve uygulama. (Çev. C. Çetin ve E. C. Mutlu). İstanbul: Der Yayınları.
  • Johanson, J. ve Mattsson, L. G. (1988). Internationalisation in ındustrial systems: a network Approach. Strategies in Global Competition. London: Croom Helm.
  • Johanson, J. ve Vahlne, J. E. (1977). The Internationalization process of the firm-a model of knowledge development and ıncreasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies, 8 (1), 23-32.
  • Karafakıoğlu, M. (1997). Uluslararası pazarlama yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Keskin, S. (2011). Uluslararasılaşma sürecinde marka yönetimi ve bir örnek uygulama. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koparal, C. ve Özalp, İ. (Ed.) (2004). Uluslararası işletmecilik, ülke dışı faaliyetler. Eski-şehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Theodore L. (1983). The Globalization of markets. Boston: Harvard Business Review.
  • MUTLU, E. C. (2005). Uluslararası işletmecilik: teori ve uygulama. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Mutlu, E.C. (2008). Uluslararası işletmecilik teori ve uygulama. (Üçüncü Basım) İstan-bul: Beta Basım.
  • Öztürk, S. A. (2006). Küresel sınırları zorlamak: uluslararasılaşma süreci ve sınırları zorlayan şirketler. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Öztürk, O. C. (2014). Marka yönetimi ve uluslararasılaşma süreci. İstanbul: İstanbul Tica-ret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Reid, S. D. (1981). The decision - maker and export entry and expansion. Journal of Inter-national Business Studies, 12 (2), 101-112.
  • Root, F. R. (1994). Entry strategies for ınternational markets. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Vuran, M. (2010). Ulusal şirketlerin uluslararasılaşma stratejileri: Türkiye ilaç şirketleri örneği. Ankara: Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wortzel, L. ve Wortzel, H. (1981). Export marketing strategies for NIC and LDC based firms. Colombia Journal of World Business, 16 (5)1, 51-59.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammed Koçak

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 26 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koçak, M. (2019). İŞLETMELERİN ULUSLARARASILAŞMASINA YÖNELİK KAVRAMSAL BİR ÇERÇEVE. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 169-190. https://doi.org/10.30561/sinopusd.558168

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.