
SOVYETLER BİRLİĞİ DÖNEMİ VE SONRASINDA AZERBAYCAN’DA 
HABER AJANSLARI 

Vefalı Enserov* 

ÖZET 
Sovyetler Birliği döneminde, birliği oluşturan ülkelerin her alanda merkezi yönetime bağımlılığı 
gibi o ülkelerin haber ajansları da Sovyetler Birliği Telgraf Ajansı’nın (SİTA) bir eyalet kolu şek-
linde Moskova güdümünde propaganda aracı olarak çalışmış ve Sovyet döneminin sona ermesinin 
ardından bağımsızlıklarına kavuşan bu ülkelerde yenileşme süreciyle özel haber ajansları da faa-
liyete geçmiştir.  
Çalışmada, Azerbaycan’da Sovyet dönemi ve sonrasında faaliyet gösteren devlet ve özel haber 
ajansları ele alınmaktadır. Yine çalışmada, Azerbaycan’da en eski haber ajansı olan AZERTAC’ın 
Sovyet dönemi ve sonrasındaki faaliyeti, ayrıca bağımsızlık döneminde yayınlarına başlayan özel 
haber ajanslarının durumu genel hatlarıyla tartışılmaktadır. Bu anlamda çalışmada kurulduğu 
günden itibaren AZERTA, AZERİNFORM gibi adlarla 70 senelik Sovyetler Birliği’nde merkezi 
yönetimin direktifinde SİTA’nın bir kolu olarak çalışan, günümüzde ise bağımsız Azerbaycan’ın 
resmi haber ajansı olarak habercilik hizmetini sürdüren ülkenin en köklü haber ajansı 
AZERTAC’ın ve yeni dönemde ortaya çıkan Turan ve APA gibi özel haber ajanslarının kuruluş ve 
faaliyetlerinin araştırılması amaçlanmıştır. 

Anahtar sözcükler:  AZERTAC Haber Ajansı, Turan Haber Ajansı, APA Haber Ajansı 

THE NEWS AGENCIES IN AZERBAIJAN IN THE PERIOD OF SOVIET UNION 
AND AFTER 

ABSTRACT 
As a whole other fields the news agencies of the Soviet Union countries which were the propagan-
da tool of Moscow based news agency, namely SITA, were under the central authority during the 
Soviet Union. New private news agencies have been established after collapsing of the Union and 
after getting independency of former union countries. 
The news agencies that have experience in both during and post Soviet period, are in the center of 
this study. The activities of AZERTAC in Soviet and post Soviet period and the new agencies, es-
tablished after getting independency are under scrutiny. The research of the structure and activity 
of such agencies as AZERTAC, which since establishing date realized its activity as a branch of 
SITA under the names AZERTA, AZERINFORM in the 70 year Soviet Union under the rule of 
central office, nowadays working as an official news agency of Independent Azerbaijan as a fun-
damental news agency of the country and also new agencies as Turan, APA are the main point of 
the study. 

Keywords:  AZERTAC News Agence, Turan News Agence, APA News Agence 

                                                             
* Dr., İstanbul Üniversitesi SBE Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı Doktora mezunu 

GİRİŞ 

Azerbaycan’da haber ajansı olgusunun tarihi 
1919 yılına dayanmaktadır.  Toplam iki yıl 
bağımsız kalabilmiş Azerbaycan Demokratik 
Halk Cumhuriyeti’nin resmi Telgraf Ajansı, 
ülkenin ilk ajansı olarak bu anlamda temel 
oluşturmaktadır.  

27 Nisan 1920’de Azerbaycan’ın Ruslar tara-
fından işgaline kadar bağımsız faaliyet göste-

ren bu ajans, Sovyetler Birliği döneminde 
AZERTA, AZERİNFORM gibi değişik isim-
lerle faaliyetini sürdürmüştür. İlk yıllar 
RTA’nın (Rusya Telgraf Ajansı), 1925’den 
sonra ise SİTA’nın (Sovyetler Birliği Telgraf 
Ajansı) Azerbaycan kolu olarak AZERTA adı 
ile habercilik hizmeti vermiştir. 2. Dünya Sava-
şı yıllarına kadar önemli bir gelişim göstere-
meyen ajans, özellikle 1950’li yıllardan itiba-
ren çeşitli yenilikler yaşayarak etkinliğini ar-
tırmıştır. 1972’den sonra ise AZERİNFORM 



Sovyetler Birliği Dönemi ve Sonrasında Azerbaycan’da… (270-277) 

 271 

adı ile haberlerini yayan ajans, bu adla da Sov-
yet döneminin çöküşüne kadar varlığını sür-
dürmüştür. Böylece Sovyetler Birliği dönemin-
de bu tek resmi haber ajansı rakipsiz olarak 
ülkede faaliyet göstermiş, devletin enformas-
yon bürosu gibi hükümetin yasal ve ekonomik 
denetimi altında çalışmış ve dolayısıyla merkez 
Moskova direktifinde bir propaganda aracı 
olarak işlev görmüştür.  

Azerbaycan’ın ilk özel haber ajansı ise, ülkenin 
yeniden bağımsızlığını kazandığı süreç içeri-
sinde 1990’da oluşan Turan Haber Ajansı’dır. 
Bu haber ajansından sonra ülkede ANS-Press, 
Assa-İrada, Şark, Trend, Olaylar, Eksklyuziv, 
Azerpress, Azadinform ve APA gibi özel haber 
ajansları da faaliyete başlamıştır.  Bazı kaynak-
larda bağımsızlık sonrası ortaya çıkan özel 
haber ajanslarının (faaliyetine devam eden ve 
açıldıktan sonra kapanan) sayısı 30, bazılarında 
ise 50 civarında gösterilmektedir.  Günümüzde 
Azerbaycan’da faaliyeti gözlemlenen irili ufak-
lı toplam 11 ulusal haber ajansı varlığını sür-
dürmektedir. Bunların dışında, Azerbaycan’da 
faaliyet gösteren yabancı ülke ajanslarının 
başlıca temsilcilikleri ise şunlardır: Anadolu 
Ajansı (Türkiye), Doğan Haber Ajansı (Türki-
ye), Cihan Haber Ajansı (Türkiye), İTAR- 
TASS (Rusya), Interfaks (Rusya), RiaNovosti 
(Rusya), Associated Press (ABD), Reuters 
(İngiltere), AFP (Fransa), İRNA (İran). 

