Çalışmanın amacı, Scopus veri tabanında taranan dergilerde yer alan ve
müşterilerin ortak üretici rolünü konu alan makalelerin bibliyometrik özelliklerinin
belirlenmesidir. Bu noktadan hareketle müşterilerin ortak üreticilik rolünün
gelişim sürecinin açıklanması ve konuya ilişkin alanyazındaki boşlukların
tespiti amaçlanmaktadır. Bu çerçevede Scopus veri tabanında taranan ve en fazla
atıf alan beş turizm dergisi incelenmiştir. Bu kapsamda Journal of Travel
Research, International Journal of Hospitality Management, Journal of Hospitality and Tourism Research, Annals of Tourism Research ve International Journal of Contemporary Hospitality
Management dergilerinde 2000-2019 yılları arasında yayınlanan ve müşterilerin
ortak üretici rolünü konu alan 339 makale çeşitli parametreler ekseninde değerlendirilmiştir.
Değerlendirmeye konu olan parametreler; araştırmaların yayın yılları,
müşterilerin ortak üreticilik rolü, araştırmada işlenen konu, araştırmanın
yöntemi ve araştırmada kullanılan veri toplama aracıdır. Yapılan analizler
neticesinde elde edilen bulgular, müşterilerin ortak üretici rolünü konu alan
araştırmaların yıllar itibariyle artış gösterdiğini ve müşterilerin ortak
üreticilik rollerinin üretim aşamalarına katılım biçiminde görüldüğünü ortaya
koymaktadır. Bir diğer sonuca göre, araştırmalarda en sık işlenen müşterilerle
üretim konusu müşterilerin ortak üreticilik rollerinin sunulan ve algılanan
hizmet çıktılarını etkisidir. Ayrıca müşterilerin ortak üreticilik rolünün
incelendiği araştırmalarda nicel araştırma yöntemlerinin ve anket veri toplama
tekniğinin yoğun bir biçimde kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırma kapsamında
elde edilen sonuçlar, turizm alanyazında gelişim gösteren müşterilerin ortak
üretici rolünü konu alan araştırmaların özelliklerinin belirlenmesi,
uluslararası ve ulusal alanda çalışacak araştırmacılara kolaylık sağlaması
bağlamında önemlidir. Bununla birlikte, ulusal alanyazında müşterilerin ortak
üretici rolüne yönelik araştırmaların sınırlı olması, alanda tanımlanması
gereken bir boşluğa işaret etmektedir. Mevcut çalışmanın gelecekte müşterilerle
üretim konusunu ilgili yapılacak olan çalışmalara çerçeve çizmesi bağlamında
yarar sağlayabileceği düşünülmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |