
Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

*  Research Assistant, Sakarya University, Faculty of  Arts and Sciences, Department of  History, 
Sakarya/TURKEY, burhancaglar@sakarya.edu.tr ORCID: 0000-0001-5032-516X   

 DOI: 10.37879/belleten.2021.133
 Application date of  article: 21.12.2019 - Approval date of  article: 16.11.2020

Turmoil in the Capital: British Publication Alarmed the Hamidian 
Regime

Burhan Çağlar*

Abstract

During the early years of  Abdülhamid II’s reign, there were several attempts to 
reinstate ex-Sultan Murad V to the throne. One of  these was the initiative of  Ali Suâvi, 
which has come to be known as the Çırağan Incident. Although the Ottoman press 
had to be very circumspect in reporting Suâvi’s attempt and its aftermath, the British 
newspaper of  the Ottoman Empire, The Levant Herald, was instead able to carry the 
news about the incident for several days by framing its reportage in pro-government 
terms.  The situation changed, however, when a letter from a reader praising Ali Suâvi 
and supporting the claim of  Murad V to the throne was published by the paper and 
spurred the Sublime Porte into action. Although the authorship of  the letter remains 
unknown, it is doubtful that it was actually written by an average reader of  the paper; 
some sources instead point to Cleanthi Scalieri, the Master of  the Prodoos Masonic 
Lodge. After publication, the proprietor of  The Levant Herald, Edgar Whitaker, took 
refuge in the British Embassy, resulting in the confiscation of  the printing house and 
the remaining copies of  the newspaper on the order of  the Sublime Porte. Whitaker 
protested that he had informed the Marshal of  the Palace, Said Pasha, regarding the 
letter’s contents, and that he was now the subject of  death threats and harassment; Said 
Pasha responded by denying any knowledge of  the matter. The dismissal and exile of  
Said Pasha brought only further tension. The British Foreign Ministry claiming that the 
Sublime Porte had acted beyond its jurisdiction according to the capitulations. In the 
midst of  negotiations between the British and Ottoman governments over the transfer 
of  Cyprus, the furor over the letter and the newspaper provoked major discussion in 
the European press, and caused negative public reaction in Britain towards the actions 
of  the Ottoman government. This article focuses on the anonymous letter published 



Burhan Çağlar134

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

in The Levant Herald, and examines the course of  these developments primarily through 
their representation in the British press. 

Keywords: The Levant Herald, Said Pasha, Ali Suavi, Edgar Whitaker, Cleanthi 
Scalieri, Abdülhamid II, Britain

Payitahtta Çalkantı: Hamidiye Rejimini Telaşa Düşüren 
İngiliz Neşriyatı

Öz

II. Abdülhamid’in saltanatının ilk yıllarında sâbık Sultan Murad’ı tekrar tahta 
geçirmek için bazı teşebbüsler oldu. Bunlardan biri de Çırağan Vakası (1878) olarak 
bilinen Ali Suâvi’nin tertip ettiği girişimdir. Osmanlı basınında dar bir çerçevede 
yer bulan olayı İstanbul’da neşredilen İngiliz gazetesi Levant Herald’ın günlerce haber 
yapması dikkat çekidir. Hükümetin dili ile Çırağan Vakasını sayfalarına taşıyan 
gazetenin, konu hakkında yayınladığı bir okuyucu mektubu Bâbıâli’yi harekete geçirir. 
Ali Suâvi’den övgü ile bahseden, V. Murad’ın saltanatının gasp edildiğini ifade eden 
mektubun kim tarafından kaleme alındığı muammadır. Yayının gerçekte bir okuyucu 
mektubu olduğuna kimse ikna olmadığı gibi bazı kaynaklar Prodoos (Terakki) 
Mason Locası Üstad-ı Âzamı Cleanthi Scalieri’yi işaret etmektedir. Levant Herald’ın 
Bâbıâli’nin emriyle mühürlenerek matbaasına el konması ve nüshalarının toplatılması 
ile sonuçlanan yayının ardından gazetenin sahibi Edgar Whitaker İngiliz sefaretine 
sığınır. Whitaker mektubu yayınlaması için ölüm tehdidi aldığını, durumdan Mabeyn 
Müşiri İngiliz Said Paşa’yı haberdar ettiğini iddia etmektedir. Said Paşa ise padişahın 
bu konudaki sualine bilgisi olmadığı yönünde cevap verecektir. Paşa azledilerek 
merkezden uzaklaştırılırken gelişmeler İngiliz hariciyesi ile Bâbıâli arasında gerginlik 
meydana getirdi. Zira İngiltere adli kapitülasyonlara istinaden Bâbıâli’nin yetkisi 
dışında hareket ettiğini iddia etmekteydi. Avrupa basınında geniş yankı bulan olay 
İngiliz kamuoyunda Osmanlı hükümeti aleyhinde sert tepkiler doğurdu. Öte yandan 
tüm yaşananlar Kıbrıs’ın İngiltere’ye geçici olarak terki müzakerelerinin yürütüldüğü 
günlere tesadüf  ediyordu. Bu çalışma Levant Herald gazetesinde V. Murad ve Ali Suâvi 
lehine neşredilen mektuba odaklanmakta ve ağırlıklı olarak İngiliz basınında çıkan 
haberler üzerinden gelişmeleri incelemektedir.

Anahtar Kelimeler: Levant Herald, İngiliz Said Paşa, Ali Suâvi, Edgar Whitaker, 
Cleanthi Scalieri, II. Abdülhamid, İngiltere



135British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

Introduction

Abdülhamid II’s long reign is the only period in late Ottoman history to be known 
by the name of  its sultan: the “Hamidian” era. Attempts in the early phase of  
Abdülhamid II’s reign to restore his predecessor Murad V to the throne, including 
that of  Ali Suâvi in particular, had an important effect on the conceptualization 
of  the Hamidian regime. The era’s tumultuous beginnings were highly 
influential with regard to the development of  Abdülhamid’s attitudes, as well 
as the intellectual, administrative, and political history of  the Ottoman Empire 
in general. In this respect, a number of  factors, including the period between 
the outbreak of  the Russo-Ottoman war and, ultimately, the associated peace, 
Ali Suâvi’s failed uprising and an incriminating letter associated with this event 
published by The Levant Herald, played major roles and marked a turning point 
in the regime. Accordingly, this period deserves to be studied in much greater 
detail. Drawing on archival documents and various studies, this article will deal 
with the letter published in The Levant Herald by situating it within the context of  
historical conditions. Although important research has been done on the Ali Suavi 
event – also known as the “Çırağan Incident” – that took place during the early-
Hamidian period, surprisingly little has been mentioned about the “seditious” 
letter published by The Levant Herald. Even more surprising is the lack of  research 
about this extraordinary letter, on the basis of  the Anglo-French newspapers in 
the Ottoman Empire during its later period, nor has there been any study based 
on the foreign language press of  the time. The purpose of  this article is to make a 
contribution to filling these gaps.

