ILETiSIM FAKULTES! DERGISINT Eyliil Salderilars Ardundan Bush Yonetimirin
Orrtadogu'daki Propaganda Faaliyetieri

11 EYLUL SALDIRILARI ARDINDAN BUSH YONETIMININ
ORTADOGU'DAKI PROPAGANDA FAALIYETLERI

Murdan AKINER®

Propaganda Activity of The Bush Administration On
Middle East After The September 11 Attacks

In this paper, the strategy of propaganda activity by the Bush administralion after the September 11
attacks was analyzed. After the September 11 attacks, Bush administration use of the media to promote
militarist agendas. This paper argues about “Al Hurra” tv, “hi" magazine and Radio Sawa which was
builded by Bush administration to effect the hearts and minds of Arabic people who live in Middle
East. The media is an incredibly powerful force which has the ability to manipulate the minds and
hearts of the American people. But the media which was built by Bush administration was not
succesfull to manipulate the minds and hearts of the Arabic people. Furthermore paper analyzes and
discuss that the relationship between Bush administration and Pentagon with The Rendon Group (PR
firm),

Key words: Al Hurra, hi, Radio Sawa, The Rendon Group (TRG), Al Jazeera, disinformation,
misinformation.

Girig

11 Eyliil saldinilan ardindan zaman kaybet-
meden Afganistan’a operasyon diizenleyen,
bir siire sonra da saldirilarla ilgisi bulundu-
gunu iddia ettigi Irak lideri Saddam Hiise-
yin'e yonelik olarak Irak iizerine savag agan
George W. Bush yinetimi, her iki siiregte de
dzgiirliiklerin kalesi durumundaki ABD'nin
imajimi kayba ugratmughr. Bundan dolay:
Bush yonetimi ve Pentagon, PR (Public
Relations- Halkla Iligkiler) sirketleri ile tipki
1991'deki Kérfez Savagi'nda oldugu gibi
dezenformasyona, Pentagon'un tabiriyle
“black propaganda-kara propaganda”ya
yonelik kontratlar imzalamstir. Bush yone-
timi bununla da kalmayip, Ortadogu’daki

Arap ve Misliimanlann gonliinii yeniden
kazanmak igin televizyon, radyo kurmus,
dergi yayimlamughr. Afganistan’a yonelik
operasyon sirasinda yildizi parlayan ve Irak
{izerine diizenlenen savasta da Amerikan
haber kanallanmi geride birakarak, yirmi
dirt saat yaym yapan uluslararasi haber
kanallar1 arasinda bir fenomen haline gelen
El Cezire'nin yayinlarindaki basan, ABD'yi
televizyon kanali, radyo ve dergi kurmaya
ydnlendiren itici giig olmustur.

11 Eyliil saldirilan ardindan Ulusal Giivenlik
Damsmant Condoleezza Rice, El Cezire'ye
roportaj vermig ve bu rdportajuun kayda
alinmasindan 6nce Washington'daki Beyaz

* ¥rid, Dog, Dr., Mersin Universitesi [letigim Fakiiltesi Gazetecilik Biliimi,

89



ILETigiM FAKULTES] DERGISH 11 Eylal Saldrlars Ardwdan Bush Yanetiminin

Ortadegudaki Propaganda FanliyeHeri

Saray mubhabirlerinin sorularim cevapladiji
sirada gelecege yonelik niyetlerini biraz da
olsa belli etmistir (Al-Nawawy and Iskandar,
p.141): “Biz mesajimizin Arap halklarina
ulasmasimin dnemli oldugunu diistiniiyoruz
ve biliyoruz ki bu kanal Arap halk: arasinda
¢ok popiiler”.

Katar'dan yayin yapan El Cezire, Amerikali
yetkilileri Arap halklari ile iletigim kurmaya
mecbur birakmugtr. Ust diizey bir Bush yo-
neticisi Boston Globe’da 21 Ekim 2001'de
yayimlanan agiklamasinda konuyla ilgili su
ifadeleri kullanmighr (Al-Nawawy and
Iskandar, p.166): “Bu halka ulagmamn sim-
diye kadar bu denli &nemli oldugunu
diigiinmiiyordum. Fakat bu &zel durumda,
halkla iligkiler ¢ok 6nemli ve artan bir rol
sahibi, Insanlar ne duyduklar: ve kime inan-
diklarina gére bir tarafi tutuyorlar; bu da
terdéirizm ile savagin bir pargasi”.

