Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Sorunlara İlişkin Eğitici Kısa Filmlere Eleştirel Bir Bakış

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 395 - 414, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.652331

Öz

Geleneksel medya mecralarından farklı olarak yeni medya içerikleri ve sosyal ağlar,
bireylerin yeni iletişim tercihleri olarak görünüm kazanmıştır. Bu yeni iletişim araçlarının
fazla ve bilinçsiz kullanımı sonucu siber zorbalık, siber güvenlik, aşırı internet kullanımı,
mahremiyetin ihlali, cinsel istismar, online nefret söylemi ve bilginin doğruluğu gibi dijital
hastalıklar yaygınlaşmaya başlamıştır. Başta okul çağı çocukları olmak üzere toplumun
her yaş grubundan birey dijitalleşmenin getirdiği bu sorunlara çözüm aramaktadır.
Bu noktada da, var olan dijital problemlerin çözümü noktasında görsel medya araçları
önemli bir işlevselliğe sahiptir. Bu bağlamda süresi, anlatım tekniği ve dili itibariyle
eğitim materyali olarak kullanılmaya son derece elverişli olan kısa filmler ayrı bir önem
arz etmektedir. Bu çalışmada da, dijital problemlerle ilgili internet ortamında yayınlanan
eğitici kısa filmlerin içeriği incelenmiştir. Araştırma; mahremiyet ihlali, cinsel istismar,
siber güvenlik, bilginin doğruluğu/güvenilirliği ve aşırı internet kullanımı ile ilgili eğitici
videoların incelenmesi ile çerçevelenmiştir. Bahsi geçen konularla ilgili videoların
tamamının incelenmesi çalışmanın kapsamını aşacağından dolayı; her bir başlık ile
ilgili en çok izlenen iki video, toplamda ise 10 video örneklem olarak seçilmiş ve seçilen
videolar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Ayrıca videolara, anahtar kavramlar
kullanılarak YouTube üzerinden erişim sağlanmış olup, anlık izlenme oranlarına göre
değerlendirme yapılmıştır. İncelenen kısa filmlerin profesyonel bir alt yapıya ve içeriğe
sahip olmadığı, dijital problemlerin sadece çocuk odaklı içeriklerle donatıldığı ve dijital
sorunların soyut kavramlarla çerçevelendiği tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Türkiye Ulusal Ajansı

Proje Numarası

2018-1-TR01-KA201-058610

Teşekkür

Bu çalışma “Öğrenciler için Sağlıklı Dijital Yaşam” başlığıyla Türkiye Ulusal Ajansı tarafından yürütülmekte olan Erasmus+ Programı Okul Eğitimi Stratejik Ortaklıklar Eylemi kapsamında desteklenmektedir