1. Attempts to Restore the Ex-Sultan to the Throne

During the initial period of  Abdülhamid II’s (1876-1909) long reign, the main 
target of  opposition groups, known as the Young Ottomans, was to reinstate the 
sultan’s predecessor, Murad V, who had been declared insane and deposed after a 
93-day reign1. Abdülhamid’s accession to the throne had been conditional, based 
on promulgating a constitution and establishing a legislative assembly. However, 
he managed to extinguish all opposition coming from the higher echelons of  his 
administration, suspended the constitution, prorogued the assembly, and returned 
to an absolute regime. The representatives of  the early opposition groups became 
small groups relatively unconnected to power.

1 M. Şükrü Hanioğlu, The Young Turks in Opposition, Oxford University Press, New York, 1995, pp. 
34-36.



Burhan Çağlar136

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

In early December 1876, there was an attempt made to abduct Sultan Murad from 
Çırağan Palace where he was confined. The purpose was to remove the ex-Sultan 
from Constantinople and demonstrate to the public his fine mental condition in 
the hope that it would gain support for his return to the throne. Nevertheless, the 
plan was foiled, and arrests were made. The collaborators in this incident were 
never ultimately revealed2.

On May 20, 1878, approximately two years after the ex-sultan’s deposition, 
another sensational event occurred: a riot broke out in front of  the Çırağan Palace. 
The leader of  the riot was Ali Suâvi, the previous director of  the Imperial College 
of  Galatasaray and one of  the former Young Ottomans. He was accompanied 
by a group of  Muslim refugees from the Balkans whose key frustration was the 
disastrous conduct of  the army and the losses resulting from the Russo-Ottoman 
war of  1877-1878 in which people implicated Abdülhamid II, and thus supported 
the return of  Murad V to the throne. Although the objective of  this attack was 
the release of  Murad V and his reinstatement to the throne, the affair ended in a 
fiasco in just under an hour. Ali Suâvi and some forty or fifty of  his followers were 
killed by the Imperial troops, and those who survived were arrested and brought to 
trial. Suâvi’s wife, Marie, burned all her husband’s paperwork and fled to London 
the same night3. 

This notorious incident went down in history as the “Raid of  Çırağan” or the 
”Çırağan Incident,” and it resulted in dismissals and sentences of  internal exile 
for a number of  statesmen and high-ranking bureaucrats4. The Marshal of  the 
Palace, Said Pasha, nicknamed the “İngiliz” (the Englishman), who had earlier 

2 İsmail Hakkı Uzunçarşılı, “Beşinci Murad’ı Avrupa’ya Kaçırma Teşebbüsü”, Belleten, X/37 
(1946), pp. 195-209; İsmail Hakkı Uzunçarsılı, “Beşinci Murad ile Oğlu Selahaddin Efendiyi 
Kaçırmak İçin Kadın Kıyafetinde Çırağana Girmek İsteyen Şahıslar”, Belleten, VIII/32 (1944), 
pp. 589-597.

3 Aaron S. Johnson, A Revolutionary Young Ottoman: Ali Suavi (1839-1878), Unpublished Ph.D. 
dissertation, McGill University Institute of  Islamic Studies, Montreal 2012, pp. 61-62; İngiliz Said 
Paşa ve Günlüğü (Jurnal), ed. Burhan Çağlar, Arı Sanat Yayınevi, İstanbul 2010, pp. 141-142. Being 
Marshal of  the Palace, Said Pasha began to keep dairies entitled “Jurnal.” These manuscripts 
are 7 volumes in total and consist of  the pasha’s political and personal experiences, as well as 
his observations between 1876 and 1896. Facsimile copies of  the first and second volumes can 
be found in Koç University library, Nesteren-Fuat Bayramoğlu collection, or ISAM library in 
Istanbul, call numbers: 128495 (vol. 1) and 128496 (vol. 2).

4  Johnson, ibid, pp. 61-62.; Bernard Lewis, The of  Emergence Modern Turkey, Oxford University Press, 
London 1968, pp. 176-177.



137British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

introduced Ali Suâvi to the Sultan, was one of  these prominent dignitaries who 
was blacklisted5. Although the investigative reports of  the incident in the Ottoman 
archives imply that the British Ambassador Sir Layard and his secretary, as well 
as freemasons, were behind Ali Suâvi, this kind of  relationship could never be 
proven6. The incident marked the beginning of  the sultan’s tight hold on the 
administration of  the Ottoman Empire. The deposed Sultan Murad V and his 
family were subsequently held under house arrest in the Malta Pavilion, on the top 
of  the hill above the Çırağan Palace7. Receiving the news from agents, The New 
Zealand Herald reported the affair thusly: “…Every attempt is made up to hush the 
matter up, though the conspiracy and the fire at the Sublime Porte together have 
produced great alarm in government circles. One of  the immediate effects has 
been that the sultan has revived the Grand Viziership in favour of  Rushdi Pasha, 
and replaced Mahmud Damad Pasha at the War Office, but both have since been 
superseded by other puppets”8. 

