
TÜRK BASININDA OBJEKTİFLİK
FAZİLET PARTİSİ’NİN KAPATILMASI ÖRNEĞİ

Tülay Bektaş Şeker*

ÖZET
Haberciliğin temel ilkelerinden biri olarak kabul edilen objektiflikle ilgili çeşitli tartışmalar ya-
pılmaktadır. Bazı araştırmacılar objektifliğin haberin temel gereklerinden biri olduğunu görüşün-
de birleşirken bazıları da haberlerin toplumsal, ekonomik ve siyasal faktörlerden bağımsız bir
şekilde objektif ve tarafsız olamayacağını savunmaktadırlar. Bu çalışma, Türk basınına mensup
bazı gazetelerin eleştirel yaklaşımcılar tarafından savunulan fikir doğrultusunda objektif olama-
yacağını ortaya koymuştur.
Anahtar sözcükler: Objektiflik, haber, ideoloji, haber söylemi analizi.

OBJECTIVITY IN TURKISH PRESS
THE CASE OF  CLOSURE OF THE FAZİLET PARTY

ABSTRACT
It will make some kind of discussion about objectivity the basic element of news. Some of the
researchers are in the opinion that objectivity is a must about news, but also there are some
researchers who think that the news can not be objective and neutral, they are dependent on
social, economical and political factors. This work with critical approach defend the opinion that
some newspapers of the Turkish press can not be objective.
Keywords: Objectivity, news, ideology, news discourse analysis.

                                                          
* Arş. Gör. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi

GİRİŞ

Habercilik açısından objektiflik en genel anla-
mıyla, haberi yazanların habere konu olan
olayları kendi yorumlarını katmadan, kendi
görüş açılarının dışında tarafsız bir gözle izle-
melerini ve aktarmalarını anlatır.

Objektifliğin bir basın kuralı haline gelmesi 19.
yüzyılda gerçekleşmiştir ve bugün de basın
meslek ilkeleri yoluyla objektifliği sağlamaya
ve korumaya yönelik tedbirler alınmaktadır.
Objektiflik günümüzde haberin temel gerekle-
rinden biri sayılmaktadır. Bir gerçeğin tek yanlı
sunumu, ciddi haber gazeteciliğine ters bir
davranış olarak kabul edilmektedir. Bir haberin
objektif olduğunun kabul edilebilmesi için
haberi yazan kişinin olayı farklı yönleriyle ele
alması, dengeli ve tarafsız davranabilmesi
gerekir. Haber yazarken kesinliğe ve realizme
uymak, haberde tüm ana geçerli noktaları sun-
mak, yorum ile olguları birbirinden ayırmak,
muhabirin kendi tutumu, yorumu veya katılı-
mını azaltmak, kişisel tercihlerini habere yan-
sıtmasını önlemek, habere konu olan her kesi-
min görüşlerine yer vermek objektifliği sağla-
maya yönelik diğer ilkeler olarak sıralanabilir
(Tokgöz 2000: 311).

Haberde objektiflik önce yazımında, sonra
yayınında olmak üzere iki aşamada değerlen-
dirmektedir. Yazımla ilgili ilkeler, habere,
muhabirin öznel görüşünün girmemesi, metnin
olayın bütün yönlerin anlatması, kaleme alınış
biçiminde tarafsızlık, haberin ön yargı taşıma-
ması, eksik yön bulunmaması gibi  kurallardır.
Haberin okunduğu, dinlendiği ya da izlendiği
anda birilerinin lehinde veya aleyhinde anla-
şılması da haber yazımının nesnelliği ile ilgili
ölçütlerdendir. Haberin yayınlandığı kitle ileti-
şim aracında nasıl konumlandırıldığı, ne uzun-
lukta verildiği, ilk cümle ve paragrafta ne söy-
lendiği gibi hususlar ise haberin yayını sırasın-
da nesnel davranılıp davranılmadığını ölçmekte
kullanılabilecek kriterlerdir (Güz 1997: 50-51)

Objektifliğin sağlanabilmesi için ortaya atılmış
bazı ilkeler bulunmaktadır (Tokgöz 2000: 311):

1. “Bir sorunu farklı yönleriyle ele alarak ve
sunarak dengeli ve tarafsız olmak

2. Haber yazarken kesinliğe ve realizme uy-
mak.

3. Haberde tüm ana geçerli noktaları sunmak.



Selçuk İletişim, 3, 3, 2004

36

4. Yorum ile olguları birbirinden ayırmak,
fakat fikri geçerli olarak kabul etmek.

5. Yazarın kendi tutumu, yorumu veya katılı-
mının etkisini azaltmak.

6. Aykırı, yanlı olma ve hınç alma amaçların-
dan kaçınmak.”

Eleştirel yaklaşımcılar ise haberlerin toplumsal,
ekonomik ve siyasal faktörlerden bağımsız bir
şekilde objektif ve tarafsız olamayacağını sa-
vunurlar. Onlara göre medya, belli bazı kay-
naklar aracılığıyla egemen ideolojinin yeniden
üreticisi durumundadır. Haberin yapılanmış bir
süreç olduğunu öne süren eleştirel yaklaşımcı-
lar, haber üretim sürecinin haberin objektif ve
tarafsız olarak yansıtılabileceği yanılsaması
üzerine kurulduğunu savunmaktadırlar.

Hackett (1998) objektiflik paradigmasının
önemini yitirdiğini ileri sürmektedir. Nesnelli-
ğin temeli olan dengelilik birbiri ile çarpışan
ancak aynı meşruiyet düzeyine sahip olmayan
görüşler söz konusu olduğunda hiçbir zaman
kurulamaz. Örneğin uluslararası ilişkilere dair
haberlerde, dış politika haberlerinde gazetecile-
rin kendi ülkelerinin hasmı lehine bir denge
gözetmeleri beklenemez. Ayrıca, habercilerin
ideolojik tavırlarından kaynaklanan siyasal
yanlılık ve aracın özelliklerinden veya ticari
haber programcılığından kaynaklanan yapısal
yanlılık, nesnelliği ayrı ayrı imkansız kılan
durumlardır. Yansız ve değer yargısı taşımayan
bir enformasyonun varlığı mümkün değildir.
Enformasyon sözcüğü her anlamıyla bir gücü
temsil etmektedir ve böyle bir gücün yansız
olması düşünülemez. Haberlerdeki her sözcük,
her kavram, her tümce, her paragraf, her konu
ve her resim belli bir anlam taşır (Erdoğan ve
Alemdar 1990: 57).

Edgar (1998: 141-149)’a göre gazeteci nesnel
olamaz, çünkü gazeteciliğin nesnel olabilmesi,
bir eylem biçimindeki olayın, haber olarak
aktarılmasından önce, bozulamayacak biçimde
yorumlanmış olmasını gerektirir. Haber akta-
rımı yorumlama sürecindeki bir uğraktır ve
seçilen özgül yorum gazetecilerin ve okuyucu-
ların ufukları gereğince yanlıdır. Bir haberi,
gerçekleri çarpıttığı için eleştirmek tutarlı ol-
maz, çünkü en iyi yorum bile gerçekliği çar-
pıtmak zorundadır.

Schiller (1993: 24) de teoride medyanın yansız
olduğunun varsayılmasına rağmen uygulamada
objektif bir medyanın varolmadığını belirt-
mektedir. Schiller, haberlerde hakkaniyetten
yansızlıktan zaman zaman uzaklaşıldığının
medya çalışanları tarafından da kabul edilen bir
gerçek olduğunu savunmaktadır. Medya kuru-
luşlarının tamamının ticari kuruluşlar olması ve
gelirlerini reklamlardan elde etmesi onların
objektif olmamasına yol açan önemli bir etken-
dir.

Haber içeriğinin kişisel, mesleki, siyasal, ide-
olojik, sosyal/kurumsal ve ekonomik faktörle-
rin etkisiyle şekillendiğini ileri süren Çebi
(1997: 40) de haber içeriğinin objektifliği iddi-
asının bir efsaneden ibaret olduğunu ortaya
koymaktadır. Objektiflik iddiasının, çoğunlu-
ğun çıkarları yönünde oluşmamış bir düzenin,
istikrarı ve devamını temin için ve çoğunluğun
desteğini kazanmada, egemen ideolojinin tem-
silcisi kitle iletişim araçları ve iletişimcilerin
amaçlarına hizmet ettiğini belirten Çebi, bu
durumu en çok kitle iletişim araçlarının ege-
men ideolojinin hizmetinde olmasına bağla-
maktadır.

Objektifliğin teoride ve uygulamada mümkün
olmadığı görüşünü Türkiye’de sektörde çalışan
gazeteciler ve akademisyenler de benimse-
mektedir. Talu (1999: 18-20), objektifliği bir
mit olarak değerlendirmekte, gerçekte maskeli
bir sübjektifliğin hakim olduğunu savunmakta,
çözüm olarak objektiflik maskesinin yırtılıp,
açık, dürüst sübjektifliğin tesisini ve onaylan-
masını istemektedir. Engin (1999: 27-29)  de
bugünün koşullarında Türkiye’de objektifliğin
mümkün olmadığını belirtmektedir. Gönensin
(1997: 27), nesnelliğin kuramsal olarak imkan-
sızlığını ele alan görüşleri değerlendirdikten
sonra,  kaynağı gizlememek, kişisel görüşünü
habere katmamak, karşı görüşlere başvurmak
gibi teknik ilkelerin kullanılmasının dar anlam-
da haberde nesnelliği sağlayabileceğini ama
kuramsal yaklaşımların öngördüğü türden bir
nesnelliğin mümkün olamayacağını kabul et-
mektedir. Tılıç (1998), Türk ve Yunan gazete-
cileriyle yaptığı görüşmeler sonunda hazırladı-
ğı araştırmada, her iki ülkedeki gazetecilerin
özellikle milli konularda objektiflikten uzak
yaklaşımlarını kabul ettiklerini belirtmektedir.
Aynı saptama Türk gazetecileri için İrvan
(1999) tarafından da yapılmaktadır. Williams



Türk Basınında Objektiflik Fazilet Partisi’nin Kapatılması... (35- 47)

37

(1998) da özellikle savaş dönemlerinde gazete-
cilerin kendi ülkeleri lehine objektiflik kuralını
çiğnediklerini çarpıcı örneklerle anlatmakta,
böyle durumlarda gazetecinin yanlı davranışla-
rının, kamunun kendi ülkesinin içinde bulun-
duğu savaşla ilgili gerçekleri öğrenmesini en-
gellediğini belirtmektedir.

