
Sayı 16 • Ocak 2010 • İstanbul
Marmara İletişim Dergisi 

vefens@yahoo.com

Azerbaycan Uluslararası Radyosu, 
Propaganda, Soğuk Savaş

International Radio of Azerbaijan, 
Propaganda, Cold War

Anahtar Kel imeler Key Words

Geride bıraktığımız yüzyılda, özellik-
le 2. Dünya Savaşı yılları ve sonrasında 
Sovyetler Birliği ve kapitalist Batı -başı-
nı ABD’nin çektiği- arasında yaşanan 
enformasyon savaşında propaganda 
aracı olarak radyo istasyonlarının et-
kinliği yadsınamaz. Sovyet yönetimi-
nin yurt dışı siyasi radyo yayınlarının bir 
kanadını da Azerbaycan’ın başken-
ti Bakü’den yapılan yayınlar oluştur-
maktaydı. Çalışmamızda Azerbaycan 
Uluslararası Radyosu’nun Sovyetler Bir-
liği dönemi yıllarında Sovyet ideolojisi 
doğrultusunda yurt dışına yönelik yap-
tığı siyasi propaganda yayınları ve ba-
ğımsızlığın kazanıldığı günden bugüne 
kadar yeni faaliyet alanı ve etkinliği iki 
dönem karşılaştırılarak incelenecektir. 

The effect of the radio broadcast-
ing can not be neglected as a tool 
of propaganda in the information 
war between Soviet Union and capi-
talist West – leader was USA - during 
the past century. Radio broadcasting 
from capital Baku of Azerbaijan was 
one of the branches of Soviet political 
radio broadcasting. Political broad-
casting, aiming propaganda, of the 
International Azerbaijan Radio during 
the Soviet Unions toward the abroad 
is under the scrutiny. New activities 
of Azerbaijan broadcasting since in-
dependency of country till today are 
also researched in this study.

Özet Abstract

Dr. Vefalı Enserov*

Bağımsızlık Öncesi ve 
Sonrasında Propaganda Aracı 
Olarak Azerbaycan Uluslararası 
Radyosu’nun Etkinliği

*



178

Giriş

Kitle iletişim araçlarının sırayla ortaya çıkı-
şı ve gelişmesi, özellikle geçen asrın başla-
rından itibaren iletişim teknolojilerinin yay-
gınlaşması, iletişimin kitleselleşmesi ve hatta 
küreselleşmesi belli siyasi çevre ve çevreler-
ce çıkar ilişkilerinde kullanılmayı da berabe-
rinde getirmiştir.

Daha 1922 senesinde Vladimir İliç Le-
nin, bir demecinde yeni emeklemeye başla-
yan radyonun öneminden bahsederken onu 
sınır tanımayan “kağıtsız gazete” olarak ni-
telemiş ve devamında şöyle demiştir: “Ka-
pitalist ülkelerde yaşayan kardeşlerimize, işçi 
ve köylülere faaliyetimiz, mücadelemiz ve 
başarılarımız hakkında kendi dillerinde bil-
gi aktarabiliriz.  Kapitalist ülkelerin milyon-
larca emekçi kitlesini, gerçeklerimizle ilgili 
doğru ve düzgün şekilde bilgilendirmek için 
bu aracın değeri oldukça büyüktür” (Ahme-
dov, 1990, 3).  Bu sözler daha sonraları or-
taya çıkacak enformasyon savaşının bir ha-
bercisi olarak da nitelendirilebilir.

Her ne kadar diğer ülkelere yöne-
lik ilk sürekli radyo yayıncılığı 1927 yılında 
Hollanda’da başlasa da, ulusal sınırları ve kı-
taları aşarak uluslararası dinleyiciye ulaşma-
nın olanaklarından yararlanan ilk ülke ise 
1925 yılından itibaren Moskova’dan yayına 
başlayan Sovyetler Birliği olmuş ve ilk beş 
yıl içerisinde Almanca, Fransızca, Hollan-
daca ve İngilizce komünizm propagandası  
yapmıştır (Kaypakoğlu, 2004, 22-23). 

