
Gönderim 8 Eylül 2020
Düzeltilmiş gönderim 5 Ekim 2020
Kabul 21 Ekim 2020

www.insanveinsan.org  e-ISSN: 2148-7537 
Araştırma makalesi

İnsan&İnsan, Yıl/Year 7, Sayı/Issue 26, Güz/Fall 2020, 41-64 
DOI: https://doi.org/10.29224/insanveinsan.791980

Neo-liberal Politikaların Medya ve Kamu Hizmeti 
Yayıncılığına Etkisi

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar*

berilsarilar@gmail.com
ORCID ID: 0000-0001-6181-9093

Öz: 1970’lerde başlayan 1980’lerden sonra etkin bir şekilde varlığını hissettiren neo-
liberal ekonomi politikaları dünyada iktisadi ve siyasi yapıları değiştirmiştir. Enformasyon 
teknolojilerinin hızla ilerlediği bu dönemde daralan piyasalar ve işsizlik yatırımcıların medyaya 
yönelmesine neden olmuştur. İletişim devriminin yaşandığı bu süreçte, dünyadaki ekonomik 
gelişmelere paralel bir düzlemde, 1980’lerden itibaren Türkiye’de de tecimsel yayıncılık 
anlayışı ortaya çıkmıştır. Sahiplik/mülkiyet yapısı geleneksel basın anlayışından farklı olan 
ticari yayıncılığın ağırlık kazandığı bu dönemde, sermaye-iktidar ilişkisinin karmaşıklaşması 
nedeniyle kamu hizmeti yayın anlayışı geri plana itilmiştir. Ancak fikri özgürlüklerin demokratik 
bir ortamda hür ifadesini bulacağı düşünülen ticari yayıncılık, süreç içinde tekelleşme yoluna 
gitmiş ve kamuoyu adına beklentileri boşa çıkarmıştır. Çalışma, ticari/özel yayıncılığın siyasal 
iktidara destek veren aynı zamanda iktidardan beklenti içinde olan mülkiyet yapısına; kamu 
hizmeti yayıncılığının bugünkü durumuna ve kamuoyunun ifade ve bilgiye ulaşmak gibi 
demokratik hak ve taleplerine çözüm olup olamayacağı üzerine odaklanmaktadır. Bu maksatla 
neo-liberal iktisadi politikalar odağa alınarak, iktidarın/egemenlerin kitle iletişim araçlarıyla 
ürettiği hegemonik ilişkiler eleştirel ekonomi politik bağlamda tartışılmaktadır.

Anahtar kelimeler: Eleştirel ekonomi politik, Medya, Neo-liberal politikalar, Kamu hizmeti 
yayıncılığı

Giriş

Keynesçi ekonominin anlayışını benimseyen refah toplumunun kamu yayıncısı olan 
devletler önce düzenlemeler (regülasyon) yaparak iletişim piyasasının aktörü olmuş-
tur. İlerleyen dönemlerde neo-liberal politikaları benimseyen devletler, düşürülen 
ücretler ve sendikasızlaştırma gibi emek/sermaye dengesizliğine yol açan uygula-
malarla ve deregülasyon politikalarıyla piyasaları kuralsız ve denetimsiz hale getir-
miştir.1 Özelleştirme desteklenirken; medyada tekelleşmeyi, tarafsızlığı denetleyen 
düzenlemeler ortadan kaldırılmıştır. Yasaların ortadan kaldırılması, devletin ifade 

* Dr. Öğr.  Üyesi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Televizyon Haberciliği ve Programcılığı Bölümü.
1 Levent Yaylagül, “Eleştirel Ekonomi Politik Perspektiften Devlet ve Medya İlişkisi”, Maltepe Üniversitesi İletişim 
Fakültesi Dergisi, 5/2 (2019).



42

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)

özgürlüğünden elini çekmesi olarak topluma sunulmuştur.2 Dahası iletişim sektö-
ründeki özelleştirme politikaları, neo-liberal anlayış tarafından öne sürülen çoğul-
culuk, çok seslilik ve özgürlük kavramlarıyla gerçekleştirilmiştir. Ancak 1980’den 
sonra yayıncılık sektörü kamu faydasından uzaklaşarak, egemen sınıfların çıkarla-
rına hizmet eder hale gelmiştir. Her bireyin demokratik bir ortamda kendini ifa-
de etme ve kamuoyunu ilgilendiren bilgilere ulaşma hakkından yola çıkarak bugün 
dünya yeniden bağımsız, kamuya gerçekten hizmet eden yayıncılık anlayışının nasıl 
elde edilebileceğini tartışmaya açmıştır.

Gramsci, egemenlerin/iktidarın toplum düzeyinde meşruiyetini korumak için hal-
kın desteğini almaya çalıştığını söyler. Bu çabayı rıza kavramıyla açıklayan Gramsci, 
rızaya dayalı egemenlik ve bağımlılık ilişkisini de hegemonik ilişki şeklinde tanım-
lar. Gramsci’ye göre asker, polis vb. egemenlik ilişkilerinde kullanılan zor uygulayıcı 
kurumlar, modern toplumlarda artık yerini rızaya dayalı hegemonyaya bırakmıştır. 
Egemen kesimler toplumun bağımlı kesimleri üzerinde hegemonik ilişkilerin kurul-
ması için kitle iletişim araçlarını kullanırlar.3 

Özetle hegemonya kavramı toplumdaki kültürel üretimin egemen sınıfların çıkar-
larına göre yapıldığını anlatmaktadır.4 Bu makalede hegemonya toplumda ortak bir 
anlayışla rızaya dayalı oluşturulan siyasi egemenlik bağlamında ele alınmıştır. Çalış-
mada neo-liberalizmle, devlet medya arasındaki ilişki eleştirel ekonomi politik ekse-
ninde incelenmiştir. Türkiye’de 1980’lerden itibaren yayıncılık anlayışı, egemenlerin 
etkisi altındaki medyanın tarihsel dönüşümü kısaca ana hatlarıyla aktarılmıştır. Bu 
süreçte kamuoyuna hizmet anlayışından farklı bir yöne savrulan kamu yayıncısı Tür-
kiye Radyo ve Televizyon Kurumu (TRT) ile dünyadaki farklı kamu yayıncısı kuru-
luşların yapılarına değinilmiştir. 

Bu minvalde 1980’lerle birlikte ortaya çıkan neo-liberal politikalar çerçevesinde 
devletin tekelci yayın anlayışı eleştirilerek serbest pazar anlayışı çözüm olarak su-
nulmuştur. Ancak bugün gelinen noktada serbest piyasanın da tekelci zihniyete bü-
ründüğü gözlenmektedir. Makalede kamu yayıncısı TRT’nin kamuya hizmet/fayda 
şiarıyla yayıncılık yapmasının önündeki engeller tartışılmıştır. 

Öncelikle makalede kullanılan terminoloji üzerinde bazı saptamalarda bulunmak 
gerekmektedir. Kamu hizmeti yayıncılığı kavramı farklı düşün çevrelerinde farklı 
anlamlara sahiptir. Bir grup bu kavramla devlet tekelinde yayıncılık yapan kuruluş-
ları ifade ederken, bir başka grup kamu hizmeti yayıncılığını bir sistem özeti olarak 
kavramaktadır. Buna göre birçok Avrupa ülkesinde olduğu gibi yayıncı özel, tecim-
sel bir kuruluş da olsa tabi olduğu yasal düzenleme gereğiyle kamu hizmeti vermek 
zorundadır. Dolayısıyla makalede terimsel birliği sağlamak adına devletin mülkiye-
tindeki kurumlar “kamu yayıncısı” olarak; özel, tecimsel veya kamu yayıncısı olsun, 
demokrasinin gerektirdiği çoğulculuğu, tarafsızlığı, doğruluğu, eş zamanlılığı göz 

2 İrfan Erdoğan ve Korkmaz Alemdar, Öteki Kuram Kitle İletişim Kuram ve Araştırmalarının Tarihsel Eleştirel Bir 
Değerlendirmesi, Ankara: Pozitif Matbaacılık, 2010, s.405.    
3 Nazife Güngör, İletişim Kuramlar ve Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi, 2011, s.293.
4 Ashley Schram vd., “Media and Neoliberal Hegemony: Canadian Newspaper Coverage of the Trans-Pacific 
Partnership Agreement”, Studies in Political Economy, 16/97 (2016).



43

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

önüne alarak yapılan yayıncılık ise kamu hizmeti yayıncılığı olarak ele alınmıştır. 
Nitekim aynı gerekçeyle İngiliz yayın sisteminde de kamu yayıncısı ile kamu hizmeti 
yayıncısı kavramları ayrı ayrı değerlendirilmektedir.

Sosyal bilimlerde araştırmalarda bir başvuru aracı olarak derinlemesine mülakat: 
açık uçlu sorulara ve birebir görüşülerek bilgi toplanmasına fırsat veren bir yöntem 
olarak kullanılmaktadır. Mülakat yapılanın bilgi, tecrübe, duygu ve gözlemlerine da-
yanması nedeniyle bu makalede derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır. Gö-
rüşme yapılan gazeteciler üçlü saç ayağına oturtulmuş; TRT’de uzun yıllar çalışmış 
ve sendikal ayağında rol almış gazeteci; dünyada birçok kamu yayıncısı kuruluşta 
çalışmış gazeteci ve Türkiye’de özel televizyonların haber yapısında uzun süre tepe 
yöneticiliği yapmış gazeteci olmak üzere üç gazeteci ile derinlemesine mülakat ger-
çekleştirilmiştir: TRT eski muhabiri, kamuda örgütlü Haber-Sen Sendikası (Basın 
Yayın İletişim ve Posta Emekçileri Sendikası) eski ilçe başkanlarından akademisyen 
Engin Başçı; Hollanda, Fransa, İngiltere, Türkiye, Amerika’da gazetecilik yapmış, 
AFP ve BBC gibi kamu yayıncısı kurumlarda çalışmış, hukukçu akademisyen Ragıp 
Duran ve Türkiye’de iletişim dalında özel sektöre ait yayın kuruluşlarında (Kanal D, 
CNN Türk) genel yayın yönetmenliği yapmış gazeteci Süleyman Sarılar. 

Medyanın Ekonomi Politik Yaklaşımında Teorik Arka Plan

Hegemonik neo-liberal düzenin oluşturulması ve sürdürülmesinde medyanın rolü 
uzun zamandır sorgulanmakta ve tartışılmaktadır. İtalyan düşünür Antonio Gram-
sci “hegemonya” kavramıyla toplumdaki kültürel üretimin önemini vurgular ve bu 
üretimi toplumdaki egemen sınıfların çıkarlarına bağlar.5 Buna göre kamuoyu adına 
halkın doğru bilgilenmesinden ve devletin organlarının denetiminden mesul, dör-
düncü kuvvet olarak tanımlanan medyanın, halk ve devlet/iktidar arasındaki gö-
nüllü rızanın oluşmasına destek verdiği öne sürülmektedir. Fransız düşünür Louis 
Althusser’e göre devlet güç sahibi olabilmek için asker, polis, yargı gibi doğrudan 
baskı aygıtlarını kullanmaktadır. Althusser “devletin ideolojik aygıtları” kavramıyla, 
devletin ideoloji üretiminde de okul, din, aile, kitle iletişim araçlarını kullandığını 
anlatmaktadır.6 Medya, rızaya ve uzlaşmaya dayalı olarak siyasal seçkinlerin kamu-
oyu üzerinde hegemonik tahakküm kurması için “devletin ideolojik aygıtı” olarak 
işlev görmektedir.7 

Kitle iletişim araçlarının “gündem belirleme” ve politik tartışmaları “çerçeveleme 
yeteneği”, egemenlerin her zaman dikkatini çekmiştir. İktidarların kamuoyu üzerin-
de kurmaya çalıştığı hegemonik tahakküm açısından, haber medyasının gündemi 
belirleme gücü -haber medyasının belirli konulara verdiği önemi vurgulama ya da 
kamuoyunun bilgilenmesi gereken konuları görmezden gelebilmesi – kitle iletişim 
araçlarının ideolojik aygıt olarak kullanılmasına neden olmuştur. Erwing Goffman’ın 
haber çerçeveleme kuramına göre, gerçeğe dokunmadan, habercinin okuyucunun al-

5 Schram vd., “Media and Neoliberal”.
6 Güngör, İletişim Kuramlar, s.195.
7 Süleyman İrvan, “Demokratik Sistemde Medyanın Rolü”, Birikim, 68-69 (1995), s.76.