In the meantime, the Sublime Porte was in the process of  determining who the 
Ottoman delegates would be to the upcoming Congress of  Berlin, which was to 
be convened to revise the controversial terms of  the Treaty of  San Stefano, signed 
in the aftermath of  the Ottoman Empire’s defeat by Russia on March 3, 18789. 
Alarmed by the dissection of  the Ottoman Empire and by the spectre of  Russian 
hegemony in eastern Anatolia, as well as the possibility of  Russian movement 
across Mesopotamia towards the Persian Gulf  and beyond to India, Britain was 
intent on securing its own strategic interests before the Congress of  Berlin began. 
Therefore, the decision was made, for military purposes, to acquire the island 
of  Cyprus in the eastern Mediterranean, from which Britain could oversee the 
smooth flow of  navigation through the Suez Canal and prevent any future Russian 

5 Mahmud Celâleddîn, Mirât-ı Hakikât, Matbaa-i Osmaniye, Dersaadet 1327, vol. III, pp. 138-140.
6 T. C. Cumhurbaşkanlığı, Devlet Arşivleri Başkanlığı, Osmanlı Arşivi (Turkish Presidency State 

Archives of  the Republic of  Turkey, Department of  Ottoman Archives, İstanbul) (Thereafter 
BOA.) Y.EE. 79/60, August 27, 1878; Y.EE. 14/7, May 26, 1878; BOA. Y.PRK.AZJ. 2/64, 
January 30, 1879.

7 İ. Hakkı Uzunçarşılı, “Ali Suâvi ve Çırağan Vak’ası”, Belleten, VIII/29 (1944), pp. 77-78.
8 “The Suez Mail”, The New Zealand Herald, July 24, 1878, p. 3.
9 Ali Fuat Türkgeldi, Mesâil-i Mühimme-i Siyâsiyye, vol. 3, ed. Bekir Sıtkı Baykal, Türk Tarih Kurumu 

Basımevi, Ankara 1957, pp. 1-5; Talha Niyazi Karaca, Büyük Oyun: İngiltere Başbakanı Gladstone’un 
Osmanlı’yı Yıkma Planı, Timaş Yayınları, İstanbul 2011, pp. 162-163.



Burhan Çağlar138

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

incursions10. In order to achieve this objective, a secret convention was imposed 
by Britain upon the sultan, entailing that Britain would ostensibly occupy and 
administer the island of  Cyprus for a temporary, but otherwise unspecified, period 
of  time in the name of  the Sultan in exchange for the guarantee of  the safety of  the 
Asiatic part of  the Empire against Russian encroachment and the support of  the 
Ottomans during the Berlin Congress11. The Cyprus convention was submitted by 
Layard, the British Ambassador to Constantinople, to the Sultan via İngiliz Said 
Pasha, who had already been persuaded of  its advantages, and who soon became 
the aide-de-camp of  the Sultan during the secret negotiations12.

Following the Çırağan Incident, the media were put under strict censorship, and 
almost nothing was allowed to be said of  the matter in the Turkish newspapers. 
Therefore, news about the incident in Constantinople only appeared in any detail 
only in The Levant Herald, an English-language press published in Constantinople13. 
In accordance with the then-current political conjuncture, The Levant Herald 
accused Ali Suâvi of  being the provocateur of  the rebellion and identified him 
as a seditious, mean-spirited, and factious intriguer, whose perfidious activity 
had been targeted against the Ottoman nation and the state. Moreover, the news 
article made explicit reference to the “desperate” health condition of  Murad V, 
and his mental illness was emphasized. Correspondingly, the legitimacy of  his 
dethronement was promoted14.

The editor of  The Levant Herald, Edgar Whitaker, was an author who focused on a 
wide range of  political subjects, including Ottoman-Russian relations, ‘the Eastern 
Question,’ the Bulgarian issue, and tensions in the Balkans. He had recently 
observed the Russo-Ottoman War as a war correspondent and had travelled 

10 Barbara Jelavich, “Great Britain and the Russian Acquisition of  Batum, 1878-1886”, The Slavonic 
and East European Review, 48/110 (1970), pp. 47-51.

11 Türkgeldi, ibid, p. 173; Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, Vol. 9, Türk Tarih Kurumu Basımevi, 
Ankara 1988, pp. 9-10.

12 M. Celaleddin, ibid, pp. 507-508; İngiliz Said Paşa, pp. 37-39; BOA. Y.EE. 42/203, April 5, 1878.
13 Uzunçarşılı, “Ali Suâvi”, p. 85.
14 “The Affair at Tcheragan”, The Levant Herald (Weekly Edition), May 29, 1878, p. 2; “Local & 

Provincial News”, The Levant Herald (Weekly Edition), May 29, 1878, p. 5; “Mysterious Movement 
at Thceragan” The Levant Herald (Weekly Edition), May 22, 1878, p. 2. “Conflict in the Palace and 
Death of  Ali Suavi Efendi”, The Levant Herald (Weekly Edition), May 22, 1878, p. 4.



139British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

across the Danube frontlines and toured fortifications as a British news reporter15. 
It should be noted that providing information on the subject of  foreign countries 
on an open platform was a particular phenomenon of  the 19th century, and often 
held to be as valuable as espionage reports in the eyes of  certain governments16. 

Whitaker had strong social connections in the Ottoman capital. Although he 
was born and raised in Britain, he came to Smyrna at a young age. He married 
into the Abbotts, a famous Levantine family. He was a piano and violin virtuoso 
and arranged the establishment of  the first musical society in Constantinople, 
the Orchestral Philharmonic Society. In the following years, he continued his interest 
in music and took part in the management of  an organization called the Société 
Musicale de Constantinople. He compiled his own compositions, and conducted 
the orchestra at concerts, invitations and balls organized by the Levantine 
community17. His relationship with the British Embassy was not only cultural, 
since his newspaper required constant contacts and diplomatic support. Whitaker 
routinely appealed to the legal mechanisms of  the Embassy when punishments 
were imposed on his newspaper by the Porte, seeking their aid in cancelling or 
abrogating such penalties. Indeed, decades earlier he had taken charge of  the 
Consulate of  Gallipoli, which provided him with valuable experience in navigating 
these networks18. Whitaker was a friend of  Said Pasha, who had studied in Britain 
for many years. The chief  actor of  the Çırağan Incident, Ali Suâvi, was also a 
friend of  Said Pasha, and indeed Said Pasha had previously recommended him 
to the palace. Suâvi had been publishing dissenting newspapers in Europe, where 
he had lived for years and married a British woman;19 rumours suggested that  

15 “Mr. Edgar Whittaker”, The Graphic, November 20, 1886, 535; Burhan Çağlar, Brief  History of  an 
English-Language Journal in the Ottoman Empire: The Levant Herald and Constantinople Messenger (1859-
1878), Unpublished MA. dissertation, University of  Toronto Department of  Near and Middle 
Eastern Civilizations, Toronto 2017, pp.  38-39.