Makalenin araghrma sorunsah,11 Eyliil sal-
dinlanm izleyen siiregte ABD'nin Ortado-
gu'da ugradifn imaj ve giivenilirlik kaybim,
PR girketleri ile kurdugu televizyon, radyo,
dergi sayesinde tekrar kazanma cabas: iize-
rine kurulmustur, Bu baglamda makalenin
amaci, 11 Eyliil saldinlan ve bunu izleyen
stirecte Bush yénetiminin, Ortadogu halkla-
nina kendi dilleriyle ulasma ve propaganda-
yr direkt iletme gabasini, sosyal sorumluluk
ilkesi gergevesine gore incelemek, aydinlat-
mak ve etkilerine dikkat gekmektir,

1. El Cezire'ye Kargi Al Hurra'nin Kurulugu
Al Hurra, Titkge karsihgiyla “Ozgiir”, uy-
dudan Arapga yaymn yapan yeni bir Ameri-
kan televizyon kanalidir. Virginia’da Ameri-
kan kongresinin finansmamyla kurulan Al
Hurra'mn hedef kitlesi Ortadogu’daki izle-
yiciler, amac ise “biitiin Arap diinyasina
yaymn yapmak”tir. 14 Subat 2004 Cumartesi
ginii yani Sevgililer Giinii'nde yaymna bag-

90

layan Al-Hurra, Tiirkce kargiligi “Ada” olan
El Cezire'ye Amerikan yanit olarak nitelen-
dirilmektedir.

Yayminn baglamasindan bir giin sonra,
Ingiliz* Guardian gazetesi, Kahire’deki Al
Hurra'ya ydnelik yorumlara yer vermistir.
Sehir merkezinde yagayan baz insanlar bas-
langig yayinlarimi izleme firsatt bulmuslard:
ama Misithlarin ¢ogu uydu yaymnlarim izle-
mek igin ¢anak anten alabilecek ekonomik
glice sahip degillerdir. El Cezire'nin propa-
ganda m1 yoksa habercilik mi yaphg sorgu-
lana dururken, ABD kendi propaganda ka-
nalim goktan kurmugtur ancak Ortadogu
iilkelerinde yasayan halklanin ekonomik
sorunlarimi dikkate almamugtir (Guardian,
February 15, 2004),

Pazar giinii ise yani 15 Subat 2004'te, giinliik
gazete Al Ahram kanalin yayma basladifin
kisa birkag paragrafla anlatiyordu. Osboa
gazetesi de “Bog Al Hurra kanah... Hig kul-
lamlmamis temiz eller, camurlu yiizleri
temizleyemez"” baglikh makalesinde, Arapla-
rin ABD'ye olan &fkesinin ABD, Israil'e gozii
kapal bir gekilde boyun egmekten vazgec-
medifi siirece devam edecegini dile getirdi
(Atia, http://weekly.ahram.org.eg/2004/678/
fr2.htm).

Voice of America ve simdi de Al Hurra'min
yoneticisi olan Broadcasting Board of
Governors' Middle East Committee (Yayinci-
lik Idarecileri Kurulu Ortadogu Komitesi)
liyesi Norman Pattiz, yayinlanacak haberle-
rin hiikiimet baskisindan ve etkisinden &z-
glir olacagini agiklamigtir, Pattiz'e gore, ya-
yincihik misyonlari, bagimsiz ve giivenilir
haberciliktir, fikirleri etkilemek ya da kalple-
ri etkilemek degildir,

Al Hurra’mn web site’ina gére uydu televiz-
yon ag, kar amac giitmeyen Middle East



fLETIiSiM FAKULTESI DERGISII1 Eylill Saldinlar Ardundan Bush Yénetininin

Television Network (MTN) girketi tarafindan
yonetilmekte ve “bafimsiz ve dzerk bir fede-
ral  kurulug”  sdzleriyle tanimlanan
“Broadcast Board of Governors -Yaymnahk
idarecileri Kurulu” ndan mali yardim
almaktatir (Al Hurra, http://www.alhurra.
comy).

UPI'in (United Press International) 3 Subat
2004'te internet sitesinden de yaymladif
rapora gore, Al Hurra, yonetimin dig politika
tnceliklerindeki degisimi yansitmak, teror
{izerine global savagi ve terdrist toplayan
iilkelerin kalplerini ve fikirlerini kazanmak
amaciyla ABD Digigleri Bakanhgi'min 2004
yilt biitgesinden gelen 30 milyon dolarlik
fonla kurulmugtur (UPL,  http://www.
upi.com/view.cfm?StoryID=20030203-54915-
3619r). ABD &zellikle Arap diinyasindaki
imajimi Al Hurra sayesinde degigtirmek is-
temektedir. Bagkan Bush’a gore ise Al Hurra,
Ortadogu’dan yayin yapan ve sik stk ABD"yi
elestiren televizyon kanallarina bir alternatif
olarak kurulmustur (Christian Science
Monitor, http://www.csmonitor.com/2004/
0209/dailyUpdate. html?s=mits):  “Yaymnlar
Springfield, Virginia'daki bir tesisten yapih-
yor ve tiim bu faaliyetinin ilk yilinda devlete
62 milyon dolara mal oldu”. Bagkan Bush'a
gore Al Hurra, “Miisliiman diinyasinm dol-
duran nefret dolu yayinlara son vermeyi ve
insanlara ABD'nin degerleri ve politikas:
hakkindaki gergekleri anlatmay: amaghyor”.
islam diinyas: ise yaymnlarina sicak bakma-
makta. islam Online isimli internet sitesi Al
Hurra'y1 Amerika'min Araplarm kafasindaki
imajim cilalama gabas1 olarak nitelemigtir
(lslam Online, U.S. Launches Arabic-
Language Channel To Polish Image,
http:ﬁwww.islam::-nline.nethnglishMewsz
004-02/14/article05.shtml).