44

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)

gısını değiştirebileceği 8 öngörüsü iktidarın siyasi ve ideolojik amaçlar için gazeteci-
lik uygulamalarına müdahale etme eğilimlerini artırmaktadır. Özetle, kitle iletişim 
araçlarının haberlere yaptığı vurgu ya da görmezlikten gelme eğilimi medyaya güçlü 
bir ayrıcalık tanımaktadır. Bu yüzden siyasal iktidarın mevcut düzeni meşrulaştır-
ması bakımından medya, süreç içinde çok önemli bir ideolojik araç haline gelmiştir. 
Bu bağlamda iki farklı ekonomi politik yaklaşım söz konusudur: pozitivist-deneysel 
metodolojiyi benimseyen ve bunu iletişim alanında fayda, arz, talep, fiyat gibi değer-
ler üzerinden inceleyen, izleyici/okuyucuyu müşteri/tüketici gibi değerlendiren libe-
ral ekonomi politik; diğeriyse iktidar, sınıf, ideoloji çatışmaları üzerinden siyasal eko-
nomiyi okuyan eleştirel ekonomi politik paradigmadır. Liberal ekonomi politik yakla-
şım, serbest pazar içindeki seçeneklerin artışı, halkın seçme özgürlüğünün artması, 
devletin serbest pazarı düzenlemedeki rolü, özelleştirme uygulamaları ile ilgilenir.9 
Bu nedenle 1970’lerdeki iletişim çalışmalarında medya, sınıf egemenliği bağlamında 
ele alınmış, sınıf tahakkümü kavramı kullanılmaya başlanmıştır.10 Eleştirel yaklaşım 
kitle iletişim alanındaki sahiplik yapısını, iktidarın rolünü, tekelleşme eğilimlerini ve 
haberin metalaşma sürecini irdeler. Levent Yaylagül, eleştirel ekonomi politik yakla-
şımla ilgili şunu vurgulamaktadır: 

Bu yaklaşım olumsuz ve yıkıcı değil aksine özgürleştiricidir. Bu yaklaşımın 
amacı, insanlara iktidar tarafından nasıl yönlendirildiğini göstererek, aydın-
latılmasıdır. Bu anlayış küreselleşme, mülkiyet biçiminde yoğunlaşma (tekel-
leşme) gibi geniş kapsamlı konularda çalışır ve dünyaya bir bütün içerisinde 
bakar, onu anlar ve eleştirir. 11

Karl Marx ve Friedrich Engels’in ortak çalışması 1845 tarihli Alman İdeolojisi’nde; 
“Egemen sınıfın düşünceleri, bütün çağlarda egemen düşüncelerdir. Başka bir de-
yişle toplumun egemen gücü olan sınıf aynı zamanda zihinsel güçtür. Maddi üretim 
araçlarını elinde bulunduran sınıf, zihinsel üretim araçlarını da emrinde bulundu-
rur”12 saptaması yapılmış; Karl Marx 1859 tarihinde kaleme aldığı Ekonomi Politiğin 
Eleştirisi adlı eserde ise “kültürel üretimin analizi için sınıf temelli yaklaşımın yeterli 
olmadığını, ekonomik bağlamın da incelenmesi gerektiği”13 kanaatini ortaya koy-
muştur.

Eleştirel ekonomi politik, kıta Avrupa’sında ve Amerika’daki sosyal bilimciler arasın-
da farklı yaklaşımlarla ele alınmıştır. Eleştirel ekonomi politik paradigma sınıf mü-
cadelesi ve kapitalist devlet kavramları çerçevesinde Amerika’da araçsalcı, Avrupa’da 
yapısalcı anlayışa odaklanır. Amerika’daki araçsalcı yaklaşıma göre devlet kapitalist 
sınıfın çıkarları doğrultusunda hareket eder. Amerikalı eleştirel ekonomi politikçiler, 
“zihin yönlendirme ve propaganda teknikleri” ile kapitalizmin sorunlarının kamuo-
yundan gizlendiğini öne sürerler. Avrupa’daki eleştirel ekonomi politikçiler ise med-

8 Schram vd., “Media and Neoliberal”.
9 Peter Golding ve Graham Murdock, “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”, çev. Beybin Kejanlıoğlu, Medya, 
Kültür, Siyaset, der., Süleyman İrvan, Ankara: Pharmakon Yayınevi, 2014, s.53-54
10 Erdoğan ve Alemdar, Öteki Kuram, s.214.
11 Yaylagül, “Eleştirel Ekonomi”, s.134-152.
12 Gülseren Adaklı, Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2006, s.24.
13 Karl Marx ve Friedrich Engels, Alman İdeolojisi, çev., Sevim Belli, Ankara: Sol Yayınları, 2004, s.75.



45

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

yanın bütüncül/yapısal olarak nasıl işlediğini ve küresel medya ağıyla nasıl mücadele 
edeceğine odaklanırlar. Avrupa’da ekonomi politik çalışmalar sömüren-sömürülen 
üzerinden düalist bir felsefeyle iki kutuplu bir dünya üzerine oturtulur.14 Bu nedenle 
araçsalcı yaklaşım kapitalist sınıfın medyayı kamuoyu üzerindeki bir kontrol aracı 
olarak kullandığını ve medya sahipliği yapısının bunu belirlediğini öne sürer. Fransız 
düşünür Louis Althusser’den yola çıkan yapısalcı yaklaşım ise kapitalist ekonominin 
medyanın stratejilerini belirlediğini ve bu sayede medyanın kapitalist sınıfın diğer 
sınıflar üzerinde tahakküm kurmasına aracılık ettiğini öne sürer. Dolayısıyla her iki 
yaklaşımda da devletin özerkliği kapitalist sınıfın menfaatleri doğrultusunda sınır-
landırılmaktadır. Zira devlet, kapitalist sınıf egemenliğinin meşrulaştırılması ve ye-
niden üretilmesinin bir aracıdır. 

Araçsalcı yaklaşımın önemli düşünürlerinden Noam Chomsky ve Edward Herman 
tarafından kaleme alınan Medya ve Propaganda Modeli adlı eserde, medyadaki servet 
ve güç eşitsizliği ile bu eşitsizliğin kitle medyasındaki etkilerine odaklanılmaktadır. 
Buna göre kitle iletişim araçlarını elinde bulunduran ve iktidarla yakın ilişki için-
de olan sermaye, siyasi ve ekonomik menfaatler doğrultusunda kamuoyuna neyin 
duyurulup duyurulmayacağına önceden karar vermektedirler. Böylece totaliter re-
jimlerde zor kullanılarak kurulan tahakküm, demokratik toplumlarda güç yerine rı-
zanın imalatı, gönüllü katılım ve propaganda aracılığıyla kurulmaktadır.15 Chomsky 
ve Herman’a göre medya, kamuoyunun bilgisine sunulması gereken önemli haberler 
yerine, gündemi meşgul eden sıradan haberlere yer vermektedir. Medyanın nesnel-
likten uzaklaşmasına neden olan beş faktörden (süzgeçten) biri “kitle medyasının 
mülkiyetçi, kar odaklı yapısı ve medyaya yaptırım uygulayan kurumlar”16 olarak gös-
terilmektedir.

Neo-liberal Politikalarla Türk Medyasında Değişen Patronaj Yapısı

İletişim sektöründeki gelişmeler aslında dünyada genel ekonomik politikalarla para-
leldir. 1929’daki buhran yılları ile başlayan finans piyasalarındaki çöküş, takip eden 
yıllarda şirketlerin tekelleşmesine neden olduğu gibi İkinci Dünya Savaşı’nın ardın-
dan yeni bir ekonomik anlayışın kapılarını aralamıştır. Buhrandan çıkış reçetesi ola-
rak gösterilen Keynesyen ekonomi yaklaşımı ile devlet, kamu yararı kavramını ön 
plana almış ve karma bir ekonomik yapı içerisinde kısmen de olsa ekonomiye mü-
dahale etme hakkını meşrulaştırmıştır. Özellikle Avrupa ülkelerinde devlet, kamu 
yayıncılığı girişimleriyle iletişim sektöründe aktif bir rol üstlenmiştir. Kamu yayıncı-
larının bütçesi devletin kasasından karşılanırken; yayın ilkeleri, denetimi, çoğulcu-
luk anlayışı da yine devletin garantisi altındadır. Bu durum 1980’lerde hız kazanacak 
neo-liberal politikalarla refah devleti kavramı sorgulanana kadar devam etmiştir. 
Dolayısıyla neo-liberalizm, serbest piyasada devletin düzenleyici rolünü öngören 
Keynesyen iktisadı bertaraf etmiştir.17 

14 Yaylagül, “Eleştirel Ekonomi”. 
15 Bahar Muratoğlu, “Bir Demokrasi Masalı: Özgür Birey, Bağımsız Medya”, Pivolka, 20/6 (2011).
16 Edward S. Herman ve Noam Chomsky, Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği, çev., Ender 
Abadoğlu, İstanbul: BGST Yayınları, 2006.
17 Kemal Aslan, İkna Ekranları, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2014, s.39-40.



46

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)

Klasik liberalizm birey hak ve özgürlükleri ön plana çıkarırken; 1980’li yıllarla bir-
likte küresel düzlemde egemen olan neo-liberalizm, ekonomik özgürlüklere odak-
lanmış, sermaye ve emek arasındaki güç ilişkilerini sermaye lehine kullanan bir sınıf 
politikası ortaya koymuştur.18 Neo-liberal politikaya göre devlet iletişim sektörünün 
önündeki bir engel olarak görülür, bu yüzden kamudaki yayın tekelinin ortadan kal-
dırılması hedeflenmiştir. Bu dönemde devletin müdahalesi tümüyle ortadan kalk-
mamış sadece yön değiştirmiştir: devletin rolü neo-liberal yapıda artık yeni piyasa 
şartlarını oluşturmaktır.19 Buna göre, devletin sağlık ve iletişim gibi konularda üst-
lendiği harcamalar azaltılmış ve kamu işletmeleri özelleştirme programı içine alın-
mıştır. İngiltere’de dönemin Başbakanı Margaret Thatcher ile başlayan özelleştirme 
programı, Türkiye dâhil tüm üçüncü dünya ülkelerine kısa süre içinde yayılmıştır. 
Böylece buhran sonrası yıllardan itibaren öne sürülen refah devleti ve kamu hizmeti 
anlayışı ihmal edilerek; kapitalist sermaye tarafından her fırsatta seslendirilen sosyal 
sorumluluk ve çoğulculuk sloganları kullanılarak özgürlük ve seçme şansı vaat edil-
miştir.20

1980’lerden itibaren genişleyen uluslararası pazarın etkisiyle özelleştirme ve deregü-
lasyon politikaları küresel mahiyette güç kazanmıştır. Özelleştirme ile kamu mülki-
yetine tabi şirketler, birer ikişer elden çıkarılıp özel sektörün mülkiyetine bırakılmış 
ve “deregülasyon” ile yasal düzenlemeler kaldırılmıştır.21 Sağın ideolojik temelini 
oluşturan neo-liberalizm ile tüm sektörlerde olduğu gibi devletin elindeki kamu ya-
yıncılığı hizmetinde de özelleştirme yoluna gidilmiştir. Sadakaoğlu’na göre:

Türkiye’de iktidarın söylem üretme gücü; birinci yapısal dönüşüm dönemi ola-
rak adlandırılan 80’li yılların siyasal, ekonomik ve gündelik yaşam pratikle-
rinin biçimlendirildiği bir dönemin bütünselliğine tekabül eder. Dönüşümü 
yürüten başta siyasal özne ve kurumlar ile medyadan yayımlanan temsiller ta-
rafından dile getirildiği şekliyle çağ atlama söylemi etrafında kümelenmiştir. 
Ancak dönemin kuşatıcı siyasal atmosferi içinde idrak edildiği biçimiyle bu 
söylem basitçe değişim telkin eden bir seçenek olmakla kalmayarak, kıyas ka-
bul etmez bir zorunluluk olarak sunulmaktadır.22 

Bu minvalde 1980’li yıllardan itibaren liberal çevreler, medyanın devlet ya da siyasal 
iktidara olan mesafesini ancak finansal anlamda bağımsız olmasıyla mümkün olaca-
ğı şeklindeki etkili söylem üzerinden tescil etmiştir. Dolayısıyla medyanın bağımsız-
lık söyleminde vurgulanan esas nokta dördüncü kuvvet rolünün teminatıdır. Ancak 
1980’lerden itibaren hayata geçirilen uygulamalara bakıldığında medya ve bağımsız-
lık arasındaki ilişkinin iyi niyetli bir temenni olmaktan öteye geçemediği görülmek-
tedir. Neo-liberal politikaları Türkiye’de 24 Ocak Kararlarıyla birlikte, dönemin Baş-
bakan Yardımcısı Turgut Özal uygulamaya koymuştur. Feroz Ahmad’a göre, 24 Ocak 

18 Aslan, İkna Ekranları, s.43-44.
19 Adaklı, Türkiye’de Medya, s.39.
20 Erdoğan ve Korkmaz, Öteki Kuram, s.402.
21 Yaylagül, “Eleştirel Ekonomi”, s.144-145.
22 Mustafa C. Sadakaoğlu, “Yeni Türk Sinemasında Modern Melodram Geleneksel Söylem”, Motif Akademi 
Halkbilimi Dergisi, 12/28 (2019), s.1191.



47

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

Kararlarına giden yolda 1980 darbesinin iki rolü bulunmaktadır: muhalefetin olma-
dığı ve toplumun depolitize edildiği sükûnet ortamında yeni bir siyasal yapılanmayı 
yaratmak çok daha kolaydı.23 Özal, piyasa ekonomisine geçişle IMF’nin Türkiye’ye 
sunduğu istikrar paketinin uygulanmasını kolaylaştırmıştır. 24 Ocak Kararlarıyla 
ithal ikameci ekonomi politikalarından serbest piyasa kurallarına geçiş ile birlikte 
devlet tarafından gazete kâğıdına uygulanan sübvansiyonlar kaldırılmıştır. Kısıtla-
nan bütçe nedeniyle yazılı basında haber takibi masa başından yapılmaya başlanmış, 
köşe yazarlarının haber kaynakları ile doğrudan ilişki kurmaya başlaması muhabir-
lerin haber yapım sürecindeki işlevinin gerilemesine neden olmuştur. Bu ortamda 
muhabirler yaptıkları işe yabancılaşmış, temel gazetecilik ilke ve değerleri aşınmaya 
başlamıştır. Gazetecilik, gazete sahiplerinin kar oranlarını takip eden yayıncılık an-
layışıyla yer değiştirmiştir. Reklam ve ilan geliri elde edebilen siyasal bağları güçlü 
gazeteler, yeni koşullarda ayakta kalmaya çalışan irili ufaklı gazeteleri satın almış ya 
da çekilmeye zorlamış, böylece büyük gruplardan oluşan tekelci yayıncılığın kapıları 
aralanmıştır.24 Bu durum Turgut Özal tarafından “ülkede iki buçuk gazeteden fazla-
sına gerek yok” 25 şeklinde ifade edilmiş, gazete yayıncılığı tekelleşme içine girmiştir. 
Kamu yararını gözetmekle sorumlu gazetecilik anlayışı gerileyerek demokrasi kültü-
rünü akamete uğratmıştır.26 

1990’lı yıllarda gazete sahipliğinin gazetecilik dışında pek çok alanda faaliyet gös-
teren büyük holdinglerin parçası haline gelmesi, medyanın yeni mülkiyet ilişkile-
ri dahilinde yozlaşmasına neden olurken, medya ile iktidar arasında “kredi, borç 
öteleme ve kamu ilanlarıyla destek” benzeri karmaşık ilişkilerin kurulmasına neden 
oldu. Dolayısıyla geçmişte ilan ve reklam aracılığıyla medyada etki yaratmaya çalı-
şan holdingler, yeni mülkiyet anlayışı ve yatay yoğunlaşma içine girerek çok daha 
kestirme bir yol üzerinden gazete sahibi olmaya başladılar. Bu dönemde gazetelerin 
genel yayın yönetmenleri gazete sahiplerinin ticari işlerini kovalayan aktörler haline 
gelmiştir. 

1980’lerde sermayenin hızla üretimden çekilip finans sektörüne yönelmesiyle Tür-
kiye’de “rantiye” olarak tanımlanan toplumsal bir katman oluşmuştu. 24 Ocak poli-
tikalarıyla da finans piyasasına ilişkin alınan kararlar medya sektörünün bankacılık 
alanına yönelmesine neden olmuştur. Öyle ki 1990’larda medya sahipleri bir veya 
birkaç bankanın sahibi konumundaydılar: Star TV ve Star gazetesine sahip Uzan 
Grubuna ait Adabank, İmar Bankası; Milliyet ve Yeni Yüzyıl gazetelerine sahip Kork-
maz Yiğit’e ait Bank Ekspress; Zaman gazetesi ve STV’nin sahibi Fethullah Gülen’e 
ait Asya Finans; Hürriyet, Tempo, Kanal D, CNNTürk ‘ün sahibi Doğan Grubuna ait 
Dışbank; Sabah Grubuna ait Etibank; NTV’nin sahibi Doğuş Grubuna ait Körfez-
bank, Garanti Bankası; TV8’in sahibi MNG’e ait MNG Bank; Cine 5’in sahibi Erol 
Aksoy’a ait İktisat Bankası; Olay TV’nin sahibi Nergis Holding’e ait İnterbank medya 

23 Feroz Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980), çev. Ahmet Fethi, İstanbul: Hil Yayınları, 1994.
24 Atilla Özsever, “Demokrasi Sürecinde”, s.151-152.
25 Tavsife Selen, “Çok Gazete Çok Bilgi Değilmiş Meğer!”, Bianet, 18.01.2003, http://bianet.org/bianet/
print/16059-cok-gazete-cok-bilgi-degilmis-meger.
26 Savaş Çoban, Hegemonya Aracı ve İdeolojik Aygıt Olarak Medya, İstanbul: Parşömen Yayıncılık, 2013, s.184.



48

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)

sektöründeki banka/finans kuruluşlarıydılar.27 Medyada oligopolistik yapının getir-
diği yıkıcı rekabet ortamları, medya sahiplerinin banka satın almaları, promosyon 
dönemlerinin yükselttiği maliyetlerin haber kadrolarını küçültmesi, Türk basınında 
sendikaların tasfiyesi, özel televizyonların açılması bu dönemin neo-liberal politika-
larının medyaya yansımalarıdır. Bu dönemde gazetelerde sayıca artan köşe yazarları 
ise serbest pazar ekonomisin taşıyıcıları ve yeniden üreticileri olarak tanımlanmış-
tır.28

1998’de Kanal 6’yı Turgut Özal’ın oğlu Ahmet Özal’dan alan, Milliyet ve Yeni Yüz-
yıl gazetelerini de alarak müteahhitliğin ardından medya sektörüne giren iş adamı 
Korkmaz Yiğit’in adının karıştığı Türkbank skandalı 55. Hükümetin düşmesine yol 
açmıştır.29 1990’ların sonundan itibaren TMSF’ye devredilen bankalardan Egebank, 
Yurtbank, Yaşarbank, İnterbank, Esbank, İktisat Bankası, Kentbank, EGS Bank, Eti-
bank, Toprakbank başka bankalarla birleştirilmiş; Bank Ekspres, Demirbank, Sü-
merbank, Sitebank, Tarişbank satılmış; Türk Ticaret Bankası, Bayındırbank ve Pa-
mukbank da yine tasfiye sürecinden geçen, TMSF (Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu) 
bünyesine katılan bankalardır.30 TMSF 2001 yılında büyük medya şirketlerinin iflas 
etmesiyle (kriz medyada yoğun oranda işsizliğe neden olmuştur) sektördeki bu şir-
ketlere el koymuş, dolayısıyla siyasal iktidar medya sektöründe büyük pay sahibi ol-
muştur. 2013 yılında ise 11 medya grubu iktidara yakın iş insanlarına satılmıştır.31 
Engin Başçı tarafından süreç şöyle değerlendirilmektedir: 

Medya şirketlerine kayyumların atanması finansal nedenlerleydi, ancak bu 
dönemde kurumların içine gazeteci olmayan kişiler getirildi. Oysa gazeteci 
kadrosunun değiştirilmemesi gerekiyordu. Daha sonra devletten kamu ihalesi 
alan inşaat, enerji sektöründeki şirketlere bu medya yapıları aldırıldı.32 

Türk medyasında yatay (aynı pazarda faaliyet gösteren şirketlerin tek bir çatı altında 
birleşmesi), dikey tekelleşmeye (aynı sektörde farklı ürün veya hizmetlerde tekelleş-
mek) ve çapraz bütünleşmeye (farklı sektörlerdeki şirketlerin mülkiyetinin tek bir 
elde toplanmasına -medya, enerji, bankacılık vs. gibi) sıkça rastlanmaya başladı. Bu 
durumun aşağıdaki tablolardaki verilerden yola çıkarak günümüzde de devam ettiği 
görülmektedir: Medya Sahipliği İnceleme Projesi kısa adıyla MOM (Media Owners-
hip Monitor), 2018 yılında Türkiye’de 40 medya kuruluşunu incelemiştir. Basın yayın 
organlarındaki yatay yoğunlaşmanın verildiği aşağıdaki tabloda, bu durumun kamu-
oyu açısından oluşturduğu risk de belirtilmektedir. Aynı ülkede faaliyette bulunan 
en büyük dört şirketin toplam takipçi/izleyici/okur/dinleyici payı %50’nin üzerinde 
ise yüksek derecede risk, %25-%49 ise orta derecede risk, %25’in altında ise düşük 
derecede risk oluşturmaktadır. Bu çalışmayla sektörde yüksek yatay sahiplik yoğun-
laşmasına karşı (sektöre özel) düzenlemelerin varlığını, yasa ve düzenlemelerin uy-

27 Adaklı, Türkiye’de Medya, s.212-215.
28 Adaklı, Türkiye’de Medya, s.308.
29 Adaklı, Türkiye’de Medya, s.308.
30 Adaklı, Türkiye’de Medya, s.377-379.
31 “Medya ve Siyaset”, erişim 17 Ağustos, 2020, https://turkey.mom-rsf.org/tr/.
32 N. Beril Ekşioğlu Sarılar, Engin Başçı ile mülakat, 21.07.2020.



49

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

gun denetleme ve yaptırım sistemi sağlayıp sağlamadığı ölçmek amaçlanmıştır. 