Bu çalışma günümüzde bağımsız Azerbaycan 
devletinin resmi haber ajansı olarak habercilik 
hizmetini sürdüren AZERTAC Haber Ajan-
sı’nın Sovyetler Birliği dönemi ve sonrasındaki 
durumunu ve yine bağımsızlık döneminde 
ortaya çıkan özel haber ajanslarını kapsamak-
tadır. Bu anlamda AZERTAC’ın yanısıra özel 
haber ajanslarının ilki olan Turan Haber Ajansı 
ve 2000’lerde faaliyete başlayan APA Haber 
Ajansı’nın durumu da çalışma kapsamında ele 
alınmaktadır.   

SOVYET DÖNEMİ AZERBAYCAN’DA 
RAKİPSİZ DEVLET AJANSI 

Azerbaycan’ın En Köklü Haber Ajansı: 
Azerbaycan Devlet Telgraf Ajansı’nın 
(AZERTAC) Ortaya Çıkışı 

Daha önce de vurgulandığı gibi Azerbaycan’da 
ilk haber ajansının kurulma tarihi 1918 – 1920 
yılları arasında yaşamış Azerbaycan Demokra-

tik Halk Cumhuriyeti dönemine denk gelmek-
tedir.  Bu devlet haber ajansının Cumhuriyet 
dönemindeki faaliyetleriyle ilgili çok az bilgi 
bulunmaktadır.   

Azerbaycan, bağımsızlığını (28 Mayıs 1918) 
ilan ettikten yaklaşık 9 ay sonra, 3 Mart 1919 
yılında ülkede ilk defa bir ajansın kurulması ile 
ilgili karar alınmış ve bunu takiben Azerbaycan 
Cumhuriyeti’nin Telgraf Ajansı (günümüzdeki 
AZERTAC Devlet Haber Ajansı) kurulmuştur 
(Mehtiyev 1994: 2). O dönem içerisinde temel 
faaliyeti ülkedeki gelişmeleri haber yapmak ve 
yeni oluşan devletin iç ve dış siyasetini takip 
etmekten ibaret olan Telgraf Ajansı’nın, ku-
rulmasından yaklaşık bir sene sonra günlük 
enformasyon bülteni de çıkmaya başlamıştır 
(Mehtiyev 1994: 2).  Kurulma yılı her ne kadar 
1919 olarak gösterilse de, bu haber ajansının 
imzasını taşıdığı ilk haberlerin 1920 yılının 
başlarından itibaren Cumhuriyetin resmi organı 
olan “Azerbaycan” gazetesinde yayınlandığı 
bilinmektedir (Mustafa 2006: 13).   

Azerbaycan Telgraf Ajansı’nın kuruluşu ve 
faaliyete geçişi Türkiye’nin ilk haber ajansı 
olan Anadolu Ajansı (AA) ile benzerlik taşısa 
da kaderi farklı olmuştur. Şöyle ki, Azerbay-
can’ın en köklü haber ajansının temelini oluştu-
ran Azerbaycan Telgraf Ajansı’nın ömrü Azer-
baycan’ın 27 Nisan 1920 yılında Rus işgaline 
kadar sürmüş ve böylece yaklaşık 3-4 aylık 
kısa zaman diliminde faaliyet gösterebilmiştir. 
İşgal sonrasından itibaren de merkez Moskova 
güdümünde faaliyetini farklı çerçevede sür-
dürmüş ve bu süreç 1990’larda Azerbaycan’ın 
tekrar bağımsızlığını elde etmesine kadar de-
vam etmiştir.    

Sovyetler Birliği Döneminde AZERTAC’ın 
Faaliyeti 

Azerbaycan’ın 1920’deki işgalinden sonra her 
alanda olduğu gibi basın ve habercilik alanında 
da Sovyet ideolojisi çerçevesinde Moskova 
merkezli bir yapılanma süreci başlamıştır.  
Kurulmasından itibaren çok kısa süreyle ba-
ğımsız çalışan Telgraf Ajansı da bu tarihten 
itibaren merkeze bağlı bir kurum halinde devlet 
enformasyon bürosu olarak yaklaşık 70 sene 
faaliyet göstermiştir. 

İşgalin hemen sonrasında yeni kurulan Azer-
baycan HKS (Halk Komiserleri Sovyeti), ülke-



Selçuk İletişim, 6, 2, 2010 

 

 272

de bir haber ajansının yeniden oluşturulması 
konusunda 1921 yılında karar almıştır.  Aynı 
yılın ikinci yarısında RTA’nın (Rusya Telgraf 
Ajansı veya ROSTA – Rusya Devlet Telgraf 
Ajansı)  Kafkasya Bölgesi Azerbaycan Acente-
si, Azerbaycan Telgraf Ajansı’na (AZERTA) 
dönüştürülmüştür (“Azerbaycan Telgraf …” 
1971: 10). RTA’nın 1925 yılında SİTA’ya 
(Sovyetler Birliği Telgraf Ajansı) dönüştürül-
mesinden (“Azerbaycan Telgraf …”  1971: 4) 
sonra ise AZERTA haber ajansı SİTA’nın bir 
kolu olarak faaliyetine devam etmiştir.  
SSCB’ye bağlı merkezi enformasyon organı 
olarak oluşturulan SİTA, Sovyet basını, tele-
vizyon ve radyo yayınları ile yurtiçi ve yurtdı-
şındaki teşkilat ve kurumlar için haber hazırla-
yıp ilettiği gibi, birliği oluşturan ülkelerin telg-
raf (enformasyon) ajanslarını da hem SSCB’de, 
hem de yurt dışında genel devlet enformasyon 
sistemi şeklinde temsil etmiştir (“Azerbaycan 
Sovyet…” 1984: 515). 

