Year 2019, Volume 27, Issue 41, Pages 71 - 88 2019-07-31

Efficiency Changes in Higher Education in OECD Countries: Implementation of Malmquist Total Factor Productivity Index for 2000 and 2012 Period
OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması

Mehmet Cahit GÜRAN [1] , Emine AYRANCI [2]

15 26

This study analyzes the total factor productivity changes in higher education in 21 OECD countries for the period of 2000 to 2012 with the Malmquist Total Factor Productivity Index. Study aims to determine the sources of total factor productivity changes by calculating the technical, pure technical, scale efficiency and technological change values. According to the analysis, the largest increase in total factor productivity change indices countries are Australia, USA and Norway, the largest decrease takes place in New Zealand, the Czech Republic and Turkey. The largest increase in total factor productivity is in 2004-2005 period.
Bu çalışmanı amacı; 2000-2012 dönemine ilişkin 21 OECD ülkesine ait yükseköğretim sisteminin toplam faktör verimlilik değişimini Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi aracılığıyla analiz etmektir. Ayrıca çalışmada ülkelerin teknik etkinlik, saf teknik etkinlik, ölçek etkinlik ve teknolojik değişim değerleri hesaplanarak toplam faktör verimlilik değişimlerinin kaynakları belirlenmektedir. Uygulama sonuçlarına göre; 21 OECD ülkesinin 2000-2012 dönemi ortalama değerlerine göre toplam faktör verimlilik değişim endeks değerlerinde en büyük artışı kaydeden ülkeler Avustralya, Amerika ve Norveç iken, en büyük azalış Yeni Zelanda, Çek Cumhuriyeti ve Türkiye’de görülmektedir. En büyük toplam faktör verimlilik azalışı 2008-2009 yılında, en büyük toplam faktör verimlilik artışı ise 2004-2005 döneminde gerçekleşmektedir.
  • Agasisti, T. (2009), “Market Forces and Competition in University Systems: Theoretical Reflections and Empirical Evidence From Italy”, International Review of Applied Economics, 23(4), 463-483.
  • Agasisti, T. (2011), “Performances and Spending Efficiency in Higher Education: A European Comparison Through Non-Parametric Approaches”, Education Economics, 19(2), 199-224.
  • Al-Bagoury, S. (2013), “Using DEA to Evaluate Efficiency of African Higher Education”, Educational Research, 4(11), 742-747.
  • Aubyn, M.S. & A. Pina & F. Garcia & J. Pais (2009), “Study on the Efficiency and Effectiveness of Public Spending on Tertiary Education”, European Commission Economic Paper, No. 390.
  • Banker, R.D. & A. Charnes & W.W. Cooper (1984), “Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis”, Management Science, 30(9), 1078-1092.
  • Barr, N. (2009), “Financing Higher Education: Lessons from Economic Theory and Reform in England”, Higher Education in Europe, 34(2), 201-209.
  • Bowlin, W.F. (1998), “Measuring Performance: An Introduction to Data Envelopment Analysis (DEA)”, The Journal of Cost Analysis, 15(2), 3-27.
  • Bursalıoğlu, S.A. & S. Selim (2015), “Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de Yükseköğretimde Etkinliği Belirleyen Faktörler”, Bilig, 74, 45-70.
  • Caves, D.W. & L.R. Christensen & W.E. Diewert (1982), “The Economic Theory of Index Numbers and the Measurement of Input, Output, and Productivity”, Econometrica, 50(6), 1393-1414.
  • Charnes, A. & W.W. Cooper & E. Rhodes (1978), “Measuring the Efficiency of Decision Making Units”, European Journal of Operational Research, 2, 429-444.
  • Cinemre, N. (2003), Doğrusal Programlama, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Cingi, S. & A. Tarım (2000), “Türk Banka Sisteminde Performans Ölçümü: DEA-Malmquist TFP Endeksi Uygulaması”, Türkiye Bankalar Birliği Araştırma Tebliğleri Serisi, 2000(01), 1-34.
  • Coelli, T. (1996), “A Guide to DEAP Version 2.1: A Data Envelopment Analysis (Computer) Program”, CEPA Working Paper, No. 96/08.
  • Deliktaş, E. (2002), “Türkiye Özel Sektör İmalât Sanayiinde Etkinlik ve Toplam Faktör Verimliliği Analizi”, ODTÜ Gelişme Dergisi, 29(3/4), 247-284.
  • Deprins, D. & L. Simar & H. Tulkens (1984), “Measuring Labor-Efficiency in Post Offices”, in: M. Marchand & P. Pestieau & H. Tulkens (eds.), The Performance of Public Enterprises: Concepts and Measurement, Amsterdam: North-Holland, 243-268.
  • Dyson, R.G. & R. Allen & A.S. Camanho & V.V. Podinovski & C.S. Sarrico & E.A. Shale (2001), “Pitfalls and Protocols in DEA”, European Journal of Operational Research, 132(2), 245-259.
  • Färe, R. & S. Grosskopf & M. Norris & Z. Zhang (1994), “Productivity Growth, Technical Progress, and Efficiency Change in Industrialized Countries”, The American Economic Review, 84(1), 66-83.
  • Farrell, M.J. (1957), “The Measurement of Productive Efficiency”, Journal of the Royal Statistical Society, 120(3), 253-290.
  • Grifell-Tatje, E. & C.K. Lovell (1994), “A note on the Malmquist Productivitiy Index”, Economics Letters, 47(2), 169-175.
  • Güran, M.C. & S. Cingi (2002), “Devletin Ekonomik Müdahalelerinin Etkinliği”, Akdeniz İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(3), 56-89.
  • Mahadevan, R. (2002), “A DEA Approach to Understanding the Productivity Growth of Malaysia's Manufacturing Industries”, Asia Pacific Journal of Management, 19(4), 587-600.
  • Malmquist, S. (1953), “Index Numbers and Indifference Surfaces”, Trabajos de Estadistica, 4(2), 209-242.
  • Murray, A. (2016), “Partial versus Total Factor Productivity Measures: An Assessment of their Strengths and Weaknesses”, International Productivity Monitor, 31, 113- 126.
  • Obadic, A. & A. Aristovnik (2011), “Relative Efficiency of Higher Education in Croatia and Slovenia: an International Comparison”, Amfiteatru Economic Journal, 13(30), 362-376.
  • OECD (2001), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2001-en.pdf>, 20.04.2017.
  • OECD (2002), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2002-en.pdf>, 20.04.2017.
  • OECD (2003), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2003-en.pdf>, 21.04.2017.
  • OECD (2004), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2004-en.pdf>, 22.04.2017.
  • OECD (2005), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2005-en.pdf>, 22.04.2017.
  • OECD (2006), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2006-en.pdf>, 22.04.2017.
  • OECD (2007), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2007-en.pdf>, 22.04.2017.
  • OECD (2008), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2008-en.pdf>, 22.04.2017.
  • OECD (2009), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2009-en.pdf>, 22.04.2017.
  • OECD (2010), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2010-en.pdf>, 22.04.2017.
  • OECD (2011), Education at a Glance, <https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2011-en.pdf>, 22.04.2017.
  • Olesen, O.B. & N.C. Petersen & V.V. Podinovski (2015), “Efficiency Alaysis with Ratio Measures”, European Journal of Operational Research, 245(2), 446-462.
  • Olesen, O.B. & N.C. Petersen & V.V. Podinovski (2017), “Efficiency Measures and Computational Approaches for Data Envelopment Analysis Models with Ratio Inputs and Outputs”, European Journal of Operational Research, 261(2), 640-655.
  • Özden, Ü.H. (2008), “Veri Zarflama Analizi (VZA) ile Türkiye’deki Vakıf Üniversitelerinin Etkinliğinin Ölçülmesi”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 167-185.
  • SCImago (2018), SCImago Journal & Country Rank, <http://www.scimagojr.com/countryrank.php>, 15.01.2018.
  • Seiford, L.M. (1996), “Data Envelopment Analysis: The Evolution of the State of the Art (1978-1995)”, The Journal of Productivity Analysis, 7(2-3), 99-137.
  • Tarım, A. (2001), Veri Zarflama Analizi: Matematiksel Programlama Tabanlı Göreli Etkinlik Ölçüm Yaklaşımı, Ankara: Sayıştay Yayınları.
  • Toth, R. (2009), “Using DEA to Evaluate Efficiency of Higher Education”, APSTRACT-Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 2009(3-4), 79-82.
  • Ulucan, A. (2002), “İS0500 Şirketlerinin Etkinliklerinin Ölçülmesinde Veri Zarflama Analizi Yaklaşımı: Farklı Girdi Çıktı Bileşenleri ve Ölçeğe göre Getiri Yaklaşımları ile Değerlendirmeler”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 57(2), 185-202.
  • Vassiloglou, M. & D. Giokas (1990), “A Study of the Relative Efficiency of Bank Branches: An Application of Data Envelopment Analysis”, Journal of the Operational Research Society, 41(7), 591-597.
  • Yolsal, H. (2010), “Küresel Finansal Krizin Türk Bankacılık Sektörünün Verimliliği Üzerine Etkileri”, MÖDAV-Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 12(1), 73-114.
Primary Language tr
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0003-0781-5651
Author: Mehmet Cahit GÜRAN