Tablo 1. Türkiye’de Basın Yayın Organlarına Göre “Yatay Yoğunlaşma Oranları” 
(Sermaye sahibinin birden fazla bağımsız yayın organına sahip olması) ve kamuoyu 
açısından risk düzeyleri verilmiştir33

Basın Yayın Organları Yatay Yoğunlaşma Oranı Kamuoyu Açısından Risk Düzeyi
Yazılı Basın  %60 Yüksek Risk
İnternet (Çevrimiçi)  %83 Yüksek Risk
Radyo ve Televizyon  %40-44 Orta Derecede Risk

Türkiye’de faaliyet gösteren takipçi, izleyici, okur ya da dinleyici sayısı en fazla 10 
şirket incelenmiş ve iktidarla olan bağı analiz edilmiştir. Bu oran tablo 2’de göste-
rilmektedir. Tablo 3’te ise iktidara yakın medyaların takipçi, okur, dinleyici ya da 
izleyici oranları verilmektedir.

Tablo 2. Türkiye’de Okuyucusu/Dinleyicisi/Takipçisi/İzleyicisi En Çok Olan İlk 10 
Kurumdan İktidara Yakın İçerik Üretenlerin Oranı34

Okuyucusu/Dinleyicisi/Takipçisi/İzleyicisi En 
Çok Olan İlk 10 Medya Kurumu İktidara Yakın İçerik Üretenlerin Oranı

En Yüksek Tirajlı 10 Gazeteden 9’u (Sözcü Gazetesi hariç) siyasal iktidara 
yakın haber yapıyor.

En Çok Dinlenen 10 Radyo Kanalının 10’u siyasal iktidara yakın haber yapıyor.

En Çok İzlenen 10 Televizyon Kanalının 9’u (Fox Televizyon Kanalı hariç) siyasal 
iktidara yakın haber yapıyor.

En Çok Tekil Ziyaretçi Sayısına Sahip 10 
Dijital Haber Portalından

7’si (cumhuriyet.com.tr; sözcü.com.tr; 
memurlar.net hariç) siyasal iktidara yakın 
haber yapıyor.

Üst tablodaki verilere göre; en yüksek tirajlı 10 gazeteden 9’u, en çok dinlenen 10 
radyo kanalı, en çok izlenen 10 televizyon kanalından 9’u ve en çok tıklanan 10 in-
ternet haber sitesinden 7’si iktidarla yakın ilişki içinde olan medya gruplarına aittir. 

Tablo 3. İktidara/Hükümete Yakın Medyaların Yoğunlaşma Oranları ve Sağlıklı Bir 
Kamuoyunun Oluşması Açısından İçerdiği Risk Düzeyleri35

Basın Yayın 
Kuruluşları

İktidara Yakın Medyaların Yoğunlaşma 
Oranları

Sağlıklı Bir Kamuoyu 
Açısından Yarattığı Risk 
Düzeyi

Televizyon 
İzleyicilerinin

%44 ‘ü (Turkuaz %16, Demirören %9, 
TRT %11, Doğuş %8) 

Orta Derecede Risk

33 “Medya ve Siyaset”.
34 “Medya ve Siyaset”.
35 MOM bu araştırma için Televizyon İzleme Araştırmaları Şirketi (TİAK), Basın İlan Kurumu (BİK), Ulusal 
Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Gemius Turkey’ den elde edilen verileri esas almıştır bkz. “Medya ve 
Siyaset”.



50

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)

Çevrimiçi Haber 
Sitelerinin

%73’ü (Demirören Grubu hariç) Turkuaz 
%29, Ciner %22, Hayat Görsel Yayıncılık 
%17, Estetik %15)

Yüksek Derecede Risk

Yazılı Basının %60’ı (Demirören Grubu %23, Turkuaz 
%15, Türk Medya %12, Estetik %10)

Yüksek Derecede Risk

Radyoların %42’si (Doğuş %21, Kamu %11, Hayat 
Görsel Yayıncılık %4, Show Radyo %4)

Orta Derecede Risk

İktidara yakın medya organlarının yoğunlaşmasını gazeteci Süleyman Sarılar şöyle 
değerlendirmektedir: “Demokrasi kültürünün kökleşmesine aracı olan basın-yayın 
organları iktidarın kontrol ettiği bir medya halini aldığında, tam tersine demokrasi-
nin ayak bağı haline gelmekte ve kamuoyuna zarar vermektedir.”36

Medyadaki daralma ve iktidar-medya bağlantısı günümüzde de devam etmektedir. 
Aşağıda Tablo 4’te yayın hayatını sürdüren üç büyük medya grubunun sektördeki ve 
medya dışındaki faaliyet alanları ve aldıkları bazı kamu ihaleleri gösterilmektedir.

Tablo 4. Türkiye’de Faaliyet Gösteren 3 Büyük Ulusal Medya Kuruluşunun Basın 
Yayıncılık ve Medya Harici Faaliyet Alanları37 

Medya Grubu Basın Yayıncılık Faaliyetleri Faaliyet Gösterdiği Alanlar

Demirören 
Medya Grubu

Gazeteler: Milliyet, Vatan, Fanatik, Hürriyet, 
Posta, Hürriyet Daily News 
Radyolar: CNN Türk Radyo, Radyo D
Televizyonlar: Cartoon Network, CNN Türk, 
Çocuk Smart, Dream TV, Dream Türk, Kanal 
D, NBA TV, Çocuk Smart, teve2
Dijital platform: D-Smart
Basım: Demirören Printing Center ve 
Hürriyet Kitap
Dağıtım: Yaysat
Online Hizmetler: milliyet.com/vatan.com 
milliyetemlak.com
/fanatik.cmhurriyet.com/ 
hurriyetdailynewscom/
hurriyetaile.com/ mahmure.com/ 
hurriyetemlak.com/
hurriyetoto.com/
uzmanpara.com/ ekolay.net/kanald.com/ 
bigpara.com/ cnnturk.com
Haber Ajansı: Demirören Haber Ajansı 
(DHA) Grubun Medya Takipçi Payı: %15

Eğitim 
İnşaat
Turizm
Madencilik 
Medya
Şans Oyunları
Dijital

Aldıkları bazı ihaleler: 
Milli Piyango, Misli.com, 
Sisal Şans

36 N. Beril Ekşioğlu Sarılar, Süleyman Sarılar ile mülakat, 21.05.2020.
37 “Medya ve Siyaset”.



51

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

Turkuvaz 
Medya Grubu
(Kalyon 
Grubu, Zirve 
Holding)

Gazeteler: Sabah (2007 TMSF’den satın aldı), 
Takvim (2007 TMSF’den satın aldı), Yeni Asır 
(2007 TMSF’den satın aldı, Fotomaç (2007’de 
TMSF’den satın aldı), Daily Sabah, Sabah 
USA, Fikriyat, Sabah Avrupa
Televizyonlar: atv (2007’de TMSF‘den satın 
aldı.), a Haber, Minika, Minika Çocuk a Spor, 
a News, a Para, a News, Yeni Asır TV, atv 
Avrupa
Dergiler: Bebeğim ve Biz, Cosmopolitan, 
Esquire, Forbes Türkiye, Harper’s Bazaar, 
HomeArt, House Beautiful, Otohaber, Para, 
Sofra, Şamdan Plus vs.
Radyolar: Radyo Turkuvaz, a Haber Radyo, a 
Spor Radyo, Vav Radyo.
Basım Dağıtım: Turkuvaz Maatbaacılık, 
Turkuvaz Dağıtım, Abone Turkuvaz 
Online yayınlar: teknokulis.com/ aktüel.com.
tr/turkuvazradyolar.com
Kitap ve Yayıncılık: Turkuvaz Kitapçılık 
Yayıncılık Sanayi A.Ş., D&R Kitap, İdefix 
Kitap
Grubun Medya Takipçi Payı: %30

İnşaat
Altyapı
Enerji
Kimya 
Medya 

Aldığı bazı ihaleler: 
İstanbul Havaalanı, 6 
Otoyol, Metrobüs hattı, 2 
Raylı sistem, Marmaray, 
İstanbul’da 5 metro hattı, 5 
isale hattı, Başkent Emlak 
Konutları, Dr, Lütfi Kırdar 
Kartal Eğitim ve Araştırma 
Hastanesi, Başakşehir 
Stadyumu, Bakırköy Adalet 
Binası, Taksim Meydan 
Projesi, 4 HES projesi, Irak 
Erbil Su Temini Projesi, 
Kuzey Irak Çadır kent

Ciner Medya 
Grubu

Gazeteler: Habertürk (kapandı)
Televizyonlar: Habertürk TV, Bloomberg HT, 
Show TV (TMSF’den satın aldı), Show Türk, 
Show Max
Radyolar: Haber Türk Radyo, Bloomberg HT 
Radyo
Matbaa:HaberTürk Matbaacılık
Online yayınlar: haberturk.com, bloomberght.
com, showtv.com
Grubun Medya Takipçi Payı: %15

Sanayi, Maden, Ticaret, 
Enerji, Medya, Denizcilik,
Hizmet sektörü

Aldıkları bazı ihaleler: 
Çayırhan Termik Santrali 
ve Silopi Termik Santrali, 
Konya Ilgın Elektrik 
Üretim Santrali, Havaş 
Turizm. Turgay Ciner 
Kasımpaşaspor’u 2011’de 
satın aldı.

(Tablo 4, medya gruplarının kendi sitelerinden derlenmiş bilgilerden oluşturulmuştur).

İktidarı destekleyen holdinglerin medya alanında yoğunlaşması, gazete ve dergi ti-
rajlarına olumsuz olarak yansımaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 
son 10 yılda gazete ve dergilerin tirajı yüzde 51,2 oranında azalmıştır.38 Engin Başçı 
tirajlardaki bu düşüşü şöyle yorumlamaktadır: 

Bu düşüşte tabii ki internet medyasının, sosyal medyanın rolü var. Ulusal bazı 
gazeteler kapatılmış durumda, geri kalanlara da güven azaldı. Yerel gazeteler 
ise basın ilan kurumlarının resmi ilanları dağıtması konusunda siyasi iktida-
rın propaganda örgütleri gibi çalışıyor. Verilere göre ilan ve reklam oranları 
%3 oranında artmış belli ki iktidar yerel basını kontrol altında tutmak istiyor.39 

38 “Türkiye’de Gazete ve Dergi Tirajları: 10 Yılda Yarı Yarıya Azaldı”, Journo, 20.07.2020. https://journo.com.tr/
gazete-dergi-tiraj.
39 Engin Başçı ile mülakat, 21.07.2020.



52

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)

Veriler ışığında, özel sektörün yoğunlaşmış mülkiyet yapısının iktidarın ideolojisini 
aktarmakta aracı olduğu ve kamu hizmetini ön planda tutabilecek tarafsızlığı ve ba-
ğımsızlığı benimseyen bir yayın anlayışına sahip olamayacağı aşikardır. Bu durum 
gelişmiş bir demokrasi anlayışı için toplumun kendini ifade edebileceği ve yaşadığı 
çevreye ilişkin sağlıklı bilgiler alabileceği yayın organlarına olan ihtiyacı arttırmak-
tadır. 

