Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gagne’nin Öğretim Kuramı Temelinde Yapılandırılmış Piyano Derslerinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İşlevselliği

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 31, 4097 - 4137, 30.11.2020
https://doi.org/10.26466/opus.680488

Öz

Bu araştırmada, Gagne’nin Öğretim Kuramı temelinde yer alan dokuz öğretim olayına göre planlanarak işbirlikli öğrenme yöntemiyle yapılan piyano derslerinin işleyişinin ve bu yönteme yönelik öğrencilerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, işbirlikli öğrenme yöntemlerinden birlikte öğrenme tekniği kullanılmıştır.Araştırmada nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması modeli kullanılmıştır. Araştırmacı bu süreçte hem dersin öğretim elemanı hem de araştırmacı olarak rol oynamıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören 5 kız öğrenciden oluşmuştur. Araştırmada veriler, öz ve akran değerlendirme formları, performans değerlendirme formu, açık uçlu anket soruları ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen belli başlı sonuçlar şunlardır: (a) Gagne’nin dokuz öğretim olayına göre planlanarak yürütülen piyano derslerinde kullanılan işbirlikli öğrenme yöntemlerinden birlikte öğrenme tekniğinin işleyişi başarıyla gerçekleşmiştir. (b) Piyano derslerinin işbirlikli öğrenme yöntemiyle yürütülmesi, öğrencilerin birbirlerinin öğrenmesi için gayret göstererek olumlu bağlılık geliştirmelerine sebep olmuştur. (c) Sürekli paylaşım içinde olan öğrenciler birbirlerini çalışmaya yönelik olarak motive etmişlerdir. (d) Yüz yüze destekleyici etkileşim içinde olmalarını sağlayan bu çalışma yapısı öğrencilerin sürekli iletişim içinde olmalarını gerektirdiğinden dolayı sosyal becerilerinde de gelişme sağlamıştır. (e) Derslerde yapılan öz ve akran değerlendirmeleri grup sürecine yansımaya neden olarak kendi öğrenmelerinin yolları ve niteliği üzerine düşünmelerini ve bilişsel öğrenmeleri ile ilgili kararlar almalarını sağlamıştır.

