Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 141 - 153, 15.12.2018

Öz

Doğa tarihi müzeleri, doğal miras unsurlarının korunduğu, sergilendiği ve insanların çevresel farkındalığının artırıldığı alanlardır. Müze ziyaretçileri, bu alanları ziyaret etmeden önce ilk etkileşimlerini çevrimiçi hizmetler aracılığıyla gerçekleştirebilmektedir. İnternetin temel hizmetlerinden biri olan web, müzelerin elektronik sayfalarını ve verilerini ziyaretçileri ile paylaşmasına olanak tanımaktadır. Web sitelerinde kullanılan teknolojilere bağlı olarak, ziyaretçi etkileşimi değişebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki doğa tarihi müzelerinin web sitelerini derinlemesine incelemek, bulguları dünyada en çok ziyaret edilen ilk üç doğa tarihi müzesinin web sitesine ait bulgular ile karşılaştırmak ve web sitelerini geliştirmeye yönelik önerilerde bulunmaktır. Bu çalışmada web sitelerinde bulunması gereken temel teknik özellikler ile doğa tarihi müzelerine özgü ölçütler belirlenmiş ve bu ölçütler çerçevesinde bir analiz yapılmıştır.  Çalışmanın bulguları, dünyanın en çok ziyaret edilen ilk üç doğa tarihi müzesinin web sitelerinde güncel teknolojilerin etkin kullanıldığını, bu sitelerin ilgili web sitesi ölçütlerini taşıdığını göstermektedir. Diğer taraftan, internetin ve web teknolojilerinin dünya çapında standartlar olmasına rağmen, Türkiye’deki doğa tarihi müzelerinin web sitelerinde bu standartların kısıtlı kullanıldığı belirlenmiştir. Bu araştırmanın bulguları, eksikliklerinin giderilmesine ve doğa tarihi müzelerinin web sitelerinin geliştirilmesine rehberlik etmesi yönüyle sektöre katkı sunmaktadır. 

Kaynakça

  • Agarwal, R. & Venkatesh, V. (2002). Assessing a firm's web presence: A heuristic evaluation procedure for the measurement of usability, Information Systems Research, 13(2): 168-186.
  • Badell, J. (2015). Museums and social media: Catalonia as a case study, Museum Management and Curatorship, 30(3): 244-263.
  • Baran, İ., Kumlutaş, Y., Ilgaz, Ç. & İret, F. (2002). Türkiye Fauna ve Flora Araştırma Enstitüsünün Gerekliliği. I. Ulusal Doğa Tarihi Kongresi bildiri kitabı (ss. 9-17). Ankara.
  • Capriotti, P. & González-Herrero, A. (2013). Managing media relations in museums through the Internet: a model of analysis for online pressrooms in museums, Museum Management and Curatorship, 28(4): 413-429.
  • Capriotti, P., Carreton, C. & Castillo, A. (2016). Testing the level of interactivity of institutional websites: From museums 1.0 to museums 2.0. International Journal of Information Management, 36: 97-104.
  • Chong, C. & Smith, D. (2017). Interactive Learning Units on Museum Websites, Journal of Museum Education, 42(2): 169-178.
  • Cunliffe, D., Kritou, E. & Tudhope, D. (2001). Usability Evaluation for Museum Web Sites, Museum Management and Curatorship, 19(3): 229-252.
  • DeLone, W.H. & McLean, E.R. (2003). The DeLone and McLean model of information systems success: A ten-year update. Journal of Management Information Systems, 19(4): 9-30.
  • Fotakis, T. & Economides, A.A. (2008). Art, science/technology and history museums on the web. Int. J. Digital Culture and Electronic Tourism, 1(1): 37-63.
  • Hume, M. & Mills, M. (2011). Building the sustainable imuseum: is the virtual museum leaving our museums virtually empty? International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 16: 257-289.
  • Hume, M. (2011). How Do We Keep Them Coming?: Examining Museum Experiences Using a Services Marketing Paradigm, Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 23, 71-94.
