Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 77 - 90, 30.06.2019

Öz

Halkla ilişkiler, şirketlerin iç ve dış paydaşlarıyla
yakın iletişim ve ilişki içerisinde olmasını ve bu sayede kurulan karşılıklı
anlayışın ve desteğin devamını hedeflemektedir. Bu bağlamda hava yolu
şirketlerinin halkla ilişkiler uygulamalarında yazılı bir iletişim aracı olarak
yararlandıkları uçak-içi dergiler ve bu dergilerde yer alan genel müdür önsözleri
ilgili paydaşların şirkete yönelik bilgi, ilgi ve algısını etkilemek açısından
önem taşımaktadır. Bu çalışmada Türk Hava Yolları’nın uçak-içi dergisi olan
Skylife örneğinde, genel müdür önsözlerinde verilen halkla ilişkiler
mesajlarının içerik analizi ile ortaya konulması ve iki genel müdürün
söylemlerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Elde edilen sonuçlar, iki genel
müdüre ait aylık uçak-içi dergi önsözlerinin metin uzunluğu ve öne çıkarılan
konular açısından birbirinden farklı, ancak yıl genelindeki halkla ilişkiler
mesajının benzer olduğunu ortaya koymuştur. Bu durum, Türk Hava Yolları’nın
genel müdür değişimlerinden etkilenmeyen tutarlı bir halkla ilişkiler
stratejisine sahip ve dolayısıyla kurumsallaşma düzeyi yüksek bir şirket
olduğunu göstermektedir.  

Kaynakça

  • Amernic, J. H. & Craig, R. J. (2004). 9/11 In the Service of Corporate Rhetoric: Southwest Airlines’ 2001 Letter to Shareholders, Journal of Communication Inquiry, 28(4), 325-341.
  • Amernic, J. H. & Craig, R. J. (2007). Guidelines for CEO‐Speak: Editing the Language of Corporate Leadership, Strategy & Leadership, 35(3), 25-31.
  • Capozzi, L. & Zipfel, L. B. (2012). The Conversation Age: The Opportunity for Public Relations, Corporate Communications: An International Journal, 17(3), 336-349.
  • Craig, R. (2007). Improving CEO-Speak: The CPA as a Communication Adviser, Journal of Accountancy, 203(1), 65-67.
  • Deuschl, D. E. (2006). Travel and Tourism Public Relations: An Introductory Guide for Hospitality Managers, Burlington, USA: Elsevier Butterworth–Heinemann.
  • Fall, L. T. (2004). The Increasing Role of Public Relations as a Crisis Management Function: An Empirical Examination of Communication Restrategising Efforts among Destination Organisation Managers in the Wake of 11th September, 2001, Journal of Vacation Marketing, 10(3), 238-252.
  • Fedotova, O., Latun, V. & Vlasova, T. (2015). Illustration in the In-flight Magazines of the European Airlines: Expansion of the Outlook or Aggressive Advertising?, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 214, 871-875.
  • Gaines‐Ross, L. (2002). CEOs Stranded in Wonderland, Journal of Business Strategy, 23(2), 18-20.
  • Greer, C. F. & Moreland, K. D. (2003). United Airlines’ and American Airlines’ Online Crisis Communication Following the September 11 Terrorist Attacks, Public Relations Review, 29, 427-441.
  • Haruta, A. & Hallahan, K. (2003). Cultural Issues in Airline Crisis Communications: A Japan‐US Comparative Study, Asian Journal of Communication, 13(2), 122-150.
  • Kim, H., Park, J., Cha, M. & Jeong, J. (2015). The Effect of Bad News and CEO Apology of Corporate on User Responses in Social Media, PLOS One, 10(5), DOI: 10.1371/journal.pone.0126358.
  • Kotler, P. & Westman, J. C. (2006). What CEOs Need to Know and Do about Marketing, Leader to Leader, 42, 20-28.
  • Miles, S. J. & Mangold, G. (2005). Positioning Southwest Airlines through EmployeeBranding, Business Horizons, 48, 535-545.
