Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI OLARAK DİJİTAL BAĞIMLILIK

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 130 - 144, 01.04.2019

Öz

Bağımlı olma durumu uzun yıllar boyunca varlığını sürdürmüş ve bu duruma yol açan etmenler ise
zaman içinde çeşitlilik göstermiştir. Günümüzde bireyi bağımlı durumuna getiren etmenlerden biri de
yeni teknolojilerin sürekli olarak gelişim göstermesinden kaynaklanmaktadır. Teknolojinin tarihe yön
verme durumu aynı şekilde bireylerin hayatlarına da işleyerek "bağımlı birey" kavramını ortaya
çıkarmış ve bireyler bağımlılıkları doğrultusunda yeni hayat tarzlarına sahip olmuşlardır. Teknolojinin
temelindeki dijitalleşmeyle birlikte kodlanan bireyler ortama duyulan bir bağımlılığın yanı sıra o
ortamdan gelecek olan iletiye de bağımlı hale gelmiştir. Dijitale bağımlı birey çevresiyle yüz yüze
konuşmak yerine iletiyle konuşmayı, paylaşımlarına gelen beğeniler sayesinde moralini yükseltmeyi,
sosyal medya arkadaşlıklarını gerçek hayattaki arkadaşlıklarına tercih etmeyi seçer duruma gelmiş ve
aynı zamanda teknolojiyi hayatlarının temel belirleyicisi olarak konumlandırmıştır. Bu çalışmada,
teknolojik bağımlılığın bir getirisi olan

Kaynakça

  • Alemdar, K. & Erdoğan, İ. (1998). Başlangıcından Günümüze İletişim Kuram ve Araştırmaları. Ankara: MY Yayınları. Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi (Çev: Gül Batuş). İstanbul: Avcıol Basım Yayım. Barbier, F. & Lavenir, C. (2001). Diderot’dan İnternete Medya Tarihi. (Çev: Kerem Eksen). İstanbul: Okyanus Yayın. Basalla, G. (2013). Teknolojinin evrimi. (C. Soydemir, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları. Blanco, A. (2014). Dijital Çağda Boş Zamanın Dönüşümü. (Sosyal Medyada Devrim Kitabında Bölüm, (Ed.) Barış Çoban). İstanbul: Su Yayınları,185-199. Chayko, M. (2018). Süperbağ(lantı)lı: İnternet, Dijital Medya & Tekno-Sosyal Hayat, (Çev: Bayındır, B. Yengin, D. ve Bayrak, T.), İstanbul: Der Yayınları. DeFluer, M. L ve Ball-Rokeach, S. (1989). Theories of Mass Communication. Pearson. Huizinga, J. (1995). Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, (Çev: Mehmet Ali Kılıçbay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. İnnis, H. (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları. Ankara: Ütopya Yayınevi. Lazzarato, M. (2016). Göstergeler ve Makineler, (Çev: Ferda Nur Demirci). İstanbul: Otonom Yayıncılık. Lazzarato, M. (2016). Göstergeler ve Makineler, (Çev: Ferda Nur Demirci). İstanbul: Otonom Yayıncılık. McLuhan, M. (2001). Global Köy. (Çev: Bahar Öcal Düzgören) İstanbul: Scala Yayıncılık. Mosco, V. ve Fuchs, C. (2014). Marx Geri Döndü: Medya, Meta ve Sermaye Birikimi, (Çev: Funda Başaran). Ankara: NotaBene Yayınları. Odyakmaz, A. ve Nevzad, N.O. Acar, (2008), İletişim Sözlüğü, Birinci Basım, İstanbul: Babil Yayınları. Ong, W. (1995). Sözlü ve Yazılı Kültür (Çev: Sema Postacıoğlu Banon). İstanbul: Metis Yayıncılık. Övür, A. (2017). Diseases and The Possible Effects that The New Media Brought into The Digitalizing World. Communication and Technology Congress 2017, İstanbul, 22-23 Kasım 2017, İstanbul Aydın Üniversitesi, CTC Conference Proceedings Book, ISSN: 978-88-87729-44-3, (http://www.edlearning.it/ebook/AY11.pdf) (Conference Proceedings Citation Index- Social Science & Humanities) 20-36. Postman, N. (2004). Yeni Dünya Düzeni: Teknopoli (Çev: Mustafa Emre Yılmaz). İstanbul: Gelenek Yayıncılık. Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovations. (4th ed.). New York: Free Press. Severin, W.. ve Tankard, J. (1994). İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, (Çev: Ali Atıf Bir ve Serdar Sever). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Şahin, H. (2019). Zaman ve Roman. https://www.netizenlist.com/category/kose-yazilari/haluk-sahin/ Erişim tarihi 10.01.2019. Şahin, H. ve Robinson, J.P. (1980). Beyond The Realm of Necessity: Television and The Colonization of Leisure. Media, Culture and Society, 3, 85-95. Uzbay, T. (2009). Madde Bağımlılığının Tarihçesi, Tanımı, Genel Bilgiler ve Bağımlılık Yapan Maddeler. Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 21, 5-15. Yaylagül, L. (2010). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları. Yengin, D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları, 2014. Yengin, D. (2015). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları. Yengin, D. (2017a). İletişim Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları. Yengin, D. (2017b). “Virtual Reality as Technology”. Communication and Technology Congress. İstanbul Aydın Universitesi, 22-23 Kasım 2017, CTC2017, İstanbul, 57-68. http://www.worldometers.info/ Genel İnternet Kullanım Verileri, Erişim Tarihi: 16 Nisan 2018
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 130 - 144, 01.04.2019