  • Kabassi, K. (2017). Evaluating websites of museums: State of the art. Journal of Cultural Heritage, 24: 184-196.
  • Lazarinis, F. (2011) Exploring the effectiveness of information searching tools on Greek museum websites, Museum Management and Curatorship, 26(4): 391-408.
  • Lazzeretti, L., Sartori, A. & Innocenti, N. (2015). Museums and social media: the case of the Museum of Natural History of Florence. Int. Rev. Public Nonprofit Mark, 12: 267-283.
  • Lin, A. C. H., Fernandez, W.D. & Gregor, S. (2012). Understanding web enjoyment experiences and informal learning: A study in a museum context. Decision Support Systems, 53: 846-858.
  • Lončarić, D., Perišić Prodan, M. & Ribarić, I. (2016). The influence of a visitor’s perceptions of a museum’s website design on behavioural intentions. Ekonomski Vjesnik, 66: 65-79.
  • Lopatovska, I. (2015). Museum website features, aesthetics, and visitors’ impressions: a case study of four museums, Museum Management and Curatorship, 30(3): 191-207.
  • Marty, P.F. 2007. Museum websites and museum visitors: Before and after the museum visit. Museum Management and Curatorship, 22(4): 337–360.
  • Nielsen, J., & Molich, R. (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. Proceedings of ACM CHI’90 Conference (ss. 249–256). Seattle, WA.
  • Norman, D. (1988). The design of everyday things. New York: Doubleday.
  • Padilla-Meléndez, A. & Águila-Obra, A.R. (2013). Web and social media usage by museums: Online value creation. International Journal of Information Management, 33: 892-898.
  • Pallud, J. & Straub, D.W. (2014). Effective website design for experience-influenced environments: The case of high culture museum. Information & Management. 51: 359-373.
  • Rocha, A. (2012). Framework for a global quality evaluation of a website. Online Information Review, 36(3): 374-382.
  • Sarraf, S. (1999). A Survey of Museums on the Web: Who Uses Museum Websites? Curator: The Museum Journal. 42(3): 231-243.
  • Shneiderman, B. (1987). Designing the user interface: Strategies for effective human–computer interaction (1st ed.). Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Temalı Eğlence Birliği, Theme Index and Museum Index: The Global Attractions Attendance Report 2017, http://www.teaconnect.org/images/files/TEA_235_103719_170601.pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2018
  • Theocharidis, A., Nerantzaki, D., Vrana, V. & Paschaloudis, D. (2014). Use of the web and social media by Greek museums. International Journal of Cultural and Digital Tourism, 1(2): 8-22.
  • Turban E., King, D., Lee J.L., Liang T.P. & Turban D. (2012). Electronic Commerce 2012: A Managerial and Social Network Perspective. London: Pearson Education.
  • Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları, http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,135633/ozel-muzeler.html, Erişim Tarihi: 10.01.2018a
  • Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları, https://www.muze.gov.tr/tr/muzeler, Erişim Tarihi: 10.01.2018b
  • Uluslararası Standartlar Organizasyonu, W3C Web services standards approved as ISO/IEC International Standards, https://www.iso.org/news/2011/09/Ref1459.html, Erişim Tarihi: 09.02.2018
  • Wilson, R.J. (2011). Behind the scenes of the museum website, Museum Management and Curatorship, 26(4): 373-389.
  • World Wide Web Consortium (Dünya Çapında Ağ Konsorsiyumu), About W3C, https://www.w3.org, Erişim Tarihi: 09.02.2018
  • W3schools, Tutorials, https://www.w3schools.com, Erişim Tarihi: 09.02.2018