Kaynakça

  • ABRSM (2012a). Alwyn The Sun is setting. Piano exam pieces 2013&2014 (Grade4). Score, içinde (s.8-9) England: The Associated Board of the Royal Schools of Music.
  • ABRSM (2012b). Alwyn the sun is setting. (S. Ellis cont.) Teaching notes on piano exam pieces 2013&2014 (Grade1-7). İçinde (s.45)England: The Associated Board of the Royal Schools of Music.
  • Acar, A.K. (2019). Müzik teknolojilerinin başlangıç seviye grup piyano eğitiminde kullanılabilirliğine yönelik öğretim programı önerisi: Midi piyano laboratuvar uygulamaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Aydınlı, D. ve Tecimer, B. (2013). Grup piyano öğretiminin müzik eğitimi öğrencilerinin okul şarkılarını eşlikleme ve transpoze becerilerinin geliştirilmesine etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(2), 10-24.
  • Bilen, S. ve Ün Açıkgöz, K. (2019). İşbirlikli öğrenmenin şarkı söyleme becerileri üzerindeki etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 803-817.
  • Bradley, D. (ed). (t.y.). Tuneful graded studies. Rhythmical scales, agility for both hands Volume 3. İçinde [score, s.32-33] by Duvernoy, Bosworth, UK.
  • Çelik Nayır, Y. (2018). Güzel sanatlar liselerinde piyano eğitiminin teknik ve pedagojik açıdan incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Driscoll, M. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi. Ankara:Anı.
  • Efe, R., Hevedanlı, M., Ketani, Ş., Çakmak, Ö., ve Efe, H.A. (2008). İşbirlikli öğrenme teori ve uygulama. Ankara: Eflatun.
  • Hahn, R.D. (2019). Reaching digital native music majors: Pedagogy for undergraduate group piano in the 21st century. Unpublished Doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia.
  • Hallam, S. (1998). Instrumental teaching: A practical guide to better teaching and learning. Oxford: Heinemann.
  • Hallam, S. (2008). Music psychology in education. London: Bedford Way Papers.
  • Haşhaş, S. (2016). Bağlama öğretimi/öğreniminde geçmişten günümüze usta-çırak ilişkisi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 2(2), 35-41.
  • İzgi Topalak Ş., Yazıcı T., Kılıç I. (2016). Piyano öğretim elemanlarının başlangıç seviyesi piyano öğretimi uygulamalarına ilişkin görüşleri Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (İpekyolu Özel Sayısı), 2295-2309.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. (2. bs). (Y. Uzuner, M. Özten Anay Çeviri editörleri), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T., VE Holubec, E.J. (2016). İşbirlikli öğrenme el kitabı. A. Kocabaş (Çev. Ed.); A. Kocabaş, D. G. Erbil, T. Karaarslan (Çev.), Ankara, Pegem Akademi.
  • Kocabaş, A. (1995). İşbirlikli öğrenmenin blokflüt öğretimi ve öğrenme stratejileri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kocabaş, A. ve Erbil, D.G. (2013). Müzik öğretimi dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin kullanılması ve yaratıcılık üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. International Symposium on Changes and New Trends in Education, November 22-24, 2013 Konya, Turkey, Symposium Proceedings Book Volume I, 186-199.
  • Lehimler, E. ve Batıbay, D. (2018). Artistik piyano becerilerinin geliştirilmesinde grup piyano öğretiminin etkileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 2875-2887
  • Ley, B. (2004). The dynamics of group teaching in All together: Teaching music in groups. A. Marks (Ed.), The Associated Board of the Royal Schools of Music içinde (s.4-11), UK.
  • Nacakcı, Z. (2011). Müziksel işitme okuma ve yazma dersinde işbirliğine dayalı öğrenmenin öğrencilerin başarılarına etkisi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 180-186.
  • Özalp, U. ve Özdemir, G. (2019). Grup piyano eğitiminin öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 6(2), 355-372.
  • Öztürk, G. ve Kalyoncu, N. (2018). Müziksel işitme eğitiminde kullanılan işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci kaygı ve başarısına etkisi, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 9(4), 356-375.
  • Saban, A. (2014). Öğrenme öğretme süreci (7. bs.). Nobel: Ankara.
  • Sağer, T., Gürpınar, E., ve Zahal, O. (2015). İşbirlikli öğrenme yöntemine dayalı uygulamaların çoksesli solfej alan başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 195-212.
  • Schunk, D.H. (2009). Alan bilgisi öğrenimi (çev. K. Celasun) (5. bs‘dan çeviri; M. Şahin Çev. Ed.), Öğrenme teorileri: Eğitimsel bir bakış içinde (s. 406-451), Nobel: Ankara.
  • Tecimer Kasap, B. (2005). Amerika Birleşik Devletleri’nde grup piyano eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 191-206.
  • Ün Açıkgöz, K. (2008). Aktif öğrenme (10. bs.). Biliş: İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Seçkin: Ankara.

The Functionality of Cooperative Learning Methodology in Piano Lessons Designed in Gagne’s Instructional Theory

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 31, 4097 - 4137, 30.11.2020
https://doi.org/10.26466/opus.680488

Öz

The aim of this research is to understand the functionality of piano lessons in a group planned with Gagne’s nine events of instruction and conducted with formal cooperative learning work. Students’ views toward piano lessons were also examined. The research was conducted as action research model. The researcher played two roles- researcher and the teacher of the group. The study group was consisted of five female students attending Marmara University Atatürk Faculty of Education as prospective music teachers. The main results are (a) Piano lessons planned with Gagne’s nine events of instruction and conducted with formal cooperative learning technique have been achieved successfully. (b) Formal cooperative learning technique in piano lessons developed positive interdependence among students as they were responsible of their learning. (c) Students who were in cooperation and sharing their expe-riences motivated themselves positively to studying and performing. (d) The cooperative learning also improved students’ social skills as they have been in a face to face direct interaction during the period of this study. (e) Self and peer evaluations toward their performances through the lessons helped them to improve their way and quality of learning thus they could make decisions on their cognitive learning