 O dönemlerde yaydığı haberlerin çoğunluğunu 
SİTA’dan alınan haberlerin kapsadığı 
AZERTA, beş bölümden oluşmaktaydı: Sov-
yetler Birliği ve yabancı haberler bölümü, 
sosyal-siyasi ve kültürel haberler bölümü, sa-
nayi-iktisadi haberler bölümü, köy işleri haber-
leri bölümü ve yerli basın için haberler bölümü.  
1938 yılı verilerine göre, ülkedeki gelişmeler-
den bahseden her ay 100’ün üzerinde haber ve 
röportaj AZERTA’dan SİTA’ya aktarılmıştır. 
Yabancı ülkelere yönelik hazırlanan haberleri 
SİTA aracılığıyla yayan AZERTA, bu haberle-
rin özellikle Sovyet yaşam tarzından, Komü-
nizm anlayışının yaygınlaşmasından ve onun 
gerekliliğine ilişkin söylemlerinden oluşmasına 
dikkat ettiğinin belirtilmesi (“Azerbaycan Telg-
raf …” 1971: 18-32), bu ajansın Sovyet ideolo-
jisine hizmet anlayışı doğrultusundaki faaliye-
tini bir kez daha kanıtlamaktadır. 

Toplam 20 çalışanı olan AZERTA,  2. Dünya 
Savaşı yıllarında da savaş bölgesinden 
SİTA’nın gönderdiği haberleri yaymış ve tek-
nik cihazların savaşta bozulması nedeniyle 
merkezi Moskova Radyosu’nun sunduğu resmi 
SİTA haberlerini dinleyerek bültenlerini oluş-
turmuştur.  Azerbaycan’ın bugün de tanınan 
şair ve yazarlarından Resul Rıza, Gılman Mu-
sayev, Abbas Zamanov, Cemşit Emirov gibi 
isimler de AZERTA’nın savaş bölgesinde 
görevli muhabirleri olarak çalışmış ve gece 

gündüz demeden merkeze haber yollamışlardır 
(“Azerbaycan Telgraf …” 1971: 17). 

1950 yılında AZERTA yeni bir gelişme kayde-
derek tercüme bölümü açmış ve bu gelişme 
ülkede tercümanlık işinin merkezini oluştur-
muştur.  Önemli olayların geliştiği dönemlerde 
Rusça’dan Azerbaycan diline çevrilen haberler, 
ajansın günlük bültenlerinin 5- 6 gazete sayfası 
kadarını kapsamaktaydı. 1970 yılına gelindi-
ğinde ise foto-telgraf aracılığıyla Bakü-
Moskova arasında fotoğraf alışverişinin 15 
dakika sürdüğü ve Moskova’dan alınan günlük 
haberlerin yaklaşık 19 bin sözcükten oluştuğu 
belirtilmektedir (“Azerbaycan Telgraf …” 
1971: 30-33).  

Şimdiki devlet haber ajansı AZERTAC’ın 
Sovyetler Birliği döneminde birkaç kez isim 
değiştirdiği bilinmektedir.  Hafta sonları çalış-
mayan ajansın ismi 1972 yılından itibaren 
AZERİNFORM olarak değiştirilmiş (Seferli 
1992: 2) ve bu adla Sovyet rejiminin çöküşüne 
kadar faaliyetlerini sürdürmüştür.  

AZERİNFORM’un bütün teknik altyapı ve 
donanım işleri de SİTA tarafından oluşturul-
muş ve onun denetiminde değiştirilmiştir 
(Mehtiyev 1994: 2). Ajansın SİTA’nın bir kolu 
olarak çalıştığı yıllarda, haberlerin neredeyse 
hepsi Rusça hazırlanmış ve bazen de ana dilde 
yazılan haberler önceden Rusçaya çevrilerek 
düzeltilmiş, sonradan tekrar ana dile tercüme 
edilmiştir (Mehtiyev 1994: 2).  Bu nedenle “72 
yılda, bu ajansta Azerbaycan dilinde haber 
yazan gazeteciler yetişmemiş, yalnız Rus-
ça’dan Azerbaycan diline çeviri yapan uzman 
tercümanlar olmuştur” (Seferli 1992: 2). 

Dolayısıyla bu haber ajansı yaklaşık 70 yıl 
boyunca SİTA’nın bir kolu, bir bölge şubesi 
gibi Moskova’nın çıkarlarına hizmet anlayışı 
içerisinde ve Sovyet ideolojisi doğrultusunda 
Azerbaycan’ın tek haber ajansı olarak faaliyet 
göstermiştir. İşleyişi denetlenen ajansın bir 
merkeze bağımlı kalması, kendi ülkesi ve mil-
letinin gerçek sesine dönüşmemesinin en bariz 
sebebidir. Zaten alanında rakipsiz faaliyet gös-
teren ajansın, dönemin şartlarını da dikkate 
alırsak, demokratik olmayan, kapalı bir sistem-
de objektif gazetecilik ve habercilik ilkelerine 
uyum göstermesi de beklenemezdi. 



Sovyetler Birliği Dönemi ve Sonrasında Azerbaycan’da… (270-277) 

 273 

SOVYET SONRASI AZERBAYCAN’DA 
HABER AJANSLARI 

Bağımsızlık Döneminde Devlet Haber Ajansı 
-AZERTAC  

Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği 
(SSCB), dağıldıktan sonra bağımsızlık süreci-
nin başladığı 15 ülkeden biri olan Azerbay-
can’ın özgürlüğüne kavuşması kolay olmamış-
tır. Rus Kızıl Ordusu, 20 Ocak 1990 yılında 
Bakü’ye girerek Azerbaycan halkının özgürlük 
mücadelesini bastırmak için katliam yapmıştır. 
Üstelik o dönemde Ermenilerin haksız toprak 
talepleri nedeniyle Karabağ Savaşı da patlak 
vermiştir.     