Baskan Bush 2004 yihmn Mayis ayinda once
CBS'te ardindan Washington Post gazete-

Ortadofu’daki Propaganda Faaliyetleri

sinde yaymnlanan Abu Ghraib hapishanesin-
deki iskence fotograflarmin ardindan ilk
konugmasimu da Arapga yaym yapan Al-
Hurra'ya yaprmughr. “Irak halki gunu anla-
mali ki, olaylarin gectii hapishanede Ame-
rikan giivenlik giiglerinin sergiledikleri dav-
ramglar bilinen Amerika'y1 yansitmiyor.
Demokrasideki her sey milkemmel degil
bazen yanhgliklar yapilabiliyor” diye konu-
san Bagkan Bush, konusmasinda dziir dile-
memigtir,

Konuyla ilgili agklamasinda 20'den fazla
“sorry-oziir dilerim” kelimesi kullanan Be-
yaz Saray Sozciisii Scott McClellan da Bag-
kan Bush'un énce Al Hurra'ya konugmasim
“Bu Bagkan'in Arap uluslarna direkt ses-
lenmesi igin, goriintiilerin utang verici ve
kabul edilemez nitelikte oldugunu dile ge-
tirmesi igin bir firsathir” sozleriyle nitelen-
dirmistir. Bush ikinci réportajimu ise Dubai
merkezli Al Arabiya televizyonuna vermisg,
El Cezire'yi tercih etmemigtir (Washington
Post,www.washingtonpost.com/wp-dyn/
articles/A3854-2004May5.html).

Daha énce Guantanamo Korfezi'ndeki iiste
gorevli olan Geoffrey Miller da, Ulusumuz
ve ordumuz adma kiigiik bir grup askerin
yasal olmayan ya da onaylanamayacak dav-
ramslarda bulunmasindan dolay1 Gziir dile-
mek istiyorum” demigtir. Yorumlanm I-
rak’in batisinda bulunan Abu Ghraib hapis-
hanesinde bir gezinti yapmalarina izin ver-
digi gazetecilere yapan Miller, Abu Ghraib
skandalimin Bushu utandirdiini soylemis-
tir. Geoffrey Miller'dan &nce olaylarin mey-
dana geldigi hapishanenin idaresinden so-
rumlu olan, skandal ortaya gikinca gorevden
aliman eski Amerikali Tuggeneral Janis
Karpinski ise, kendisinin tutuklulara agag-
layict muamele yapildifindan haberi olma-
digim, CBS'te yayinlanan fotograflari gor-
diigiinde ise gok oldugunu soylemisti.

91



ILETISIM FAKULTES DERGISI 11 Eyliil Saldwilary Ardondan Bush Yoneliminin

Ortadogudaki Propaganida Fanliyetleri

Saddam Hiiseyin déneminde de kétii bir
gohreti olan Abu Ghraib Hapishanesi‘nde
iggal kuvvetlerine saldin diizenlemekle go-
revli yaklasik 4400 tutuklu bulunmaktadir.
Bunlarnn kismi, skandalin ortaya gikmasin-
dan sonra saliverilmistir. Baz1 hukukcular ve
politikacilar CBS fotograflarinin buzdagimn
goriinen kismu oldugunu  belirtmislerdir.
Ardindan ABD ordusundan agiklama gel-
migtir. ABD ordusunun Irak ve Afganis-
tan’daki hapishanelerinde simdiye kadar
20°den fazla tutuklu Slmiistir. Bunlardan
ikisi ise Amerikahlar tarafindan &ldiiriilmiis-
tir. Cinayetin birinin sorugturmas: tamam-
lanmighir. Tutuklulardan biri kendisine tag
firlatinca, Amerikan askeri tutukluyu silahla
vurarak dliimiine neden olmustur. Amerika-
li askere ceza verilmemis sadece gorevden
alinmigtir (Guardian, http://www.guardian.
co.uk/Iraq/Story/0,2763,1209912,00.html).

