
Batı Basınından Osmanlı Devleti'ne Yaklaşımlar 

ve Osmanlıların Bu Yaklaşımlara Tepkileri 

Approaches of the Western Press toward the Ottoman 
State and Reactions of the Ottomans to These 

Approaches 

Memet Yetişgin∗ 
 
Özet 

Modern zamanlarda gittikçe güçlenen basın, özellikle gazeteler, 
devletlerin içeriden ve dışarıdan gelişen olaylarını yakından izlemeye ve 
bu olayların seyrini etkilemeye başlamıştır.  Avrupa basını on yedinci 
asırdan itibaren halkı etkilemeye başlamıştır.  On sekizinci asırda 
gelişimini sürdüren gazeteler, on dokuzuncu asırda hükümet işlerini, 
toplumsal gelişmeleri, kültürel, askerî ve ekonomik faaliyetleri sürekli ve 
başarılı bir şekilde izlemişlerdir.  Günlük, haftada birkaç günlük, haftalık, 
ayda birkaç günlük ve aylık yayınları ile gazetelerin sütunlarından 
okuyucularına iletilen bilgiler, haberler, yorumlar ve analizler 
kamuoyunun şekillenmesini sağlamıştır.  İdarecilerin işleri gazetecilerin 
yayınları ile kolaylaşmış veya çoğunlukla olduğu gibi daha da zorlaşmıştır.  
Avrupa basınının Osmanlı idaresine yönelik yayınları genellikle olumsuz, 
ağır eleştiriler ve suçlamalar içermiştir.  Bu tür zararlı yayınlara karşı 
mücadele eden Osmanlı hükümeti batı gazetelerini yasaklamak, 
yalanlamak ve kendi görüşleri ile aydınlatmak yollarına gitmiştir. 

Anahtar Kelimeler: Osmanlı Devleti, Basın, Avrupa Gazeteleri, 
The Times, Türkler. 

Abstract 

The rising press in modern times, and especially newspapers, 
started to follow and affect the events taking place in sates, in a national 
and international basis. European press started to affect people in the 
seventeenth century, and newspapers, developing in the eighteenth 
century, successfully pursued governmental affairs, communal 
developments and cultural, military and economical activities in the 
nineteenth century. Information, news, opinions and analyzes presented 
in publications, which came out daily, few days a week, weekly, few days 
a month and monthly, helped to shape public opinion. Such publications 
have made rulers work either easier or more difficult. Publications of 
European newspapers concerning the Ottoman administration had 
generally been negative and contained heavy critics and accusations.  In 

                                                 
∗ Doç. Dr., KSÜ. Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, e-mail: memyet@yahoo.com 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

120

order to fight against these ‘harmful’ publications, the Ottoman 
government attempted to prohibit them, deny allegations, and present 
their own views. 

Keywords: Ottoman State, Media, European Newspapers, The 
Times, The Turks. 

Giriş 

Bilgi, düşünce ve fikirlerin yazı ile anlatımı insanlık tarihinde çok eskilere 
dayanmaktadır.  Tarihin yazının bulunuşu ile başlatılması, yazılı materyallerin 
önemini açıklamaktadır.  İlk yazı Sümerler tarafından milattan önce 3500’lerde 
bulunmuş, kil tabletler üzerine kazınan yazı, Mısır’da papirüsler üzerinde kolay 
ve hafif hale gelmiş, Fenikeliler alfabe formunda yazıyı olgunlaştırmıştır.  Yazı 
uzun asırlar el ile çoğaltılarak yazılmış, Çin’de ilk ilkel baskı usulü keşfedilmiştir.  
Tahta harfler üzerine mürekkep dökülmesi ve onun üzerine kâğıdın bastırılması 
ile elde edilen baskı yöntemi 1440’larda Alman J. Gutanberg’in bu metodu 
geliştirerek, harfleri metalden, baskı işlemini de mekanik bir kol yardımı ile 
sürekli hale getirmesi ile modern matbaa doğmuştur.   

Yazı yoluyla halkın bilgilendirilmesi Roma imparatoru Julius Caesar (M.Ö. 
100—M.Ö. 44) zamanında önemli kayıtların devlet binalarına asılarak halkın 
bilgi edinmesine çalışması ile başlamıştır.   Rönesans döneminde tüccarların, 
bankacıların ve diğerlerinin yaptıkları işlerde birbirini bilgilendirmek üzere haber 
kâğıtları düzenlemeleri ile yazılı belgelerin haber ve bilgi değeri taşıması yolunda 
önemli bir aşama kaydedilmiştir.  On altıncı asır başlarında basılan ve günümüze 
kalan ilk gazete benzeri süreli yayınların yayınladığı Avrupa’da, on yedinci asırda 
gazete basımı gerçekleşerek süreç ileriye doğru ilerlemiş, on sekizinci asırda 
haftalık, haftada birkaç günlük ve günlük gazeteler devlet ve toplum hayatında 
etkili olmaya başlamıştır.  Gazeteler yanında coğrafya, doğa, tarih ve sportif 
içerikli dergiler yayın hayatında yer etmiştir.   

Günlük siyasî, ekonomik, kültürel ve askerî konularda gittikçe önem 
kazanan gazetelerin devlet ve toplum üzerindeki etkileri gelişerek devam 
etmiştir.  On yedinci asrın başlarında gazeteler “göreceli olarak olgunlaşmış batı 
basım kültürünün ürünü” olarak belirmişler ve “tüm Batı medeniyeti geleneğini 
şekillendirmeye” başlamışlardır.1  Venedik’te “halka son haberleri duyurmak için 
basılan mevkutenin fiyatı bir ‘Gazetta’ yani bir metelik” kabul edilmiş ve bu 
ifadeden günümüz “La Gazette” yani “Gazete” adı türemiştir.  En eski gazete 
1609 tarihinde çıkarılan ve bazı nüshaları günümüze kadar kalan haftalık 
“Relation” ile “Aviso” gazeteleri olmuştur.  Hollanda, Fransa, Almanya ve İsveç 
gibi ülkelerde gazeteler gittikçe yaygınlaşmıştır.  İngiltere’de 1702’de Daily 
Courant ile günlük gazetecilik başlamış; İngilizler kendi halkını “bilgilendirme, 
                                                 
1 Hana Barker, Press and The Public Sphere in Europe and America, 1760-1840, Cambridge, 
Cambridge University Pres, 2002, s. 1-3. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

121

eğlendirme ve tartışmalarını derinleştirme” yolunda önemli mesafe kat etmiştir.   
Basının artan önemine karşı, basına yönelik ilk sansürler de hükümet ve 
krallarca uygulanmaya başlanmıştır.  Prusya Kralı Büyük Frederich, “Basın 
özgürlüğü diye bir şey” olmadığını, ancak “basın utanmazlığı” olduğunu, buna 
karşı da şiddetli tedbirler alınmasını önermiştir.  İngilizler genellikle basın 
özgürlüğü taraftarı olmuşlar, John Locke’un da etkisiyle 1695’den itibaren 
sansürü tamamen kaldırmışlardır.2   

On sekizinci asır sonlarına doğru buhar gücü ile çalışan gemi ve trenlerin 
ulaşım alanında yarattığı hız, telgrafın keşfi ve kıtalararası telgraf hatlarının 
döşenmesi gazetecilik sektörüne son derece olumlu katkılar sağlamıştır.  Ülke 
içerisinde ve dışarısında haber değeri olan her şey kısa sürelerde gazetelerin 
sütunlarında yer ettiği gibi ülkenin ve kıtanın uzak diyarlarına gazetelerin 
dağıtımı az zaman içerisinde gerçekleşerek geniş halk kitleleri gazeteler yoluyla 
bilgilenmeye başlamışlardır.  Halkın fikirleri ve dünya görüşleri gittikçe aratan 
bir şekilde gazeteler tarafından şekillendirilmiştir.3  1830’da Fransız Kralı X. 
Charles’ın basına sansürü ağırlaştırması ve özgürlükleri kısıtlayan kararlar 
çıkarması duyulur duyulmaz gazetelerin manşetlerine taşınmıştır.  National, 
Moniteur ve Bulletin des Lois gibi gazetelerin büyük tepkisi ve halkı etkilemesi 
“hızlı ve geniş çaplı bir devrimi” doğurmuştur.  Kralın aldığı kararları sansürden 
öte varlıklarına ve mülklerine bir saldırı sayan gazete patronları ve gazeteciler bu 
kararlara karşı cesaret ve dayanışma içerisinde amansız bir karşı koyum 
başlatmışlardır.4   

Gazeteler devletlerin, siyasî partilerin ve halka ulaşmak isteyen her kişi ve 
gurubun dili olmuş, siyasî, ekonomik ve kültürel çıkar çatışmalarının 
sürdürülmesine katkıda bulunmuşlardır.  Avrupa ve Amerika’da on sekizinci asır 
sonlarına doğru günlük gazeteler olgun bir seviyede yayın hayatını sürdürmeye 
başlamışlardır.  Bu bağlamda İngiliz The Times gazetesi 1785’te başladığı yayın 
hayatını uzun asırlar sürdürme başarısını göstererek bu güne kadar gelmiş, 
yayınlandığı dönem için önemli bir arşiv değeri kazanmıştır.   

Tarihçiler için önemli kaynaklar arasına giren gazeteler, tarihçinin anlamaya 
çalıştığı olaylar hakkında zaman zaman kendi siyasî çizgilerine uygun yanlı, 
abartılı veya gizleyici bir üslup kullanmış olsalar da yazdıkları haber, yorum ve 
analizler önemli bilgiler içermektedir.  Gazetelerin olaylar hakkında bazen 
abartılı, yanlı ve görmezden gelici olmaları dahi tarihçinin olay hakkında bilgi ve 
                                                 
2 Orhan Remzi Yüregir, Gazete ve Gazeteci: Gazete Okuyucusunun Kitabı, Ankara, Mars 
Matbaası, 1969, s. 11-19; Mick Temple, British Press, Berkshire, GBR: Open University 
Press, 2008, s. 4-5. Yüregir’e göre Şair Milton 1644’te “Bir insanı öldürmek, şuurlu bir 
yaratığı yok etmek demektir.  Fakat değerli bir basılı yazıyı baskı altında tutmak bizzat 
şuuru yok etmektir” diyerek sansüre olan tepkisini belirtmiştir. 
3 Paul Fesch, Constantinople: Aux derniers jours d'Abdul-Hamid, New York, Leonox Hill, 
1971, s. 29. 
4 “History of the French Revolution of 1830,” London Journal, 7: 163 (April 1848), s. 78. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

122

görgüsünü geliştirmede önemli katkı sağlamaktadır.  Her ciddî gazete dönemi 
için birer arşiv niteliğindendir.  Tarihi olayların resmî çevrelerde, halk üzerinde, 
kurumlar arasında ve olayla ilgili tüm şahıslar üzerinde doğurduğu etki ve 
tepkileri anlamada gazetelerin haber, yorum ve analizleri son derece önemlidir.  
Her ne kadar resmî veya yarı-resmî gazetelerin haber ve yorumlarının devlet 
arşivlerinin açılması ve belgelerin ortaya çıkmasından sonra birinci el kaynak 
olma özelliğini yitirdikleri ve ancak özel gazetelerin yazdıkları “olayların ülkenin 
geniş çevrelerinde yaptığı etkileri ve uyandırdığı tepkileri” içermeleri nedeniyle 
birinci el kaynak olma özelliğini korudukları5 iddiasında bulunulmuş ise de her 
tür gazetenin tarihi olayların sıcaklığı içerisinde kaleme alınmış olması tarihçilere 
birçok ipucu veren birinci el kaynaklar olduğunu kabul etmeyi gerektirmektedir.   

Avrupa gazeteleri genellikle “özgür dünya”nın düşünce özgürlüğünü dile 
getirmede etkili bir seyir izlemekle gurur duyduklarını, hürriyet ve serbestliğin 
koruyucusu olduklarını iddia etmişlerdir.  Çoğunlukla resmî baskılardan uzak, 
hür teşebbüs sahibi gazete patronlarının malı olan gazeteler, her ne kadar 
hükümet ve belli siyasî ve çıkar gurupları ile işbirliğine giderek onların 
hizmetinde rol oynamış olsalar da, genellikle özerk yapılarını korumuşlardır.  
Yalnız bir nokta vardır ki o da modern Avrupa medeniyetinin gelişiminde 
önemli katkıları olan öncü ve girişimci kimselerin rolüdür.  Bu kimseler özel 
teşebbüs sahibi kimselerdir ki bunlar arasında şirket yöneticileri, fabrikatörler, 
kâşifler, gazete patronları, edebiyatçılar, şairler, ilim adamları ve benzeri birçok 
kimse yer almaktadır.  Bunların girişim ve çabaları genellikle devletler tarafından 
askerî, siyasî ve ekonomik olarak desteklenmiştir.  Bir bakıma özel girişimci ve 
öncü kimse ile devlet çıkarları gereği işbirliğine gitmiştir.  Bu da “resmî” ile 
“özel” arasındaki farkın bir oranda gözden kaybolmasına yol açmıştır.  Buradan 
hareketle Avrupa gazetelerinin “özel” ve “özerk” olmalarına rağmen resmî 
çevrelerden çok farklı bir tutum izlediklerini söylemek zordur.  Dış siyaset söz 
konusu olunca bu farkı görmek daha da zorlaşmaktadır. 

On dokuzuncu asır boyunca Avrupa basını Osmanlı Devleti içerisinde 
gelişen olayları geniş olarak konu etmiştir.  Batı ile Osmanlı ilişkisini, Batı’nın 
Osmanlı’ya bakışını sayfalarına taşımıştır.  Çoğu zaman bu taşıyış Batı ile Doğu 
arasındaki “güç, üstünlük ve değişik derecelerde hegemonya ilişkilerinin” ifadesi 
şeklinde ortaya çıkmıştır.  Batıda Doğu hakkında bilgi, izlenim, duygu ve 
düşüncelerin şekillenmesini Oryantalistlerin yazıları sağlamıştır. “Sadece 
Doğu’da olabilmenin” ve Batının gücünün himayesinde Doğuya gelenler 
Doğunun tarihi, arkeolojisi, kültürü, ırkları ve her alanında rahatlıkla kalem 
oynatabilmişlerdir.6  Osmanlı Devleti’nin Batıya tanıdığı kapitülasyon hakları, 
içine düştüğü zayıflık ve içerisinde yabancılara tanınan serbestlikler göz önüne 

                                                 
5 İzzet Öztoprak, Türk ve Batı Kamuoyunda Milli Mücadele, Ankara, Türk Tarih Kurumu, 
1989, s. VIII.  
6 Edward W. Said, Orientalism, New York, Vintage Books, 1979, s. 5-8. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

123

alındığında, batılı yazar ve çizerlerin Osmanlıya dair yazım alanındaki hareket 
sahaları oldukça geniştir.  Bu durumu iyi değerlendiren Avrupa gazeteleri on 
dokuzuncu asırda Osmanlı ile ilgili her türden yazılara yer vermişlerdir.   

Avrupa basınında Osmanlı kurum ve kuruluşları sürekli irdelenmiştir.  
Ticari ve ekonomik hayatta Osmanlı Devleti’nin “iyi niyet, tolerans ve 
misafirperverliği” övülmüştür.  Bir gazeteci Osmanlı Devletinin kuruluşundan 
beri ülkede “ticari yasaklamaların” görülmediğini aksine “ticarette sınırsız 
özgürlük” hâkim olduğunu yazmıştır.  Ticarette yasaklamaların olduğu yerlerde 
problemler ortaya çıktığını, buralarda ticaretin “sürekli tehlike ve alarm kariyeri” 
haline geldiğini belirten yazar, bu tür sıkıntıların Osmanlı’da görülmediğini iddia 
etmiştir.7 

Güçlü, üretken ve derin Alman araştırmacılarının Doğu hakkındaki 
bulgularına rağmen8 Almanların bu güçlerini pratiğe dönüştürmeleri zaman 
almıştır.  Avrupa basını içerisinde Fransız ve İngiliz basını daha etkili rol 
oynamıştır.  Bunda Fransa’nın siyasî olduğu kadar, edebî ve kültürel üstünlüğü 
önemli iken, İngiltere’nin uluslararası askerî ve siyasî üstünlüğünün etkisi 
görülmüştür.  Her iki devlet de on dokuzuncu asır boyunca bazen -Napolyon 
Bonapart’ın Mısır işgali (1798-1801), Navarin baskını (1827), Cezayir’in işgali 
(1830), İngiltere’nin Kıbrıs ve Mısır işgalleri yanında Ermeni meselesindeki 
tutumu, vb. hallerde- Osmanlı ile ters düşerken, diğer zamanlarda genellikle iyi 
ilişkiler içerisinde olmuşlardır. Avrupa gazeteleri ülkelerinin Osmanlı ile siyasî 
ilişkilerine bağlı bir şekilde Osmanlı hakkındaki haberlerini övgüsel veya yergisel 
olarak vermişlerdir.  İyi ilişkiler sırasında çoğunlukla daha az eleştirel ve suçlayıcı 
yazılar yer alırken, ilişkilerin düşmanca olduğu dönemlerde acımasız eleştirileri 
ve saldırgan yazıları sütunlarına taşımışlardır. Ancak bir nokta vardır ki Avrupalı 
gazetecilerin Osmanlıya karşı önyargılı ve taraflı ruh halleri bir yana bırakılırsa, 
bu kimselerin Osmanlı ile bağlarının olmaması, dışarıdan kimseler olmaları 
nedeniyle yazılarında tarafsızlık anlayışı çerçevesinde bir değer de oluşmuştur. 