Sovyet düzeninden kalma alışkanlık ve sansür 
korkusu nedeniyle AZERİNFORM, Azerbay-
can’ın bağımsızlığı yolunda yaşanan ciddi 
gelişmelerde habercilik işlevini yerine getire-
meyerek kendi halkının sesine dönüşememiştir.  
Örneğin, 20 Ocak 1990 Bakü Katliamı, 26 
Şubat 1992 Hocalı Katliamı (Ermeni ve Rus 
askeri birlikleri tarafından Karabağ’ın Hocalı 
kentindeki savunmasız Azerbaycan sakinlerine 
karşı gerçekleştirilen ve binlerce masum insa-
nın vahşice katledildiği bir insanlık ayıbıdır) 
gibi vahşet olaylarını başka haber ajansları 
bütün dünyaya duyurmaya çalışsa da ülkenin 
başlıca haber ajansı AZERİNFORM suskunlu-
ğunu korumuştur (Seferli 1992: 2). Buradan 
hareketle bahse konu yıllarda sistemin hem 
düşünce hem de teknik olarak Sovyet yapısın-
dan kurtulamadığını, eski sansür ve bağımlılık 
etkisinin devam ettiğini söylemek yanlış olma-
yacaktır.   

Buna rağmen 1990’lı yıllardan itibaren 
SİTA’dan bağımsız olarak çalışan ajans, artık 
AZERTAC adını taşımakta ve bağımsız Azer-
baycan’ın resmi ajansı olarak faaliyetini sür-
dürmektedir. 1993 yılında Türkçe konuşan 
ülkelerin haber ajanslarının bir araya gelerek 
oluşturduğu TKA’nın (Türkçe Konuşan Ülke-
lerin Haber Ajansları Birliği) kurucu üyelerin-
den olan AZERTAC, 1994 yılına gelindiğinde 
Azerbaycan dilinin dışında Rusça, İngilizce ve 
Türkçe dillerinde gün içinde ortalama 100-150 
haber iletmiştir. 1994 yılı verilerine göre 51 
ülke ile irtibat kuran AZERTAC’ın yayınladığı 
haberler, birçok uluslararası haber ajansı ile 
yazılı ve görsel basın tarafından kullanılmıştır 
(Mehtiyev 1994: 2).    

AZERTAC, 3 Mart 1995 yılında Bakanlar 
Kurulu’na bağlı Devlet Telgraf Ajansı, 17 
Ocak 2000 yılından itibaren ise Azerbaycan 
Devlet Telgraf Ajansı olarak isimlendirilmiştir 
(http://www.azertag.com). Söz konusu adla da 
günümüzde faaliyetini sürdürmektedir.    

20 Mayıs 2000 tarihinden itibaren İngiliz ve 
Rusça dillerinde internet hizmetine başlayan 
(“AZERTAC” 2000: 1) ve 2003 yılının Ocak 
ayından bu yana haftanın her günü kesintisiz 
çalışma düzenine geçen AZERTAC, 2006 yılı 
verilerine göre 60’ı aşkın yabancı ülkedeki 
abonelerine haberlerini ulaştırmış ve ilettiği 
günlük haber sayısı da yaklaşık 300 – 350’yi 
bulmuştur (Mustafa 2006: 13).   

AZERTAC’ın işbirliği yaptığı yabancı haber 
ajansları şunlardır: AA (Türkiye), ITAR-TASS 
(Rusya), Sinxua (Çin), Rompers (Romanya), 
Ukrinform (Ukrayna), BTA (Bulgaristan), 
ANSA (İtalya), İRNA (İran), TANYUQ (Sır-
bistan), BELTA (Beyaz Rusya), Moldpres 
(Moldova), ATA (Arnavutluk), MTI (Macaris-
tan), MENA (Mısır), PETRA (Ürdün), 
ANTARA (Endonezya).  AZERTAC ayrıca 
2004 yılında Asya–Pasifik Haber Ajansları 
Birliği’ne (OANA) ve 18 Nisan 2008 tarihinde 
ise Avrupa Haber Ajansları Birliği’ne (EANA) 
üye olmuştur.  Bunların yanı sıra AZERTAC, 
BDT’nin üyesi olan ülkelerin Ulusal Enfor-
masyon Ajansları Birliği’nin (ANİA), Türkçe 
Konuşan Ülkelerin Haber Ajansları Birliği’nin 
(TKA), Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkila-
tı’na Üye Ülkelerin Ulusal Haber Ajansları 
Birliğinin (BSANNA) kurucularındandır.  
AZERTAC 2008 yılından itibaren Asya Haber 
Ajansları Konsorsiyumu’nun (AsiaPulse) üye-
sidir.  Ülke genelindeki muhabirlerinin dışında 
AZERTAC’ın Türkiye, Rusya, ABD, Fransa, 
Almanya, Avusturya, İran, Ukrayna, Gürcistan, 
Orta Asya ve Kazakistan’da temsilcilikleri 
bulunmaktadır (http://www.azertag.com).   

15 Nisan 2003’te İstanbul Çırağan Sarayı’nda 
‘Dünya Enformasyon Ajanslarının Dünya Barı-
şının Sağlanmasındaki Rolü’ konu başlığında 
gerçekleştirilen toplantıda, iki kardeş ülkenin 
resmi haber ajansları AZERTAC ve Anadolu 
Ajansı (AA) arasında işbirliği imzalanmıştır.  
Bu işbirliği çerçevesinde karşılıklı olarak ha-
berlerin ücretsiz kullanılması ve tecrübelerden 
yararlanılması öngörülmüştür (Rzayev 16 Ni-



Selçuk İletişim, 6, 2, 2010 

 