WEBSITES OF NATURE HISTORY MUSEUMS IN TURKEY: A COMPARATIVE STUDY ON DESIGN CRITERIA

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 141 - 153, 15.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Agarwal, R. & Venkatesh, V. (2002). Assessing a firm's web presence: A heuristic evaluation procedure for the measurement of usability, Information Systems Research, 13(2): 168-186.
  • Badell, J. (2015). Museums and social media: Catalonia as a case study, Museum Management and Curatorship, 30(3): 244-263.
  • Baran, İ., Kumlutaş, Y., Ilgaz, Ç. & İret, F. (2002). Türkiye Fauna ve Flora Araştırma Enstitüsünün Gerekliliği. I. Ulusal Doğa Tarihi Kongresi bildiri kitabı (ss. 9-17). Ankara.
  • Capriotti, P. & González-Herrero, A. (2013). Managing media relations in museums through the Internet: a model of analysis for online pressrooms in museums, Museum Management and Curatorship, 28(4): 413-429.
  • Capriotti, P., Carreton, C. & Castillo, A. (2016). Testing the level of interactivity of institutional websites: From museums 1.0 to museums 2.0. International Journal of Information Management, 36: 97-104.
  • Chong, C. & Smith, D. (2017). Interactive Learning Units on Museum Websites, Journal of Museum Education, 42(2): 169-178.
  • Cunliffe, D., Kritou, E. & Tudhope, D. (2001). Usability Evaluation for Museum Web Sites, Museum Management and Curatorship, 19(3): 229-252.
  • DeLone, W.H. & McLean, E.R. (2003). The DeLone and McLean model of information systems success: A ten-year update. Journal of Management Information Systems, 19(4): 9-30.
  • Fotakis, T. & Economides, A.A. (2008). Art, science/technology and history museums on the web. Int. J. Digital Culture and Electronic Tourism, 1(1): 37-63.
  • Hume, M. & Mills, M. (2011). Building the sustainable imuseum: is the virtual museum leaving our museums virtually empty? International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 16: 257-289.
  • Hume, M. (2011). How Do We Keep Them Coming?: Examining Museum Experiences Using a Services Marketing Paradigm, Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 23, 71-94.
  • Kabassi, K. (2017). Evaluating websites of museums: State of the art. Journal of Cultural Heritage, 24: 184-196.
  • Lazarinis, F. (2011) Exploring the effectiveness of information searching tools on Greek museum websites, Museum Management and Curatorship, 26(4): 391-408.
  • Lazzeretti, L., Sartori, A. & Innocenti, N. (2015). Museums and social media: the case of the Museum of Natural History of Florence. Int. Rev. Public Nonprofit Mark, 12: 267-283.
  • Lin, A. C. H., Fernandez, W.D. & Gregor, S. (2012). Understanding web enjoyment experiences and informal learning: A study in a museum context. Decision Support Systems, 53: 846-858.
  • Lončarić, D., Perišić Prodan, M. & Ribarić, I. (2016). The influence of a visitor’s perceptions of a museum’s website design on behavioural intentions. Ekonomski Vjesnik, 66: 65-79.
  • Lopatovska, I. (2015). Museum website features, aesthetics, and visitors’ impressions: a case study of four museums, Museum Management and Curatorship, 30(3): 191-207.
  • Marty, P.F. 2007. Museum websites and museum visitors: Before and after the museum visit. Museum Management and Curatorship, 22(4): 337–360.
  • Nielsen, J., & Molich, R. (1990). Heuristic evaluation of user interfaces. Proceedings of ACM CHI’90 Conference (ss. 249–256). Seattle, WA.
  • Norman, D. (1988). The design of everyday things. New York: Doubleday.
  • Padilla-Meléndez, A. & Águila-Obra, A.R. (2013). Web and social media usage by museums: Online value creation. International Journal of Information Management, 33: 892-898.
  • Pallud, J. & Straub, D.W. (2014). Effective website design for experience-influenced environments: The case of high culture museum. Information & Management. 51: 359-373.
  • Rocha, A. (2012). Framework for a global quality evaluation of a website. Online Information Review, 36(3): 374-382.
  • Sarraf, S. (1999). A Survey of Museums on the Web: Who Uses Museum Websites? Curator: The Museum Journal. 42(3): 231-243.
  • Shneiderman, B. (1987). Designing the user interface: Strategies for effective human–computer interaction (1st ed.). Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Temalı Eğlence Birliği, Theme Index and Museum Index: The Global Attractions Attendance Report 2017, http://www.teaconnect.org/images/files/TEA_235_103719_170601.pdf, Erişim Tarihi: 10.01.2018
  • Theocharidis, A., Nerantzaki, D., Vrana, V. & Paschaloudis, D. (2014). Use of the web and social media by Greek museums. International Journal of Cultural and Digital Tourism, 1(2): 8-22.
  • Turban E., King, D., Lee J.L., Liang T.P. & Turban D. (2012). Electronic Commerce 2012: A Managerial and Social Network Perspective. London: Pearson Education.
  • Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları, http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,135633/ozel-muzeler.html, Erişim Tarihi: 10.01.2018a
  • Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları, https://www.muze.gov.tr/tr/muzeler, Erişim Tarihi: 10.01.2018b
  • Uluslararası Standartlar Organizasyonu, W3C Web services standards approved as ISO/IEC International Standards, https://www.iso.org/news/2011/09/Ref1459.html, Erişim Tarihi: 09.02.2018
  • Wilson, R.J. (2011). Behind the scenes of the museum website, Museum Management and Curatorship, 26(4): 373-389.
  • World Wide Web Consortium (Dünya Çapında Ağ Konsorsiyumu), About W3C, https://www.w3.org, Erişim Tarihi: 09.02.2018
  • W3schools, Tutorials, https://www.w3schools.com, Erişim Tarihi: 09.02.2018
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ferkan Kaplanseren

Manolya Aksatan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 14 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaplanseren, F., & Aksatan, M. (2018). Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Turizm Akademik Dergisi, 5(2), 141-153.
AMA Kaplanseren F, Aksatan M. Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Turizm Akademik Dergisi. Aralık 2018;5(2):141-153.
Chicago Kaplanseren, Ferkan, ve Manolya Aksatan. “Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”. Turizm Akademik Dergisi 5, sy. 2 (Aralık 2018): 141-53.
EndNote Kaplanseren F, Aksatan M (01 Aralık 2018) Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Turizm Akademik Dergisi 5 2 141–153.
IEEE F. Kaplanseren ve M. Aksatan, “Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”, Turizm Akademik Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 141–153, 2018.
ISNAD Kaplanseren, Ferkan - Aksatan, Manolya. “Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”. Turizm Akademik Dergisi 5/2 (Aralık 2018), 141-153.
JAMA Kaplanseren F, Aksatan M. Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Turizm Akademik Dergisi. 2018;5:141–153.
MLA Kaplanseren, Ferkan ve Manolya Aksatan. “Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”. Turizm Akademik Dergisi, c. 5, sy. 2, 2018, ss. 141-53.
Vancouver Kaplanseren F, Aksatan M. Türkiye’deki Doğa Tarihi Müzelerinin Web Siteleri: Tasarım Kriterleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Turizm Akademik Dergisi. 2018;5(2):141-53.