Kaynakça

  • ABRSM (2012a). Alwyn The Sun is setting. Piano exam pieces 2013&2014 (Grade4). Score, içinde (s.8-9) England: The Associated Board of the Royal Schools of Music.
  • ABRSM (2012b). Alwyn the sun is setting. (S. Ellis cont.) Teaching notes on piano exam pieces 2013&2014 (Grade1-7). İçinde (s.45)England: The Associated Board of the Royal Schools of Music.
  • Acar, A.K. (2019). Müzik teknolojilerinin başlangıç seviye grup piyano eğitiminde kullanılabilirliğine yönelik öğretim programı önerisi: Midi piyano laboratuvar uygulamaları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Aydınlı, D. ve Tecimer, B. (2013). Grup piyano öğretiminin müzik eğitimi öğrencilerinin okul şarkılarını eşlikleme ve transpoze becerilerinin geliştirilmesine etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(2), 10-24.
  • Bilen, S. ve Ün Açıkgöz, K. (2019). İşbirlikli öğrenmenin şarkı söyleme becerileri üzerindeki etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 803-817.
  • Bradley, D. (ed). (t.y.). Tuneful graded studies. Rhythmical scales, agility for both hands Volume 3. İçinde [score, s.32-33] by Duvernoy, Bosworth, UK.
  • Çelik Nayır, Y. (2018). Güzel sanatlar liselerinde piyano eğitiminin teknik ve pedagojik açıdan incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Driscoll, M. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi. Ankara:Anı.
  • Efe, R., Hevedanlı, M., Ketani, Ş., Çakmak, Ö., ve Efe, H.A. (2008). İşbirlikli öğrenme teori ve uygulama. Ankara: Eflatun.
  • Hahn, R.D. (2019). Reaching digital native music majors: Pedagogy for undergraduate group piano in the 21st century. Unpublished Doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia.
  • Hallam, S. (1998). Instrumental teaching: A practical guide to better teaching and learning. Oxford: Heinemann.
  • Hallam, S. (2008). Music psychology in education. London: Bedford Way Papers.
  • Haşhaş, S. (2016). Bağlama öğretimi/öğreniminde geçmişten günümüze usta-çırak ilişkisi. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 2(2), 35-41.
  • İzgi Topalak Ş., Yazıcı T., Kılıç I. (2016). Piyano öğretim elemanlarının başlangıç seviyesi piyano öğretimi uygulamalarına ilişkin görüşleri Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (İpekyolu Özel Sayısı), 2295-2309.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. (2. bs). (Y. Uzuner, M. Özten Anay Çeviri editörleri), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T., VE Holubec, E.J. (2016). İşbirlikli öğrenme el kitabı. A. Kocabaş (Çev. Ed.); A. Kocabaş, D. G. Erbil, T. Karaarslan (Çev.), Ankara, Pegem Akademi.
  • Kocabaş, A. (1995). İşbirlikli öğrenmenin blokflüt öğretimi ve öğrenme stratejileri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kocabaş, A. ve Erbil, D.G. (2013). Müzik öğretimi dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin kullanılması ve yaratıcılık üzerine öğretmen adaylarının görüşleri. International Symposium on Changes and New Trends in Education, November 22-24, 2013 Konya, Turkey, Symposium Proceedings Book Volume I, 186-199.
  • Lehimler, E. ve Batıbay, D. (2018). Artistik piyano becerilerinin geliştirilmesinde grup piyano öğretiminin etkileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 2875-2887
  • Ley, B. (2004). The dynamics of group teaching in All together: Teaching music in groups. A. Marks (Ed.), The Associated Board of the Royal Schools of Music içinde (s.4-11), UK.
  • Nacakcı, Z. (2011). Müziksel işitme okuma ve yazma dersinde işbirliğine dayalı öğrenmenin öğrencilerin başarılarına etkisi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 180-186.
  • Özalp, U. ve Özdemir, G. (2019). Grup piyano eğitiminin öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 6(2), 355-372.
  • Öztürk, G. ve Kalyoncu, N. (2018). Müziksel işitme eğitiminde kullanılan işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci kaygı ve başarısına etkisi, Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 9(4), 356-375.
  • Saban, A. (2014). Öğrenme öğretme süreci (7. bs.). Nobel: Ankara.
  • Sağer, T., Gürpınar, E., ve Zahal, O. (2015). İşbirlikli öğrenme yöntemine dayalı uygulamaların çoksesli solfej alan başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 195-212.
  • Schunk, D.H. (2009). Alan bilgisi öğrenimi (çev. K. Celasun) (5. bs‘dan çeviri; M. Şahin Çev. Ed.), Öğrenme teorileri: Eğitimsel bir bakış içinde (s. 406-451), Nobel: Ankara.
  • Tecimer Kasap, B. (2005). Amerika Birleşik Devletleri’nde grup piyano eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 191-206.
  • Ün Açıkgöz, K. (2008). Aktif öğrenme (10. bs.). Biliş: İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Seçkin: Ankara.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Jale Deniz 0000-0003-1970-3630

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Kabul Tarihi 6 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Deniz, J. (2020). Gagne’nin Öğretim Kuramı Temelinde Yapılandırılmış Piyano Derslerinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin İşlevselliği. OPUS International Journal of Society Researches, 16(31), 4097-4137. https://doi.org/10.26466/opus.680488