Amerika Birlesik Devletleri Bagkam George
W. Bush fotograflann “tiksindirici” oldugu-
nu sdylemis, Ingiltere Bagbakam Tony Blair
de olay karsisinda “dehsete diistiigiinii”
belirtmistir. Fotograflari, 2003 yihmin Kasim
ve Aralik aylarinda gekildigi samilmaktadir.

2. "Hi"in  Hedefi
Sawa'mindaki Halk
The Los Angeles Times'm aktardigma gore
Broadcasting Board of Governors tiyesi ve
Amerika'nin en biiyiik radyo istasyonu
Westwood One'in kurucusu olan Norman J,
Pattiz ise Al Hurra'min Amerikan y&netimi-
nin Araplarin Amerikahlar hakkindaki fikir-
lerini degistirmek i¢in yaptifn ilk tegebbiis
olmadifimi  soylemigtir (Al  Hurra,
http://www.disinfopedia.org/wiki.phtmI?tit]
e=Al_Hurra).

Gengler, Radio

Pattiz sézlerinde hakliyd: ¢tinkii 2002 yilinda
BBG, Ortadogu’daki dinleyicilere Arapga
yaym yaparak haber ve eglence saglayan

92

Radio Sawa'yr kurmustu. 2003 yihmn Tem-
muz ayinda ise finansmam ABD Dugigleri
Bakanhif tarafindan yapilan Arapca dergi
“Hi-Merhaba” yayimlanmaya baglandi. He-
def kitlesi 18 ile 35 arasindaki Arap gengleri
olan derginin yillik biitgesi icin Amerikan
yonetimi 4.2 milyon dolar ayirnmsgtir,

Derginin her bir sayismda “ABD Disigleri
Bakanhg Yabanca Medya Ofisi adina basil-
mughr” ibaresi bulunmaktadir. Politikadan
bahsetmeyen, bir popiiler kiiltiir dergisidir.
Ne Amerika'mn dig politikasina ne de Arap-
Israil ¢abismasina definmekte, Libyali Ame-
rikan vatandagt olan Yaz lgleri Miidiirii
Fadel Lamen’e gére “Arap diinyasinda poli-
tikaya dokunmayan, popiiler kiiltiir {irtinii
dergiler yayimlamak yeni bir fenomen”.

Derginin darusman editdrii ise Mississippi
Universitesi gazetecilik  profesérlerinden
Liibnan asilli Amerikali Samir Husnidir.
Husni'ye goére ayhk dergi “Hi” Amerikan
toplumunun pozitif taraflan iizerinde dur-
makta ve sorunlarim ortaya gikarmaktan
kaginmakta. “Hi” Reader's Digest of
America'ya benzemekte, Ciinkii Amerika’da
neler olup bittigini Amerikan bakig agsiyla
okuyucularina vermekte. {lk sayisinda Disis-
leri Bakanh@i'ndan kadin bir sézciiniin,
“Derginin amaci Arap halkimin Amerikalila-



fLETiSIM FAKGLTES! DERGISI/T Eyliil Saldirilars Ardindan Bush Yéneliminin

ra karst duydugu nefreti en aza indirmek,
Arap ve Amerikan gengleri arasindaki ben-
zerlikleri vurgulamak ve Arap genglerinin
Amerikan yasam tarzimi benimsemesini sag-
lamak” geklindeki sozleri, “Hi"in propagan-
da agsindan konumunu agikca belli etmek-
tedir. Dergi aym: zamanda, 11 Eyliil saldinla-
rmin ardindan Arap Sgrenci sayisinda bii-
yiik bir diisiis yagayan Amerikan tiniversite-
lerine de ficretsiz reklam olanag saglamigtir.

Massachusetts'teki Stonehill College'da ga-
zetecilik profesérii olan “Al Jazeera” isimli
kitabin yazarlarmdan Misir asili Moham-
med Nawawy “Hi” hakkindaki fikirlerini
goyle dile getirmigtir: “Arap gencleriyle ilgili
sorun onlarin Amerikan kiiltiriinii ya da
yasam tarzimi nasil anladiklar defil. Ameri-
kan filmleri izleyip, Amerikan jean’i giyiyor-
lar ve ABD'ye gelmek igin vize kuyruklarina
giriyorlar. Problem onlarm Amerika'min dig
politikasini nasil algiladifit ve bu sadece Irak
ve Israil topraklarindaki eylemlerle degigtiri-
lebilir”, Arap asilhi bilim adamlarimin da dile
getirdigi gibi Araplar, Amerikan kiiltiiriin-
den degil, Amerikallarin Ortadogu’da sir-
diirdiigii dis politikadan nefret etmektedir-
ler (U.S. "Hi" Magazine Eyes Arab “Future
Leaders”: Report, http://www.islamonline.
net/English/News/2003-8/09/article02.shtml).