Sovyetlerin habercilik anlayışına göre, 
haberlerin Komünist Partisi için “olaylara 
tahrik”ten ibaret olduğunu belirten İsmet 
Giritli, şöyle yazmaktadır: “Bilindiği gibi 
propaganda, kamuoyunu ve toplumun gü-
dümünü etkilemek için yapılan bir hareket-
tir.  Propaganda ile varılmak istenen amaç, 
insanlara belirli bir düşünceyi, inancı, dav-

ranış biçimini benimsetmektir.  Propagan-
da olmasa idi faşizm ve komünizm gibi ça-
ğımızın totaliter akımları zor başarı kazanır-
dı” (Giritli, 28).

Almanya’da Nazilerin iktidara gelmele-
rinden sonra kurulan ve radyo yayıncılığının 
bir propaganda aracı olduğuna inanan Josef  
Goebbels’in başkanlığındaki Hitler’in Pro-
paganda Bakanlığı’ndan (Kaypakoğlu, 2004, 
23) da önce, Eylül 1920’de Sovyet Komü-
nist Partisi tarafından “Agitprop” adı altında 
tahrik ve propaganda dairesi kurulmuş ve 
bu daire 1939 senesinde “Sanatların İdeo-
lojik Kontrol Aracı” olarak genel müdürlük 
statüsüne sokulmuş ve daha sonra birkaç 
kez şekil değiştiren bu teşkilat   1966’dan iti-
baren “Propaganda Dairesi” adıyla Sovyet 
Komünist Partisi’nin Merkez Komitesi’ne 
bağlanmıştır (Giritli, 29).

Bu anlamda Komünist Partisi’nin ulus-
lararası propagandasını denetleyen ve yöne-
ten Sovyet Propaganda Dairesi’nin faaliyet-
leri TASS (Sovyetler Birliği Telgraf  Ajansı), 
Novosti (Haberler) gibi haber ajansları, ba-
sın, radyo, sonradan da televizyon gibi kitle 
iletişim araçları kullanılarak yapılmıştır.  

Daha 1929 yılının Ekim’inde Mosko-
va merkez radyosuna bağlı yabancı dillerde 
programlar bölümü açılmış ve aynı aydan 
itibaren ilk olarak Almanya’ya yönelik mun-
tazam yayınlara başlanmıştır.  1933 yılında 
Moskova’dan dış ülkelere yönelik 8 yabancı 
dilde (Almanca, Fransızca, İngilizce, Macar-
ca, İspanyolca, İtalyanca, İsveççe ve Çekçe) 
radyo programları hazırlanıp yayınlanıyordu 
(Alizade, 1991, 122).  1941 yılına gelindiğin-
de ise, Moskova Radyosu 21 yabancı ülke-
ye günlük 51 saat yayın yapıyordu.  Bu pro-
paganda yayıncılığı, daha çok SSCB’ye düş-
man olan ülkeleri, faşistlerin işgal ettikleri 
arazileri, faşizme karşı koalisyon oluşturan 
ülkeleri ve tarafsız devletleri kapsamaktaydı 



179

(Muharremov, 1999, 145-146).

Komünizmin düşüşüne kadar (Sovyetle-
rin çöküşüne dek dünya genelinde) faaliyet 
gösteren propaganda araçları üç çeşit altın-
da toplanmaktadır: 

• Beyaz olanlar:  ulusal, ünlenmiş ve 
dışarıya yayın yapan araçlar (Fransa 
Uluslararası Radyosu – RFI;  Mos-
kova Radyosu;  Amerika’nın Sesi 
vs.)

• Gri olanlar:  ülkesinde önlenmiş, 
ancak yöneldiği ülkelerin yasakladığı 
haberleri yayınlayan araçlar. (Doğu 
ülkelerine doğru yayın yapan) Free 
Europe, Radio Liberty.

• Siyah olanlar:  tamamen gizli, yer 
altından yayın yapan araçlar (Ra-
dio Solidarnosc vs.) (Cavalier, 2004, 
133-134).