16 F. A. K., Yasamee, “Some Notes on British Espionage in The Ottoman Empire, 1878-1908”, 
The Balance of  Truth: Essays in Honour of  Professor Geoffrey Lewis, ed. Çiğdem Balım-Harding, Colin 
Imber, Isis Press, İstanbul 2000, pp. 432-433.

17 “Obituary”, The Times, August, 25, 1903, p. 4; “Death of  Mr. Edgar Whitaker”, The Levant Herald 
and Eastern Express, August 24, 1903, p. 1; “Men and Manners in Constantinople”, The Eclectic 
Magazine of  Foreign Literature, Science and Art, December 1885, pp. 743-744.

18 Çağlar, Brief  History of  an English-Language Journal, pp. 73-74.
19 Johnson, ibid, pp. 45, 53-54.



Burhan Çağlar140

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

Said Pasha was also acquainted with Suâvi’s wife20. In addition, he was the brother-
in-law of  Fethi Pashazade Damad Mahmud Pasha, who was the most powerful 
vizier of  the time21. In the following months, Sultan Abdülhamid accused Mahmud 
Pasha of  organizing the incident behind the scenes22. The sultan also said to his 
entourage that Said pasha was not loyal to him23. The British newspapers, which 
carried the news on their pages, wrote that Mahmud Pasha was known to be close 
to Ali Suâvi. According to the reportage of  these newspapers, Mahmud Pasha 
(and, therefore, Said Pasha) had a familial friendship with Ali Suâvi24. We do not 
know whether there were, in fact, direct relations between Whitaker and Suâvi. 
It is likely that their common professional settings, the proximity of  their cultural 
neighbourhoods, and their shared social environments may have presented them to 
each other in some way. Indeed, the editor of  another Levantine newspaper - Jean 
Pietri, the owner of  Courrier d’Orient - supposedly assisted Suâvi’s escape to Europe25. 

In any case, Said Pasha, Ali Suâvi and Edgar Whitaker were in contact with one 
another. In the eyes of  the Sublime Porte, these relations put all of  their names 
under suspicion. Hence, when The Levant Herald reported the Çırağan Incident in a 
clear pro-government tone, this was conceivably with Said Pasha’s permission, or 
even perhaps by his design. Indeed, some rumours later emerged that the two were 
in close contact regarding a reader’s letter related to the incident that was printed 
in The Levant Herald26. In this way, the Ottoman authorities may have supplied the 
news to The Levant Herald through Said Pasha, and it is for this reason that the 
censors may have ignored these publications. Since the newspaper was followed 
in both Europe and the Ottoman lands, it was practical for the Porte to utilize 
the paper in order to ensure that the government’s perspective on the incident 
would be one disseminated throughout the world. Moreover, among the political 

20 M. Celaleddin, ibid, p. 609.
21 Burhan Çağlar, “Zindandan Gelen Sada: Fethipaşazade Mahmud Paşa’nın Taif  Mektupları”, 

Osmanlı’da Yönetim ve Savaş, ed., Yaşar Ertaş, Haşim Şahin, Hacer Kılıçaslan, Mahya Yayınları, 
İstanbul 2017, pp. 173-174.

22 İbnülemin Mahmut Kemal İnal, Son Sadrazamlar, Vol. I, Dergâh Yayınları, İstanbul 1982, p. 778.
23 İngiliz Said Paşa, p. 39.
24 “The Riot at Constantinople”, The Times, May 27, 1878, p. 5; “Summary of  This Morning’s 

News”, The Pall Mall Gazette, May 27, 1878, p. 6; “An Abortive Conspiracy”, The Standard, May 
28, 1878, p. 5; “The Abortive Revolution”, The Western Times, May 28, 1878, p. 8.

25 Hüseyin Çelik, Ali Suâvi ve Dönemi, İletişim Yayınları, İstanbul 1994, p. 90.
26 BOA. Y.EE. 42/217,  Jun 11, 1878.



141British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

and cultural circles addressed by The Levant Herald, many were sympathetic to the 
ex-Sultan Murad V. The paper thus also represented an opportunity to reach 
this audience, to emphasize the illness and mental instability of  the ex-sultan, 
and to argue that his rule could not possibly be legitimate. Furthermore, with 
The Levant Herald widely perceived as the media organ of  the British Embassy, the 
dissemination of  the perspective of  the Porte in the paper would not leave any 
doubts that the current Ottoman rulership and the reign was seen as legitimate 
by Britain27.

Upon the hearing of  the allegations that the ex-sultan was insane, however, 
much of  the foreign press resumed publishing inflammatory articles and news 
pieces describing how Murad V had in fact regained full possession of  his mental 
faculties28. By distributing this opinion, it was in effect implying the legality of  Ali 
Suâvi’s actions, and the reinstatement of  Murad V to the throne. The grounds 
for this claim was the belief  that the ex-sultan Murad had recovered his reason 
and that Abdülhamid II was therefore a usurper, which meant he should return 
the throne to its rightful owner29. In one case, the newspaper Correspondence de 
l’Est announced that it would issue a brochure defining Murad V to be perfectly 
healthy, and exhibiting no sign of  mental derangement; thus, it was his right that 
he should reclaim the throne. Subsequently, when the same newspaper’s reporter 
arrived in Constantinople, he promised not to publish the brochure in exchange 
for money and favours30.

2. Mysterious Letter in the Newspaper 

A few days later, the editor of  The Levant Herald, Edgar Whitaker, received an 
extraordinary letter from an anonymous reader asking for it to be published in 

27 Çağlar, Brief  History of  an English-Language Journal, pp. 29-30.
28 “The Riot at Constantinople”, The Times, February 13, 1878, p. 5; “The ex-Sultan”, The Westport 

Times, July 31, 1877, p. 4; “The Truth about ex-Sultan Murad”, The Bruce Herald, January 31, 
1896, p. 6; “Death of  ex-Sultan Murad”, The Sydney Morning Herald, September 1, 1904, p. 5; 
The news in the Star regarding Murad’s health asserts as “a strong, additional confirmation has 
been received from Constantinople that ex-Sultan Murad has been great measure recovered. As 
those who are disconnected with the present regime favor his restoration to power, his recovery 
considerably complicated the internal situation.” “Europe”, The Star, July 19, 1877, p. 3.