Bu çalışmanın uygulama kısmında Türk Bası-
nını temsilen Cumhuriyet, Hürriyet ve Zaman
gazeteleri incelemeye tabi tutulmuş, gazetelerin
seçiminde temsil ettikleri siyasi çizgiler göz
önünde bulundurulmuştur. Bilindiği üzere
Cumhuriyet merkezden sola doğru bir çizgiyi,
Zaman ise merkezden sağa doğru bir çizgiyi
temsil etmektedir. Hürriyet’in çalışmaya dahil
edilmesinin nedeni ise merkezde yer alan bir
gazete olmasıdır. Haberlerin incelenme zamanı
15 Haziran 2001 - 30 Haziran 2001 tarihleriyle
sınırlandırılmıştır. İnceleme zamanındaki bu
sınırlandırmanın nedeni, Fazilet Partisi’nin 22
Haziran 2001’de kapatılması, gazetelerin ko-
nuyla ilgili haberlerini ağırlıklı olarak bu dö-
nem içerisinde yayınlamalarıdır. Çalışmanın
konusu FP’nin kapatılmasıyla ilgili haberlerle
sınırlandırılmış, partinin kapatılmasının ardın-
dan yaşanan ayrılıklar, kurulan yeni oluşumlar
analiz kapsamına dahil edilmemiştir.

Haberlerin incelenmesinde başvurulan yöntem,
van Dijk (1988)’in, medya ideolojisini ortaya
çıkaran bir yöntem olarak sunduğu “söylem
analizi”dir. van Dijk’in makro ve mikro yapı
olarak belirlediği analiz yönteminde, makro
yapıyı oluşturan tematik ve şematik unsurlar
çözümlenmektedir. Tematik çözümlemede, üst
başlık, başlık, alt başlık, spot ve haber girişleri
incelenirken, şematik çözümlemede, durum
tanımları ve yorum bölümleri ele alınmaktadır.
Mikro yapı incelemesinde ise, metnin sentakti-
ği, kelime ve deyim seçimleri ile retorik çö-
zümlemeler esas alınmaktadır.

van Dijk (1988: 30), söylem analizi modelini
iki bölüm halinde uygulamaktadır: “Makro
yapı ve mikro yapı.” Makro yapı bölümü,
tematik ve şematik çözümleme olmak üzere iki
başlık halinde incelenir. Tematik çözümleme-
de, üst başlık, başlık, alt başlık, spot ve haber
girişleri incelenmektedir. Her haber metni belli
temaların hiyerarşik örgütlenmesinden oluşur
ve okuyucu haberleri bu ilişkiye göre okur. van
Dijk, başlıkların genelde siyah ve büyük pun-

tolarla, haber girişlerinin de siyah puntolarla
verilebileceğini ve başlıkların metnin tematik
cümlesiyle uyumlu olabileceğini belirtir. Söy-
lem analizi açısından başlıkların ve haber met-
ninin tutarlı olup olmaması önemlidir.  Makro
yapının diğer bir unsuru olan şematik çözüm-
leme ise, durum ve yorum bölümlerinden o-
luşmaktadır. Durum bölümünde, olayla ilgili
bilginin tamam olup olmadığına bakılır, ana
olayın işleniş biçimi ele alınır, sonuçlar değer-
lendirilir. Yorum kısmında ise, haber kaynakla-
rı ve habere konu olmuş olayın taraflarının
sözlü tepkileri incelenir .

Mikro yapı çözümlenmesinde, sentatik ya da
sözdizimsel, bölgesel uyum, kelime seçimleri
ve haberin retoriği ele alınır.  Cümlelerin kısa-
uzun, basit-karmaşık ve aktif-pasif durumları
incelenir. Bölgesel uyumda ise, art arda gelen
cümlelerin ve cümlenin bölümlerinin birbirle-
riyle olan ilişkisine bakılır. Kelime seçimleri
çözümlemenin en önemli bölümlerinden biri-
dir. Haberin retoriğinde ise, kafiye ve çağrışım
gibi sesli işlemler, anlatım koşutluğu gibi söz
dizin işlemleri ile kıyas ve mecaz gibi anlam-
bilimsel işlemler incelenir. Benzer biçimde,
haber anlatımlarında abartma veya küçültme
işlevi gören kelimeler kullanılabilir, cümlelerde
zıtlıklar, anlatımda doruk noktası oluşturmak
için öne çıkarılabilirler. Haberlerde doğru olup
olmadığına bakılmaksızın sürekli rakam ve
sayı verilebilir. Haberin ikna edici olması için
olayın taraf ve tanıklarından alıntılar yapılır.
Tırnak içinde yapılan alıntılar vasıtasıyla mu-
habirler kendileri yorum katmaksızın olayı
yorumlamış olurlar. Haberlerde kullanılan
fotoğraflar da ikna ediciliği ve inandırıcılığı
sağlayan unsurlardır. Böylece haberi yazanlar
doğruluklarını, dolayısıyla da objektifliklerini
edebi olarak vurgulamış olurlar (van Dijk
1988: 28).

FAZİLET PARTİSİ’NİN
KAPATILMASIYLA İLGİLİ
HABERLERİN TÜRK BASININDA
ELE ALINIŞI

İnceleme kapsamında bulunan Cumhuriyet,
Hürriyet ve Zaman gazetelerinin Fazilet Parti-
si’nin kapatılmasıyla ilgili haberlere kararın
açıklandığı 22 Haziran 2001 tarihinden birkaç
gün önce ve sonraki günlerde ağırlıklı olarak
yer verdikleri görülmektedir.



Selçuk İletişim, 3, 3, 2004

38

1. Cumhuriyet Gazetesi

Cumhuriyet gazetesinin 21 Haziran 2001 tarihli
sayısında Fazilet partisinin kapatılmasıyla ilgili
manşetten verilen haber, “Fazilet’e kötü haber”
ana başlığıyla ve “FP’nin kapatılma davasının
ertelenmesi talebi Anayasa Mahkemesi’nce
geri çevrildi” üst başlığıyla verilmiştir. Haber-
de bir spot kullanılmış ve spota başlık olarak
FP üyelerine suçlama niteliği taşıyan
“AİHM’yi kullandılar” cümlesi seçilmiştir.
Spotta ise, Avrupa İnsan Hakları Mahkeme-
si’nin RP hakkındaki kararının RP’lilerin avu-
katı tarafından FP’lilere ulaştırıldığı ve FP’nin
de bu kararı “jet hızıyla” Anayasa Mahkeme-
si’ne ilettiği ancak mahkemenin FP’nin ertele-
me isteğini kabul etmediği belirtilmektedir.

Haberin girişinde FP’nin kapatılma telaşına
kapıldığı ve kapatılma kararını ertelemek için
“benzeri görülmemiş ilginç bir yöntem” izledi-
ği yorumunda bulunulmaktadır. Haberde
tematik yapı incelemesine göre öne çıkarılan
konu, AİHM kararının resmen açıklanmasına
fırsat verilmeden Anayasa Mahkemesi’ne su-
nulması, FP’lilerin bunu erteleme için kullan-
masıdır. Tematik olarak öne çıkarılan diğer bir
konu ise, Anayasa Mahkemesi Başkanvekili
Haşim Kılıç’ın, erteleme isteğinin reddedildi-
ğine ilişkin açıklamasıdır. Haberde, FP yöne-
timinin bu sürpriz girişim öncesinde bazı kay-
naklarla yazıştığı, RP’yi savunan Fransız avu-
katın bir gün önce AİHM kararını Ankara’ya
faksladığı, AİHM’nin “örgütlenme özgürlüğü”
açısından RP lehine karar verdiği, kararının
henüz resmi bir nitelik kazanmadığı, FP’li
milletvekilleri Şeref Malkoç ile Mustafa
Kamalak’ın dilekçe hazırladıkları, Genel Baş-
kan Kutan’ın Başbakan Yardımcısı Hüsamettin
Özkan’la görüştüğü arka plan bilgi olarak ve-
rilmektedir.

Haberin van Dijk’ın belirttiği tematik unsurlar
doğrultusunda hazırlandığı, başlıkların birbirle-
riyle ve haber metniyle uyumlu olduğu, spotta
haberin özetinin aktarıldığı, haber metninde
olay hakkında, olayın öncesi ve sonrası hak-
kında bilgi verildiği görülmektedir. Haber
şematik olarak ele alındığında ise, “durum”
bilgilerinin tam olduğu, olayla ilgili tarafların
yorumlarının tırnak içerisinde olduğu gibi
aktarıldığı görülmektedir. Bu haberde görüşleri
öne çıkarılan kişiler çoğunlukla FP’li milletve-
killeridir ve milletvekillerinin görüşleriyle ilgili

olarak “savundu”, “iddia etti” gibi fiiller kulla-
nılmış ve muhabirin bu düşüncelere katılmadı-
ğı izlenimi verilmiştir.