Orcid: 0000-0001-6258-4214
Author: Emine AYRANCI
Country: Turkey


Dates

Publication Date: July 31, 2019

Bibtex @research article { sosyoekonomi447936, journal = {Sosyoekonomi}, issn = {1305-5577}, address = {Sosyoekonomi Society}, year = {2019}, volume = {27}, pages = {71 - 88}, doi = {10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04}, title = {OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması}, key = {cite}, author = {GÜRAN, Mehmet Cahit and AYRANCI, Emine} }
APA GÜRAN, M , AYRANCI, E . (2019). OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması. Sosyoekonomi, 27 (41), 71-88. DOI: 10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04
MLA GÜRAN, M , AYRANCI, E . "OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması". Sosyoekonomi 27 (2019): 71-88 <http://dergipark.org.tr/sosyoekonomi/issue/47493/447936>
Chicago GÜRAN, M , AYRANCI, E . "OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması". Sosyoekonomi 27 (2019): 71-88
RIS TY - JOUR T1 - OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması AU - Mehmet Cahit GÜRAN , Emine AYRANCI Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04 DO - 10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04 T2 - Sosyoekonomi JF - Journal JO - JOR SP - 71 EP - 88 VL - 27 IS - 41 SN - 1305-5577- M3 - doi: 10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04 UR - https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Sosyoekonomi OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması %A Mehmet Cahit GÜRAN , Emine AYRANCI %T OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması %D 2019 %J Sosyoekonomi %P 1305-5577- %V 27 %N 41 %R doi: 10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04 %U 10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04
ISNAD GÜRAN, Mehmet Cahit , AYRANCI, Emine . "OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması". Sosyoekonomi 27 / 41 (July 2019): 71-88. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04
AMA GÜRAN M , AYRANCI E . OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması. Sosyoekonomi. 2019; 27(41): 71-88.
Vancouver GÜRAN M , AYRANCI E . OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması. Sosyoekonomi. 2019; 27(41): 88-71.