Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Use Of Additions In Trade Names

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 239 - 262, 12.12.2018

Öz

The name that is used by merchants in their commercial
transactions is called “trade name”. The Turkish Commercial Code (TCC) requires
the use of trade names and grants merchants partial freedom in forming their
trade names. Accordingly, merchants are subject to two main limitations in that
they must use the mandatory statutory expressions in their trade names in all
cases and must refrain from using expressions that are either prohibited to use
or cannot be used without prior permission of a certain authority. Although the
use of additions in trade names is essentially at the discretion of merchants, the
TCC envisages a legal framework on how additions may and may not be formed. In
this respect, additions may define the features of the undertaking or describe
the identity of the persons shown in trade names or simply be a fantasy name. On
the other hand, additions shall not be contrary to reality or to the public
order, nor shall they be misleading on the part of third parties. This article analyses
the legal framework in the TCC and relevant secondary legislation on the use of
additions in trade names.

Kaynakça

  • Arkan, Sabih (2017) Ticari İşletme Hukuku, 23. Bası, Ankara, BTHAE Yayınları.
  • Aslan, İ. Yılmaz (2018) Ticaret Hukuku Dersleri, 12. Bası, Bursa, Ekin Yayınevi.
  • Aydoğan, Fatih (2013) ‘Markanın Ticaret Unvanına Karşı Korunması, Mevcut Hukuki Durum – Değişiklik (Madde) Önerisi – İtiraz Yolu ve/veya Alternatif Çözüm Yolu Önerisi’, İÜHFM, C:71, S:2, s.27-50.
  • Ayhan, Rıza & Çağlar, Hayrettin (2017) Ticari İşletme Hukuku, 10. Bası, Ankara, Yetkin Yayınları.
  • Bahtiyar, Mehmet (2017) Ticari İşletme Hukuku, 18. Bası, İstanbul, Beta Kitabevi.
  • Berzek, Ayşe Nur (2016) Ticaret Hukukunun Genel İlkeleri, 11. Bası, İstanbul, Beta Kitabevi.
  • Bilge, Mehmet Emin (2015) ‘Marka ve Ticaret Unvanı Arasında İltibas’, TFM, S:2015/2, s. 7-22.
  • Bilgili, Fatih & Demirkapı, Ertan (2018) Ticaret Hukuku Bilgisi, 13. Bası, Bursa, Dora Yayınevi.
  • Boyacıoğlu, Cumhur (1995) ‘Ticaret Unvanı’ (Yüksek Lisans), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bozer, Ali & Göle, Celal (2017) Ticari İşletme Hukuku, 4. Bası, Ankara, BTHAE Yayınları.
  • Bozkurt, Tamer (2017) Ticari İşletme Hukuku, Ankara, Legem Yayıncılık.
  • Can, Mustafa (2007) ‘Türk Ticaret Kanunu Tasarısına Göre Ticaret Unvanı’, Mevzuat Dergisi, S:111, <https://www.mevzuatdergisi.com/2007/03a/01.htm> s.e.t. 10.07.2018.
  • Canaris, Claus-Wilhelm & Capella, Karl-Hermann (1989) Handelsrecht, 21. Auflage, Münih, Verlag C.H. Beck.
  • Çağlar, Hayrettin & Özdamar, Mehmet (2006) ‘Ticaret Unvanının Korunması’, SÜHFD, C:14, S:2, s. 119-150.
  • Dinç, Serhan (2017) Ticaret Hukuku Bilgisi, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Domaniç, Hayri (1988) Ticaret Hukukunun Genel Esasları, 4. Bası, İstanbul, Temel Yayıncılık.
  • Edgü, Ekrem (1967) Ticaret Hukuku I, Ankara, Sevinç Matbaası.
  • Guhl, Theo & Merz, Hans & Kummer, Max (1991) Das Schweizerische Obligationenrecht mit Einschluss des Handels- und Wertpapierrechts, 23. Auflage, Zürih, Schulthess.
  • Horn, Norbert (Editör) (1995) Heymann-Handelsgesetzbuch (ohne Seerecht): Erstes Buch, 2. Auflage, Berlin, De Gruyter.
  • Jabornegg, Peter (Editör) (1997) Kommentar zum HGB: Handelsgesetzbuch mit Firmengesetzbuch und Handelsmaklerrecht, Springer.
  • Karayalçın, Yaşar (1968) Ticaret Hukuku I: Giriş - Ticari İşletme, 3. Bası, Ankara, BTHAE Yayınları.
  • Kayar, İsmail (2002) ‘Adi Şirketin Ticaret Unvanı ve Ticaret Siciline Tescili’, Prof. Dr. Ömer Teoman’a 55. Yaş Günü Armağanı, C:1, İstanbul, s. 479-494.
  • Kayar, İsmail (2017) Ticaret Hukuku, 4. Bası, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Kayıhan, Şaban & Yasan, Mustafa (2017) Ticaret Hukuku, 5. Bası, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Kendigelen, Abuzer (1996) ‘Sanayi ve Ticaret Bakanlığının İç Ticaret 1995/1 Sayılı “Anonim ve Limited Şirketlerin Kuruluş ve Anasözleşme Değişikliği İşlemlerine İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ”inin Hukuki Açıdan Değerlendirilmesi’, İÜHFM, C:55, S:1-2, s. 297-334.
  • Korkmaz, Şerife (2010) ‘Ticaret Unvanının Korunması ve Marka İle İlişkisi’ (Yüksek Lisans), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mayson, Stephen & French, Derek & Christopher, Ryan (2017) Company Law, 34th Edition, Birleşik Krallık, Oxford University Press.
  • Poroy, Reha & Yasaman, Hamdi (2010) Ticari İşletme Hukuku, 13. Bası, İstanbul, Vedat Kitapçılık.
  • Sumer, Ayşe (2015) Ticaret Hukuku Ders Kitabı, İstanbul, Beta Kitabevi.
  • Şener, Oruç Hami (2016) Ticari İşletme Hukuku Ders Kitabı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Ülgen, Hüseyin & Helvacı, Mehmet & Kendigelen, Abuzer & Kaya, Arslan & Nomer Ertan, N. Füsun (2015) Ticari İşletme Hukuku, 4. Bası, İstanbul, On İki Levha Yayıncılık.
  • Yongalık, Aynur (2002) ‘Ticaret Unvanı Alanındaki Yeni Gelişmeler: Türk Hukuku Açısından Bir Değerlendirme’, BATIDER, C:21, S:3, s. 5-30.

Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 239 - 262, 12.12.2018

Öz

Tacirlerin ticaretlerinde kullandıkları isme “ticaret unvanı”
denilmektedir. Kullanılmasını zorunlu tuttuğu ticaret unvanlarının oluşturulması
açısından Türk Ticaret Kanunu (TTK), tacirlere kısmî bir serbesti tanınmıştır.
Buna göre ticaret unvanlarını oluştururken tacirler, ticaret unvanlarında kanunen
bulunması gereken ibareleri mutlaka kullanmak ve bulunmaması gereken, başka bir
deyişle bulunması yasak olan ibareleri kullanmaktan kaçınmak ve belli bir makamın
iznine bağlı olan ibareleri izinsiz kullanmamak noktasında iki temel sınırlamaya
tabi tutulmuşlardır. Ticaret unvanlarında ek kullanımı esasen tacirlerin takdirine
bırakılmışsa da, TTK’da eklerin nasıl olabileceğine ve nasıl olamayacağına ilişkin
yasal bir çerçeve çizilmiştir. Bu bağlamda ticaret unvanlarına, işletmenin
özelliklerini belirten veya unvanda yer alan kişilerin kimliklerini gösteren ya
da hayalî isimlerden oluşan ekler eklenebilir. Diğer taraftan ekler, gerçeğe ve
kamu düzenine aykırı olmamalı, üçüncü kişilerde yanlış bir görüşün oluşmasına neden
olacak nitelikte bulunmamalıdır. Bu makalede ticaret unvanlarında ek kullanımına
ilişkin TTK ve ilgili ikincil mevzuattaki yasal çerçeve incelenmektedir.