Cumhuriyet’in bir sonraki gün yayınlanan
sayısının manşeti de FP ile ilgili habere ayrıl-
mıştır. “FP için karar günü” (22 Haziran 2001:
1) ana başlığının altında farklı kesimleri konu
eden üç farklı haber bulunmaktadır. “Taşlar
yerinden oynayacak” cümlesinin başlığa taşın-
dığı ilk haberde, Anayasa Mahkemesi’nin
FP’nin kapatılması davasına ilişkin incelemesi-
ni tamamladığı duyurulmakta, kararın haberin
yayınlandığı gün açıklanacağı bildirilmektedir.
Tematik incelemeye göre ele alındığı zaman
haberin ana temasını başlıktan da anlaşılacağı
üzere kapatılma kararının ardından siyasette
yaşanacak gelişmeler oluşturmaktadır. Gazete,
kapatma kararının gerçekleşmesi halinde siya-
sette taşların yerinden oynayacağı, 20 milletve-
kilinin parlamenterliğinin düşürüleceği ve
erken seçime gidileceği şeklinde çıkarımlarda
bulunmaktadır.

Haberin iç sayfada işlenen devamında ise,
“Siyasetin yazgısı çizilecek” (Cumhuriyet 22
Haziran 2001: 5) ana başlığı ve “Karar bugün
açıklanıyor” üst başlığı kullanılmıştır. Haberin
girişini, spotta olduğu gibi Anayasa Mahkeme-
si’nin incelemelerini tamamladığı, Mahkeme
Başkanı Mustafa Bumin’in kararın içinde bu-
lunulan gün açıklanacağını bildirdiği şeklinde
bilgiler oluşturmuş ve haber bu bilgiler üzerine
kurulmuştur. Haberde, Anayasa Mahkemesi
üyelerinin isimleri, FP’nin kapatılma gerekçesi,
üyelerin davayla ilgili görüşmeleri, kanıtların
değerlendirilmesi, üyelerin konuyla ilgili ayrı
ayrı söz almaları arka plan bilgiler olarak akta-
rılmaktadır. Haberin devamında muhabirin,
mahkemenin vereceği kararın FP’nin geleceği-
ni belirleyeceği, kapatma kararının yalnızca
FP’nin değil, Türk siyasetinin de yazgısını
değiştireceği, 20 milletvekilinin parlamenterli-
ğinin düşürülmesi halinde erken seçime gidile-
ceği yönünde yorumlarda bulunduğu saptan-
mış, muhabir iddiasına kanıt olarak konuyla
ilgili anayasa maddesine haber içerisinde yer
vermiştir. Muhabirin karar açıklanmadan ko-
nuyla ilgili bu tür çıkarımlarda bulunması ga-
zetenin konuyla ilgili beklentisini ve bu yönde
kamuoyu oluşturma çabasını ortaya çıkarmak-
tadır. Haberin devamında Başkan Bumin’in
açıklaması tırnak içerisinde verilmektedir. van



Türk Basınında Objektiflik Fazilet Partisi’nin Kapatılması... (35- 47)

39

Dijk’e göre haberde resmi kaynaklara başvur-
mak inandırıcılığı arttırmak için kullanılan bir
yöntemdir. Yapılan açıklamanın tırnak içeri-
sinde verilmesi, muhabirin olayı kendi yoru-
munu katmadan yorumlaması anlamına gel-
mektedir.

Tematik incelemeye göre haberde, üst ve alt
başlık arasında uyum bulunmakta, başlıklarda
ve spotta verilen bilgiler metni özetlemektedir.
Makro yapı çözümlemesinin diğer bir unsuru
olan şematik çözümleme açısından bakıldığın-
da, FP’nin kapatılmasıyla ilgili kararın ana olay
olduğu, bu kararın doğuracağı sonuçlara, olaya
ait arka plan bilgilere yer verildiği görülmekte-
dir. Bu bilgiler ana metnin “durum” kısmını
oluşturmaktadır. Haberin yorum bölümünde
ise, “birincil tanımlayıcıların” açıklamalarının
olduğu gibi aktarıldığı görülmektedir.

Anayasa Mahkemesi’nin FP’nin kapatılması
yönündeki kararını açıklamasının ardından
Cumhuriyet bu gelişmeyi birinci sayfadan üç
ayrı haberle duyurmuştur. Gazetenin olayla
ilgili ana haberi “Fazilet de kapatıldı” (23 Ha-
ziran 2001: 17) ana başlığını taşımaktadır.
Habere üst başlık olarak, “Anayasa Mahkemesi
Nazlı Ilıcak ve Bekir Sobacı’nın milletvekilli-
ğinin düşürülmesine karar verdi” cümlesi se-
çilmiş ve milletvekili isimleri hem koyu hem
de altı çizili olarak vurgulanmıştır.

Habere ait üç spot bulunmaktadır, “Oyçoklu-
ğu” başlığının atıldığı ilk spotta, 25 ay 15 gün
süren davanın önceki gün sonuçlandığı belirti-
lerek kabul ve ret oyları kullanan mahkeme
üyelerinin isimleri aktarılmaktadır. Haberde
kullanılan ikinci spot ise, “Yasaklar” başlığını
taşımaktadır. Bu spotta Yüksek Mahkeme’nin
FP’nin kapatılan RP’nin devamı olduğu iddia-
sını reddettiği belirtilmekte ve bu karara muha-
lif kalan üyelerin isimleri sıralanmaktadır.
Spotta ayrıca milletvekilliği düşürülen ve siya-
set yasağı getirilen isimler aktarılmaktadır.
Üçüncü spota ise, “Malları Hazine’ye” başlığı
atılmış ve mahkeme FP’nin, RP’nin devamı
olmadığını kabul etmesine rağmen, spotta
“FP’nin mallarının da Hazine’ye devredilmesi
kararlaştırıldı” cümlesi kullanılarak RP ile FP
arasında ilişki bulunduğuna dikkat çekilmiştir.
Spotta ayrıca, kapatma davasının 7 Mayıs
1999’da açıldığı, davanın süresi ve karar otu-
rumunu izleyen yerli ve yabancı basın kuru-

luşları hakkında arka plan bilgiler verilmekte-
dir.

Haberin girişi incelendiği zaman ana temanın
FP’nin kapatılması olduğu ve devamda da aynı
konunun arka plan bilgilerle desteklenerek
verildiği görülmektedir. Spotlarda haberin özeti
verilmiş, haberin girişi de aynı bilgilerin tekrarı
şeklinde oluşturulmuştur. Haberin devamında
Anayasa Mahkemesi Başkanı Mustafa
Bumin’in konuya ilişkin açıklamaları madde
madde ve tırnak içerisinde verilmiş, muhabir
olayı yeniden yorumlama ihtiyacı duymamıştır.

Haberin devam sayfasındaki kısmında ise ilk
sayfadakinden farklı olarak “Fazilet Partisi de
kapatıldı” (23 Haziran 2001: 17) cümlesi başlı-
ğı oluşturmaktadır. Gazetenin bu başlıktan da
anlaşılacağı üzere FP’nin, kapatılan RP’nin
devamı olduğuna dair iddiası mevcuttur. Ha-
berde ayrıca, kapatma davasını Yargıtay Baş-
savcısı Vural Savaş’ın açtığı, iddianamenin
daha sonra göreve gelen Sabih Kanadoğlu
tarafından da desteklendiği, Anayasa Mahke-
mesi’nde önceki gün “hareketli ve heyecanlı”
bir gün yaşandığı, karar oturumunu izleyen
basın mensuplarının sayısı gibi arka plan bil-
gilere yer verilmektedir. Muhabir, rakamlara
dayanarak kurduğu haber retoriği ile inandırı-
cılığı arttırmaya çalışmış, yine rakamlara daya-
narak ve önceki günkü ortamı anlatmak için
kullandığı ifadelerde abartmalara yer vererek
kamuoyuna olayın çok önemli olduğuna dair
mesajlar vermiştir.

Cumhuriyet’te yayınlanan bu haberin başlıkla-
rının ana tema olan FP’nin kapatılması ile
uyumlu olduğu, spotların ve haber girişlerinin
olayı özetlediği saptanmıştır. Haberde kullanı-
lan birincil tanımlayıcılarla haberin inandırıcı-
lığı arttırılmaya çalışılmış, yine metin içerisin-
de verilen rakamlar ve abartılı ifadeler haberin
retoriğini oluşturmuştur. Muhabirin haberde
yorum yapmaktan kaçınmadığı ve özellikle FP,
RP ilişkisi konusunda çıkarımlarda bulunduğu
tespit edilmiştir.