Bu arada parantez içerisinde şunu da 
hatırlatalım ki, Sovyetlerden dışa yönelik 
ilk canlı radyo yayını Türkiye’ye yapılmış-
tır.  1932 senesinde SSCB ve Türkiye fut-
bol takımlarının Moskova’nın Dinamo 
stadyumundaki karşılaşmasından hazırla-
nan röportajın oluşturduğu (Alizade, 1991, 
123) bu yayın, aynı zamanda Sovyetlerden 
Türkiye’ye yönelik ilk radyo yayınıydı.

2. Dünya Savaşı’nın artık ayak sesleri-
nin duyulduğu günlerden itibaren Sovyet 
yönetimi savaş hazırlıkları içerisine girer-
ken, bir yandan da yurt dışına yönelik pro-
paganda yayınlarını arttırmaya başlamıştır. 
Sovyet Azerbaycan’ın uluslararası radyo-
su (Bakü’nün Sesi ) tam bu aşamada orta-
ya çıkmıştır. 

Sovyetler Birliği Döneminde 
Azerbaycan Uluslararası 

Radyosu’nun (AUR) Propaganda 
Yayınları

Doğu ülkelerinin, özellikle strate-
ji konumlu Türkiye ve İran’ın Hitler 
Almanya’sının etkisinde kalmasını isteme-
yen SSCB (Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler  
Birliği) yönetimi,  bu ülkelere yönelik propa-
ganda yayınlarının önemini kavrayarak kısa 
hazırlıklardan sonra, 20 Temmuz 1941 yı-
lında Azerbaycan Radyosu ile ilk kez “Bu-
rası Bakü”, “İnco Bakü” kelimeleriyle Tür-
kiye ve İran için deneme yayınlarını başlat-
tı.   Yaklaşık bir ay süren deneme yayınla-
rından sonra 18 Ağustos 1941 yılında Azer-
baycan Radyosu Türkçe ve Farsça olarak 
“Bakü’nün Sesi” adı altında uluslararası ya-
yınlarına başladı (Muharremov, 1999, 146).  
Bu, Sovyet güdümünde Moskova merkezli 
anlayış ile sürdürülen dışa yönelik radyo ya-
yıncılığının Azerbaycan kolunu oluşturmak-
taydı. 

Azerbaycan Radyosu’nun SSCB için çok 
önemli rol oynadığını vurgulayan yazarımız, 
şöyle yazmaktadır: “Türkiye’ye ve İran’a ya-
yınlanan programlarda faşizmin bütün dün-
ya ve bölge için oluşturduğu tehlikeden ge-
niş bahsedilmiştir.  Bunun dışında Bakü’nün 
Sesi ile Sovyet Malumat Bürosu’nun haber-
leri, savaş bölgelerindeki durumla ilgili bil-
giler iletilmiş ve Sovyetlerin dış siyasetinin 
propagandası yapılmıştır.  Savaş sonrasında 
da bu radyo uzun yıllar dört dilde- Azerbay-
can, Türk, Fars ve Arap dillerinde program-
lar hazırlayarak Sovyet yaşam tarzının ve 
sosyalizmin üstünlüklerinden bahsetmiştir” 
(Hudiyev, 2002, 56).  Çok geçmeden Anka-
ra ve Tahran radyoları da Bakü Radyosu’nu 
kaynak göstererek haber yayınlamaya başla-
mışlardır (Ahmetli, 2003, 17).

İlk aylarda Bakü Radyosu’nda 3 temel 
konu ön plana çıkmakta idi:  a) Sovyet halkı-



180

nın dayanıklılığı ve kendi istiklalini koruma 
azmi; b) Almanların kayıp vermeleri ve Sov-
yet halkının zafere inamı; c) SSCB’nin olası 
zaferinin uluslararası önemi (özellikle Doğu 
ülkeleri için) (Ahmetli, 2003, 17). 