Kaynakça

  • Arkan, Sabih (2017) Ticari İşletme Hukuku, 23. Bası, Ankara, BTHAE Yayınları.
  • Aslan, İ. Yılmaz (2018) Ticaret Hukuku Dersleri, 12. Bası, Bursa, Ekin Yayınevi.
  • Aydoğan, Fatih (2013) ‘Markanın Ticaret Unvanına Karşı Korunması, Mevcut Hukuki Durum – Değişiklik (Madde) Önerisi – İtiraz Yolu ve/veya Alternatif Çözüm Yolu Önerisi’, İÜHFM, C:71, S:2, s.27-50.
  • Ayhan, Rıza & Çağlar, Hayrettin (2017) Ticari İşletme Hukuku, 10. Bası, Ankara, Yetkin Yayınları.
  • Bahtiyar, Mehmet (2017) Ticari İşletme Hukuku, 18. Bası, İstanbul, Beta Kitabevi.
  • Berzek, Ayşe Nur (2016) Ticaret Hukukunun Genel İlkeleri, 11. Bası, İstanbul, Beta Kitabevi.
  • Bilge, Mehmet Emin (2015) ‘Marka ve Ticaret Unvanı Arasında İltibas’, TFM, S:2015/2, s. 7-22.
  • Bilgili, Fatih & Demirkapı, Ertan (2018) Ticaret Hukuku Bilgisi, 13. Bası, Bursa, Dora Yayınevi.
  • Boyacıoğlu, Cumhur (1995) ‘Ticaret Unvanı’ (Yüksek Lisans), Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bozer, Ali & Göle, Celal (2017) Ticari İşletme Hukuku, 4. Bası, Ankara, BTHAE Yayınları.
  • Bozkurt, Tamer (2017) Ticari İşletme Hukuku, Ankara, Legem Yayıncılık.
  • Can, Mustafa (2007) ‘Türk Ticaret Kanunu Tasarısına Göre Ticaret Unvanı’, Mevzuat Dergisi, S:111, <https://www.mevzuatdergisi.com/2007/03a/01.htm> s.e.t. 10.07.2018.
  • Canaris, Claus-Wilhelm & Capella, Karl-Hermann (1989) Handelsrecht, 21. Auflage, Münih, Verlag C.H. Beck.
  • Çağlar, Hayrettin & Özdamar, Mehmet (2006) ‘Ticaret Unvanının Korunması’, SÜHFD, C:14, S:2, s. 119-150.
  • Dinç, Serhan (2017) Ticaret Hukuku Bilgisi, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Domaniç, Hayri (1988) Ticaret Hukukunun Genel Esasları, 4. Bası, İstanbul, Temel Yayıncılık.
  • Edgü, Ekrem (1967) Ticaret Hukuku I, Ankara, Sevinç Matbaası.
  • Guhl, Theo & Merz, Hans & Kummer, Max (1991) Das Schweizerische Obligationenrecht mit Einschluss des Handels- und Wertpapierrechts, 23. Auflage, Zürih, Schulthess.
  • Horn, Norbert (Editör) (1995) Heymann-Handelsgesetzbuch (ohne Seerecht): Erstes Buch, 2. Auflage, Berlin, De Gruyter.
  • Jabornegg, Peter (Editör) (1997) Kommentar zum HGB: Handelsgesetzbuch mit Firmengesetzbuch und Handelsmaklerrecht, Springer.
  • Karayalçın, Yaşar (1968) Ticaret Hukuku I: Giriş - Ticari İşletme, 3. Bası, Ankara, BTHAE Yayınları.
  • Kayar, İsmail (2002) ‘Adi Şirketin Ticaret Unvanı ve Ticaret Siciline Tescili’, Prof. Dr. Ömer Teoman’a 55. Yaş Günü Armağanı, C:1, İstanbul, s. 479-494.
  • Kayar, İsmail (2017) Ticaret Hukuku, 4. Bası, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Kayıhan, Şaban & Yasan, Mustafa (2017) Ticaret Hukuku, 5. Bası, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Kendigelen, Abuzer (1996) ‘Sanayi ve Ticaret Bakanlığının İç Ticaret 1995/1 Sayılı “Anonim ve Limited Şirketlerin Kuruluş ve Anasözleşme Değişikliği İşlemlerine İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ”inin Hukuki Açıdan Değerlendirilmesi’, İÜHFM, C:55, S:1-2, s. 297-334.
  • Korkmaz, Şerife (2010) ‘Ticaret Unvanının Korunması ve Marka İle İlişkisi’ (Yüksek Lisans), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mayson, Stephen & French, Derek & Christopher, Ryan (2017) Company Law, 34th Edition, Birleşik Krallık, Oxford University Press.
  • Poroy, Reha & Yasaman, Hamdi (2010) Ticari İşletme Hukuku, 13. Bası, İstanbul, Vedat Kitapçılık.
  • Sumer, Ayşe (2015) Ticaret Hukuku Ders Kitabı, İstanbul, Beta Kitabevi.
  • Şener, Oruç Hami (2016) Ticari İşletme Hukuku Ders Kitabı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Ülgen, Hüseyin & Helvacı, Mehmet & Kendigelen, Abuzer & Kaya, Arslan & Nomer Ertan, N. Füsun (2015) Ticari İşletme Hukuku, 4. Bası, İstanbul, On İki Levha Yayıncılık.
  • Yongalık, Aynur (2002) ‘Ticaret Unvanı Alanındaki Yeni Gelişmeler: Türk Hukuku Açısından Bir Değerlendirme’, BATIDER, C:21, S:3, s. 5-30.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Fatih Özkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özkan, A. F. (2018). Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı. Ticaret Ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, 4(2), 239-262.
AMA Özkan AF. Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı. TFM. Aralık 2018;4(2):239-262.
Chicago Özkan, Ahmet Fatih. “Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı”. Ticaret Ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi 4, sy. 2 (Aralık 2018): 239-62.
EndNote Özkan AF (01 Aralık 2018) Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı. Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi 4 2 239–262.
IEEE A. F. Özkan, “Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı”, TFM, c. 4, sy. 2, ss. 239–262, 2018.
ISNAD Özkan, Ahmet Fatih. “Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı”. Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi 4/2 (Aralık 2018), 239-262.
JAMA Özkan AF. Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı. TFM. 2018;4:239–262.
MLA Özkan, Ahmet Fatih. “Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı”. Ticaret Ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, c. 4, sy. 2, 2018, ss. 239-62.
Vancouver Özkan AF. Ticaret Unvanlarında Ek Kullanımı. TFM. 2018;4(2):239-62.