29 “Turkey and East”, Thames Star, January 29, 1877, p. 2; “General News Summary”, Grey River 
Argus, January 29, 1877, p. 2.

30 Kemal H. Karpat, The Politicization of  Islam: Reconstructing Identity, State, Faith, and Community in the 
Late Ottoman State, Oxford University Press, New York 2001, pp. 134-135.



Burhan Çağlar142

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

the newspaper, with an accompanying death threat should the paper refuse to 
publish it31. The letter, in favour of  Murad V, accused the paper of  distorting the 
facts about the Çırağan Incident and denounced the present sultan as a usurper 
and imprudent32.

Whitaker was thereupon directed to consult with his friend, İngiliz Said Pasha, 
about the matter, to which Said Pasha responded by shrugging his shoulders 
and mumbling “you would publish it”33. Additionally, according to an espionage 
report in the Ottoman Archives, the British ambassador, who was hoping for the 
reinstallation of  Murad V to the throne, was aware of  the letter and encouraged 
Whitaker to print it34. Although this kind of  espionage report likely contained 
false information based on hearsay35, it is significant in that it demonstrates the 
public perception of  the event with regard to the relationship between The Levant 
Herald and the British Embassy, and it helps to indicate the then-current public 
perception of  the then current political situation. 

On Saturday, June 1, 1878, The Levant Herald published the letter with prefatory 
editorial remarks, offering to provide the police with the original copy. Nonetheless, 
the Sublime Porte declared the letter defamatory and seditious; the paper was 
immediately suppressed, and the police took possession of  the printing house. 
Moreover, an attempt was made to bring Whitaker before a military court, but 
this was resisted by the British Consul General, Mr. Fawcett, on the grounds that 
the Capitulations protected a British subject from such a summary method of  
procedure. Ultimately, he was ordered to leave the country within five days of  the 
declaration; however, he took refuge in the British Embassy in Constantinople 
and was entertained by Fawcett in his own house for a while36. An extract from 

31 İ. Hakkı Uzunçarşılı, “Beşinci Sultan Murad’ın Tedavisine ve Ölümüne Ait Rapor ve Mektuplar”, 
Belleten, X/38 (1946), p. 321.

32 “Turkey”, The Argus, July 20, 1878, p. 9; “The Grand Vizierate”, The Standard, June 13, 1878, p. 
5.

33 Uzunçarşılı, “Beşinci Murad’ın Tedavisine”, p. 321.
34 BOA. Y.EE. 42/217, Jun 11, 1878.
35 Regarding espionage reports see: Mehmet Ali Beyhan, “II. Abdülhamit Döneminde Hafiyye 

Teşkilatı ve Jurnaller”, İlmi Araştırmalar, 8 (1999), pp. 65-83.
36 “The Press in Turkey”, The Daily News, June 4, 1878, p. 5; “Summary of  This Morning’s News”, 

The Pall Mall Gazette, June 4, 1878, p. 6; “The Situation in Turkey”, The York Herald, June 11, 1878, 
p. 6; “Turkey”, The Morning Post, June 20, 1878, p. 6; ”Uneasiness in Constantinople”, The Bristol 
Mercury and Daily Post, June 11, 1878, p. 8; “Foreign Intelligence”, Reynolds’s Newspaper, June 16, 
1878, p. 2; “The Turkish Press”, The Standard, June 04, 1878, p. 5; “Foreign”, The Graphic, June 15, 



143British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

The Pall Mall Gazette illustrates the scene, stating: “Mr. Whitaker is at present living 
with Mr. Fawcett at Therapia (Tarabya), and the house is surrounded by spies 
and agents of  the police in disguise”37. An edition of  The Daily News, published in 
London on June 10, 1878, provides a semi-official and more in-depth description 
of  the event as follows:

On Saturday afternoon, a stupid and seditious letter appeared in The Levant 
Herald, for which the paper was next day suppressed, and Mr. Whitaker, the 
editor, was ordered to leave the country within forty-eight hours. He has 
not, however, yet left. It is understood that Mr. Layard is trying to obtain the 
revocation of  this order. The letter in question, says The Levant Herald, was 
sent anonymously. The editor professed his readiness to hand it over to the 
police… The letter is connected in public opinion with Ali Suâvi’s attempt. 
An examination is now going on into that attempt38.

It is regrettable that the issue of  The Levant Herald containing the letter is 
unavailable at present. Libraries and research centres such as the Ottoman Bank 
Archives and Research Centre, the İstanbul Metropolitan Municipality’s Atatürk 
Library, National Library of  Turkey, the Centre for Research Library, the Library 
of  Congress, and even the British Library, which holds the collection of  The Levant 
Herald, do not hold a copy of  this particular issue. Hence, it can probably be 
deduced that all copies had been confiscated by the police. Nevertheless, the foreign 
correspondents in Constantinople did not neglect to dispatch this incriminating 
letter by telegraph to the foreign press, some of  which published it in its entirety. 
The Standard in London and The Argus in Melbourne are two such journals that 
received the contents of  the letter by telegraph, and published it along with The 
Levant Herald’s prefatory editorial notes as follows39:

We have received the following seditious and malicious letter, the original 
of  which is at the disposal of  the Minister of  Police, should his energetic 
Excellency deem it worth the trouble of  an inquiry:

M. Le Directeur While the Ottoman nation bases all its hopes of  salvation 
on England, and seeks by every possible means to throw off the yoke 
imposed upon it by a usurper, who, by his ignorance, his imprudence, and 

1878, p. 19; “The Situation in Constantinople”, Birmingham Daily Post, June 11, 1878, p. 8.
37 “Turkey”, The Standard, June 10, 1878, p. 5.
38 “Latest Telegrams”, The Daily News, June 10, 1878, p. 5.
39 “The Grand Vizierate”, The Standard, June 13, 1878, p. 5; “Turkey”, The Argus, July 20, 1878, p. 9.