Kaynakça

  • Akbaş, O., Cananoğlu, S., Ceylan, M. (2015). Eğitsel Kısa Film ve Videoları Yeniden Düşünmek: Eğitsel Kısa Film ve Video Yarışmasına İlişkin Bir Değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2), 282-296.
  • Akdenizli, B. (2012). Gazete Haberciliğinde İçerik Çözümleme Yöntem ve Tekniği: Sunum ve Temsil Üzerine Bir Uygulama ve Değerlendirme. Özlem Güllüoğlu (Ed.), Yazılı Metin Çözümleme içinde (s. 133-162). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Aladağ, E. ve Karaman, B. (2018). Değer eğitiminde kısa filmlerden yararlanma: örnek bir uygulama, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1), 360- 377.
  • Alver, F. (2003). Basında Yabancı Tasarımı ve Yabancı Düşmanlığı. İstanbul: Der Yayınları.
  • Ankaralıgil, N. (2015). DSLR Kameralar ile Kısa Film ve Belgesel Yapımı: Ses. Nazım Ankaralıgil (Ed.), DSLR Kameralar ile Kısa Film ve Belgesel Yapımı içinde(s.105-188). Konya: Literatürk Academia Yayınevi.
  • Aydoğan, Ü. (2015). DSLR Kameralarla Kurgu. Nazım Ankaralıgil (Ed.), DSLR Kameralar ile Kısa Film ve Belgesel Yapımı içinde(s.197-240). Konya: Literatürk Academia Yayınevi.
  • Aytaş, M. (2015). Kısa Film ve Belgesel Yapımı Üzerine. Nazım Ankaralıgil (Ed.), DSLR Kameralar ile Kısa Film ve Belgesel Yapımı içinde(s.15-60). Konya: Literatürk Academia Yayınevi.
  • Bal, H. (2013). Nitel Araştırma Yöntemi. Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Can, Aytekin (2005), Kısa Film, Konya, Tablet Kitabevi.
  • Clifford, B., Gunter, B., & McAleer, J. (1995). Television and children: Program evaluation, comprehension, and impact. Hillsdale, NJ, England:Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cooper, P. & Dancyger, K. (2005). Writing The Short Film, 3rd Edition, USA: Focal Press
  • Çoban, Z. (2011). Tarih Derslerinde Tarihi Film Ve Dizilerin Kullanımına İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Evren, Burçak (Şubat 2004-Mart 2004), Antrakt Dergisi, Sayı:77-78
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Gökçe, O. (1995). İçerik Çözümlemesi. Konya: Selçuk Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları.
  • Hagen, B. J. (2002). Lights, camera, interaction: Presentation programs and the interactive visual experience. Paper presented at the Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, Nashville, TN.
  • İrvan, S. (2000). "Metin Çözümlemelerinde Yöntem Sorunu". UİS 22. Oturum, (s. 73-86).
  • İşcan, A. (2011). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Filmlerin Yeri Ve Önemi. Turkish Studies Dergisi,. 6/3. 939-948.
  • Kirschner, P., & Selinger, M. (2003). The state of affairs of teacher education with respect to information and communications technology.Technology, Pedagogy and Education, 12(1), 5–18.
  • Koç, M. (2011). Let’s make a movie: Investigating pre-service teachers’ reflections on using video-recorded role playing cases in Turkey. Teaching and Teacher Education. 27, 95-106.
  • Michel, E., Roebers, C. M., & Schneider, W. (2007. Educational films in the classroom: Increasing the benefit. Learning and Instruction, 17, 172-183.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 2. Ankara: Yayınodası Yayınları.
  • Özön, N. (1981), Sinema veTv Terimleri Sözlüğü, Ankara, TDK Yayınları
  • Öztaş, S. (2007). Tarih Öğretimi ve Filmler: Tarih Öğretiminde Film Kullanılmasının Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Universitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, S. (2014). Türkiye'de Kısa Filmin Eleştirel Biçim ve İçerik Yapısı: 2005-2013 Hisar Kısa Film Festivali Kurmaca Filmleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pekdağ, B. (2010). Kimya ögreniminde alternatif yollar: Animasyon, simülasyon, video ve multimedya ile ögrenme (Alternative methods in learning chemistry: Learning with animation, simulation, video and multimedia). Journal of Turkish Science Education, 7(2), 79-110.
  • Şahin, C. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Dinleme Becerilerinin Geliştirilmesinde Kısa Filmlerin Etkisi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 10, 66-79.
  • Yakar, H.G. (2013), “Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme” Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 19 (2013-1) 21-36.
  • Yaylagül, L. (2012). 12 Haziran 2011 Seçimlerinin Gazetelerde Sunumu. Erciyes İletişim Dergisi “akademia”, 2-22.
  • Yeşilyurt, Ş. (2016). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Duygu Durumlarını Yansıtan Kısa Filmlerin Oluşturulması ve Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi ve Uygulama Alanları. Besim Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler içinde (s. 105-154). Konya: Literatürk Yayınları.
  • www.youtube.com

A Critical View of the Educational Short Films on Digital Problems

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 395 - 414, 24.01.2020
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.652331

Öz

Unlike traditional media channels, new media contents and social networks have
emerged as individuals’ new communication preferences. As a result of excessive and
unconscious use of these new communication tools, digital diseases such as cyber
bullying, cyber security, excessive internet use, violation of privacy, sexual abuse, online
hate speech and accuracy of information have started to spread. Individuals from all age
groups, especially school age children, seek solutions to these problems brought about
by digitalization. At this point, visual media tools have an important functionality to solve
existing digital problems. In this context, short films, which are extremely suitable for
use as educational material in terms of duration, narrative technique and language, are of
particular importance. In this study, the content of educational short films published on
the internet about digital problems were examined. Research; it is framed by examining
instructional videos about privacy violation, sexual abuse, cyber security, accuracy /
reliability of information and excessive internet use. Due to the fact that examining all the
videos related to the mentioned subjects will exceed the scope of the study; the two most
watched videos related to each title and a total of 10 videos were selected as samples
and selected videos were analyzed by content analysis method. In addition, videos were
accessed via YouTube using key concepts and evaluated based on instant viewing rates.
It was found that the short films examined did not have a professional background and
content, that digital problems were equipped with only child-oriented content and that
digital problems were framed by abstract concepts.

