In this research, it is aimed to investigate the classroom and out-of-class practices that classroom teachers do while transferring cultural values to students. The research was carried out by interview method based on a qualitative approach with an interpretative tradition. The participants of the study consisted of people working as teachers in different cities in Turkey. The data were collected through an interview form developed by the researcher, including open-ended questions, and interviews. Participants participated in the research by choosing the most appropriate interview form or interview. Thematic analysis was applied on teachers' opinions. Accordingly, a total of 29 codes belonging to 4 themes were created under 1 main theme. A main theme named School and Cultural Values was created. Under this main theme, themes such as Cultural Values, School and Socialization, Education Program and Teacher Practice were created based on teacher opinions. This research, besides revealing the current situation regarding the socialization processes in Turkey's education system, puts its analytical emphasis on teacher practices inherent in secondary socialization processes. Within the framework of this overview, the starting point of this research is how aware teachers are of socialization processes at school and how they reflect this awareness to their practices.
Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin kültürel değerleri öğrencilere aktarırken yaptıkları sınıf ve sınıf dışı uygulamaların incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, yorumlayıcı bir geleneğe sahip, nitel bir yaklaşıma dayalı görüşme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Türkiye'nin farklı şehirlerinde öğretmen olarak görev yapan kişiler oluşturmuştur. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu sorular ve görüşmelerden oluşan görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcılar kendilerine en uygun görüşme formunu veya görüşmeyi seçerek araştırmaya katılmışlardır. Öğretmen görüşlerine tematik analiz uygulanmıştır. Buna göre 1 ana tema altında 4 temaya ait toplam 29 kod oluşturulmuştur. Okul ve Kültürel Değerler adında bir ana tema oluşturuldu. Bu ana tema altında öğretmen görüşlerine dayalı olarak Kültürel Değerler, Okul ve Sosyalleşme, Eğitim Programı ve Öğretmen Uygulaması temaları oluşturulmuştur. Bu araştırma, Türkiye eğitim sistemindeki sosyalleşme süreçlerine ilişkin mevcut durumu ortaya koymanın yanı sıra, ikincil sosyalleşme süreçlerinin doğasında bulunan öğretmen uygulamalarına da analitik vurgu yapmaktadır. Bu genel bakış çerçevesinde öğretmenlerin okuldaki sosyalleşme süreçlerinin ne kadar farkında oldukları ve bu farkındalığı uygulamalarına nasıl yansıttıkları bu araştırmanın çıkış noktasını oluşturmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyoloji Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 47 |