Textbooks are
one of the basic instruments used in the learning-teaching process. A close
examination of textbooks prepared in accordance with the renewed curriculum give
a different perspective to the researchers, practitioners and the authors. This
study aims to analyze the activities included in the fifth grade science
textbook prepared on the basis of 2017 science curriculum in terms of
Scientific Inquiry Process and Engineering Design Process. The method of
document analysis was used for this purpose. Thus, 51 activities available in seven
units of the textbook were analyzed according to scientific inquiry and
engineering design process. Consequently, it was found that making hypotheses,
determining the variables and doing research stages were emphasized less, also
engineering design process stages have never been seen.
Science education textbooks scientific inquiry process engineering design process
Ders
kitapları öğrenme-öğretme sürecinde kullanılan temel gereçlerden biridir.
Yenilenen öğretim programlarına göre hazırlanan ders kitaplarını incelemek, araştırmacılara,
uygulayıcılara ve ders kitabı yazarlarına farklı bir bakış açısı
kazandıracaktır. Bu araştırmanın amacı, 2017 Fen Bilimleri Dersi Öğretim
Programına göre hazırlanan 5. sınıf ders kitabındaki etkinlikleri bilimsel
araştırma ve mühendislik tasarım süreci basamaklarına göre analiz etmektir. Bu
amaç doğrultusunda yöntem olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Ders
kitabında yedi ünitede yer alan 51 etkinlik Bilimsel Araştırma Süreci ve
Mühendislik Tasarım Süreci adımlarına göre analiz edilmiştir. Analiz sonucunda,
ders kitabında bulunan etkinliklerde bilimsel araştırma sürecinden hipotez kurma,
değişkenleri belirleme ve araştırma yapma basamaklarına diğer basamaklara
oranla daha az yer verildiği; mühendislik tasarım süreci basamaklarına ise hiç
yer verilmediği görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 4 |
Sakarya University Journal of Education | 2011 ISSN: 2146-7455
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/