
Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi 

Sayı: 68, Bahar 2021, s.463-494. (DOI: 10.46955/ankuayd.943767) 

Makalenin geliş ve kabul tarihleri: 06.08.2020 - 06.04.2021 (Araştırma Makalesi) 

SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR:     

BİZİM RADYO 

 

 

Sinan KIYANÇ 

 

 

ÖZ 

Soğuk Savaş yıllarında Doğu ve Batı blokları kendi ideolojilerini benimsetmek için 

propaganda araçlarını etkin biçimde kullanmışlardı. Radyonun etki alanının her 

geçen gün genişlemesi, evlere kolayca ulaşabilmesi nedeniyle onu bu süreçte ön 

plana çıkarmıştı. Bu amaçla her iki blokta birçok radyo istasyonu kurulmuştur. Bu 

kapsamda 1958 yılında Demokratik Almanya Cumhuriyeti’nin Leipzig kentinde 

Türkiye Komünist Partisi (TKP) Dış Büro tarafından kurulan Bizim Radyo, 1989 

yılına kadar yayın hayatını sürdürmüştü. Türkiye’de devlet radyosunun tek yanlı 

yayınlar yapması, Bizim Radyo’nun ilgiyle karşılanmasına neden olmuştur. Güçlü 

alt yapısı ile devlet radyosunun ulaşamadığı yerlere ulaşmıştı. Bizim Radyo’nun 

güncel gelişmeler ağırlıklı yayını, kısa sürede yerini siyasi ağırlıklı yayınlara 

bırakmıştı. TKP Dış Büro’nun resmi yayını olarak faaliyet göstermiş, yayınlarını bu 

doğrultuda hazırlamıştı. 

Bizim Radyo, Türkiye ile Sovyetler Birliği ilişkilerinin şekillenmesinde rol 

oynamıştır. Türk yetkililerinin, Bizim Radyo yayınlarından rahatsızlıkları nedeniyle 

faaliyetlerine son verilmesi talebine karşılık Rus yetkililer, radyonun sınırları içinde 

olmadığını belirterek talebi yerine getirmemişlerdi. Oysa Bizim Radyo her ne kadar 

Demokratik Almanya Cumhuriyeti topraklarında faaliyet gösterse de Sovyetler 

Birliği denetimi altındaydı. Bu çalışmada Bizim Radyo’nun kuruluş süreci ve 

geçirdiği süreç hakkında bilgi verilmektedir. Bunun yanı sıra Türkiye ile Sovyetler 

Birliği ilişkilerinde nasıl bir rol oynadığı sorusu, birinci el kaynakların yanı sıra 

araştırma eserler ışığında cevaplandırılmaktadır.  

Anahtar Kelimeler: Bizim Radyo, Nazım Hikmet, Soğuk Savaş, Sovyetler Birliği, 

TKP. 

                                                           
  Dr., Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, sinankiyanc@gmail.com, (ORCID: 0000-0002-

0148-9632). 



SİNAN KIYANÇ 464 

AN ACTOR IN COLD WAR YEARS: BİZİM RADYO  

(OUR RADIO) 

ABSTRACT 

During the Cold War, East and West blocs effectively used propaganda tools to 

spread their ideologies. The widening of the radio's area of influence day by day 

and its easy access to homes made it an important instrument in this process. For 

this purpose, many radio stations have been established in both blocks. The 

Communist Party of Turkey (Turkish: Türkiye Komünist Partisi, TKP) Foreign 

Office set up Our Radio (Turkish: Bizim Radyo) in Leipzig in 1958. It had continued 

its broadcasting life until 1989. The Bizim Radyo broadcasting gathered a 

significant popular interest since the state radio broadcasting was generally 

accepted one-sided. With its substantial infrastructure, its airwaves reached places 

that the state radio could not reach. Bizim Radio's broadcasts, mainly on current 

developments, soon became political. It operated as the official call of the TKP 

Foreign Office and prepared its broadcasting in this direction. 

Bizim Radio has played a role in shaping the relations between Turkey and the 

Soviet Union. Turkish officials expressed their discomfort about Bizim Radio 

broadcasts and demanded from the Soviet officials their activities to end. The Soviet 

officials, on the other hand, rejected this offer claimimg the radio did not have 

relations with the SU. However, according to the Turkish officials, the Bizim Radio 

was operating in the territory of the Democratic Republic of Germany, but it was 

under the control of the Soviet Union. The study gives information about the 

establishment process and flow of Bizim Radio. In addition to this, the question of 

what role it played in relations of the Soviet Union's with Turkey, will be answered 

through first hand sources and with research works. 

Keywords: Bizim Radio, Communist Party of Turkey, Nazım Hikmet, The Cold War, 

The Soviet Union. 

 

Extended Abstract  

Radio, which was used as a secure communication tool during the First 

World War, was also used outside the military field after the war. Radio 

soon became a part of life. This tool of the First World War had become a 

propaganda way during the Second World War. During the Cold War, many 

radios started bradcasting for propaganda purposes. One of these radios was 

Bizim Radio. Bizim Radio has an important role in Turkish political history. 

Bizim Radio broadcasts were thoroughly monitored by security forces 

during the Cold War years due to the states’ attitude towards communism. 

As explained in detail below, Bizim Radio, in its early years, prepared an 

entertaining content different from the monolithic broadcasts of the state 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 465 

radios rather than the propaganda broadcasts to attract the attention of the 

public. In addition to these broadcasts, the influence of Nazım Hikmet, who 

was the director of the radio until his death, in the popularity of radio is 

extremely important. Since it is impossible to prevent radio frequencies, 

strengthening the radio business is one of the measures taken against such 

radios. 

In addition to Turkish security forces, Bizim Radio broadcasts were 

checked by the US Central Intelligence Agency, the CIA and partially by the 

UK. For this reason, the CIA archive has been used in the research. While 

Turkish security forces monitored Radio broadcasts, the CIA examined the 

impact of these broadcasts on society. Especially before the coup of May 27, 

1960, the CIA wondered whether Bizim Radio's call to the communists had 

an echo in the streets. In addition, Bizim Radio's support broadcasts for the 

National Unity Committee have had an echo in the United States with the 

influence of the CIA. 

He played a role in Bizim Radio's foreign policy as well as in Turkish 

politics. In the days when relations with the Soviet Union deteriorated after 

the Second World War one of the topics that was discussed in the meetings 

was Bizim Radio. Many times the issues raised in the face of the Soviet 

Union, arguing that the radio within its own borders, has rejected Turkey's 

request for ending the broadcasts. Turkey, the Soviet Union, and East 

Germany also requested the cessation of Bizim Radio's broadcasting. In East 

Germany, he gave the same response as the Soviet Union, stating that the 

radio was not within its borders. 

Although the financial burden of Bizim Radio was taken by the 

Democratic Republic of Germany, the flow of broadcasts was completely 

managed by the The Communist Party of Turkey (Turkish: Türkiye 

Komünist Partisi, TKP) Foreign Office. There were sometimes difficulties in 

preparing publications. It was difficult to get enough information about the 

developments in Turkey. Newspapers arrived one day later, and the 

developments in the preparation of the broadcast stream were out of date. In 

addition to this, it was difficult to follow political developments in Turkey 

which is located thousands of miles away. In the first years, those who 

prepared radio broadcasts stayed away from the country for years and 

followed the developments from their news sources. For example, the coup 

of May 27, 1960 created great excitement. In Bizim Radio broadcasts, it was 

claimed that that the coup was made by the left. The perpetrators of the coup 

were praised. Another example, the same was seen in the publications after 

the March 12, 1971 Memorandum. Like many leftist publications in the 

country, he made the same mistake in Bizim Radio, he evaluated and 



SİNAN KIYANÇ 466 

supported the March 12, 1971 Memorandum as a leftist intervention. These 

mistakes were tried to be compensated with publications. In addition to this, 

the publications were sometimes directed in the light of the information 

obtained by the Soviet Union intelligence. However, this information 

consisted of gossip. 

Bizim Radio had become one of the devices of provocative and 

targeting in politics. For this reason, it has been claimed many times that 

leftist broadcasts cooperated with Bizim Radio. In addition, efforts have 

been made to identify the Republican People's Party and Bizim Radio many 

times. It was frequently emphasized in the memoirs of the names who took 

part in our Radio that the radio was the broadcast organ of the TKP. Our 

Radio and in publications such as not established a bond with other organic 

structures left in Turkey was directed harsh criticism for these structures left. 

In the study, the establishment and broadcasts of Bizim Radio, which has a 

an important role place in memories, are discussed. In order to understand 

radio broadcasting, "Radio's Brief History" is also explained. This section 

emphasizes the history and importance of radio. The emergence of radio and 

its broadcasting policies are divided into separate headings. Under these 

headings, the process of the radio during its establishment and broadcasting 

life is summarized. Radio as well as the establishment of Turkey's response 

to criticism is revealed as itself. In addition to this, attention is drawn to the 

role played by the Soviet Union's relations with Turkey. In the last part of 

the reduction of the radio's power and political atmosphere in Turkey due to 

the changes occurring in the radio broadcast is revealed that the termination 

of life. In the study, the memories, archive documents and research works of 

the names who took part in the radio are used. It inferred that the radio was 

one of the important actors in the Cold War years. 

Giriş 

Birinci Dünya Savaşı yıllarında güvenli iletişim aracı olarak kullanılan 

radyo, savaş sonrasında askeri alan dışında da kullanılmaya başlanmıştı. 

Radyo, kısa süre sonra hayatın bir parçası haline gelmişti. Birinci Dünya 

Savaşı’nın güvenli iletişim aracı, İkinci Dünya Savaşı yıllarında propaganda 

aracı haline gelmişti. Soğuk Savaş yıllarında da propaganda amacıyla birçok 

radyo ortaya çıkmıştır. Bu radyolardan birisi de Bizim Radyo’dur. Bizim 

Radyo’nun, Türk siyasi tarihinde önemli bir yeri bulunmaktadır.  

Bizim Radyo, kuruluşu itibariyle basında yer bulmuştur. Soğuk Savaş 

yıllarında devletin komünizme karşı tutumu nedeniyle radyo yayınları 

güvenlik güçleri tarafından sıkı bir şekilde takibe alınmıştır. Aşağıda detaylı 

bir şekilde belirtildiği üzere, Bizim Radyo ilk yıllarında halkın ilgisini 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 467 

çekmek için propaganda yayınlarından ziyade devlet radyosunun tekdüze 

yayınlarından farklı eğlenceli bir içerik hazırlamıştır. Bu yayınlarının yanı 

sıra ölümüne kadar radyonun yöneticiliğini yapan Nazım Hikmet’in de etkisi 

son derece önemlidir. Radyo frekanslarının önlenmesinin imkânsız 

olduğundan, Türkiye’de radyo işletmeciliğinin güçlendirilmesi, bu gibi 

radyolara karşı alınan önlemlerden birisidir.  

Türk güvenlik güçlerinin yanı sıra ABD Merkezi İstihbarat Teşkilatı, 

CIA ve kısmen de İngiltere tarafından Bizim Radyo yayınları takip 

edilmiştir. Bu nedenle araştırmada CIA arşivinden yararlanılmıştır. Türk 

güvenlik güçleri, Radyo yayınlarını takip ederken, CIA ise bu yayınların 

toplum üzerinde etkisini incelemiştir. Özellikle 27 Mayıs 1960 Darbesi 

öncesinde, Bizim Radyo’nun, komünistlere çağrısının, sokakta yankı bulup 

bulmadığını merak etmiştir. Bunun yanı sıra Milli Birlik Komitesi’ne destek 

yayınları, CIA etkisiyle ABD’de yankı bulmuş, darbeyi yapanlara karşı ön 

yargı oluşmasına neden olmuştur.1 

Bizim Radyo, Türk siyasetinde olduğu gibi dış politikasında da rol 

oynamıştır. İkinci Dünya Savaşı sonrasında bozulan Sovyetler Birliği 

ilişkilerinin iyileşmeye yüz tuttuğu günlerde, yapılan görüşmelerde masaya 

konulan konulardan birisi de Bizim Radyo’ydu. Birçok kez gündeme gelen 

konu karşısında Sovyetler Birliği, radyonun kendi sınırları içinde olmadığını 

öne sürerek Türkiye’nin kapatma talebini geri çevirmiştir. Türkiye, 

Sovyetler Birliği’nin yanı sıra Doğu Almanya’dan da Bizim Radyo 

yayınlarının durdurulmasını istemiştir. Doğu Almanya’da, Sovyetler 

Birliği’nin verdiği yanıtın aynısını, radyonun kendi sınırları içinde 

olmadığını belirterek olumsuz yanıt vermiştir.  

Bizim Radyo’nun mali yükü her ne kadar Demokratik Almanya 

Cumhuriyeti tarafından karşılansa da yayın akışı tamamen TKP Dış Büro 

tarafından yürütülmekteydi. Türkiye’deki gelişmeler ışığında yayınların 

hazırlanmasında kimi zaman zorluk çekilmekteydi. Türkiye’deki gelişmeler 

hakkında yeterli bilgi almak zordu. Gazeteler bir gün sonra ulaşmakta, yayın 

akışı hazırlanana kadar gelişmeler güncelliğini kaybetmekteydi. Bunun yanı 

sıra kilometrelerce uzaklıktan, Türkiye’deki gelişmeleri okumakta zorluk 

çekilmekteydi. İlk yıllarda radyo yayınlarını hazırlayanlar, yıllarca ülkeden 

uzak kalmış ve gelişmeleri haber kaynaklarından takip etmekteydiler. 