On dokuzuncu asırda Avrupa basınını yükselişini sürdürerek, kamuoyunu 
yönlendiren dördüncü bir güç haline gelmeyi başarmıştır.  Avrupa basın yoluyla 
ekonomik, sosyal, kültürel, ticari, siyasî ve askerî alanlarda, gerek kıta ve gerekse 
de dünya ile ilgili geniş ve güncel bilgilere ulaşabilmiştir.  “Bilgi güçtür” 

                                                 
7 David Ross, Opinions of the European Press on the Eastern Question, London, 1836, s. 3-9.  
Yazara göre küçük miktarda gümrük resmi ödendikten sonra her türden ürün rahatlıkla 
Osmanlı pazarlarına girebilmektedir.  Ekonominin ve üretilen ürünlerin her türlüsü 
Osmanlı ülkesinde ticaret imkânı bulabilmektedir. Yabancıları korumak için 
kapitülasyonlar çerçevesinde ticari haklar yanında hukuki haklar tanınması Osmanlı’nın 
antik Yunan ve Roma’da dahi görülmeyen benzerine az rastlanır bir cömertliğinin ve 
misafirperverliğinin göstergesi idi.  “Misafirperverlik Türkiye’de adına yakışır şekilde 
geniş ve asil” idi. 
8 Ross, Opinions of the European Press on the Eastern Question, s. xxii-xxiii. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

124

anlayışından yola çıkarak bu bilgilenme Avrupalıya kendi ülke ve kıtaları kadar, 
başka ülke ve kıtalar hakkında yorum yapma ve karar verebilme gücünü 
kazandırmaya başlamıştır.  Avrupa resmî ve siyasî çevreleri kadar halk da uluslar 
arası ilişkilerde hükümetlerini etkileyecek bir kamuoyuna sahip olmuş, 
hükümetlerin basını yönlendirmeye çalıştığı kadar, basının yarattığı kamuoyu 
hükümetleri yönlendirmeye veya en azında etkilemeye başlamıştır.   

Avrupa basınının, özellikle İngiltere’de yayınlananların, Osmanlı çıkarlarına 
arka çıkar bir vaziyet aldığı dönemlerden birisi 1830’lardır.  Bu dönemde 
Mehmet Ali Paşa ayaklanmasına karşı çaresiz kalan Osmanlı Devleti’nin büyük 
devletlere müracaatla destek istemesi, Mehmet Ali yanlısı Fransızların, konunun 
ciddiyetini kavramada yetersiz kalan İngilizlerin desteği reddetmesi ve ancak 
“ezeli düşman” Rusya’nın destek vermesi sonucu oluşan atmosferde Rusya’nın 
kazandığı siyasî, diplomatik ve askerî avantajlar İngilizleri ürkütmüştür.  
İngilizler kendi ekonomik ve emperyalist çıkarlarının tehlikede olmasından 
korkarak Osmanlı ile yakınlaşma yolları aramaya başlamıştır.  Dönemin dışişleri 
bakanı Lord Palmerston konunun araştırılması için İstanbul’a David Urquhart’ı 
göndermiştir.  Urquhart’ın uzun yıllar Osmanlı ülkesinde araştırma, inceleme ve 
gözlemleri sonucu kaleme altığı yazılar, yayınladığı gazeteler ve kitaplar 
İngiltere’nin Osmanlı hamiliğine yanaşmasına yardımcı olmuştur.  Urquhart, 
Türk boğazlarına yerleşecek ve burasını kontrol altına alacak bir Rusya’nın 
İngilizlerin Akdeniz ve Hint ticaretine zarar vereceği tezinden yola çıkarak, bir 
an önce İngiliz donanmasının Kara Deniz’e gönderilerek hem Kafkaslarda ve 
hem de Karadeniz’de Rusya’ya karşı mücadele edilmesini önermiştir.  Önerisi 
kabul edilmeyince İngiltere’ye dönmüş ve kalemiyle İngiltere’nin Osmanlı 
yanında Rusya’ya karşı işbirliği yapmasını destekleyen yazılar yazmıştır.  Bu 
amaçla Portfolio adında bir gazete yayınladığı gibi İngilizlerin önde gelen 
gazetelerinden The Times, The Standard, The Mornign Chronicle ile süreli 
yayınlarından The Edinburg Review, The Quarterly Review dergilerini kendi görüşleri 
doğrultusunda yayınlar yapmaya ikna etmiştir.9  Osmanlı Devleti aleyhtarı 
kaleme alınan kitapları eleştiren The Quarterly Review makaleleri uzun süre 
Türklerin Batı’da daha doğru anlaşılması için yazılar yayınlamıştır.  “State and 
Prospects of Turkey” adlı makalede derginin yazarı “Halkın Türk 
İmparatorluğu’nun şartları ile ilgili bilgilerini tam geliştirmeden onlarla tam 

                                                 
9 G. H. Bolsover, “David Urquhart and the Eastern Question, 1833-1837: A Study in 
Publicity and Diplomacy,” The Journal of Modern History, viii/4 (December 1936), s. 457. 
Urquhart’a göre İngiltere her yıl Rusya’dan 4 milyon pound ithalat yapmakta, buna 
karşılık 2.3 milyon poundluk ihracat yapabilmektedir.  Osmanlı Devleti ile ise 2.7 
milyonluk ihracat ve 800 bin poundluk ithalat yapmaktadır.  Türkiye ile ekonomik 
ilişkilerini geliştirecek ve ithalatını artıracak olursa Türkiye’nin zengin olacağını, Türk-
İngiliz dostluğunun da kurulacağını bu sayede Rusya’nın güneye inmesinin önünün 
alınacağını savunmuştur.  Ayrıca Türkiye’nin reformlar yoluyla “güçlü ve sağlıklı” bir 
devlet olacağına inanmıştır. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

125

karşılaşmanın mümkün olamayacağını” vurgulamıştır.10  Dönemin İngiliz basını 
Osmanlı Devleti’nin çöküntü içerisinde olduğunu kabul etmekle birlikte 
Rusya’nın bu çöküşte doğacak boşluğu doldurmasının İngilizlerin 
müstemlekelerinde, özellikle Hindistan’da ciddi kayıplara yol açacağını 
kabullenmiştir.  Çöküşü önlemek için de İngiltere’nin gerekirse askerî tedbirlere 
başvurabileceğini savunmuştur.11  

Avrupa’da Osmanlı aleyhtarı gazetelere ve yayınlara, Osmanlı’dan 
ayrıcalıklar elde eden veya bağımsız devlet olan Balkanlı milletlere ait olanlar da 
eklenmiştir. 1880’lerde sadece Belgrad’da birçok Sırp gazetesi Türk hâkimiyetine 
karşı eski düşmanlıkları canlı tutan yayınlar yapmaktaydı.  Diğer taraftan “Güçlü 
ve çalışkan” Bulgarlar büyük bir gayretle kendilerine gelecek hazırlamaktaydı.12 

Avrupa basınının Osmanlıya yönelik tutumu geleneksel Avrupa ön 
yargılarından tam sıyrılamamışlığın gölgesinde kalmıştır.  Türklerin asırlarca 
Avrupa kıtasında geniş topraklar üzerinde mülkleri ve siyasî hâkimiyetleri olsa 
da Avrupa’da yabancı gibi görülmesi ve bunun bir “sorun” olarak algılanması 
basının Osmanlı hakkındaki yazılarında kendisini hissettirmiştir.  Çoğunlukla 
Osmanlı aleyhtarlığı içeren yazıların yanı sıra Türkleri yakından tanıyan ve 
Osmanlı ile olumlu politikalar izleyen ülkelerin basınında daha az ön yargılı ve 
olumlu yazılar da yayınlanmıştır. Osmanlılar kendileri hakkında çıkan ve 
özellikle karalama siyasetine alet olan batı basınına karşı yasaklamalar, 
düzeltmeler ve kendi kalemlerini oluşturma yollarına gitmiştir.  Avrupa basınına 
karşı belki en güçlü cevap Osmanlı ülkesinde gazeteciliği geliştirmek, gazetecilik 
önündeki engelleri kaldırmak ve basın yoluyla ülke meselelerini halka olduğu 
kadar Avrupa kamuoyuna da sunacak olgun bir yayıncılık anlayışı yaratmak 
olabilirdi. Fakat Osmanlı gazeteciliği geri kalmıştı.  1860’lara kadar resmî 
Takvim-i Vekayi ile yarı resmî Ceride-i Havadis çıkarılabilmişti.  Bunların tirajları 
sınırlı sayıda kaldığı gibi, 1860’larda yaygınlaşan gazetecilik de sansür, baskı ve 
kısıtlamalar ile doğal gelişimini tam sağlayamasa da II. Abdülhamit devri sıkı 
kontrol, sansür ve yasaklama devri olmuştu. 

Osmanlı Devleti’nde ilk gazetecilik girişimi Fransız olağanüstü elçi M. 
Verninhac’ın III. Selim devrinde Fransa’dan getirdiği gazete benzeri bir gazete 
çıkarmaya çalışması ile gerçekleşmiş, ancak düzenli bir yayın sürecine 
girilememişti. Ülkede gerçek gazeteciliğin gelişimi bir Fransız olan M. Alexander 
Blacque’e borçluydu. İzmir’de 1825’te Spectateur de L’Orient gazetesini çıkaran 
Blacque, gazetenin ismini Courier de Smyrne’ye çevirerek düzenli çıkmasını 
sağlamıştı. “Tüm Avrupa gazeteleri kör bir heyecanın haykırmasıyla Yunan 
ayaklanmasını alkışlayıp, tüm dünyanın Türklere karşı haçlı seferine çıkması 
                                                 
10 “Papers Relating to Administrative and Financial Reforms in Turkey, The Quarterly 
Review, 3: 222 (April, 1862), s. 358. 
11 Ross, Opinions of the European Press on the Eastern Question, s. vi-ix.  
12 Fesch, Constantinople: Aux derniers jours d'Abdul-Hamid, s. 12-20. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

126

düşüncesini kışkırtırken, Courier de Smyrne tek başına Babıâli’nin hak ve 
çıkarlarını savunmuştu.”13  Sultan II. Mahmut tarafından İstanbul’a çağrılan 
Blacque 1831’de burada önce Fransızca Moniteur Ottoman’ı çıkarmıştı.  Daha 
sonra adeta bu gazetenin Türkçesi olan Takvim-i Vakayi’yi çıkarmıştı.  Gazeteye 
büyük önem verilmiş, Blacque’in danışmanlığında, imparatorluk tarihçisi 
(vakayinüvist) gözetiminde, özel bir gurubun çalışması ile çıkarılmaya 
başlanmıştı.  Gazete Avrupalı bazı delegelerin entrika ve eleştirilerine rağmen II. 
Mahmut’un iradeli tutumuyla yoluna devam etmişti.  Bu arada İzmir, İstanbul 
ve imparatorluğun başka yerlerinde Fransızca ve yerel dillerde gazeteler 
çıkarılmış, bunların sayısı 30-40’ı bulmuştu.  Ceride-i Havadis 1840’ta diğer bir 
Türkçe gazete olarak yayın hayatına başlamıştı.  Ubicini’ye göre gazetelerin 
görevi “Türkiye’ye karşı dürüst” olmaktı.  “Yanlışları kapatmak, hayalleri 
desteklemek, doğruları eğmek” yerine “Türkiye’nin yanlışlarını ve bu yanlışların 
nedenlerini dürüstçe ortaya koyarak onu yeniden güçlendirmek, kamuoyunu 
yanlış yönlendirmek yerine aydınlatmak” idi.  Ancak bu yolla “Türkiye korunup 
yeniden restore” edilebilirdi.14   

II. Mahmut’un yenilikleri ve çabaları varlığını koruyarak, imparatorluğun 
değişimine yol açmış, yenileşme çabaları onun ölümünden sonra da devam 
etmiştir.15  Sultan Abdülmecit ve Abdülaziz dönemlerinde gazete çıkarımı 
yaygınlaşmış, 1866’da sadece İstanbul’da çıkarılan gazete sayısı 36’ya ulaşmıştır.  
Bunların dışında İstanbul’da dört Fransızca, bir Almanca, bir İngilizce ve bir 
İtalyanca gazete çıkarılmıştır.  Hükümet taşrada da önemli vilayet merkezlerinde 
birer gazete çıkarılmasını desteklemiştir.16 

Avrupa Gazetelerinin Osmanlı Devleti Hakkındaki Yayınlarının 
Değerlendirilmesi 

Batılı gazetecilerin ve gazetelerinin Osmanlı lehinde veya aleyhindeki yazı 
ve yorumlarının şeklini ve yönünü çoğunlukla Osmanlı Devleti’nin iç ve dış 
ilişkilerinde izlediği siyasî anlayış belirlemiştir.  Osmanlı siyaseti içeride 
azınlıklara, dışardan da Avrupa ekonomik, siyasî, politik ve kültürel isteklerine 
uygun ise genellikle lehte yazı, yorum ve analizler yapılmıştır.  Ancak içeriden ve 
dışarıdan gelişen olaylara yönelik hükümetin aldığı karar ve gösterdiği 
davranışlar azınlıklara ve Avrupa devletlerinin çıkarlarına dokunduğunda 
çoğunlukla aleyhte yazılar yazılmıştır.  Bu bağlamda 1848 Macar Mülteciler 
                                                 
13 M. A. Ubicini, Letters on Turkey: An Account of the Religious, Political, Social and Commercial 
Condition of the Ottoman Empire; the Reformed Institutions, Army, Navy, translated by Lady 
Easthope, London: John Murray, 1856, s. 246-247. 
14 Ubicini, Letters on Turkey, s. 247-253. 
15 A. Ubicini, La Turquie Actuelle, Paris: Librarie de L. Hahette, 1855, s. i-ii.  
16 Fesch, Constantinople: Aux derniers jours d'Abdul-Hamid, s. 33-35.  Yazar’a göre 
Abdülaziz’in saltanatının sonuna doğru İstanbul’da 47 gazete çıkarılmaktaydı.  Bunların 
13’ü Türkçe, biri Arapça, 9’u Grekçe, 9’u Ermenice, 3’ü Bulgarca, 2’si Yahudice, 7’si 
Fransızca, 2’si İngilizce ve birisi Almanca idi. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

127

Meselesi, 1853-1856 Kırım Harbi, 1856 Islahat Fermanı ve 1876 Kanun-u 
Esasi’nin ilanı gibi olaylar hakkında genellikle olumlu yayınlar yapılırken, 1875 
dış borç bunalımı, 1876 Bulgar Ayaklanması ve 1895-1896 Ermeni olayları 
sırasında ise aleyhte yazılar ağırlık kazanmıştır.  Bu yazılar Avrupa devletleri 
içerisindeki siyasetin şekillenmesinde de etkili olmuştur.  Liberal (The Whig) 
Gladstone’un Bulgar Ayaklanması sırasında Osmanlı aleyhtarı ve Türk 
düşmanlığı içeren yazıları sayesinde halkın büyük kısmı Liberallere meylederken, 
Rusların İstanbul yakınına kadar gelerek Osmanlı başkentini tehdit etmelerine 
karşı Disreali’nin Muhafazakar (The Tory) hükümetinin aldığı önlemler ve 
sonradan Berlin Anlaşmasında İngilizlerin istediklerini elde etmesi Muhafazakar 
kesimin kendi ülkelerinde daha fazla oy ve popülarite kazanmasını sağlamıştır.17 

Urquhart’ın Türkiye ve Onun Kaynakları başlıklı eseri Osmanlı “toprak 
bütünlüğünün korunması” fikrini destekleyip, batıda “merkeziyetçi” idarelerin 
bireylerin ve toplulukların her türlü ihtiyacını göz ardı ederek tek tip 
uygulamalara maruz bırakmasının aksine Osmanlı Devleti’nde her kesimin 
kendi değerleri içerisinde saygı gösterildiğini yazması18 batı kamuoyunu 
yeterince etkilememiştir zira batıda yazılanların büyük kısmı Osmanlıya yönelik 
önyargılarla kaleme alınmıştır.  Azınlıkların Osmanlı Devleti’ne karşı 
başkaldırısının önemli nedenlerinden birisi batı basınında yayınlanan yazılar ve 
bu yazılara inanan kesimlerin dağarcığında şekillenen düşüncelerdir ki bu 
düşünceler ayaklanmalara ve ayrılıkçı fikirlerin eylem sahasına inmesine yol 
açmıştır.  Her fırsatta Türkler ile Hıristiyanlar arasında bağ kuran yabancı 
yazarlar çoğunlukla Hıristiyanların “daha üretken” ve “daha medenî” olduğu 
iddiasını tekrarlamıştır.  Osmanlı idaresi altındaki Hıristiyanların “Türk 
boyunduruğundan” kurtarılması düşüncesini yaymışlardır.  1885’teki bir makale 
Balkanların geleceğinin Bulgarlar elinde olduğunu iddia etmiştir.19 

Osmanlı Devleti aleyhtarı Avrupa basınının yayınlarına yönelik tepkiler 
vakanüvislerin kalemlerine yansımıştır.  1845’te oldukça ciddî ve yerinde bir 
davranışla imar meclisleri oluşturulmaya çalışılırken, Avrupa gazetelerinden Pres 
nâm gazetenin bu husustaki yazısı “şâyân-ı dikkat” olmuştur.  Gazete imar 
meclisleri ile ilgili çalışmaları “komedya” olarak nitelemiştir.  Yapılan işleri “şark 
usûlü çok laf az iş” olarak ilan etmiş, mübalağalı bir durum olarak göstermiş ve 
Avrupalı elçilerin bunlara karnının tok olduğunu belirtmiştir.  Bu durum Avrupa 
gazetesinin Osmanlı hükümetince alınan kararları ve çalışmaları ciddiyetten uzak 
görmesi yanında iyi şeyler yapılmasını baltalama çabaları olarak görülmüştür.20 

                                                 
17 “The Newspapers for April 1880,” Quarterly Review, 149: 298 (April 1889), s. 560.  
18 Ross, Opinions of the European Press on the Eastern Question, s. 11-13. 
19 Edward Channing, “Bulgaria and Bulgarians,” Science, volume 6, no. 140 ( October 9, 
1885), s. 303-306. 
20 Ahmed Lûtfî Efendi, Vak’anüv’is Ahmed Lûtfî Efendi Tarihi, cilt 6, 7, 8, İstanbul: Tarih 
Vakfı-Yapı Kredi Yayınları, 1999, s. 1209-1210. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