Aynı gün Cumhuriyet’te yayınlanan diğer bir
haber, “32 yıllık serüvende dördüncü deneyim”
(23 Haziran 2001:1) başlığı taşımaktadır. Spot-
suz olarak yayınlanan haberde görsel malzeme
olarak Cumhuriyet’in RP kapatıldığı zaman
yayınlanan sayısı, Erbakan ve Çiller’in,



Selçuk İletişim, 3, 3, 2004

40

Erbakan ve FP Genel Başkanı Kutan’ın birlikte
görüntülendikleri resimleri kullanılmıştır. Say-
fa bütün olarak ele alındığı zaman  gazetenin,
Erbakan tarafından kurulan bütün partilerin
kapatıldığı mesajını ilettiği, haberlere atılan
başlıklarla da bu fikri desteklediği görülmekte-
dir. Erbakan’ın siyasi yaşamını konu alan bu
haberde, “Siyasal İslam, Milli Görüş Hareketi,
Erbakan’ın liderlik serüveni, laiklik, Atatürk
devrimleri” gibi kelimeler öne çıkarılmaktadır.
Muhabirin bu kelimeleri birarada kullanması,
ikili karşıtlık unsurundan yararlandığını ve
haberin inandırıcılığını arttırmaya çalıştığını
ortaya koymaktadır. Haberin ana teması,
Erbakan’ın bugüne kadar kurduğu partiler ve
bu partilerin kapatılmalarıdır. Bu açıdan bakıl-
dığı zaman başlık ile haber metni arasında
uyum olduğu söylenebilir. Erbakan ve onun
tarafından kurulan partilerin ele alındığı habe-
rin “durum” kısmının tamamen background
bilgilerden oluştuğu görülmektedir. Haberi
yazan muhabirin sübjektif yorumlarının yer
aldığı haberde, partilerin liderleri “emanetçi-
ler”, kurulan partiler “Milli Görüş partileri”
olarak nitelendirilmekte ve Milli Görüş partile-
rinde tek değişmeyenin “32 yıllık kadro ve
Erbakan egemenliği” olduğu yorumunda bulu-
nulmaktadır.

Cumhuriyet’in 24 Haziran 2001 tarihli sayısın-
da konuyla ilgili yayınladığı haber, gazetenin
FP’ye yaklaşımını ortaya koyar niteliktedir.
Haberin birinci sayfada sadece başlığı bulun-
maktadır ve başlık, aynı sayfada verilen çar-
şaflı bayanların yer aldığı görsel malzemeyle
desteklenmiştir. “İslamcı vampirler yasaklandı”
(24 Haziran 2001: 5) başlığının ve “Dış basın
FP’yi yorumladı” üst başlığının kullanıldığı
haberin ana teması, FP’nin kapatılması kararına
dış basının yaklaşımıdır. Haberin spotu ele
alındığı zaman başlıkla spot arasında bir bü-
tünlük ve uyum olmadığı görülmektedir. Spot-
ta, kapatma kararını Avrupa basınının Türkiye-
AB ilişkileri açısından değerlendirdiği, İran’da
yayınlanan Tahran Times gazetesinin ise, bu
kararın arkasında TSK’nın bulunduğu yönünde
yayın yaptığı duyurulmaktadır. Cumhuriyet,
İran gazetesinin yaklaşımını “öne sürdü” fii-
liyle vererek, buna iddia olarak baktığını ortaya
koymaktadır. Haberin girişinde, İngiltere’de
yayınlanan The Guardian gazetesinin Türkiye-
AB ilişkileri konusundaki değerlendirilmesi
verilmekte, daha sonra The Independent gaze-

tesinin, Cumhuriyet’in de başlığa taşıdığı
“Mahkeme İslamcı vampirleri yasakladı” baş-
lıklı haberi aktarılmaktadır. İngiliz, Alman ve
Yunan basınlarının farklı yorumlarının yer
aldığı haberde, dış basında yer alan FP hakkın-
daki en olumsuz yaklaşımın, Cumhuriyet tara-
fından başlığa taşınması, gazetenin parti hak-
kındaki düşüncesini ve ideolojik yayın anlayışı
çerçevesinde tarafsız olamayacağını ortaya
koymak açısından önemlidir. Cumhuriyet dış
basında yer alan, FP milletvekillerinin MHP’ye
geçebileceği, FP’nin kapatılmasının Türkiye’de
siyasi istikrarsızlığa yol açacağı, kapatma kara-
rının AB’nin tepkilerine yol açabileceği yö-
nündeki haberlere iddia olarak yaklaşmakta ve
“öne sürdü, iddia etti, ileri sürdü, savundu” gibi
fiillerle bu görüşlere katılmadığını göstermek-
tedir. Muhabirin bu fiiller dışında yorumu
bulunmamakta, olay dış basında yer aldığı
şekliyle aktarılmaktadır.

2- Hürriyet Gazetesi

Hürriyet’in “FP davasında şok gelişme” (21
Haziran 2001) başlıklı haberinde eleştiri okla-
rını Başbakan Ecevit’e yönelttiği görülmekte-
dir. Spotta, Ecevit’in “sürpriz bir şekilde dev-
reye girdiği, FP’ye ‘Anayasa’yı hemen değişti-
relim’, Yüksek Mahkeme’ye ise ‘davayı ertele-
yelim’ mesajı yolladığı” belirtilmektedir. “Öz-
kan’ı yolladı” ara başlığı altında ise, olay önce-
si gelişmeler hakkında bilgi verilmekte,
Ecevit’in Hüsamettin Özkan’ı, Kutan’a gön-
derdiği, parti kapatmayı zorlaştıracak anayasa
değişikliği için destek istediği belirtilmektedir.
Haberde yer alan diğer bir ara başlık, “Ecevit:
Ertelensin” cümlesinden oluşmakta,  bu spotta
da Kutan’ın Ecevit’e olumlu cevap verdiği ve
Anayasa Mahkemesi’ne davanın ertelenmesi
için dilekçe sunduğu, bu olayla aynı saatlerde
Ecevit’in de FP davasının ertelenmesi temenni-
sinde bulunduğu belirtilmektedir. Habere ait
üçüncü ara başlık ise, “Mahkemeden ret” şek-
lindedir. Ecevit ve Kutan’ın istediğinin Anaya-
sa Mahkemesi tarafından reddedildiğinin duyu-
rulduğu bu kısımda, Başkan Bumin’in
Ecevit’in tavrı konusundaki açıklaması tırnak
içerisinde aktarılmaktadır.

Aynı tarihli Cumhuriyet gazetesinde FP’nin
erteleme talebini, AİHM’nin RP’nin kapatıl-
masıyla ilgili aldığı karar doğrultusunda Ana-
yasa Mahkemesi’ne ilettiği belirtilmiş, Başba-



Türk Basınında Objektiflik Fazilet Partisi’nin Kapatılması... (35- 47)

41

kan Ecevit’le ilgili herhangi bir bilgiye rastla-
namamıştır. Hürriyet gazetesinin ise bu konu-
daki haberi tamamıyla Ecevit üzerine kurduğu
görülmektedir. Gazetelerin aynı olayla ilgili
birbirinden bu kadar farklı yaklaşımlar sergi-
lemeleri, hükümet ile ilişkiler doğrultusunda
değerlendirilebilir. Bu iki farklı yaklaşım oku-
yucunun, hangi haberin doğru olduğu konu-
sunda şüphe duymasına yol açmaktadır.

Haber, Gündem sayfasına “Dinlemediler”
(Hürriyet 21 Haziran 2001: 18) ana başlığıyla
aktarılmış, spotta yine olay öncesi görüşmeler-
den ve mahkemenin verdiği ret kararından
bahsedilmiştir. Devam sayfasında da
“Ecevit’in, FP için karar aşamasına gelindiği
bir sırada sürpriz biçimde devreye girdiği,
davanın ertelenmesinin faydalı olacağı yönün-
de açıklama yaptığı ancak girişiminin sonuçsuz
kaldığı” ifadelerine yer verilmektedir.
“Ecevit’ten Kutan’a”, “Kutan’dan Bumin’e”,
ara başlıkları altında haberin “durum” kısmını
oluşturan olay öncesine ait bilgiler, görüşmeler
aktarılmakta, “Oybirliği ile ret” başlığı ise,
haberin sonuç kısmını oluşturmaktadır. Bu
başlık altında, Kutan’ın ertelemeye ilişkin
başvurusunun mahkeme tarafından oybirliğiyle
reddedildiği duyurulmaktadır. Haberde söylem
analizi açısından ilginç bulunan nokta, gerek
Başbakan Ecevit, gerek Özkan, gerekse Ku-
tan’a ait açıklamaların verilmemesi, olayın
muhabirlerin görüşleri doğrultusunda aktarıl-
masıdır. Habere konu olan taraflardan yalnızca
Anayasa Mahkemesi Başkanvekili Haşim Kı-
lıç’ın açıklaması dolaylı olarak aktarılmıştır.

Tematik çözümleme açısından öne çıkarılan en
önemli unsur, Ecevit’in FP’nin kapatılmasının
ertelenmesi yönündeki açıklaması iken olay
öncesi gelişmeler, görüşmeler “durum” kısmını
oluşturmuş, ana metin; ana tema, durum ve
olayın sonuçlarının biraraya getirilmesiyle
yapılandırılmıştır. Haberde sık sık birincil
tanımlayıcılara ait olduğu belirtilen görüşlere
başvurulmuş, muhabirler haberi kendi yorum-
larını da katarak biçimlendirmişlerdir.