Kamu Yayıncılığının Türkiye ve Dünyadaki İşleyişi 

Erol Mutlu’ya göre, kamu hizmeti yayıncılığı esas olarak ulus kavramıyla ilişkilen-
dirilmelidir.40 Buna göre radyo ve televizyon yayıncılığı, ulus-devletin inşası için 
kültürel-siyasal araç olarak kavranmakta ve yayıncılığa özel sektörün eline bırakı-
lamayacak denli büyük önem atfedilmektedir.41 Benzer şekilde kamu hizmeti yayın-
cılığı, Avrupa demokrasisinin vazgeçilmez bir unsuru olarak değerlendirilmektedir. 
Kamu hizmeti yayıncılığı tarafsızlık ilkesi altında eğitimi ve kültür aktarımını hedef-
ler; çoğulculuk, kültür çeşitliliğine vurgu yapar; özerktir, bağımsızdır ve tarafsızdır. 
Kamu kaynakları tarafından desteklendiği için ticari yayın kuruluşları gibi reklamlar 
aracılığıyla gelir elde etme gibi bir zorunluluğu yoktur. Kamu hizmeti yayıncılığı-
nın finansmanı kamu fonlarından, ruhsat gelirlerinden ve bandrollerden elde edilir. 
Kamu hizmeti yayıncılığı “halk için yapılan, halk tarafından finanse edilen ve halk 
tarafından kontrol edilen” yayıncılık anlayışı olarak tanımlanır.42 Dolayısıyla üç te-
mel etik ilke üzerine oturmalıdır: idari özerklik, mali özerklik ve editoryal bağım-
sızlık. 1961 Anayasası ile radyo ve yayıncılığının özerk, tarafsız bir kamu kuruluşu 
tarafından yapılması gerekliliği belirtilmiştir. Bu hükme göre devlet tekeli vardır ve 
bu tekel özerk bir kamu kurumu üzerindendir. Bu madde ile siyasi çıkarların önüne 
geçilmek istenmiştir. Ancak 1980’lerde TRT iktidarın politikalarına destek veren bir 
yayın politikasına sahip olmuş, editoryal yapıya ideolojik müdahaleler gözle görülür 
hale gelmiştir.43 1980’lerin sonunda Türkiye’nin büyük bölümünde antenlerle, ile-
tişim uydularından yapılan yabancı televizyon yayınları izlenmeye başlamıştır. Bu 
dönemde devlet bu yayınları ne yasaklamış ne de yasal bir düzenleme getirmiştir. 
1990’ların başında Cumhurbaşkanı Turgut Özal, dönemin siyasileri kamu hizmeti 
yayıncılığının dışında özel yayıncılığın faaliyet göstermesi gerektiğini vurgulamışlar, 
TRT’yi tekelci konumuyla eleştirmişlerdir. Süleyman Sarılar bu dönemi şöyle yo-
rumlamaktadır:

Yasalarla sağlanmış özerklikler vardı. Parlamenter sistemin tepesinde özellikle 
o dönemde ciddi bir denetim mekanizması, hükümetin üzerinde parlamento-
nun denetimi ve Sayıştay’ın denetimi vardı, yargının denetimi ve Cumhurbaş-
kanlığının denetimi söz konusuydu. Yani bugünkü gibi değildi. Özal da o dö-
nemde istediği bir sürü şeyi yasallığa geçiremiyordu. İstediği adamı TRT’nin 

40 Erol Mutlu, “Ne Olacak Bu Kamu Yayıncılığının Tarihi”, Medya Politikaları, der., Beybin Kejanlıoğlu, Sevilay 
Çelenk ve Gülseren Adaklı, Ankara: İmge Kitabevi, 2001, s.26.
41 Cem Pekman, “Avrupa Birliği’nde Kamu Hizmeti Yayıncılığının Finansmanı”, Marmara Avrupa Araştırmaları 
Dergisi, 12/1-2 (2004), s.336.
42 Engin Başçı, “Kamu Hizmeti Yayıncılığı Düzenlemelerinde Halkın Katılım ve Temsiliyet Biçimleri Üzerine 
Bir Değerlendirme (İngiltere-Almanya-Türkiye Örnekleri)”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10/4 (2018), s.61.
43 Kemal Aslan, İkna Ekranları, s.117-118.



53

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

başına atayamıyordu. Yani 1960 Anayasası’nd hukuki güvenceler vardı. Onları 
değiştiremediği için daha kolay kontrol edebileceği, hem de özel sermayenin 
yatırım yapabileceği bir alanı açtı. Devletin tekelinden yayıncılığı çıkarıverdi.44 

Tarihsel bağlamda TRT, 1968-1971 yılları arasında yasal olarak özerk ve tarafsız bir 
kurumdur. Ancak 1971 yılında yapılan bir düzenlemeyle özerkliği kaldırılmıştır. Di-
ğer yandan TRT 1980’li yıllardan itibaren hem renkli televizyon yayınlarına geçmiş 
hem de yurt içi yurt dışına yayın yapan kanal sayısını artırmıştır. Ancak dünyadaki 
ekonomik değişim yayıncılıkta da etkisini gösterince, TRT siyasetin etkisi altında 
kalmakla, çok sesliliğe yeterince fırsat vermemekle eleştirilerek, reklama dayalı ge-
lirle ticari televizyonların devreye girmesi gerekliliği liberal çevrelerce yoğun ola-
rak dile getirilmiştir. Nitekim 1989 yılında kurulan ve dönemin Başbakanı Turgut 
Özal’ın oğlu Ahmet Özal’ın da ortağı olduğu Magic Box isimli şirkete ait “Star 1” 
televizyonu yasal düzenleme olmaksızın 1990 yılından itibaren televizyon yayıncılı-
ğına başlamıştır.45 Kurulumu ve yayıncılığı yürürlükteki yasa ve mevzuata aykırı özel 
televizyon yayıncılığı, 1993 yılında yeni bir yasal düzenlemeyi beraberinde getirmiş 
ve özel televizyon ya da radyoların kurulması, serbest bırakılmıştır.46 Diğer yandan 
2018 yılında Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile TRT’yi düzenleyen yeni hükümler 
yürürlüğe girmiştir. Buna göre; TRT, Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) dene-
timinden alınarak Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı’na bağlanmış ve yönetim 
kurulunun yetkileri sınırlandırılmıştır.47 

Tablo 5. Türkiye’de Kamu Hizmeti Yayıncılığının Hukuksal Bağlamda Kronolojisi48

1927-1936 Tek partili dönemde, özel girişim (devlet destekli) kamu hizmeti 
yayıncılığı. TTAŞ isimli şirket radyo yayınlarına başladı.

 1936-1950 Tek partili dönemde siyasetin güdümünde kamu yayıncılığı yapıldı. 
Önce PTT’ye sonra Matbuat Umum Müdürlüğü’ne bağlandı.

1950-1960 Çok partili dönem olsa da siyasetin/iktidarın güdümünde kamu 
hizmeti yayıncılığı yapıldı. 

1961 Anayasası Darbenin ardından 121. maddeye “özerklik” ilkesi eklendi.
1964-1971 359 sayılı “TRT Yasası” ile 1964’te TRT kuruldu. Bu dönem gerçek 

kamu hizmeti yayıncılığı olarak kabul edilir. Yönetim kurulu 
toplumun değişik kesimlerinden oluşan çoklu bir yapıya sahiptir 
ayrıcı danışma kurulu da vardır.

44 Süleyman Sarılar ile mülakat, 21.05.2020.
45 Vedat Demir, Türkiye’de Medya Siyaset İlişkisi, İstanbul: Beta Basım, 2007, s.236.
46 İbrahim Uslu, “Televizyon Yayıncılığında Kamu Hizmeti Yayıncılığı”, Uzmanlık Tezi, Radyo ve Televizyon Üst 
Kurulu, 2011, s.125.
47 “The Future of Turkish Public Broadcaster TRT and Its Emplooyees in Peril”, Uni Global Union, 28.08.2018, 
https://www.uniglobalunion.org/es/node/39475.
48 Türkiye’de kamu yayıncılığının Anayasa düzenlemelerine göre geçmişten bugüne tarihsel dönüşümü genel 
hatlarıyla aktarılmıştır. Bilgilerin derlendiği kaynaklar için bkz. Mustafa Şenay Canoruç, “Anayasal Kurum Olan 
TRT’nin ‘Özerkliği’”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8/27 (2009); Başçı, “Kamu Hizmeti”.



54

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)

1971-1980 Muhtıranın ardından 1972 Anayasası ile “özerklik” ilkesi kaldırıldı. 
“Tarafsız kamu tüzel kişiliği” olarak tanımlandı. İktidarın 
güdümünde kamu hizmeti yayıncılığı tekrar başladı. Protokol 
haberciliği ön plana çıktı. İdari özerklik iktidara bağlandı, yayıncı 
özerkliği kaldırıldı. Yönetim kurulu üyelerinin kontrolü siyasal 
iktidarın elindedir. Genel Danışma Kurulu kurulmuştur.

1982 Anayasası ve 
sonrası

Darbenin ardından 1983’te 2954 sayılı TRT Kanunu’nda “Kamu tüzel 
kişiliği devam etsin, siyasetin güdümünden çıksın” dendi. 
Yasanın 19. Maddesiyle; siyasi partilere ayrılan zaman dilimlerinde 
halka seslenebilme imkânı tanındı. Siyasetin devam eden güdümü ile 
kamu hizmeti yayıncılığının yapılması söz konusu olmadı. TRT’de 
dış yapımlar arttı. Mali sıkıntılar yaşandı. Yayıncı özerkliği kayboldu.
Genel Danışma Kurulu kaldırıldı, geçici danışma kurulları kuruldu.

1991-1993 Özel yayıncılık hukuka aykırı olarak başladı.
1993 Anayasa 
değişikliği

1982 Anayasası’nın 133. Maddesi değişti:
TRT tekeli kalktı, özel televizyonlara hukuksal statü verildi.
TRT, “özerk” kimliğini 32 yıl sonra tekrar kazandı.

2018 
Cumhurbaşkanlığı 
Kararnamesi

Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçişle danışma kurulları 
tümüyle kaldırıldı.
2018’ de TRT Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı’na bağlandı. 
Kararnameye göre yönetim kurulunun yetkileri sınırlandırıldı.

Britanya Kamu Yayıncılığı

Avrupa’nın kamu yayıncılığı konusunda model aldığı ülke İngiltere’nin kamu hizme-
ti yayıncısı olan Britanya Yayın Kuruluşu (British Broadcasting Corporation-BBC) 
eliyle yürütülmektedir. 1922 yılında altı radyo üreticisinin kurduğu bir yayın kuru-
luşu olan BBC, alt sınıfların kütüphaneler ya da müzeler gibi kamu kurumları ara-
cılığıyla kültürel olarak geliştirilmesi şeklinde özetlenen Viktoryen ideallerin, kamu 
hizmet yayıncılığı alanındaki devamıdır. BBC, 1923 yılında radyo yayıncılığının özel 
mülkiyete bırakılamayacak kadar ciddi bir iş olduğu kararı doğrultusunda 1927 yı-
lından itibaren kamu yayıncılığına geçmiştir. Ancak her ne kadar yasal bakımdan 
BBC bir kamu kurumu olarak tanımlanmış olsa da yayın politikalarının belirlenme-
sinde iktidar ile arasına koyacağı mesafe güvence altına alınmıştır.49 Dolayısıyla BBC 
yayıncılığı; uzlaşmacı, tarafsız, politika ve politikacılara mesafeli olabilmiştir.

Ancak 1954 yılında BBC’nin devlet tekeli anlayışının yarattığı düşünülen sıkıntıları 
bertaraf etmek için Independent Television (ITV) kurulmuştur. Böylece kamudaki 
yayıncılık tekeli kaldırılmış, 1955’te ilk özel televizyon girişimi ortaya çıkmıştır. ITV 
15 bölgesel televizyonun oluşturduğu bir kuruluştur. ITV ‘nin Amerikan tarzı özel 
yayıncılık anlayışı başlangıçta BBC’nin seyirci kaybetmesine neden olsa da zaman 
içinde İngiliz siyasal kültür anlayışı ITV’yi de BBC’nin kamu hizmeti yayıncısı an-
layışına çekmiş, bunu yasalar ile garanti altına almıştır. Bu durumu şöyle özetlemek 
mümkündür: ticari bir televizyon da olsa belli bir bedelle, kullanım iznini aldığı ya

49 “Medya Konuşmaları: Kamu Hizmeti Yayıncılığı”, Açık Radyo, 13.06.2006, https://acikradyo.com.tr/arsiv-
icerigi/medya-konusmalari-xiii-kamu-hizmeti-yayinciligi.