Örneğin, 27 Mayıs 1960 Darbesi büyük heyecan yaratmıştı. Bizim Radyo 

yayınlarında darbenin sol kesim tarafından yapıldığı üzerinde durulmuştu. 

                                                           
1  Sinan Kıyanç, CIA ve Türkiye’de Darbeler, 27 Mayıs 1960 Darbesi, 12 Mart 1971 

Muhtırası, 12 Eylül 1980 Darbesi, Talat Aydemir ve Eminsu Darbe Girişimleri, 

Duvar Yayınları, İzmir, 2020, s. 16. 



SİNAN KIYANÇ 468 

Darbeyi yapanlardan övgüyle bahsedilmişti. Bir başka örnek de 12 Mart 

1971 Muhtırası sonrasındaki yayınlarda aynı durumun görülmesi olmuştu. 

Ülkede birçok sol yayın gibi Bizim Radyo’da aynı hataya düşmüş, 12 Mart 

1971 Muhtırası’nı sol müdahale olarak değerlendirmiş ve desteklemişti. Bu 

hatalar yayınlarda telafi edilmeye çalışılmıştı. Bu yayınların yanı sıra kimi 

zaman Sovyetler Birliği istihbaratı tarafından elde edilen bilgiler ışığında 

yayınlara yön verilmişti. Ancak bu bilgiler dedikodudan ibaretti.2 

Bizim Radyo siyasette tahrik edici ve hedef gösterici dilin aygıtlarından 

birisi haline gelmişti. Bu nedenle birçok kez sol yayınların Bizim Radyo ile 

ortak hareket ettiği iddiaları ortaya atılmıştı. Bunun yanı sıra birçok kez 

Cumhuriyet Halk Partisi ile Bizim Radyo özdeşleştirilmeye çalışılmıştır.3 

Bizim Radyo’da görev alan isimlerin hatıratlarında, radyonun TKP’nin yayın 

organı olduğu sık sık vurgulanmıştı. Türkiye’de diğer sol yapılarla organik 

bir bağ kurulmadığı gibi yayınlarda bu sol yapılara yönelik sert eleştiriler 

yöneltilmişti.  

Çalışmada anılarda geniş bir yer tutan Bizim Radyo’nun ortaya çıkış 

süreci, kuruluşu ve yayınları ele alınmaktadır. Radyo yayıncılığının 

anlaşılabilmesi için “Radyo’nun Kısa Tarihi” başlığı altında radyonun tarihi 

ve önemi vurgulanmaktadır. Bizim Radyo’nun ortaya çıkışı ve yayın 

politikaları ayrı başlıklar altında ele alınmaktadır. Bu başlıklarda radyonun 

kuruluşu ve yayın hayatı boyunca geçirdiği süreç belirtilmektedir. Bizim 

Radyo’nun kuruluşu itibariyle Türkiye’deki tepkilerin yanı sıra radyo içinde 

eleştiriler ortaya konulmaktadır. Bunun yanı sıra Türkiye ile Sovyetler 

Birliği ilişkilerinde oynadığı role dikkat çekilmektedir. Son kısımda ise 

radyonun gücünün azalması ve Türkiye’nin siyasi atmosferinde meydana 

gelen değişim nedeniyle radyonun misyonunu tamamladığını ve yayın 

hayatına son verildiği ortaya konulmaktadır. Çalışmada radyoda görev almış 

isimlerin hatıratlarından, arşiv belgelerinden ve araştırma eserlerinden 

faydalanılmaktadır. Radyonun Soğuk Savaş yıllarında önemli aktörlerden 

birisi olduğu savunulmaktadır.  

 

 

                                                           
2  Erden Akbulut, TKP 1965 Tartışmaları Muhalefet Mektupları, Sosyal Tarih Yayınları, 

İstanbul, 2011, s. 186. 
3  Aclan Sayılgan, Bizim Radyo ve Hoparlörleri, Kardeş Matbaası, Ankara, 1969; Cavit 

Ersan, Zindanlar, Sinan Yayınevi, İstanbul, 1975, s. 34; Tekin Erer, Yassıada ve Sonrası, 

Rek-Tur Kitap Servisi, İstanbul, 1965, s. 244-246; Nusret Kirişçioğlu, 12 Mart (İnönü-

Ecevit) ve 1960 Tahkikat Encümeni Raporum, Baha Matbaası, Ankara, 1973, s. 188-

189. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 469 

Radyo’nun Kısa Tarihi  

Radyo fikri, 1860 yılında James Clerk Maxwell tarafından ortaya atılsa 

da kullanımı için Birinci Dünya Savaşı’nı beklemek gerekmişti. Savaşın 

sıcak günlerinde denizcilik alanında kullanılmaya başlanan radyo dalgaları, 

gemilerin kendi aralarında ve kara ile iletişimini sağlamıştır. Kablosuz 

iletişimi sağlayan radyo sinyalleri, kısa sürede denizciliğin yanı sıra 

havacılıkta da kullanılmıştır. Böylece havacılığın da gelişimine önemli katkı 

sağlamıştır. Radyo sinyallerinin iletişimde kullanılması, bilgi akışının 

güvenli bir şekilde sağlanmasına neden olmuştu.4 

Askeri alanda kullanımıyla sınırlı olan radyo, Birinci Dünya Savaşı 

sonrasında günlük hayatta da kullanılmaya başlamıştır. ABD’nin Pittsburgh 

kentinde Kasım 1920 yılında, askeri alan dışında, ilk radyo yayını 

yapılmıştır. Seçim sonuçlarını duyurmak için kullanılan radyo yayınının 

sürekli hale gelmesi, İngiltere’de BBC tarafından 14 Kasım 1922 tarihinde 

gerçekleşebilmişti. BBC tarafından başlanan sürekli yayın ile radyo, kısa 

sürede hayatın vazgeçilemez bir parçası haline gelmişti. Her ne kadar radyo 

cihazlarının pahalılığı sorunu aşılamasa da yayınlar geniş bir kesime 

ulaşmıştı. Bu durum dünyanın birçok yerinde radyo istasyonlarının 

kurulmasını sağlamıştı. Haber yayınları ile başlayan radyo yayıncılığı, 

ağırlığını kültür sanat programlarına ve müzik yayınlarına bırakmıştı.5 

Türkiye’de radyo yayıncılığı, 8 Eylül 1926 tarihinde kurulan Telsiz 

Telefon Türk Anonim Şirketi (TTTAŞ) ile başlamıştır. Türk hükümeti radyo 

istasyonlarının işletme ve yayın hakkını, TTTAŞ adı altında Fransızlar ile 

kurulan ortak şirkete on yıl süreliğine vermişti. İlk radyo yayını, Eşref 

Şefik’in “Alo alo muhterem samiin! (dinleyiciler)” Türkçe ve Fransızca 

anonsu ile 6 Mayıs 1927’de Sirkeci Büyük Postane’de 5 kilovat vericiyle 

yapılmıştı. Radyo yayını, kimsede radyo alıcısı olmadığından, her akşam 

postane binasına yerleştirilmiş hoparlörden yapılmıştı. TTTAŞ, İstanbul ve 

Ankara’da radyo istasyonları kurarak faaliyet göstermişti. Radyo işletmesi 

1937 yılında PTT’ye, 22 Mayıs 1940 tarihinde Matbuat Umum 

Müdürlüğü’ne devredilmişti. Radyo işletmeciliği alanında değişiklik bununla 

sınırlı kalmamış, 26 Temmuz 1943 tarihli 4475 sayılı kanun ile Matbuat 

Umum Müdürlüğü Basın Yayın ve Turizm Genel Müdürlüğü bünyesinde 

Radyo Dairesi ve Radyo Fen Heyeti tarafından yürütülmüştü. İstanbul 

                                                           
4  Dean Juniper, “The First World War and Radio Development”, The RUSI Journal, C. 

148, Sayı: 1, (2003), ss. 84-89. 
5  Detaylı bilgi için bakınız: Aysel Aziz, Radyo ve Televizyona Giriş, Ankara Üniversitesi 

Siyasal Bilgileri Fakültesi Yayınları, Ankara, 1981, s. 7-11; Mihail Kuyucu, “Radyonun 

Müzik Kutusuna Dönüşümü: Radyo Program Türleri ve Tercih Edilirken Oranları”, E-

Journal New World Science Academy, C. 8, Sayı: 4, (2013), s. 376. 



SİNAN KIYANÇ 470 

Radyosu’nun 19 Kasım 1949 tarihinde kurulması ile radyo işletmeciliğinde 

önemli bir adım atılmıştı. Türkiye’de her ne kadar radyo işletmeciliği 

alanında kurumsal ve özel girişimler mevcut olsa da istenilen seviyeye 

ulaşamamıştır. Bu durum Türkiye’de, yurt dışından yayın yapan, propaganda 

radyolarının yaygınlaşmasına neden olmuştu. Propaganda radyolarının 

dinlenmesini önlemek için 10 Şubat 1959 tarihinde Bakanlar Kurulu’nun 

aldığı karar ile 27 ilde radyo istasyonlarının kurulması öngörülse de bu 

istasyonların kurulması 1964 yılında tamamlanabilmişti.6  

Radyo, insanların vazgeçilmez haber ve eğlence kaynaklarından 

olmuştu. Radyonun bu baş döndürücü yayılma hızı, İkinci Dünya Savaşı 

yıllarında savaşın önemli bir parçası olmasına neden olmuştu. Propaganda, 

İkinci Dünya Savaşı’nda önemli bir dönüşüm geçirmişti. Sovyetler 

Birliği’nin zayıf komünizm propagandası karşısında ortaya çıkan Nazi 

propagandası, kısa sürede Avrupa’da etkili olmuştu. Avrupa’nın her tarafına 

yayın yapabilecek radyo istasyonlar kuran Naziler, neredeyse radyo olan her 

eve girmişlerdi. Programlar çok dilli hazırlanmış ve bu programlarda açık 

açık Nazi propagandası yapılmıştı. Sovyetler Birliği’nin son derece zayıf 

kalan komünizm propaganda yayınlarına, İngiltere’nin “BBC” ve ABD’nin 

“Voice of America (Amerika’nın Sesi)” radyoları yetişmişti. Savaş 

meydanlarında verilen mücadelenin bir benzeri radyo istasyonlarında 

verilmişti.7 

Soğuk Savaş yıllarında, propaganda faaliyetleri için, radyonun önemi 
gittikçe artmıştır. Radyo her eve kolayca ulaşabilmenin en kolay yolu 
olduğundan, dünyanın birçok yerinde propaganda radyo istasyonları 
kurulmuştu. Güçlü vericiler sayesinde geniş alanlara yayın yapan 
propaganda radyolarının yanı sıra yabancı üs ve tesislerde yerel yayın yapan 
radyo istasyonları da kurulmuştur. Daha çok insana ulaşmak için yayınlar 
çok dilli yapılmaktaydı. Bunun yanı sıra müzik yayınları ile ilgi çekilmeye 
çalışılmaktaydı. Örnek olarak Türkiye’de bulunan ABD üs ve tesislerindeki 
radyo istasyonları, ABD müziğine yer vermekte böylece kültürünü yaymaya 

                                                           
6  İbrahim Sena Arvas, “Türkiye’nin Radyo ile Tanışması ve Türk Telsiz Telefon Anonim 

Şirketi”, International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), C. 4, Sayı: 2, 

(2018), ss. 406-428; Yusuf Devran, Siyasal İktidar-TRT İlişkisinin Dünü, Başlık Yayın 

Grubu Yayınları, İstanbul, 2011, s. 66; Philo C. Wasburn, Broadcasting Propaganda: 

International Radio Broadcasting and the Construction of Political Reality, Praeger 

Pub., 1992. 
7  Detaylı bilgi için bakınız: Süleyman Seydi, Zor Yıllar 2. Dünya Savaşı’nda Türkiye’de 

İngiliz-Alman Propaganda ve İstihbarat Savaşı 1939-1945, Asil Yayın, Ankara, 2006; 

Sayılgan, a.g.e., s. 5; CIA, The Soviet Foreign Propaganda Apparatus, April 1984, 

CIA-RDP87T00787R000200170003-4. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 471 

çalışmaktaydı.8 Çalışmanın konusu olan Bizim Radyo bu radyolardan sadece 
bir tanesidir. Her geçen gün artan Sovyet radyolarına karşı, ABD tarafından 
propaganda radyoları kurulmuştu. ABD’nin propaganda radyoları “Radio 
Liberty/Radyo Free Europe (Özgür Avrupa Radyosu)” ve “Voice of America 
(Amerika’nın Sesi)” ile geniş kesimlere ulaşmıştı.9  

ABD, Nazi Almanya’nın propaganda faaliyetlerine karşı, 1942 yılında 
kurulan Voice Of America-Amerika’nın Sesi radyosunu, İkinci Dünya Savaşı 
sonrasında Sovyetler Birliği propagandalarına karşı yeniden düzenlemiştir. 
Voice of America, 27 dilde yayın yapan ve özellikle Sovyetler Birliği’nin 
propaganda alanlarında faaliyet göstermiştir. Broadcasting Board of 
Governors bünyesinde yayınlarına devam eden radyo, 12 Şubat 1942 tarihinde 
Türkçe yayınlarına başlamıştı. Bu yayınlar İkinci Dünya Savaşı sonrasında 
(1945-1949) kesintiye uğramıştı. Dışişleri Bakanı M. Fuad Köprülü, 10 Aralık 
1951 tarihinde ABD Türkiye Büyükelçisi’nden Amerika’nın Sesi 
Radyosu’nun röle istasyonunun (aktarıcı) Türkiye’de yeniden açılmasını 
istemiştir. Bu istek büyükelçi tarafından memnuniyetle karşılanmıştı.10 

Sovyetler Birliği, İkinci Dünya Savaşı yıllarında elde ettiği tecrübenin 
de katkısı ile propaganda amaçlı radyo yayınlarına yoğunlaşmıştı. 1929 
yılında kurulan Moskova Radyosu/Rusya’nın Sesi Radyosu, İkinci Dünya 
Savaşı sonrasında çok dilli yayın yapmaya başlamıştı. Korece, Türkçe, 
Moğolca ve Farsçanın yanı sıra Avrupa dillerinde yayın yapmaktaydı. 
Moskova Radyosu’nun bu başarısı Sovyetler Birliği’nde yayın faaliyetlerinin 
yeniden ele alınmasına neden olmuştu.11 Demokratik Almanya 
Cumhuriyeti’nde Sovyetler Birliği’nin kontrolünde Alman Demokratik 
Radyo Yayın Birliği kurulmuştu. Bu yayın birliği altı kişiden oluşan Milli 
Yayın Komitesi tarafından idare edilmekteydi. Komitelerin tamamı OIRT 
(Organisation Internationale de la Radiodiffusion et Television) olarak 
adlandırılan, Moskova merkezli organizasyona üyeydiler. OIRT bünyesinde 
alınan kararlar tüm yayınlar için geçerliydi. 1960 yılında Bükreş’te OIRT 
tarafından yapılan toplantıda komünist yayınların tek merkezden 
(Moskova’dan) yürütülmesi ve yayınların buna göre yeniden şekillenmesi 
kararlaştırılmıştı. Sovyetler Birliği bunun üzerine faaliyetlerini üç bölgeye 
ayırmıştı. Ortadoğu, Balkanlar (Yunanistan ve Türkiye) ve Afrika olarak 

                                                           
8  Özden Çankaya, Bir Kitle İletişim Kurumu Tarihi TRT 1927-2000, Yapı Kredi 

Yayınları, İstanbul 2003, s.52; Sinan Kıyanç, Soğuk Savaş Yıllarında Türkiye’deki ABD 

Üs ve Tesisleri, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Sayı: 101, (2020), s. 232. 
9  Linda Risso, “Radio Wars: Broadcasting in the Cold War”, Cold War History, C. 13, 

Sayı: 2, (2013), s. 145-152. 
10  Kıyanç, a.g.e., s. 16; Aytül Tamer, “Muhayyel Komünizm: Türk Sağının Anti-Komünizm 

Propagandası”, Doğu Batı Dergisi, S. 58, (2011), s. 98. 
11  Mark D. Winek, “Radio as a Tool of the State: Radio Moscow and the Eartly Cold War”, 

Comparative Humanities Review, S. 3, (2009), s. 102. 



SİNAN KIYANÇ 472 

ayrılan bölgelerde radyo yayınlarına başlanmıştı. Bu radyo istasyonlarının 
bir kısmı resmi, bir kısmı ise Bizim Radyo gibi korsan yayın yapmaktaydı. 
Aşağıda ifade edildiği üzere Türkiye Komünist Partisi (TKP) Dış Büro 
tarafından Demokratik Almanya Cumhuriyeti’nde kurulan Bizim Radyo, 
Sovyetler Birliği yetkilileri tarafından sıkça yalanlanmış, görüşmelerde ülke 
sınırında olmadığından müdahale edemeyeceklerini belirtmişlerdi.12 Bizim 
Radyo her ne kadar resmi yayın dışında ve TKP’nin Sesi Radyosu’ndan 
farklı yayın akışına sahip olsa da kimi zaman ortak yayınlar yapılmaktaydı.13 
OIRT bünyesinde yayın yapan birçok radyonun yanı sıra Çin’den yayın 
yapan Pekin Radyosu’nda da Türkçe yayınlar yer almaktaydı.14  

Bizim Radyo’nun Kuruluşu  

Bizim Radyo TKP’nin yurtdışı yapılanmasının önemli hedeflerinden 
birisiydi. Kuruluş süreci, 1956 yılında, TKP Genel Sekreteri İbrahim Bilen 
(Marat) tarafından başlatılmıştı. Bizim Radyo’nun açıktan komünizm 
propagandası yapmak yerine, güncel konulara farklı bakış açısı getirmesi ve 
böylece geniş bir kesim tarafından dinlenmesi amaçlanmıştı. Radyo açıktan 
TKP’nin resmi yayını görüntüsünden uzak tutulmuştu. Bu politika radyonun 
ilk yayınlarında açık bir şekilde görülmektedir. Radyo yayınlarında açıktan 
komünizm ifadesine yer verilmemiş, propaganda radyosu görünümünden 
özenle kaçınılmıştı. İbrahim Bilen tarafından Leipzig’de son derece gizli 
yürütülen çalışma sonrasında Demokratik Almanya Cumhuriyeti 
finansörlüğünde Bizim Radyo kuruldu. 15 Mart 1958 günü test yayınlarına 
başlamıştı. 15 günlük test yayınlarının tamamlanmasının ardından 1 Nisan 
1958 tarihinde, günlük yayınlarına başlamasıyla, resmen kurulmuştu.15 
Bizim Radyo, test yayını aşamasında, 19 Mart 1958 tarihinde ulusal basında 
yer alan haber ile tüm ülkeye duyurulmuştu. Hürriyet ve Milliyet Gazetesi 
haberlerinde “tesadüfen” tespit edilen radyonun, Türkçe yayın yaptığı ve 
İzmir limanında bulunan Kayseri şilebinden rahatça dinlenebildiğini 
okuyucularına aktarmıştı. Haberlerde radyonun ismi “muhalefet radyo 
istasyonu” olarak belirtilmişti.16  

Radyo’nun ilk kadrosu İsmail Bilen tarafından özenle seçilmişti. 

Seçilen isimlerin birçoğu yayın faaliyetlerinde görev yapmış, tecrübeli 

                                                           
12  Sayılgan, a.g.e., s. 6-7 
13  Tüstav, TKP Gölcük Davası, TKP’nin Sesi Radyosu “Nerde Bir Komünist Varsa 

Parti Ordadır”, Tüstav Yayınları, İstanbul, 2004. 
14  Detaylı bilgi için bakınız: Vartan İhmalyan, Bir Yaşam Öyküsü, Cem Yayınevi, İstanbul, 

1989. 
15  Sayılgan, a.g.e., s. 9-10; CIA, Broadcasts to Turkey, CIA-RDP78-03061A000400070004-8. 
16  Hürriyet Gazetesi, “Gizli Bir Radyo Tespit Edildi”, 19 Mart 1958, s. 1; Milliyet 

Gazetesi, “Gizli Radyo İstasyonu”, 19 Mart 1958, s.1; Milliyet Gazetesi, “Gizli 

İstasyonun Mahiyeti Anlaşıldı”, 20 Mart 1958, s. 1. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 473 

isimlerdi. Bunun yanı sıra Sertel ailesi Tan Matbaası işletmeciliği yapmış, 

Tan Matbaası’nın baskına uğraması sonrasında yurtdışına çıkmışlardı. Bu 

isimler Leipzig’e davet edildi. İlk kadro şu isimlerden oluşmaktaydı: Aram 

Pehlivan, Sabiha ve Zekeriya Sertel17 ile kızı Yıldız Serter ve damadı Kürt 

Memo (Abuzer Özdemir), Hayk Açıkgöz, Anjel Açıkgöz ve Nazım 

Hikmet… Nazım Hikmet’in yayın kadrosunda yer alması büyük moral 

olmuştu. Radyo yayınlarında Nazım Hikmet’in ününden faydalanılmış, 

böylece daha geniş bir kesime hitap edilmesi amaçlanmıştı. Bizim Radyo 

kurucularından Hayk Açıkgöz hatıratında Bizim Radyo’nun kuruluşunu ve 

ismini almasını şöyle anlatmaktadır: 

“…toplantımızı yaptık, sözü ilk olarak Marat (İsmail Bilen) aldı: 

‘Yıllar boyu düşümüz nihayet hakikat oldu. Partimizin bir radyosu 

olacak. Bu, Bizim Radyo. Onun için adının da ‘Bizim Radyo’ 

olmasını teklif ediyorum. Bu radyonun gayesi: Emperyalizme, 

faşizme ve bağımlılığa karşı, yani bağımsız Türkiye’den, 

demokrasinden, hürriyetten ve bütün memleketlerle, bilhassa da 

komşularımızla dostluk ve barış içinde yaşamaktan yana olan her 

vatanperveri içine alacak bir tek cephenin kurulmasına yardım 

etmek olacaktır. Tabii ki ayrıca memleketimizde TKP’nin 

kuvvetlenmesine de yardım edeceğiz…”18 

1 Nisan 1958’de resmi yayın hayatına başlayan Bizim Radyo, 31 yıl 

aralıksız yayın yapmıştır. Bu süreçte birçok değişiklik geçirerek yayın 

hayatına devam eden Bizim Radyo, 11 Haziran 1989 tarihinde yayın 

hayatına son verilmişti.19  

Hayk Açıkgöz’ün anılarında belirttiği üzere Bizim Radyo planlaması 

çok eskiye dayanmaktaydı. TKP’nin yurtdışına giden üyeleri uzun süre 

böyle bir yayın organı kurmayı planlamışlardı. Kuruluş sürecinde öylesine 

hassas davranmışlardı ki, seslerinin tanıdık olacağından ötürü spikerleri, 

Doğu Bloku ülkelerinde önceden görev almamış olanlardan seçmişlerdi. 

Türkiye’de polisin bu isimleri seslerinden tanımasından çekinildiğinden yeni 

                                                           
17  Sertellerin Demokratik Almanya Cumhuriyeti’nden ayrılmaları sonrasında Bizim Radyo’nun 

hedefine oturmuşlardı. Zekeriya Sertel’in Sovyetler Birliği hakkında yaptığı açıklamaları bir 

karalama kampanyası olarak değerlendiren Bizim Radyo, eski çalışanını sert bir dille 

eleştirmiştir. Milliyet Gazetesi, “Bizim Radyo Sertel’e Çattı”, 30 Eylül 1978, s. 1. 
18  Hayk Açıkgöz, Anadolulu Bir Ermeni Komünistin Anıları, Belge Yayınları, İstanbul, 

2006, s. 481-182; Yıldız Sertel anılarında “Bizim Radyo” isminin babası Zekeriya Sertel 

tarafında konulduğunu belirtmektedir. Yıldız Sertel, Nazım Hikmet ile Serteller, 

İdeolojileri, Yaşamlarında Bilinmeyenler, Everest Yayınları, İstanbul,2008, s. 166. 
19  Mara Kolarova Bilen, Kanatlı Gençlik, Çev. Cemal Kıral, Türkiye Sosyal Tarih 

Araştırma Vakfı Yayınları, İstanbul, 2003, s. 85 ve 89; Hayk Açıkgöz, a.g.e.; Milliyet 

Gazetesi, “Bizim Radyo’da Yayına Son”, 09 Haziran 1989, s. 14. 



SİNAN KIYANÇ 474 

isimlerin üzerine odaklanılmıştı. Ancak bu isimleri bulmak hiç kolay değildi. 

Tecrübeli isim olmadan yayın hayatına başlamak son derece riskliydi. Bir 

ara sesleri değiştirebilecek cihaz arayışına girilmiş, ancak başarılı 

olunmamıştı. Kısa süre sonra bu çabanın boşuna olduğu ortaya çıkmıştı. 

Radyo faaliyete geçer geçmez yurtdışından yayın yapan propaganda radyosu 

olduğu tespit edilmişti.20  

Bizim Radyo yayın hayatının hemen başında yurtdışından yayın yapan 

propaganda radyosu olduğu fark edilse de dinleyici sayısını kısa sürede 

artırmıştı. Bunun temel nedeni, Türkiye’de radyo yayınlarının son derece 

sınırlı olmasıydı. Bunun yanı sıra sıkıcı ve tekdüze yayınlar, dinleyicileri 

müzik yayınları yapan yabancı kaynaklı radyolara yönlendirmişti. Demokrat 

Parti tarafından 1954 Milletvekili Genel Seçimi sonrasında çıkarılan 5545 

sayılı Milletvekili Seçim Kanunu’nda yapılan düzenleme ile muhalefetin 

radyoda propaganda faaliyetleri yasaklanmıştır.21 Bu durum yayınlara da 

yansımıştı. Hazırlanan programlarda sadece Demokrat Parti 

değerlendirmelerine yer verilmekteydi. Bu durum “partizan radyo” 

tartışmasını da beraberinde getirmişti. Buna örnek olarak, 1 Ekim 1958 

tarihinde kurulan Vatan Cephesi için hazırlanan “Yurdun Dört Köşesinden 

Haberler” isimli programda cepheye katılanların isimleri okunmaktaydı. 

İsimlerin okunması saatlerce sürdüğünden devlet radyosunun dinleyici 

sayısını azaltmaktaydı. Türkiye’de bu yıllarda radyo alıcısında ciddi artış 

görülmektedir. Devlet radyosunun tek taraflı yayınına karşın, müzik yayını 

yapan korsan radyolar sayesinde radyo, günlük hayatın vazgeçilmez bir 

parçası haline gelmişti. Radyo haber kaynağı olmasından ziyade bir eğlence 

kutusu haline gelmişti. 1950 yılında 362.456 olan radyo alıcı sayısı, 1955 

yılında 998.662’ye ulaşmıştı. 1960 yılında 1.341.278’e ulaşan sayı, dört yıl 

sonra 1964 yılında 2.177.164’e çıkmıştır. Radyo alıcılarının PTT’ye düzenli 

kayıtlarını yaptırmamalarından, radyo alıcı sayısının verilerden daha fazla 

olduğu anlaşılmaktadır.22 

 

 

                                                           
20  Hayk Açıkgöz, a.g.e., s. 487. 
21  Resmi Gazete, “Milletvekilleri Seçimi Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine ve 

Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun, 23 Şubat 1954, Sayı: 8641, s. 8253-8254; 

TBMM, Milletvekilleri Seçimi Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine ve Bazı 

Maddelerinin Kaldırılmasına Dair Kanun Layihası ve Dâhiliye, Teşkilatı Esasiye ve 

Adliye Encümenlerinin Mazbataları, Devre 10, İçtima: F, 13 Haziran 1954, ss. 1-7. 
22  Necla Polat, “1946 Çok Partili Dönemin Başlangıcından 1964 TRT’nin Kurulmasına 

Kadar Türkiye’de Radyo Yayıncılığı”, İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, C.10 Sayı: 1, 

İstanbul, (2018), s. 125-137. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 475 

Bizim Radyo’nun Yayın Politikası  

Türkiye’de devlet radyosunun yayın gücü son derece sınırlıydı. Bunun 

yanı sıra devlet radyosunda ağdalı Türkçe kullanılmaktaydı. Verilen haberler 

toplumsal gelişmelerden ziyade, mevcut iktidarlarla sınırlıydı. Oysa Bizim 

Radyo konuları günlük hayattan seçmekteydi. Ağdalı dilden uzak, günlük 

Türkçe kullanılan Bizim Radyo’da Nazım Hikmet bile konuşmalarında 

komünizmi açık açık övmek yerine konuşma metninin içinde belli yerlerde 

kullanmaktaydı. Yayınlarda ana tema komünizm, Sovyetler Birliği değil, 

toplumun sıkıntılarıydı. Halkı halkın diliyle anlatıyordu. Devlet radyosunda 

duyulmayan müzik yayını Bizim Radyo’nun bir başka gücüydü. Güçlü 

yayını nedeniyle devlet radyosunun bile çekmediği birçok yerde Bizim 

Radyo yayınları kolayca dinlenebilmekteydi.23 

Bizim Radyo, yayın dilini yakalamak için başlangıçta önemli sorunlar 

yaşamıştır. Türkiye’de yaşanan gelişmelerin aktarıldığı yayınlarda bu 

gelişmelere yorumlar eklenmiş, özellikle Nazım Hikmet’in konuşmaları ilgi 

çekmişti. Nazım Hikmet konuşmalarının yanı sıra radyoya gönderdiği 

yazılar güncel gelişmeleri yorumlayan, basit bir dille kaleme alınmıştı. 

Hayatın her alanına yönelik bu yazılar kimi zaman politik propaganda 

şeklindeydi. Radyonun ülkede komünizmin yasak olmasından dolayı, bu 

ifadeye olabildiğince yer vermemesi TKP içinde tepkiye neden olmuştu. 

Bizim Radyo’nun TKP’nin yayın organı olması nedeniyle komünizm 

ifadesinin kullanılması gerektiğini savunanlar gittikçe artmaktaydı. Bu 

tartışmalar radyonun 1960 yıllarının hemen başında yayınlarına yansımıştı. 

Komünizm ifadesinin kullanılmasında gösterilen hassasiyet sona ermiştir. 

Yayın politikasında sertleşmeye başlamıştı. Tüm gelişmeleri sert şekilde ele 

alan ve kimi zaman suçlayıcı bir dil benimsemişti.24 

Bizim Radyo yayınları 1928 yılında Komintern’in belirlediği stratejiye 

göre hazırlanmıştı. Bizim Radyo’nun bu unsurlara sıkı sıkıya bağlılığı, yayın 

politikasında eleştirilere neden oluyordu. Yayınların her ne kadar TKP Dış 

Büro tarafından şekillendirildiği düşünülse de asıl güç Sovyetler Birliği’ydi. 

Bizim Radyo çalışanlarından Bilal Şen anılarında Sovyetler Birliği 

Komünist Partisi Merkez Komitesi’nin yayınlarda etkisini şöyle 

belirtmektedir:  

                                                           
23  Anjel Açıkgöz, Bizim Radyoda Nazım Hikmet, Tüstav Yayınları, İstanbul, 2004; Bülent 

Ecevit, “’Bizim Radyo ve Bizim Radyo” Ulus, 14 Şubat 1961, s. 1-2; Süleyman İlaslan, 

“Ulusal Bütünlükten Kültürel Yozlaşmaya: Türkiye’de Yabancı Radyoların 

Dinlenmesinden Duyulan Kaygılar”, İlef Dergisi, C. 3, Sayı: 2, (2016), s. 36. 
24  Erden Akbulut, TKP MK Dış Bürosu 1965 Tartışmaları, Tüstav Yayınları, İstanbul 

2004, s. 49. 



SİNAN KIYANÇ 476 

“O zaman ben sanıyordum ki bu görüşleri Sovyetler’e Marat 

veriyor. Bu inançla ona soruyordum: ‘Sen mi veriyorsun bu 

değerlendirmeleri onlara, yoksa onlar mı veriyorlar sana?’ Aslında 

Marat’ın fikir vermesi pek mümkün değil ama o da zaten bu soruyu 

hiç cevaplandırmadı. Sonradan öğrendim ki Şark Enstitüsü’ne bu 

fikirleri veren SBKP Merkez Komitesi’nde Türkiye Seksiyonu’na 

da bakan Ortadoğu sorumlusu Milonov’du.”25 

Bizim Radyo’nun yöneticiliğini, kuruluşundan 1963 yılına kadar Nazım 

Hikmet, sonrasında ise Yakup Demir (Zeki Baştımar) üstlenmişti. Aclan 

Sayılgan’ın iddiasına göre Nazım Hikmet ve Yakup Demir’in yanı sıra radyo 

yayınlarında etkin olan bir başka isim de 1938 yılında Nazi Hükümeti 

görevlisi olarak Ankara’ya atanmış, Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve 

Coğrafya Fakültesinde Almanca dersleri vermiş olan Prof. Herbert 

Melzig’di. Melzig, 1958 yılında Bizim Radyo’nun Türkçe yayın 

müdürlüğüne getirilmişti. Türkiye’yi son derece iyi tanıyan Melzig’in 

ülkedeki sol yayınlar olan ANT, Aydınlık ve Yön’de yazı ve röportajları 

yayınlanmıştı. Bunların yanı sıra “Atatürk’ün Başlıca Nutukları (Ülkü 

Basımevi-1942)” ile “Kemal Atatürk, Osmanlı’nın Çöküşü Türkiye’nin 

Dirilişi (Alfa Yayınları-2011)” isimli eserleri hazırlamıştı.26 

Bizim Radyo Türkçe yayınlarında şivelere de önem vermişti. Böylece 

daha yaygın dinlenmesi amaçlanmıştı. Türkçe’nin yanı sıra Yunanca, Arapça 

ve Kürtçe dillerinde yayınlar yapmıştı.27 Bizim Radyo Türkiye’deki aşırı sol 

faaliyetler lehine haberler yaparken, CHP dâhil olmak üzere siyasi partilere ve 

hükümete sert eleştiriler yöneltmişti.28 Siyasilerden, yazarlara kadar birçok 

ismi Amerikan ajanı olarak suçlamıştı.29 Türkiye’nin ABD yanlısı dış 

politikasına yönelik sert eleştiriler yönelten Bizim Radyo, Türkiye ile 

Sovyetler Birliği ilişkilerinin iyileşmesi gerektiğini savunmuştur. Türkiye ile 

Sovyetler Birliği ilişkilerinin iyileşememesinde Türkiye’yi sorumlu gören 

Bizim Radyo, Türkiye’nin, toprakları üzerinde ABD üs ve tesislerini işgal 

olarak değerlendirmiş ve izin vermesini bu duruma kanıt olarak göstermiştir.30 

Bizim Radyo’nun dikkat çeken bir çıkışı da 28 Nisan 1960 öğrenci 

olaylarında meydana gelmişti. Demokrat Parti iktidarına karşı, İstanbul 

Üniversitesi öğrencileri tarafından başlatılan gösteriler, Ankara’ya ve oradan 

                                                           
25  Bilal Şen’in Bizim Radyo yayınları hakkında detaylı bilgi için bakınız: Erden Akbulut, 

Anılar Bilal Şen, Tüstav Yayınları, İstanbul, 2008, ss. 69-75. 
26  Sayılgan, a.g.e., s. 12-13. 
27  Millet Meclisi Tutanak Dergisi, C. 6, 91. Birleşim, 04 Haziran 1974, s. 10. 
28  Milliyet Gazetesi, “Bizim Radyo, Tekrar Neşriyata Başladı”, 14 Mayıs 1959, s. 3. 
29  Sertel, a.g.e., s. 178. 
30  Kıyanç, a.g.m., s. 214; Anjel Açıkgöz, a.g.e. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 477 

ülkedeki birçok şehre sıçramıştı. Nazım Hikmet, 27 Mayıs 1960 Darbesi 

sonrasında Yunanistan’daki “I Avgi”de yayınlanan röportajında darbenin 

öncesinde meydana gelen olaylarda Bizim Radyo’nun etkisinin son derece 

önemli olduğunu belirtmiştir. Nazım Hikmet, olayları organize etmekte 

Bizim Radyo’nun önemli rol oynadığını ifade etmişti. Olayların bastırılması 

sonrasında Ankara’da 555K olarak adlandırılan 5 Mayıs 1960 tarihinde saat: 

17:00 Kızılay’da meydana gelen öğrenci protestosunun, 27 Mayıs 1960 

Darbesi’nde önemli rolü bulunmaktadır. Bu süreçte Bizim Radyo, eylem 

çağrısı yapmış ve halkı Demokrat Parti iktidarına karşı sokağa çağırmıştı. 

Türkiye’de ortam iyice gerginleşmiş, 21 Mayıs 1960 tarihinde Harp Okulu 

öğrencileri yürüyüş gerçekleştirmişti. Olaylar üzerine hükümet sıkıyönetim 

ilan etmiş ve sansür uygulamıştı. Bunun üzerine Bizim Radyo ön plana 

çıkmış ve Nazım Hikmet’in 28 Nisan’da Beyazıt Meydanı’nda öldürülen 

Turan Emeksiz için yazdığı “Beyazıt Meydanı’ndaki Ölü” şiirini 

yayınlamıştı.31 Türkiye’de yaşanan bu gelişmeleri yakından takip eden ABD 

Merkezi İstihbarat Teşkilatı CIA, olaylarda komünistlerin rol alıp almadığını 

araştırmıştı. Bizim Radyo’nun komünistleri sokağa çağrıları karşısında 

kaygılanan CIA, araştırmasında Bizim Radyo’nun çağrılarına karşın 

komünistlerin olaylara ilgi göstermediğini belirtmiştir.32 

                                                           
31  Bir ölü yatıyor 

on dokuz yaşında bir delikanlı 

gündüzleri güneşte 

geceleri yıldızların altında 

İstanbul`da, Beyazıt Meydanı`nda. 

Bir ölü yatıyor 

ders kitabı bir elinde 

bir elinde başlamadan biten rüyası 

bin dokuz yüz altmış yılı Nisanında 

İstanbul`da, Beyazıt Meydanı`nda. 

Bir ölü yatıyor 

Vurdular 

kurşun yarası 

kızıl karanfil gibi açmış alnında 

İstanbul`da, Beyazıt Meydanı`nda. 

Bir ölü yatacak 

toprağa şıp şıp damlayacak kanı 

silâhlı milletimin hürriyet türküleriyle gelip 

zaptedene kadar 

büyük meydanı. 

Mayıs 1960 

Detaylı bilgi için bakınız: Sertel, a.g.e., ss. 187-200. 
32  Kıyanç, a.g.e., s. 49; Bayram Akça ve Sinan Kıyanç, “CIA ve 27 Mayıs 1960 Darbesi”, 

Tarih Okulu Dergisi, Sayı: 36, (2018), s. 535; CIA, Turkish Communist Sees Coup in 

Turkey as Step Forward, 8 Temmuz 1960, CIA-RDP78-03107A000600020021-1. 



SİNAN KIYANÇ 478 

Demokrat Parti aleyhine yayın yapan hatta 27 Mayıs 1960 Darbesi 

öncesinde yaşanan öğrenci olaylarında ülkedeki komünistleri sokağa çağıran 

Bizim Radyo, Milli Birlik Komitesi’ni destekleyen yayınlar yapmıştı. 

Demokrat Parti iktidarına sert eleştiriler yönelten radyo, Milli Birlik 

Komitesi üyelerini övmüştür. Kısa süre sonra Milli Birlik Komitesi’nin 

NATO ve Batı Bloku yanlısı bir tutum sergilemesi üzerine, bu tutumundan 

vazgeçmiş ve sert eleştiriler yöneltmiştir. Bunun bir örneği ise Türkiye İşçi 

Partisi hakkındaki yayınlarında görülmektedir. Türkiye İşçi Partisi’nin 

kuruluşu itibariyle destek yayınları yapan radyo, Çekoslovakya’da yaşanan 

olayların, Türkiye İşçi Partisi Genel Başkanı Mehmet Ali Aybar tarafından 

eleştirilmesi sonrasında tavır değiştirerek Aybar’a ve partiye sert eleştiriler 

yöneltmişti. Radyo, TKP içindeki kavgalarda da açıktan tavır takınmıştır. 

Gelişmeler karşısında sert bir dil benimsemiştir. Türkiye Komünist Partisi 

Genel Sekreterliği için Zeki Baştımar (Yakup Demir) ile Mihri Belli 

çekişmesinde Baştımar tarafını tutmuş, Mihri Belli’ye yönelik sert 

eleştirilerde bulunmuş, Belli’yi ABD-CIA ajanı olarak suçlamıştı.33  

Bizim Radyo, Türkiye’de 1968 sonrası sol kesimde yaşanan 

parçalanmada da taraf olmuştu. Bu süreçte Milli Demokratik Devrimciler 

hareketini sert bir dille eleştirmişti. 21 Kasım 1970 tarihli “Milli Demokratik 

Devrimciler ve Gençlik Hareketi” başlıklı yayında, Türkiye’deki Maocuların 

gençlik ve işçi hareketlerine sızarak, kanlı faşist yöntemler uyguladıklarını 

ve bu faaliyetlerin Pekin tarafından yönlendirildiğini iddia etmişti.34 

Türkiye’deki sağ sol çatışmasında Bizim Radyo etkili bir rol oynamıştı. 

C. L. Sulzberger tarafından kaleme alınan yazıda, Türkiye’ye yaşanan 

gelişmelerde sol grupların Demokratik Almanya Cumhuriyeti ile 

bağlantılarına yer vermiştir. Demokratik Almanya Cumhuriyeti’nden 

desteklenen bu öğrencilerin Bizim Radyo tarafından sürekli 

yönlendirildiklerini iddia etmiştir.35 Türkiye’de anarşi olayları sürecinde sol 

grupların bazılarının Sovyet Bloku ülkeleri tarafından desteklendiği iddiaları 

ortaya atılmış, bu konuda somut bazı deliller olsa da nitelikli bir kanıt 

bulunmamıştı. Bizim Radyo’nun yayınlarında silahlı bir devrim çağrısı, bu 

iddialar karşısında ortaya konulan en önemli delillerden birisidir.36 Bizim 

Radyo, 12 Eylül 1980 Darbesi öncesinde TÖB-DER (Tüm Öğretmenler 

                                                           
33  Sayılgan, a.g.e., s. 12 ve 14. 
34  Milliyet Gazetesi, “Bizim Radyo Türkiye’deki Gençlik Olaylarını Yorumladı”, 04 Aralık 

1970, s. 1 ve 9. 
35  Cyrus Leo Sulzberger, “Nihilism-Turkish Style”, The New York Times, 25 Ağustos 

1972, s. 33. 
36  Marvine Howe, “Turk is Called a Product of Violence in His Nation”, The New York 

Times, 17 Mayıs 1981, s.18. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 479 

Birleşme ve Dayanışma Derneği) ve POL-DER (Polis Derneği) 

faaliyetlerine destek yayınları yapmıştı. TKP, bu derneklerin parti ile 

herhangi bir organik bağının olmadığını açıklasa da her iki dernek için Bizim 

Radyo destek yayınları yapmıştır. Ancak, Türkiye’deki sol grupların 

Sovyetler Birliği ve Demokratik Almanya Cumhuriyeti ile bağlantılı olduğu 

iddiasını sadece Bizim Radyo üzerinden kanıtlamaya çalışmak, böylesine bir 

iddia için son derece zayıf kalmaktadır. Çünkü yukarıda da belirtildiği üzere, 

Bizim Radyo’nun yayın politikası farklılık gösterdiği gibi, yaptığı 

çağrılarında toplumda destek bulmadığı görülmektedir.37 

Bizim Radyo ilk yıllarında geniş bir kesime ulaşmak için, yumuşak bir 

dil benimsemiştir. Nazım Hikmet’in yönetimindeki radyo, halkın diliyle 

günlük gelişmeleri yorumlamaktaydı. Kilometrelerce uzaktan Türkiye’deki 

gelişmeleri takip etmek son derece zordu. Gelişmeler bir gün sonra ellerine 

geçen gazetelerden öğrenilmekteydi. Bir başka sorun ise yıllardır 

Türkiye’den uzakta yaşayan insanların, Türkiye’deki gelişmeleri 

yorumlamalarıydı. Tüm bu zorluklar ve aksaklıklara karşın radyo geniş bir 

kesime ulaşabilmişti. Radyonun yayın dilinin yumuşak olması, TKP içinde 

sert eleştirilere neden olmuştu. Bu eleştirilere göre, radyo TKP yayını olması 

nedeniyle partinin savunduğu politikalar doğrultusunda yayınlarını 

hazırlamalıydı. Bu eleştiriler radyonun dilinin değişmesine neden olmuştu. 

Kısa süre sonra radyo, ilk yıllarında benimsediği yumuşak dilden vazgeçerek 

sert bir dil benimsemiştir. Bunun yanı sıra ülkedeki gelişmeler karşısında 

hedef göstermeye başlamıştı. Ülkedeki birçok ismi ABD-CIA ajanı olarak 

suçlamıştı.  

Bizim Radyo’ya Eleştiriler ve Tepkiler 

Bizim Radyo yayın hayatına başlamasıyla beraber eleştirileri ve 

tepkileri de beraberinde getirmiştir. Yayın hayatına başlamasından kısa süre 

sonra Türkiye’de propaganda faaliyetleri yürüttüğü ortaya çıkması üzerine 

tepkiler ortaya çıkmıştır. Çalışmanın birçok yerinde belirtildiği üzere gerek 

iç politikada gerekse Sovyetler Birliği ilişkilerinde Bizim Radyo’nun 

yayınları yıkıcı faaliyetler kapsamında değerlendirildiğinden şikâyet 

edilmiştir. Türkiye’de resmi makamlarca tepkiyle karşılaşmasının yanı sıra 

yayın politikası bakımından radyo içi eleştirilere de maruz kalmaktaydı.  

TKP Dış Büro üyeleri kimi zaman Bizim Radyo yayın politikalarını ve 

görev dağılımını eleştirmekten çekinmemişlerdi. Bu eleştiriler radyonun ilk 

                                                           
37  Sertel, a.g.e., s. 170; Bülent Gökay, Soviet Eastern Policy and Turkey, 1920-1991: 

Soviet Foreign Policy, Turkey and Communism, Routledge Taylor and Francis Group, 

New York, 2006, s. 108-109; CIA, Turkey: A Regime in Trouble, 4 June 1971, CIA-

RDP79R00967A001400030009-5. 



SİNAN KIYANÇ 480 

toplantısında bile ortaya çıkmıştı. Sertel ailesi ile İsmail Bilen arasında fikir 

ayrılıkları vardı. Yayınlar çok dilli hazırlanmaktaydı ve bu kapsamda Kürtçe 

yayınlar Sertel ailesinin damadı Abuzer Özdemir tarafından sunulmaktaydı. 

Ancak radyoda Abuzer’den başka Kürtçe bilen yoktu. Bu durumu Hayk 

Açıkgöz eleştirmişti. Açıkgöz, Kürtçe yayının son derece hassas olduğunu, 

bu nedenle kontrol edilmeden yapılmasının riskli olacağını belirtse de bu 

tepki destek bulmamıştır.38  

Büyük bir titizlikle yürütülmeye çalışılan yayınlarda kimi zaman 

partinin haberi olmadan yöneticilerin aldığı kararlar doğrultusunda yayınlar 

yapılmaktaydı. TKP Dış Büro üyesi Bilal Şen’in 1963 yılında Bizim Radyo 

yayınlarına yönelik eleştirileri parti içinde rahatsızlığa neden olmuştu. Bu 

eleştiriler Bilal Şen ile sınırlı kalmamıştı. Birçok üye Bilal Şen’in 

eleştirilerine destek vermişti. Bilal Şen’in Bizim Radyo’nun Türkiye’deki 

gelişmeleri yanlış yorumladığı, gelişmeleri okuyamadığı eleştirileri 

karşısında TKP Dış Büro’nun tepkisi sert olmuştu. Bilal Şen, TKP Dış Büro 

üyeliğinden, ardından partiden ihraç edilmişti. TKP Genel Sekreteri Yakup 

Demir raporunda Bilal Şen’in Bizim Radyo tartışmaları nedeniyle ihraç 

edildiğini doğrulamıştır.39 

Bizim Radyo içerideki eleştirilerin yanı sıra Türkiye’de geniş bir 

kesimin de hedefindeydi. Radyo, Türkiye’de güvenlik birimleri tarafından 

yakından takip edilmiştir. Türk güvenlik güçlerinin yanı sıra CIA, Bizim 

Radyo faaliyetlerini yakından takip etmiş ve bu yayınların toplum üzerinde 

etkisini incelemişti.40 Türkiye’de de görev yapan ABD Ulusal Güvenlik 

danışmanlarından Paul Henze, 1987 yılında kaleme aldığı makalede Bizim 

Radyo faaliyetlerine yer vermiştir. Henze, Bizim Radyo’nun Sovyetler 

Birliği tarafından yayınlanan propaganda radyolarından olduğunun altını 

çizerken, insanlar üzerinde etkisinin zayıf olduğunu belirtmiştir.41 

 Bizim Radyo, Türkiye’de siyaset gündeminde de yer bulmuştu. 

Demokrat Parti’nin TBMM nezdinde yaşanan siyasi olaylar karşısında 

“Cumhuriyet Halk Partisinin yıkıcı, gayrimeşru ve kanun dışı faaliyetlerinin 

memleket sathında cereyan tarzı ve bunların mahiyetinin nelerden ibaret 

                                                           
38  Hayk Açıkgöz, a.g.e., s. 483. 
39  Akbulut, a.g.e., s.13-14. 
40  CIA, 1957-59 Propaganda Forgeries, CIA-RDP78-00915R001200080005-5; CIA, Sino-

Soviet Bloc Propaganda Forgeries 1 January 1957 to 1 July 1959, March 1960, CIA-

RDP78-02646R000300130001-0. 
41  Paul B. Henze, “Out of Kilter-Greeks, Turks & U.S. Policy”, The National Interest, No: 

8, (Summer 1987), s. 75; Paul B. Henze, Turkey and Atatürk’s Legacy: Turkey’s 

Political Evolution, Turkish-US Relations and Prospects fort he 21st Century, 

Research Centre for Turkestan and Azerbaijan Publishing, 1998, s. 71. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 481 

olduğunu tahkik, tespit ve memleketin her tarafında yaygın bir halde görülen 

kanun dışı siyasi faaliyetlerin muhtelif sebeplerine intikal etmek, matbuat 

meselesi ile adli ve idari mevzuatın ne suretle tatbik edilmekte olduğunu 

tetkik eylemek üzere Meclis tahkikatı açılmasına dair” kararın Ç maddesinde 

Bizim Radyo’ya yer verilmiş, gerekçe şu şekilde belirtilmişti: “Bizim Radyo 

namındaki komünist radyosunun Halk Partisi’ne ait bir radyo olarak 

göstermek suretiyle halkı bu yayınları dinlemeye sevk etmek ve umumi 

efkârı bu vahim neşriyatın zararlı tesirlerine maruz bırakmak.”42 Tahkikat 

Komisyonu’nda gündeme gelen Bizim Radyo, 27 Mayıs 1960 Darbesi 

sonrasında kurulan Yassıada Mahkemesi (Yüksek Adalet Divanı 

Yargılamaları) kayıtlarında da yer almıştır. Mahkeme Başkanı Salim 

Başol’un darbe öncesinde yaşananlar hakkında sorduğu bir soruya Adnan 

Menderes cevabında Bizim Radyo’ya yer vermiştir. Bizim Radyo’nun 

yayınlarının toplumu tahrik ettiğini belirten Menderes, bu durumun yaşanan 

gerginlikte rol oynadığını savunmuştur.43 

Türkiye’de sol ideolojiyi temsil eden Türkiye İşçi Partisi, 10 Ekim 1965 

tarihindeki Milletvekili Genel Seçimine katılmıştı. Mehmet Ali Aybar’ın 

genel başkanlık koltuğuna oturduğu Türkiye İşçi Partisi, ülkedeki sol 

tarihinde önemli bir başarı elde etmişti. Bu havadan Bizim Radyo’da 

etkilenmiş ve Türkiye İşçi Partisi’ni desteklemişti.44 Fethi Naci, Türkiye İşçi 

Partisi’nin elde ettiği başarıyı şöyle belirtmiştir: “Türkiye’de ‘Sol’ ilk defa 

10 Ekim seçimlerinde birleşti, hep bir ağızdan konuştu, kişisel kırgınlıkları, 

küskünlükleri, anlaşmazlıkları bir yana bıraktı; bir büyük ve yüce amaç 

uğruna birçok şeyi unutmak gereğini duydu”.45 Seçimde Adalet Partisi ilk 

sırada yer alırken, en dikkat çeken ise Türkiye İşçi Partisi’nin 15 milletvekili 

ile TBMM çatısı altında temsil edilmesiydi.46 Ancak sol kendi içinde bu 

durumu eleştirmekten de geri kalmamıştı. Münevver Andaç, Bilal Şen’e 

gönderdiği 19 Ekim 1965 tarihli mektupta Adalet Partisi’nin ilk sırada yer 

almasından duyduğu rahatsızlığı belirtmiştir. Bu durumun nedenleri arasında 

                                                           
42  Resmi Gazete, Sayı: 10484, 19 Nisan 1960, s. 1178/a. 
43  Ecevit, a.g.e., s. 1-2. 
44  Kemal Karpat, “Socialism and The Labor Party of Turkey”, Middle East Journal, C. 21, 

Sayı: 2, (Spring 1967), s. 160. 
45  Fethi Naci, “Soyalizmin Türkçesi”, Yön Dergisi, Sayı: 135, (29 Ekim 1965), s. 6; Barış 

Ünlü, Bir Siyasal Düşünür Olarak Mehmet Ali Aybar, İletişim Yayınları, İstanbul 

2002, s. 200. 
46  Fethi Naci bu durumu şöyle belirtmektedir: “Meyhaneler, salonlar, kitaplar, dergiler, 

gazeteler, açık oturumlar, sokaklar, meydanlar derken sosyalizm sonunda parlamentoya 

girdi. Sosyalizmin parlamentoya girmesi, yeni bir dönemin başlangıcı olacaktı: Artık 

Türkiye’de sosyalizmin Türkçesi başlayacaktır.” Fethi Naci, a.g.e. 