 274

san 2003: 4). 16 Nisan 2003’te TKA’nın İstan-
bul Bildirisi imzalanmıştır. Türkiye, Azerbay-
can, Kazakistan, Kırgızistan ve KKTC’nin 
resmi haber ajanslarının imzaladığı bu bildiri-
de, Türkçe, İngilizce ve Rusça hizmet vermek 
üzere ortak internet sitesinin oluşturulması ve 
üye ülkelerin sanal ortamda haber alışverişinde 
bulunmaları kararlaştırılmıştır (Rzayev 17 
Nisan 2003: 3).   Bu tür oluşumlardan biri de 
2006 yılında Karadeniz Ekonomik İşbirliği 
Teşkilatı’na üye olan ülkelerin haber ajansları 
arasında yapılan işbirliği ile kurulan bölgesel 
bir kurum statüsündeki Karadeniz Ekonomik 
İşbirliği Teşkilatı’na Üye Ülkelerin Ulusal 
Haber Ajansları Birliği’dir (BSANNA).  30 
Mayıs 2006’da Ukrayna’nın başkenti Kiev’de 
yapılan işbirliği anlaşmasında, üye ülkelerin 
resmi haber ajansları, bu bölgede enformasyon 
dolaşımını özgür ve eşit bir şekilde daha da 
genişletmek, karşılıklı haber alışverişini hız-
landırmak gibi hususlarda mutabakata varmış-
lardır (Hıdırov ve Ağazade 2006: 5). Türki-
ye’den AA ve Azerbaycan’dan AZERTAC, bu 
birliğin kurucularındandır.      

AZERTAC Genel Müdürü Aslan Aslanov ile 
yapılan röportajda, onun verdiği bilgiye göre, 
devletin resmi haberlerine öncelik veren 
AZERTAC, günümüzde abonesi olan 80 ülke-
ye haber hizmeti sağlamaktadır.  Rusça, İngi-
lizce, Almanca ve ana dilde haberler aktaran 
ajansın yüzde 70’inin haber toplamada görev 
aldığı toplam 194 çalışanı bulunmaktadır.  
AZERTAC’ın teknik altyapısında ise 80’in 
üzerinde bilgisayar, 33 yazıcı, 18 adet ses kayıt 
cihazı, 2 adet fotokopi makinesi, 9 adet faks 
makinesi ve 9 sunucu bulunmaktadır. Ajans, 
günlük ortalama 400 haber yayınlamakta, bu 
haberlerin de yaklaşık yüzde 20-25’i yabancı 
ülkelerle ilgili olmaktadır. Yerli ve yabancı 
medya organları için tek resmi devlet haber 
kaynağı olan AZERTAC’ın ayrıca her gün 7- 8 
haberi OANA’nın ve BSANNA’nın web sitele-
rine yerleştirilmekte ve bu haberler 50’den çok 
ülkenin resmi internet sitesine konulmaktadır.  
Bu bilgilere ek olarak Aslanov, ileride mevcut 
dillerin yanı sıra Arapça ve Fransızca olarak da 
haber iletmeyi istediklerini ve ajansın yabancı 
ülkelerdeki muhabir sayısını arttırmayı düşün-
düklerini de dile getirmektedir (Röportaj 
24.06.2008). Asya–Pasifik Haber Ajansları 
Birliği’nin (OANA) web sitesine en çok en-
formasyon gönderen üç ajanstan biri olan 

AZERTAC’ın (“Azerbaycan’da Enformas-
yon…” 2005: 8), Kazakistan ve Özbekistan’la 
ilgili Bakü’ye ayda yaklaşık 30-35 haber geçti-
ği belirtilmektedir (Guluzade 2003: 17). 

Yaklaşık 20 yıldır bağımsız olarak faaliyet 
gösteren AZERTAC’ın 2006 yılından günümü-
ze kadar yurt dışındaki abone sayısında artış 
olduğu (60’dan 80’ne çıkmıştır), ancak günlük 
iletilen haber sayısında ise pek bir değişikliğin 
yaşanmadığı gözlemlenmektedir. 

Azerbaycan’da Faaliyet Gösteren Özel Ha-
ber Ajansları 

Azerbaycan’ın en eski haber ajansı 
AZERTAC’ın dışında, özel haber ajanslarının 
ortaya çıkışı Sovyetler Birliği’nin çöküşünden 
sonra başlamıştır. 1991 yılında bağımsızlığına 
kavuşan Azerbaycan’da her alanda olduğu gibi 
yenileşme, özelleştirme süreci medya genelin-
de haber ajansları için de geçerli olmaktaydı.  
1920 işgalinden tam 71 yıl sonra yeniden öz-
gürlüğünü elde eden bu genç ülkede, her ne 
kadar yasal boşluklar kendini gösterse de, diğer 
medya organlarında olduğu gibi özel haber 
ajansları da yeni dönemde yeni şartlarla birlikte 
ortaya çıkmıştır.   

Azerbaycan’ın ilk özel haber ajansı, 1990 yılı-
nın ortalarında, Sovyet etkisinin sürdüğü ve 
enformasyon boşluğunun yaşandığı dönemde 
faaliyete başlayan Turan Haber Ajansı’dır.  
Turan Haber Ajansı’ndan sonra 1991 yılında 
ANS-Press faaliyete başlamıştır. Daha sonra 
Assa-İrada (1991), Şark (1994), Trend (1995), 
Olaylar (1995), Azerpress (1997), Azadinform 
(1998), APA (2004) gibi özel ajanslar ortaya 
çıkmışlardır. Rüstemov (2005: 62), 1999 sene-
sinde 31 haber ajansının devlet kayıtlarında 
geçmesine rağmen çoğunun günümüzde faali-
yet göstermediğini aktarmaktadır.  Yukarıda 
adı geçen özel haber ajanslarından günümüzde 
en etkin olanları Turan, APA (Azeri – Press 
News Agency) ve Olaylar Ajansı’dır.  Bunu 
Eylül 2007 yılında ülke basınının en çok satan 
haber ağırlıklı başlıca ulusal gazetelerinden 
yedisinin (“Ayna”, “525. Gazete”, “Şark”, 
“Azatlık”, “Gün”, Bakü Haber”, “Ekspres”) bir 
ay içerisinde 3 farklı sayılarının taranması ile 
elde edilen sonuç da kanıtlamaktadır.  Şöyle ki, 
bu gazetelerin sayfalarında yerli haber ajansla-
rından alınan haberlerin sayılması ile elde edi-



Sovyetler Birliği Dönemi ve Sonrasında Azerbaycan’da… (270-277) 

 275 

len her alandan içeriğe sahip toplam 453 ha-
berden 307’sinin APA’ya, 64’ünün Olaylar’a, 
43’ünün ise Turan’a ait olduğu tespit edilmiş-
tir.  Geriye kalan 39 haber ise diğer küçük çaplı 
haber ajansları arasında paylaşılmaktadır. Bu 
durumda yüzde 68’lik oranla APA ilk sırada 
yer alırken, onu yüzde 14’le Olaylar, yüzde 
9,5’le Turan haber ajansları takip etmektedir.  
En genç haber ajansı olmasına rağmen son 
yıllarda APA haber ajansının kısa sürede yük-
selişte olduğu da gözlemlenmektedir. 

Azerbaycan’ın İlk Özel Haber Ajansı: 
TURAN Haber Ajansı 

Sovyetler Birliği’nin çöküşünü takiben Azer-
baycan’ın içine düştüğü buhranlı bir dönemde 
ülkenin ilk özel haber ajansı faaliyetine başla-
mıştır.  Azerbaycan’ın ilk özel haber ajansı 
olan ve 30 Ağustos 1990 yılında bir grup ba-
ğımsız gazeteci tarafından kurulan Turan Haber 
Ajansı (İsmailova 2004: 20),  1991 yılının 
Nisan ayında Adliye Bakanlığı’nın izniyle 
faaliyetlerine başlamıştır (Hüseyinbeyli 2001: 
33).   

İlk başlarda Azerbaycan’da yaşanan gelişmele-
ri haberleştirerek telefon aracılığıyla Reuters, 
Associated Pres, DPA, AFP gibi büyük ulusla-
rarası ajanslara geçen Turan Haber Ajansı, 20 
Ocak Bakü katliamından sonra ülkede oluşmuş 
enformasyon ablukasını aşarak haber boşluğu-
nu doldurmaya çalışmıştır (İsmailova 2004: 20-
21). Sonraki yıllarda da alternatif habercilik 
anlayışı çerçevesinde bültenler hazırlayan 
ajans, her alandan değişik konuları içeren ha-
berler sunarak faaliyetini sürdürmüştür. 

2004 yılının verilerine göre, iletilen günlük 
haber sayısının 100’e ulaştığı ajansın 16 farklı 
haber bülteni çıkmış ve ajans daha çok yurt 
dışına haber geçmeye başlamıştır (İsmailova 
2004: 21-22). Azerbaycan, Rus ve İngiliz dille-
rinde hizmet veren Turan Haber Ajansı’nın 
2005 yılında yaklaşık 160 abonesinden 25’i 
(Reuters ve Dow Jones haber ajansları da da-
hil) yabancı ülkelerden olmuştur (“Azerbay-
can’da Enformasyon…” 2005: 54).  

Günümüzde de faaliyetini sürdüren ve bülten-
lerinde sosyal ve siyasi içerikli haberlerin ağır-
lık taşıdığı Turan Haber Ajansı, muhalif çizgi-
de yer almasıyla diğer haber ajanslarından ayrı 
bir konumda değerlendirilmektedir.  

APA Haber Ajansı (Azeri-Press Agency) 

Azerbaycan’ın en genç özel haber ajansı APA, 
2003 senesinde Adliye Bakanlığı’ndan izin 
almasına rağmen, bir yıl sonra aktif olarak 
faaliyete geçmiştir (http://www.mediaforum.az). 

16 Kasım 2004’te ilk bültenini yayınlayarak 
faaliyetine başlayan ajansın, günümüzde yerli 
ve yabancı toplam 300 abonesi bulunmaktadır. 
Ajans, abone sayısı anlamında Azerbaycan ve 
bütün Kafkasya bölgesinde liderliğini koru-
maktadır. APA’da çalışan toplam 75 kişiden 
40’ı haber departmanında görev almaktadır. 
Ulusal gazetelerden yaklaşık yüzde 90’ının 
abone olduğu APA’nın günümüzde günlük 
ilettiği haber sayısı ortalama 200-250 arasında 
değişmektedir. Ajansın Türkiye, ABD, Rusya, 
Fransa, Gürcistan, Romanya vs. gibi ülkelerde 
muhabirleri vardır. Aktardığı haberler arasında 
ağırlık siyasi ve günlük haberlerdedir.  Dış 
haberlerinin içeriğine göre en çok yer tutan 
ülkeler sırayla Türkiye, Gürcistan, İngiltere, 
Fransa, Rusya, ABD ve İran’dır. Ajansın ya-
bancı ülke ajanslarını kaynak göstererek verdi-
ği haberlerin çokluğuna göre ise sıralamada 
birinci Rusya (Regnun, İnterfaks, İTAR-TASS 
ve Ria Novosti Haber ajansları), ikinci Türkiye 
(AA, İHA, DHA ve CHA), üçüncü ABD (AP), 
bunu ise İngiltere (Reuters) ve Ermenistan 
(Arminfo, Media Max, Pan Armenia ajansları) 
takip etmektedir.  İngilizce, Rusça ve ana dilde 
hizmet sunan ve başlangıçtan itibaren internet 
faaliyetini sürdüren APA, Azerbaycan haber 
ajansları içerisinde ilk video yayın hizmetini 
başlatmıştır.  Ajans, günlük olarak ana haber 
bülteni (günlük 3 kez), ekonomi bülteni (gün-
lük 2 kez), spor bülteni (günlük 2 kez), foto 
bülteni (günlük 2 kez) ve ayrıca ayda bir kez de 
analitik bültenle abonelerine haber hizmeti 
sunmaktadır. Ajansın, APA Spor, APA Eko-
nomi, APA Video, APA Foto isimli bölümleri 
internette serbest faaliyet göstermektedir.  
Yukarıdaki bilgileri aktaran APA Genel Yayın 
Koordinatörü Vügar Mesimoğlu, yayın anlayış-
larının ülkede gelişen bütün olayları maksi-
mum derecede haberleştirmek olduğunu, bu 
anlamda dinamizm, zamanla yarış, ilk olma 
çabası, özveri, bütün tarafların fikrini yansıtma, 
kaynağını belirtmeden ve gerçekliğine inanma-
dan haber yayınlamama ve tarafsızlık unsurla-
rına dikkat ettiklerini belirtmektedir (Söyleşi 
03.10.2007). 