Burhan Çağlar144

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

his boundless ambition, has reduced his country to the verge of  destruction; 
and to replace on the throne him who alone enjoys the national confidence, 
and who may by his exceptional qualifications, which are recognised 
throughout Europe, regenerate his country and initiate its advance on the 
path of  progress and liberty, we are astonished to find that the editor of  
The Levant Herald – a journal much esteemed at Constantinople – instead of  
conforming to the sentiments of  justice and equity which ought to inspire 
him, instead of  conforming to the great principle of  publicity of  ascertained 
truths, instead of  sympathizing with unmerited misfortune, allows himself, 
on the contrary, to be misled by false information, and thus becomes the 
servile organ of  the tyranny of  those whose interest it is to suppress the 
truth for their own base purposes. It is surprising to find that a man who is 
held in general estimation, and who is endowed with good sense, should fall 
into such a trap, and should stoop to insert in his journal articles so contrary 
to the evident truth – that he should represent the health of  Sultan Mourad 
as failing and his ultimate complete cure as doubtful, when on the contrary, 
no one is ignorant that the ex-sultan is in the most perfect enjoyment of  
all his intellectual faculties. We pray then, M. Le Directeur, in the name 
of  humanity, of  justice, of  truth, and of  your own conscience, to correct 
all that you have recently written- to show yourself  in future superior to 
such calumnious insinuations, and to become the exponent of  the will of  a 
united nation. Thus, you will have the satisfaction of  knowing that you are 
fulfilling the duties of  an honest man and of  an impartial journalist. In the 
opposite event we cannot guarantee you against the unfortunate results of  
such blindness of  conscience – By the mouth of  the Ottoman nation. 

The Standard reveals that the version of  the letter that was published in the English 
language newspapers was a translation. The original was written in French and it 
appeared only in the French portion of  The Levant Herald. In addition, The Argus 
emphasizes the frequent suppression of  The Levant Herald by the Sublime Porte, 
and criticized Whitaker for inviting suppression once more, since the publication 
of  the letter would foreseeably cause it. Thus, from these journals, we are left 
with the question: “Why, then, did Whitaker invite suppression by publishing an 
anonymous letter, which was wholly disapproved by the Porte”40?

3. Influence of the Publication: Turmoil in the Capital 

Turkish historian İsmail Hakkı Uzunçarşılı asserts that the letter was sent by the 
grand master of  the Prodoos (Terakkî) Masonic Lodge41 Cleanthi Scalieri, who 

40 “The Grand Vizierate”, The Standard, June 13, 1878, p. 5; “Turkey”, The Argus, July 20, 1878, 
p. 9.

41 The Proodos (“Terakki” in Ottoaman Turkish and “Progress” in Greek) Masonic Lodge was 



145British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

had many European connections, and to whom Murad V had smuggled a note 
stating: “If  you do not save me from this place, Malta Pavilion will be my grave”42. 
Even though the newspapers reported that no-one was satisfied with the idea that 
the letter published by The Levant Herald had been received from a genuine reader, 
it nevertheless had an effect on the present sultan, and Murad V was reinstalled 
in the Çırağan Palace with his entourage43. In fact, another attempt was staged a 
month later, under the leadership of  the very same Cleanthi Scalieri, to rescue the 
ex-sultan from the Çırağan Palace and allow him to escape to Europe. However, 
this too resulted in failure44. 

Exposed by the pressure of  the defeat and the Çırağan Incident, the letter 
published by The Levant Herald soon created a political crisis in Constantinople 
and strained the relationship between the sultan and the Sublime Porte. In the 
midst of  this chaotic atmosphere, the Cyprus convention was signed on June 4, 
1878, over the objections of  some of  the ministers, and under a virtual ultimatum 
of  the British ambassador45. Afterwards, the grand vizier was removed, and a 
government reshuffle took place, something which had already taken place seven 

founded in Pera in 1865, as an associate of  the French lodge L’Union d’Orient “Grand Orient”. 
The lodge’s rituals were conducted in both Turkish and Greek. In 1872, a Constantinople-born 
Ottoman-Greek, Cleanthi Scalieri became Grand Master of  the lodge, and on October 20 of  
that year Prince Murad was clandestinely inducted into the lodge, sponsored by his chamberlain 
Seyyid Bey. Murad rose through the ranks in the lodge, which was named Envar-i Şarkiye, “Light 
of  the Orient,” with its ritual conducted in Turkish, but the plan was never realized. Scalieri who 
played a significant role Prince Murad’s accession to the throne, had the intention of  founding a 
new Byzantine state that would unite Turks and Greeks under an enlightened Ottoman sultan’s 
sovereignty. Edhem Eldem, 5. Murad’ın Oğlu Selahaddin Efendi’nin Evrak ve Yazıları, Vol. I, İş Bankası 
Kültür Yayınları: İstanbul 2019, pp. 18-21; Hanioğlu, ibid, pp. 34-36; Ahmet Kısa, ibid, p. 10; 
Abdurrahman Erginsoy, Türkiye’de Masonluğun Doğuşu ve Gelişmesi, Erciyaş Yayınları, İstanbul 1996, 
pp. 15-16; 

42 İ. Hakkı Uzunçarşılı, “V. Murad’ı Tekrar Padişah Yapmak İsteyen K. Skaliyeri-Aziz Bey 
Komistesi”, Belleten, VIII/30 (1944), p. 287.

43 Uzunçarşılı, “V. Murad’ı Tekrar Padişah Yapmak İsteyen”, p. 288; This was reported as: “Rushdi 
Pasha, the new Grand Vizier, has informed the ambassadors that the Sultan has ordered the 
ex-Sultan Murad to be reinstalled in the Tcheragan (Çırağan) Palace, and all persons accused of  
participating in the Ali Suavi’s conspiracy to be set at liberty.” “The Eastern Crisis”, Lloyd’s Weekly 
Newspaper, June 2, 1878, p. 2.

44 Uzunçarşılı, “V. Murad’ı Tekrar Padişah”, pp. 287-288; Eldem, ibid, pp. 18-21.
45 Türkgeldi, ibid, p. 102; Mahmud Celaleddin, ibid, p. 608; İbnülemin Mahmut Kemal İnal, Osmanlı 

Devrinde Son Sadrazamlar 2, Dergah Yayınları, İstanbul 1982, p. 762.



Burhan Çağlar146

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

times in the previous six months. A number of  the most prominent dignitaries and 
palace employees were dismissed46. 