2.Dünya Savaşı yıllarında ise radyonun 
yayınlarında haberlerin konusunu oluşturan 
önemli olaylardan ağırlıklı olanları şunlardı:  
Tahran Konferansı, Stalingrad Çarpışması, 
Kursk çarpışması, faşistlerin geri çekilmele-
ri, Oryol ve Kiev şehirlerinin kurtarılması, 
Sovyet ordusunun İran’a sokulması vs. (Mu-
harremov, 1999, 147).

O dönemlerde dışa yönelik radyo yayın-
larının faaliyeti gizli tutulmaya çalışılıyordu.  
Bu yayınların tam olarak varlığından ideo-
loji görevlere sahip küçük bir grubun ha-
beri vardı ve ilçelerdeki radyo kavşakların-
da çalışanlar Bakü Radyosu’nun dışa yöne-
lik yayınlarının ülke içinde yayınlanmaması 
konusunda sık sık uyarılıyorlardı   (Ahmet-
li, 2003,17-18).  Yani dış siyasi ve propagan-
da yayınlarının ülke insanlarının dinlememe-
si öngörülmekteydi.    

2.Dünya Savaşı’ndan zaferle çıkan Sov-
yetler Birliği, yabancı ülkelere yönelik rad-
yo yayınlarını durdurmayarak bu yeni dö-
nemde Sovyet sistemi, komünist ideoloji-
si, oluşturduğu halklar dostluğu ve dış si-
yaseti gibi konuları kapsayıcı şekilde yayın-
larını dizginleyerek devam ettirdi.  Bu doğ-
rultuda yurt dışı yayınlarını sürdüren ve ya-
bancı ülkelerde yaşayan soydaşlara - burada 
İran rejiminde yaşayan (Güney Azerbaycan) 
30 milyonluk Azerbaycanlı dinleyici kaste-
dilmektedir - yönelik 1951 yılında günde bir 
saat olmakla Azerbaycan Türkçesi’nde ya-
yınına başlayan Azerbaycan Radyosu, 1959 
yılının Eylül’ünden itibaren dış yayınları-
na Arapçayı da ekledi (Muharremov, 1999, 
148-149).  Bakü Radyosu’nda Azerbaycan 
Türkçesi’nde uluslararası yayınların başla-

masına verilen iznin arkasında, Sovyet yöne-
timinin bu bölgede batılı güçlerin yayılmacı-
lığının önünü kesme isteği ile beraber, aslın-
da Stalin’in önceki yıllarda  Azerbaycan hal-
kına karşı yaptığı cinayetleri - Stalin rejimi 
tarafından Azerbaycan’a karşı yapılan 1937, 
1946 vs. gibi yıllarda zorla uzak memleketle-
re göç ettirmeler, katliamlar, demokratik ay-
dın kesimin kurşuna dizilmesi, sürgün edil-
mesi vs. gibi tarihi gerçekler kastedilmek-
tedir - örtbas etmeye ve yurt dışında (İran 
ve diğer ülkelerde) yaşayan Azerbaycanlıla-
rın gözünde adını yüceltmeye çalışması yat-
maktadır (Ahmetli, 2004, 43).

Böylelikle Bakü’nün Sesi Radyosu bu 
yıllardan itibaren dış ülkelere yönelik ya-
yınlarını 4 ayrı dilde (Azerbaycan Türkçe-
si, Türkçe, Farsça ve Arapça) sürdürmüştür.  
Bu dört dildeki yurtdışı yayınlar Sovyetler 
Birliği’nin çöküşüne kadar devam etmiştir. 