128

Osmanlı Devleti ulusal, azınlık, yerel ve yabancı gazetelerde yazılanlar 
hakkında her zaman hassasiyetini göstermiştir.  Basının hükümet, kurumlar ve 
hükümet işleri ile ilgili yanlış ve zararlı yönlerini önlemeye çalışmıştır.  Bu 
amaçla 1867’de dışişleri bünyesinde bir Matbuat Büro’su açılmıştır.  Her ne 
kadar bu dönemde basına yönelik sansür uygulanması eleştirilmişse de basının 
da sorumsuz ve haksız yazıları yayınlaması olması-gereken doğruları 
zedelemiştir.  Girit ayaklanması nedeniyle Rum ve Ermeni gazetelerinde 
hükümet karşıtı yazılara rastlandığından bu tür yazıları yazanlar hakkında 
işlemler yapılmıştır.  Basına sansür uygulamaları sıkılaştırılmış, basına yönelik 
“keyfi yönetim uygulanırken, tedirgin etme eylemleri de uç noktasına” varmıştır.  
Basının hükümeti övmesi istenmiş hatta bunun için baskı yapılmıştır.21  Gerek 
ülke basınında ve gerekse de Avrupa basınında hükümet için zararlı sayılan 
yazıların yazılmasına karşı önlemler alınmaya çalışılmış, özellikle Abdülaziz’in 
son zamanlarında ve II. Abdülhamit devrinde, aydınlatıcı bilgi yayınlama, 
yalanlama, sıkı sansür, baskı ve kalemleri satın alma politikaları izlenmiştir.  II. 
Abdülhamit Avrupa basınının önde gelenlerine “pek çok abone yazılmak yahut 
aksiyonlarını satın almak yoluyla” kendisi aleyhinde yazılar yazılmasını 
engelleme yoluna gitmiştir.  Bu gazeteler arasında The Times, Le Temps, Kölnische 
Zeitung, Chicago Tribune, Neue Freie Presse ve Journal de Débats gazeteleri yer 
almıştır.22   

Avrupa gazeteleri Osmanlı iç işlerini ve idarecilerini kendi ülke çıkarları 
doğrultusunda değerlendirmiştir.  1876’da ülke içerisinde ve dışarısında siyasî, 
ekonomik ve sosyal içerikli sıkıntıların arttığı bir dönemde Rus gazeteleri “Rus 
yanlısı” Mahmut Nedim Paşa hakkında olumlu yazılar yazarken, Rus çıkarlarına 
karşı gördükleri Mithat Paşa aleyhinde “sütunlar dolusu” yazılar yazmış,  
“Mithat” ismi dahi Rusya’da kötülenir olmuştur.  Ruslar bu dönemde Hersek 
ayaklanması ile ilgili her türlü telgraf ve haberi gazetelerinde abartılı bir şekilde 
verirken,  Türklerin, hemcinsleri olan Slavları katlettiği yalanları ve iftiraları Rus 
gazetelerini baştanbaşa doldurmuştur.  Rusların bu derece Osmanlı aleyhtarı 
olmasında kendi içlerinde “Nihilist” gurup olarak ortaya çıkan ve Rusya’da 
ihtilallar planlayan militan örgütlerin verecekleri zararı en aza indirmek, iç 
meselelerini “Doğu Meselesi” ile örtmek amacı yattığı iddia edilmiştir.23 

Rus Novoye Vremya gazetesinin 1880’de İngiliz Liberal hükümetinin seçimi 
kazanarak Gladstone’un başbakanlığa gelmesi ile ilgili kaleme aldığı makale, 
Osmanlı ülkesindeki yönetim, azınlık ve dış ilişkiler ile ilgili yabancı görüşlerini 
                                                 
21 K. Yust, Kemalist Anadolu Basını, hazırlayan Orhan Koloğlu, Ankara, ÇGD Yayınları, 
1995, s. 8.  Yust’a göre bu dönemde din adamları da basına karşı tavır koymuş, “İslam 
dini ve Kur’an’nın elle yazılmayıp, basma olan kitap ve gazeteleri haram ilan ettiğine dair 
halkı inandırmaya çalışmıştır.” 
22 Öztoprak, Türk ve Batı Kamuoyunda Milli Mücadele, s. 5-6. 
23 Ahmet Saib, Nereye Gidiyoruz?: Mazi Hal ve İstikbâl, İstanbul, Gayret Kütüphanesi, 
1327, s. 183. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

129

ve yabancıların bu konuda kendi aralarındaki rekabeti yansıtması bakımından 
önemlidir.  Gladstone’un seçilmesi Balkanlı milletlerce coşku ile karşılanmış ve 
kutlanmıştır. Gazete Panslavizm için olumlu gördüğü seçimin sonucunu, 
Gladstone’un Avusturya’nın Balkanlardan uzak durmasını istediğini, Rusya’nın 
da İngiltere’nin Balkanlarda elini çekmesini beklediğini yazmıştır.  Her ne kadar 
Gladstone’un hükümetinin “Doğu sorununun” çözümü için Rusya ile iyi ilişkide 
olacağı sanılsa da İngiliz çözüm önerilerinin “yabancı” olduğunu, Rusya’nın 
Balkanlardaki işlevinin “Slavlıktan” kaynaklandığını, İngiliz “tatlı sözlerinin” 
veya Alman “kandırmalarının” Slavlar için önem taşımadığının altını çizmiştir.  
Balkanlarda Rusya’nın tek başına “Türk boyunduruğuna” karşı mücadele ettiğini 
iddia etmiştir.24  

27 Kasım 1868 tarihli Pall Mall Gazette Bulgar kilisesinin kurulmasına dair 
geniş bir haberi sütunlarına taşımıştır.  Burada Türklerin ya Bulgar milletinin 
sadık kalmasını sağlamak ya da Yunan “resmî” dinî çevrelerinin işlevini 
sürdürmelerine müsaade etmek seçenekleri ile karşı karşıya kaldığını ve sonunda 
Bulgarların isteklerini yerine getirmek zorunda olunduğu belirtilmiştir.  
Bulgarların küstürülmesinin Osmanlıların Avrupa’daki topraklarından 
“atılmasına” yol açabileceği vurgulanmıştır.25  22 Mart 1878 tarihli nüshasında 
ise Ayastefanos anlaşmasını konu edinen gazete, “sanılanın aksine maddelerin 
oldukça ağır” olduğunu, gerçek bir değerlendirme ile “Babıâli’yi Rusya’nın 
gerçek vassalı” haline dönüştürdüğünü, Bulgarların kendi prenslerini seçene 
kadar “tamamıyla Ruslaştırılacağını,” Girit, Teselya ve Epir’in gelecekteki 
yapısının ne olacağına dair kararların buralarının Rus işgaline uğramadığı halde 
Rus istekleri doğrultusunda anlaşmaya katıldığını, Ermenilere yönelik alınan 
kararın Küçük Kaynarca Anlaşmasından (1774) beri Rusların “Hıristiyanları 
koruma” politikalarını sürdürmelerinin bir sonucu olduğunu vurgulamıştır.26  
Gazete izleyen günlerde yoğun olarak Rusya’nın yeni kazanımlarını, İngiltere’nin 
bölgedeki çıkarlarını, Osmanlı Devleti’nin parçalanmasını ve Osmanlı 
azınlıklarının durumunu konu alan yazılara yer vermiştir.   

Ruslar Avrupa kamuoyunu kendi tarafına çekerek, Osmanlı üzerindeki 
emellerini gerçekleştirme yolunda sürekli olarak medyayı kullanmışlardı.  “Rus 
matbua’âtı hakkımızda hâtır ve hayale gelmez müfteriyât neşr” etmişti.27  
Balkanlarda görev yapan Osmanlı memurları ve amirler sürekli takip ediliyor, 
bunların en ufak içtihadı, özellikle de kendi siyasetleri aleyhine gördükleri 
icraatları ağır eleştirilere maruz kalıyordu.  Sancak dâhilinde Hıristiyanlara baskı, 
bazılarını İslam’a döndürmekle suçlanan Tultça sancakbeyi İsmail Kemal Bey 
aleyhinde karalama yazıları Fransızca gazete Courrier d’Orient’e geniş yer 
                                                 
24 “The Newspapers for April 1880,” Quarterly Review, 149: 298 (April 1889), s. 568-569. 
25 Pall Mall Gazette, 27 November 1968. 
26 The Pall Mall Gazette: An Evening Newspaper and Review, 22 March 1878. 
27 Ali Reşat Bey, On Sekizince ve On Dokuzuncu Asırlarda Tarih-i Umumî ve Osmanî, 3. 
Kitap, İstanbul, Mektebi-i Mülkiye Matbaası, 1336, s. 145. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

130

tutmuştu.  İsmail Bey gazeteye karşı dava açmış, fakat görevinden de istifa 
etmek zorunda kalmıştı.28  Sadrazam Âli Paşa’nın deyimiyle Ruslar “riyâkar ve 
müzevirâne kelimeler ile hem Osmanlı Hıristiyanlarını ve hem de gerçek 
durumu bilmeyen ve politikalarda pislik menbaı olan gazetelerden öğrenen 
milyonlarca Avrupa halkını devlet-i aliyye aleyhine” döndürmeye çalışmışlardı.29  
Osmanlı Devleti 1875 ve 1876’da Bosna-Hersek ve Bulgar Ayaklanmaları ile 
Balkanlarda bunalım yaşarken, Rus basını, “özel organize edilmiş Slav 
Komitelerinin Hıristiyanların acılar çektiğine dair topladığı ve sağladığı” yayınlar 
ile Rusya’nın Osmanlı Devletine yönelik sert politika izlemesine yol açmıştı.  
Rus gazeteci Prince Meshcherskii Sırbistan’da Türklere karşı savaşan Rus 
gönüllüleri övmüş, bunları “Slav idealleri ve özgürlüğü” için “kendilerini kurban 
eden” kimseler olarak nitelemişti.30  Panslav bir gazete olan Russkii mir 
Bulgarları “savaşta tüm beklentileri aştıkları” için selamlamıştı.31  İngiliz Daily 
News muhabiri MacGahan’ın Bulgar ayaklanmasını yerinde inceleyerek, 
gördüklerini gazetede yayınlaması ile İngiltere’de Osmanlı aleyhinde geniş çaplı 
bir nefret uyanmış, İngiliz devlet adamı Glatstone Osmanlılara yönelik ağır 
ithamlarda bulunmuştu.32  Bir Osmanlı tarihçisine göre Bulgar ayaklanması ile 
ilgili Daily News ve diğer Avrupa gazetelerinde çıkan mübalağalı yazıların 
gerisinde yanlı kaynaklar yatmaktaydı.  Robert Kollejinde Bulgarca öğretmeni 
olan bir Bulgar’ın Daily News gazetesine verdiği mübalağalı ve yanlı anlatımlar 
ayaklanmanın batıda Osmanlı aleyhine yorumlanmasına yol açmıştı.33 

Batılı gazetelerin yazıları arasında tarihçinin bakış açısını etkileyebilecek 
yazılar her zaman yer almıştır.  The Times gazetesinin 14 Eylül 1879 tarihli ve 
Osmanlı ile Rusya ve Avrupa devletlerinin dış ilişkilerini açıklayan yazısında, 
Osmanlı-Rus ilişkilerinin bir özeti verilmiştir.  Buna göre Rusya’nın Osmanlı 
Devleti’ni bölmek, parçalamak ve Avrupa’dan atmak politikası “eski, popüler ve 
tutku dolu” olarak gösterilmiştir.  1807’de I. Aleksander ile Napoleon Bonapart 

                                                 
28 Sommerville Story (editör), The Memoirs of Ismail Kemal Bey, London, Constable and 
Copmany Ltd., 1920, s. 85-87. 
29 Ahmet Rasim, Osmanlı Tarihi, cilt 4, İstanbul, Hikmet Neşriyat, 2000, s. 487. 
30 David MacKenzie, “Russian Views of the Eastern Crisis, 1875-1878,” East European 
Quarterly, 13:1 (Spring 1979), s. 1.  Rus gazeteci Meshcherskii’ye göre Sırplar kültürlü 
kimseler olsa da “dinden uzak, cesaret, vatanperverlik ve idealizmden” yoksun 
kimselerdi.  Sırp politikası “bir üzgün komedi” idi ve Sırp parlamentosu Avrupa 
parlamenterliğinin bir “parodisi” idi. 
31 MacKenzie, “Russian Views of the Eastern Crisis, 1875-1878,” s. 18. 
32 Sommerville Story (editör), The Memoirs of Ismail Kemal Bey, London, Constable and 
Copmany Ltd., 1920, s. 124-125. 
33 Ali Reşat Bey, On Sekizince ve On Dokuzuncu Asırlarda Tarih-i Umumî ve Osmanî, 3. 
Kitap, s. 143-144.  Batı basınının abartılı ve Osmanlı aleyhtarlığı dolu yazıları Batıda 
Osmanlıya karşı duyguları kabartmıştır.  Ruslar, İngilizler ve diğerleri Bulgarların 
katledildiği konusunda abartılı açıklamalar yaparken, Türklerin maruz kaldığı sıkıntıları 
ve kayıpları görmezlikten gelmişlerdir. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

131

dünyayı paylaştıklarında Balkanlar Rusya’nın hissesine düşmüştü.  İstanbul’un 
alınması ise ancak Fransa’nın izni ile mümkün olacağı anlaşılmıştı.  I. Nikola iki 
defa bu politikayı gerçekleştirmek istemiş ve bu sefer Fransa kadar İngiltere’nin 
de iznine ve anlayışına muhtaç olunduğunu görmüştü.  II. Aleksander ise 
Osmanlı Devleti’ni yıkma politikasının gerçekleştirilebilmesi için tüm 
Avrupa’nın müsaadesinin gerektiğini kabul etmişti.  Türk İmparatorluğunu 
ortadan kaldırmak için Rusya’nın diğer bir yöntemi 1814’te başlayarak “sessizce 
ve en aktif biçimde” Balkanlı toplumları “bağımsızlaştırma” metotları izlemek 
olmuştur.  Ruslar bu politikalarına “resmî gerekçe” olarak “Müslüman 
hoşgörüsüzlüğüne karşı Hıristiyan dinini koruma” iddiasını ileri sürmüşlerdir.  
1840’tan sonra ise dinî iddialarla aynı derecede “millî bağımsızlıkları” 
destekleyerek Osmanlı Devleti’ni parçalamak istemişlerdir.  Hatta daha ileri 
giden Ruslar “batı medeniyetini doğu baskısı ve boyunduruğundan” koruma 
iddiasında bulunmuşlardır.34   

Osmanlı tarihinin ince detaylarının anlaşılmasında ve bazı noktaların açığa 
kavuşmasında katkı sağlayan batılı gazeteler ekonomik konulara da geniş yer 
vermişlerdir.  Pall Mall Gazette’in 14 Ağustos 1879 tarihli nüshasında Kıbrıs 
gelirleri konu edilmiştir.  Sir Greorge Kellner’in memorandumunda dile getirdiği 
gelirlerin yıllık toplamının 178.000 pound olduğu, daha iyi bir düzenle bu 
miktarın 200.000 pounda çıkarılabileceği belirtilmiştir.  Adadaki İngiliz işgal gücü 
ve idaresinin toplam yıllık giderinin 49.000 pound olduğu kaydedilen yazıda, 
geriye129.000 pound kaldığı ve bunun da, Türklerin 150.000 pound gelir 
beklemesinin aksine 100.000 poundunun Osmanlı Devleti’ne haraç olarak 
verilmesi gerektiği belirtilmiştir.  Geri kalan paranın adanın sulama ve diğer 
iyileştirme faaliyetlerine harcanmasının doğru olacağı kaydedilmiştir.35 

Osmanlı devlet adamları ve siyasî çevrelerinin dünyadaki gelişmeler 
hakkında gösterdikleri tavırları anlamada basın önemli ipuçları vermektedir.  Bu 
bağlamada 1907 tarihli İngiliz-Rus anlaşmasının İstanbul’daki etkilerini dile 
getiren 2 Ekim 1907 tarihli The Times gazetesi, anlaşmanın yapıldığı dönemde 
Osmanlı devlet adamları arasında anlaşma maddelerinin direkt olarak Osmanlı 
Devleti’ni ilgilendiren ve etkileyen maddeler olabileceği kaygısı taşıdığını, 
anlaşma metninin İstanbul’a ulaştıktan sonra ise bu kaygıların kaybolduğunu, 
ancak anlaşmanın son haline hiçbir gerçekçi ve ciddi tepki verilmediğini ve hâlâ 
resmî tepkinin ne olacağının beklenildiğini dile getirmiştir.  Anlaşma ile “Türk 
diplomasisinin en önemli yardımcısı olan” ilkelerden birisini yani “bir gücü 
diğerine karşı kullanma” şansını kaybettiği belirtilmiştir.  Türk yetkililerin “Rus 
diplomasisinin İngiliz diplomasisine üstün olduğuna” inandığını, anlaşma 
sonunda Rusların kazançlı çıkarken İngilizlerin ne kazandıklarının bilinmediği 
düşüncesini paylaştıklarını iddia etmiştir.36   

                                                 
34 The Times, 14 September 1879. 
35 Pall Mall Gazette, 14 August 1879. 
36 The Times, 2 October 1907. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

132

Avrupa basınının önde geleni ve döneminin en etkili gazetesi olan İngiliz 
The Times gazetesi yayınladığı yazılar ve haberlerle kamuoyunu, politikacıları ve 
hükümetleri etkilediği gibi yabancı basını da etkilemiştir.  Birçok yabancı basın 
The Times gazetesindeki yazıları takip etmiş, kendi yayın amaçları doğrultusunda 
okuyucularına iletmiştir.  Ermeni Gregorian toplumunun yayın organı olan 
Massis, 1881’de The Times’ın makalesine tepki göstererek, yazarının Balkanlarda 
bağımsızlık ve özerklik kazanan Sırp, Yunan ve Bulgarların bu hallerini 
koruyamayacakları ve Avusturya tarafından etki altına alınacağını veya işgale 
uğrayacaklarını belirtmesine karşı çıkmıştır.  Ermenilerin Osmanlı Devleti’nden 
ayrılmayacağını ve sadece “gerçek reform” istediklerini dile getirmiştir.37  The 
Times’ın makalelerinden politik yorumlara karşı eleştirel yazılar kadar makalelerin 
içeriklerine de itirazlar yapılmıştır.  Gazetenin Ermeniler ile ilgili konuları 
görüşmek üzere 1889’da oluşturulduğunu iddia ettiği “özel komisyonun” 
doğruluğunu reddeden İngiliz resmî görevlileri yazarın tamamen yanlış 
olduğunu belirtmişlerdir.38 