FP’nin kapatılması kararının Anayasa Mahke-
mesi tarafından açıklanmasından bir gün sonra
Hürriyet’in haberini, karar neticesinde millet-
vekilliği düşürülen Nazlı Ilıcak’ı hedef alarak
oluşturduğu görülmektedir. “FP’yi de yedi” (23
Haziran 2001) başlığının kullanıldığı haberin

alt başlığında ise, “Nazlı Ilıcak, laik cumhuri-
yete aykırı eylemleriyle Fazilet Partisi’nin
kapatılmasına sebep oldu” cümlesi kullanıl-
mıştır. Habere ait ilk ara başlık, “Ilıcak ve
Sobacı gitti” şeklindedir ve bu başlık altında,
Ilıcak ve Sobacı’dan beyan ve eylemleriyle
partinin kapatılmasına sebep olan kişiler olarak
bahsedilmektedir. “Karar 3’e karşı 8 oyla” ara
başlığı altında ise, FP’nin kapatılma nedeni
Anayasa maddelerine dayanılarak açıklanmak-
ta, kapatma kararına karşı oy kullanan Anayasa
Mahkemesi üyelerinin isimleri aktarılmaktadır.
“Malları Hazine’ye” başlığı altında partinin
mallarının Hazine’ye geçtiği duyurulurken,
“Millete hayırlı olsun” başlığıyla Anayasa
Mahkemesi Başkanı Bumin’in kapatma kararı-
nı açıklayış şekli anlatılmıştır. Bumin’e ait
olduğu belirtilen sözlerin başlığa taşınması,
gazetenin de aynı görüşün savunucusu olduğu-
nu ortaya koymaktadır. Haberde ayrıca, tüm
Türkiye’nin FP davasıyla ilgili kararı “nefesini
tutarak dinlediği” yorumunda bulunulmuştur.
Birinci sayfada ayrıca, Nazlı Ilıcak’ın FP’nin
yasaklı milletvekili Merve Kavakçı’yla Mec-
lis’te görüntülenmiş bir resmi ve yine Ilıcak’a
ait bir fotograf kullanılmıştır. van Dijk’a göre,
kullanılan görsel malzemeler haberin okuyucu
üzerindeki etkisini ve inandırıcılığını arttırma-
ya yönelik etkili bir yöntemdir.

Haberin devam sayfasına aktarılan kısmında da
çok fazla fotoğraf kullanımına başvurulduğu
görülmektedir. Burada da yine Ilıcak’a ve Ka-
vakçı’ya ait fotoğraflar haberin ikna ediciliğini
arttırmak için ön plana çıkarılmıştır. Sayfada
ayrıca, Anayasa Mahkemesi’nin milletvekil-
liklerini kaldırdığı ve siyaset yasağı getirdiği
diğer milletvekillerinin de fotoğrafları yer
almaktadır. Gündem sayfasında da eleştiriler
Ilıcak’a yöneliktir ve “FP’yi de yedi” başlığı
tekrarlanmıştır. “RP’nin devamından değil,
laiklikten kapatıldı” (23 Haziran 2001: 18)
başlığının da kullanıldığı haberde yer alan alt
başlık ise, “Türban şovu 1 No’lu delil” cümle-
sinden oluşmuştur. Bu başlık altında, Kavak-
çı’nın Meclis’e türbanlı olarak, Ilıcak refaka-
tinde geldiği hatırlatılmakta ve FP’lilerin de bu
olayı ayakta alkışlamalarının Yüksek Mahkeme
tarafından bir numaralı delil sayıldığı bilgisi
verilmektedir. Haberde, “türban şovunun ve
yedi FP’linin laiklik karşıtı eylem ve sivri söz-
lerinin de” kapatma nedeni sayıldığı duyurul-
maktadır. Muhabir tarafından yanlı bir şekilde



Selçuk İletişim, 3, 3, 2004

42

kullanılan bu kelimeler, olayın gazete yönetimi
tarafından da onaylanmadığının göstergesidir.
Gazetenin, FP’nin kapatılmasından dolayı
eleştirilerini Ilıcak üzerinde yoğunlaştırması
objektiflik açısından ele alınması gereken bir
husustur. Bu haber ve sayfada yer alan diğer
haberler, gazetenin Ilıcak hakkında olumsuz
düşüncelere sahip olduğunu ortaya koymakta-
dır. Haberlerde Ilıcak’tan “tuttuğunu batıran”
biri olarak bahsedilmektedir. Gazetenin bu
yaklaşımının nedeni, bir dönem Akşam grubu
ile Doğan grubu arasında yaşanan rekabet ve
Ilıcak ile Hürriyet’in köşeyazarları arasındaki
polemikler olabilir. Gazete, bu tür bir yakla-
şımla habercilik anlayışına ters düşmekte, ob-
jektiflikten uzak olduğu ortaya çıkmaktadır.

Hürriyet’te aynı gün konuyla ilgili yayınlanan
diğer bir haber, “Duaları tutmadı” (23 Haziran
2001: 19) başlığını taşımakta, haber metni
incelendiği zaman metinle başlık arasında
uyum olmadığı görülmektedir. Spotsuz olarak
verilen haberde, Anayasa Mahkemesi’nin kara-
rı öncesi Cuma namazına giden Kutan ve par-
tililerden bahsedilmekte, Kutan’ın uzun uzun
dua ettiği belirtilmektedir. Haberde başlıktan
anlaşıldığı gibi, Kutan’ın ya da partililerin
kapatılma kararının olmaması için dua ettikle-
riyle ilgili bir bilgiye rastlanmamıştır. Muhabi-
rin, açıklanmaması halinde bilinmesi mümkün
olmayan bir konuda bu şekilde yorumda bu-
lunması, okuyucuyu yönlendirme çabasının
sonucu olarak değerlendirilebilir.

Hürriyet, FP’nin kapatılması olayına dış bası-
nın yaklaşımını ise, tıpkı Cumhuriyet’te olduğu
gibi “İslami vampirler kapatıldı” başlığı (24
Haziran 2001: 1-19) ve “Dış Basında FP” üst
başlığıyla duyurmaktadır. Birinci sayfada en
sol sütunda verilen haber dış basından alınan
alıntılardan oluşturulmuş, FP’nin kapatılma-
sıyla ilgili farklı yorumlar da bulunmasına
rağmen Hürriyet, The Independent’ın yorumu-
nu başlığa taşımayı tercih etmiştir. Bu tutum,
iki gazetenin aynı görüşü paylaştığı anlamına
gelmektedir. Haberin Gündem sayfasında işle-
nen devamında da, İngiltere, Fransa, Almanya,
Yunanistan, İtalya ve İran basınlarının konuya
yaklaşımları aktarılmaktadır. Spotsuz olarak
yayınlanan haber alıntılardan oluştuğu için
başlık haricinde gazetenin herhangi bir yoru-
muna rastlanmamıştır.

Hürriyet 25 Haziran 2001 tarihli manşetini de
FP ile ilgili bir habere ayırmıştır. “FP’yi yakan
gece” ana başlığıyla verilen haberin alt başlığı,
“Merve Kavakçı’nın adaylık kararı, FP Baş-
kanlık Divanı’nın 24 Şubat 1999’da sabaha
kadar süren toplantısında Erbakan’ın zoruyla
alındı” şeklindedir. Başlıklardan da anlaşılaca-
ğı gibi gazetenin FP’nin kapatılmasından
Erbakan’ı sorumlu tuttuğu, bu iddiasını da
açıkça ortaya koyduğu görülmektedir. Haberde
kullanılan ara başlıklar, “Türban gündemde
yoktu”, “Kutan da açıklama yapmıştı”,
Erbakan devrede: Merve aday” cümlelerinden
oluşmakta, bu başlıklar altında Merve Kavak-
çı’nın aday gösterilmesi konusunda yapılan
görüşmeler, olay öncesine ait bilgiler aktarıl-
maktadır. Son başlık altında ise, Erbakan’ın
Kavakçı’nın aday gösterilmesini sağlamasıyla
birlikte FP’nin kapatılma sürecinin başladığı,
bu olayın FP’yi karıştırdığı, Menderes’in de bu
nedenle partiden ayrıldığı belirtilmektedir.
Haberin Gündem sayfasındaki devamında da
aynı başlık altında konuyu özetleyen iki spot
verilmiştir. Haberin girişinde ise, “Fazilet’i
yakan kararın aslında şimdi değil, bundan tam
28 ay önceki bir ‘gece yarısı’ toplantısında
alındığı ortaya çıktı” cümlesi kullanılarak,
Kavakçı’nın aday gösterilme süreci anlatıl-
maktadır. Haberin ilerleyen kısımlarına bakıl-
dığında bu haberin, Hürriyet’te FP muhabiri
olarak çalışan Turan Yılmaz’ın kitabından yola
çıkarak hazırlandığı ortaya çıkmaktadır. Gaze-
tenin doğruluğu ispatlanmamış bilgilerden ve
kendi bünyesinde çalışan elemanın söyledikle-
rinden yola çıkarak bu kadar derinlemesine bir
haber hazırlaması haberin objektif olabileceği
düşüncesini ortadan kaldırmaya yetmektedir.
Haber kaynaklarının belirtilmediği bu haberde,
bilgilerin kimden ya da kimlerden alındığı
konusunda belirsizlik ve sübjektif yorumlar
bulunmaktadır.

3- Zaman Gazetesi

Zaman gazetesi de diğer iki gazete gibi, Ana-
yasa Mahkemesi’nin FP’nin kapatılma kararını
açıklamasından bir gün önceki manşetini FP
davasıyla ilgili gelişmelere ayırmıştır. “Fazilet
Paniği” (21 Haziran 2001) başlığının atıldığı
haberin alt başlığı, “Anayasa Mahkemesi,
FP’nin erteleme isteğini geri çevirdi. Kapatma
ihtimali ve FP’nin sine-i millet resti, siyaset ve
ekonomiyi zora soktu” cümlelerinden oluş-



Türk Basınında Objektiflik Fazilet Partisi’nin Kapatılması... (35- 47)

43

muştur. Başlıkların da ortaya koyduğu gibi
gazete, birtakım çevrelerin FP’den korktuğunu,
FP’nin Anayasa Mahkemesi’ne restinin siyaseti
ve ekonomiyi zora soktuğunu düşünmekte,
FP’nin ülkeye korku salan bir güç haline geldi-
ği iddiasında bulunmaktadır. Üç spotla verilen
haberde spotlardan ilkine “Türkiye nefesini
tuttu” başlığı atılmış, FP’nin seçimi zorunlu
kılmayacak bir karar çıkması halinde başvura-
cağı sine-i millete dönme kararının siyaset ve
ekonomiyi “paniklettiği” söylenmektedir. Spot-
ta ayrıca, kamuoyuna kararın önemini anlatmak
ve taraf toplamak amacıyla “Türkiye mahke-
menin vereceği karara kilitlendi” yorumu ya-
pılmıştır. Hiçbir haber kaynağına başvurulma-
dan yapılan bu çıkarımlar haberin objektiflik
ilkesinden uzak olduğunu ortaya koymaktadır.