2. Dünya Savaşı’ndan sonra kapitalist 
bireyciliğin şampiyonluğunu yapan ABD 
ile Marksizm-Leninizm’den esinlenen Sov-
yet görüşü, iki ayrı kutuplaşma oluştura-
rak Soğuk Savaş - Soğuk Savaş söylemi ilk 
defa 5 Mart 1946 yılında İngiltere’nin geç-
miş başbakanı Winston Churchill tarafın-
dan bir kolejde konuşma yaparken kullanıl-
mıştır.  SSCB tehlikesine karşı batılı ülkele-
ri birlikte mücadeleye davet eden bu konuş-
mada radyonun gücünden yararlanma ge-
rekliliği de vurgulanmıştır - dönemini başla-
tıyorlardı.  Her iki kutup da dışa yönelik rad-
yo yayınlarını kullanarak enformasyon sava-
şına girmişlerdir. Komünizm propagandası, 
savaş sonrası Sovyet siyasetinin temel unsu-
runu oluşturmakta ve esasen Doğu Blok’u 
ve Üçüncü Dünya’yı hedef  almaktaydı. Bu 
anlamda en büyük propaganda aracı olan 
Moskova Radyosu 1960’ların sonlarına doğ-
ru dünyanın en büyük uluslararası yayıncı-
sı idi.  Amerika’nın Sesi, Özgürlük Radyosu 



181

(Radio Liberty) ve Özgür Avrupa Radyosu 
(Radio Free Europe) radyoları ise ABD’nin 
uluslararası yayıcılığının önemli unsurla-
rı idi (Kaypakoğlu, 2004, 24-25).  2. Dünya 
Savaşı’nın sürdüğü bir dönemde 1942 yılının 
Şubatı’nda özel radyo şirketlerinden bayrağı 
alarak Voice of  America (Amerika’nın Sesi) 
Radyosu’nu kuran Washington, dış ülkelere 
yönelik propagandacılığı iki örgütün sorum-
luluğuna veriyor.  Bunlardan biri açık pro-
paganda (overt propaganda) yapmakla gö-
revli Offi ce of  War Information, diğeri ise 
örtülü propaganda (covert propaganda) ala-
nında uzman Offi ce of  Strategie Service’dir 
(OSS) (Mattelart, 2005, 64-65).  Bunlar ve 
bunlarla beraber 2. Dünya Savaşı’ndan son-
ra BBC ve Alman Dalgası radyoları da Rus-
ça olarak SSCB’ye karşı propaganda yayın-
larına başlamıştır. Amerika, serbest enfor-
masyon akışı söylemine dayanarak yayınla-
rını sürdürmekte ve sınır tanımamaktaydı.  

Sovyetler Birliği de boş durmayarak kitle 
iletişim araçlarını (özellikle radyoyu) “burju-
va propagandasına” karşı propaganda atağı-
nı güçlendiriyordu.  25 Ocak 1947’de kabul 
edilmiş “Merkezi Radyo Yayınlarını İyileş-
tirme Tedbirleri” adlı Sovyet kararında dışa 
yönelik yayınlar için gazetecilere şu görev-
ler verilmiştir: Sovyet devlet ve toplum ya-
pısının üstünlüklerinden bahsetmek, burju-
va devletlerinin gerici emperyalist politika-
sını ve Sovyetler Birliği’ne karşı düşmanca 
tavırlarını her şekilde ifşa etmek (Ahmetli, 
2004, 41).  Moskova merkezli diğer dış ya-
yınları yürüten radyolarla birlikte Azerbay-
can Uluslararası Radyosu da dışa yönelik si-
yasi yayınlarını bu kararı rehber tutarak ger-
çekleştiriyordu.

Moskova’dan ve birliği oluşturan ülke-
lerden 9’nun başkentinden dış ülkelere yö-
nelik yapılan radyo yayınları 1964 yılında 
“Mir i Progress (Sulh ve Terakki)” adlı yeni 

radyo istasyonun kurulmasıyla daha da art-
mış (Alizade, 1991, 128) ve bu kurumun ya-
yınlarında  kullandığı 14 farklı dilden biri de 
Azerbaycan Türkçesi (1986’dan itibaren) ol-
muştur (Ahmetli, 2004, 50). Sovyetlerden 
dışa yönelik 1960’lı yıllarda yapılan günlük 
yayınların %45’i gelişmekte olan ülkelere, 
%30’u kapitalist ülkelere, %25’i ise sosya-
list ülkelere yönelik olmuştur (Muharremov, 
1999, 149).