Abdülhamit’in başlangıçta Kanun-ı Esasi’yi ilan ve I. Meşrutiyet’i işleme 
sokmakla batı nazarında kazandığı itibar ve övgü dolu yaklaşım yerini giderek 
daha soğuk bir ortama itmiştir.  Mithat Paşa’yı cezalandırması ve özellikle de 
1890’lardaki Ermeni olayları yüzünden batı basını tamamen Osmanlı aleyhine 
dönmüştür.  Aleyhte basının etkisiyle “Özellikle İngiliz ve Amerikan kamuoyu 
Türklere ateş püskürmekte, padişaha en şiddetli sıfatlarla saldırmaktaydı.”39  
Bazı gazete yazarlarının aleyhte yazıları yanında Osmanlı Devleti’nin 
“Ermenistan” olarak isimlendirdikleri doğu bölgesine gitmeleri kendi 
hükümetlerini dahi tedirgin etmişti.  Standard gazetesi yazarlarından Fitzgerald’in 
1889’da bölgeye gitmesini değerlendiren İngiliz elçiliği, yazarın “kendisini zor 
duruma sokacağını” ve Ermeniler arasından “umutlar uyandıracağını” dile 
getirmişti.40 

Yirminci asrın başlarında dönemin Avrupalı eğitimli kimseleri ve siyaset 
bilimcileri “Türkiye’nin bir Avrupa devleti olmasının sonunu göründüğüne” 
inanmaktaydı.  Balkanların haritasının değişeceğini düşünmekteydi.  Bölgedeki 
“anarşik ve gerilla savaşı” ölümlere yol açmakta ve bu da Avrupa’da 
Hıristiyanlara yönelik “popüler hislerin” gelişmesini sağlamaktaydı.  Avrupa 
basını Türklere karşı “düşmanca bir tonla” yazılar yayınlamaktaydı.41  Berlin 
Anlaşması doğrultusunda Makedonya’da yenilikler yapılmasını kontrol ve yerine 
                                                 
37 Bilal N. Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, Ankara, Türk 
Tarih Kurumu, 1989, s. 342-343. 
38 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, s. 659. 
39 Ernest E. Ramsaur, Jön Türkler ve 1908 İhtilâli, çeviren Nuran Yavuz, İstanbul, Pozitif 
Yayınları, 2007, s. 27. 
40 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, 624. 
41 Allan Mclaughlin, “The Storm Center in the Balkans,” The Popular Science Monthly, 
volume LXIV (December 1903), s. 174-176. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

133

getirilmesini sağlama görevleri olan Balkan Komitesi başkanı Westlake, 
Osmanlı’ya karşı işler yaptıklarında batı basınını kullandıklarını ve özellikle The 
Times’ta yayınlanan mektuplarının batı kamuoyunun dikkatlerinin Osmanlı 
işlerine çekmede etkili olduğunu belirtmiştir.42    

Avrupa’da Osmanlı Devleti aleyhtarı önde gelen yayın organlarından birisi 
The Speaker idi.  Hemen hemen her sayısında Türkler aleyhine yazılara yer veren 
yayın organı 10 Aralık 1894 tarihli “Armenia and Bulgaria” başlıklı yazısında 
Ermeniler ve Bulgarların Osmanlı Devleti ile ilişkilerine yer vermektedir.  
“Krismas günlerinde Türkiye’deki dost Hıristiyanların durumunu düşünmek pek 
hoş değildir” diye başlayan yazıda Ermenilerin dinî ve siyasî yönden zor 
durumda olduklarını, Sultan Abdülhamit’in tüm Hıristiyanların haklarını 
kısıtladığını, Ermenilere yönelik hapislerin, yağmaların ve katliamların 
sürdüğünü, buna gerekçe olarak da bilinen bazı “devrimci” komitelerin 
hareketlerinin gösterildiği belirtilmektedir.  Yazar bu komitelerin zararlı 
olduğunu ve “şeytani” işler yaptığını kabullendiğini, Sultan’ın yakaladığında bu 
komitelerin üyelerini astırmaya hakkı olduğunu ancak bundan fazlasının 
yapıldığını vurgulamaktadır.  Birkaç militanın varlığı bahane edilerek binlerce 
masum kimsenin hapsedildiğini, binlercesinin yağmalara maruz bırakıldığını, 
işlerin sekteye uğradığını, sıradan adaletin verilmediğini belirtmektedir.  
Ermenistan’da benzer baskıların komitelerin oluşumundan önce var olduğunu, 
Avrupa’nın gerekli tedbirleri alarak bu baskıları önleme konusunda başarısız 
kaldığını belirten yazar Ermenilere yönelik baskıların temelinde militanlara 
yönelik mücadeleden ziyade Sultan’ın kendi ülkesinde Hıristiyan bırakmamak 
için Hıristiyanları ortadan kaldırmak istemesinden kaynaklandığını iddia etmiştir.  
Ermenilerin Bulgarların ayaklandığı dönemdeki birlikteliklerinden daha 
mükemmel bir birliktelik içinde olduğunu, ancak onlara yönelik Büyük 
Devletlerin yardımının eskisi gibi mümkün olmadığının altını çizen yazar, 
şimdilerde bu devletlerin birbiri ile rekabet halinde bulunduğunu kaydetmiştir.  
Buna rağmen Türkiye’nin birçok zayıf noktasının olduğunu belirten yazar 
“İngiltere’den gelen bir sözün” Girit, Makedonya, Arabistan ve hatta 
İstanbul’da ayaklanmalara yol açabileceğini dile getirmiştir.  Rusya ile 
İngiltere’nin Ermeniler için birlikte hareket edebileceğini dile getiren yazar 
Bulgaristan’da da durumun pekiyi olmadığını iddialarına eklemiştir.43  Birkaç ay 
sonraki aynı başlıkla yayınladığı yazıda The Speaker, Osmanlı Devleti’nin her 
geçen gün baskı ve kısıtlamaları artırdığını iddia etmiştir.  Tibet’e gitmenin 
Muş’a gitmekten kolay olduğunu belirten yazar Ermenistan ve Küçük Asya’dan 
haberlerin gönderilmesinin engellenmesi için büyük çaba harcandığını, 
gönderilen haberlerin, mektupların ve hatta konsolos yazılarının Saray’da 
gözden geçirildiğini, Ermeniler konusunda yazmanın yabancılar için dahi 
                                                 
42 Arthur G. Symonds, “The Balkan Comittee,” Memoires of John Westlake, London, 
Smith, Elder and Co., 1914, s. 111-112. 
43 The Speaker, 10 Aralık 1894. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

134

güvenli olmadığını yazmıştır.  İmparatorluktaki yabancı gazetecilerin sürekli 
izlendiğini, bunlara yazdıkları yazılardan dolayı tehdit dahi uygulandığını iddia 
etmiştir.44  Ermeni olaylarından dolayı sürekli Türk ordusunu, bürokrasisini ve 
Kürt aşiretlerini suçlayan batılı gazeteler, 1894 Sasun olaylarını da benzer 
sebeplere dayamışlardır.  Ancak aşırı Ermeni yanlısı ve Türk aleyhtarı yayın 
organı The Speaker’ın bu gerekçelere ek olarak çıkan olayları dışarıdan 
konuşlanmış “Ermeni devrimcilerin,” Ermenilerin “çektikleri sıkıntılara sonsuza 
dek son vermek” için planlamış olacağını da kabullenmiştir.45 

The Speaker’ın 12 Ocak 1895 tarihli yazısında Osmanlı ülkesindeki 
Ermenilere yönelik “baskıcı ve katliamcı” politikaların gerçek mahiyetinin 
öğrenilmesinin Osmanlı memurları aracılığı ile mümkün olmadığını belirterek, 
İngilizlerin Anadolu’daki konsülleri aracılığı ile gerçek durumun rapor edildiğini 
iddia etmiş, Ermenilere yönelik yapılanlardan dolayı Sultan II. Abdülhamit’in 
şahsen sorumlu tutulması gerektiğini belirtmiştir.  Yayın organı, her ne kadar 
Sultan’ın Ermenilere yönelik yapılanlardan doğrudan ve birinci elden haberdar 
olmadığını varsayarak, resmî çevrelerin yaptıklarının ağır suç olduğunu, Mr. 
Gladstone’un Sultan’ı “uyardığını”, geleceğin, Ermeniler için daha karanlık 
görüldüğünü ve bunlardan dolayı Avrupa hükümetlerinin Yıldız’a ulaşarak 
Sultan’ın konu ile ilgili uyarılması gerektiğini dile getirmiştir.46  Batılılar gözünde, 
Abdülhamit, Gladstone’un ifadesiyle, “büyük suikastçı” olarak anılmıştır.47 

Ayastefanos ve Berlin Analaşmaları ile Ermenilere yönelik ıslahat yapılması 
düşüncesi doğrultusunda doğudaki altı vilayette -Erzurum, Van, Bitlis, Sivas, 
Harput ve Diyarbakır- faaliyetlerini yoğunlaştıran İngiliz konsolosları durum 
tespiti yapmakta ve gözlemlerini İngiltere’ye rapor etmekteydi.  Bölgede 
Ermenilerin göçebe Kürt aşiretleri ve Çerkezlerin baskısı altında olduğunu 
belirtmekte ve bunlara karşı askerî önlemler alınmasından bahsetmekteydi.  Bu 
bağlamda Bekir Paşa’nın bölgeye atanmasını salık vermekteydiler.  Avrupa 
basını konu ile alakalı makaleler yayınlamakta ve bu yolla Avrupa devletlerinin 
politikasını etkileyebilmekteydi.  İstanbul’daki İngiliz elçisi Sir A. H. Layard’ın 
Dışişleri Bakanı Salisbury’ye çektiği telgrafta The Times gazetesinin “çok şansız” 
olarak Bekir Paşa’nın atanmasını “vakitsiz ve erken” ilan ettiğini belirtmişti.48   

                                                 
44 The Speaker, 9 Şubat 1895. 
45 The Speaker, 10 Aralık 1894. 
46 The Speaker, 12 Ocak 1895. 
47 Fesch, Constantinople: Aux derniers jours d'Abdul-Hamid, s. vii.  Fesch’e göre uzun zamandan 
beri Türkiye’nin dostu ve müttefiki idi.  Dili ve ticareti burada önemli kazanımlar elde 
etmişti.  Ancak Ermeni meselesi konusunda durum farklı idi. “Yarının özgür” Türkiyesi ile 
Fransa arasında dostluk bağlarının gelişeceğine inandığını dile getirmiştir. 
48 Bilal N. Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1856-1880, cilt 1, Ankara, Türk 
Tarih Kurumu, 1989, s. 551-558. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

135

Sultan II. Abdülhamit devri (1876-1909) dış ilişkilerinde “Panislamist” 
eğilimlerin ön plana çıkması, bu eğilimlere yatkın makalelerin Vakit ve Tercüman-
ı Hakikat gibi gazetelerde yayınlanması, müstemlekelerinde milyonlarca 
Müslüman barındıran İngilizlerin tepkisine yol açmıştır.  İngilizler Osmanlı 
ülkesinde çıkan lehte ve aleyhte gazetelere farklı tepki göstermiş, 1870’lerde 
İngiliz yanlısı ve Arapça olarak İstanbul’da çıkan Al-Jawaib adlı gazete İngiliz 
elçiliğince desteklenmiş ve bir kısım kopyalarının elçilik tarafından alınarak 
Hindistan’da dağıtmışken, 1880’lerde Urdu ve Türkçe dillerinde yayınlanan, 
Panislamist içerikli yazılara yer veren Paik-i İslam adlı gazeteye tepki 
göstermişlerdir.  İngiliz hükümetinin baskıları sonucu Babıâli bu gazetenin 
yayınını yasaklamıştır.49  Aynı dönemde Londra da bir papaz olan Louis 
Sabunji’nin çıkardığı Al-Khilafa adlı gazete şiddetli bir şekilde Osmanlı aleyhtarı 
yazılar yayınlamış, Sultan’ın “meşru”  bir halife olmadığını vurgulamış ve 
Panislamist düşünceyi çürütmeye çalışmıştır.  Babıâli İngiliz hükümeti nezdinde 
girişimlerde bulunarak gazetenin yasaklanmasını istemiş ancak başarılı 
olamamıştır.  Bunun üzerine gazetenin yayıncısına para teklif etmişse de yüksek 
miktarlar isteyen yayıncıyla anlaşılamamıştır.  Sonunda Babıâli Londra’da kendi 
gayretleriyle Osmanlı lehinde yazan bir gazete, Al Ghayrat, çıkarılmasını 
sağlamıştır.  İngiltere ile karşılıklı basın yoluyla mücadele 1900’lerin başlarında 
yumuşamaya başlamıştır.50 

Avrupa basını her ne kadar Osmanlı aleyhtarı yazılara ağırlık vermiş olsa da 
gazeteciliğin doğasından olarak Osmanlı ile ilgili konularda faydalı bilgiler 
kazanılması için birer araç olmuşlardır.  Mezar taşında “İlk ve En Büyük Savaş 
Muhabiri” diye kazınan Sir William Howard Russell meslekteki ilk tecrübe ve 
ününü Kırım Savaşı (1853-1856) sırasında elde etmiştir.  Osmanlı yanında 
Ruslara karşı savaşan İngilizlerin bu savaş sırasında asıl mücadele ettikleri şeyin 
düşmandan ziyade “silah, ilaç, yakacak ve giyecek eksikliği” olduğunu The Times 
gazetesinde yayınlanan makalelerinde dile getiren Russell, Lord Aberdeen 
hükümetinin istifa etmesine yol açmıştır.  Savaşan ordular arasındaki cephe 
kadar ölüm kalım anını anlatmak üzere kullanılan “ince kırmızı hat” (the thin 
red line) ifadesini ilk defe kullanan Russell’ın Kırım Savaşı hakkında yazdıkları 
birer “klasik savaş gazeteciliği” örneklerini teşkil etmiştir.51  Richard Wood’un 
Osmanlı ülkesinde tespit ettiği ve İngiliz hükümetine yazdığı 27 Kasım 1877 
tarihli yazıda Osmanlı Devleti’nin reformlarından bahsetmekte ve reformlar 
sayesinde oluşan “serbest” ortamdan yararlanarak birbiri ardına çıkan Türkçe, 
Arapça, Yunanca, Ermenice ve Bulgarca gazetelerin Avrupa gazetelerinden 
“Times, Daily News, Débats, Constitutionnelle, Indépendance, Belge ve L’Italie” 

                                                 
49 Azmi Özcan, “The Press and Anglo-Ottoman Relations, 1876-1909,” Middle Eastern 
Studies, 29/1 (January 1993), s. 112-113.  
50 Özcan, a. g. m., s. 115. 
51 Mitchel P. Roth, Historical Dictionary of War Journalism, New York, Greenwood 
Publishing Group, 1997, s. 265-266. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

136

gazetelerinden çevirerek yayınladıkları makaleler sayesinde Osmanlı tebaasının 
Avrupa hakkında bilgilere sahip olabildiklerini dile getirmektedir. Wood, 
“Doğulular doğa tarafından desteklenmiş hızlı öğrenme ve hafızaya sahipler, bu 
tür yayınlar onların şaşılacak şekilde kısa dönemde aydınlanmasına ve eğitimine 
katkıda bulunmaktadır” demiştir.52 93 Harbi sonrasında doğudaki Kars, 
Ardahan ve Batum’un Rusya’ya bırakılması sırasında bölgede görev alan Rus 
askerî birliklerinin durumunu anlatan bir yazı ise Russki Mir gazetesinde Binbaşı 
Terentieff tarafından kaleme alınan bir makalede dile getirilmiştir.  Buna göre 
Rus birlikleri içerisinde bir takım huzursuzluklar bulunduğu ve komuta 
kademesi arasında düşmanlıkların öne çıktığı kaydedilmiştir. Komuta 
kademesinin “iğrenç basiretsizlik, kötü yönetim ve bozukluk” gösterdiği 
iddiasına yer verilmiştir.53 

Osmanlı dış ilişkilerine dair Avrupa basının Devlet-i Aliye ile ilgili haber, 
yazı ve yorumları önemli bir yer tutmuştur. Avrupa kamuoyunun 
şekillenmesinde basının öneminin fevkinde olan Osmanlı dış ilişkilerden 
sorumlu elçilik görevlileri sürekli olarak dış basını takip etmekte ve gerekli 
gördüğü haber ve yorumların tercümesini Babıâli’ye göndermekteydi.  Basın ile 
yorum yapmak yanında, menfî ve müspet yazılara yönelik nasıl hareket edilmesi 
konusunda istihbaratta bulunmaktaydı. Avrupa zararlı basınının Osmanlı 
Devleti’ne girmesini engellemeye çalışmakta, bu bağlamda Avrupa basınına 
yasaklar konmasını istemekteydi.  Birçok yabancı gazete yanlı ve zararlı 
yayınlardan bulunduğu için Osmanlı Devleti’ne girmesi yasaklanmıştı. 

Osmanlı Hükümeti kadar batılı hükümetler de Avrupa’nın farklı yerlerinde 
ve dillerinde çıkan Osmanlı ile ilgili makaleleri takip etmekte, bu yazılar yardımı 
ile politikalarını güçlendirme yoluna gitmekteydi.  İstanbul’daki İngiliz elçiliği 
Phare du Bosphore adlı bir yayın organının, “Panslavist organ” olan Rus Novoe 
Vremia’dan yayınlanan bir makaleyi İngiliz Dışişleri bakanlığına iletmiştir.  
Makalede 93 Harbi sonrasında Rus toprakları içerisinde kalan Kars’taki Ermeni 
din adamları konu edilmekte, bu kimselerin milliyetçi, ayrılıkçı ve zararlı eğitim 
vererek öğrencileri zehirlediği kaydedilmekte ve bunların bölgeden sürülmesi 
gerektiği belirtilmekteydi.  Ayrıca Rusya’daki “liberal” gazeteleri -Gelos, Roussky 
Kourriére, le Strana, la Slovo ve le Poriadoc- suçlamakta, bu gazetelerin “Ermeni 
çıkarlarına” hizmet ettiğini, Kafkasya ve Kars’taki Rus otoritelerini “keyfilikle” 
suçladıklarını kaydetmekteydi.54 

1895 Ermeni olayları batı basınında yoğun bir şekilde işlenmiş, çoğunlukla 
abartılı rakamlara ve iddialara dayalı haberler yapılmıştır.  Haberlerin büyük 
kısmı Ermenileri masum, katliama uğrayan azınlık olarak görürken, Osmanlı 
Devleti’ni baskıcı ve istenilen idareyi sergileyemeyen bir konumda göstermiştir.  
                                                 
52 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1856-1880, cilt 1, s. 114-115. 
53 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1856-1880, cilt 1, s. 329. 
54 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, s. 251-252. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

137

İngiliz ve diğer gazeteler zaman zaman Ermeni olayları ile ilgili Türk tarafının 
açıklamalarını yazmışlarsa55 da çoğunlukla kendi gazetecilerinin, Ermeni 
kaynaklarının ve kendi yetkililerinin söz ve haberlerine yer vermişlerdir.   

Paris’te yayınlanan Matin gazetesinin 13 Ekim 1895 tarihli uzun yazısında 
Ermeni meselesi hakkında analizlerde bulunulmuştur.  Bu meselenin siyasî, 
ekonomik ve dinî “üç yüzü” bulunduğu kaydedilmiş; siyasî olarak Osmanlı 
Devleti’nin toprak bütünlüğünün Berlin Anlaşması ile garanti edildiğinin ancak 
“İngiliz balinası” ile “Asya filinin” arasındaki “sonsuz rekabetin” bunu tehdit 
ettiği dile getirilmiştir.  Ekonomik olarak Fransa tarafından başlatılan ancak 
Almanya tarafından sürdürülen Bağdat demiryolunun inşasının yarattığı duruma 
dikkat çekilmiş, dinî olarak ise Müslümanlar ile Hıristiyanlar arasında var olan 
“sürekli rekabetin” varlığı dile getirilmiştir.  Ermenilerin Berlin Anlaşması ile 
kendilerine tanınan yenilikleri istediklerini, zamanla bağımsız olacaklarını 
umduklarını yazan gazete, Ermenilerin “Ermenistan Ermenilerindir” sloganı ile 
yola çıktıklarını yazmıştır.  Şimdiki ayaklanmaların sloganının “Ermenistan 
Ermenilerindir” olduğunu, bunun da İngiliz gazeteleri ve Londra’da bulunan 
“İngiliz-Ermeni Komitesi”nin desteklediğini belirtmiştir.  Bu komitenin 
Anadolu’da “direkt temsilcileri” olduğunu ve bunların Hınçak anarşistleri 
vasıtasıyla aktif çalıştığını yazmıştır.  İngilizlerin “parasının ve Anglikan 
Metodistlerinin ruhunun” 1890 Ermeni ayaklanmasını körüklediğini, bugün de 
“aynı İngiliz sisteminin” Ermenistan’daki kargaşaya yol açtığını kaydetmiştir.56   

Batılı gazeteler zaman zaman Osmanlı yetkililerinin olayların iç yüzüne dair 
açıklamalarına yer vermiş ve bu yolla kısmen de olsa Osmanlı bakış açılarını 
sütunlarına taşımıştır.  17 Ekim 1895 tarihli New York Herald gazetesi Türk 
elçiliğinin gönderdiği bilgilere yer vererek, Elçiliğin New York’ta Ermeniler 
tarafından Ermenice çıkarılan Haik gazetesindeki makalelerdeki iddialara açıklık 
getirdiği görülmüştür.  Buna göre 31 Eylül 1895’te İstanbul’da çıkan olayların ve 
diğerlerinin gerçek müsebbiplerinin ayaklanmalar çıkararak kan dökülmesine yol 
açmak isteyen Ermeni militanlarının olduğu, bu yolla onların kendilerini masum 
ve ezilen toplum gibi göstererek Büyük Devletlerin müdahalesini sağlamak 
amacında bulunduklarının anlaşıldığı kaydedilmiştir.57 

Osmanlı Devleti’ndeki yabancılar, misyonerler ve misyoner okulları ile ilgili 
bilgiler bakımından zengin olan batı medyası, bu kimse ve kuruluşların ülke 

                                                 
55 Bilal N. Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans: Affaires Armeniennes, 1895-1896, 

volume 3, Ankara, TTK, 1999, s. 2.  İngiliz gazetesi Ekim 1895’te Trabzon’da meydana 
gelen Ermeni olayları ile ilgili Osmanlı yetkililerinin açıklamasını yayınlamış, Ermeni 
militanların eski valinin konağına saldırıları ile olayların başladığı kaydedilmiştir.  Olaylar 
sırasında kırk kadar Müslüman ile iki yüz kadar Ermeni’nin hayatını kaybettiği 
belirtilmiştir.  
56 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 3-5. 
57 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 13-14. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

138

içerisindeki fonksiyonlarının anlaşılmasında önemli kaynaklık özelliği 
taşımaktadır.  The Morning Advertiser gazetesinin 26 Ekim 1895 Cumartesi 
sayısında Sultan’ın Ermenilere yönelik reformlar yapılmasına dair yayınladığı 
fermanın “Ermenilerin kışkırtmasıyla çıkan” ülkedeki taşkınlık ve karmaşaların 
büyük oranda yatışmasını sağladığını, ancak Küçük Asya’daki yabancı 
misyonerlerin olayların yatışmasına yönelik iyi niyet girişiminin ve çabasının 
olmamasının “çokça hayal kırıklığı” yarattığı belirtilmiştir.  Bitlis’te bulunan bir 
misyonerin iki defa Ermeni kilisesi papazını ziyaret ederek, Ermenilerin 
Erzurum’da yaptıkları gibi, Bitlis’de de resmî görevler üstlenmelerinin 
engellenmesini istediği dile getirilmiştir.  Diğer taraftan, yerel otoritelerin “her 
türlü önleyici önlemlere başvurarak asilerin entrikalarına ve saldırılarına” engel 
olmaya çalıştıkları kaydedilmiştir.  Aynı gün yayınlanan Londra gazetelerinde 
Bitlis’te Ermenilerin Cuma namazı kılan Müslümanlar üzerine ateş ettiği, bunun 
üzerine çıkan çatışmaları bastırmak üzere bölgeye takviye polis gücü 
gönderildiği ve birçok insanın hayatını kaybettiği hakkında haberler yapılmıştır.58  
Batı basınında misyonerlerin yazıları takibata uğramamak için çoğunlukla isimsiz 
yayınlanmıştır.  Osmanlılar bu yazıları tekzib ettikleri gibi diplomatik 
girişimlerde de bulunmuşlardır.59 

Batılı gazetelerin yayınları Osmanlı ülkesi içerisinde cereyan eden olayların 
sorumluları için ipuçları içermektedir.  Osmanlıların Washington elçisi 
Mavroyeni Bey’in Amerikan Dışişleri Bakanı Olney’le Ocak 1896 tarihine 
yaptığı bir konuşmada The Missionary Herald gazetesinin yayınları gündeme 
getirilmiştir.  Burada Türkiye’de bulunan ve “Amerikan Board of 
Commissioners for Foreign Missions” örgütüne dâhil misyonerlerin kendilerine 
Osmanlı Devleti içerisinde gelen ve gelişmeleri konu alan mektupların tamamını 
yayınlamadıklarını, bunları günlük gazetelere vererek oralarda yayınlamalarının 
daha “akıllıca” olduğunu düşündükleri dile getirilmiştir.  Bu yolla Amerikan 
gazetelerinin “insanlık dışı Türk Hükümeti’nin masum Ermenileri katlettiği” 
iddialarının misyonerlerin “gizli” raporları sonucu yazıldığı belirtilmiş, 
Babıâli’nin kendilerine “özgür ev sahipliği” tanıdığı kimselerin bu tür 
davranışlarını görmezlikten gelemeyeceği vurgulanmıştır.60  Mavroyeni Bey 8 
Nisan 1896 tarihinde Amerikan Dışişleri Bakanı Olney’e Babıâli tarafından 
gönderilen ve onlarca Harput Ermeni’si tarafından imzalanan bir telgrafın 
tercümesini sunmuştur.  Bu telgrafta Harput Ermenilerinin Amerikan 
misyonerlerinden rahatsız oldukları dile getirilmiş, altı asır Türklerle huzurlu bir 
yaşam süren Ermenilerin Misyonerler marifetiyle yanlış ve zararlı fikirlere sahip 

                                                 
58 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 53-54. 
59 Mithat Aydın, “Amerikan Protestan Misyonerlerinin Ermeniler Arasındaki Faaliyetleri 
ve Bunun Osmanlı-Amerikan İlişkilerine Etkisi,” OTAM, sayı 19, s. 112-114.  
60 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 214-215. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

139

oldukları ve bu nedenle “belli bazı maceracılar tarafından iğrenç şeylere” 
kalkıştıkları ifade edilmiştir.61 

Avrupa gazeteleri azınlıklar ile ilgili konularda genellikle Osmanlı aleyhtarı 
yazı ve yorumlara yer vermiş olsa da satır aralarında ve bazen de geniş olarak 
Türk tezlerini kuvvetlendirici objektif bilgilere yer vermişlerdir. Örneğin 15 
Kasım 1895 tarihli İngiliz gazeteleri ağırlıklı olarak Ermenilerin ayaklanmalarına 
yönelik haberler yayınlamışlardır.  Bu haberlere göre Arapkir’de “Ermeni 
nümayişçiler bir cami, medrese ve pazaryerini ateşe vermişler” ve birçok 
Müslüman ve Hıristiyan evinin yanmasına yol açmışlardır.  Aramalarda 
Ermenilerin “kışla, hükümet binaları ve askeri depoları” havaya uçurmak üzere 
“40 bomba” sakladıkları tespit edilmiştir.  Diğer resmî açıklamalarda ise 
Erzincan ve Sivas gibi yerlerde de Ermenilerin taşkınlıklar yaptıkları 
vurgulanmış, Mancılık (Mandjilik) köyündeki Müslüman halka saldırıldığı, 
birçoklarının öldürüldüğü ve mallarının yağmalandığı açıklanmıştır.  Adana’da 
“Tchoukmerzen”de beş bin Ermeni militanının saldırı hazırlıkları yapmak üzere 
toplandıkları, Ermeni militanların en ağır saldırıları Maraş’ın Zeytun kazası 
civarında yaptıkları belirtilmiştir.  Maraş’ın “Fersakh ve Bitchli (Beşenli)” köyleri 
ile Zeytun’dan gelen ve başlarında “jandarma çavuşu” olan Nazaret’in 
bulunduğu teröristler “Bechansis” köyüne saldırmış, köyü yağmalamış ve “elli 
yedi” evi ateşe vermiştir.  Militanlar Kurtel (Kürtül) köyüne de saldırıda 
bulunmuş, evleri yakmış, bir Müslüman’ı “diri diri yakmıştır.”  Ancak en ağır 
kıyımları Tchoukour-Hissar (Çukurhisar) köyünde yapmışlardır.  Tüm köyü 
yakıp yıktıkları gibi “kadın ve erkek 80 kişiyi” öldürmüşlerdir.  Tüm bu 
gelişmelere karşı gerekli önlemler itina ile alınmaya çalışılmış, birçok çatışmada 
jandarmalar hayatını kaybetmiştir.  Hükümet zarara uğrayan Müslüman ve 
Hıristiyan halka barınma ve yiyecek ihtiyaçlarını karşılamaları için yardımcı 
olacağını açıklamıştır.62  

The Times gazetesindeki 2 ve 3 Aralık 1895 tarihli makalelerinde, “Oxford 
Üniversitesi Uluslararası Haklar alanında iyi bilinen Profesör T. E. Holland” ile 
“Politicus” adı altında yazı yazan bir diğeri Osmanlı Devleti’nin içinde 
bulunduğu durum hakkında bilgi vermişlerdir.  Uluslararası anlaşmalara bağlı 
olarak Osmanlı Devleti ile büyük güçler arasında ne tür bir ilişki olması gerektiği 
ve bölgedeki harp gemilerinin büyüklüğü konularını işlemişlerdir.  Holland’a 
göre Osmanlı Devleti geçmişte yaptığı anlaşmalara bağlı olarak Boğazlarda 
geçecek savaş gemilerini engelleme hakkı bulunmaktadır ki İngiliz gazetelerinin 
İstanbul’a bir savaş gemisi gönderilmesi konusundaki yaklaşımlarının yanlış 
olduğunu belirtmiştir. “Politicus” ise 50 metre uzunluğunda ve 800 ton 
ağırlığında savaş gemilerinin boğazdan geçebileceğinin anlaşmalarca kabul 
                                                 
61 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 336-337. 
62 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 102-105.  Batı gazeteleri Ermeni 
ayaklanmacısı, eşkıya, militan ve teröristleri için genellikle “revolutionist=ihtilâlci” 
ifadesini kullanmıştır. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

140

edildiğini dile getirerek, “Fanatik Müslümanların” İstanbul’da yabancılara karşı 
“her an” saldırabileceği ve bunların korunması için savaş gemisi 
gönderilebileceğini iddia etmiştir.63   

1895 ve 1896 Ermeni olaylarına geniş yer veren Avrupa basını Ermeniler 
tarafından gizli ve açık olarak sürekli takip edilmiştir.  Özellikle Türk aleyhtarlığı 
ile bilinen İngiliz devlet adamı Gladstone’un yazıları Ermenilerin “ceplerinde 
dinî birer buyruk gibi taşınmış, gizlice birbirilerine okutulmuştur.”  
Gladstone’un yazılarını belli başlı tüm İngiliz gazeteleri -The Times, Standard, 
Daily News, Daily Telegraph, Daily Cronicle- yayınlamıştır.64  Batıda Ermenilere 
yönelik gerek sempati ve gerekse de cesaret verici yaygın desteğin çıkmasında 
bazı Ermenilerin çıkardıkları gazeteler etkili olmuştur.  Bunlardan haftada iki 
defa çıkan ve redaktörü M. Portokalian olan Armenia adlı gazete önemli 
kışkırtmalarda bulunmuştur.65  Dahası Ermeni yanlısı bazı Batılı entelektüeller, 
devlet adamları ve aydınlar -George Clemanceau, Antole France, Jean Juarés, 
Francis de Presené ve E. De Roberty- Pro-Armenia adlı bir dergi 
yayınlamışlardır.66   

Ermeniler hakkında Osmanlı Devleti’ni suçlayan dergilerden Wesleyan-
Methodist Magazine, Şubat 1895’te çıkan sayısında Osmanlı Ermenilerinin 
sayısının Resmî kayıtlarla doğru saptanmadığını iddia ettiği gibi, Osmanlı 
ülkesinde 3 milyon civarında Ermeni yaşadığını iddia edecek kadar abartılı 
bilgilere yer vermiştir. Ancak yine de Ermenilerin en kalabalık yaşadığı 
vilayetlerde dahi genel nüfusun çoğunluğunu oluşturamadığını kabullenmiştir.  
Ermenilerin Berlin Kongresi (1878) sırasında Erzurum, Van ve Harput 
vilayetlerinde çoğunluğu oluşturduklarını iddia etmelerine rağmen, bu 
vilayetlerde ancak nüfusun üçte birini oluşturduklarını, geri kalan üçte ikilik 
nüfusun Müslümanlardan meydana geldiğini yazmıştır.67 

Gazetelerin tarihi olayların günlük gelişmelerini ilgilendiren konularda 
yazılar yazması tarihi olayların seyrini ve gelişimini etkilemiştir.  Bunu sürekli 
gelişmeleri takip ederek, haberleri kendi bakış açıları ile kamuoyuna ileterek, 
politikacıların günlük politikalarına yönelik gazete yazı, haber ve yorumlarını 
temel almalarını sağlayarak ve olayların içerisinde yer alarak yapmışlardır.  Bu 
bağlamda bir İngiliz elçisi gazetedeki bir haberden yola çıkarak politik gelişmeye 
müdahil olabilmekteydi.  The Daily News’in 14 Temmuz 1889’da yayınladığı ve 
Rusya’nın Babıâli’ye Ermeniler ile ilgili sözlerine sadakatle eğilmesini istediğine 

                                                 
63 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 160-163. 
64 “L’Angleterre et Les Arméniens, 1839-1904,” Turks-Armenians and Europe, editör 
Bayram Kodaman, Isparta, Süleyman Demirel Üniversitesi, 2003, s. 154. 
65 Osmanlı Belgelerinde Ermeni-Fransız İlişkileri, 1879-1918, cilt 1, , belge no, 13, s. 31-32. 
66 Ramsaur, Jön Türkler ve 1908 İhtilâlı, s. 82-83. 
67 Joseph Agar Beet, “Armenia,” Wesleyan-Methodist Magazine, sayı 118 (February 1895), 
s. 110-114. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

141

dair nota verdiği yollu haberi İngiliz Elçiliğini harekete geçirmiş, Rus elçisi 
Nelidof’dan konu ile ilgili bilgi istenmişti.  Her ne kadar Nelidof konunun asılsız 
olduğunu, sadece kendisine Sultan tarafından gönderilen birisine Ermeniler ile 
ilgili Rus görüşlerinin sorulduğunu belirtmiş olsa da İngiliz elçiliğine göre “ateş 
olmayan yerde duman çıkmaz” idi.68 

Avrupa gazetelerinden çıkan haberler bazen kendi ülkelerinin resmî 
yetkilileri tarafından düzeltilmekte veya yalanlanmaktaydı.  İngiliz The Daily News 
gazetesinin 11 Aralık 1889 tarihli, “Ermeni Vatanperver Cemiyeti”nin 
açıklamalarına dayandırdığı haberinde Van vilayeti dâhilinde “Hükümet 
cephaneliğinden verilen Martini silahları ile silahlanmış bir gurup Kürdün” 
Daghveran köyüne baskın yapmak için gönderildiği, “Zitzan köyünde Mekhitar 
adında bir Ermeni’nin Kürtler tarafından yakılarak öldürüldüğü” yazılmış, ancak 
bölgede görevli İngiliz yardımcı Konsül’ü Devey, “benim bölgem olan vilayetin 
bu kesiminde asla böyle bir olay yaşanmamıştır” diyerek haberin asılsızlığını dile 
getirmiştir. Bununla birlikte Konsül Yardımcısı Devey bir kısım Ermeni 
hayvanlarının çalındığını, bunların ise hükümet yetkilileri tarafından bulunarak 
sahiplerine iade edildiğini belirtmiştir.69  Dahası, The Daily News gazetesinin 24 
Mart 1890 tarihli haberinde de Ermeni Patrikliğine Van başpapazından gelen 
haber doğrultusunda, Patriğin Babıâli’ye Van’daki Ermenilerin “sürekli Kürt 
eşkıyalarının baskınlarından acılar çektiği” yollu şikâyeti dile getirilmiştir.  İngiliz 
elçiliği bu tür haberlerin kısmen doğru olduğunu, “hemen sonuca gidilmemesi” 
gerektiğini İngiliz dış işleri bakanlığına bildirmiştir.  İngiliz Elçisi Sir W. 
White’ten Markis Salisbury’ye gönderilen yazıda, Van vilayetinden bahsedildiği 
gibi çok sayıda saldırı ve baskınlar olmadığı belirtilmiş, iki yıllık hukuka aykırı 
fiillerin bir dökümü verilmiştir.  Buna göre iki yıl içerisinde Ermenilere yönelik 
olarak “Dört Ermeni” öldürülmüş, “Kürtler tarafından Ermenilerin evleri, 
ahırları ve malları” yakılmış, “birçok kadın ve kız kaçırılarak 
Müslümanlaştırılmak” istenmiş, ancak bu kimseler Müslüman olmayı 
kabullenmeyince tekrar Ermeni kilise otoritelerine teslim edilmiştir.70  Yine 
İngiliz Konsül’ü Clifford Lloyd’un İstanbul’daki elçisine 31 Temmuz 1890 
tarihli yazısında The Daily News gazetesinden Ermenilerin çektikleri acılara dair 
haberlerin doğru olmadığı ve bölgede ciddî hiçbir olayın yaşanmadığı 
belirtilmiştir.71 

Ermeniler Marsilya gibi yaşadıkları Avrupa şehirlerinde Osmanlı Devleti 
aleyhinde faaliyette bulunmaktaydılar.  Marsilya’da Ermeniler haftada iki kez 
toplanmakta ve Armenia adlı bir gazete çıkarmaktaydılar.  Bu gazetenin yazı işleri 
müdürü Felix Enfantin ve redaktörü Portakalian idi.  Bu gazete yanında 
İstanbul’da basılan Ermeni gazetelerinden Hairenik (Vatan), Le Arevelk d’Orient; 
                                                 
68 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, s. 621-622. 
69 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, s. 674-675. 
70 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, s. 682-683. 
71 Şimşir, British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, s. 706. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

142

Arza Kanık’da basılan le Mehak (Çifçi) ve L’Echo de Caucas adlı gazeteler 
okunmaktaydı.72  Bu Ermeniler, bir taraftan Osmanlı Devleti’nde Ermenilerin 
ezildiği ve baskı altında olduğu söylentilerini yayarak Avrupa’da yardım ararken, 
diğer taraftan ülkeye gönderdikleri para, silah ve ayrılıkçılığı destekleyen 
yayınlarla Ermenilerin ayaklanmasını teşvik etmekteydiler. 

Avrupa basınının Osmanlı ülkesindeki olayların gelişmesine gösterdiği ilgi 
ve alaka nedeniyle her kesim ve kişinin olaylarla ilgili görüş ve eleştirilerini 
görmek mümkündür.  1887’de Cenevre’de Avetis Nazarbek öncülüğünden 
kurulan, terörist saldırılara ve başkaldırılara öncülük etmiş olan ihtilalcı Hınçak 
örgütü ile ilgili basından birçok makale yayınlanmıştır.  Aleyhte çıkan yazıları 
eleştiren örgütün lideri Nazarbek’in 18 Ekim 1895 tarihli Standard gazetesinde 
yayınlanan mektubunda,  örgüte yönelik aynı gazetenin muhabiri tarafından 
kaleme alınan makaledeki “anarşist” suçlamalarını reddedilmiş, kendilerinin “şu 
andaki kanunsuz durum devam ettikçe Ermeni halkının saldırıya saldırı ile 
karşılık vermesini, mümkün olan her yerde karşı koymalarını” istediğini 
belirtmiştir.  Anarşistlerin her türlü hükümete ve devlet otoritesine karşı 
olduklarını vurgulayarak, kendilerinin çıkardığı Hınçak gazetesinin sekiz yıllık 
yayın süresinde bu içerikli bir yazıya rastlamanın mümkün olmadığını iddia 
etmiştir. 73  

Avrupa gazetelerinde ve diğer yayın organlarında dile getirdikleri bir takım 
“çözüm önerileri” ve azınlıklara yönelik reform istekleri zaman içerisinde 
gerçekleşmiştir.  Bu bağlamda The Speaker’ın 30 Mart 1895 tarihli yazısında 
Ermeni meselesine yönelik çarenin iki şekilde mümkün olacağı; bunlardan 
ilkinin Büyük Devletlerce Osmanlı hükümeti üzerinde bir çeşit kontrol 
kurulması ve ikinci olarak da doğudaki beş vilayetin -Van, Erzurum, Bitlis, 
Harput ve Sivas- birleştirilerek Büyük Devletlerce uygun görülen bir valinin 
idaresine bırakılması tavsiye edilmiştir.74 Buna benzer bir yapılanma Büyük 
Devletlerin, özellikle Rusya’nın, baskıları ile 1914’te daha kapsamlı olarak 
Osmanlı hükümetince kabul edilmiş ve yürürlüğe girmiştir. Bu sefer beş vilayete 
ek olarak Diyarbakır ve Trabzon vilayetlerini de içine alan iki bölgeli ve iki 
yabancı komiser idaresinde bir yönetim tarzı kabul edilmiştir. Bu uygulama 
Büyük Savaş’ın patlak vermesiyle gerçekleşememiştir. 

Sultan II. Abdülhamit’in 1895 yılında azınlıklara yönelik reform 
yapılmasına dair yayınladığı fermanın Avrupa basını tarafından olumlu 
karşılandığını dile getiren Bürüksel’deki Osmanlı elçisi Karadatori Paşa, 
Belçika’da yayınlanan ve sosyalist gazeteler dışındaki tüm gazetelerin Sultan 
hakkında “büyük övgüler” dile getirdiğini belirtmiş, özellikle dikkatini çeken ve 
                                                 
72 Osmanlı Belgelerinde Ermeni-Fransız İlişkileri, 1879-1918, cilt 1, Ankara, Devlet Arşivleri 
Genel Müdürlüğü, 2002, belge no, 9, s. 23-24. 
73 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 14-16. 
74 The Speaker, 30 Mart 1895. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

143

I’Indépendance gazetesinden yayınlanan bir makaleyi ekte İstanbul’a göndermiştir.  
Makalede Ermenilere yönelik reformlar yapılması konusunda alınan kararların 
yerinde kararlar olduğu belirtilmiştir.  Aynı konuda Gaulois gazetesinin 18 Ekim 
1895 tarihli nüshasında yer alan bir makalede Sultan Abdülhamit’in reform 
kararı takdirle karşılanmış, kararın “yüksek bilgeliğin doğurduğu bir hareket” 
olduğu vurgulanmıştır. Aynı makalede imparatorlukta çıkan olayların müsebbibi 
olarak Ermeni örgüt ve yayın organları gösterilmiş, Londra’daki Ermeni 
Komitesi’nin, Hınçak ve New York’ta yayınlanan Haik gazetelerinin 
ayaklanmaları kışkırttığı belirtilmiştir.  Hınçak örgütü lideri ve Hınçak gazetesi 
editörü Nazarbek’in kendilerinin “anarşist” olmadığına dair iddialarına rağmen 
örgütün broşür ve afişlerinin “en ileri seviyede anarşist ilkeleri” içerdiği dile 
getirilmiştir.  I’Indépendance Belge gazetesinin 19 Ekim 1895 tarihli nüshasında 
İngiliz basınının Ermenilere yönelik alınan kararlara tepkileri özetlenmiştir.  
Buna göre The Times gazetesinin “tüm gecikmişliğine rağmen” Sultanın aldığı 
reform kararını desteklediğini ve bu reformların Ermeniler dışındaki Hıristiyan 
ve Müslüman halka da yansıtılması gerektiğini, The Daily News gazetesinin 
Büyük Güçlerin Ermeni Meselesi ile ilgili adımlar attığını, The Standard 
gazetesinin Sultanın Ermeniler için Büyük Güçlerle işbirliği ettiğini ve İngiliz 
tutucu gazetelerinin de Sultanın tüm tebaasını “adalet ve eşitlik” içerisinde 
gördüğü sürece ülkesinin toprak bütünlüğünü koruyacağını vurguladığını dile 
getirmiştir.75 

Batılı gazetelerin Osmanlı iç ve dış ilişkileri ile ilgili, derinlikten, 
tarafsızlıktan ve ilmilikten yoksun, aşırı eleştirel ve önyargılı kaleme aldıkları 
haber, makale ve yorumlar, Avrupa’da kamuoyunun şekillenmesinde ciddi 
yanlışlıklar doğurmuştur.  Osmanlı Devleti’nin İtilaf güçleri tarafından işgal 
altında bulunduğu bir dönemde dahi batı basını ve hatta Amerikan basını, 
Türkler hakkında apaçık önyargılar ve acımasız ifadeler kullanmaktan 
kaçınmamıştır.  Birinci Dünya Savaşı’nın Kafkaslar cephesini özetleyen ve savaş 
sonrası durumunu anlatan Scheltema, Rusların “sarı saçlı savaşçılarının” üç 
asırlık mücadeleleri sonrası ele geçirdiği Kafkasların, asırlardır Cenovalı 
tüccarların “kuru ve tuzlu ürünlerini…Çerkez ve Gürcü bakireler” ile 
değiştirdiğini ve bunları “konuşulmaz” Türklere sattığını yazmıştır.76  Batı 
basınının yanlışlıklarını ve önyargılarını eleştiren Ramsay Avrupa gazetelerinin 
ve yayın organlarının “bilgisizce ve ağır kritikleri sonucu” birçok dış devletin iç 
işlerinde onulmaz yaralar açıldığını dile getirmiştir.77  

Batı basınının hükümetlerin yürüttüğü diplomasi üzerine önemli 
etkilerinden bahseden bir yazıda Osmanlı ile batılı devletlerin anlaşmalarında 
                                                 
75 Şimşir, Documents Diplomatiques Ottomans, volume 3, s. 18-23. 
76 J. F. Scheltema, “The Caucasus and the World War,” Current History, 12: 1 (April 
1920), s. 99-104. 
77 Ebru Boyar, Ottomans Turks and The Balkans: Empire Lost Relations Altered, New York, 
I. B. Tauris & Company, Limited, 2007, s. 88. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

144

diplomatların başarılarına rağmen basının çoğunlukla bu başarıyı küçük gösteren 
yazılara yer verdiğini belirtmektedir.  İngiltere’de basın diplomatik kazanımlar 
hakkında mutlaka eleştirel bir yer bulurken, Almanya’da hükümet yanlısı bir 
tutum izlediğini belirten yazar, Berlin’de basılan “özgür tutucu” yayın organı The 
Post’un Fransızların Bağdat-Hama demiryolunu yapma fikrine ağır eleştirilerle 
cevap verdiğini kaydetmiştir.  Osmanlı Devleti’nde batılıların inşa ettikleri 
demiryolları ile ilgili basının yaklaşımlarını dile getiren yazar, Bağdat demiryolu 
ile ilgili halkın çok şey duyduğunu, ancak çok az şey bildiğini belirtmiştir.78 

Osmanlı Devleti’nin Avrupa Basınına Gösterdiği Duyarlılık 

Osmanlı Devletini “Doğu Sorunu” ve “Avrupa’nın Hasta Adamı” gözlüğü 
ile görmeye alışkın Batı basını Osmanlı ile ilgili konularda çoğu zaman 
olumsuzlukları ön plana çıkarmış, bardağın boş tarafına bakmayı yeğlemiştir.  
İsabetli yorum ve haberler de eksik olmamıştır.  Genellikle Avrupa basın ve 
efkârının önemini benimseyen Osmanlılar batı basını ile ilgili duyarlı bir tutum 
sergilemiştir.  Osmanlı azınlıkları içerisinde ayrılıkçı kesimler batı basını ile 
beslenmiştir.  Örneğin aşırı Türk aleyhtarlığı gösteren İngiliz devlet adamı 
Gladstone’un gazetelerde çıkan yazıları ayrılıkçı Ermeniler tarafından “dinî 
metinler” gibi takip edilmiş ve kendi aralarında gizlice okunmuştur.79  Avrupa 
basını çoğu zaman Osmanlı aleyhtarlığını körüklemiştir.  Osmanlı aleyhtarlığı 
batının tepki gösterdiği bazı iç ve dış olaylar sırasında zirve yapmıştır.  Balkan 
ayaklanmaları, Ermeni olayları ve azınlık başkaldırılarında batı basını Osmanlıyı 
topa tutmuştur.  Örneğin 1875’te başlayan Balkan bunalımı sırasında böyle 
olmuş, batı, özellikle Avusturya ve Rusya neşriyatı, Osmanlı aleyhtarlığını tahrik 
ve teşvik etmiştir.80  

Osmanlı için batıda en büyük tehlikelerden birisi yanlış anlaşılmaktı.  
Yanlış anlaşılmak ise batının tarihi ve Hıristiyanlıktan doğan hislerinden 
kaynaklandığı gibi Türkleri yakinen ve etraflıca tanımama gerçeğinden geliyordu.  
Urquhart’ın iddiası olan ve on birinci asırda “despotik” baskılar ve “fanatik” 
düşünceler ile “nefret etmek ve savaşmak” için gelen haçlıların yerini zamanla 
araştıran ve gerçekleri öğrenen bir ruh hali almış, “fanatik önyargılar 
zayıflamıştı.”81  Fakat Avrupalıların Doğu hakkındaki yanlı tutumu devam 
etmekteydi.  Diğer taraftan Osmanlı yönetimi altındaki gayrimüslimlerin 
durumu ve tutumu da batıdaki yanlı yaklaşımları derinleştiriyordu.   

Batı gazetelerinde ön yargılı, olumsuz ve abartılı yayınlar yanında az da olsa 
gerçekçi ve Osmanlı tezlerini savunan yazılara da rastlanmaktaydı.  Bunda 
                                                 
78 Francis Aldridge, A Bungle in ‘Entente’ Diplomacy,” Fortnightly Review, 96: 572 
(August 1914), s. 275-287. 
79 Bayram Kodaman (hazırlayan), Turks-Armenians and Europe, Isparta, Süleyman 
Demirel Üniversitesi, 2003, s. 154. 
80 Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, Ankara, TTK, 1989, cilt viii, s. 14. 
81 Ross, Opinions of the European Press on the Eastern Question, s. 25. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

145

dönemin siyasî koşulları etkili olmaktaydı.  Osmanlı ile iyi ilişkiler içerisinde olan 
ülke gazeteleri genellikle daha tutarlı bir yazı çizgisi izlemekteydi.  Türklere 
yönelik batı bakış açısı siyasî, askerî ve ekonomik çıkarları ile örtüşmekteydi.  
Batılılar çıkarları Türkler yanında olduğunda genellikle Türkler hakkında olumlu 
ve pozitif bir yaklaşım sergilemişlerdir.82  Osmanlıyı araştıran, araştırdıkça da 
Osmanlı gerçeklerini daha iyi gören Urquhart gibi batılı yazarlar Osmanlı 
hakkında önyargılardan sıyrılmış yazılar kaleme almışlardır.83 

Osmanlı hükümeti, Osmanlı gazeteleri ve aydınları Avrupa basınına 
yönelik bir takım beklenti, tavır ve tepki içerisinde olmuşlardır.  Osmanlı 
Hükümeti 1864’te yayınladığı ilk matbuat nizamnamesinin dokuzuncu 
maddesinde Batıda Osmanlı politikası ve iç işleri ile ilgili yayınlarda “taarruz ve 
husumet” bulunduğunda “gazete ve evrakı mürettebei sairenin memaliki 
şahaneye idhal ve neşri memnu” kılınmıştır.  Gerek Osmanlıda ve gerekse de 
Batıda basılan Ecnebi gazeteleri denetlemek üzere Hariciye Nezareti bünyesinde 
Matbuat-ı Hariciye Müdürlüğü kurulmuştur.  Dahası, dış ülkelerden gönderilen 
matbuat ve kitaplar gümrük kapılarında ve postanelerde Maarif Nezareti 
tarafından tayin edilen, fakat Gümrük ve Posta Müdürlüğüne dâhil kimselerce 
tetkik olunmuştur.84   

Batı basını Osmanlı basını için kaynaklık etmekteydi.  Türk basını da batıda 
etkili olmaya başlamıştı.  Basiret gazetesinin Alman şansölyesi Bismarck 
tarafından takip edildiği ve ödüllendirildiği biliniyordu.  Aynı gazete Rusya için 
daha olumsuz bir tavır takınmıştı.  93 Harbi sırasındaki savaş haberlerini günü 
gününe okuyucusuna ulaştırmıştı.  Rus gazeteleri de bu dönemde aşırı Osmanlı 
aleyhtarı yazılara yer vermişlerdi.  Rus basını Türklerin Avrupa’dan kovulması, 
Slav-Hıristiyanların Türk boyunduruğundan kurtarılması, İstanbul’un alınması 
ve Ayasofya’ya haç konması iddia ve kışkırtmalarını dile getiriyorlardı.85   

Rus Golos gazetesi 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı’ndan sonra kaleme aldığı 
8 Mart 1878 tarihli uzun haberde iki noktaya dikkat çekmişti; Savaş sonrasında 
Osmanlı ile Rusya arasında beliren “dostane” gelişme ile Afganistan’da oluşan 
siyasî atmosfer.  Osmanlı ile “dostane” ilişkinin vurgulanmasında büyük 
ihtimalle Rusya’nın savaş sonrasında 3 Mart 1878 Yeşilköy Barışı ile elde ettiği 
kazanımın korunması arzu ve isteğinin olduğu muhakkaktı.  Böylece “Devlet-i 
Aliyye ile Rusya devletinin yekdiğerine gösterdikleri temâyulat-ı dostane”86 
devam eden siyasî, politik ve diplomatik konularda başkalarının karışmasına 
                                                 
82 Memet Yetişgin, “Ondokuzuncu Asırda Avrupalının Gözüyle Türk İmajı,” Türk 
Dünyası Araştırmaları, s. 158 (Ekim 2005), 145–157. 
83 Ross, Opinions of the European Press on the Eastern Question, s. 27-29. 
84 Server R. İskit, Türkiye’de Matbuat Rejimleri, İstanbul, Ülkü Matbaası, 1939, s. 692, 64.  
İskit’e göre dış ülkelerden ülkeye sokulan matbuat ve kitaplara uygulanan sansür ve 
denetim 1857’den sonra uygulanmaya başlanmıştır. 
85 Yerlikaya, Basiret Gazetesi, s. 91-95. 
86 BOA, Y. A. Hus., 1295, 11, 18, 159/87. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

146

gerek olmadığı izlenimi vermekte, Avrupa Büyük devletlerinin gelişmelere 
karışmasının yersizliği vurgulanmaktaydı.  Dahası İstanbul burçları üzerinde Rus 
bayrağının dalgalanmasını görmek isteyenlerin “efkâr-ı şedîde-i 
intikâmiyerleri”nden bahsetmekte “milletlerde bu derece ileri gitmek âdet 
değildir” diye belirtilmekteydi.  “Osmanlıların bunca kıl-u kâle ve kendilerinin 
â’detâ hayvânât ve haşiye lakabıyla telkibine sebep olan zulm ve taaddîleri gerçe 
kesir-ül kavi’ ise de umumî” olmadığını, “bunların hukuk-u fâtihânesini 
muhafaza için mâlik olduğu kuvvet ve satveti izhâr eylemiş bütün bir milletin 
vahşiliğine değil idarenin noksanat-ı intizâmına delâlet” ettiğini, Rusya ahalisi 
kendi ordusu ile tahlis eylediği teba’anın hâlini gördüğünü, “Bulgarların her ne 
kadar hukuk-ı müsâvattan mahrum iseler de refâh içinde yaşadıklarının” 
anlaşıldığını, Osmanlıların “öyle vahşi olmayıp bilakis her ne kadar mâhir 
değillerse de çalışkan adam olduklarını ispat” ettiklerini, Rus ordusunun 
anlattıkları ile Osmanlı esirlerinin gösterdiği durumun Ruslar arasında Osmanlı 
hakkında “kesb-i vukûf ve ma’lumât-ı kâmile etmelerine” yol açtığını yazmıştır.  
Slavların maruz kaldıkları kötü durumların giderildiğini, Osmanlı askerilerinin 
“bir hasm-ı bahâdır” olduğunun anlaşıldığını, Rusya’ya dönen askerlerin 
“Türklerin vahşiliklerinden ziyâde memleketlerinin servet ve ma’muriyetinden 
bahs” ettiklerini, savaş ile Şark Meselesinin “hâl’ ve tasfiye” edildiğini, “dünkü” 
düşmanın pek yakında dost olacağını belirtmiştir.87 

Batılı gazeteciler, gazeteciliğin doğal bir dürtüsü ve etiği olarak, Osmanlı 
halkından zarar görenlerin sıkıntılarını dile getirmişlerdir.  93 Harbi sıradında 
Rus askerinin ve Bulgarların Müslümanlara karşı giriştiği katliamları belgeleyen 
yabancı haberciler, “Müslüman muhacirlere yapılan zulumleri” ve Müslüman 
köylülerin “gerek yollarda ve gerek yağma edilen köylerde katledildiklerini,” 
yaralı ve katledilenler arasında çocuk ve kadınların varlığını belgelemişlerdir.88 

Londra elçiliğinden gelen 2 Temmuz 1896 tarihli telgrafta Daily Cronicle ve 
Daily News gazetelerinin kötü ve zararlı haber sütunları ile dolu olduğu 
belirtilmekteydi.  Daily Cronicle yazarı Mösyö Vanes’in “fecî” bir yazısının 
yayınlandığı, Girit’teki “mezâlim-i merviyesine dair” Mösyö Gladstone’un bir 
mektubunun bulunduğu belirtilmekte, Sırbistan ile Karadağ arasında 
“Hükümet-i Seniyye” aleyhinde bir anlaşma yapıldığı vurgulanmaktaydı.  Girit’in 
bağımsızlığı ile ilgili Akrapolis gazetesi muharriri tarafından kaleme alınan ve 
adanın bağımsızlığından bahseden bir mektubun yer aldığı belirtilmekteydi.  The 
Times gazetesi de Girit ile ilgili izlenen politika aleyhinde yazılara yer verdiği 
bildirilmekteydi.  Devlet-i Aliyye aleyhinde yayınlar yapan İngiliz gazetelerinin 2 
Temmuz 1896 nüshalarının memlekete sokulmasının yasak edilmesi ve bu 
hususta gerekenin yapılması istenmekteydi.89 

                                                 
87 BOA, Y. A. Hus., 1295, 11, 18, 159/87. 
88 Mahmut Celaleddin Paşa, Mir’at-ı Hakîkat: Tarihi Hakikatlerin Aynası, hazırlayan İsmet 
Miroğlu, İstanbul, Berekat Yayınevi, 1983, s. 435. 
89 BOA, Y. A. Hus., 1314, 1, 24, 354/37. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

147

Sultan II. Abdülhamit The Times, Külnise, Zeitung, Tribune ve Standart 
gazeteleri başta olmak üzere birçok Avrupa gazetesini sürekli takip etmiştir.  
Yabancı gazetelerinin Osmanlı ile ilgili yazılarına cevaplar yazıldığı gibi, bu 
gazetelerin İstanbul’daki temsilcileri sık sık saraya davet edilmiştir.90  II. 
Abdülhamit kendisine ve ülkeye yönelik batı basınının zararlarını ortadan 
kaldırmak için Avrupa basınını satın alma yolunu denemiştir.   Fakat bu 
yöntemin “kısmi başarısı yanında daha çok Avrupa başkentlerindeki şarlatanları 
zengin eden bir” sonucu olmuştur.91  II. Abdülhamit batıdan basılan kitap ve 
gazetelerin ülkeye girmesini sıkı kontrol altına almaya çalışmış, bunun için 
“resmi notalar vererek bir takım ecnebi matbuat aleyhine ‘men-i idhal’ kararları 
için alakadar devletlerden müsaadeler” almıştır.  Sultan Abdülhamit dışarıdan 
giren yayınlara yasaklar uygulamıştır.  Yasakladıkları arasında “efkârı tahdiş 
edecek mahiyette resimler bulunan neşriyat, intişarları memlekette sui tesir 
yapabilecek meşhur ve şayanı hörmet zevatın resimlerini havi eserler, kendi 
resmini ihtiva eden kitaplar, Viktor Hugo’nun, Voltaire’in, Jean Jacques 
Rousseau’nun, Racine’in, Corneille’in, Shakespeare’in ve Zola’nın bazı eserleri” 
bulunmaktaydı.  “Larousse bile Hamidin resmini ihtiva eden yaprakları 
sökülerek girerdi.  Bu suretle beynelmilel şöhretli büyük ilmî ve edebî eserlerden 
Türk münevverlerinin istifadesine sed çekiliyordu.  Gerek yabancı gazetelerden 
ve gerekse kitaplardan idhalleri memnu olanların sayısının haddü hesabı” 
yoktu.92  Molière’nin L’Avare (miser, pinti, haris, cimri) adlı oyununun ülkeye 
girmesine izin verilmemişti zira II. Abdülhamit’in çocukken kardeşleri 
tarafından kendisine aynı isim konmuştu.  Batı’dan gelen kitaplar gümrük 
kapılarında uzun süre bekletilir ve inceden inceye sansürlendikten sonra girişine 
ya gecikmeli olarak izin verilir ya da verilmezdi.  Osmanlı hükümeti veya İslâm’a 
yönelik olan kitaplara el konurdu.  Yasaklar listesine dâhil olan kitaplar arasında 
coğrafyaya, drama ve şiire dair olan kitaplar da bulunmaktaydı.  Lord Byron’un 
“Yunan yanlılığı” yüzünden kitaplarına müsaade edilmezdi.  Dante’nin, 
Schiller’in, Shakespeare’in ve Verdi’nin oyun, drama ve operalarına yasaklar 
vardı zira bunlar dine, hükümdara ve yönetime yönelik olumsuz düşünceleri 
körükleyebilirdi.93 

19 Muharrem 1314 (30 Haziran 1896) tarihiyle Londra sefaretinden gelen 
telgrafta The Times, The Daily News, Morning Post ve Standard gazetelerinin aleyhte 
yazılarla dolu olduğu, The Times ile Daily News gazetelerinin ülkeye sokulmasının 
zaten yasak olduğu ve diğerlerinin de yasaklanması gerektiği belirtilmekteydi.  
The Times gazetesi Genç Türklerin aralarında “muhtemel bir fikir birliğinin” 

                                                 
90 İlhan Yerlikaya, XIX. Yüzyıl Osmanlı Siyasi Hayatında Basiret Gazetesi, Van, Yüzüncü 
Yıl Üniversitesi Yayınları, 1994, s. 130. 
91 İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İstanbul, İlteişim Yayınları, 2005, s. 198. 
92 İskit, Türkiye’de Matbuat Rejimleri, s. 66. 
93 W. S. Monroe, Turkey and the Turks: The Land, The People and the İnstitutions of the 
Ottoman Empire, Boston, Page and Company, 1907, s. 180-181. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

148

olduğunu, Yunan donanmasının bir Türk “gunbotunu” ele geçirdiğini, Girit 
Müslümanlarının eğer Hıristiyanlara “imtiyâzat bahş ve îtâ” olunacak olunursa 
adayı terk etmek isteğinde bulunduklarını ve İstanbul’da ikamet eden Mösyö 
Biranzo’nun evine saldırıda bulunulduğunu yazmaktaydı.  Daily News gazetesi 
ülkenin genel durumuna dair kötü haberleri içeren mektupları yayınlamakta, 
Morning Post gazetesi ise memleketin “memuriyet-i dâhili” hakkında düşmanca 
kaleme alınmış bir mektubu basmaktaydı. Osmanlı Hükümeti İngiliz 
gazetelerinin haberlerinin doğru olmadığını, bu nedenle “hemen red ve tekzip” 
edildiğini, zararlı haber içeren gazetelerin ülkeye girmesinin yasaklandığını 
açıklamıştır.94   

20 Safer 1325 (4 Nisan 1907) tarihli yazıda Londra’da “İttihad-ı İslâm ve 
Hilafet” ve “Basra Körfezi’nde İngiliz Menfaatleri” konulu konferans verildiği, 
konuşmacıların The Times gazetesi yazarı Mösyö Valantine ile İngiliz 
dışişlerinden görevli Mösyö Archibald olduğu, konferansa parlamenter ve 
siyaset adamı birçok kimsenin katıldığı belirtilmekteydi. Konuşmacıların 
“Bağdat Şehr-i Zor” hattının İngiliz menfaatlerine ters olduğunu, Arap 
kabilelerinin ekserisinin İmam Mahmut Yahya adında birisini halife tanıdığını ve 
bu zatın Mekke’yi zapt ile “emanet-i şerife”nin muhafazasını emreylediği, ileride 
bir Arap devleti kurulması çabalarının olduğu gibi şeylerden bahsettikleri 
belirtilmekte ve National Review’ün 1906 tarih ve 286 numaralı sayısında 
neşrolunan makalenin tercümesinin gönderildiği belirtilmekteydi.95 

3 Eylül 1312 (15 Eylül 1896) tarihli yazıda “bazı ecnebi evrâk-ı hâvadisinin 
Hükümet-i Seniyye aleyhinde ne gibi neşriyâtta bulunulduğuna dair Londra, 
Paris, Viyana ve Roma sefâret-i seniyelerinden alınan telgrafların” gönderildiği 
ve icap eden adımların atıldığı belirtilmekteydi.  Londra elçiliğinden alınan 
telgrafta 12 Eylül 1896 tarihli İngiliz gazetelerinin tamamının Osmanlı Devleti 
hakkında “nihayet derecede hasmane lisan” kullanmakta olduğu, Daily Mail 
gazetesinin “Anadolu’da Ermeniler hakkında işkence icrâsına devam 
olunduğunu iddia” ettiği ve “bunu uzun uzadı târif eylemekte” olduğu 
belirtilmekte, The Times ve Standard gazeteleri “müstesnâ” olmak üzere tüm 
gazetelerin Sultan hakkında “gayet mel‛anetkârâne edâ-i lisân” ettikleri ifade 
edilmekteydi.  Mösyö Gladston’un “mel‛anet” bir üçüncü mektubunun 
yayınlandığını, Lord Salisbury’nin Osmanlı Devleti’ndeki kötü gidişe yalnız 
başına müdahale edeceğini ve İngiltere’nin her tarafında “Devlet-i Aliyye” 
aleyhinde mitingler düzenlendiğini belirtmekteydi.  St. James gazetesi İngiltere’de 
şikâyete konu olan şeylerden şüphe ile bahsederken, Speaker ve diğer gazetelerin 
çok olumsuz yazılar yayınladığı belirtilmekteydi.  Babıâli’nin bu tür yazılara karşı 
“hemen red ve tekzip” etmesi tavsiye edilmekteydi..96 

                                                 
94 BOA. Y. H. Hus. 1314. 1. 19. 354/10. 
95 BOA. Y. MTV. 1325. 2. 297/4. 
96 BOA. Y. A. Hus. 1314. 4. 7. 359/30. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

149

Batı basınında kendileri hakkında çıkan asılsız, abartılı ve karalama 
yazılarına Osmanlı devlet adamlarının tekzipler gönderdiği görülmüştür.  Plevne 
kuşatması ve savaşları sırasında Rus Golos gazetesinde Gazi Osman Paşa’nın 50 
Rus esirini diri toprağa gömdüğü yazılmış, Osman Paşa da gazeteye gönderdiği 
tekzip niteliğindeki mektubunda bunu yalanlamıştır.  Esirler hakkında böyle bir 
muameleye karşı gelecek ilk kişinin kendisi olduğunu vurgulamıştır.97  

Osmanlı Devleti’nin Rusya’da yaşayan Müslüman Türkler ve onların 
durumları ile ilgilendiğini arşiv belgeleri arasında bulunan ve Rusya’daki Türkleri 
konu alan belgeler ortaya koymaktadır.  14 Muharrem 1301 (1885) tarihli 
belgede Rusya içerisinde yaşayan Müslümanlar hakkında Novesti gazetesinde 
yayınlanan “iki bent” yazının Petersburg elçiliği tarafından tercümeleriyle 
birlikte gönderildiği kaydedilmektedir.  Yazıda “bir zamandan beri Rusya 
matbuatının neşriyatının” dikkate şayan olmadığı, bu tarihte Novesti gazetesinin 
Rusya Hükümeti ve Rusya’daki Müslümanlar hakkında yayınladığı iki bendin 
gönderildiği belirtilmektedir.  Yazı Novesti gazetesinin 6 Eylül 1883 tarihli 
nüshasında yayınlanmıştır.  Makalede “Rusya ahalisinden pek çoğunun hükümet 
tarafından umur-u zatiyelerine vukûbulan müdâhaleden dolayı cidden 
hoşnutsuz” olduklarını kaydedilmekte, Rus hükümetinin yerli halkların “şerâit-i 
mezhebiyelerini” ve “âdat-ı hususiyelerini” yeterince anlayamadığı 
vurgulanmaktadır.  Yerli toplumların şikâyetlerinin bu yanlış anlama yanında 
onları “Rus milleti hey’etine ifrağ etmek ve kendilerini cebren bir medeniyet-i 
âliyeye alıştırmak” için izlediği politika olduğunu dile getirilmekte, Rusya’nın 
doğuda medeniyeti yayma görevi ile yükümlü olduğu ve esasen iktidarı altında 
olan ahalinin “nail-i saadet ve bahtiyar” etmekle ve “esbab-ı huzur ve 
refahlarına çalışmakla” mümkün olduğu iddiasında bulunulmaktadır.  Bunu 
yapabilmek için toplumların ihtiyaçlarının ve mezheplerinin tarafsızca tetkik 
edilmesi önerilmektedir.  Düşünce ve yaşantılarına dokunur şeylerden kaçınmak 
gerektiği ve halkların “haysiyet-i insaniyetkâranesine” saygı gösterilmesi 
istenmektedir.  Rusya’nın tuttuğu yolun ve hareketin bu merkezde olmadığı ve 
yaptığı şeylerin yapılması gereken ile münasip bulunmadığı kaydedilmektedir.98  
Rus azınlıklarının “kısm-ı azamını” oluşturan Müslümanları “tarîk-i medeniyete” 
çekmek için yapılanların “bir hüsn-ü niyetle” yapılmadığı belirtilmekte, izlenen 
politikalar nedeniyle Kırım, Kafkasya ve Baserabya Müslümanlarının haklarında 
gösterilen “mua’meley-i latifekâreneyi takdir edemiyerek” hicret ettiği, diğer 
Müslümanların ise “esir-i ma’işete kanâat ile a’lem-i inzivaya çekildikleri” 
kaydedilmektedir.  Yazıda Rusya ile “milel-i saire beyninde revabat-i muhabbet 
ve ittihât-ı menâfî hususuna çalışacak yerde bunların Rus milletinden tecrit” 
edildiği,  Rusya’daki Müslümanların “devletleri olan Rusya” meselelerine 
duyarsız kalmalarının nedeninin “esbab-ı İslamiyet’te değil,” Rusya’nın yapması 
gerekeni yapmamasından meydana geldiği vurgulanmaktadır.  Çünkü “dinen 
                                                 
97 Yerlikaya, Basiret Gazetesi, s. 143-144. 
98 BOA. Y. A. Hus. 1301. 1. 14. 175/23. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

150

muhabbet-i vataniye ve hükümdarlarına sadakatle me’luf ve mükellef olan 
ahali,” politik olarak devletin işlevinden uzak tutulduğu,  “Müslümanlar daima 
vatanlarının en sadık hâdimlerinden ma’dud olub Rusya’nın zîr-i idaresine dâhil 
olduklarından beri istikâmet ve sadakatlerince asla şüpheye mahal vermediği” 
belirtilmektedir.  Rus imparatorlarının maiyetlerindeki hassa askerlerini “ahalîyi 
İslâmiyeden intihab” ettikleri belirtilmekte, çünkü “bunlara cümleden ziyâde 
emniyet” olunduğu kaydedilmektedir.  Müslümanların devletin genel çıkarlarına 
uygun davranışlar sergilemeleri için gereken şeylerin geliştirilmesi gerektiği 
üzerinde durulmaktadır. Rusya’nın “Ruslaştırma” politikaları izlemesinin pek 
yanlış olduğunu belirten yazı, Müslümanlar için inşa edilen birtakım mekteplerin 
de hiçbir işe yaramadığını ve Müslümanlar tarafından da bunların hoş 
karşılanmadığını dile getirmektedir.99  Novesti gazetesinin 10 Eylül 1883 tarihli 
yazısında da Rusya’daki azınlıkların Ruslar ile birlikte devletin faydasına 
çalışacak yerde izlenen yanlış politikalarla bunların dışlandığı ve inzivaya itildiği 
belirtilmektedir.  Rusların yapması gerekenin Müslümanların hal ve tavırları ile 
dinî inanışlarının yeterince anlaşılarak doğru kararlar verilmesi olduğu 
vurgulanmaktadır.  