  • Park, D-J. & Berger, B. K. (2004). The Presentation of CEOs in the Press, 1990-2000: Increasing Salience, Positive Valence, and a Focus on Competency and Personal Dimensions of Image, Journal of Public Relations Research, 16(1), 93-125.
  • Public Relations Society of America. (1987). Report of Special Committee on Terminology, International Public Relations Review, 11(2), 6-11.
  • Schreiber, E. S. (2002). Why do Many Otherwise Smart CEOs Mismanage the Reputation Asset of their Company?, Journal of Communication Management, 6 (3), 209-220.
  • Schultz, D. E. (1992). Integrated Marketing Communications, Journal of Promotion Management, 1(1), 99-104.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Thorson, K., Michaelson, D., Gee, E., Jiang, J., Lu, Z., Luan, G., Weatherly, K., Pung, S., Qin, Y. & Xu, J. (2015). Joining the Movement?: Investigating Standardization of Measurement and Evaluation within Public Relations, Research Journal of the Institute for Public Relations, 2(1), 1-25.
  • Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis, SAGE: Beverly Hills, CA.
  • İnternet Erişimleri:
  • Bruijns, C. (2006). Commentary: Should an Organization Devote Communication Dollars to Making the CEO Famous?,
  • http://www.prismjournal.org/fileadmin/Praxis/Files/Journal_Files/issue1/commentary_paper3.pdf, (Erişim tarihi: 03.08.2018).
  • IATA Annual Review. (2018). https://www.iata.org/publications/Documents/iata-annual-review-2018.pdf, (Erişim tarihi: 02.08.2018).
  • Türk Hava Yolları 2016 Faaliyet Raporu. (2016). http://investor.turkishairlines.com/documents/ThyInvestorRelations/THY_2016_FAALIYET_RAPORU-v2.pdf, (Erişim tarihi: 06.08.2018).
  • Türk Hava Yolları 2017 Faaliyet Raporu. (2017). http://investor.turkishairlines.com/documents/ThyInvestorRelations/download/yillik_raporlar/thy-faaliyet-raporu-tr-en-v4.pdf, (Erişim tarihi: 06.08.2018).
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 77 - 90, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Amernic, J. H. & Craig, R. J. (2004). 9/11 In the Service of Corporate Rhetoric: Southwest Airlines’ 2001 Letter to Shareholders, Journal of Communication Inquiry, 28(4), 325-341.
  • Amernic, J. H. & Craig, R. J. (2007). Guidelines for CEO‐Speak: Editing the Language of Corporate Leadership, Strategy & Leadership, 35(3), 25-31.
  • Capozzi, L. & Zipfel, L. B. (2012). The Conversation Age: The Opportunity for Public Relations, Corporate Communications: An International Journal, 17(3), 336-349.
  • Craig, R. (2007). Improving CEO-Speak: The CPA as a Communication Adviser, Journal of Accountancy, 203(1), 65-67.
  • Deuschl, D. E. (2006). Travel and Tourism Public Relations: An Introductory Guide for Hospitality Managers, Burlington, USA: Elsevier Butterworth–Heinemann.
  • Fall, L. T. (2004). The Increasing Role of Public Relations as a Crisis Management Function: An Empirical Examination of Communication Restrategising Efforts among Destination Organisation Managers in the Wake of 11th September, 2001, Journal of Vacation Marketing, 10(3), 238-252.
  • Fedotova, O., Latun, V. & Vlasova, T. (2015). Illustration in the In-flight Magazines of the European Airlines: Expansion of the Outlook or Aggressive Advertising?, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 214, 871-875.
  • Gaines‐Ross, L. (2002). CEOs Stranded in Wonderland, Journal of Business Strategy, 23(2), 18-20.
  • Greer, C. F. & Moreland, K. D. (2003). United Airlines’ and American Airlines’ Online Crisis Communication Following the September 11 Terrorist Attacks, Public Relations Review, 29, 427-441.