Selçuk İletişim, 6, 2, 2010 

 

 276

Ajansın yaklaşık 10 kişilik bir ekiple kuruldu-
ğunu belirten APA Genel Müdürü Vüsale Ma-
hirkızı, bir saat içerisinde 20-25 haber ilettikle-
rini, bazen de bu rakamın 40-50 habere kadar 
ulaştığını vurgulamaktadır.  Ekonomik kazan-
cın büyük kısmının şirketlerden ve ülke dışı 
abonelerden elde edildiğini açıklayan Mahirkı-
zı, APA’nın Azerbaycan’da en zengin haber 
ajansı olduğunu da iddia etmektedir 
(http://www.mediaforum.az/).   

Ajans günümüzde Azerbaycan Türkçesi’nin 
dışında İngilizce, Rusça, Fransızca, Arapça ve 
Farsça da habercilik hizmeti sunmaktadır. 

Diğer Küçük Boyutlu Özel Haber Ajansları 

Azerbaycan’da Turan ve APA ajanslarının 
haricinde küçük çaplı haber ajansları da faali-
yet göstermektedir.  Bunlara Trend, Olaylar, 
AzerPress, ANS-Press, Assa-İrada, Azadin-
form vs. gibi ajansları örnek gösterebiliriz.  
Bunlardan Trend Haber Ajansı daha çok Rusla-
ra yönelik faaliyet göstermesiyle dikkat çek-
mektedir.  Olaylar Haber Ajansı ise Bakü’de 
yayımlanan Olaylar Gazetesi’nin resmi haber 
ajansıdır.  ANS –Press ise özel televizyon ka-
nallarından ANS TV’ye bağlı faaliyet göster-
mekte ve ağırlıklı olarak ülkedeki televizyon 
kanallarının haber ihtiyacını karşılamaktadır. 
Ayrıca, Trend Haber Ajansı diğerlerinden eko-
nomi alanına ağırlık vermesiyle,  AzerPress ise 
petrol-kimya sanayisinin gelişmelerine öncelik 
vermesiyle ön plana çıkmaktadır (“Azerbay-
can’da Enformasyon…” 2005: 54). Söz konusu 
haber ajansları, abone sayısı, teknik olanaklar 
ve etkinlik gibi unsurlar bakımından APA ile 
yarışamasalar da, Azerbaycan habercilik ala-
nında kendilerine yer edinmeye çalışmaktadır-
lar.  

SONUÇ 

Sovyet döneminde merkezi yönetimin direktifi 
ve denetimi olmadan, birliği oluşturan bütün 
ülkelerde sosyal, siyasi, iktisadi ve diğer alan-
larda herhangi bir değişim ve yeniliğin gerçek-
leşmesi mümkün değildi. Bu anlamda SSCB 
ülkelerinde özellikle basın ve yayın alanında 
atılan her bir adım en ufak ayrıntısına kadar 
izlenmekte, denetlenmekteydi. Sovyet döne-
minde sansür sisteminin çok katı kurallarla 
işlediği bilinen bir gerçektir. Böyle kapalı bir 

sistemde birliği oluşturan ülkelerden olan 
Azerbaycan’da habercilik olgusu da rejimin 
gerektirdiği şartlar çerçevesinde gelişme gös-
termiştir.   

Her ne kadar Azerbaycan’da ilk haber ajansının 
Azerbaycan Demokratik Halk Cumhuriyeti 
döneminde 1919 yılının Mart’ında kurulduğu 
kayıtlara geçse de, bu ajansla ilgili yetersiz 
bilgi bulunmaktadır.  Çok kısa bir süre bağım-
sız faaliyet gösterebilen Telgraf Ajansı, 1920 
Rus işgalinden sonra, önce Rusya Devlet Telg-
raf Ajansı’na (ROSTA), sonra da Sovyetler 
Birliği Telgraf Ajansı’na (SİTA) bağlı olarak 
çalışmıştır. 1972 yılına kadar AZERTA adı ile 
bu yıldan sonra ise AZERİNFORM adı ile 
faaliyet gösteren ajans, Sovyetler Birliği’nin 
çöküşüne kadar Moskova’nın direktifinde, 
Sovyet ideolojisinin çizdiği çerçeveden hiçbir 
zaman çıkamamıştır. Sovyetler Birliği genelin-
de haber ihtiyacı çoğunlukla SİTA tarafından 
sağlanmaktaydı. Dolayısıyla birliği oluşturan 
diğer ülkelerde olduğu gibi Azerbaycan’da da, 
haber ajansları alanında haberciliğin başlaması 
ve gelişmesi SİTA’nın bir eyalet kolu, bir böl-
ge şubesi olarak merkez güdümünde faaliyetini 
sürdüren Azerbaycan Telgraf Ajansı 
(AZERTAC) adıyla olmuştur. SİTA’dan alınan 
haberlerin ağırlıkta olduğu ajansın haber bül-
tenleri genellikle can sıkıcı, bir birinin benzeri 
ve daha çok merkez partinin çalışmalarını içe-
ren resmi ve şablon haberlerden oluşmuştur. 

Sovyetler Birliği’nin dağılmasından sonra 
bağımsız Azerbaycan Cumhuriyeti’nin resmi 
sesine dönüşen ve artık AZERTAC adı ile 
faaliyetini sürdüren ajans, Türkiye’nin de için-
de bulunduğu Türkçe Konuşan Ülkelerin Haber 
Ajansları Birliği (TKA) gibi oluşumların kuru-
cusu, Asya-Pasifik Haber Ajansları Birliği 
(OANA) gibi kuruluşların üyesidir.  Aralarında 
Anadolu Ajansı’nın da bulunduğu başta Türkçe 
konuşan ülkelerin resmi ajansları ve diğer ülke 
ve örgütlerin haber ajansları ile işbirliği anlaş-
ması imzalayan bu resmi devlet haber ajansı, 
artık bağımsız Azerbaycan’ı temsil etmekte ve 
yayınladığı haberler daha çok resmi içerik 
taşımaktadır.  