Novel Bersilir gazetesinin 2 Mart 1882 tarihli nüshasında Balkanlar ile ilgili 
bilgi verilmekte, burada geçen asayiş olayları ve çetecilik açıklanmaktadır.  
Çetelerin dağlardan inerek “tüfenk” attıkları, Orhavaç ile Kataru arasında ve 
Karadağ’a takriben bir saat mesafede olan sahilde baş gösterdikleri 
belirtilmektedir.  Eşkıyanın baskınlar yaptığı, gemilere ateş ettiği, zorda kalınca 
ecnebi toprağına kaçtığı belirtilmekte, eğer Karadağ hududunda bir geçiş 
tanınmasaydı askerler tarafından fena halde kıstırılacakları vurgulanmaktadır.  
Gazetenin haberinde Müslümanların silahlı olduğu ve çatışmalara iştirak ettiği 
belirtilmekte, Katoliklerin silahlandırılmasının gerekli olup olmadığı 
sorgulanmaktadır.100 

Osmanlı Devleti’nin, özellikle II. Abdülhamit devrinde yabancı “muzır” 
neşriyata karşı aldığı tedbirler arasında elçiliklerin zararlı yayını satın alarak imha 
etmesi, Türkiye aleyhinde yayın yapanları para ile satın alınması, gazetelere 
abone olunarak veya koleksiyonları satın alınarak bu gazetelerin aleyhte 
propagandalarının önlenmesi, zararlı yayınların ülkeye girişinin men edilmesi 
gibi önlemler alınmıştır.  “Hazine-i Hassaca Avrupa gazetelerine ve ecnebi 
hafiyelerine verilen tahsisat ayda 2.600 lira” olmuştur.  Bu önlemlere rağmen 
yasaklı yayınlara ilgi artmış,  gazete ve kitaplar yabancı postalar vasıtasıyla, bazen 
yaprak yaprak ülkeye sokulmuştur.101 

 

                                                 
99 BOA. Y. A. Hus. 1301. 1. 14. 175/23. 
100 BOA. Y. A. Hus. 1299. 4. 24. 169/127. 
101 İskit, Türkiye’de Matbuat Rejimleri, s. 67-68. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

151

Sonuç 

Gazetelerin toplumsal, siyasî, kültürel ve eğitimsel alanlarda fonksiyonları 
önemlidir.  Modern zamanlarda devletin temel üç gücünden olan yasama, yargı 
ve yürütme yanında medya adeta “dördüncü” bir güç olarak ortaya çıkmıştır.  
Yaptığı yayınlarla her üç gücü etkilemiştir.  Bunu yaparken kamuoyu efkârını 
şekillendirmesi yetmiştir.  Kamuoyunun yönelimleri ise sürekli demokratik 
kazanımlar sağlayan halkın iradesinin siyaset üzerindeki etkisine bağlı olarak 
siyasiler üzerinde giderek daha şekillendirici olmuştur.   

Osmanlı Hükümeti son yıllarında gerek içeriden ve gerekse de dışarıdan 
basın tarafından sıkı bir takibe alınmış, aldığı kararlar, yaptığı icraatlar ve 
çalışmalar sürekli eleştirel bir bakışla gazete sayfalarına taşınmıştır.  Bu dönemde 
II. Abdülhamit idaresinin aydınlarla ve gazetecilere yönelik baskıcı tutumu 
gazetelerin sayfalarının Osmanlı hükümeti aleyhinde yazılarla dolmasına yol 
açmıştır. 

Avrupa basınının Osmanlı Devleti’ne yönelik yaklaşımı çoğunlukla 
olumsuz olmuştur.  Bu olumsuzluk “oryantalist” bakış açısının kendi 
karakterinde var olan “öteki” yaklaşımından doğduğu gibi, tarihi ve güncel 
olayların etkisinde şekillenmiştir.  Osmanlı Devleti’nin Avrupa’nın isteklerine 
uygun, azınlık çıkarlarını pekiştiren konularda attığı adımlar batı basını 
tarafından çoğunlukla övgü ile karşılanmışsa da bunun zıddı durumlarda 
oldukça zararlı yayınlar yapılmıştır.  Bir bakıma batı basını azınlıkların haklarını 
koruyan, Osmanlı hükümetinin her adımını eleştiren ve kendisini her konuda 
yetkili gören bir tarz sergilemiştir.  

Avrupa’da azınlıklar adına yapılan yazılar çoğunlukla tek taraflı bir ruh 
haliyle kaleme alınmıştır ki burada genellikle Osmanlı Devleti baskıcı ve zalim 
gösterilirken, azınlıklar masum ve mezalime uğrayan kesim olarak karakterize 
edilmiştir.  Hal böyle olunca da on dokuzuncu asır boyunca Osmanlılar ne 
kadar azınlıklar lehine yenilik yapmış olurlarsa olsunlar, genellikle “zalim” 
olmaktan kurtulamamışlardır.  Avrupalıların ön yargılı yaklaşımları azınlıkları 
fazlaca şımarık davranmaya itmiştir ki bu da birçok ayaklanmanın çıkmasında 
rol oynamıştır.  

Avrupa yazarlarının genellikle azınlıkları abartılı şekilde övmesi, onların 
nüfuslarını, ekonomik güçlerini ve yeteneklerini olduğundan fazla göstermesi 
azınlıkların kendilerine ve kendi güçlerine ait algılamalarını aşırılığa 
götürmelerine yol açmıştır.  Gerçekçilikten uzak algılamalar ise onların 
içerisinde yaşadıkları toplumun bir parçası olarak doğal gelişim sürecine katılım 
yerine farklı bir gelişim sürecine girmelerine yol açmıştır.  Böylece on 
dokuzuncu asra kadar Osmanlı toplumları arasında var olan “uyum” yerini 
farklılıkların ön plana çıktığı ayrımcılıklar almıştır.  Bu durum Osmanlı 
tebaasının ırki, dinî, mezhepsel ve etnik çizgide ayrışımını çabuklaştırmıştır. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

152

Osmanlı devlet adamları batı basınının zararlı etkisini iyi görmüşlerdir.  Bu 
tür zararları en aza indirmek için yasaklamalara, teşviklere ve yalanlama 
yazılarına başvurmuşlardır.  Ancak batılı gazetelerin çeşitliliği, siyasî 
desteklerinin büyüklüğü, dinî bağnazlığa eğilimi, farklı imkânları ve diğer 
destekleri nedeniyle susturulmaları mümkün olmamıştır. 

Tüm olumlu ve olumsuz yazılarına rağmen batı basını ele aldığı tarihi 
olaylar hakkında çok yönlü yazılar yazmıştır.  Bugün tarihçi için önemli olan bu 
yazıların varlığıdır.  Bu bağlamda batı gazeteleri, özellikle The Times, The Daily 
News, Le Matin, The New York Times, gibi eski ve köklü olanları, birer arşiv 
karakteri kazanmışlardır.  Bu gazetelerin sundukları bilgiler tarihçinin çalıştığı 
konuyu daha iyi ve derinden anlamasına katkıda bulunacak niteliktedir. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

153

Kaynakça 

BOA, Y. A. Hus., 1295, 11, 18, 159/87. 
BOA, Y. A. Hus., 1314, 1, 24, 354/37. 
BOA. Y. A. Hus. 1299. 4. 24. 169/127. 
BOA. Y. A. Hus. 1301. 1. 14. 175/23. 
BOA. Y. A. Hus. 1314. 4. 7. 359/30. 
BOA. Y. H. Hus. 1314. 1. 19. 354/10. 
BOA. Y. MTV. 1325. 2. 297/4. 
“History of the French Revolution of 1830,” London Journal, 7: 163 (April 1848), 

s. 78. 

“L’Angleterre et Les Arméniens, 1839-1904,” Turks-Armenians and Europe, editör 
Bayram Kodaman, Isparta, Süleyman Demirel Üniversitesi, 2003, s. 154. 

“Papers Relating to Administrative and Financial Reforms in Turkey, The 
Quarterly Review, 3: 222 (April, 1862), 358, s. 355-400. 

“The Newspapers for April 1880,” Quarterly Review, 149, 298 (April 1889), s. 
549-581. 

Ahmed Lûtfî Efendi, Vak’anüv’is Ahmed Lûtfî Efendi Tarihi, cilt 6, 7, 8, İstanbul, 
Tarih Vakfı-Yapı Kredi Yayınları, 1999, s. 1209-1210. 

Ahmet Rasim, Osmanlı Tarihi, cilt 4, İstanbul Hikmet Neşriyat, 2000. 

Ahmet Saib, Nereye Gidiyoruz?, Mazi Hal ve İstikbâl, İstanbul, Gayret 
Kütüphanesi, 1327. 

ALDRİDGE, Francis, “A Bungle in ‘Entente’ Diplomacy,” Fortnightly Review, 
96, 572 (August 1914), s. 275-287. 

Ali Reşat Bey, On Sekizince ve On Dokuzuncu Asırlarda Tarih-i Umumî ve Osmanî, 3. 
Kitap, İstanbul, Mektebi-i Mülkiye Matbaası, 1336. 

AYDIN, Mithat, “Amerikan Protestan Misyonerlerinin Ermeniler Arasındaki 
Faaliyetleri ve Bunun Osmanlı-Amerikan İlişkilerine Etkisi,” OTAM, sayı 
19, s. 112-114. (80-122).   

BARKER, Hana, Press and The Public Sphere in Europe and America, 1760-1840, 
Cambridge, Cambridge University Pres, 2002. 

BEET, Joseph Agar, “Armenia,” Wesleyan-Methodist Magazine, sayı 118 (February 
1895), s. 110-114. 

BOLSOVER, G. H., “David Urquhart and the Eastern Question, 1833-1837: A 
Study in Publicity and Diplomacy,” The Journal of Modern History, viii/4 
(December 1936), s. 444-467.   



MEMET YETİŞGİN 
 

 

154

BOYAR, Ebru, Ottomans Türks and The Balkans: Empire Lost Relations Altered, 
New York, I. B. Tauris & Company, Limited, 2007. 

CHANNİNG, Edward, “Bulgaria and Bulgarians,” Science, volume 6, no. 140 ( 
October 9, 1885), s. 303-306. 

FESCH, Paul, Constantinople: Aux derniers jours d'Abdul-Hamid, New York, 
Leonox Hill, 1907, s. 

İSKİT, Server R., Türkiye’de Matbuat Rejimleri, İstanbul: Ülkü Matbaası, 1939, s. 
692. 

KARAL, Enver Ziya, Osmanlı Tarihi, Ankara, TTK, 1989, cilt viii,. 

KODAMAN, Bayram (hazırlayan), Turks-Armenians and Europe, Isparta, 
Süleyman Demirel Üniversitesi, 2003. 

MACKENZİE, David, “Russian Views of the Eastern Crisis, 1875-1878,” East 
European Quarterly, 13:1 (Spring 1979), 1-24.   

Mahmut Celaleddin Paşa, Mir’at-ı Hakîkat: Tarihi Hakikatlerin Aynası, hazırlayan 
İsmet Miroğlu, İstanbul, Berekat Yayınevi, 1983. 

MCLAUGHLİN, Allan, “The Storm Center in the Balkans,” The Popular Science 
Monthly, volume LXIV (December 1903), s. 174-176. 

Mick Temple, British Press, Berkshire, GBR: Open University Press, 2008. 

MONROE, W. S., Turkey and the Turks: The Land, The People and the İnstitutions of 
the Ottoman Empire, Boston, Page and Company, 1907. 

ORTAYLI, İlber, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İstanbul, İleişim Yayınları, 
2005. 

Osmanlı Belgelerinde Ermeni-Fransız İlişkileri, 1879-1918, cilt 1, belge no, 13, s. 31-
32. 

ÖZCAN, Azmi, “The Pres and Anglo-Ottoman Relations, 1876-1909,” Middle 
Eastern Studies, 29/1 (January 1993), 112-113. 

ÖZTOPRAK, İzzet. Türk ve Batı Kamuoyunda Milli Mücadele, Ankara, Türk Tarih 
Kurumu, 1989. 

Pall Mall Gazette, 14 August 1879. 

Pall Mall Gazette, 27 November 1968. 

RAMSAUR, Ernest E., Jön Türkler ve 1908 İhtilâli, çeviren Nuran Yavuz, 
İstanbul, Pozitif Yayınları, 2007. 

ROSS, David., Opinions of the European Press on the Eastern Question, London, 1836. 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

155

ROTH, Mitchel P., Historical Dictionary of War Journalism, New York: 
Greenwood Publishing Group, 1997. 

SAİD, Edward W., Orientalism, New York, Vintage Books, 1979. 

SCHELTEMA, J. F., “The Caucasus and the World War,” Current History, 12: 1 
(April 1920), s. 99-104. 

STORY, Sommerville (editör), The Memoirs of Ismail Kemal Bey, London, 
Constable and Copmany Ltd., 1920. 

SYMONDS, Arthur G., “The Balkan Comittee,” Memoires of John Westlake, 
London, Smith, Elder and Co., 1914, s. 111-112. 

ŞİMŞİR, Bilal N., British Documents on Ottoman Armenians, 1856-1880, cilt 1, 
Ankara, Türk Tarih Kurumu, 1989. 

ŞİMŞİR, Bilal N., British Documents on Ottoman Armenians, 1880-1890, cilt 2, 
Ankara, Türk Tarih Kurumu, 1989. 

ŞİMŞİR, Bilal N., Documents Diplomatiques Ottomans: Affaires Armeniennes, 1895-
1896, volume 3, Ankara, TTK, 1999. 

The Pall Mall Gazette: An Evening Newspaper and Review, 22 March 1878. 

The Speaker, 10 Aralık 1894. 

The Speaker, 12 Ocak 1895. 

The Speaker, 30 Mart 1895. 

The Speaker, 9 Şubat 1895. 

The Times, 14 September 1879. 

The Times, 2 October 1907. 

UBİCİNİ, M. A., Letters on Turkey: An Account of the Religious, Political, Social and 
Commercial Condition of the Ottoman Empire; the Reformed Institutions, Army, 
Navy, translated by Lady Easthope, London, John Murray, 1856. 

UBİCİNİ, A., La Turquie Actuelle, Paris, Librarie de L. Hahette, 1855. 

YERLİKAYA, İlhan, XIX. Yüzyıl Osmanlı Siyasi Hayatında Basiret Gazetesi, Van, 
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, 1994. 

YETİŞGİN, Memet, “Ondokuzuncu Asırda Avrupalının Gözüyle Türk İmajı,” 
Türk Dünyası Araştırmaları, s. 158 (Ekim 2005), 145–157. 

YUST, K., Kemalist Anadolu Basını, hazırlayan Orhan Koloğlu, Ankara: ÇGD 
Yayınları, 1995. 

YÜREGİR, Orhan Remzi, Gazete ve Gazeteci: Gazete Okuyucusunun Kitabı, 
Ankara: Mars Matbaası, 1969. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

156

EKLER 

 
BOA Y. A. Hus. 1314. 4. 7 359/30 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

157

 
 

BOA. Y. A. Hus. 1314 1.24 354/37 
 
 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

158

 
BOA. Y. A. Hus. 1295.11.18 159/87 

 
 
 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

159

 
BOA. Y. MTV. 1325 Rol. 2 297/4 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

160

 
Pall Mall Gazette, 27 Kasım 1868 



BATI BASININDAN OSMANLI DEVLETİ'NE YAKLAŞIMLAR… 
(OTAM, 28 /Güz 2010) 

 

161

 
The Times, 24 Mayıs 1887. 



MEMET YETİŞGİN 
 

 

162

 
The Speaker, 10 Aralık 1894. 

 
 
 