Proje Numarası

2018-1-TR01-KA201-058610

Kaynakça

  • Akbaş, O., Cananoğlu, S., Ceylan, M. (2015). Eğitsel Kısa Film ve Videoları Yeniden Düşünmek: Eğitsel Kısa Film ve Video Yarışmasına İlişkin Bir Değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2), 282-296.
  • Akdenizli, B. (2012). Gazete Haberciliğinde İçerik Çözümleme Yöntem ve Tekniği: Sunum ve Temsil Üzerine Bir Uygulama ve Değerlendirme. Özlem Güllüoğlu (Ed.), Yazılı Metin Çözümleme içinde (s. 133-162). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Aladağ, E. ve Karaman, B. (2018). Değer eğitiminde kısa filmlerden yararlanma: örnek bir uygulama, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1), 360- 377.
  • Alver, F. (2003). Basında Yabancı Tasarımı ve Yabancı Düşmanlığı. İstanbul: Der Yayınları.
  • Ankaralıgil, N. (2015). DSLR Kameralar ile Kısa Film ve Belgesel Yapımı: Ses. Nazım Ankaralıgil (Ed.), DSLR Kameralar ile Kısa Film ve Belgesel Yapımı içinde(s.105-188). Konya: Literatürk Academia Yayınevi.
  • Aydoğan, Ü. (2015). DSLR Kameralarla Kurgu. Nazım Ankaralıgil (Ed.), DSLR Kameralar ile Kısa Film ve Belgesel Yapımı içinde(s.197-240). Konya: Literatürk Academia Yayınevi.
  • Aytaş, M. (2015). Kısa Film ve Belgesel Yapımı Üzerine. Nazım Ankaralıgil (Ed.), DSLR Kameralar ile Kısa Film ve Belgesel Yapımı içinde(s.15-60). Konya: Literatürk Academia Yayınevi.
  • Bal, H. (2013). Nitel Araştırma Yöntemi. Isparta: Fakülte Kitabevi.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Can, Aytekin (2005), Kısa Film, Konya, Tablet Kitabevi.
  • Clifford, B., Gunter, B., & McAleer, J. (1995). Television and children: Program evaluation, comprehension, and impact. Hillsdale, NJ, England:Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cooper, P. & Dancyger, K. (2005). Writing The Short Film, 3rd Edition, USA: Focal Press
  • Çoban, Z. (2011). Tarih Derslerinde Tarihi Film Ve Dizilerin Kullanımına İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Evren, Burçak (Şubat 2004-Mart 2004), Antrakt Dergisi, Sayı:77-78
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Gökçe, O. (1995). İçerik Çözümlemesi. Konya: Selçuk Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları.
  • Hagen, B. J. (2002). Lights, camera, interaction: Presentation programs and the interactive visual experience. Paper presented at the Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, Nashville, TN.
  • İrvan, S. (2000). "Metin Çözümlemelerinde Yöntem Sorunu". UİS 22. Oturum, (s. 73-86).
  • İşcan, A. (2011). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Filmlerin Yeri Ve Önemi. Turkish Studies Dergisi,. 6/3. 939-948.
  • Kirschner, P., & Selinger, M. (2003). The state of affairs of teacher education with respect to information and communications technology.Technology, Pedagogy and Education, 12(1), 5–18.
  • Koç, M. (2011). Let’s make a movie: Investigating pre-service teachers’ reflections on using video-recorded role playing cases in Turkey. Teaching and Teacher Education. 27, 95-106.
  • Michel, E., Roebers, C. M., & Schneider, W. (2007. Educational films in the classroom: Increasing the benefit. Learning and Instruction, 17, 172-183.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 2. Ankara: Yayınodası Yayınları.
  • Özön, N. (1981), Sinema veTv Terimleri Sözlüğü, Ankara, TDK Yayınları
  • Öztaş, S. (2007). Tarih Öğretimi ve Filmler: Tarih Öğretiminde Film Kullanılmasının Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. Doktora Tezi, Gazi Universitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, S. (2014). Türkiye'de Kısa Filmin Eleştirel Biçim ve İçerik Yapısı: 2005-2013 Hisar Kısa Film Festivali Kurmaca Filmleri. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pekdağ, B. (2010). Kimya ögreniminde alternatif yollar: Animasyon, simülasyon, video ve multimedya ile ögrenme (Alternative methods in learning chemistry: Learning with animation, simulation, video and multimedia). Journal of Turkish Science Education, 7(2), 79-110.
  • Şahin, C. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Dinleme Becerilerinin Geliştirilmesinde Kısa Filmlerin Etkisi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 10, 66-79.
  • Yakar, H.G. (2013), “Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme” Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 19 (2013-1) 21-36.
  • Yaylagül, L. (2012). 12 Haziran 2011 Seçimlerinin Gazetelerde Sunumu. Erciyes İletişim Dergisi “akademia”, 2-22.
  • Yeşilyurt, Ş. (2016). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Duygu Durumlarını Yansıtan Kısa Filmlerin Oluşturulması ve Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik Çözümlemesi Yönteminin Tarihsel Gelişimi ve Uygulama Alanları. Besim Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler içinde (s. 105-154). Konya: Literatürk Yayınları.
  • www.youtube.com
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyo-Televizyon
Bölüm Türkçe Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fikret Yazıcı 0000-0003-1821-0973

Mustafa Temel 0000-0002-8976-7798

Proje Numarası 2018-1-TR01-KA201-058610
Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yazıcı, F., & Temel, M. (2020). Dijital Sorunlara İlişkin Eğitici Kısa Filmlere Eleştirel Bir Bakış. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 395-414. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.652331