  • Haruta, A. & Hallahan, K. (2003). Cultural Issues in Airline Crisis Communications: A Japan‐US Comparative Study, Asian Journal of Communication, 13(2), 122-150.
  • Kim, H., Park, J., Cha, M. & Jeong, J. (2015). The Effect of Bad News and CEO Apology of Corporate on User Responses in Social Media, PLOS One, 10(5), DOI: 10.1371/journal.pone.0126358.
  • Kotler, P. & Westman, J. C. (2006). What CEOs Need to Know and Do about Marketing, Leader to Leader, 42, 20-28.
  • Miles, S. J. & Mangold, G. (2005). Positioning Southwest Airlines through EmployeeBranding, Business Horizons, 48, 535-545.
  • Park, D-J. & Berger, B. K. (2004). The Presentation of CEOs in the Press, 1990-2000: Increasing Salience, Positive Valence, and a Focus on Competency and Personal Dimensions of Image, Journal of Public Relations Research, 16(1), 93-125.
  • Public Relations Society of America. (1987). Report of Special Committee on Terminology, International Public Relations Review, 11(2), 6-11.
  • Schreiber, E. S. (2002). Why do Many Otherwise Smart CEOs Mismanage the Reputation Asset of their Company?, Journal of Communication Management, 6 (3), 209-220.
  • Schultz, D. E. (1992). Integrated Marketing Communications, Journal of Promotion Management, 1(1), 99-104.
  • Tavşancıl, E. & Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, Epsilon Yayınları: İstanbul.
  • Thorson, K., Michaelson, D., Gee, E., Jiang, J., Lu, Z., Luan, G., Weatherly, K., Pung, S., Qin, Y. & Xu, J. (2015). Joining the Movement?: Investigating Standardization of Measurement and Evaluation within Public Relations, Research Journal of the Institute for Public Relations, 2(1), 1-25.
  • Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis, SAGE: Beverly Hills, CA.
  • İnternet Erişimleri:
  • Bruijns, C. (2006). Commentary: Should an Organization Devote Communication Dollars to Making the CEO Famous?,
  • http://www.prismjournal.org/fileadmin/Praxis/Files/Journal_Files/issue1/commentary_paper3.pdf, (Erişim tarihi: 03.08.2018).
  • IATA Annual Review. (2018). https://www.iata.org/publications/Documents/iata-annual-review-2018.pdf, (Erişim tarihi: 02.08.2018).
  • Türk Hava Yolları 2016 Faaliyet Raporu. (2016). http://investor.turkishairlines.com/documents/ThyInvestorRelations/THY_2016_FAALIYET_RAPORU-v2.pdf, (Erişim tarihi: 06.08.2018).
  • Türk Hava Yolları 2017 Faaliyet Raporu. (2017). http://investor.turkishairlines.com/documents/ThyInvestorRelations/download/yillik_raporlar/thy-faaliyet-raporu-tr-en-v4.pdf, (Erişim tarihi: 06.08.2018).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meltem Caber 0000-0001-5191-373X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 19 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Caber, M. (2019). Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 77-90.
AMA Caber M. Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi. Haziran 2019;6(1):77-90.
Chicago Caber, Meltem. “Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi”. Turizm Akademik Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2019): 77-90.
EndNote Caber M (01 Haziran 2019) Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi 6 1 77–90.
IEEE M. Caber, “Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi”, Turizm Akademik Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 77–90, 2019.
ISNAD Caber, Meltem. “Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi”. Turizm Akademik Dergisi 6/1 (Haziran 2019), 77-90.
JAMA Caber M. Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi. 2019;6:77–90.
MLA Caber, Meltem. “Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi”. Turizm Akademik Dergisi, c. 6, sy. 1, 2019, ss. 77-90.
Vancouver Caber M. Uçak-İçi Dergilerdeki Genel Müdür Söylemlerinin Halkla İlişkiler Açısından İncelenmesi. Turizm Akademik Dergisi. 2019;6(1):77-90.