Öz

Kaynakça

  • Alemdar, K. & Erdoğan, İ. (1998). Başlangıcından Günümüze İletişim Kuram ve Araştırmaları. Ankara: MY Yayınları. Baldini, M. (2000). İletişim Tarihi (Çev: Gül Batuş). İstanbul: Avcıol Basım Yayım. Barbier, F. & Lavenir, C. (2001). Diderot’dan İnternete Medya Tarihi. (Çev: Kerem Eksen). İstanbul: Okyanus Yayın. Basalla, G. (2013). Teknolojinin evrimi. (C. Soydemir, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları. Blanco, A. (2014). Dijital Çağda Boş Zamanın Dönüşümü. (Sosyal Medyada Devrim Kitabında Bölüm, (Ed.) Barış Çoban). İstanbul: Su Yayınları,185-199. Chayko, M. (2018). Süperbağ(lantı)lı: İnternet, Dijital Medya & Tekno-Sosyal Hayat, (Çev: Bayındır, B. Yengin, D. ve Bayrak, T.), İstanbul: Der Yayınları. DeFluer, M. L ve Ball-Rokeach, S. (1989). Theories of Mass Communication. Pearson. Huizinga, J. (1995). Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, (Çev: Mehmet Ali Kılıçbay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. İnnis, H. (2006). İmparatorluk ve İletişim Araçları. Ankara: Ütopya Yayınevi. Lazzarato, M. (2016). Göstergeler ve Makineler, (Çev: Ferda Nur Demirci). İstanbul: Otonom Yayıncılık. Lazzarato, M. (2016). Göstergeler ve Makineler, (Çev: Ferda Nur Demirci). İstanbul: Otonom Yayıncılık. McLuhan, M. (2001). Global Köy. (Çev: Bahar Öcal Düzgören) İstanbul: Scala Yayıncılık. Mosco, V. ve Fuchs, C. (2014). Marx Geri Döndü: Medya, Meta ve Sermaye Birikimi, (Çev: Funda Başaran). Ankara: NotaBene Yayınları. Odyakmaz, A. ve Nevzad, N.O. Acar, (2008), İletişim Sözlüğü, Birinci Basım, İstanbul: Babil Yayınları. Ong, W. (1995). Sözlü ve Yazılı Kültür (Çev: Sema Postacıoğlu Banon). İstanbul: Metis Yayıncılık. Övür, A. (2017). Diseases and The Possible Effects that The New Media Brought into The Digitalizing World. Communication and Technology Congress 2017, İstanbul, 22-23 Kasım 2017, İstanbul Aydın Üniversitesi, CTC Conference Proceedings Book, ISSN: 978-88-87729-44-3, (http://www.edlearning.it/ebook/AY11.pdf) (Conference Proceedings Citation Index- Social Science & Humanities) 20-36. Postman, N. (2004). Yeni Dünya Düzeni: Teknopoli (Çev: Mustafa Emre Yılmaz). İstanbul: Gelenek Yayıncılık. Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovations. (4th ed.). New York: Free Press. Severin, W.. ve Tankard, J. (1994). İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, (Çev: Ali Atıf Bir ve Serdar Sever). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Şahin, H. (2019). Zaman ve Roman. https://www.netizenlist.com/category/kose-yazilari/haluk-sahin/ Erişim tarihi 10.01.2019. Şahin, H. ve Robinson, J.P. (1980). Beyond The Realm of Necessity: Television and The Colonization of Leisure. Media, Culture and Society, 3, 85-95. Uzbay, T. (2009). Madde Bağımlılığının Tarihçesi, Tanımı, Genel Bilgiler ve Bağımlılık Yapan Maddeler. Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 21, 5-15. Yaylagül, L. (2010). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları. Yengin, D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları, 2014. Yengin, D. (2015). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları. Yengin, D. (2017a). İletişim Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları. Yengin, D. (2017b). “Virtual Reality as Technology”. Communication and Technology Congress. İstanbul Aydın Universitesi, 22-23 Kasım 2017, CTC2017, İstanbul, 57-68. http://www.worldometers.info/ Genel İnternet Kullanım Verileri, Erişim Tarihi: 16 Nisan 2018
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Yengin 0000-0002-6846-0770

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2019
Kabul Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yengin, D. (2019). TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI OLARAK DİJİTAL BAĞIMLILIK. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png