Devlet haber ajansı AZERTAC’ın dışında, 
açıldıktan sonra kısa sürede büyüyerek bölgede 
etkinliğini artıran APA, Turan, ANS-Press, 
Trend, Olaylar, vd. haber ajansları da çağdaş 



Sovyetler Birliği Dönemi ve Sonrasında Azerbaycan’da… (270-277) 

 277 

habercilik anlayışı doğrultusunda ülke haber 
ihtiyacını karşılayan diğer özel haber ajansları-
dır.   

Sovyet dönemi ve sonrasında faaliyet gösteren 
tek devlet haber ajansı AZERTAC’ın eski 
dönemle yeni dönem arasındaki en belirgin 
farkı şundan ibarettir: AZERTAC o zamanlar 
SİTA’nın bir organı gibi Sovyet ideolojisi 
doğrultusunda faaliyet göstermiş, özellikle 
merkez Moskova’ya hizmet etmiştir. 
1990’lardan sonra ise bağımsız Azerbaycan 
Cumhuriyeti’nin resmi haber ajansı olarak 
devletin enformasyon siyasetini yürütse de 
faaliyetlerinde Sovyetlerden kalma tekdüzelilik 
kendini göstermektedir. Öyle ki eski dönem 
alışkanlıklarının tam olarak ortadan kaybolma-
dığı gözlemlenmektedir. Buna rağmen günü-
müz habercilik alanında rekabet ortamı oluştu-
ran APA ve Turan gibi özel haber ajansları ise 
ülkenin mevcut iletişim ortamında alternatif bir 
habercilik anlayışıyla yoluna devam etmekte-
dir. 

KAYNAKLAR 

APA Ajansının Genel Müdürü Vüsale Mahir-
kızı: - Adımızı İlişkilendirmedikleri Bakan 
Kalmadı, http://www.mediaforum.az/, Erişim: 
19 Ocak 2007. 

Aslanov A (24.06.2008) Röportaj. 

Azerbaycan’da Enformasyon Araçlarının Genel 
Değerlendirilmesi (2005), İnternyus Azerbay-
can Toplumsal Birliği Yayınları, Bakü. 

Azerbaycan Sovyet Ansiklopedisi (1984), Cilt 
8, Azerbaycan SSC Devlet Yayınları, Bakü.  

Azerbaycan Telgraf Ajansı (1971) 
(AZERTA’nın 50. Yıldönümüne İthaf Edilmiş-
tir), Komünist Yayınları, Bakü.   

 “Ayna”, “525. Gazete”, “Şark”, “Azatlık”, 
“Gün”, “Bakü Haber”, “Ekspres” Gazetelerinin 
Haber Sayımı, (Eylül 2007), Bakü.  

AZERTAC, Azerbaycan Gazetesi, (21 Mayıs 
2000) 113 (2524), 1. 

AZERTAC OANA’nın En Faal Üyelerinden 
Biridir, Azerbaycan Gazetesi, (5 Ekim 2005) 
231(4150).  

Guluzade T (2003) Özel Muhabirimiz Haber 
Veriyor (Muhabir Gulu Kengerli ile Röportaj), 
Azerbaycan Basını Bugün Derg, 5, 17.  

Hıdırov N ve Ağazade Z (31 Mayıs 2006) 
Kiev’de Karadeniz Ülkeleri Ulusal Haber 
Ajanslarının Birliği Kurulmuştur, Azerbaycan 
Gazetesi, 118 (4341), 5. 

Hüseyinbeyli E (2002) Enformasyon Ajansları 
Geçiş Aşamasında (13 Temmuz 2001 Tarihli 
Sunum), Azerbaycan Gazeteciliği Geçiş Dö-
neminde: Problemler Perspektifler, II Konfe-
ransın Sunumları, RUH Azerbaycan Gazeteci-
lerini Savunma Komitesi Yayınları, Bakü. 

İsmailova L (2004) Turan Nasıl Çalışıyor? 
(Ajansın Genel Müdürü M. Aliyev’le Röpor-
taj), Azerbaycan Basını Bugün Derg, 3 (12), 
20-22. 

Mehtiyev A (5 Mart 1994) AZERTAC: Dün, 
Bugün, Yarın (AZERTAC’ın eski müdürlerin-
den Vakıf Rüstemov ile röportaj), Azerbaycan 
Gazetesi, 45 (809), 2. 

Mesimoğlu V (03.10.2007) Söyleşi.  

Mustafa A (13-14 Temmuz 2006) Azerbaycan 
Gerçeklerinin Dünya Kamuoyuna Doğru Dü-
rüst İletilmesi AZERTAC’ın Faaliyetinin Te-
mel Yönüdür (1. kısım), Zaman Gazetesi, (Ba-
kü), 5-13. 

Rüstemov A (2005) Jurnalistika (Gazetecilik), 
Bakü Üniversitesi Yayınları, Bakü. 

Rzayev T (16 Nisan 2003) Azerbaycan Devlet 
Telgraf Ajansı- AZERTAC ile Anadolu Ajansı 
arasında İşbirliği Anlaşması İmzalanmıştır, 
Azerbaycan Gazetesi, 84(3397), 4.  

Rzayev T (17 Nisan 2003) Türkçe Konuşan 
Ülkelerin Haber Ajanslarının İstanbul Bildirisi 
Kabul Edilmiştir, Azerbaycan Gazetesi, 
85(3398), 3. 

Seferli S (12 Eylül 1992) AZERİNFORM 72 
Sene SİTA’nın Muhbir Bölgesi Gibi Faaliyet 
Göstermiştir (AZERTAC’ın eski müdürlerin-
den Vakıf Rüstemov ile röportaj), Heyat Gaze-
tesi, s. 2. http://www.azertag.com/, Erişim: 19 
Temmuz 2008. 
 