1971’e gelindiğinde Sovyet dış radyo ya-
yınlarının haftalık miktarı 1754 saati bul-
makta, yayınlar 70 yabancı dilde yapılmakta 
ve ayrıca Sovyet Haber Ajansı “TASS”  72 
ülkeye, basın ajansı “Novosti” ise 110 ülke-
ye haber ve propaganda içerikli enformas-
yon sağlamakta idi (Giritli, 32).  

Bir başka kaynakta ise, Moskova mer-
kezli Sovyet dış radyo yayınlarının 1960 ve-
rilerine göre 37 yabancı dilde olmakla gün-
lük 115 saat ve birliğin parçalanmasına doğ-
ru - 1988 yılı verilerine göre ise yayınların 
80 yabancı dilde olmakla günlük 254 saa-
ti bulduğu (Alizade, 1991, 126) yazılmakta-
dır.  Kapitalist düzenin ve emperyalist güç-
lerin eleştirildiği bir kaynakta, Sovyetlerin 
Marksizm-Leninizm ideolojisi temelindeki 
dışa yönelik siyasi propagandasının karakte-
rinin “beynelmilelcilik” olduğu (Ahmedov, 
1988, 24) vurgulanmakta ve Sovyetlerin dışa 
yönelik radyo yayınlarının önemli fonksi-
yonlarından birinin de burjuva ideolojisine 
karşı faal antipropagandadan ibaret olduğu 
(Ahmedov, 1988, 26) belirtilmektedir.  

Bu iki kutup arasında 2.Dünya 
Savaşı’ndan sonra başlayıp devam eden so-
ğuk savaşta Bakü’nün Sesi Radyosu’nun et-
kinliği de az rol oynamamıştır.   

Moskova Radyosu’nun bir kolu olarak 
Sovyet güdümlü faaliyet gösteren Azerbay-
can Radyosu’nun yurt dışına yönelik yayın-



182

ları sırf  siyasi mahiyet taşımakta, hazırlanan 
programlar ise yalnız propaganda işine hiz-
met etmekte idi.  Dolayısıyla bu yayınlar ga-
zetecilik ilkeleri esasında değil, Moskova’nın 
kapalı ideoloji merkezlerinde hazırlanan 
diktaya (buyruğa) dayalı tavsiyelere göre ya-
pılmaktaydı.  Hem de soğuk savaş başladık-
tan sonra Azerbaycan’dan dış ülkelere yöne-
lik yapılan programlar sistemine, SSCB’nin 
geniş dış radyo propaganda ağının bir kolu, 
onun güney kısmını oluşturan bir yapı öğe-
si gibi bakılabilir (Muharremov, 1999, 149).

80’li yılların sonlarına kadar Azerbay-
can Radyosu’nun İran’a, Arap ülkelerine, 
Türkiye’ye ve Güney Azerbaycan’a (Azer-
baycan Türkçesi’nde)  yönelik yayınları 
günlük 6 saat 20 dakikaya varmıştır (Aliza-
de, 1991, 126). Bu günlük yayınların 2 saat 
15 dakikası İran’a, 2 saati Türkiye’ye, 1 sa-
ati Arap ülkelerine, 1 saati de yurt dışında 
yaşayan (özellikle Güney Azerbaycan-İran)  
Azerbaycanlılara yönelik olmuştur (Muhar-
remov, 1999, 150).

Karşı taraf  bu durumu ciddiye almış ve 
Amerika’nın Sesi Radyosu SSCB’ye yönelik 
propaganda yayınları çerçevesinde 1982 yı-
lından başlayarak Azerbaycan dilinde de ya-
yınlarına başlamıştır.  Önceleri günlük 30 
dakika olarak yayınlanan bu yayınlar 1984 
yılının Mart’ından itibaren bir saate çıkartıl-
mış ve bu anlamda diğer batı kaynaklı radyo 
istasyonu olan Özgürlük Radyosu’nun gün-
lük 4 saatlik yayını da buna eklenirse duru-
mun ciddiyeti tam olarak ortaya çıkar.  Bun-
larla birlikte o yıllarda yabancı ülkelerden 
Azerbaycan SSC’ye yönelik günlük toplam 
40 saatlik radyo yayınlarının gerçekleştiği 
(Ahmedov, 1990, 5) bildirilmektedir. 

