
67İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY 
DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF THE 

GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE 
DAILY TELEGRAPH 

Nilüfer TÜRKSOY
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

nilufer.turksoy@emu.edu.tr
https://orcid.org/0000-0002-1075-5031

Atıf
Türksoy, N. (2022). 2000’LERDE TÜRKİYE’NİN İNGİLİZ BAŞYAZILARINDA 
TASVİR EDİLME BİÇİMLERİ: THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, VE 
THE DAILY TELEGRAPH İNCELEMESİ. İletişim Çalışmaları Dergisi, 8 (1), 67-98.

Geliş tarihi / Received: 01.11.2021
Kabul tarihi / Accepted: 29.11.2021
DOI: 10.17932/IAU.ICD.2015.006/icd_v08i1004

ABSTRACT
A leading article or editorial is an opinion piece written by the editorial staff of 
a newspaper and represents the opinion of the publisher. This study examines 
the portrayal of Turkey as presented within the broad context of political media 
discourse in the leading articles of three influential British quality newspapers: 
the Guardian, the Financial Times, and the Daily Telegraph, between 2005 
and 2010. The aim is to find out what arguments/issues the editorials cover 
in favour of or against Turkey, and whether Turkey’s multi-dimensional East-
West transformation has influenced the political discourses and the nature 
of news in the British press. A qualitative content analysis was performed on 
three newspapers’ leading articles. Findings indicate that although editorial staff 
of British conservative, labour, and liberal press had a great deal to talk about 
apparently different subjects that constitute comments on Turkey’s turbulent 
relationship with the European Union, or its human rights record, unending 
debate on secularism versus Islamist politics or lack of ethnic minority rights 
domestically; at the same time, they had created a rather positive, constructive 
and consistent political image of Turkey, by portraying the country as a rather 
democratic, secular, Muslim state that can create a bridge between the West and 
the Middle East in international affairs.   

Keywords: Newspaper Analysis, Politics, Representations, the British Press, 
Turkey, Discourse

Araştırma Makalesi / Research Article



68

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

2000’LERDE TÜRKİYE’NİN İNGİLİZ 
BAŞYAZILARINDA TASVİR EDİLME BİÇİMLERİ: 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES VE THE 

DAILY TELEGRAPH İNCELEMESİ 

ÖZ
Başyazı ya da editoryal, bir gazetenin yazı işleri personeli tarafından yazılmış bir 
fikir yazısıdır ve yayıncının görüşünü temsil eder. Bu çalışma, İngiliz basınında 
etkili üç gazetenin -the Guardian, the Financial Times ve the Daily Telegraph- 
2005 ve 2010 yılları arasında, başyazılarında yer alan siyasi medya söylemlerinde 
Türkiye’yi tasvir etme biçimlerini incelemektedir. Amaç, Türkiye’nin lehinde 
veya aleyhinde hangi argümanları/konuları kapsadıklarını ve Türkiye’nin 
çok boyutlu Doğu-Batı dönüşümünün İngiliz basınındaki siyasi söylemleri ve 
haberlerin doğasını etkileyip etkilemediğini bulmaktır. Muhafazakâr, emekçi 
ve liberal basının temsilcisi üç gazetenin önde gelen başyazıları üzerinde nitel 
bir içerik analizi yapılmıştır. Bulgular İngiliz basınının editör kadrosunun, 
Türkiye’nin Avrupa Birliği ile çalkantılı ilişkisi, insan hakları sicili, İslamcı 
siyasete karşı laiklik veya ülke içinde etnik azınlık haklarının eksikliği hakkında 
yorumları oluşturan görünüşte farklı konular hakkında çok fazla konuşmaya yer 
vermesine rağmen; ülkeyi oldukça demokratik, laik, uluslararası ilişkilerde Orta 
Doğu ile Batı arasında köprü oluşturabilecek bir Müslüman devlet olarak tasvir 
ederek Türkiye’nin olumlu, yapıcı ve tutarlı bir siyasi imaja sahip olduğunu 
yansıtmışlardır. 

Anahtar Kelimeler: Gazete Analizi, Siyaset, Temsil, İngiliz Basını, Türkiye, 
Söylem 

INTRODUCTION

Research on Turkey’s image has shown that historically negative discourse 
has recently been evolving into positive and constructive political and 
populist discourses (see, for example, Paksoy & Negrine, 2016). One way of 
understanding this is through the logic of media’s facilitation in using myths, 
stereotypes, and prejudices when constructing an image of “other” nation. There 
is no doubt that media becomes a forum where viewpoints about “other” nations 
are presented and argued more than ever. As important social institutions, media 
are one of the most significant sources of information (Bell, 1998), which help 
us shape our perceptions on international and foreign policy issues (Vreese & 



69

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

Boomgaarden, 2006: 421). Media institutions tell us where we are in the world; 
what authorities to defer; what events to treat respectfully; and what topics to 
regard as significant (Manoff & Schudson, 1986). Given political institutions 
are deeply intertwined with media institutions (Schudson, 2003), journalists 
heavily rely on “governmental officials, leaders of political groups, and large 
bureaucratic organization as routine, predictable sources of information” (Covert 
& Wasburn, 2007: 67). Journalist’s shape, re-produce, and re-circulate the images 
of foreign countries in their papers, by referring to the opinions of their political 
institutions. As an alternative to this tradition, British quality papers have an 
old habit to cover leading articles/editorials which apart from being outside 
traditional news storytelling practices, such articles enjoy the power of directly 
reflecting newspaper’s biased opinion as a commentary. To a certain degree, 
these comments have a unique character of spin-doctoring effect on events they 
cover. The degree of the effect is directly related to the newspaper’s identity, the 
viewpoint that determines which political language to use and what meaning to 
attach to certain events (Richardson, 2007; Van Dijk, 1998). Departing from this 
line of thinking, this study focuses on the broader political image of Turkey, as 
presented, and commented in the leading articles of British quality press in the 
2000s. 

There are mainly three indispensable reasons that make the analysis of Turkey’s 
image in the British press crucial. Firstly, Turkey is a fundamental political 
player in the Middle East where Great Britain has significant strategic and 
economic interest in yet volatile and unsettled greater region. The two countries’ 
diplomatic relations and cooperation have a vital role to play for the future 
political stabilization of the Middle East. Partly this is one of the reasons why 
– during its European Union (EU) Presidency in 2005 – the British government 
supported Turkey’s EU membership ambitions and pushed harder to stop some 
EU member states from blocking its commitment. This footstep positioned 
Britain equally crucial for Turkey because Turkey had gained the right to begin 
entry negations in October 2005. Secondly, especially in the last decades, there 
is a widespread – though might be overinflated – consent on Turkey’s attempt 
to reconcile the coexistence of secularism with moderate Islam and democracy. 
Despite bad historic relations, for the first time, we cannot deny Arab countries 
close attention toward Turkey. As Lombardi (2005) has indicated, Turkey 
unavoidably has positioned itself at the heart of many pressing international 
issues. Signing several agreements with neighbouring countries (e.g., abolishing 
visa requirements with Russia, Iran, Lebanon, and Syria), and increasing the 
trade volume with them additionally boosted Turkey’s visibility. Despite these 
facts, there is no empirical and comprehensive study that questions if these – 
to name achievements – had created new political realities over time in foreign 



70

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

media discourse and if existing pessimistic discourses somehow are debunked 
or disqualified. Lastly and most significantly, despite a long array of research 
on the mainstream political perception of Turks and Turkey in European Union 
focused studies, the review of scarce media literature proves that - besides its 
EU accession - what other politically embedded topics journalists debate about 
Turkey remains as a relatively recent date. 

“Analysis of what we say about them (foreign news) are not as common as studies 
of domestic news,” says Wasburn (2002: 1). It is not surprising, then, to see 
that literature analysing the evaluation of Turkey’s representation in the foreign 
press is limited in density. These studies largely focus on Turkey’s EU accession 
negotiations reports (see Paksoy, 2011; Wimmel, 2009; Aksoy, 2009; Negrine, 
Kejanlioglu, Aissaoui & Papathanassopoulos, 2008; Negrin, 2008; Aissaoui, 
2007; Koenig, Mihelj, Downey & Gencel Bek, 2006; Öktem, 2005; Hülsse, 2006. 
This is in part due to the fact that scholars dealing with reporting of Turkey select 
the most popular single case, which is Turkey’s EU membership talks, and omit 
to look at different angles of political realities that can change over time. This 
article intends to adopt a dynamic approach that focuses on other political realities 
about Turkey, besides its EU accession talks. By so doing, the article looks at 
how foreign newspapers contribute to the imagining of Turkey. The study looks 
at what the foreign press says about Turkey’s secularism, democracy, political, 
economic, and foreign affairs. To evaluate what editorials write about Turkey; 
why they cover certain topics and/or why not others; do they represent Turkey 
in favourable or with opposing arguments; what structures of discourses they 
construct; and lastly, to underline contested polarisations between newspapers, 
if any, a qualitative content analysis (CA) is applied. CA is a research technique 
“for making replicable and valid inferences from texts to the contexts of their 
use” (Krippendorf, 2019: 24). As an empirically grounded method, it enables 
us to read, interpret and make valid inferences about the manifested content of 
leading articles in a systematic way. The argument that is aimed to explore in this 
article raises three sets of interrelated research questions that are of particular 
interest: 

•	 Thematic dimension: (RQ1) What British quality commentators select to 
debate about Turkey in their leading articles? 

•	 Opinion dimension: (RQ2) What arguments did they put in favour or 
against Turkey? And to what extent are the opinions of the newspapers 
similar or different?  

•	 Textual dimension: (RQ3) What kind of language and rhetoric do 
journalists use to attach meaning to Turkey’s political image? 



71

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

In doing so, the article aims to contribute to the body of journalistic research 
by offering a concrete empirical case study, which highlights how British 
commentators construct political reality about Turkey. While looking answer 
to this question, the article benefited from theoretical classifications of news 
construction and facilitation of media to construct political reality (as in Tuchman, 
2002; Tuchman, 1978; Schudson, 2007; Schudson, 1995; Van Dijk, 1998; Van 
Dijk, 1991; Van Dijk, 1983). These theories offer an understanding of seeing how 
news is selected, covered, rhetorically narrated, and articulated through various 
mainstream political and popular discourses that the intended audience is familiar 
with. These theories also help us to see how shared common knowledge and 
discourses are used to shape and create the most effective editorial content. The 
data is analysed according to the aforementioned theories, because among many 
actors – who contribute to the imagining of Turkey – are news media and their 
editors who have the power to construct images of foreign nations. To answer 
the above-mentioned research questions (RQ1-RQ3), the political image of 
Turkey is evaluated as reflected in the leading articles of three influential British 
quality newspapers the Guardian, the Financial Times, and the Daily Telegraph 
published between 2005 and 2010. 

Before the method and findings are discussed in detail, the article begins with 
mapping the academic literature on existing opposing versus constructive political 
discourses about Turkey in the European media context. Next, to show that the 
press is fed by such existing similar and divergent discourses on Turkey, the press 
coverage of three influential countries reporting on Turkey’s EU accession is 
summarised: France, Germany, and Britain respectively. In the final section, the 
article critically evaluates the analysis drawn from the selected body of text with 
a connection to the theoretical framework of media’s power to construct political 
reality about foreign nations.   

LITERATURE REVIEW: REASONING BEHIND EUROPEAN 
POLITICAL DISCOURSES ABOUT TURKEY

European political discourse on Turkey has received ample attention from 
scholars, but it is obvious that in debating Turkey most of the commentators have 
focused purely on Turkey’s EU membership. These works either debated the 
negative consequences of Turkey’s EU accession or possible optimistic outcomes. 
Herewith, these prevailing discourses are shared, as they also influence and shape 
Turkey’s political representation in European media discourse.    

Negative discourses: Culturally different, large, poor, and Muslim  
Two decades ago, the former French President Valéry Giscard d’Estaing declared 
that Turkey was not a European country; permitting Turkey to join the European 



72

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

Union would mean �the end of Europe� (BBC News (2002). ‘Turkey entry 
‘would destroy Europe’’. In http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/2420697.stm, 
last accessed September 4, 2021). In line with this thought, a whole array of 
scholarly work has developed, trying to advocate opposing scholars’ voices 
against Turkey’s EU accession by referring to their empirical evidence in different 
forms (Gangloff, 2008); (Aissaoui, 2007). These studies pejoratively depict that 
Turks are socio-cultural different from the Europeans, claiming that Turkey is 
a populous and predominantly poor Muslim country that will be a threat to the 
EU. Like many scholarly views, anti-Turkish sentiments also took place in the 
European public sphere. For instance, a popular opinion poll called Eurobarometer 
demonstrates that most of the EU citizens find Turkey culturally too different 
from Europe (in Hülsse, 2006). The words Turk and Turkey also have negative 
connotations for most Europeans (Karlsson, 2006). Turks are not considered as 
European, especially for the fact that they do not fit on specific standards in 
policies, economic relations, and societal norms. That is why it is not surprising 
to see that public opinion towards Turkey’s EU accession is overwhelmingly 
hostile, especially in France, Germany, and Austria. In this respect, Aissaoui’s 
claim becomes convincing: “Turkey has a poor image in the subconscious of 
Europeans, including in countries that did not suffer under the Ottoman past of 
the Turks” (2007, p. 7). But what other consequences do these types of beliefs 
bring? 

Unavoidably, Turkey being a Muslim country does not fit into Christian Europe 
and its large population makes things even worse. There is no doubt that Islam 
and hence, Muslims have a sympathetic image, neither in the European public 
sphere nor in the European media discourse (Poole & Richardson, 2006; Poole, 
2002). Terror attacks, bombings, Islamic extremism, or religious fundamentalism 
reflected through the media, in one way or another increases the tension 
toward Turkey as well. Far-right parties in several European countries are also 
successfully playing on fears of Muslim immigration. Millions of Muslim 
Turks are seen as a source of unwanted migration. For instance, in the European 
elite discourse those who are the keenest advocates of rejecting Turkey’s EU 
membership, today alarmingly argue that the EU cannot absorb a new large and 
impoverished country (Karlsson, 2008). These opposing inclinations not only 
contribute to imagining Turkey as an anti-modernized even uncivilized nation 
beyond the borders of the European continent, but they have also constituted 
serious obstacles to Turkey’s integration into Europe. What these authors most 
stridently show from a remarkably narrow perspective is that Turkey is “the sick 
man of Europe” (Gangloff, 2008; Lombardi, 2005; Swallow, 1973) – a European 
attribution for the Ottoman Empire in the 19th century that has survived in the 
European political discourse. 



73

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

Though mostly accurate observations until the end of the 80s, such descriptions 
do not correspond with contemporary Turkey as these beliefs have by and large 
simply neglected the changing realities over time. This brings to wander on what 
these transformations are. The next part explicates what arguments are debunked, 
disqualified, or reframed constructively regarding Turkey’s political image in 
continental Europe.

Positive discourses: Secular, Muslim, economically tempting 
It is generally recognised that Turkey is an emerging multiregional power; an 
important actor in the Western and Eastern world; a rising economic market; a 
NATO member with large military capacity; and a secular, democratic, modern 
Muslim nation (e.g., Aksoy, 2009; Kirişci, 2008. One way of explaining these 
arguments is to look at how Karlsson positions the country: “Turkey is a 
strategically important partner which by itself would enhance the role of Europe 
in global politics more than the new ten members combined” (2008: 100). This 
shows that the geo-strategic location of Turkey is optimistically propagated 
as a bridge between the Western world and the Middle East (Aksoy, 2009; 
Kirişci, 2008; Gangloff, 2008; Lombardi, 2005. There is no doubt that Turkey 
is reframed for some as an example, a success story or a model to the wider 
Middle Eastern region, to Caucasian countries, or Central Asia. Whether Turkey 
wants and can achieve to be a model or whether this is only a theoretical fantasy 
is open to discussion, but here we want to stress the changing dimensions of 
negative discourses. For example, regarding Turkey’s demographic leverage, 
Chislett suggests that “Turkey’s young population can be seen as an asset, 
not a liability for the EU’s greying labour market” (2008: 73). Other scholars 
repeat that Turkey’s large population can open a tempting market for European 
entrepreneurs (Kirişci, 2008; Grigoriadis, 2006). One last optimistic reframing is 
about religion: the anti-Islamic discourse is disproved by scholars who believe 
that Christianity and Islam can co-exist. Although it is difficult to give a precise 
figure, today an estimated number of 30 to 40 million Muslims live in Europe. 
For Karlsson (2008), it should be regarded as a mainstream religion. In the same 
vein, Grigoriadis (2006) criticises religious discourse by insisting that Islam 
should be considered as an opportunity that encourages tolerance to different 
religions rather than a threat. Therefore, it is discredited with the idea that Islam 
can encourage multiculturalism and debunks the clash of civilizations thesis in 
Europe. As opposing discourses do, these positive discourses also attach some 
new political realities to the understanding of Turkey’s image; they are equally 
re-used and re-produced in the European news media constantly. 



74

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

Opposing vs. Constructive Arguments in the European press 
Recent studies evaluating press reporting of Turkey in European press prove 
that above mentioned negative and positive political discourses are increasingly 
pervaded within the European media. Although these studies are limited in range, 
they feature how a European country treats Turkey in their media coverage by 
using existing discourses (e.g., poor, large, Muslim). Here, three of the influential 
countries that have a substantial say on Turkey’s EU track: France, Germany, and 
Britain are reviewed. 

The studies of Negrine et al. prove that especially French newspapers have the 
highest distribution of news coverage about Turkey’s bid for the EU accession; 
compared to German and British press (Negrine, Kejanlioglu, Aissaoui, & 
Papathanassopoulos, 2008). According to French Commentator Moisi (2006), 
Special Adviser to the French Institute for International Relations, “For the 
average Frenchman a Turk is an Arab” (2006: 161). One way of understanding 
this perception could be looking at how the French press covers Turkey. Not 
surprisingly, the study of Koenig and his colleges (2006) reveals that the French 
press focuses mainly on Turkey’s EU candidacy and covers a wide variety of 
news to propagate Turkey as culturally, geographically, and religiously different 
from any EU member state. The study shows that the portrayal of Muslim Turkey 
versus Christian Europe is strongly dominant; while possible benefits of Turkey’s 
entry into the EU were largely absent in the French press (Koenig, Mihelj, Downey 
& Gencel Bek, 2006). Similar analysis carried in French press describes two 
leading newspapers, Le Figaro and Liberation, positions as hostile to Turkey’s 
EU membership (Negrine, Kejanlioglu, Aissaoui & Papathanassopoulos, 2008). A 
parallel finding is reported by Aissaoui (2007), who emphasizes that conservative 
Le Figaro has published significantly more articles against Turkey’s accession 
than the centre-left Liberation. Furthermore, the transformative power of history 
is also highly visible in the French press: Aissaoui (2007) concludes that the press 
covers a large proportion of news predominantly oriented to demonstrate that 
Turkey is not geographically, culturally, and historically part of Europe. Wimmel 
(2009), similarly, demonstrates how Le Figaro attempts to prove that possible 
Turkish accession would destroy the required cultural-religious identity of the 
politically integrated EU. He concludes that only Le Monde has a moderate 
alternative voice since the newspaper focuses on the fact that the EU represents a 
secular project; so, the religious difference between Christian Europe and Muslim 
Turkey must not have a potentially harmful influence on Turkey’s membership 
(Wimmel, 2009). 
German press covering Turkey partially carries similarities with the French 
press. It is known that “Turks out” is one of the famous slogans of the extreme 
right in Germany (Müftüler-Bac, 2000). This notion becomes visible in media as 



75

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

well. For instance, Negrine et al.’s (2008) study makes a significant contribution 
by stressing that opposing opinion poll results on Turkey’s EU accession are 
extensively covered in the German press. This perspective is proven by the study 
of Koenig and his colleges; they argue that “much of the debate in Germany was 
about the question of how far Turkey is culturally and/or historically different 
from (or similar to) other European nations” (Koenig, Mihelj, Downey & Gencel 
Bek, 2006: 159). The authors also emphasize that ethno-nationalist variation 
between ‘Islamic Turkey’ and ‘Christian Europe’ was predominantly influential 
in the German press; while possible benefits of Turkish membership were largely 
absent (Koenig, Mihelj, Downey & Gencel Bek, 2006). Apart from Frankfurter 
Rundschau, a left-wing paper that occupies some middle-ground coverage 
regarding multiculturalism, Koenig et al.’s (2006) study show that German press 
editorial, for instance, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) and Die 
Welt, put forth that Turkey should be denied membership because it does not 
belong to Europe geographically, historically, or culturally. 

The major advancement in understanding this media discourse can be related 
to the Turkish migrant population in Germany and France. In the early 1960s, 
the largest numbers of ethnic Turks – who migrated to Western European 
countries during the Labour Force Agreement – were settled in Germany, France, 
Netherlands, Austria, and Belgium respectively (GreenPaper, 2008), and not in 
Britain. These labourers or temporary guest workers came largely from the rural 
areas of Anatolia with low education and few qualifications (Akgündüz, 1993). 
Völker (1976) claims that the majority of these emigrants never returned to Turkey 
and instead brought in their family members and settled in ethnic enclaves. Lately, 
Völker (1976) addresses a significant issue by describing that most of the first 
and second-generation unemployed, uneducated migrants rejected to integrate 
into the host country, thus perceived as dangerous and uneducated Muslims that 
threaten their society. Migrants in these countries consequently stirred hostile 
feelings among many Europeans (Müftüler-Bac, 2000). Thus, it is not surprising 
to see that Turkey is widely covered with biased, critical, and hostile narratives, 
while positive arguments or Turkey’s possible contributions to the European 
Union are largely excluded or missing in both the French and German press. 

In contrast to provocatively mainstream narratives of German and French press, 
literature acknowledges that political discourse on Turkey’s EU membership 
accession is substantially different in the British press. Media evaluations on 
this issue provide evidence that Britain vehemently positions Turkey as a vital 
player and a strategic bridge between Christian West and Muslim East. Moreover, 
the British government and its press hold a more supportive or neutral position 
on Turkey’s aspirations to join the EU; therefore, anti-Turkey sentiments found 



76

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

no place in British journalists’ arguments. This view is advocated in Wimmel’s 
study, which observes that when the British press debates Turkey “commentators 
strongly and almost unanimously support Ankara’s request” (2009: 223) for 
membership. Furthermore, the author says that the cultural and religious 
differences of Turkey are vehemently rejected and not accepted as legitimate 
obstacles to oppose Turkey’s EU membership. In his conclusion, Wimmel 
acknowledges: “Independent of their political orientations, all journalists of 
the English newspapers declared themselves as Turkey supporters, vehemently 
rejecting the culture and identity arguments” (2009: 238).

Koenig et al. (2006) and Negrine et al. (2008) indicate that British papers largely 
highlight the idea of Turkey being culturally different may either be tolerated 
or even celebrated. Especially left-wing newspapers, such as the Guardian and 
the Independent, emphasize the right to be different (Koenig, Mihelj, Downey 
& Gencel Bek, 2006). Both papers rigidly criticize religious arguments about a 
possible clash of civilization between Christians and Muslims. A Guardian leader 
column simply puts it: “Turkey is a secular state and no longer the sick man of 
Europe, and that the EU is not an exclusively Christian Club” (Negrine, Kejanlioglu, 
Aissaoui & Papathanassopoulos, 2008: 64). Unlike the French and German 
press, the authors argue that the British press is largely in support of Turkey’s 
accession due to economic benefits and its contribution to multiculturalism in 
Europe. Negrine et al.’s (2008) study claim that the British press neither covers 
so many issues related to Turkey’s EU membership bid nor reports any public 
opinion polls testing British attitudes on the matter. What these authors most 
stridently show is that oppositional voices do not appear in the majority of the 
broadsheet British media. Only right-wing newspapers give considerable space 
to non-British oppositional voices. Moreover, any representation of British public 
opinion on Turkey’s EU membership is invisible in the media discourse. Negrine 
describes this absence of critical political dissent as “a silent watchdog” (2008: 
640). He explains that the press coverage positions Britain away from the EU, 
by overemphasizing “‘they’ have a problem with Turkey, ‘we’ do not” (Negrine, 
2008: 642). 

Departing from such constructive framing, these findings lead us to look at the 
British press’s tendency to construct the broader political reality of Turkey by using 
other topics, besides the EU accession of Turkey. If such constructive framing 
dominates British coverage of Turkey’s EU bid and if Britain has proven its 
enthusiastic support for Turkey’s EU membership, how is this positive approach, 
then, reflected in a broader political context in the leader columns? What do 
lead article commentators propagate about Turkey’s domestic politics, economic 
growth, and foreign affairs? And finally, what kind of political discourses are 



77

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

articulated to construct the representation of Turkey in British quality press? 
These questions are explored in the analysis below. 

METHODOLOGY AND FINDINGS
In seeking some answers to the research questions, five years of editorial 
coverage have been chosen for analysis, between 1 July 2005 and 30 September 
2010. Those periods involve timeline of several pressing political happenings in 
Turkey, such as (1) Britain runs the EU presidency (July-December 2005), which 
benefited Turkey to start accession talks with the EU; (2) JDP/AKP (Adalet ve 
Kalkınma Partisi (AKP) is the largest central right political party with Islamic 
roots in Turkey) had announced the nomination of Foreign Minister and one of 
the founding leaders of AKP Abdullah Gül, against vehement opposition from the 
Kemalists in the upcoming presidential election at that time; (3) AKP received 
almost half (%47) of the votes during the general elections and Abdullah Gül was 
elected as the 11th President of the Turkish Republic in 2007; (4) Turkish troops 
held a military operation against PKK (The Kurdistan Workers’ Party) inside 
the Iraqi border; (5) the problematic civil-military relations started to normalize 
with the impact of Ergenekon (Ergenekon refers to the ‘deep state’ in Turkey, 
where many trials have been started against country’s Kemalist nationalists, 
military, and security forces) trials; and lastly (6) Ahmet Davutoğlu became the 
Foreign Minister. During the selected period there were distinctive domestic and 
international happenings in Turkey. The country was struggling, on the one hand, 
with EU accession talks and domestic reforms towards liberal democracy and 
relations with its neighbours, while on the other hand, developing a vision-based 
new foreign policy with an aspiration to become a global player. 

By using the Lexis-Nexis (Search conducted in Lexis-Nexis database on April 5, 
2021. Advanced search screening: ‘Leading article’ within 10 words of ‘Turkey’, 
‘Turkish’, where there can be 0-9 words between leading article and Turkey/
Turkish. The terms can appear in any order) engine, all items that contained the 
generic term ‘leading article’ in combination with ‘Turkey’ and ‘Turkish’ were 
identified in three quality newspapers – the Daily Telegraph, the Guardian, and 
the Financial Times. But editorial items which are not London edition (e.g., 
European, Asia, or American) are excluded. Leading articles were selected for 
analysis, as these articles have a unique character to express the opinion of the 
newspapers on Turkey in an unsigned column, as an editorial (op-ed). Rather 
than the actual news narration, these editorials provide observations on the topics, 
and they assess and comment on events as they happen (Bell, 1998). Thus, they 
involve judgemental values that lead to evaluate Turkey as positively or negatively 
or sometimes controversially. As Van Dijk (1998) has described these editorial 
opinions may vary considerably in their ideological presuppositions, depending 



78

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

on the political stance of the newspaper. Three national daily newspapers which 
hold distinctive leanings in the British political spectrum were selected. The 
Guardian is identified with a centre-left liberalist point of view and represents 
the mainstream left of the British political spectrum. The Financial Times is a 
liberal international business newspaper, advocating business and features from 
a free-market economy and globalization-friendly perspective. Lastly, the Daily 
Telegraph is a centre-right paper, holding a pro-conservative Euro-sceptical 
approach to journalism. As it is set out in Table 1, the initial screening produced a 
total of 48 opinion articles, where the Guardian published nineteen, the Financial 
Times eighteen, and the Daily Telegraph eleven leading articles directly related to 
Turkey (also see Appendix I for a comprehensive list of leading articles). 

Table 1. The Number of Leading Articles Screened (Period July 2005–
September 2010)

Newspaper Type Political 
Spectrum

Circulation
(Circulation data 
in this table are 

based on the 
monthly report of 
the independent 
Audit Bureau of 

Circulations (ABC), 
which monitors all 
UK newspapers, 

April 2021.)

Leading 
Articles 

Screened

The 
Guardian

Quality/ 
Broadsheet

Labour/
Liberal 

Democrat/
Centre-left

108,687 19

The 
Financial 

Times

Quality/ 
Broadsheet

Liberal/
Finance/Pro-
globalisation

97,069 18 

The Daily 
Telegraph

Quality/ 
Broadsheet

Pro-
Conservative/
Centre-right

317,817 11

Total 48
   
Firstly, each leading article is categorised in terms of basic themes they address. 
Through this method, it is aimed to expose – besides EU membership talks – 



79

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

what other events and opinions British journalists select to debate in the selected 
forty-eight-leading article. As Table 2 shows, this analysis elaborates that over 
the five years Turkey had been debated around four interrelated clusters of key 
arguments in the leading articles. Firstly, and expectedly, with nineteen articles, 
arguments on Turkey and EU relations thus talks on Turkey’s impressive but still 
fragile programme of applying EU laws, reforms, and deficiencies in freedom of 
speech and minority rights found a considerable place within the leading articles. 
In the second cluster, seventeen articles covered domestic political issues, such as 
presidential and parliamentary elections, demonstrations, secularism versus Islam 
debate. The third cluster, with six items, discuss issues related to Turkey’s conflict 
with its neighbours, such as relations with Israel and Iraq or the fight against 
terrorism. The last cluster looks at the statements that praise Turkey’s foreign 
affairs success as a beacon for the Muslim world. In six of the article’s journalists 
put constructive comments on Turkey as a growing influence in the region. 
This relative enthusiasm is not surprising since, as mentioned before, previous 
research proves that the general tendency in the British media has a leaning to 
cover positive arguments about Turkey. What is indeed surprising is that even 
though papers have different political ideologies, the range of conflicting views in 
four of the clusters is relatively narrow. While journalists acknowledge Turkey’s 
shortcomings with mainstream arguments in general the conclusions do not differ 
profoundly because they positively affirm the country’s rapid development with 
a reference to the current AKP government’s achievements. Another surprising 
figure appears in the distribution of articles. Considering that the Financial Times 
is a heavily business reporting newspaper, it is interesting to see how much weight 
the paper attaches to political issues, as they are also related to the economic 
interest of the country.     

Table 2. The Main Themes in the Leading Articles

Main Arguments The 
Guardian

The Financial 
Times

The Daily 
Telegraph

Total 

Turkey-EU relations 6 10 3 19
Domestic politics in 

Turkey
7 7 3 17

Conflict with neighbours 3 0 3 6
Turkey as a success story 3 1 2 6

Total coded 19 18 11 48

Arguments on Turkey and EU relations: “Turkey needs the European 
Union and the EU needs Turkey”
With more than six decades of candidacy background, Turkey’s long-lasting EU 



80

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

ambition continues to trigger the press responses in the British leading articles. 
It is well known that the British government is “a long-time advocate of Turkish 
membership” (Daily Telegraph, 2005, 1 October, p.29). Thus, several striking 
points require closer attention in the texts debating Turkey’s EU accession. 
Firstly, as previous research has proven (Paksoy & Negrine, 2016), this research 
also provides evidence that leading journalists do not talk about any form of 
British public or political elite’s opinion on the topic. There was no reference at 
all discussing opposing or positive opinions from a British perspective. Perhaps 
more curious is the fact that journalists do not ask where the British public or 
political opinion stands on the topic. While journalists to a certain degree put 
forward their paper’s view on Turkey’s EU accession, the possible role of Britain 
was dismissed. Secondly, what is remarkably common about the three papers’ 
reporting is that leading article commentators only use imported mainstream 
arguments from well-known politicians in France, Germany, Austria, and the 
Netherlands (e.g., Nicolas Sarkozy, Angela Merkel, Olli Rehn, or Pope Benedict), 
who alarmingly insist that a poor, Muslim country like Turkey does not belong to 
the EU. Thirdly, despite the differences of political viewpoints, three newspapers 
converge in their key statements on Turkey’s EU accession; thus, controversial 
arguments did not take place. Another striking fact is that parallel to Negrine’s 
(2008) findings, unexceptionally leading article journalists construct their texts 
with a political language that distantly positions Britain as an independent entity 
apart from the European Union, even though it was an official EU member at that 
period, thus membership talks take place between Turkey and the EU, but not 
with Britain. Therefore, following Negrine’s argument on “‘they’ have a problem 
with Turkey, ‘we’ do not” (2008: 642), is additionally approved in this cluster. 

Divergence, however, only appears in the intensity of the coverage. In the 
Eurosceptic Daily Telegraph, journalists avoid constructing thorough comments 
on Turkey joining the EU. The partial similarity is seen in labour supporter the 
Guardian, which largely evaluates ‘why the EU has to allow Turkey’, then ‘what 
Turkey needs to fulfil’ to achieve EU membership’. For the Guardian, none of 
the reforms on EU laws are seen as insurmountable, though they remain mostly 
on paper. The only publication that constructs all its leading articles (with one 
exception) to discuss this issue is the Financial Times. Even when the paper talks 
about domestic politics in Turkey, most issues in one way or another (e.g., AKP’s 
success, the alleged Armenian genocide, constitutional reforms, secularism versus 
Islam) are linked with Turkey’s EU accession. The newspaper reflects cautious 
and conditional support on Turkey because, on the one hand, it clearly describes 
‘what Turkey needs to fulfil’ to achieve EU membership about the deficits of the 
country; on the other hand, it propagates positive sides of this membership and 
describes why the EU must allow Turkey to enter the Union.  



81

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

Another thematic divergence between newspapers appears in the Cyprus dispute. 
The conservative Daily Telegraph linked all its EU-based statements to the 
Cyprus issue, while for other papers Cyprus dispute was not on top of their 
agenda. The silence is striking, as it is well known that Britain was the former 
colonial power and still is one of the guarantor powers on the island. Then, we 
need to think how acceptable it could be to take for granted the British political 
elite’s and journalists’ acting as passive observers on the Cyprus problem. The 
only common argument here is the political reality that some EU countries use – 
among other religious and cultural arguments – Cyprus dispute to block Turkey’s 
EU membership. The argument fostered by the Financial Times editorial is a case 
in point: “The challenge for the EU meanwhile is how to settle the Cyprus dispute 
it has imported - and arguably worsened” (2005, 4 August, p.14). 

Unlike the conservative Daily Telegraph, the Financial Times and the Guardian 
discuss a highly debated issue on lack of freedom of speech concerning minority 
rights (e.g., Article 301). Under this penal code, prominent Turkish writer Elif 
Şafak, Nobel Prize winner Orhan Pamuk, and an Armenian descent editor Hrant 
Dink are accused to insult Turkishness by denouncing the mass murder of 
Armenians in the late Ottoman Empire. A characteristic example can be found 
in the Financial Times which reads: “In the real world, it is inconceivable that 
Turkey will ever enter the EU if it cannot face up to this blood-sodden chapter of 
its history” (2005, 5 September, p.16). A virtually identical argument appeared 
in the Guardian as well, especially after the assassination of Dink in 2007. 
Two extracts from the labour paper strongly argue that the Turkish government 
continues to reject the “genocide” label” but insists that outside Turkey there is 
a broad consensus that the Armenian massacre was nothing else than genocide. 

Coming back to British journalists’ strong criticisms toward lack of minority 
rights and freedom of speech, the dichotomy begins when a constituent of these 
criticisms is disregarded and mitigated again with other critical statements 
toward continental European countries. Journalists repeatedly position Britain at 
a distance and suggested instead of populism and prejudice, EU governments 
must persuade their voters that Turkish membership is a good thing and will bring 
a wider zone of prosperity and security for all. It is important to note that the 
British voter’s stance is not even the case here. The following piece remarkably 
reflects the positive stance of the British press as it is published a day after Britain 
facilitated Turkey’s EU accession talks: 

“Full membership for Turkey in the EU would be an extraordinary 
achievement, of huge benefit to both sides. It would demonstrate that 
the Union is not an exclusive Christian club, but is capable of accepting 



82

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

an overwhelmingly Muslim nation (…) Opening the door to Turkey is 
an essential step, and one to be welcomed, not begrudged.” (Financial 
Times, 2005, 4 October, p.20)

With a reference to popular pro-Turkey jargon in political rhetoric, these spinning 
comments and opinions toward Turkey strongly illustrated journalists’ support 
for Turkey, but also further EU enlargement. That is why, in none of the leading 
articles collected for this study, journalists mention the concern of disintegration 
of the Union, as most French and German political élites have alarmed in 
previous studies. Any oppositional concerns about losing European identity also 
have found no place in the British press, while multiculturalism arguments appear 
to be more respected. The Financial Times and the Guardian commentators 
passionately deny some member states for blocking multiculturalism efforts 
and increasing anti-Turkish, anti-Muslim, and anti-immigrant feelings of their 
voters locally. The same two papers evaluate the positive dimension of Turkey’s 
EU accession; whilst the Eurosceptic Daily Telegraph avoids attaching deeper 
meaning to the topic. 

What does this cluster say, then, about the British press? Commentaries provide 
arguments with negative valence on what Turkey needs to fulfil to achieve EU 
membership, whilst they relatively propagate the support to a country with a 
different race, religion, and identity. The Guardian (2010, 28 July), the Financial 
Times (2009, 7 April), and the Daily Telegraph (2009, 7 December) fervently 
demonstrates expected gains associated with Turkey’s membership by claiming 
that much of the EU do not realise, but Washington and London are aware of how 
important a strategic power Turkey has become. It should be noted that in contrast 
to some continental European countries’ stance, the absence of denigrating 
Turkey as a poor country conveys intentional reasons. Britain interprets the 
geographically advantageous position of Turkey economically as an opportunity 
and strategically as a bridge. Firstly, as a supporter of free trade, Britain has an 
economic interest in Turkey, because in recent years it attracts many foreign 
investments from the Middle East to the Caucasus and Central Asia. Secondly, 
the geostrategic position of Turkey is interpreted as a bridge, as Britain supports 
future EU enlargement mainly for security and stability reasons in the region 
(Lippert, Hughes, Grabbe, & Becker, 2001). These strategic interests also could 
explain why there is a lack of British political dissent on Turkey’s EU accession. 
With no exception, British political elite discourse toward Turkey remains 
constructive and this is reflected via their press. It makes no difference whether 
the Conservative party or the Labour party governments hold the cabinet, both 
governments have strong diplomatic ties with Turkey. And lastly, like Turkey, 



83

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

Britain also has special political relations with Washington. That is why, at that 
time, the press publishes several identical arguments that demonstrate President 
Obama’s ‘deliberate’ choice of Turkey for his first state visit to a Muslim country, 
in 2009. All these convergences can contribute to the establishment of British 
exceptionalism toward Turkey’s EU accession.

Arguments on domestic politics in Turkey: Democracy and secularism 
versus Islam  
Accounts on the tension between Islamists against Kemalist secularists, rising 
conservative Anatolian entrepreneurs (e.g., Anatolian Tigers) against modernist 
urban elites, and elected officials (politicians) against appointed (mostly military, 
but also civilian) officials represents main domestic political issues debated by 
British commentators on Turkey at that time. Newspapers frequently provide 
references on secular, democratic, and new Muslim Turkey � which is branded 
by AKP. Achievements of AKP are shared with a demonstrative tone, which 
imminently positions newspapers� stance as heavily in favour of the government 
in power. While this positioning is relatively common among the three papers; in 
contrast, any political viewpoint towards secular Kemalist or nationalist parties 
remains absent. This is confirmed in two incidences: (1) in 2007 when debating 
the nomination of Abdullah Gül as a candidate for the presidency of Turkey by 
AKP, and (2) in 2008, when debating the court case for closing down AKP and 
banning party leaders from politics. 

In April 2007, thousands of staunchly secular Kemalist Turks against alleged 
Islamist policies of the AKP government participated in the demonstrations 
and protests against Gül�s nomination. Although these demonstrations prove 
that there is a serious ideological struggle between the conservative AKP and 
the Kemalists who think that AKP will destroy Atatürk�s secular legacy; the 
demonstrations are only marginally commented on the leading articles. In 
contrast, support toward Gül was remarkably obvious. The Daily Telegraph, for 
example, proudly declares its position as “long-standing friend of Turkey” and 
with a mandatory tone confirmed that Gül�s candidacy cannot be questioned:

“First, election results should stand. Second, states ought not to be in the 
business of telling their citizens how to dress. Third, if generals want to 
get involved in politics, they should resign their commissions and stand 
for election. There is no question that Mr Gul should be president: we 
wish him every success.” (2007, 30 April, p.23) 

A similar viewpoint is reflected in the Financial Times and the Guardian. Both 
newspapers highlighted that Gül is emblematic of a newly confident Muslim 
middle class and an economically dynamic central Anatolia. Editorials of both 



84

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

papers link Gül’s candidacy with the success of the popular and liberal ruling 
party AKP. British commentators exaggeratedly describing AKP as a pioneer 
political party that pulled the country out of a deep financial crisis and doubled 
the income of Turks; triggered significant, though uncompleted, reforms and 
legislation that underpin human rights; ban the torture and allow Kurdish 
language broadcast; normalize civilian-military relations; re-launch moves to 
widen ethnic and religious freedoms; moderated its policies on Cyprus; work 
on a new and less authoritarian civilian constitution, and lastly strengthen its 
links in the Middle East and become a bridge between the West and the Islamic 
world. Even more importantly, according to British journalists – with its dynamic 
and entrepreneurial nature – AKP become the representative of the modern face 
of political Islam, which cannot be underestimated. This latter narrative almost 
wholly describes the immeasurably positive evaluations of British editorials. 
These arguments refer to an early European narrative toward Muslim Turkey, 
as continental Europe was insisting that Turks are different. For the first time in 
history, this difference becomes visible on religious grounds and a pro-Islamic 
Turkish president is elected, with a wife wearing the Islamic headscarf (which 
was officially banned in the state buildings and universities at that time in Turkey). 
This was Muslim Turkey that Europe wants to see.   
 
Similar debates are followed by a second confrontation in 2008 when Turkey’s 
Constitutional Court announced the court case of closing down the ruling AKP 
and banning party leaders from politics. British journalists find it unacceptable 
and aggressively denied secularists’ suspicion that AKP had a secret agenda to 
Islamise Turkey. The Guardian and the Financial Times, for instance, highlighted 
Prime Minister Erdoğan’s good domestic and international records by referring 
to the above-mentioned attempts of the AKP government. In this second cluster, 
thus, it is obvious that Britain has a vital interest in the survival of Turkey’s 
elected AKP government.  That is why; President Gül and Prime Minister Erdoğan 
are both optimistically framed; whilst any alternative arguments against AKP 
remain silent at the selected period of study. Oppositional parties’ opinions which 
represent half of the Turkish population, equally, find no place in the British 
leading articles which discuss Turkey’s domestic issues.  

Arguments on Turkey’s conflict with the neighbours: Turkey, Iraq, and 
Israel 
Only striking different motive between the three newspapers appears in the cluster 
of debating Turkey’s problematic relationship with its Middle Eastern neighbours 
as one of the papers, Financial Times, has covered no opinion at all concerning 
this topic. None of the Financial Times editorials refers to the tension between 
Turkey and Israel. Even there was no opinion about conflict in northern Iraq, fight 



85

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

against Kurdish Worker Party (PKK), and terrorism, which at least since the early 
1980s continue to create tension and threaten the civilians in Turkey. One way of 
explaining this absence could be looking at how the Financial Times interprets 
Turkey geographically. As mentioned in the previous parts, Britain sees Turkey 
as an ideal bridge and a strategic actor that can mediate relations between the 
West and the East. Thus, any destructive opinion against this notion might have 
been ignored in this paper. 

In contrast to the Financial Times, Conservative and Labour newspapers covered 
some comments about Turkey’s potential military defence operation against 
PKK in northern Iraq. For instance, the Daily Telegraph describes PKK, at its 
core, as a “brutal terror organisation”, a “violent separatist” group, “a domestic 
guerrilla movement” or a “self-governing Kurdish enclave that represents one of 
the few post-Saddam success stories”. A leading article in the Daily Telegraph 
commented: “When a sovereign state faces attack from terrorists operating with 
apparent impunity in a neighbouring country, no one should hinder its right to 
self-defence” (2007, 18 October, p.27) and continues to argue that Mr. Erdoğan 
deserves the world’s support. A typical example of this type of reasoning also took 
place in the Guardian, which reads: “Turks are robust enough to react calmly to the 
threats from a breakaway Kurdish group” (2006, 31 August, p.34) and concludes 
with stressing on Turkey’s international role: “Doubters should take note that by 
agreeing to send troops to the expanded UN monitoring force in south Lebanon, 
this NATO ally has again demonstrated that it is prepared to shoulder weighty 
international responsibilities” (2006, 31 August, p.34). One can think that this 
emphasis could be supportive of a possible Turkish military operation against 
PKK. However, both papers conflict when they stress the possible consequences 
of any Turkish incursion. The Daily Telegraph argues that such an attempt could 
add fuel to destabilizing Iraq’s fragile political infrastructure and could cause 
more chaos inside Iraq. And the Guardian says, “Military operations alone will 
never solve this conflict” (2008, 28 February, p.34). Thus, again similar dyadic 
language which took place in the first cluster becomes visible in this cluster as 
well.  

Looking at the main actors, it is striking that the journalists of the Guardian 
and the Daily Telegraph refer to Washington officials’ statements, while few 
arguments from British political leaders (e.g., Tony Blair and Gordon Brown, 
both former British Prime Ministers) took place at the end of the lines. Even 
European Union officials’ opinions do not exist in the pieces debating Turkey 
and Iraq relations. Hence, the Guardian appears to be the only newspaper in the 
sample, that mentions the fragile Turkey and Israel relationship. In 2010, the 
killing of nine Turkish nationals in the assault on the Gaza aid flotilla increased 



86

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

the tension between the two countries. Turkey immediately cut economic 
and military ties with Israel to a minimum. In that single piece, the Guardian 
confirms that Turkey’s international position can no longer be taken for granted 
and despite its previous criticisms on Turkey’s EU accession, it concluded with 
a strong claim: “Turkey is certainly changing. It has many cards in its hand. But 
the rest of the world should work with those changes and not fear them” (2010, 
5 June, p.40). This substantially positive framing refers to the regional power 
arguments, which were mentioned in the first cluster, but also largely covered 
in the last cluster. In conclusion, limited density (6 items) in this cluster can 
be interpreted as a fact that British journalists do pay less attention to Turkey’s 
problematic relations with its Middle Eastern neighbours. In any circumstance, 
quality journalists position Turkey as a strategic political actor in the region and 
neglect to see its problems with the neighbours.           

Arguments on New Turkey: A quiet revolution 
Applying a relatively constructive approach, the last cluster talks about how 
the British editorials describe the changing environment and dynamism of 
Turkish political discourse.  There is no doubt that the term “Turkish model” 
(Altunisik, 2005: 45) start to be used after AKP took over power in 2002. This 
terminology is mainly derived from the synthesis of Prime Minister Erdoğan and 
an academically intellectual Foreign Minister Davutoğlu, who aim to create a 
new discourse on Turkey’s global perception. In the British press, three pillars 
of the Turkish model – political Islam, secularism, and democracy – are narrated 
more like a success story and a beacon to neighbouring regimes (e.g., Iran, Iraq, 
Egypt, and Syria) than as a model. When we consider the spirit of the time, the 
“Davutoğlu effect” (Sözen, 2010: 103) becomes much visible in all the success 
stories. In these arguments, a large emphasis took place on the geographic truth 
of the country with substantial optimism. Three British newspapers narrated 
how important regional power Turkey has become. They depict Davutoğlu as a 
hyperactive foreign minister who is the pioneer of new Turkish foreign policy. 
To put this in perspective, Turkey’s indispensable role in the occupation of Iraq 
is emphasized; it is positioned as a key player in the arc of instability that runs 
from North Africa to the Hindu Kush. The Guardian and the Daily Telegraph, for 
example, both criticise the EU to keep Turkey at the door to accession and stress 
that Turkey geographically is ‘a vital player’ and can contribute to a change in the 
world’s most unsettled region. This piece from the Guardian shows how much 
weight Britain assign to the security concerns about the region:  

“Turkey has signed accords with Syria and Iraq. It defended the Sudanese 
president Omar al-Bashir as a good Muslim. Along with Brazil, it 
brokered an agreement to transfer half of Iran’s supply of low-enriched 



87

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

uranium abroad - an offer that could still form part of the solution to the 
crisis. Turkey has transformed its relations with Russia and was the first 
to rush to Kyrgyzstan after the attempted ethnic cleansing of Uzbeks in 
the south.” (2010, 28 July, p.32)

These hard power arguments, further, are linked with soft power arguments, 
where quality newspapers describe Turkey’s ability to establish a majority Muslim 
bridgehead to the Middle East, the Caucasus, and Central Asia. Turkey’s recent 
foreign policy success is promoted as a strategic asset to the EU, which will prove 
that Islam and democracy can co-exist, and Muslim Democrats can emerge, like 
Christian Democrats. The constant growing economy of Turkey is similarly 
propagated in the last cluster. At that time, Turkey was one of the 20 major 
economies – a member of the G20. Therefore, although the three newspapers 
have different ideological standpoints, with no polarisation of opinion, it is 
certain that British journalists widely propagate the economic benefits of Turkey 
with constructively reframed arguments. One piece in the Guardian summarised:        

“It is using its soft power effectively. (…) It is not just that Turkey has a 
fast-growing economy or that it has a youthful workforce. It is because, 
with the failure or stagnation of so many key US and EU policies in the 
region, we could really do with the help.” (2010, 28 July, p.32)

It is important to emphasize that the British press also draw a positive picture 
of Prime Minister Recep Tayyip Erdoğan. In mid-2007 the parliamentary 
elections resulted in a victory for the incumbent AKP. Three newspapers covered 
exaggeratedly complementary arguments toward Erdoğan by describing him 
as a “reformist”, “charismatic leader”, who is “the right man for the job”. In 
contrast, there was a serious absence of opinion to raise the voice of the Kemalist 
secularists (Republican People’s Party-CHP) or the republicans (Nationalist 
Movement Party-MHP) leaders. This stance again proves that Britain supports 
the AKP government and sees its surveillance as indispensable. Whether this 
model can be operationalized, legitimised, and applied to neighbouring regimes 
is yet open to discussion. 

CONCLUSIONS
Turkey is a complex country, hard to understand; secular and Muslim, Western 
and Eastern, modern, and traditional (Gangloff, 2008; Wimmel, 2009). In this 
comprehensive analysis of the British quality newspaper’s editorial coverage of 
Turkey, this study argues that during the 2000s the British coverage of Turkey 
concentrates around four interconnected clusters reflecting the newspapers’ 
political representation of Turkey in general. The first cluster covers Turkey 



88

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

and the EU relations, the second cluster focuses on domestic politics in Turkey, 
and the third cluster concentrate on Turkey’s fragile relation with some Middle 
Eastern neighbours. The last cluster has a different perspective as it propagates – 
with substantial optimism – Turkey as a democratic, secular Muslim state, which 
could build a bridge between Europe and the Middle East. 

The textual analysis to three quality newspapers – the Financial Times, the Guardian, 
and the Daily Telegraph – produced confirmative evidence to the literature that 
evaluates the representation of Turkey’s bid to join the EU (Müftüler-Bac, 2000; 
Negrine, 2008; Negrine, Kejanlioglu, Aissaoui, & Papathanassopoulos, 2008; 
Öktem, 2005). The data show that this issue is reported with similar emphasis 
on how the British stance toward Turkey’s EU membership is supportive but 
equally destructive. Although the content analysis implies that British journalists 
constructed a rather optimistic image of Turkey, and even though they position 
continental European countries opposing stance as unacceptable and regrettable, 
still Turkey’s difference and lacking reforms continued to run through some of 
the editorial texts of the Financial Times and the Guardian. Hence, two papers 
suggested that the EU must honour its promise to Turkey, but Turkey must honour 
its commitment to freedom of speech or human rights violations. By contrast, the 
Daily Telegraph intentionally ignores to debate any argument concerning the lack 
of EU laws or other reforms in Turkey.   

It is rather surprising to see that coverage did highlight a significant difference 
between the first and other remaining clusters, as in the second cluster such critical 
and mainstream sentiments entirely disappeared. The editors of the Conservative, 
Labour, and Liberal press positively affirm the country’s rapid development with 
an over-emphasis on the achievements of ruling Neo-Islamic AKP in general, 
and Prime Minister Erdoğan in particular. Even though the three newspapers 
have different political and historical traditions, they had a strong consistency. 
Especially in the second clusters, the conclusions of the coverage do not differ 
profoundly in the editorials of the three papers. 

Bell (1998) suggests that ideologically different newspapers provide distinctive 
observations on different themes. If this reading of the selected body of text 
has some justification, a theoretical critique is provided to the assumption that 
ideologically different newspapers have different ways of interpretation and 
storytelling techniques and that they re-produce conflicting discourse that does 
not thoroughly converge with each other. In this study, the empirical findings 
suggest that when debating the local political atmosphere in Turkey the three 
newspapers almost entirely converge with their arguments and created a 
rather consistent and constructive coverage regarding international and local 



89

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

achievements of the ruling party AKP and Prime Minister Erdoğan. To a certain 
degree, this substantial optimism shows that ideologically different newspapers 
can converge when national interests are much stronger to transcend different 
political stances of the newspapers. This argument is already proved in the work 
of Chomsky and Herman (1988), and Herman and Chomsky (2002), who claim 
that in the case of foreign reporting, press objectivity weakens: newspapers are 
willing to give up professional norms to national interests (Nossek, 2004). This 
attitude also can demonstrate, in part, the long-shared history (e.g., Crimean War, 
battle of Gallipoli) between modern-day Turkey and Britain. The lack of conflict 
historically has built mutual respect that might remain in the consciousness and 
social memory of the British quality press. British editorials which are largely 
influenced by the British political elite’s opinion, in this case, contributed to the 
re-creation and re-production of a one-sided political media discourse directly 
toward AKP and Erdoğan and indirectly toward Turkey for economic benefits 
and security reasons. 

REFERENCES

Aissaoui, R. (2007). History, cultural identity and differences: The issue of 
Turkey’s accession to the European Union in the French national press. 
Journal of Southern Europe and the Balkans, 9(1): 1-14.

Akgündüz, A. (1993). Labour migration from Turkey to Western Europe (1960-
1974): An analytical review. Capital & Classes, 17: 153-194.

Aksoy, S. (2009). The prospect of Turkey’s EU membership as representation 
in the British newspapers The Times and The Guardian, 2002-2005. 
Journal of European Studies, 39(4): 469-506.

Altunisik, M. (2005). The Turkish model and democratization in the Middle East. 
Arab Studies Quarterly, 27(1): 45-63.

Bell, A. (1998). The discourse structure of news stories. In A. Bell, & P. 
Garrett, Approaches to Media Discourse (pp. 64-104). USA: Blackwell 
Publishing.

Chislett, W. (2008). Socio-economic arguments for and against Turkey’s EU 
membership. In C. Timmerman, D. Rochtus, & S. Mels, European and 
Turkish Voices in Favour and Against Turkish Accession to the European 
Union (pp. 73-81). Brussels: P.I.E. Peter Lang.

Chomsky, N., & Herman, E. (1988). Manufacturing Consent: The Political 



90

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

Economy of the Mass Media. New York: Pantheon Books.

Covert, T., & Wasburn, P. (2007). Information sources and the coverage of social 
issues in partisan publications: A content analysis of 25 years of the 
progressive and the national review. Mass Communication & Society, 
10(11): 67-94.

Gangloff, S. (2008). Turkey’s accession to the EU: The flexible reality underlying 
the debate. In C. Timmerman, D. Rochtus, & S. Mels, European and 
Turkish Voices in Favour and Against Turkish Accession to the European 
Union (pp. 33-44). PIE Peter Lang.

GreenPaper. (2008). Migration & mobility: Challenges and opportunities for EU 
education systems. Commission of the European Communities Report.

Grigoriadis, I. (2006). Turkey’s accession to the European Union: Debating the 
most difficult enlargement ever. SAIS Review, 26(1): 147-160.

Güçlü, Y. (2009). Will untapped Ottoman archives reshape the Armenian debate? 
Turkey, present and past. Middle Eastern Quarterly, 16(2): 35-42.

Herman, E., & Chomsky, N. (2002). Manufacturing Consent: The Political 
Economy of the Mass Media. New York: Pantheon.

Hülsse, R. (2006). Cool Turkey: Solving the image problem to secure EU 
membership. Mediterranean Politics, 11(3): 309-327.

Karlsson, I. (2006). The Turks as a Threat and Europe’s ‘Other’. International 
Issues & Slovak Foreign Policy Affairs, 1: 62-72.

Karlsson, I. (2008). Turkey’s historical, cultural and religious heritage: An asset 
to the European Union. In C. Timmerman, D. Rochtus, & S. Mels, 
European and Turkish Voices in Favour and Against Turkish Accession 
to the European Union (pp. 99-106). Brussels: P.I.E. Peter Lang.

Kirişci, K. (2008). Is Turkey too big, too poor, too different for the European 
Union? In C. Timmerman, D. Rochtus, & S. Mels, European and Turkish 
Voices in Favour and Against Turkish Accession to the European Union 
(pp. 127-135). Brussels: P.I.E. Peter Lang.

Koenig, T., Mihelj, S., Downey, J., & Gencel Bek, M. (2006). Media framings of 



91

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

the issue of Turkish accession to the EU: A European or national process? 
Innovation, 19(2): 149-169.

Krippendorf, K. (2019). Content Analysis: An Introduction to its Methodology. 
London: Sage.

Lippert, B., Hughes, K., Grabbe, H., & Becker, P. (2001). British and German 
interests in EU enlargement. the Royal Institute of International Affairs.

Lombardi, B. (2005). Turkey: Myths and realities. International Journal, 61(1): 
1-18.

Manoff, R., & Schudson, M. (1986). Reading the News: A Pantheon Guide to 
Popular Culture. New York: Pantheon Books.

Moisi, D. (2006). The Further Enlargement of the EU: Threat or opportunity? 
The Authority of the House of Lords, European Union Committee.

Müftüler-Bac, M. (2000). Through the looking glass: Turkey in Europe. Turkish 
Studies, 1(1): 21-35.

Negrine, R. (2008). Imagining Turkey: British press coverage of Turkey’s bid 
for accession to the European Union in 2004. Journalism, 9(5): 624-645.

Negrine, R., Kejanlioglu, B., Aissaoui, R., & Papathanassopoulos, S. (2008). 
Turkey and the European Union: An analysis of how the press in four 
countries covered Turkey’s bid for accession in 2004. European Journal 
of Communication, 23(1): 47-68.

Nossek, H. (2004). Our news and their news: The role of national identity in the 
coverage of foreign news. Journalism, 5(3): 343–368.

Paksoy, A. (2011). Deceleration of Turkey’s EU accession on media agenda: A 
case study on the Guardian coverage between 2003 and 2010. Galatasaray 
Üniversitesi İletişim Dergisi, 14: 37-54.

Paksoy, A., & Negrine, R. (2016). Turkey as ‘a positive other’: a theoretical 
discussion to comprehend the British media’s view on Turkey–EU 
relations. Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 18(5): 494-505.

Poole, E., & Richardson, J. (2006). Muslims and the News Media. I.B. Tauris.



92

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

Poole, E. (2002). Reporting Islam: Media Representations of British Muslims. 
London: I.B. Tauris.

Richardson, J. (2007). Analysing Newspapers: An Approach from Critical 
Discourse Analysis. New York: Palgrave Macmillan.

Rubin, B. (2001). Understanding Turkey’s new foreign policy. In B. &. Rubin, 
Turkey in World Politics: An Emerging Multiregional Power (pp. 251-
255). Lynne Rienner Publishers, Inc.

Sanberk, Ö. (2010). Regionalization of the Turkish Foreign Policy. Istanbul: Wise 
Man Center for Strategic Studies. Bilgesam Publications.

Schudson, M. (1995). The Power of News. USA: Harvard University Press.

Schudson, M. (2003). The Sociology of News. W. W. Norton & Company.

Schudson, M. (2007). The anarchy of events and the anxiety of story telling. 
Political Communication, 24, 253 257.

Swallow, C. (1973). The sick man of Europe: Ottoman empire to Turkish Republic, 
1789-1923. E. Benn Tonbridge.

Sözen, A. (2010). A paradigm shift in Turkish foreign policy: Transition and 
challenges. Turkish Studies, 11(1): 103-123.

Tuchman, G. (1978). Making News: A Study in the Construction of Reality. New 
York: Free Press.

Tuchman, G. (2002). The production of news. In K. Jensen, A Handbook of 
Media and Communication Research: Qualitative and Quantitative 
methodologies (pp. 78-90). Routledge.

Van Dijk, T. (1983). Discourse analysis: Its development and application to the 
structure of news. Journal of Communication, 20-43.

Van Dijk, T. (1998). Opinions and ideologies in the press. In A. Bell, & P. Garrett, 
Approaches to Media Discourse (pp. 21-63). USA: Blackwell Publishing.

Van Dijk, T. (1991). The interdisciplinary study of news as discourse. In N. W. 



93

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

Jankowski, & K. B. Jensen, A Handbook of Qualitative Methodologies 
for Mass Communication Research (pp. 108-120). New York: Routledge.

Vreese, C., & Boomgaarden, H. (2006). Media effects on public opinion about 
the enlargement of the European Union. Journal of Common Market 
Studies, 44(2), 419-436.

Völker, G. (1976). Turkish labour migration to Germany: Impact on both 
economies. Middle Eastern Studies, 12(1), 45-72.

Wasburn, P. (2002). The Social Construction of International News: We’re Talking 
about Them, They’re Talking About Us. London: Praeger Publishers.

Wimmel, A. (2009). Beyond the Bosphorus? Comparing public discourse in the 
German, French and British quality press. Journal of Language and 
Politics, 8(2): 223-243.

Öktem, K. (2005). British perception on Turkey�s EU accession prospects: 
Euroscepticism and Turcophilia? South East European Studies at Oxford, 
European Studies Centre, Occasional Paper 6/05, 1-18.

Appendix I: Newspaper, Headlines, Data, Page, and Themes

# Title Newspaper Date Page Theme

1. Leading Article: 
Listen to Turkey

Daily 
Telegraph

7 December 
2009 25 Turkish 

model

2.
Leading Article: 
Turkey’s time has 
come

Daily 
Telegraph 7 April 2009 21 Turkish 

model

3. Leading Article: 
Turkey’s secularism

Daily 
Telegraph 29 July 2008 19 Domestic 

issues

4.

Leading Article: 
Turkey must show 
restraint over the 
Kurds

Daily 
Telegraph

23 October 
2007 25

Problems 
with 
neighbours 

5. Leading Article: 
Turkey and the Kurds

Daily 
Telegraph

18 October 
2007 27

Problems 
with 
neighbours 



94

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

6.
Leading Article: In 
Turkey, a reminder of 
non-Islamist terrorism

Daily 
Telegraph

29 August 
2006 21

Problems 
with 
neighbours 

7.
Leading Article: 
Britain persuades the 
EU to talk Turkey

Daily 
Telegraph

4 October 
2005 27 Turkey’s EU 

membership

8.
Leading Article: Yet 
another obstacle to 
Turkey’s EU plans

Daily 
Telegraph

1 October 
2005 29 Turkey’s EU 

membership

9. Leading Article: Let 
the Turks decide

Daily 
Telegraph 3 May 2007 27 Domestic 

issues

10. Leading Article: 
Turkish distractions

Daily 
Telegraph

30 April 
2007 23 Domestic 

issues

11. Leading Article: The 
EU’s hypocrisy

Daily 
Telegraph

14 December 
2006 23 Turkey’s EU 

membership

12.

Leader: Turkey’s riven 
soul; Judicial battles 
do not bode well for 
settling differences

Financial 
Times

24 February 
2010

12 
London 
Ed.

Domestic 
issues

13.

Leader: Turkey is 
in crisis; and the 
EU must abandon 
its dithering over 
accession

Financial 
Times 3 July 2008

14
London 
Ed.

Domestic 
issues

14.

Leader: A contest to 
decide Turkey’s future 
credibility of country’s 
institutions at stake in 
elections

Financial 
Times 19 July 2007

12
London 
Ed.

Domestic 
issues

15.

Leader: Turkey 
needs early elections, 
not army time for a 
democratic debate 
about Islam and 
secularism second 
stand first

Financial 
Times 1 May 2007

12
London 
Ed.

Domestic 
issues

16.

Leader: Turkey’s 
president Erdogan’s 
decision not to stand 
is a wise move

Financial 
Times

25 April 
2007

14
London 
Ed.

Domestic 
issues



95

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

17.

Leader: Turkey gives 
its EU ambitions a 
chance a last-minute 
olive branch offers 
hope of avoiding 
disaster

Financial 
Times

8 December 
2006

16
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

18.

Leader: Turkey and 
EU held hostage by 
Cyprus too much 
is at stake to allow 
this obstruction to 
continue

Financial 
Times

1 December 
2006

16
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

19.

Leader: Turkey on 
track for a collision 
with the EU far too 
much is at stake to 
allow entry talks to 
fail now

Financial 
Times

1 November 
2006

14
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

20.

Leader: Turkey’s 
penal code 
commitment to free 
speech must mean 
repeal of Article 301

Financial 
Times

22 
September 
2006

16
London 
Ed.

Domestic 
issues

21.

Leader: Turkey’s 
travails the EU could 
help by being a little 
less stand-offish

Financial 
Times 22 May 2006

20
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

22.

Leader: Stalling 
Turkey political 
courage is needed 
to sell the EU 
enlargement story

Financial 
Times

4 October 
2005

20
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

23.

Leader: Talking 
Turkey but there must 
be real reform along 
Ankara’s road to the 
EU

Financial 
Times

1 October 
2005

10
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership



96

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

24.

Leader: EU must 
honour its promise 
to Turkey but Turkey 
must honour its 
commitment to free 
speech

Financial 
Times

5 September 
2005

16
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

25.

Leader: Moving 
the goalposts 
De Villepin’s 
opportunism on 
Turkey is highly 
inopportune

Financial 
Times

4 August 
2005

14
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

26.

Leader: Turkish 
challenge; Ankara 
must display quiet and 
responsible diplomacy

Financial 
Times

13 April 
2009

8
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

27.

Leader: Rebuilding 
bridges; Obama hits 
right notes in speech 
to Turkish parliament

Financial 
Times 7 April 2009

12
London 
Ed.

Turkish 
model

28.

Leader: Turkish 
horizons - Ankara 
should stick with the 
reforms needed for 
EU entry

Financial 
Times

7 November 
2007

16
London 
Ed.

Turkey’s EU 
membership

29.

Turkish democracy 
Gul has every right 
to stand for the 
presidency

Financial 
Times

15 August 
2007

10
London 
Ed.

Domestic 
issues

30.
Leading article: 
Turkey: A quiet 
revolution

The Guardian
14 
September 
2010

30 Turkish 
model

31. Leading article: 
Turkey: A vital player The Guardian 28 July 2010 32 Turkish 

model

32.
Leading article: 
Turkey: Not lost but 
found

The Guardian 5 June 2010 40
Problems 
with 
neighbours 

33.
Leading article: 
Turkey: Bridging the 
divide

The Guardian 7 April 2009 30 Turkish 
model



97

Nilüfer TÜRKSOY

İletişim Çalışmaları Dergisi Cilt 8  Sayı 1 Ocak - 2022 (67-98)

34. Leading article: 
Turkey: Close shave The Guardian 31 July 2008 32 Domestic 

issues

35.
Leading article: 
Turkey: Democracy 
and the law

The Guardian 2 July 2008 32 Domestic 
issues

36.
Leading article: Public 
fury, private accord: 
Turkey and Iraq

The Guardian 28 February 
2008 34

Problems 
with 
neighbours

37.

Leading article: 
Turkey: Making 
difficult situations 
worse

The Guardian 12 October 
2007 40 Turkey’s EU 

membership

38.
Leading article: 
Turkey: Islam and 
democracy

The Guardian 22 August 
2007 30 Domestic 

issues

39.
Leading article: 
Turkey: A mandate for 
modernisation

The Guardian 24 July 2007 30 Turkish 
model

40.
Leading article: 
Turkey: The 
democratic solution

The Guardian 3 May 2007 34 Domestic 
issues

41.
Leading article: 
Turkey: Tension turns 
into crisis

The Guardian 30 April 
2007 30 Domestic 

issues

42.
Leading article: 
Turkey: Haunted by 
the past

The Guardian 23 January 
2007 28 Turkey’s EU 

membership 

43.
Leading article: 
Turkey: Europe closes 
the door

The Guardian 1 December 
2006 40 Turkey’s EU 

membership

44.
Leading article: 
Turkey: Toughing out 
terror

The Guardian 31 August 
2006 34

Problems 
with 
neighbours

45.
Leading article: 
Turkey: Veiled threats 
to democracy

The Guardian 20 May 2006 36 Domestic 
issues

46.
Leading article: 
Turkey and the EU: 
Back from the brink

The Guardian 4 October 
2005 30 Turkey’s EU 

membership



98

BRITISH EDITORIALS PORTRAYAL OF TURKEY DURING THE 2000S: AN ANALYSIS OF 
THE GUARDIAN, THE FINANCIAL TIMES, AND THE DAILY TELEGRAPH 

47.
Leading article: EU 
enlargement: Time to 
talk to Turkey

The Guardian
30 
September 
2005

34 Turkey’s EU 
membership

48.
Leading article: 
EU and Turkey: 
Anchoring Ankara

The Guardian 9 September 
2005 25 Turkey’s EU 

membership