55

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

yın frekansına karşılık belli hak ve yükümlülüklere tabiidir. BBC, yıllar içinde yayın 
politikasında değişimler yaşasa da yayıncı kurumlar arasında saygın bir üst kurum 
olarak kalmaya devam etmiştir.1980’lerle birlikte İngiltere Başbakanı Thatcher dö-
neminde muhafazakâr partinin özelleştirme politikalarına, yayınlarından reklam 
alınsın mı alınmasın mı tartışmalarına muhatap olmuştur. Sonuçta İngiliz siyasal 
kültür anlayışının etkisiyle kar odaklı televizyon anlayışından uzak kalmayı başara-
bilmiştir.50BBC yayın ilkelerine göre haberde karşıt görüşlere yer verilmeli, haberin 
tüm unsurları yer almalıdır. İkinci Dünya Savaşı’nda, Alman yayıncılığının haberleri 
nesnel sunmadığına inanan Alman halkının doğru haber alabilmek için BBC’yi ta-
kip ettiği bilinmektedir. 2016’daki bir araştırmada izleyenlerin yüzde 89’u BBC’nin 
çok güvenilir olduğunu söylemiştir. BBC geçmişte bağımsızlığına gölge düşürecek 
siyasi ve ticari bir ihlal yaşamamıştır.51 Halk kamu yayıncılığına katılımını, danışma 
kurullarındaki geniş temsilci yelpazesi ile sağlar. 

Amerika Birleşik Devletleri’nde Kamu Yayıncılığı

Amerika’da ticari yayıncılık rağbet gördüğünden, halkın bilgilendirilmesi, eğitilmesi 
geri planda kalmış, izleyici müşteri gibi değerlendirilmiştir.52 Kamu hizmeti yayıncı-
ları Avrupa’daki gibi devlet televizyonları değildir. Böyle bir ortamda kamu hizmeti 
yayıncılığı kavramı da ticari yayıncılıktan beklenir. Federal Haberleşme Komisyo-
nu (FCC-Federal Communication Commission) yayın talebinde bulunanlara lisans 
vermekle mükellef bir kurumdur. Ancak FCC yayın lisansı vermek için kuruluşların 
sadece yeterliliklerine bakmaz, aynı zamanda kamu yararını önde tutup tutmadıkla-
rını da denetler, öneri verir ama yaptırım yetkisi yoktur.53

Almanya’da Kamu Yayıncılığı 

Avrupa’da dikkat çeken bir ilke ticari yayıncılık devletten bağımsız, düzenleyici ku-
rum da hükümetten bağımsız olmak zorundadır. Bu durum, Almanya ve İngiltere’de 
yasalarla teminat altına alınmakta, gelişmiş diğer Avrupa ülkelerinde ise o ülkelerde 
yerleşmiş siyasi kültürün bağımsız yayıncılık açısından teminat olduğu görülmekte-
dir.54 2014 yılında siyasi partilerin ZDF üzerindeki endişeleri üzerine harekete geçen 
Anayasa Mahkemesi’nin, kamu hizmet yayıncılığının bağımsızlığını güçlendirme 
girişimi buna bir örnektir. Karara göre ZDF’ nin iki denetim organının her birinde-
ki üye sayısı toplam sayının üçte birini geçemeyecekti.55 Almanya’da eşit temsilden 
oluşan yayın konseyleriyle federalist bir yapı vardır. İki kamu hizmeti yayıncısının 
ARD ve ZDF’nin hükümetten bağımsız idari konseyleri vardır. Bu konseyler; kilise, 
gazete, kültür örgütleri, üniversiteler vs. gibi kuruluşların seçtiği üyelerden ve toplam 

50 Uslu, “Televizyon Yayıncılığında”, s.106-107.
51Radu Raluca, “Europe’s Public Service Media: Between Responsibility and Accountability”, EJO: European 
Journalism Observatory, 21.03.2018, https://en.ejo.ch/media-economics/accountable-and-or-responsible-
public-service-media-in-europe.
52Uslu, “Televizyon Yayıncılığında”, s.101.
53 Kayıhan İçel, Kitle Haberleşme Hukuku, İstanbul: Beta Yayınları, 2001, s.101-102.
54 Uslu, “Televizyon Yayıncılığında”, s.109-112.
55 Raluca, “Europe’s Public”.



56

üyelerin üçte birinden fazla olamayan yasama organlarının seçtiği siyasi parti aday-
larından oluşmaktadır.56 

Türkiye’deki Kamu Yayıncılığı Üzerine Bulgular ve Değerlendirmeler

Kamu Yayıncılığı tüm dünyada farklı başlıklar altında 1980’li yıllardan bu yana tar-
tışmalara neden olmaktadır. Bunlardan biri finansman açıklarıdır. Türkiye’de de 
TRT’nin harcamaları ve vergilerden aldığı pay kamuoyunda sıkça gündeme gel-
mektedir. 3093 sayılı Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Gelirleri Kanunu’na göre 
TRT’nin gelirleri: elektrik faturalarından alınan pay, radyo-televizyon-video ve bir-
leşik cihazlardan tahsil edilen gelirler, ilan ve reklam gelirleri, konser ve temsillere 
ödenen giriş ücretleri, film-plak-dergi-kitap gibi yayınların satışından elde edilen 
gelirler ve genel bütçeden yapılan katkılardan oluşmaktadır.57 2019 yılında TRT ge-
lir kalemlerinde yapılan bir değişiklikle televizyon-radyo-birleşik cihazlardan alınan 
bandrol payları artırılmış, buna göre cep telefonlarından %6, bilgisayar ve tablet-
lerden %2 pay alınmaya başlamıştır.58 TRT’nin günümüzde en büyük gelir kalemi 
bandrol ücretleri ve elektrik faturalarından alınan paylardır. Bunları sırasıyla reklam 
gelirleri ve program satışları takip eder. Engin Başçı’ya göre “TRT hiç reklam alma-
sa da kendini finanse edebilir. Ancak siyasiler kamu hizmeti televizyonlar üzerinde 
kontrol ve baskıyı artırmak için ruhsat gelirlerini düşürmeyi bir koz olarak kullana-
bilmektedirler.” 59 

Avrupa Yayın Birliği’nin (EBU) verilerine göre yabancı kamu yayıncılarının (büt-
çelerine göre orantılandığında) en önemli geliri halktan alınan lisans (halkın kamu 
yayıncılarını izleme karşılığında ödediği ücret) ücretleridir.

Tablo 6. Avrupa’daki Kamu Hizmeti Yayıncı Kuruluşlarının Finansal Kaynaklarının 
Yüzdelik Oranları (Her kamu kuruluşunun kendi toplam bütçesi üzerinden oranlar 
hesaplanmıştır) (2005)

Ülke Kamu Yayıncısı 
Kuruluş

Kamu 
fonları

Lisans 
ücretleri

Reklam 
gelirleri

Diğer 
kaynaklar

Almanya ARD %0,6 %82 %2 %14
İngiltere BBC %5 %73 - %21
Fransa Tele France %0,3 %65 %28 %5
İtalya RAI  - %52 %39 %8

(Avrupa Yayın Birliği verileri üzerinden60 finansal kaynak oranları hesaplanmıştır).

Türkiye’de ise elektrik faturaları TRT’nin en önemli gelir kalemi iken, artırılan band-
rol ücretleri günümüzde birinci sırayı almıştır. Başçı, halkın vergilerinin TRT’nin 

56 Uslu, “Televizyon Yayıncılığında”, s.114.
57 “Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Gelirler Kanunu”, TRT, https://www.trt.net.tr/bandrol/mevzuat/. (erişim 
01.09.2020).
58 Başak Kaya, “TRT 92 Milyon TL Zarar Etti”, Sözcü, 14.12.2019, https://www.sozcu.com.tr/2019/ekonomi/
donmez-madencileri-zeytin-ureticisi-yaptik-5508990/.
59 Engin Başçı ile mülakat, 21.07.2020.
60 Kenan Duman, “Deregülasyon Sonrası Kamu Hizmeti Yayıncılığı: RAI ve TRT Üzerine Karşılaştırmalı Analiz”, 
Ulakbilge, 6/20 (2018). 

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)



57

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

bağımsızlığının garantisi olduğunu belirtmektedir: “Mali anlamda bağımsız olmalı, 
sabit gelir kalemleri olmalı. TRT bütün halkı temsil eden parlamentoda belirlenen 
bir yapı. Sorumluluk iktidara değil halka karşı olmalıdır çünkü halkın vergileriyle 
TRT varlığını sürdürüyor.”61

Ragıp Duran, kamu yayıncılığı alanında finansman sıkıntısının tüm dünyada yaşan-
dığını belirtmektedir: 

BBC harçla çalışıyor. İç yayınlar için reklam almıyor. Ama uluslararası yayın 
yapan BBC Word reklam alıyor. Yarın belki BBC yerel de reklam almaya baş-
layabilir. Finansmanını artırmak için birkaç yıldır belediyelere, sivil toplum 
kuruluşlarına belli kurallara uymak şartıyla yayın saati satıyor. İngiltere’de hü-
kümet bütün kamu bütçelerinde kısıtlamaya gidiyor; sağlık, iletişim sektörleri 
de bunların arasında. Toplanan bütçe gelişen teknoloji ve ihtiyaçlara yetmiyor. 
Ben çalıştığım dönemde BBC’de yabancı dilde yayıncılık yapan kanal 39 ci-
varıydı şimdi 26’lara düştü. Krizden çıkışın yolu olarak paralı aboneliğin de 
fayda etmeyeceği anlaşıldı, çünkü sürekli fiyatlar artıyor.62 

Duran, neo-liberal yayın kuruluşlarının mülkiyet yapılarında büyük sermayedarlara 
ihtiyaç duyduğunu, ancak her şeye rağmen editoryal bağımsızlığın korunabileceğini 
belirtmektedir:

Liberation, Le Monde gibi gazeteler kooperatif gibiydi; mülkiyetinin %70’i 
çalışanlarındı. Onlar da neo-liberalizm yüzünden büyük hisselerini telefon 
şirketlerine, holdinglere satmak zorunda kaldılar. Ancak yine de editoryal ba-
ğımsızlığa ülkenin siyasi geleneğinden dolayı uymak zorundalar. Washington 
Post’un sahibi Amazon’un da sahibi. Ama buna rağmen pandemi dönemin-
de kovitli Amazon çalışanlarını kamuoyuna duyurdular. Demokratik kültürü 
olan ülkelerde kamu yararı hala gözetiliyor.63

Mali özerklik dışında kamu yayıncılığının bir başka tartışma konusu da idari özerk-
liktir. Engin Başçı, 2018 yılında TRT ile ilgili çıkarılan kararnamenin kurumun ba-
ğımsızlığını gölgelediği belirtmektedir:

1961 Anayasası’nda yedi yönetim kurulu üyesinden sadece ikisini hükümet 
seçiyordu, geri kalanlar sendika ve üniversite temsilcileriydi; onlar genel mü-
dürü seçiyordu. 15 Temmuz’dan sonra TRT’ye iki kararname getirdiler, yapısı-
nı değiştirdiler. Genel Müdürü yönetim kurulu nezdinde güçlendirdiler. Şim-
di bütün üyeleri hükümet atıyor. Aslında genel müdür istifa etmedikçe onu 
kimse görevinden alamaz ancak o makamda oturan da kendi seçene kuluymuş 
gibi davranıyor. BBC’deki siyasi gelenekle genel müdür bütün iktidar partileri-
ne eşit mesafede. BBC Falkland Adaları olayında İngiliz Hükümeti’ni eleştirdi, 
bizde bunu asla yapamazsınız.64 

61 Engin Başçı ile mülakat, 21.07.2020.
62 N. Beril Ekşioğlu Sarılar, Ragıp Duran ile mülakat, 27.06.2020.
63 Ragıp Duran ile mülakat, 27.06.2020.
64 Engin Başçı ile mülakat, 21.07.2020.