SİNAN KIYANÇ 482 

Bizim Radyo’nun yetersizliğini de göstermişti. Bu nedenle radyonun bir 

buçuk yıllık yayınlarının gözden geçirilmesi gerektiğini istemişti.47 

Bizim Radyo’ya karşı eleştiriler sadece devlet ve sağ kesimden 

gelmemiştir. Sol kesim tarafından yakinen tanınan Mihri Belli, 08 Aralık 

1970 tarihinde Milliyet Gazetesi’nde kaleme aldığı yazıda Bizim Radyo 

yayınlarını sert bir dille eleştirmiş, radyoyu oportünizm savunuculuğu 

yapmakla suçlamıştı. Belli’ye göre, Bizim Radyo yayın politikası 

bakımından devrimci bir politika görüntü vermemekte, farklı düşünenleri 

emperyalist olarak suçlamakta, Stalin’i putlaştırmaktaydı. Belli, Dev Genç 

üyesi üniversitelilerin sıkıyönetim tarafından yargılanmalarını 

“emperyalizmin ajanları, emperyalizmin ajanlarını yargılıyor” başlığıyla 

sunmasını iddialarına kanıt olarak göstermişti.48 Bizim Radyo’nun eleştirileri 

bununla sınırlı kalmamıştı. Sol hareket içindeki ayrışmada bu tutumunu 

devam ettirmiş ve birçok isme karşı yayınlar yapılmıştır.49 

Türkiye Sovyetler Birliği İlişkilerinde Bizim Radyo  

Türkiye ile Sovyetler Birliği ilişkileri, İkinci Dünya Savaşı sonrasında 

Sovyetler Birliği’nin tehditkâr tutumu nedeniyle bozulmuştu. Bu nedenle 

Türkiye, ABD yanlısı bir dış politika benimsemiş ve bu politikasını, Soğuk 

Savaş süresince devam ettirmiştir. Ancak Soğuk Savaş yıllarında yaşanan 

bazı gelişmeler karşısında Türkiye’nin ABD tarafından yalnız bırakılması, 

onun Sovyetler Birliği’ne yakınlaşmasına neden olmuştur. Özellikle Kıbrıs 

meselesinde Türkiye’nin politikasının ABD tarafından desteklenmemesi, 

Kıbrıs meselesi üzerinden Türkiye ile Sovyetler Birliği ilişkilerinde yeni bir 

dönemin başlangıcı olmuştur. Bunun ilk adımı Adnan Menderes zamanında 

atılmıştır. 27 Mayıs 1960 Darbesi’nin hemen öncesinde Adnan Menderes, 

Sovyetleri Birliği’ne ziyaret planlamış ancak darbe nedeniyle ziyaret 

gerçekleşememişti. Darbe yönetiminin ABD yanlısı tutumu, Sovyetler 

Birliği ile ilişkilerin iyileşmesini engellemişti. 27 Mayıs 1960 Darbesi 

sonrasında Sovyetler Birliği yeni yönetim ile ilişkileri kurmak için yoğun 

çaba göstermişti. Sovyetler Birliği Türkiye Büyükelçisi Nikita Rijov sık sık 

Ankara’da görüşmeler yapmış, ilişkilerin iyileşmesi için yoğun çaba 

                                                           
47  Akbulut, a.g.e., 2011, s. 45-46.  
48  Mihri Belli, “Mihri Belli, Bizim Radyonun Yayınlarına Cevap Verdi”, Milliyet Gazetesi, 

08 Aralık 1970, s. 1 ve 9; Mihri Belli 13 Mart 2006 tarihinde Milliyet Gazetesi’ne verdiği 

röportajda da Bizim Radyo yayınlarını eleştirmişti. Bizim Radyo yöneticilerinin Stalin’i 

putlaştırdığını iddia etmişti. https://www.milliyet.com.tr/pazar/hicbir-zaman-bagnaz-

stalinci-olmadim-149365/(Erişim Tarihi: 11.06.2020). 
49  Vehbi Ersan, 1970’lerde Türkiye Solu, İletişim Yayınları, İstanbul, 2014. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 483 

harcamış, ekonomik yardım vaatlerinde bulunmuştu. Ancak Milli Birlik 

Komitesi böylesine bir yakınlaşmaya sıcak bakmıyordu.50 

Bizim Radyo’nun Demokrat Parti aleyhindeki yayınları, 27 Mayıs 1960 

Darbesi sonrasında yeni yönetime destek şeklini almıştı.51 Sovyetler 

Birliği’nin yeni yönetime yakınlaşma çabalarında Bizim Radyo gündeme 

gelmişti. Bülent Ecevit, Ulus’ta kaleme aldığı yazıda, Sovyetler Birliği’nin 

yakınlaşma çabasının, Bizim Radyo yayınları nedeniyle samimi olmadığını 

belirtmişti.52 Cemal Gürsel 1961 yılında Bizim Radyo yayınlarına tepki 

göstermiş ve Sovyetler Birliği’nin yayınlara derhal son vermesi gerektiğini 

belirtmişti.53 

Bizim Radyo’yu yakından takip eden ülkelerden birisi de İngiltere’ydi. 

İngiltere’nin Türkiye Büyükelçisi ile Dışişleri Bakanı Selim Sarper’in 

görüşmelerinde Bizim Radyo gündeme gelmişti. Demokratik Almanya 

Cumhuriyeti’nden yayın yapan Bizim Radyo’nun Türkiye’deki mevcut 

yönetime karşı eleştirilerini belirten İngiltere Büyükelçisi, yayın 

tutanaklarını Sarper’e vermişti. Bu durum Türkiye ile Sovyetler Birliği 

ilişkilerinin iyileşmesi önündeki engellerden birisi olmuştu. TBMM’de dış 

politika üzerine yapılan bir görüşmede Bizim Radyo gündeme gelmişti. 1962 

yılında Dışişleri Bakanlığı Bütçe görüşmesinde YTP grubu adına konuşan 

Fahrettin Kerim Gökay, Bizim Radyo yayınlarına değinmişti. Gökay, Bizim 

Radyo’nun propagandalarını eleştirmiş ve durdurulması gerektiğini ifade 

etmiştir. 1963 yılında iki ülke ilişkilerinin iyileşme sürecine girmesi üzerine 

Dışişleri Bakanı Feridun Cemal Erkin, TBMM’de yaptığı konuşmada iki 

ülke arasındaki ilişkilerin iyileşme sürecine değinerek bu havada Bizim 

Radyo’nun da yayınlarından vazgeçmesi gerektiğini vurgulamıştı.54 

Kıbrıs’ta yaşanan gelişmeler karşısında ABD ve Batı Bloku’nun 

Türkiye’ye destek vermemesi, Türkiye’yi Sovyetler Birliği’ne 

yakınlaştırmıştı. Sovyetler Birliği’nin, Kıbrıs’ta yaşanan gelişmeler 

karşısında Türkiye’nin politikasını desteklemesi ile iki ülke arasında İkinci 

                                                           
50  Vefa Kurban, “1950-1960 Yıllarında Türkiye ile Sovyetler Birliği Arasındaki İlişkiler”, 

Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, C. 14, Sayı: 28, (2014), ss. 253-282. 
51  Bizim Radyo’nun 27 Mayıs 1960 darbesi sonrasında Nazım Hikmet’in seçme 

konuşmalarından anlaşıldığı üzere yeni yönetim sempati ile karşılanmıştı. Ancak kısa süre 

sonra Sovyetler Birliği’nin istediği adımlar atılmaması üzerine Bizim Radyo yeni 

yönetime karşı eleştirel yayınlar yapmaya başlamıştır. Detaylı Bilgi için bakınız Anjel 

Açıkgöz, a.g.e., s. 137-146. 
52  Ecevit, a.g.e., s.1-2. 
53  Sayılgan, a.g.e., s. 10. 
54  Eren Tellal, Uluslararası ve Bölgesel Gelişmeler Çerçevesinde SSCB-Türkiye İlişkileri 

1953-1964, Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları, Ankara-2000, s. 205-206. 



SİNAN KIYANÇ 484 

Dünya Savaşı sonrasında yaşanan soğukluk son bulmuştu.55 Türkiye’nin dış 

politikasında rota değişikliği yaşanırken Bizim Radyo, Kıbrıs meselesinde 

tavrını belirlemişti. Adanın, İngiltere ve ABD ekseninde olmasına karşı 

çıkmıştır. Bunun yanında adanın, her yurttaşın eşit şartlar altında yaşadığı, 

bağımsız bir devlet olması gerektiğini savunmuştu. Bizim Radyo, Kıbrıs’ın 

bağımsız olması yanında tavır koyarken, Marksçı-Leninci parti AKEL’e 

karşı tavır takınmaktan da özellikle sakınmıştır. 56 

Türkiye ile Sovyetler Birliği ilişkilerindeki yeni dönem iki ülke 

arasındaki birçok sorunun masaya yatırılmasını da sağlamıştır.57 Kıbrıs’ta 

yaşanan gelişmeler karşısında Türkiye ile Sovyetler Birliği ilişkilerinin 

iyileşme göstermesi, Bizim Radyo için en büyük sorunlardan birisiydi. 

Türkiye’deki yönetimi eleştiri yağmuruna tutan Bizim Radyo’nun Sovyetler 

Birliği ilişkilerinin geliştirilmesini desteklemesi iki farklı tutum sergilemesine 

sahne olmuştu. Hükümetleri ağır bir şekilde eleştirirken, Sovyetler Birliği ile 

ilişkilerde olumlu atılan adımlarda övgüler yağdırmaktaydı. Bu süreçte Bizim 

Radyo, Türkiye’nin Sovyetler Birliği ilişkilerini ekonomik ve kültürel alanda 

ilerletmesi gerektiği üzerinde durmuştur.58 

Türkiye ile Sovyetler Birliği arasındaki ilişkilerin iyileşmesi, Bizim 

Radyo’yu gündeme getirmişti. Kosıgin’in Türkiye ziyareti öncesinde Bizim 

Radyo yayınları, Türk basınında yer bulmuş ve bu kapsamda Demokratik 

Almanya Cumhuriyeti’nden yayın yapan radyonun, Türkiye’ye yönelik 

eleştirileri nedeniyle Kosıgin’in ziyareti eleştirilmişti. Bu kapsamda Türkiye 

İnsan Hakları Derneği Başkanı Refik Korkut, kaleme aldığı yazıda Bizim 

Radyo’nun yayınlarına değinerek, Kosıgin’in Türkiye ziyaretini samimi 

bulmadığını belirtmiştir. Korkut, Bizim Radyo’nun eleştirel ve propaganda 

yayınlarının Sovyetler Birliği’nin Türkiye’ye bakışını ortaya koyduğunu 

ifade etmiştir.59 Tercüman gazetesinde Ahmet Kabaklı’nın kaleme aldığı 

“Dostluk Tiyatrosu” başlıklı yazıda Bizim Radyo’nun ismini vermese de 

demir perde ülkelerinden yayın yapan radyoların Türkiye aleyhine 

yayınlarına değinerek, Türkiye-Sovyetler Birliği ilişkilerinin iyileşmesi 

sürecini eleştirmiştir.60  

                                                           
55  Musa Qasımlı, Türkiye-Sovyet Sosyalist Cumhuriyetleri Birliği İlişkileri 1960-1980, 

Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 2013, s. 64-74. 
56  Akbulut, a.g.e., 2004, s.37-38; Tüstav, a.g.e., 2002, s. 19,24,97. 
57  Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı, Dışişleri Belleteni Ekim-Aralık 1964, Sayı: 3, s. 18. 
58  Akbulut, a.g.e., 2004, s. 38-39. 
59  Qasımlı, a.g.e., s. 228-229. 
60  Ebru Gençalp, “Sovyet Başbakanı Kosıgin’in Türkiye’yi Ziyaretinin Basında 

Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı: 30, 

(Bahar 2019), s. 67. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 485 

Sovyet Başbakanı Kosıgin’in 20-27 Aralık 1966 tarihli ziyareti ülkede 

destek ve tepkilerin gölgesinde gerçekleştirildiğinde masaya konulan 

konulardan birisi de Bizim Radyo’ydu. Türk yetkililer Kosıgin’e Bizim 

Radyo’nun iki ülke arasında büyük sorun teşkil ettiğini belirtmişlerdi. Bizim 

Radyo yayınlarının bir an önce durdurulmasını istemişlerdi. Kosıgin, Bizim 

Radyo’nun Sovyetler Birliği topraklarında faaliyet göstermediğinden, bir 

başka ülkedeki yayınlara müdahale edemeyeceklerini belirtmişti.61 

Kosıgin, dikkat çeken Türkiye ziyaretinde Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay’ı 

Sovyetler Birliği’ne davet etmişti. Kosıgin’in ziyaretinden üç ay sonra iki ülke 

arasında “Türkiye Cumhuriyeti ile Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği 

Arasında Bazı Sınai Tesisler Kurulması için Sovyetler Birliği Tarafından 

Türkiye’ye Teslim Edilecek Teçhizat ve Malzeme ile Sağlanacak Teknik 

Hizmetlere ve Bunlarla İlgili Ödeme Şartlarına Dair Anlaşma” imzalanmıştı. Bu 

anlaşma ile iki ülke ilişkilerinde önemli mesafe kat edilmişti.62 Cumhurbaşkanı 

Cevdet Sunay bunun üzerine Sovyetler Birliği’ne, 12-21 Kasım 1969 tarihleri 

arasında resmi ziyarette bulunmuştu. Sunay’ın heyetinde TRT ve AA 

temsilcileri de yer almıştı. TRT ve AA yetkilileri, Moskova Radyosu ve TASS 

Ajansı yetkilileri ile görüşmüşlerdir. Görüşmede her geçen gün daha iyiye giden 

iki ülke ilişkilerinde basın yayın konusunda da adımlar atılması ele alınmıştı. 

Bunun yanı sıra görüşmede Bizim Radyo meselesi gündeme gelmiş, Türk 

yetkililer Bizim Radyo yayınlarının iki ülke ilişkilerine zarar verdiğinden, 

yayınlarına son verilmesini istemişlerdi. Rus yetkililer ise Bizim Radyo ile 

ilişkilerinin olmadığını, farklı ülkeden yayın yaptığını belirtmişlerdi.63 

Türkiye ile Sovyetler Birliği ilişkileri her ne kadar sancılı bir yapıya 

sahip olsa da Kıbrıs meselesi sonrasında yaşanan gelişmeler, iki ülke 

ilişkilerini normalleştirmişti. Ekonomik meselelerin ağırlıklı olduğu iki ülke 

ilişkilerinde, 12 Mart 1971 Muhtırası sonrasında bakış açısı değişmişti. 

Ülkede yükselen sola karşı yapılan askeri müdahale sonrasında kapsamlı 

tutuklamalar yapılmıştı. Bu süreçte Türkiye’de artan solun nedeni olarak 

Bizim Radyo ve Sovyetler Birliği görülmüştü. Oysa Türkiye’de güçlenen 

solun Sovyetler Birliği ile ilgisi yoktu. Sol ağırlıklı olarak Çin’e sempati ile 

bakmaktaydı. Sovyetler Birliği ile Çin ayrışması Türkiye’de yankı bulmuş, 

Sovyetler Birliği’ne tepkiye neden olmuştu. Bu durum iki ülke ilişkilerinde 

                                                           
61  Eren Tellal, “SSCB’le İlişkiler”, Türk Dış Politikası Kurtuluş Savaşından Bugüne 

Olgular, Belgeler, Yorumlar 1919-1980, C.1, ed. Baskın Oran, 15. Baskı, İletişim 

Yayınları, İstanbul, 2009, s. 777. 
62  Gençalp, a.g.e., s. 65.  
63  Abdi İpekçi, “Türk-Sovyet İlişkileri ve Bizim Radyo”, Milliyet Gazetesi, 29 Haziran 

1970, s. 11. 



SİNAN KIYANÇ 486 

durağanlığı da beraberinde getirmişti. Bu durağanlık Yüce Sovyet Presidyum 

Başkanı Podgorni’nin Türkiye’yi ziyareti ile biraz da olsa değişmişti.64 

Sovyetler Birliği ile ilişkiler, her ne kadar Bizim Radyo meselesinin 

çözüme kavuşmaması, kamuoyunda tepkilere neden olmasına karşın, 

iyileşmeye devam etmişti. 11-17 Nisan 1972 tarihinde Yüce Sovyet 

Presidyum Başkanı Podgorni’nin Türkiye ziyareti, iki ülke ilişkilerine yeni 

bir boyut kazandırmıştı. İki ülke arasında imzalanan “İyi Komşuluk İlkeleri 

Bildirgesi” ilişkilerin göstergesi olmuştu. Bu havada Türk yetkililer bir kez 

daha Bizim Radyo konusunu gündeme getirmişlerdi. Rus heyeti diğer 

görüşmelerde olduğu gibi radyonun başka ülkeden yayın yaptığını belirterek, 

yine aynı cevabı vermişlerdi.65 

Türkiye’nin dış politikada yalnızlığını sonlandırması ve üçüncü dünya 

ülkeleri dâhil daha kapsamlı bir dış politika benimsemesi Doğu-Batı Bloku 

ilişkilerini de rahatlatmıştı. 14 Ekim 1973 tarihinde yapılan Milletvekili 

Genel Seçimi sonucunda Bülent Ecevit yönetimindeki CHP’nin ilk sırada 

yer alması ve Bülent Ecevit’in başbakan olması, Sovyetler Birliği ilişkileri 

içinde büyük umut oluşturmuştur. Bülent Ecevit, başbakanlığı sürecinde 

Sovyetler Birliği ilişkilerini iyileştirmeye çalışırken diğer ülkelerle de 

ilişkilere büyük önem vermişti. Kıbrıs Barış Harekâtı, Türkiye’nin dış 

politika dengelerini sarsmıştı. Bizim Radyo, Türkiye’nin gerçekleştirdiği 

barış harekâtına karşı çıkmış ve harekât öncesinde duruma (Kıbrıs 

Devleti’ne) dönülmesi gerektiğini savunmuş, yayınlarını bu doğrultuda 

yapmıştı. Bizim Radyo, Sovyetler Birliği’nin görüşünü savunmaktaydı. Bu 

durum ilişkilere de yansımıştı. Sovyetler Birliği resmi temasların tamamında 

Türkiye’nin Kıbrıs’tan askerlerini çekmesini istemişti.66 

Bizim Radyo’nun Yayınlarına Son Vermesi  

Bizim Radyo önemli bir misyon ile kurulmuştu. TKP Dış Büro’nun yayın 

organı olan Bizim Radyo’nun, gerek dış politikada gerekse iç politikada temsili 

bir önemi vardı. Türkiye ile Sovyetler Birliği ilişkilerinin şekillenmesinde rol 

oynarken, ülkedeki birçok insanın hafızasında yer etmiştir. Kuruluşundan 

itibaren birçok değişiklik geçiren Bizim Radyo, yayınlarını Türkiye’deki ve 

dünyadaki gelişmelere göre şekillendirmiştir. Kimi zaman sert üslubu 

benimsemişti. Bizim Radyo’nun konumu aynı zamanda TKP Dış Büro’nun 

konumuyla paraleldi. Türkiye’de yeni siyasi hava, birçok siyasi partinin 

kurulmasına neden olmuştu. Bu durum TKP Dış Büro’yu harekete geçirmişti. 

21-23 Mayıs 1989 tarihlerinde Türkiye Birleşik Komünist Partisi Politbüro’nun 

                                                           
64  Kemal H. Karpat, Türk Dış Politikası, Timaş Yayınları, İstanbul, 2012, s. 287. 
65  Tellal, a.g.e., 2009, s. 778. 
66  Karpat, a.g.e, s. 288. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 487 

yurtdışındaki üyeleri önemli bir toplantı gerçekleştirdiler. Toplantıya Türkiye 

İşçi Partisi’nden de katılım gerçekleştirilmişti. Toplantının ana konusu, TKP 

Dış Büro’nun lağvedilip üyelerinin Türkiye’ye dönerek resmi bir TKP 

kurmasıydı. Toplantı öncesinde partinin önde gelenlerine danışılmıştı. Bu 

isimlerden bazıları Türkiye’ye dönmeyi desteklerken, bazıları ise karşı çıkmıştı. 

Sovyetler Birliği bu süreçte çekimser kalmış, tepki vermekten çekinmişti. 

Demokrat Almanya Cumhuriyeti ise Türkiye Birleşik Komünist Partisi’nin 

(TBKP) bu hamlesini desteklemişti. Toplantıda tartışmalar sonrasında yurda 

dönme kararı alınmıştı. Bu karar doğrultusunda temsili adımlar atılmalıydı. 

Bunun üzerine yıllardır varlığını gösteren, Türkiye ile Sovyetler Birliği 

ilişkilerinin iyileşmesinde engellerden birisi olan, içeride ve dışarıda 

eleştirilerin odaklarından Bizim Radyo’nun kapatılmasına karar verilmişti. 

Radyonun kapatılması gerekçesi olarak da Türkiye’de ve Avrupa’daki politik 

durumdaki değişiklikler gösterilmişti. Oysa Bizim Radyo yıllarca gerek 

Türkiye’de gerekse dünyada yaşanan gelişmelere ayak uydurmuştu. Türkiye’ye 

dönerek burada parti faaliyetlerinde bulunmak amacıyla radyo yayınlarına son 

verilmişti. Bizim Radyo’nun yayın hayatına son verilme kararı her ne kadar 

sözü geçen toplantıda alınsa da öncesinde sinyaller verilmişti. Radyo, 1987 

yılında kapsamlı bir küçülmeye gitmişti. 34 olan radyo çalışan sayısı, 6’ya 

düşürülmüştü. Bu küçülme ile zayıflayan Bizim Radyo iki yıl sonra yayın 

hayatından çekilmişti. Almanya Sosyalist Birlik Partisi Genel Sekreteri Erich 

Honecker’e gönderilen 1 Haziran 1989 tarihli mektupta, Bizim Radyo 

yayınlarının sonlandırılması kararı belirtilmişti. Alınan karar doğrultusunda 11 

Haziran 1989 tarihi itibariyle Bizim Radyo yayınlarına son verilmiştir. Bizim 

Radyo istasyonunun sökümü ise Eylül ayının sonuna kadar sürmüştür.67 

Sonuç 

Radyo yayıncılığı, propaganda faaliyetleri için önemli bir değişim 

sağlamıştır. Birinci Dünya Savaşı sonrasında askeri alandan çıkan radyo, 

atılan adımlar sayesinde günlük hayatın bir parçası olmuştu. Radyo 

yayıncılığı ülkedeki gelişmeleri aktaran, kültür sanat programlarının yanı 

sıra müzik programları ile eğlence aracı haline gelmişti. Her geçen gün artan 

radyo alıcıları sayesinde, radyo yayınları propaganda faaliyetleri için büyük 

kolaylık sağlamıştır. Radyo sayesinde propaganda yayınları kolayca evlere 

ulaşabilmekteydi. Radyo yayınlarının kontrolünün imkânsız olması, İkinci 

Dünya Savaşı yıllarında bir propaganda aracı olarak kullanılmasını 

sağlamıştı. Bu alandaki teknolojik gelişmeler sayesinde kilometrelerce 

                                                           
67  Anjel Açıkgöz, a.g.e., http://www.tustav.org/2018/04/01/radyo-60-yasinda/ (Erişim Tarihi: 

11.12.2019); https://www.urundergisi.com/makaleler.php?ID=1615 (Erişim Tarihi: 

10.12.2019); Milliyet Gazetesi, “Bizim Radyo Yayınlarına Son”, 09 Haziran 1989, s. 14. 

http://www.tustav.org/2018/04/01/radyo-60-yasinda/
https://www.urundergisi.com/makaleler.php?ID=1615


SİNAN KIYANÇ 488 

uzaklıktaki topraklara, bir ülkeden bir başka ülkeye yayın yapılabilmekteydi. 

Propaganda yayınları, devlet yayınlarının tek düze içeriklerinden farklı 

olarak müzik yayınları yapmakta ve çok dilli yayınları ile ilgiyle takip 

edilmekteydi. Bu durum radyo yayınlarına ilgiyi artırırken, daha çok 

dinlenmek için yayın içeriklerinin zenginleşmesini sağlamıştı.  

Türkiye’de radyo işletmeciliği her ne kadar Cumhuriyetin ilk yıllarında 

başlasa da gelişimi son derece yavaş olmuştur. Radyo işletmeciliği uzun 

yıllar devlet tarafından sürdürülmüştür. Ülkede her ne kadar bu konuda 

atılan adımlar olsa da çağdaşlarına göre çok gerideydi. Bu durum İkinci 

Dünya Savaşı yıllarında birçok propaganda radyosunun Türkiye’de takip 

edilmesine neden olmuştu. Her ne kadar Nazi Almanyası ön planda olsa da 

Sovyetler Birliği’nin propaganda radyoları da yayın yapmaktaydı.  

Soğuk Savaş yıllarında radyo yayınları yeniden düzenlenmiş, teknolojik 

gelişmeler sayesinde daha da güçlenmişti. Soğuk Savaş’ın güç göstergesi 

olan propaganda araçlarında radyo ön plandaydı. Sovyetler Birliği ve 

ABD’ye ait radyolar birçok ülkeye çok dilli yayınlar yapmaktaydı. Bu 

radyolardan birisi de TKP Dış Büro tarafından Demokratik Almanya 

Cumhuriyeti’nde kurulan Bizim Radyo’ydu. Demokratik Almanya 

Cumhuriyeti’nin Leipzig şehrinden yayın yapan ve ağırlıklı olarak Türkçe 

hazırlanan radyo yayınları, kısa sürede ilgiyle karşılanmıştı. Nazım 

Hikmet’in yanı sıra birçok önemli ismin katkı sağladığı radyo, TKP Dış 

Büro kontrolündeydi. Bizim Radyo her ne kadar siyasi söylevlerden ilk yıllar 

uzak kalmaya çalışsa da, kısa sürede Soğuk Savaş’ın gergin havasından 

etkilenmiş ve sert bir dil benimsemişti. Kısa sürede radyonun yayınları 

Türkiye’de tepkiye neden olmuştu. Türkiye’deki yöneticileri hedef alan 

yayınlar tepkiyle karşılaşmıştı. Bizim Radyo’nun bu tutumu, Türkiye ile 

Sovyetler Birliği ilişkilerinin de şekillenmesinde önemli rol oynamıştır. İki 

ülke görüşmelerinde Bizim Radyo yer almış, Türk yetkililer tarafından radyo 

yayınlarına son verilmesi, ilişkilerin iyileşmesi için ön şart olarak 

sunulmuştu. Sovyetler Birliği yetkilileri ise radyo yayınlarının ülke 

topraklarından yapılmadığını belirterek, Türkiye’nin talebine olumlu yanıt 

vermemişlerdi. Sovyetler Birliği’nin her defasında radyo yayınlarında 

Sovyetlerin etkisinin olduğu iddialarını reddetmesine karşın Türk yetkililer 

tüm görüşmeler de bu durumun altını çizmişlerdir. Türkiye’nin bu yönde 

talepleri, Bizim Radyo’nun yayınlarının sonlandırılmasına kadar devam 

etmiştir.  

Türkiye, propaganda radyolarının dinlenmesini engellemek için 

ülkedeki radyo işletmeciliğini güçlendirmeye çalışmıştır. Ancak bu süreç 

istenildiği gibi ilerleyememiştir. Türkiye, propaganda radyolarının gerisinde 

kalmıştır. Soğuk Savaş’ın gergin sürecinde, Bizim Radyo siyasiler tarafından 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 489 

kullanılan argümanlardan birisi olmuştur. Bunu en dikkat çeken örneği ise 

Demokrat Partililerin, Bizim Radyo ile Cumhuriyet Halk Partisi’nin 

ilişkisinin olduğunu iddia etmeleridir. Oysa Bizim Radyo, Türkiye’de TKP 

dışında herhangi bir yapı ile bağlantılı değildi. Bunun yanı sıra kimi zaman 

sol yapıyı da sert bir şekilde eleştirmekteydi.  

Bizim Radyo ekonomik nedenler başta olmak üzere, kısa süre sonra 

çeşitli sorunlarla karşı karşıya kalmıştır. İlk yıllarda benimsediği yumuşak 

dilin yerine sert ve suçlayıcı bir dil kullanılması, tepkilerin artmasına neden 

olmuştu. Bu tutumun yanı sıra yayınlarının ekonomik nedenlerden ötürü 

kısıtlamalara gidilmesi ile radyo kapanma sürecine girmiştir. Bunun yanı sıra 

Türkiye’deki siyasi gelişmelerin, TKP Dış Büro üyelerinin ülkeye dönerek 

siyaset yapma fırsatı sunduğuna inanılmaktaydı. Bu nedenle görevli sayısı 

altıya düşmüş olan ve yıllardır tartışma odaklarından birisi olan Bizim 

Radyo, 11 Haziran 1989 tarihinde yayınlarına son verilmiştir.  

 

KAYNAKÇA 

Arşivler 

CIA, 1957-59 Propaganda Forgeries, CIA-RDP78-00915R001200080005-5. 

CIA, Broadcasts to Turkey, CIA-RDP78-03061A000400070004-8. 

CIA, Sino-Soviet Bloc Propaganda Forgeries 1 January 1957 to 1 July 1959, 

March 1960, CIA-RDP78-02646R000300130001-0. 

CIA, The Soviet Foreign Propaganda Apparatus, April 1984, CIA-

RDP87T00787R000200170003-4. 

CIA, Turkey: A Regime in Trouble, 4 June 1971, CIA-RDP79R00967A0014000 

30009-5. 

CIA, Turkish Communist Sees Coup in Turkey as Step Forward, 8 Temmuz 

1960, CIA-RDP78-03107A000600020021-1. 

Resmi Yayınlar  

TBMM Tutanak Dergisi  

TBMM, Milletvekilleri Seçimi Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine ve 

Bazı Maddelerinin Kaldırılmasına Dair Kanun Layihası ve Dâhiliye, 

Teşkilatı Esasiye ve Adliye Encümenlerinin Mazbataları, Devre 10, İçtima: 

F, 13 Haziran 1954. 

Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı Belleteni. 

 



SİNAN KIYANÇ 490 

Kitaplar  

Açıkgöz, Anjel, Bizim Radyoda Nazım Hikmet, Tüstav Yayınları, İstanbul, 2004. 

Açıkgöz, Hayk, Anadolulu Bir Ermeni Komünistin Anıları, Belge Yayınları, 

İstanbul, 2006. 

Akbulut, Erden, Anılar Bilal Şen, Tüstav Yayınları, İstanbul, 2008. 

Akbulut, Erden, TKP 1965 Tartışmaları Muhalefet Mektupları, Sosyal Tarih 

Yayınları, İstanbul 2011. 

Akbulut, Erden, TKP MK Dış Bürosu 1965 Tartışmaları, Tüstav Yayınları, 

İstanbul, 2004. 

Aziz, Aysel, Radyo ve Televizyona Giriş, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgileri 

Fakültesi Yayınları, Ankara,1981. 

Bilen, Mara Kolarova, Kanatlı Gençlik, Çev. Cemal Kıral, Türkiye Sosyal Tarih 

Araştırma Vakfı Yayınları, İstanbul, 2003. 

Çankaya, Özden, Bir Kitle İletişim Kurumu Tarihi TRT 1927-2000, Yapı Kredi 

Yayınları, İstanbul, 2003. 

Devran, Yusuf, Siyasal İktidar-TRT İlişkisinin Dünü, Başlık Yayın Grubu 

Yayınları, İstanbul, 2011. 

Erer, Tekin, Yassıada ve Sonrası, Rek-Tur Kitap Servisi, İstanbul, 1965. 

Ersan, Cavit, Zindanlar, Sinan Yayınevi, İstanbul, 1975.  

Ersan, Vehbi, 1970’lerde Türkiye Solu, İletişim Yayınları, İstanbul, 2014. 

Gökay, Bülent, Soviet Eastern Policy and Turkey, 1920-1991: Soviet Foreign 

Policy, Turkey and Communism, Routledge Taylor and Francis Group, New 

York, 2006. 

Henze, Paul B., Turkey and Atatürk’s Legacy: Turkey’s Political Evolution, 

Turkish-US Relations and Prospects fort he 21st Century, Research Centre 

for Turkestan and Azerbaijan Publishing, 1998. 

İhmalyan, Vartan, Bir Yaşam Öyküsü, Cem Yayınevi, İstanbul, 1989. 

Karpat, Kemal H., Türk Dış Politikası, Timaş Yayınları, İstanbul, 2012. 

Kıyanç, Sinan, CIA ve Türkiye’de Darbeler, 27 Mayıs 1960 Darbesi, 12 Mart 

1971 Muhtırası, 12 Eylül 1980 Darbesi, Talat Aydemir ve Eminsu Darbe 

Girişimleri, Duvar Yayınları, İzmir, 2020. 

Kirişçioğlu, Nusret, 12 Mart (İnönü-Ecevit) ve 1960 Tahkikat Encümeni 

Raporum, Baha Matbaası, Ankara,1973. 

Qasımlı, Musa, Türkiye-Sovyet Sosyalist Cumhuriyetleri Birliği İlişkileri 1960-

1980, Atam Yay., Ankara 2013. 



SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 491 

Sayılgan, Aclan, Bizim Radyo ve Hoparlörleri, Kardeş Matbaası, Ankara, 1969. 

Seydi, Süleyman, Zor Yıllar 2. Dünya Savaşı’nda Türkiye’de İngiliz-Alman 

Propaganda ve İstihbarat Savaşı 1939-1945, Asil Yayın, Ankara 2006. 

Tellal, Eren, “SSCB’le İlişkiler”, Türk Dış Politikası Kurtuluş Savaşından 

Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt 1: 1919-1980, ed. Baskın Oran, 

15. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009. 

Tellal, Eren, Uluslararası ve Bölgesel Gelişmeler Çerçevesinde SSCB-Türkiye 

İlişkileri 1953-1964, Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları, Ankara, 2000. 

TÜSTAV, TKP Gölcük Davası, TKP’nin Sesi Radyosu “Nerde Bir Komünist 

Varsa Parti Ordadır”, Tüstav Yayınları, İstanbul, 2004. 

Ünlü, Barış, Bir Siyasal Düşünür Olarak Mehmet Ali Aybar, İletişim Yayınları, 

İstanbul 2002. 

Wasburn, Philo C., Broadcasting Propaganda: International Radio Broadcasting 

and the Construction of Political Reality, Praeger Pub., 1992. 

Makaleler  

Akça, Bayram ve Sinan Kıyanç, “CIA ve 27 Mayıs 1960 Darbesi”, Tarih Okulu 

Dergisi, Sayı: 36, (2018), s. 528-564. 

Arvas, İbrahim Sen, “Türkiye’nin Radyo ile Tanışması ve Türk Telsiz Telefon 

Anonim Şirketi”, International Journal of Cultural and Social Studies 

(IntJCSS), C. 4, Sayı: 2, (2018), s. 406-428. 

Ecevit, Bülent, “’Bizim Radyo ve Bizim Radyo” Ulus, 14 Şubat 1961, s. 1-2. 

Gençalp, Ebru, “Sovyet Başbakanı Kosıgin’in Türkiye’yi Ziyaretinin Basında 

Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 

Sayı: 30, Ankara, (Bahar 2019), s. 55-77. 

Henze, Paul B., “Out of Kilter-Greeks, Turks & U.S. Policy”, The National 

Interest, Sayı: 8, (Summer 1987), s. 71-82. 

İlaslan, Süleyman, “Ulusal Bütünlükten Kültürel Yozlaşmaya: Türkiye’de Yabancı 

Radyoların Dinlenmesinden Duyulan Kaygılar”, İlef Dergisi, C. 3, Sayı: 2, 

(2016), s. 23-51. 

Juniper, Dean, “The First World War and Radio Development”, The RUSI Journal, 

C. 148, Sayı:1, (2003), s. 84-89.  

Karpat, Kemal, “Socialism and The Labor Party of Turkey”, Middle East Journal, 

C. 21, Sayı: 2, (Spring 1967), s. 157-172. 

Kıyanç, Sinan, Soğuk Savaş Yıllarında Türkiye’deki ABD Üs ve Tesisleri, Atatürk 

Araştırma Merkezi Dergisi, Sayı: 101, (2020), s. 203-251. 



SİNAN KIYANÇ 492 

Kurban, Vefa, “1950-1960 Yıllarında Türkiye ile Sovyetler Birliği Arasındaki 

İlişkiler”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, C. 14, Sayı: 28, 

(2014), s. 253-282. 

Kuyucu, Mihail, “Radyonun Müzik Kutusuna Dönüşümü: Radyo Program Türleri 

ve Tercih Edilirken Oranları”, E-Journal New World Science Academy, C. 8, 

Sayı: 4, (Mayıs 2013), s. 372-400. 

Mark D. Winek, “Radio as a Tool of the State: Radio Moscow and the Eartly Cold 

War”, Comparative Humanities Review, Sayı: 3, (2009), s. 99-113. 

Polat, Necla, “1946 Çok Partili Dönemin Başlangıcından 1964 TRT’nin 

Kurulmasına Kadar Türkiye’de Radyo Yayıncılığı”, İstanbul Aydın 

Üniversitesi Dergisi, C.10, Sayı: 1, (2018), s. 125-137. 

Risso, Linda, “Radio Wars: Broadcasting in the Cold War”, Cold War History, C. 

13, Sayı: 2, (2013), s. 145-152.  

Tamer, Aytül, “Muhayyel Komünizm: Türk Sağının Anti-Komünizm 

Propagandası”, Doğu Batı Dergisi, S. 58, 2011, s. 91-112.  

Süreli Yayınlar (Gazete ve Dergiler)  

Hürriyet  

Milliyet 

Resmî Gazete 

The New York Times 

Yön (Dergi) 

İnternet Kaynakları  

http://www.tustav.org/2018/04/01/radyo-60-yasinda/ (Erişim Tarihi: 11.12.2019); 

https://www.urundergisi.com/makaleler.php?ID=1615 (Erişim Tarihi: 

10.12.2019).  

https://www.milliyet.com.tr/pazar/hicbir-zaman-bagnaz-stalinci-olmadim-

149365/(Erişim Tarihi: 11.06.2020). 

https://www.urundergisi.com/makaleler.php?ID=1615 (Erişim Tarihi: 10.12.2019). 

 

 

 

 

https://www.urundergisi.com/makaleler.php?ID=1615


SOĞUK SAVAŞ YILLARINDA BİR AKTÖR: BİZİM RADYO 493 

EKLER 

 

Ek 1: Bizim Radyo Vericisi (Tüstav Arşivi) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



SİNAN KIYANÇ 494 

 

Ek 2: Bizim Radyo binası Anjel Açıkgöz, Sabiha Sertel, Zekeriya Sertel, Aram 

Pehlivanyan (TÜSTAV arşivi) 

 

 

Ek 3: Nazım Hikmet Bizim Radyo Faaliyetleri için Leipzig’te 