Edgar Whitaker remained at the house of  British Consul General at Tarabya 
for some time. He was threatened with trial, imprisonment, and expulsion, 
and the police sought him daily in Constantinople and Pera. After pleading at 
length, he obtained an interview with Prime Minister Safvet Pasha; he apparently 
gave a satisfactory explanation and received a pardon. Moreover, he attained 
permission to bring out a new paper, The Constantinople Messenger, so long as he 
avoided inopportune remarks. The pardon stipulated that Whitaker would be 
forced to leave Constantinople for a few weeks, and that his new paper could begin 
publication after his departure. As his family was in France and he had hoped to 
see the ongoing exhibition in Paris, he left for France in good spirits47. Concerning 
the situation, The Daily News wrote: 

The important political part of  the question is the claim to have English 
subjects brought before a Turkish court-marital. Our Consul General has 
protested against such a claim as one that disregards and defies the express 
stipulations of  our agreement with the Turkish authorities… The Sultan 
and the Pachas might be as barbarous as they please in their dealings 
with Turkish subjects, it was clearly impossible that Englishmen could be 
surrendered to their ignorance, their rapacity and their arbitrary freaks… 
We have stood between the Turkish government and its responsibilities. We 
have taught the Porte the baleful lesson that its safety depends not on the 
loyalty of  its people given in return for its justice and liberality…48

The first issue of  The Constantinople Messenger was published on July 24, 1878, 
with the same staff and in the same office of  The Levant Herald. The daily edition 
was printed in English and French, whilst the weekly edition was printed only in 
English. 

At this point, it should be remembered that one of  the main focal points of  the 
political opposition to the Hamidian regime were the Masonic lodges49. If  it 

46 İngiliz Said Paşa, pp. 42-44.
47  BOA. İ.DH. 784/63727, April 14, 1879; BOA. İ.DH. 986/77806, April 15, 1886; BOA. Y.MTV. 

6/71, July 3, 1881; “Turkey”, The Argus, August 17, 1878, pp. 4-5; “A Suppressed Newspaper”, 
The Mercury, August 23, 1878, p. 2.

48  “London, Monday, June 10”, The Daily News, June 10, 1878, p. 4.
49 Hanioğlu, ibid, pp. 36, 40; Ahmet Kısa, Cleanthi Scalieri ve Aziz Bey Komitesi (1876-1878), 

Unpublished master’s thesis, Hacettepe University Institute of  Social Sciences, Ankara 2012, pp. 
10-17.



147British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

is true that the letter published in the newspaper was sent, as alleged, from a 
Masonic lodge, then it is noteworthy that The Levant Herald was their newspaper 
of  choice. This could be taken as another sign that opposition groups were among 
the audience that The Levant Herald appealed to. At this stage, the newspaper 
was regarded as a potent vehicle for dissident viewpoints and was taken as the 
representative for various oppositional groups, ranging from the Young Ottomans 
to the Masonic lodges. These groups were generally made up of  well-educated 
people from the upper classes who were familiar with European languages. They 
had many demands in common, such as the removal of  censorship, freedom of  
thought, and other reforms50. By providing a platform for these groups, The Levant 
Herald contributed to the formation of  the political opposition to the Hamidian 
regime during the late Ottoman Empire. 

On the other hand, it is noteworthy that the content of  the published letter was 
harshly critical of  the newspaper itself. The newspaper must have, in a sense, 
stirred up feelings of  “betrayal” and disappointment in the eyes of  politically 
dissident groups due to its coverage of  the Çırağan Incident when it used pro-
government language and accused Ali Suâvi, as one of  the important figures of  
the political opposition, of  being “seditious,” a “factious intriguer,” and “mean-
spirited.” Of  course, the newspaper could have decided not to publish the letter 
at all, and the proprietor of  the newspaper could very well have taken different 
precautions against the death threats that came to him with the letter. However, 
the newspaper found a valuable use for these threats. By publishing the letter, The 
Levant Herald both displayed its “dissident” credentials to opposition circles and 
gave everyone a chance to see what kind of  pressure and retaliation they faced 
when they took such a stance.

On the other hand, it should not be forgotten that the British and the Ottoman 
Empires were establishing a close political relationship during the same time period 
that the letter appeared in The Levant Herald. A political alliance was in the works 
in preparation for the Congress of  Berlin, and both sides were in negotiations 
over the Cyprus convention. It is likely that the letter had a significant effect on 
the Ottoman government and the Sultan himself, as it was staunchly in favour 
of  the deposed Sultan Murad V. The publication of  such a letter in a British 
paper may have been seen as a veiled threat. According to the available data, 
the convention was a fait accompli and that the Sultan wished to have it reversed 

50 Hanioğlu, ibid, pp. 26-27.



Burhan Çağlar148

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

soon after51. It is possible that this letter was one of  the motivations for the Sultan’s 
cabinet shuffle, which took place soon afterwards, and in which prominent 
dignitaries were removed from the capital by appointing them to provincial 
governorships. The resulting tense atmosphere strengthened Britain’s hand, and 
gave it more leverage in its negotiations with the Ottoman Empire. Thus, these 
political concerns may also have influenced The Levant Herald’s decision to publish 
the letter. These developments destroyed the Ottoman prestige and ended the 
already fragmented Crimean system, and indeed demolished the last remnants of  
the informal Ottoman-British alliance52.

Conclusion

Through these developments, the Ottoman authorities experienced the practical 
reality of  how dire diplomatic tensions could break out in case of  any direct 
intervention in those press organs that were subject to the capitulation laws. The 
newspaper was clearly under the protection of  the British authorities, which 
defended the newspaper staff whenever necessary. In addition, the ability of  The 
Levant Herald to sway European public opinion regarding the Ottoman Empire 
became increasingly apparent. This situation also revealed how the foreign-
language press had the potential to cause deterioration in relations between the 
Empire and European states. It seems that the Ottoman government could not 
find any option in the end except to resolve the situation on agreeable terms by 
pardoning the newspaper’s proprietor. The government then issued him a new 
publishing license so that he could print a new newspaper under a new name. 
However, the incident undoubtedly strengthened Abdülhamid’s belief  in the 
necessity of  censorship and must have been one of  the important turning points 
marking the beginning of  severe repression of  the press in the Hamidian era.

51 Gül Tokay, “Anglo-Ottoman Relations and William Gladstone”, New Bulgarian University History 
Department Yearbook, 4 (2009), pp. 326-327.