Habere ait ikinci spot ise “Fazilet davaya ara
istedi” başlığı taşımaktadır. FP’li Şeref Mal-
koç’un FP davasına ara verilmesi için Anayasa
Mahkemesi’ne başvurduğu bildirilmektedir.
Malkoç’un gerekçesi muhabir tarafından,
“AİHM’nin RP kararının ve Meclis’in üzerinde
anlaştığı Anayasa değişikliği paketinin bekle-
nilmesi” olarak açıklanmaktadır. “Ekonomi
darmadağın olur” başlıklı spotta, Ecevit’in de
Anayasa değişikliği yapılıncaya kadar ertele-
menin faydalı olacağı yönünde açıklama yaptı-
ğı ancak mahkemenin ‘gerekçeleri yetersiz
bularak’ ertelemeyi reddettiği ifade edilmekte-
dir.

Haber devam sayfasında ise “Ankara’yı korku
sardı” başlığıyla yer almaktadır. Buradaki
spotta da, FP’nin sine-i milletteki kararlılığının
hem hükümet hem de kamuoyu üzerinde endişe
yarattığı, bu çevreleri seçim korkusu sardığı
yorumunda bulunulmaktadır. Spotta vurgula-
nan diğer bir konu ise, FP’nin hükümetle yap-
tığı temasların ardından Anayasa Mahkeme-
si’ne erteleme başvurusunda bulunduğu ve aynı
gün ret cevabı aldığıdır. Başlıktan ve spottan da
anlaşıldığı gibi Zaman, gelişmeleri FP tarafın-
dan izlemekte ve kamuoyuna duyurmaktadır.
Haber girişinde konuyla ilgili özet bilgi veril-
mekte, FP’nin Anayasa Mahkemesi’ne yaptığı
müracaatın sonucu “karara saatler kala yapılan
sürpriz atak sonuç vermedi” cümlesiyle anla-
tılmaktadır.

Tematik çözümleme açıdan ele alındığı zaman
haberde dikkat çeken unsur, başlıkla ana metin

arasında uyum bulunmamasıdır. Başlıkta
FP’lilerin sine-i millet kararının hükümeti ve
kamuoyunu korkuttuğunu anlatır bir cümleye
yer verilmişken bu konu, haber metninde iş-
lenmemiştir. Haberde, tematik olarak öne çıka-
rılan en önemli konu, FP’li milletvekillerinin
kararlılığının Ankara üzerinde yaptığı etkidir.
İkinci olarak vurgulanan konu ise, FP’nin hü-
kümetle temaslarının ardından erteleme için
Anayasa Mahkemesi’ne başvurması ve bu
talebin mahkeme tarafından reddedilmesidir.
Haberde ayrıca, ana temayı destekleyen olay
öncesi bilgilere, siyasiler arasında yapılan gö-
rüşmelere, açıklamalara yer verilmiş, bu geliş-
meler arka plan bilgileri oluşturmuştur. Şema-
tik çözümleme açıdan ele alındığı zaman habe-
rin “durum” kısmında ana tema ile arka plan
bilgiler aktarılmış ve habere konu olan ana
olayların sonuçları verilmiştir. “Yorum” kıs-
mında ise, olayın taraflarından Ecevit ve
Bumin’in tepkileri tırnak içinde aktarılmıştır.
Muhabir gerek kendi yorumlarını katarak ge-
rekse birincil tanımlayıcıların görüşlerini oldu-
ğu gibi aktararak haberi oluşturmuştur.

Zaman’ın bir gün sonraki manşetini de konuyla
ilgili bir habere ayırdığı görülmektedir. “Türki-
ye kilitlendi” (22 Haziran 2001) başlığıyla
verilen haberde alt başlık olarak “Anayasa
Mahkemesi’ndeki FP davasının karar görüş-
meleri bugüne kaldı. Davaya kilitlenen Türkiye
nefesini tuttu kararı bekliyor” cümleleri kulla-
nılmıştır. Haberde üç spot bulunmaktadır ve bu
spotlarda gazeteye göre “kapatma kararının
çıkması halinde Türkiye’de yaşanacak olum-
suzluklar” sıralanmaktadır. “Döviz ve faiz
arttı” başlığıyla verilen ilk spotta, siyaset ve
ekonominin, FP davasından seçimi zorunlu
kılacak bir karar çıkma tedirginliği yaşadığı ve
bu tedirginliğin tüm ülkeyi karara kilitlediği
yorumu yapılmaktadır. “Ecevit endişeli” başlı-
ğını taşıyan ikinci spotta ise, Ecevit’in seçim
endişesini yenilediği belirtilmekte ve seçim
olması halinde ülkede olumsuzluklar yaşanaca-
ğına ilişkin açıklaması tırnak içinde aktarıl-
maktadır. Üçüncü spot ise “FP strateji arıyor”
başlığıyla aktarılmaktadır ve burada da FP
Başkanlık Divanı’nın kararın açıklanmasının
ardından ne tür bir strateji izleneceğini belirle-
meye yönelik toplandığı duyurulmaktadır.
Spotta ayrıca FP’li Yasin Hatipoğlu’nun se-
çimle ilgili sözlü tepkisi tırnak içinde aktarıl-
maktadır.



Selçuk İletişim, 3, 3, 2004

44

Haber devam sayfasında “Tedirgin bekleyiş”
(22 Haziran 2001) başlığıyla işlenmiştir. Kul-
lanılan bu başlıkla, kararın önemi vurgulan-
makta, kapatma kararının yol açacağı sonuçlara
dikkat çekilmektedir. Burada yer alan spotta
ise, FP davasının sonuçlanmasına saatler kaldı-
ğı, kararın “Türkiye’nin siyasi ve ekonomik
geleceğini derinden etkileyeceği” belirtilerek
bu kararın “dış dünyada da merakla beklendi-
ği” yorumunda bulunulmaktadır. Muhabir bu
tür bir üslupla, FP davasının önemli bir dava
olduğu yönünde mesajlar iletmekte, mahkeme-
nin olumsuz bir karar vermesini engellemek
istercesine, kapatma kararıyla birlikte yaşana-
bilecekler hakkında çıkarımlarda bulunmakta-
dır. Haber girişinde de spotta vurgulanan ko-
nulara ağırlıklı olarak yer verilmiş, “ülkenin bir
seçim ihtimali ile karşı karşıya bulunmasının
başta hükümet üyeleri olmak üzere bütün ke-
simlerde tedirginliğe sebep olduğu” belirtil-
miştir. Hiçbir kaynağa dayandırılmadan yapı-
lan bu yorumlar haberin inandırıcılığı konu-
sunda kuşku duyulmasına neden olmaktadır.
İsim belirtilmeden iletilen diğer bir değerlen-
dirme ise şöyledir: “Türk siyasetinin önünün
açılması, ekonomik tedirginliğin giderilmesi,
hatta ülkenin dış dünyaya açılımı bu dava so-
nucu ile irtibatlandırılıyor. Bu çerçevede Avru-
pa Birliği’ne üyelik sürecinin kesintiye uğra-
masından endişe ediliyor.” Bu yorumdan da
anlaşılacağı üzere gazetenin bu haberi, kendi
beklentilerini dile getirmek üzere yayınladığı,
FP’nin kapatılmasından endişe duyduğu olduk-
ça açıktır.

Tematik olarak öne çıkarılan konu, FP’nin
kapatılmasıyla birlikte Türkiye’nin iç ve dış
ilişkilerinde yaşanabilecek olumsuzluklardır.
Haberde, olay öncesine ait gelişmeler, FP’nin
erteleme isteğinin mahkeme tarafından redde-
dilmesi, Anayasa Mahkemesi Başkanı
Bumin’in, Başkanvekili Kılıç’ın ve FP Lideri
Kutan’ın, Genel Başkan Yardımcısı Zengin’in
açıklamaları arka plan bilgiler alarak aktarıl-
maktadır. Muhabirin olayın taraflarına ait bu
açıklamaları tırnak içinde aktardığı ve kendi
yorumunu katmaksızın olayı yorumladığı gö-
rülmektedir. Haberde başlıkların spotla ve ana
metinle uyumlu olduğu, spotlarda ve haber
girişinde olayın özetinin verildiği saptanmıştır.