Misir, Liibnan, Urdiin, Tunus, Sudan, israil,
Kuveyt, Yemen, Bahreyn ve Birlegik Arap
Emirlikleri'ne de dagitilan dergi,
Washington’da The Magazine Group tara-
findan yayimlanmaktadir. 56z konusu du-
rumun ilging bir tarafi da, The Magazine
Group’un aym zamanda National Concrete
Masonry Association ve Jewish Women
International Group gibi cemaatlerin de der-
gilerini yayimlamasidir. Dergi her ay 50 bin
adet bastiyor ama Digigleri Bakanhfi bu
sayiyt 250 bine gikarmayi planlamaktadir
(“U.S. Tries to Beautify Tarnished Image in

Ortadogu’daki Propaganda Fraliyetleri

Muslim World”, http://www.islamonline.
net/english/news/2002-2/19/ arbclel5.shtml).

3. ABD yénetimi ve Halkla iligkiler Firmas:
TRG isbirligi

1991'deki Kdrfez Savags sirasinda ve sonra-
sinda Washington'un iinlii PR firmalanyla
igbirligi yapan Amerikan yonetimi, 11 Eyliil
saldinilanim izleyen siiregte de kurah boz-
mach, Baslica basansi savas zamanlarinda
dezenformasyon yaymak olan bu firmalar-
dan “TGR-The Rendon Group” ile Pentagon,
Afganistan operasyonunu anlatmak ve Islam
diinyasina kargt konumunu ve imajim dii-
zeltmek igin anlasma imzalamistir. The
Rendon Group, CIA da iginde olmak iizere
gecmiste hiikiimetin bazi birimleriyle gals-
mistir, Saddam ybnetimine kars: desteklenen
[raq National Congress (Irak Ulusal Konseyi)
de Rendon'un imajim giiglendirmek igin
calistifr gruplardan biriydi.

Rendon‘un 90'lann ortasindaki ¢abasi, CIA
miifettislerinden birinin INC ve lideri Ahmet
Celebi'nin adina harcanmig 23 milyon dolan
ortaya gikaran sorugturmasiyla son bulmus-
tur. Terdre karg savasta Pentagon, 79 lilkede
medyay1 gozlemesi, odak gruplan idare
etmesi, terdrle miicadele igin terdr gruplan
ve ABD'nin terorle miicadele kampanyasi
hakkinda bilgi saglayan bir website kurmas
ve Amerikan ordusuna dezenformasyonu
yonetme ile kendi halk iletigimini saglama
konusunda yol yordam gistermesi karsigin-
da Rendon’a hala para odemisgtir, hala da
odemektedir.

Kenneth McClellan isimli bir Pentagon sdz-
ciisii 0 dénemde Rendon ile olan igbirlikleri-
ni ve nedenlerini soyle agklamighr (Knight
Ridder, http://www.prfirms.org/resources/
news/pentagon101901.asp):

93



[LETISIM FAKULTESI DERGISIH 11 Eylal Saldirdars Ardwmdan Bush Yanetiminin

Ortadogu'doki Propaganda Fanliyetleri

“Terdre karsi savas uyarisiz bagladi. Bu ne-
denle acil bir sekilde stratejik damisma safi-
layabilecek bir firmaya ihtiyaciomuz vard
Doguya yonelen miicadelemizde diinya
capindaki pekgok farkh simftan olugan grup-
larla tam zamamnda biitiin kitle iletisim
araglarim kullanarak iletisim kurmanuzda
bize yardim edecek tamdigimiz birine ihti-
yacimiz vardi, bu Rendon’du”,

llk kontrat pazarliksiz 397 bin dolar iizerin-
den 120 giin, yani dort ay i¢in yapilnusgtir,
Rendon, Saddam kargih propagandas: igin el
altindan iki radyo istasyonu kurmustur. Biri
Radio Freedom (Radio Hurriah-Radyo Oz-
giirlik) ve digeri Iraqi Broadcasting
Corporation’dr (Irak Yaymncilik Sirketi). Bu-
nunla da kalmayip, Irakh lideri komik du-
ruma diigiiren ¢izgi romanlarla, karikatiirler-
le yazilar igeren kitaplar yayimlamaya bag-
lamighir,

TRG, Arap diinyasinin bagta gengler olmak
tizere goniillerini kazanmaya calismakta ve
bu ¢abasi nedeniyle de ayta tam 100 bin do-
lar kazanmakta. Kitalar 6tesindeki izleyicile-
re, ABD'nin operasyonlanimn Islam’t degil
terdristleri hedef aldigimi anlatmaya calisip,
ikna etmeye ugragmaktadr.