52 Gül Tokay, ibid, pp. 326-327.



149British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

BIBLIOGRAPHY

Archival Documents, Journals and Periodicals

İrade Dahiliye (İ.DH)

Yıldız Esas Evrakı (Y.EE)

Yıldız Mütenevvi Maruzat Evrakı (Y.MTV)

Yıldız Perakende Evrakı Arzuhal Jurnal (Y.PRK. AZJ)

Birmingham Daily Post 
Thames Star  
Reynolds’s Newspaper  
The Argus  
The Bristol Mercury and Daily Post 
The Bruce Herald  
The Daily News  
The Graphic  
The Eclectic Magazine of  Foreign Literature 
The Grey River Argus  
The Levant Herald  
The Levant Herald and Eastern Express  
The Mercury  
The New Zealand Herald 
The Pall Mall Gazette  
The Standard  
The Star  
The Sydney Morning Herald  
The Times 
The Western Times  
The Westport Times  
The York Herald 

Published Sources and Dissertations 

Johnson, Aaron S., A Revolutionary Young Ottoman: Ali Suavi (1839-1878), Unpublished 
Ph.D. dissertation, McGill University, 2012.



Burhan Çağlar150

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

Kısa, Ahmet, Cleanthi Scalieri ve Aziz Bey Komitesi (1876-1878), Unpublished master’s 
thesis, Hacettepe University, 2012.

Birinci, Ali, “Osmanlı Devleti’nde Matbuat ve Neşriyat Yasakları Tarihine 
Medhal”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 7 (2006): 291-349.

Brummett, J. Palmira, Image and Imperialism in the Ottoman Revolutionary Press, 1908-
1911, State University of  New York Press, Albany 2000.

Çağlar, Burhan, “Zindandan Gelen Sada: Fethipaşazade Mahmud Paşa’nın Taif  
Mektupları”, Osmanlı’da Yönetim ve Savaş, ed., Yaşar Ertaş-Haşim Şahin-Hacer 
Kılıçaslan, Mahya Yayınları, İstanbul 2017, pp. 173-192. 

Çağlar, Burhan, Brief  History of  an English-Language Journal in the Ottoman Empire: The 
Levant Herald and Constantinople Messenger (1859-1878), Unpublished master’s 
thesis, University of  Toronto, 2017.

Çelik, Hüseyin, Ali Suâvi ve Dönemi, İ̇letişim Yayınları, İstanbul 1994.

Eldem, Edhem, 5. Murad’ın Oğlu Selahaddin Efendi’nin Evrak ve Yazıları, Vol. I, İş 
Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2019. 

Yasamee, Feroze A. K., “Some Notes on British Espionage in The Ottoman 
Empire, 1878-1908”, The Balance of  Truth: Essays in Honour of  Professor Geoffrey 
Lewis, ed., Çiğdem Balım-Harding, Colin Imber, Isis Press, İstanbul 2000, 
pp. 431- 442.

Georgeon, François, Sultan Abdülhamid, tr. Ali Berktay, Homer Kitabevi, İstanbul 
2006.

Hanioğlu, M. Şükrü, The Young Turks in Opposition, Oxford University Press, New 
York 1995.

İnal, İbnülemin Mahmut Kemal, Osmanlı Devrinde Son Sadrazamlar, Vol.1-2, Dergah 
Yayınları, İstanbul 1982.

İngiliz Said Paşa ve Günlüğü (Jurnal), ed. Burhan Çağlar, Arı Sanat Yayınevi, İstanbul 
2010.

Jelavich, Barbara, “Great Britain and the Russian Acquisition of  Batum, 1878-
1886”, The Slavonic and East European Review, 48/110 (1970), pp. 44-66.

Karaca, Talha Niyazi, Büyük Oyun: İngiltere Başbakanı Gladstone’un Osmanlı’yı Yıkma 
Planı, Timaş Yayınları, İstanbul 2011.



151British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

Karal, Enver Ziya, Osmanlı Tarihi, vol. 9, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 
1988.

Karpat, Kemal H., The Politicization of  Islam: Reconstructing Identity, State, Faith, and 
Community in the Late Ottoman State, Oxford University Press, New York 2001.

Lewis, Bernard, The of  Emergence Modern Turkey, Oxford University Press, London 
1968.

Mahmud Celâleddîn, Mirât-ı Hakikât, Vol. III, Matbaa-i Osmaniye, Dersaadet 
1327.

Tokay, Gül, “Anglo-Ottoman Relations and William Gladstone”, New Bulgarian 
University History Department Yearbook, 4 (2009), pp. 318-333.

Türkgeldi, Ali Fuat, Mesâil-i Mühimme-i Siyâsiyye, Vol. 3, ed. Bekir Sıtkı Baykal, 
Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1957.

Uzunçarşılı, İ. Hakkı, “Ali Suâvi ve Çırağan Vak’ası”, Belleten, VIII/29 (1944), pp. 
71-118.

Uzunçarşılı, İ. Hakkı, “Beşinci Murad ile Oğlu Selahaddin Efendiyi Kaçırmak 
İçin Kadın Kıyafetinde Çırağana Girmek İsteyen Şahıslar”, Belleten, VIII/32 
(1944), pp. 589-597.

Uzunçarşılı, İ. Hakkı, “Beşinci Murad’ı Avrupa’ya Kaçırma Teşebbüsü”, Belleten, 
X/37 (1946), pp. 195-209.

Uzunçarşılı, İ. Hakkı, “Beşinci Sultan Murad’ın Tedavisine ve Ölümüne Ait 
Rapor ve Mektuplar”, Belleten, X/38 (1946), pp. 317-367.

Uzunçarşılı, İ. Hakkı, “V. Murad’ı Tekrar Padişah Yapmak İsteyen K. Skaliyeri-
Aziz Bey Komitesi”, Belleten, VIII/30 (1944), pp. 245-328.



Burhan Çağlar152

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

APPENDICES

Appendix 1: Edgar Whitaker (1831-1903), Proprietor of  The Levant Herald.
Photo: The Abdullah Frères



153British Publication Alarmed the Hamidian Regime

Belleten, Nisan 2021, Cilt: 85/Sayı: 302; 133-153

Appendix 2: The Levant Herald (Weekly Edition), January 8, 1877.