Zaman, Anayasa Mahkemesi’nin FP’nin kapa-
tıldığına dair kararını “Muhalefet kapatıldı” (23

Haziran 2001) başlığıyla duyurmuştur. Başlıkta
bu tür bir cümlenin seçilmesinin amacı hükü-
mete de göndermede bulunmak olabilir. Gazete
bu tür bir söylemle, hükümetin de işbirliğiyle
en fazla milletvekiline sahip olan muhalefet
partisinin kapatıldığını ve hükümete muhalif
olacak bir gücün ortadan kaldırıldığına dikkat
çekmektedir.  Yine başlıkta kullanılan edilgen
yapı, haberin hedef kitle üzerindeki etkisini
arttırmak için seçilmiş olabilir. Haberin alt
başlığı ise “Anayasa Mahkemesi, 3’ü milletve-
kili olmayan, parti yönetiminde yer almayan 5
FP’linin söz ve eylemleri dolayısıyla FP’yi
’odak olmaktan’ kapattı” cümlesinden oluş-
maktadır. Habere ait iki spotun bulunduğu
sayfada spotlardan ilki “Kapatma gerekçesi
odak!” başlığını taşımakta ve Anayasa Mah-
kemesi’nin FP davasında kapatma kararı verdi-
ği duyurulmaktadır. Spotta ayrıca, Mahkeme
Başkanı Mustafa Bumin’in, “FP'nin, laik cum-
huriyet ilkesine aykırı eylemleri nedeniyle
temelli kapatılmasına karar verildiği“ yönün-
deki açıklaması yer almaktadır. “5 kişi partiyi
odak yaptı“ başlığıyla verilen spotta ise mah-
kemenin, eski, yeni milletvekillerinin söz ve
eylemleri dolayısıyla FP’nin odak olduğuna
hükmettiği ifade edilmektedir. Spotta bu mil-
letvekillerinin isimleri de yer almaktadır.

Haberin politika sayfasındaki devamında ise,
“Kapatmalı demokrasi“ (23 Haziran 2001: 11)
başlığı kullanılmıştır, objektiflikten uzak görü-
nen bu başlıkla, demokrasilerde parti kapatma-
nın yanlışlığına dikkat çekilmekte, bu yönde
kamuoyu oluşturulmaya çalışılmaktadır. Bura-
da yer verilen spotta da, Anayasa Mahkeme-
si’nin, FP'yi, 'irticaî eylemlerin odağı' olduğu
gerekçesiyle kapattığı duyurulmakta, ana me-
tinle ilgili özet bilgi verilmektedir. Spotta dik-
kat çeken unsur, kararın açıklandığı güne kadar
ülkede seçim olacağına dair haberler yapan
gazetenin burada “beklenildiği gibi kapatma
kararından seçim çıkmadı“ yorumunda bulun-
masıdır. Bu cümleden hareketle gazetenin de,
mahkemenin seçimi zorunlu kılacak bir karar
vermeyeceğini bilmesine rağmen, kamuoyunu
bu tür bir beklenti içine sokmak ve kamuoyu
desteğini de arkasına alarak seçimi zorunlu
kılmak gibi bir amaç taşıdığı sonucu çıkarıla-
bilir.

Haberin girişinde de kararla ilgili özet bilgi
verilmektedir, burada çalışmanın konusu açı-



Türk Basınında Objektiflik Fazilet Partisi’nin Kapatılması... (35- 47)

45

sından üzerinde durulması gereken nokta ha-
berde yer alan; “bu kapsamda Fazilet Partisi'nin
hiçbir yöneticisi söz konusu 'odak' suçlamasına
maruz kalmadı“ cümlesidir. Muhabir, okuyu-
cularına aktardığı bu bilgide kapatma kararını
farklı bir yönüyle ele almakta, FP’li yöneticile-
ri kamuoyunun gözünde temize çıkarmaya
çalışmaktadır. Ayrıca bu cümlede kullanılan
kelimeler de gazetenin hangi tarafın yanında
yer aldığını göstermek açısından önemlidir.
Muhabir, mahkeme tarafından verilen “odak
olmak“ kararını, “suçlama“ olarak değerlen-
dirmekte, FP’nin bu olayda mağdur durumda
bulunduğunu belirtmek için de “maruz kalma-
dı“ deyimini kullanmaktadır.

Haberde yer alan ilk ara başlık “Mahkemeden
seçim gerektirmeyen karar“ cümlesinden oluş-
muş ve bu başlık altında Yüksek Mahke-
me’nin, sadece iki milletvekiline yasak getire-
rek, bir ara seçim ihtimalini de ortadan kaldır-
dığı belirtilmiştir. Haberde ayrıca, söz konusu
milletvekillerinin, Başsavcı Sabih Kanadoğ-
lu'nun ek iddianamesinde belirtilen, partinin
Kurucu Genel Başkanı İsmail Alptekin ve
Kurucu Genel Başkan Yardımcısı Mehmet
Özyol olmadığı, “seçim arefesinde yaptığı bir
konuşma dolayısıyla Nazlı Ilıcak ve başörtülü
bir grup öğrenciye mihmandarlık yaptığı ge-
rekçesiyle Bekir Sobacı’nın 5 yıl süreyle ya-
saklandığı” belirtilmektedir. Haberde kullanı-
lan ifadelerden de anlaşılacağı üzere gazete,
Ilıcak ve Sobacı’nın eylemlerinin siyasetten
uzaklaştırılmalarını gerektirmeyecek eylemler
olduğu görüşüne sahiptir. İkinci ara başlık olan
“Tarihi açıklama” altında da Mahkeme Başkanı
Bumin’in karara ilişkin açıklaması maddeler
halinde verilmiştir. Başlıkta kullanılan bu vur-
gulu ifade, olayın tarihe geçecek derecede
önemli olduğunu anlatmak üzere seçilen bir
söylemdir. Başlıkta kullanılan bu tür iddialı,
abartılı söylemler, haberin ikna ediciliğini
arttırmaya yönelik retoriklerdir.

Tematik çözümleme açısından değerlendirildi-
ği zaman vurgulanan en önemli konu, FP’nin
kapatılmasıdır. Haber tamamen bu ana olay
üzerine kurulmuş ve bu olayın sonuçları de-
ğerlendirilmiştir. Haberde başlıklar, spotla ve
ana metinle uyumlu olup haber girişinde özet
bilgi verilmiş ve genelden özele giden bir hiye-
rarşi izlenmiştir.

Zaman’da bir sonraki gün yayınlanan diğer bir
haber de “Türkiye-AB ilişkileri zorda” (24
Haziran 2001: 10) başlığını taşımaktadır. İnce-
leme kapsamında bulunan Cumhuriyet ve Hür-
riyet gazeteleri kapatmayla ilgili dış basında
yer alan haberleri “İslami vampirler yasaklan-
dı“ başlığıyla aktarırken Zaman’ın konuyu yine
Türkiye-AB ilişkileri çerçevesinde ele aldığı ve
başlıkta da bu konuyu vurguladığı görülmekte-
dir. Aynı konuyla ilgili atılan farklı anlamlar
yüklü başlıklar, gazetelerin haber anlayışının
ideolojileri çerçevesinde şekillendiğini ve ob-
jektiflik ilkesini gözardı ederek kamuoyunu
kendi düşünceleri doğrultusunda yönlendirdi-
ğini göstermektedir.

Zaman habere üst başlık olarak da “FP’nin
kapatılması dış basında“ cümlesini kullanmış
ve haber spotsuz olarak yayınlanmıştır. Habe-
rin girişinde, FP'nin kapatılmasının dış basında
büyük yankı bulduğu vurgulanmakta ve dış
basında konuyla ilgili yapılan haberlerden
alıntılar yer almaktadır. Haberde başlıkların
ana metinle uyumlu olduğu saptanmış, haber
alıntılardan oluştuğu için durum kısmında
eksiklikler bulunmuştur. Haberde yorum kıs-
mını ise, dış basının FP’nin kapatılmasıyla
ilgili yorumları oluşturmuştur.

SONUÇ

Fazilet Partisi’nin kapatılmasıyla ilgili incele-
nen gazetelerden Cumhuriyet ve Hürriyet, olayı
aynı bakış açısından ele alarak partinin kapa-
tılması kararını gerekli bir karar olarak yansıt-
maktadır. Zaman gazetesinin yaklaşımı ise bu
gazetelerin tersi yönündedir. Zaman, Anayasa
Mahkemesi’nin FP hakkında verdiği kapatma
kararını “danışıklı bir karar“ olarak nitelendir-
mektedir. Haberler üç gazetede de birinci say-
fadan büyük puntolu başlıklarla verilmekte,
çoğu zaman manşetten verilen haberlerin ay-
rıntıları devam sayfalarına aktarılmaktadır. Üç
gazetenin de kapatma kararının birkaç gün
öncesinden başlayarak konuyu ele aldıkları ve
henüz partinin kapatılmasıyla ilgili resmi karar
açıklanmamasına rağmen gazetelerin kapatma
kararının çıkacağı yönünde haberler yayınla-
dıkları ve kamuoyunu beklenti içerisine sok-
tukları görülmektedir.

Haber yapılarının objektiflikten uzak olarak
şekillendiği Cumhuriyet gazetesinin, haberle-



Selçuk İletişim, 3, 3, 2004

46

rinde sık sık yorum ve çıkarımlarda bulunduğu
çalışmadan elde edilen bir sonuçtur. Haberlerde
FP’den “kapatılmayı bekleyen parti“ olarak
bahsedilmekte, kapatma kararının ardından
siyaset dünyasında “taşların yerinden oynaya-
cağı“, kapatılma kararından sonra “erken seçi-
me gidileceği“ gibi yorum ve çıkarım içeren
cümleler yer almaktadır. Cumhuriyet’in ka-
patma kararının açıklandığı gün verdiği bir
haber gazetenin yaklaşımını ve ne derece ob-
jektif olduğunu ortaya koyar niteliktedir. Ana-
yasa Mahkemesi FP’nin, daha önce kapatılan
RP’nin devamı olduğu iddialarını kabul etme-
mesine rağmen gazete, “FP de kapatıldı“ başlı-
ğıyla ve haber metninde kullandığı benzer
ifadelerle FP’nin RP’nin devamı olduğu yö-
nünde yorumda bulunmaktadır.