3.1. John Rendon kimdir?

TGR, Amerika'min  Arjantin, Kolombiya,
Haiti, Irak, Kosova, Panama ve Zimbabve'ye
miidahalelerinde Amerikan ordusu igin cali-
san “ketum” halkla iligkiler firmalarindan
biridir. Rendon'un faaliyetleri arasinda
INC'yi organize etmek de vardir. INC aslin-
da Irakh diktatér Saddam Hiiseyin'i ortadan
kaldirmak igin halkla iliskiler firmas
Rendon tarafindan kurulmug kukla bir grup-
fur.

National Security Conference-Ulusal Giiven-
lik Konferansi'nda John Rendon, kendini

94

“bir bilgi savagqist ve alg1 yoneticisi” sdzle-
riyle tamimlarmighr. Sirketin kurucusu John
Rendon, kariyerine Demokrat Parti politika-
cilanmin segim kampanyas: damsmam ola-
rak baglamighr. Michael Dukakis'in 1974"teki
valilik kampanyasinin yoneticisiydi. Jimmy
Carter déneminde Democratic National
Committee’nin {ist diizey yoneticisi olarak
girev yaph, 1980'de New York'ta demokra-
tik kongreyi toplath ve Carter'n yeniden
se¢im kampanyasinda sef programa olarak
calisti. 1980°lerin ortasinda ise, Karayipler’
deki ve ABD disindaki miigterileri icin ¢a-
hismaya basladi.

Kariyeri, General Manuel Noriega'min poli-
tik diigmanlariyla is yaptifn Panama’da tah-
min edilemeyecek boyutta bir sigrama yaph.
Bu ¢alisma, Noriega'nun 1989’ daki Amerikan
iggaliyle iilke disina atilmasina kadar siirdii.
Sz konusu durum CIA ile kontrata kadar
vardi. 1990'da ise Kuveytin siirgiindeki
yinetimiyle Irakin iggalci ordusunu defede-
cek bir Korfez Savagm igin savas davullan
¢aldirmaya yardim edecek bir anlasma yaph.
Ardinda Londra'da Kuveyt televizyonu igin
program materyalleri {iretecek (dezenfor-
masyon malzemesi) bir yapim stidyosu
kurulmasim da igine alacak gekilde kapsamli
bir iletisim operasyonu baglath, Kuveyt yo-
netimine de, Amerikan basin ve yénetimiyle
iyi iligkiler kurabilmeleri igin avantaj saglads.

John Rendon, Kuveyt yénetimiyle yaptin
ighirligini kendi sozleriyle soyle anlatmsti:
“Eger icinizden biri Kuveyt'in bagimsizli-
ginda rol almigsa ya da bunu televizyonlar-
dan izlemigse, yiizlerce Kuveytlinin ellerinde
kiiglik Amerikan bayraklan salladigini gor-
migtlir. Hi¢ durup, yedi uzun aci dolu ay
tutsak olmug Kuveyt halkinin nasil da elleri-
ne Amerikan bayraklan alabileceklerini dii-
gindiiniiz mii? Ya da diger koalisyon iilkele-



ILETISIM FAKULTESI DERGISIN1 Eyliil Saldurdlars Ardindan Bush Yonetintinin

rinin? Cevabi biliyorsunuz, bu benim igle-
rimden biri!”

ABC News'in  bildirdigine gire Subat
1998'de, Peter Jennings'in raporunun igaret
ettigi gibi: “CIA ile yaptf kontratin ilk y-
linda 23 milyon dolar harcadi. INC ile siki
fiki gahgt, 19 Irakh wve Kiirt organizasyo-
nundan olusan ve temel gorevleri
dezenformasyon ve propaganda yaymak,
Saddam rejimi muhalifi toplamak olan
INC'nin ismi ile giindeme geldi.

Rendon, Ocak 1992'den itibaren Kuveyt'ten
Radio Freedom ve IBC aracihifiyla Irak karsi-
ti propaganda yapmaya baglamugtir. 1996'ta
Time'da yayimlanan bir makaleye gire 11
CIA galiganu IBC'nin 11 saatlik giinliik yaymn-
larimi ve Erbil kentindeki faaliyetlerini des-
teklemigtir, Harvard’ta master yapan bir
Irakli 6grenci, baz radyo yaymlarmin
Arapgaya gevrilmesinde yardim etmistir
(Rendon Group, httpy/fwww.disinfopedia.
org/wiki.pthml?title=Rendon_Group): “Evde
ki hig¢ kimse tek kelime Arapga bilmiyordu.
Saddam’la alay ettigimi diigiintiyorlard.
Irak'ta kim Saddam’in biyiklaniyla alay et-
menin komik oldugunu disgiinecektl, Ame-
rikan yOnetimini fena halde azarliyordum ve
bunu biliyorlard1”.