58

Süleyman Sarılar da TRT kurumunu bu minvalde değerlendirmektedir: “Mali özerk-
lik, idari özerklik, editoryal bağımsızlık hiçbiri yok. Kağıt üzerinde TRT özerk gibi 
gözüküyor ama biliyoruz ki genel müdürü dahil hepsini iktidar atıyor.”65 

TRT’nin yıllar içinde değişen siyasal bağlamdaki yayıncılık eğilimi izleyici profilini 
de farklılaştırmıştır; her tercihten, her inanıştan oluşan geniş halk topluluğunun ye-
rini ağırlıklı olarak tek tip izleyici profili almıştır. 

Tablo 8. KONDA’nın Televizyon İzleyicilerinin Hayat Tarzlarına Dönük Araştırması: 
TRT’nin Değişen İzleyici Profili66

2012’den 2018’e Modern izleyici %17’den %10’a geriledi
2012’den 2018’e Dindar, muhafazakâr izleyici %30’dan %37’e çıktı
2018 yılı Geleneksel muhafazakâr izleyici %53

Kamuoyunun siyasal, kültürel eğilimlerini araştıran Konda’ya göre 2012-2018 yılları 
arasındaki altı yıllık dönemdeki izleyici profilinin %90’ının muhafazakâr kesimden 
olması, TRT’nin mevcut iktidardaki partinin ideolojisi doğrultusunda yayın yaptığı-
nın göstergesi olarak değerlendirilebilir. Gazeteci Ragıp Duran’a göre, kamu hizmet 
yayıncılığı giderek daha fazla siyasal iktidarların ideolojik propaganda aletine dö-
nüşmektedir: 

Üçüncü dünya ülkelerinde kamu yayıncılığı devlet yayıncılığına dönüştü. 
Devletin hazinesinden beslenen gazetecilere resmi memurluk yaptırıyorlar. 
Gramsci ‘nin bir dönem siyaset için söylediği temel tezlerinden biri bugün 
medya için çok geçerli; kim egemense siyasette o topluma ideolojik anlam-
da da egemendir. Türkiye’de özellikle özel sektör yayıncılığının da devlet/hü-
kümet yayıncılığı haline gelmesi, gazeteci tipolojisini de aynılaştırdı. Bugün 
TRT’de çalışanla A Haber’de çalışan aynı gazeteci gibi, çok seslilik yok oldu, 
tekelleşme oluştu.67 

Kamu yayıncısının bir ülkedeki izlenme oranı yapılan yayınların siyasal/kültürel 
bağlamda tüm kesimlere hitap edip etmediğinin göstergesi olarak kabul edilebilir. 

Tablo 7. Ülkelere Göre Kamu Yayıncılarının Pazar Payları68

Ülke Kamu yayıncısı kuruluş Pazardaki payı
Almanya ARD ve ZDF %44,5
İngiltere BBC %38,5
Türkiye TRT %8,3
İtalya RAI %46,4
Fransa FRANCE 2,3 %37,2

65 Süleyman Sarılar ile mülakat, 21.05.2020.
66 KONDA, “KONDA Medya Raporu: Televizyonla Değişen Algılar, Sosyal Medyanın Yükselişi ve 10 Yıllık 
Medya Serüvenimiz 2008-2018”, Kasım 2019, https://konda.com.tr/wp-content/uploads/2019/12/KONDA_
MedyaRaporu_HT2018.pdf/ . (erişim 01.09.2020).
67 Ragıp Duran ile mülakat, 27.06.2020.
68 Werner Rumphorst, “The Position of Public Broadcasting in Europe: An Essential Cohesion”, Geneve: EBU 
(The European Broadcasting Union), 2004, s.7-8.

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)



59

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

Avrupa Yayın Birliği’nin (EBU) 2004’te yayınladığı verilere göre, TRT ulusal plat-
formda diğer ülkelerin kamu yayıncılarına göre düşük bir izleyene sahiptir. Süley-
man Sarılar, halkın tek sesli yayıncılığı tercih etmediğini bunu da izlenme oranlarıyla 
ortaya koyduğunu belirtmektedir: “Türkiye gibi demokratik olgunluğa ulaşmayan 
ülkelerde, kamu yayıncılığı tümüyle iktidarın bir baskı aygıtı ve propaganda aygıtı 
haline dönüşüyor. Dolayısıyla izlenme payları düşüyor.” 69 Ragıp Duran’a göre kurum 
yapılarındaki değişim, gazetecinin haber dilini de değiştirmiştir:

1980 sonrası Thatcher orta sınıfı kendine çekmek için, hızlı, görsel, yüzeysel 
bir taktik uyguladı. Eskiden gazetecilik olguya dayanırdı, oysa şimdi görselli-
ğe, sanallığa ve yüzeyselliğe dayanıyor. Gazetecilik hakikatten sıyrıldı işte bu 
yüzden gerçek ötesi (post-truth) deniyor. Haberin dili “-di’li” geçmiş zamandı, 
şimdi “-miş’li” geçmiş zaman. İktidarı savunmak, özel çıkarı savunmak sayılır 
oysa gazetecinin görevi kamu çıkarını savunmaktır.70 

Engin Başçı toplumun geniş kesimlerinden oluşan danışma kurullarının kaldırılma-
sının özerkliğin zedelenmesinde kritik bir dönemeç olduğunu vurgulamaktadır: 

Halk adına halkın geniş kesimlerinden oluşan danışma kurulları, halkın kuru-
mun yönetime katılım biçimiydi. Danışma kurullarında halk adına halkı tem-
sil eden sivil toplum örgütleri, meslek örgütleri, üniversiteler, eğitim kurumla-
rı temsilcileri vardı. Bu kuruldaki temsilciler TRT’nin program politikalarına 
öneriler getiriyorlardı. Bu kurul 1983’e kadar fiilen devam etti. Bu danışma 
kurullarının olmaması TRT’nin ticari kaygılarla hareket ettiğini, halkın tele-
vizyonu kavramından uzaklaştığının gösterir.71

Kamu yayıncılığının gerekliliği konusunda üç gazeteci farklı görüşlere sahip olsa da 
kamu adına hizmet eden bir medya için gelişmiş bir demokrasinin varlığına duyulan 
ihtiyaç ortak noktaları olarak öne çıkmaktadır. Sözgelimi Süleyman Sarılar’ a göre:

 Eğer sistem yeterince demokratikse ve demokrasi kurallarıyla işliyorsa bence 
kamu yayıncılığına ihtiyaç yok. Çünkü kamu yayıncıları bir süre sonra iktidar-
ların, ister istemez denetlediği bütçe olarak bağlı oldukları için, iktidarları en 
azından gücendirecek yayınlardan kaçınan bir yapıya dönüşüyor. 72 

Bu minvalde Engin Başçı şu görüşü dile getirmiştir:

Kamu yayıncılığının gerekli olduğunu düşünüyorum. Ama özerklik çok 
önemli, neden bandrol ücreti kesiyorlar, halkın vergileriyle çalışan bir kurum 
olarak halka sorumluluk duysun diye. TRT reyting kaygısıyla hareket etme-
meli. Reklam alma savaşı reyting fetişizminin kurbanı oluyor yayıncılar. Hepsi 
tek tip yayın yapıyor: evlilik, yemek vs. programları gibi. Çok seslilik adı altın-
da aslında kalitesiz programlarla tek sese döndü televizyonlar.73 

69 Süleyman Sarılar ile Mülakat, 21.05.2020.
70 Ragıp Duran ile mülakat, 27.06.2020.
71 Engin Başçı ile mülakat, 21.07.2020.
72 Süleyman Sarılar ile mülakat, 21.05.2020.
73 Engin Başçı ile mülakat, 21.07.2020.



60

Ragıp Duran ise şu şekilde durumu özetlemektedir:

Neo-liberal politikaların bir korsan gibi medya dünyasını çalmasıyla, özellik-
le kamu yayıncılığı gazetecilik açısından bir kurtuluş yolu olarak görülmeye 
başlamıştı. Ama bugün bu düşünceler hüsrana uğradı. Ancak tüm dünyada 
neo-liberal sistemin yıkıntıları anlaşıldığı zaman, dünya daha iyiye gidebilir. 
Bence tek başına gazeteciliğin bir çıkışı yok. Çıkış yolu dengeli bir gelir dağı-
lımı, ideolojik/siyasal daha iyi bir toplumsal yapı. Demokrasinin olmadığı bir 
ortamda ne özel sektör ne de kamu yayıncısı gerçek kamu hizmeti yayıncılığı 
yapamaz.74

Sonuç

1980’lerden sonra yaygınlaşan neo-liberal politikalarla ve devletin piyasadan elini 
çekmesiyle pazar kendi dinamiklerine bırakılmış, medyaya girmeden önce başka 
sektörlerde faaliyet gösteren şirketler medyayı ele geçirmişler ve kendi amaçları doğ-
rultusunda kullanmışlardır. Türk medyası bu dönemden itibaren medya- sermaye 
-devlet ilişkisi ekseninde şekillenmiştir. Holdingleşen medyada ticari çıkarlar med-
ya patronunu iktidara, iktidar da kamuoyu nezdinde politikalarını meşrulaştırmak 
arzusuyla medya sermayesine yakınlaşmıştır. Menfaatler çerçevesinde iki tarafın 
birbirine karışmış bu ilişkisinde, iktidar medyayı kamuoyunu manipüle edecek bir 
araç olarak kullanmıştır. Dolayısıyla özel/tecimsel yayıncılık çok seslilik, özgürlük 
beklentilerini boşa çıkarmış; kamuya hizmet eden yayıncılık anlayışının karşılığını 
verememiştir.

İktidarın yasal ve ticari baskılarla medyayı kontrol altında tutma girişimi Türkiye’de 
basın özgürlüğü sorununu da doğurmaktadır. Nitekim Sınır Tanımayan Gazeteciler 
Örgütü verilerine göre (Reporter Sans-Frontieres) 2018’de Türkiye basın özgürlüğü 
endeksinde 180 ülke arasında 157. sıradadır. Oysa demokratik bir ortamda her birey 
enformasyona eşit ulaşabilmeli ve çoğulcu bir yayın politikası içinde kendini ifade 
edebilme hakkına sahip olabilmelidir. Özel sektörün hâkim olduğu medyanın ikti-
darla olan ekonomik bağı/bağımlılığı basını tek sesliliğe, bir başka deyişle tekelleş-
meye sürüklemiştir. Türkiye gibi dünya da bu çıkmazda kamuya hizmet edebilecek 
yayıncılık formüllerinin arayışına girmiştir: bunlardan biri de kamu yayıncılığıdır. 

Bu çalışmada, tek sesli hale gelen medya sektöründeki mevcut durum özetlenmiş, 
kamu hizmeti yayıncısı TRT’nin analizi yapılmıştır. TRT’nin toplumun çoğulcu ya-
pısını yansıtabilecek özerkliğe, şeffaflığa ve bağımsızlığa nasıl kavuşabileceği tartı-
şılmıştır. Kamu yayıncısı kimliğiyle TRT’nin kamuoyuna gerçek bir hizmet verebil-
mesi için idari ve mali özerkliğe, editoryal bağımsızlığa sahip olması gerekmektedir. 
TRT’nin finansmanı halkın vergileriyle sağlansa da kurum geniş kitleler tarafından 
siyasi iktidarların ideolojik propaganda aleti olarak görülmektedir. Batı demokrasi-
lerine bakıldığında, halkın kamu yayıncısının yayın politikalarına bizzat yönetimde 
yer alarak ya da danışma kurulunda tavsiyelerde bulunarak katılabildiği görülmekte-

74 Ragıp Duran ile mülakat, 27.06.2020.

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)



61

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

dir. Örneğin İngiltere’de halkın danışma kurulları vasıtasıyla kamu yayıncısının üret-
tiği içeriğe tavsiye anlamında katkısı bulunmaktadır. Aynı şekilde Almanya’da halk 
yönetim kurullarında doğrudan yer alarak yayın politikalarının belirlenmesinde rol 
oynamaktadır. Türkiye’de ise halkın kamu yayıncılığı politikalarına katılımı danışma 
kurullarının kaldırılmasıyla tamamıyla sona ermiştir. Oysa bağımsızlık, tarafsızlık 
ilkeleri açısından bu katılım çok değerlidir. Yayınları düzenleyen, denetleyen Radyo 
ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) üyeleri de yine parlamentodaki siyasi parti üye-
lerinden seçilmekte, halkın doğrudan temsili burada da söz konusu olamamaktadır. 