Aynı gün yine Cumhuriyet’te yayınlanan bir
haberde RP’nin kurucusu Erbakan’dan bahse-
dilmekte, FP’nin ve kapatılan diğer partilerin
tamamının Erbakan tarafından kurulduğu be-
lirtilerek parti başkanları “emanetçiler“, kuru-
lan partiler ise “Milli Görüş Partileri“ olarak
nitelenmektedir.

Hürriyet gazetesi ise, özellikle ilk günlerde
verdiği haberlerde FP ile Anayasa Mahkeme-
si’ni karşı karşıya getirebilecek bir üslup be-
nimsemiştir. Haberlerde “FP’nin Anayasa
Mahkemesi’ne resti“, “misilleme“ gibi ifadele-
rin kullanılmasından iki kurum arasında ger-
ginlik yaratmaya yönelik bir amaç çıkarılabilir.
Kaynağı belirtilmeden muhabirin yorumları
çerçevesinde hazırlanan bu haberin objektiflik
kriterinden uzak olduğu açıktır.

Gazetenin habercilik anlayışının objektiflikten
uzak olduğunu gösteren diğer bir haber ise
kapatma kararının açıklandığı gün yayınlan-
mıştır. Haberde FP milletvekillerinden Nazlı
Ilıcak partinin kapatılmasına yol açan kişi ola-
rak aktarılmakta ve Ilıcak için “tuttuğunu batı-
ran“ sıfatı kullanılmaktadır. Yine aynı haberde
kullanılan “FP’lilerin laiklik karşıtı eylem ve
sivri sözleri” gibi ifadeler haberin yorum ka-
tılmaksızın hazırlanamadığını ve objektiflikten
uzak olduğunu ortaya koymaktadır.

Hürriyet de Cumhuriyet gazetesininkine benzer
bir üslupla haberlerinde, mahkeme kararının
aksine FP’nin RP ile ilişkisi bulunduğunu vur-
gulamakta, FP’nin Erbakan’ın kararları doğ-

rultusunda kapatıldığı iddialarına yer vermek-
tedir.

Zaman gazetesinde ise daha önce de belirtildiği
gibi henüz mahkeme tarafından resmen açık-
lanmayan karar hakkında yorumlarda bulunul-
makta, kararın danışıklı bir karar olduğu yö-
nünde kamuoyuna mesaj iletilmektedir. Ha-
berlerde parti başkanı ve partililerin görüşlerine
benzer söylemlere yer verilmesi, bu ifadelerin
başlıklara taşınması Zaman’ın da FP’lilerle
aynı görüşü taşıdığını ortaya koymaktadır.

Zaman’da yayınlanan haberlerde FP büyük bir
siyasi güç olarak yansıtılmakta, partinin kapa-
tılmasıyla birlikte ekonomik ve siyasal hayatta
büyük olumsuzluklar yaşanacağı vurgulan-
maktadır. Muhabir bu tür bir üslupla, FP dava-
sının önemli bir dava olduğu yönünde mesajlar
iletmekte, mahkemenin olumsuz bir karar ver-
mesini engellemek istercesine, kapatma kara-
rıyla birlikte yaşanabilecekler hakkında çıka-
rımlarda bulunmaktadır.

Zaman, genel olarak bakıldığı zaman FP’nin
kapatılmasının yanlış bir karar olduğunu, kara-
rının Türkiye’nin AB girme sürecinde olumsuz
etkide bulunacağını, demokrasilerde parti ka-
patılmasının demokrasinin ruhuna aykırı oldu-
ğunu vurgulamaktadır. Haberlerde bu tür yo-
rumlara yer verilmesi objektiflik ilkesinin ihlal
edildiğini ortaya koymakta, haberlerin muhabi-
rin ve dolayısıyla gazete yönetiminin görüşleri
doğrultusunda hazırlandığını açığa çıkarmakta-
dır.

Gazete haberlerinde, FP’yi mağdur taraf olarak
yansıtmakta, FP’nin de RP’yle aynı akıbete
uğradığı yorumunda bulunarak FP’yi kapatma
kararının da RP için olduğu gibi yanlış bir
karar olduğu belirtilmektedir. Haberlerde sık
sık hukukçuların parti kapatılmasıyla ilgili
görüşlerine yer verilmesi kapatma kararının
yanlışlığını akredite kaynaklara başvurarak
ispatlama çabasının bir sonucu olarak değer-
lendirilebilir.

Genel olarak ele alındığı zaman tematik ince-
lemede gazetelerin, yanlılığını gösteren bazı
temaların devamlı öne çıkarıldığı tespit edil-
miştir. Önemli bulunan temaların başlığa, spota
ya da metnin giriş paragraflarına yerleştirildiği
görülmüştür. Bu hiyerarşi daima gazete



Türk Basınında Objektiflik Fazilet Partisi’nin Kapatılması... (35- 47)

47

editoryasının yaklaşımına uygun olarak dü-
zenlenmiştir. İncelemede, objektifliğin temel
yaklaşımlarından olan başlık/metin uyumu üç
gazetede de başarısız bulunmuştur. Haberin ana
metni, çeşitli kaynakların açıklamalarını ve
farklı birçok konuyu içerdiği halde, başlıkta
bazı temalar öne çıkarılmıştır. Söylem analizi
açısından bakıldığında başlık ve spotlarda bir
temanın öne çıkarılması, ana metindeki diğer
temaların yanlı okunmasına yol açar. Böyle
durumlarda, profesyonel normlar olan tarafsız-
lık, dengelilik, kesinlik gibi objektiflik ilkeleri-
ne uyulmuş olsa da, haberin objektif olması
mümkün değildir.

Haberlerde özellikle kapatma kararının açık-
landığı günlerde, açıkça yorum, hatta çıkarım
içeren cümleler, başlık, altbaşlık veya spot
olarak kullanılmıştır. Ana metin içerisinde de,
gerek muhabirin kendi cümleleriyle, gerekse
taraflı alıntılar yapılarak yorum cümleleri ku-
rulduğu gözlenmiştir. Bunun yanında ana met-
nin “durum” bölümünü oluşturan, olayla ilgili
bilgiler ve olayın sonuçları ile arka plan bilgile-
rin birçok haberde yeterli olduğu görülmüştür.

Haberlerde inandırıcılığı artırmak için bol bol
fotoğraf, rakam, tarih, kanun numarası vs.
kullanılmış, haber akredite kaynakların açıkla-
maları ile güçlendirilmeye çalışılmıştır. Ancak
kimi zaman, muhabirin kendi görüşlerini, ha-
yali “üst düzey yetkililere” dayandırarak açık-
ladığı da gözlenmiştir.

Sonuç olarak, Cumhuriyet ve Hürriyet gazete-
leri FP’nin kapatılma kararını ülkenin geleceği
ve laiklik açısından olumlu bir karar olarak
aktarırken Zaman gazetesi kararı daha çok
demokrasiye indirilen bir darbe olarak nitelen-
dirmekte, bu yaklaşımını da akredite kaynakla-
rın görüşlerine yer vererek ispatlamaya çalış-
maktadır.

KAYNAKLAR

Cumhuriyet Gazetesi, 15-30 Haziran 2001.
Çebi MS (1997) Haber İçeriğinin Nesnelliği
Efsanesi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,
1 (1), 13-42.
Edgar A (1998) Nesnellik, Yanlılık ve Hakikat,
A. Belsey ve R. Chadwick (der), Medya ve
Gazetecilikte Etik Sorunlar,  Nurçay Türkoğlu
(çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

Engin, A (1999) Medya Ahlâkı, Gazetecinin
Kendi Ahlâkından İbarettir, Birikim Derg, 117,
26-29.
 Erdoğan İ ve Alemdar K (1990) İletişim ve
Toplum, Bilgi Yayınları, Ankara.
Gönensin O (1997) Haber-Kapıcısı, Demokra-
si, Özgürlük ve Basın, Türkiye Gazeteciler
Cemiyeti Yayınları, İstanbul.
Güz N (1997) Türk Basınında Kamuoyu Araş-
tırmalarının Yönlendirme Aracı Olarak Kulla-
nılması, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 1
(1), 45-72.
Hackett, RA (1998) Bir Paradigmanın Önemini
Yitirişi: Haber Medyası Çalışmalarında Yanlı-
lık ve Nesnellik,  Ayşe İnal (çev.), A.Ü. İleti-
şim Fakültesi Yıllık 1997-1998, 31-72.
Hürriyet Gazetesi, 15-30 Haziran 2001.
İrvan S (1999) Medya Etiki ve Meşrûluk Sı-
nırları, Birikim Derg, Ocak,  112, 61-68.
Schiller H (1993) Zihin Yönlendirenler  Cevdet
Cerit (çev.) Pınar Yayınları, İstanbul.
Talu U (1999) Maskelisine Karşı Açık ve Öz-
gür Sübjektiflik, Birikim, Ocak,  117, 18-20.
Tılıç LD (1998) Utanıyorum Ama Gazeteci-
yim, İletişim Yayınları, İstanbul.
Tokgöz O (2000) Temel Gazetecilik,  İmge
Yayınları, Ankara.
van Dijk TA (1988) News as Discourse,
Lawrence Earlbaum Assaciates Publication,
New Jersey.
Williams K (1998) Gerçeklerden Daha Önemli
Bir Şeyler: Savaş Haberciliğinde Etik Sorunlar,
A. Belsey ve R. Chadwick (der), Medya ve
Gazetecilikte Etik Sorunlar, Nurçay Türkoğlu
(çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Zaman Gazetesi, 15-30 Haziran 2001.