Irak’taki propaganda kampanyas: 30 Agus-
tos 1996'da ani bir sona gelmistir. 1996'da
Irak ordusu Erbil'e girmis ve 100 INC iiyesi
ile 100 IBC gabisamindan 12'sini idam etmis-
tir,

Subat 2002'de ise New York Times'm bildir-
digine gére Pentagon, dezenformasyon (yan-
lis bilgilendirme) konusunda Office of
Strategic Information’a (Stratejik Enformas-
yon Ofisi) yardim etmesi icin Rendon’u kul-
lanmastir,

Ortadogu'daki Propaganda Faaliyetleri

3.2. TRG'nin Personeli

The Rendon Group’un personeli su isimler-
den olugmaktadir (Rendon Group, http://
www.disinfopedia.org/wiki.pthm]?title=Ren
don_Group):

1-John Rendon

2-Linda Flohr-Halen Beyaz Saray’in National
Security Councilinda st diizey anti-
terfrizm uzmam olarak ¢alisiyor. Uzun bir
stire Rendon icin calist.

3-Francis Brooke-Washington’da INC'nin
(Irak Ulusal Konseyi Bagkarm) bagkama Ah-
met Celebinin gef asistan olarak gorev yap-
ti. 1990'h yillarin ortasinda da Londra'da
aylik 19 bin dolar maasla anti-Irak kampan-
yasinda gorev almistir. Ahmet Celebi, 1958
darbesi sonras: Irak terk eden bir ailenin
tiyesidir ve Amerika'da efitim gérmiig bir
matematikgidir. 1989'da Urdiin’den bir oto-
mobilin  bagajinda ABD'ne  kagmushtir
(Urbina, 2004). Ciinkii kendi bankasinin
batigimin ardindan, paray!r zimmetine gecir-
mekten dolayr 22 yil hapse mahkum olmusg-
tur. Saddam yinetimine muhalif tavnyla
tamnan Celebi, 2003"in Afustos ayinda ger-
geklestirilen ve ¢ok sayida insanin Gliimiine,
daha fazlasimin da yaralanmasina sebep olan
bombalama eyleminden “&nceden” haberi
oldufunu agkladi. Bu agiklama sonrasinda
ABD basiminda Celebi'ye duyulan gilivenin
sarsildifn yolunda yorumlar yayimlanmstir
(Said, 2004).

4-Paul Moran-Bafimsiz calisan bir TV kame-
ramaniydi. Savag sirasinda bir intihar bom-
bacisi1 tarafindan 2003'te Irak'ta dldiiriildii.
Rendon igin kontrat karsihg yine freelance
statiide caligmugtir.

3.3. TRG'nin Miisterileri
The Rendon Group’un miigterileri, Ortadogu
ile iligkilerini de ortaya koyacak sekilde goy-

95



ILETiSiM FAKOLTES] DERGISI 11 Eylill Saldiilars Ardurdan Bush Yonetiminin

Ortadagudaki Propaganda Fanlivetleri

ledir (Rendon Group, htip://www.disinfo
pedia.org/wiki.pthm|?title=Rendon_Group):

I-American Housing Consortium (Kuveyt
merkezli)

2-American Business Council of Kuwait
3-Bulgaristan

4-Kolombiya Ordusu

5-Endonezya

6-KPMY Peat Marwick

7-Kuveyt

B-Kuwait Petroleum Corporation

9-Kuveyt Universitesi

10-Monsanto Chemical Company-Monsanto
Kimya Sirketi

11-Rusya

12-ABD

13-US. Agency for
Development (USAID)
14-U.5. Central Intelligence Agency (CIA)
15-Pentagon

16-Ozbekistan

17-Vietnam Veterans of America Foundation

International

Sonug

WTC'ye (Word Trade Center-Diinya Ticaret
Merkezi) ve Pentagon’a 11 Eylil 2001°de
diizenlenen terdrist saldmilan izleyen siireg-
te, ABD'nin Afganistan’a operasyon diizen-
lemesi, ardindan da Irak {izerine savag ag-
mas1, bir zamanlar demokrasinin, insan hak-
larimin ve dzgiirliiklerin kalesi durumundaki
ABD'nin Ortadogu halklar arasinda imaj ve
giivenilirlik kaybina ugramasina neden ol-
mugtur,

Ancak makalemizde ulasilan sonug, Ortado-
gulu halklarin Katar'dan yaymn yapan El
Cezire've duyduklan gilivenin, Amerikan
ideolojisi ve paras: ile ¢aligan kanallar igin
gecerli olmadifim  gostermektedir. Geng
Arap dinleyiciler Radio Sawa'mn miizik
yaymnlanindan hoglanmakta ancak haberleri-

96

ne ilgisiz kalmaktadirlar. Ortadogulu geng-
ler, Amerikan yasam tarzina degil, dig poli-
tikasina kizgindirlar. ABD'nin Ortadogu’ya
yonelik ABD yonetimin bu noktada ihtiyag
duydugu tek sey, Araplann diinya gapinda
destegini almak igin kendi finansmamyla
kurulmamus, giivenilir, bagimsiz, nesnel
habercilik yapan aracilardir.