Kamu yayıncısının mali özerkliğinin yasalarla/düzenlemelerle koruma altına alın-
ması; bütçesinin halktan alınmış katkı paylarıyla oluşması gerekmektedir. Halkın 
finanse ettiği bir kuruluş olsa da TRT İngiltere gibi reklamsız bir yayıncılık anla-
yışını değil, diğer Avrupa ülkelerine benzer şekilde kar odaklı, reklam pastasından 
pay almayı amaçlayan bir yayın çizgisini hedeflemiştir. Dolayısıyla bu durum yayın 
politikasına yansımakta, reyting baskısıyla hareket etmekte, tecimsel televizyonlarla 
reklam yarışına girmektedir. Sayıştay’ın yayınladığı 2017 yılı TRT’nin gider kalemle-
ri raporuna göre, kurumun gelirinin yüzde 56,6 ‘sı kurum dışı yapımlara aktarılmak-
tadır. Bu oranının yüksekliği muhalefetin de kurumun kaynaklarının iyi kullanılma-
dığı yönünde eleştirilerine neden olmaktadır. TRT asli görevi olan, toplumu eğite-
cek, kültürel bağlamda geliştirecek içerik üretiminden uzaklaşabilmekte, prime time 
kanallarıyla rekabet edecek pahalı yapımlara yönelmektedir. Oysa TRT’nin kaliteli 
programlar üretmek konusunda, BBC’nin İngiltere’de özel sektörü domine etmesi 
gibi bir role bürünmesi gerekmektedir. Demokratik çoğulcu toplumun önerdiği gibi, 
halkın vergileriyle finanse edilen kamu yayıncısının izleyiciyi/okuyucuyu bir tüketici 
olarak değil vatandaş olarak görmesi şarttır. TRT ticari televizyonlarla yarışmak yeri-
ne, onların boş bıraktığı alanlara nüfuz edip halka kaliteli, eğitici programlar sunma-
yı amaç edinmelidir. Aslında ister tecimsel ister kamusal olsun kamu hizmeti yayın-
cısının halkın doğru, nesnel, çok sesli bir ortamdan beslenmesini sağlaması gerekir, 
bunun için yayıncılara yasal düzenlemelerle, kamuoyuna yarar sağlayacağı düşünü-
len programları prime time’ da yayınlama zorunluluğu gibi yaptırımlar getirilebilir.

Öte yandan genel anlamda baktığımızda sağlıklı bir medya ortamı için: güçlenen 
sermayenin demokratik toplumlarda sınırlandırılmasının kaçınılmaz olduğunun; 
kamu hizmeti yayıncılığının siyasal geleneklerle korunamadığı ortamlarda, kanun-
larla koruma altına alınması gerekliliğinin de vurgulanması gerekir. 

Görüşme yapılan gazeteciler, gelecekte özgür bir medyanın kamu yayıncılığından 
çok internet üzerinde yapılan, patronaj yapısının yer almadığı bağımsız gazetecilikle 
oluşabileceğini aktarmışlardır.

Kaynakça

Adaklı, Gülseren. Türkiye’de Medya Endüstrisi. Ankara: Ütopya Yayınevi, 2006.
Ahmad, Feroz. Demokrasi Sürecinde Türkiye (1945-1980). Çev., Ahmet Fethi. 

İstanbul: Hil Yayınları, 1994.
Aslan, Kemal. İkna Ekranları. İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi, 2014.



62

Başçı, Engin. “Kamu Hizmeti Yayıncılığı Düzenlemelerinde Halkın Katılım ve 
Temsiliyet Biçimleri Üzerine Bir Değerlendirme (İngiltere-Almanya-Türkiye 
Örnekleri)”. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi. 10/4 (2018): 59-74.

Canoruç, Mustafa Şenay. “Anayasal Kurum Olan TRT’nin ‘Özerkliği’”. Elektronik 
Sosyal Bilimler Dergisi. 8/27 (2009): 16-45.

Çoban, Savaş. Hegemonya Aracı ve İdeolojik Aygıt Olarak Medya. İstanbul: Parşömen 
Yayıncılık, 2013.

Demir, Vedat. Türkiye’de Medya Siyaset İlişkisi. İstanbul: Beta Basım, 2007.
Duman, Kenan. “Deregülasyon Sonrası Kamu Hizmeti Yayıncılığı: RAI ve TRT 

Üzerine Karşılaştırmalı Analiz”. Ulakbilge. 6/20 (2018): 59-84.
Erdoğan, İrfan ve Korkmaz Alemdar. Öteki Kuram Kitle İletişim Kuram ve 

Araştırmalarının Tarihsel ve Eleştirel Bir Değerlendirmesi. Ankara: Pozitif 
Matbaacılık, 2010.

Golding, Peter ve Graham Murdock. “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”. Çev., 
Beybin Kejanlıoğlu. Medya, Kültür, Siyaset. Der., Süleyman İrvan. Ankara: 
Pharmakon Yayınevi, 2014: 49-75.

Güngör, Nazife. İletişim Kurumlar Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2013.
Herman, Edward S. ve Noam Chomsky. Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi 

Politiği. Çev., Ender Abadoğlu. İstanbul: BGST Yayınları, 2006.
İçel, Kayıhan. Kitle Haberleşme Hukuku. İstanbul: Beta Yayınları, 2001.
İrvan, Süleyman. “Demokratik Sistemde Medyanın Rolü”. Birikim. 68-69 (1995): 76-

83.
Kaya, Başak. “TRT 92 Milyon TL Zarar Etti”. Sözcü. 14.12.2019. https://www.sozcu.

com.tr/2019/ekonomi/donmez-madencileri-zeytin-ureticisi-yaptik-5508990/.
KONDA. “KONDA Medya Raporu: Televizyonla Değişen Algılar, Sosyal Medyanın 

Yükselişi ve 10 Yıllık Medya Serüvenimiz 2008-2018”. 2019.  https://konda.com.
tr/wp-content/uploads/2019/12/KONDA_MedyaRaporu_HT2018.pdf/. (erişim 
01.09.2020).

Marx, Karl ve Friedrich Engels. Alman İdeolojisi. Çev., Sevim Belli. Ankara: Sol 
Yayınları, 2004.

Media Ownership Monitor Türkiye. “Medya ve Siyaset”. Erişim 17 Ağustos, 2020. 
https://turkey.mom-rsf.org/tr/.

“Medya Konuşmaları: Kamu Hizmeti Yayıncılığı”. Açık Radyo. 13.06.2006. https://
acikradyo.com.tr/arsiv-icerigi/medya-konusmalari-xiii-kamu-hizmeti-
yayinciligi.

Muratoğlu, Bahar. “Bir Demokrasi Masalı: Özgür Birey, Bağımsız Medya”. Pivolka. 
20/6 (2011): 9-11.

Mutlu, Erol. “Ne Olacak Bu Kamu Yayıncılığının Tarihi”. Medya Politikaları. Der., 
Beybin Kejanlıoğlu, Sevilay Çelenk ve Gülseren Adaklı. Ankara: İmge Kitabevi, 
2001.

Özsever, Atilla. Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci. İstanbul: İmge Kitabevi, 2004.

İnsan&İnsan (7/26 Güz/Fall 2020)



63

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

Pekman, Cem. “Avrupa Birliği’nde Kamu Hizmeti Yayıncılığının Finansmanı”. 
Marmara Avrupa Araştırmaları Dergisi. 12/1-2 (2004): 335-349.

Raluca, Radu. “Europe’s Public Service Media: Between Responsibility and 
Accountability”. EJO: European Journalism Observatory. 21 Mart 2018. https://
en.ejo.ch/media-economics/accountable-and-or-responsible-public-service-
media-in-europe (erişim 1 Eylül, 2020).

Rumphorst, Werner. “The Position of Public Broadcasting in Europe: An Essential 
Territory for Cohesion”. Geneve: EBU (The European Broadcasting Union), 
2004. 

Sadakaoğlu, Mustafa C. “Yeni Türk Sinemasında Modern Melodram Geleneksel 
Söylem”. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 12/28 (2019): 1183-1200. 

Schram, Ashley, Arne Rückert, Ronald Labonte ve Benjamin Miller. “Media and 
Neoliberal Hegemony: Canadian Newspaper Coverage of the Trans-Pacific 
Partnership Agreement”. Studies in Political Economy. 16/97 (2016): 159-174.

Selen,Tavsife. “Çok Gazete Çok Bilgi Değilmiş Meğer!”. Bianet, 18.01.2003. http://
bianet.org/bianet/print/16059-cok-gazete-cok-bilgi-degilmis-meger. 

“The Future of Turkish Public Broadcaster TRT and Its Emplooyees in Peril”. Uni 
Global Union, 28.08.2018. https://www.uniglobalunion.org/es/node/39475.

“Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Gelirler Kanunu”. TRT. https://www.trt.net.tr/
bandrol/mevzuat/. 

“Türkiye’de Gazete ve Dergi Tirajları: 10 Yılda Yarı Yarıya Azaldı”. Journo, 20.07.2020. 
https://journo.com.tr/gazete-dergi-tiraj.

Uslu, İbrahim. “Televizyon Yayıncılığında Kamu Hizmeti Yayıncılığı”. Uzmanlık 
Tezi. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, 2011.

Yaylagül, Levent. “Eleştirel Ekonomi Politik Perspektiften Devlet ve Medya İlişkisi”. 
Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 5/2 (2019): 134-152.



Received 8 September 2020
Received in revised form 5 October 2020
Accepted 21 October 2020

www.insanveinsan.org  e-ISSN: 2148-7537 
Research article

64

İnsan&İnsan, Yıl/Year 7, Sayı/Issue 26, Güz/Fall 2020, 41-64 
DOI: https://doi.org/10.29224/insanveinsan.791980

The Impact of Neo-liberal Policies on Media and Public Service 
Broadcasting

Naciye Beril Ekşioğlu Sarılar

Abstract: The neo-liberal economic policy that started in the 1970’s and made its presence felt 
after the 1980’s has changed the economic and political structures of the World. In this period 
in which Information Technologies made quick progress, the rapidly shrinking markets and 
rampant unemployment caused investors to turn their attention towards media. In parallel to 
the recent economic developments in the 1980’s, a commercial approach towards broadcasting 
surfaced in Turkey. In the era in which commercial broadcasting whose ownership structure 
was different from the more traditional way of broadcasting was gaining traction, the proprietor 
and the party in power formed a complicated relationship that pushed back the mentality of 
public service broadcasting. Although at first it was thought as a place in which the freedom 
of expression would find voice, as time went on it transformed into a monopoly and failed the 
expectations of the public. This study focuses on the relationship between private broadcasting 
and power, the state of public service broadcasting and if it can be a solution for the public in 
areas such as expression or access to information. In this purpose the role of mass media in the 
production of hegemonic relationships in a neo-liberal environment is discussed with the focus 
on neo-liberal economic policies.

Keywords: Political economy, Media, Neo-liberalism, Public service broadcasting


