The purpose of
this study was to determine the effects of e-portfolio implementation in an
Operating Systems and Applications course on students’ motivations in an
online collaborative learning setting. The differences between motivation pre-test and post-test scores of the
experimental and control groups were examined. Student opinions were also
analyzed. Qualitative and quantitative data were collected together. The
experimental group consisted of 35 students and the control group consisted of
33 students. Only the experimental group students’
opinions were gathered for the qualitative aspect of the study. The study was
conducted through the course web-site and within the virtual classroom
setting. Motivation was observed to be high before the implementation on the
experimental group and after the implementation on the control group. In
addition, while there were no changes in the motivation levels of the
experimental group before and after the implementation, according to before
the implementation, a decrease in control group motivation was observed after
the implementation. Also, students were observed to state motivation decreased
as reported on the qualitative dimension of the study. These two results
supported each other. The course settings, which can minimize or annihilate
the factors stated by the students that caused motivation decreases, should be
reorganized and students should be sufficiently informed. Settings that
support each other should be designed through face-to-face education
opportunities in virtual and online systems.
collaborative learning e-portfolio experimental study motivation online collaborative learning virtual setting
Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi işbirlikli öğrenme
ortamında e-portfolyo uygulamasının işletim sistemleri dersinde öğrencilerin
motivasyonlarına etkisini belirlemektir. Araştırmada,
deney ve kontrol gruplarının motivasyon öntest ve sontest puanları arasında
anlamlı farklılık olup olmadığına bakılmıştır. Ayrıca öğrencilerin bu yöndeki
görüşlerine de yer verilmiştir. Nitel ve nicel veriler birlikte toplanmıştır.
Uygulamanın deney grubu 35 öğrenci, kontrol grubu ise 33 öğrenciden
oluşmaktadır. Uygulamanın nitel basamağı için yalnızca deney grubu
öğrencilerinin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma, uygulama için hazırlanan
web sayfası ve sanal sınıf ortamında yürütülmüştür. Yöntemin uygulamasından
önce motivasyon deney grubunda daha yüksek çıkarken, uygulama sonrası kontrol
grubunda daha yüksek çıktığı saptanmıştır. Ayrıca, deney grubunun uygulama
öncesi ve sonrası motivasyonları arasında bir değişim bulunmazken, kontrol
grubunda uygulama sonrasında motivasyonda uygulama öncesine göre bir düşüş gerçekleştiği
bulunmuştur. Buna ilaveten, araştırmanın nitel boyutunda da motivasyon
düşüklüğü vurgusunun öğrenciler tarafından yapıldığı görülmüştür. Bu iki sonuç
birbirini destekler niteliktedir. Öğrenciler tarafından belirtilen motivasyon
düşüklüğüne yol açan sebeplerin en aza indirgeyecek veya ortadan kaldıracak
ortamların düzenlenmesi ve öğrencilerin bilgilendirilmelerinin yeterli düzeyde yapılması sağlanmalıdır. Sanal ve
çevrimiçi sistemlerde yüz yüze eğitimin de olanakları kullanılarak birbirini
bütünleştiren ortamlar tasarlanmalıdır.
işbirlikli öğrenme e-portfolyo deneysel çalışma motivasyon çevrimiçi işbirlikli öğrenme sanal ortam
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.