11 Eyliil saldinlarindan sonra batinin global
haber tekelini kirarak, yalmz Araplarin degil
tiim Ortadogulu halklarn sesini diinyaya
duyuran El Cezire’'nin, Amerikan yiineti-
minden gordiigii baski ve yaymlarimn en-
gellenilmeye ¢ahigilmasi, bilge halkimin kii-
cliciik tilke Katar'dan yaymn yapan bu kanala
giiveninin daha da artmasma neden olmusg-
bur.

Ancak ABD yonetiminin halkla iligkiler fir-
masit TRG ile igbirligini stirdiirmesi, politik
icerifinin  ¢@ziilmesi oldukga giic olan
dezenformasyonun yayilmasma neden ol-
maktachr. TRG'nin sahibi John Rendon'un
medya ile yakin iligkiler i¢inde olmasi ve
bugiine dek yapip ettiklerinden ancak yuka-
rida siraladhklanmizin bilinebilmesi, Ameri-
kan anaakim (mainstream) ve sirketlesmis
(corporate) medyasindan, diinyaya akan
iletilerin gercekliginin sorgulanmasim giig-
lestirmektedir. Dezenformasyon ve
misinformation (eksik bilgilendirme) ile
zehirlenen haberlerden bir élgii de olsa ko-
runmann tek yolu, ancak internetten okur-
larina ulagabilme firsatt bulan alternatif
online dergiler ya da anaalkim wve sirketles-
mis medya kargiti bagimsiz kuruluglardir.

Alternatif yayincihk, iginde bulundugumuz
siirecte, adil ve tarafsiz habere ulasmak igin
vatandaglarin tek cdziim yolu gibi gbzik-
mektedir.



[LETISIM FAKULTESI DERGISII1 Eylil Saldarilart Ardindan Bush Yinetininin
Ortadogu’daki Propaganda Faslivelleri

Kaynakga

-Al-Nawawy, Mohammed and Adel Iskandar (2002). Al Jazeera, Cambridge: Westview
Fress, pp. 141-166

-ATIA, Tarek (April 7, 2004). “Horsing Around”,
http:/fweekly.ahram.org.eg/2004/678/fr2. htm.

-SAID, Edward (January 1, 2004). “Dreams and Delusions”, Al-Ahram Weekly,
http://weekly.ahram.org.eg/2003/652/op1.htm.

-URBINA, lan (January 1, 2004). “This War Brought to You by Rendon Group”,
http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/DK1 3AKkDL html,

-Al Hurra (April 7, 2004). http://www.disinfopedia,org/wiki.phtmi?title=Al_Hurra.

-Al Hurra (April 7, 2004). hitp://www.alhurra.com.

-Christian Science Monitor, http://www.csmonitor.com/2004/0209/dailyUpdate htm1?s=mits,
February 9, 2004.

-Guardian, http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,2763,1209912,00.html, May 5, 2004.
-Guardian, February 15, 2004

-Knight Ridder, “Pentagon Hires Public Relations Firm to Reverse Opposition in Islamic
World”, htttp://www.prfirms.org/resources/news/pentagon101901.asp, April 17, 2004.
-Islam Online, “U.S. Launches Arabic-Language Channel To Polish Image”,
http://www.islamonline.net/English/News/2004-02/14/article()5.shtml, February 16, 2004.
-Rendon Group, http://www.disinfopedia.org/wiki.pthm|?title=Rendon_Group, April 11,
2004

-UPI, http://www.upi.com/view.cfm?StorylD=20030203-054915-3619r, February 3, 2004.
-U.S. "Hi" Magazine Eyes Arab “Future Leaders”: Report,

hittp://fwww.islamonline net/English/News/2003-08/09/article02.shtml, April 7, 2004.
-“U.S. Tries to Beautify Tarnished Image in Muslim World”,
http:/fwww.islamonline.net/english/news/2002-12/19/article15.shtml, April 8, 2004.
-Washington Post, www,washingtonpost.com/wp-dyn/ articles/A3854-2004May5.html, May
5, 2004.

97



pre Lrgyty L e B e A e e e B a3 A A D Al B B Rl o o