Kapitalist batılı ülkelerin burjuva ide-
olojisini ve yaşam tarzlarını eleştiren ve iki 
kutup arasındaki soğuk savaştan – ideolo-
ji çatışmalardan bahseden Sovyet baskı-

lı (1985) bir kitapta, ABD’nin radyo yayın-
larıyla sıradan propaganda ile birlikte “psi-
koloji baskı” da yaparak Sovyetlerde insan 
haklarının ihlalinden ve Sovyet askeri tehli-
kesinden uluslararası  kamuoyuna yalan yan-
lış bahsedildiği (Çerkesov, 1985, 54) belir-
tilmekte, batılı ülkelerde SSCB’ye karşı fa-
aliyet gösteren burjuva merkezlerinin elin-
de 40’a yakın radyo istasyonunun varlığı ve 
ABD’nin dış ülkelere yönelik radyo yayınla-
rının %75’ni SSCB’ye karşı propagandanın 
oluşturduğu (Çerkesov, 1985, 57) kaydedil-
mektedir.  Aynı kaynakta, dışa yönelik pro-
paganda yayınlarında Sovyetlerin hiçbir za-
man “psikoloji baskı” kullanmak istemedi-
ği iddiası (Çerkesov, 1985, 74) ileri  sürüle-
rek şöyle yazılmaktadır: “Sovyet basını, rad-
yo ve televizyonu, burjuva enformasyon ve 
propaganda araçlarından farklı olarak, ger-
çek, objektif  olayları, ilerici görüşleri temsil 
eder, barış, demokrasi ve sosyal gelişim uğ-
runda mücadele eden güçlerin birliğini sa-
vunur” (Çerkesov, 1985, 73).  Burası doğal-
dır ki, her iki kutup soğuk savaşta girdikleri 
ideoloji-enformasyon propaganda mücade-
lesinde kendilerini haklı çıkaracak yönlerini 
öne sürmüş ve savunmuşlardır.

Azerbaycan Uluslararası Radyosu - 
Bakü’nün Sesi’nin yayınlarında bütün Sov-
yetler Birliği ülkelerinde yüksek refahın ve 
gelişmenin kaydedildiğinden bahseden ista-
tistik veriler sık sık tekrarlanıyor ve bu ra-
kamlar olduğundan fazla ve şişirilerek ve-
riliyordu.  Çünkü gazeteciler kuru istatis-
tik ve çoğu kez de sahte rakamlar arkasına 
saklanarak gerçek durumu perdelemek zo-
rundaydılar (Ahmetli, 2004, 48).  Bu durum 
kitle iletişimi alanında ve yayıncılıkta Sovyet 
rejiminin iç yüzünü açıkça göstermektedir.

Sovyetlerin dışa yönelik propaganda ya-
yınlarının tahlili verilirken şöyle yazılmakta-
dır: “Sovyet propagandacılığının en başlıca 



183

kusurunun “Sovyet gerçekliği” halkasının 
kendini denetlemesi yerine, direktif  organ-
ların, hakim Marksist - Leninist ideolojisi-
nin formalaştırdığı gerçeklik modeliyle çalı-
şıyor olması ve bu modelin gerçekliğe ne ka-
dar uygun olup olmadığının farkına varılma-
masıdır.  Ki, bu uygunluk da minimum de-
recede kalıyor ve çoğu kez modelle gerçek-
lik arasında derin uçurum oluşuyordu” (Ah-
metli, 2004, 58).  Bu da onu gösteriyor ki, 
70 senelik Sovyetlerde propaganda sistemi, 
Sovyet yaşam tarzının gerçek sosyalizm ol-
gusunun değil, onun uydurulmuş kuru gö-
rüntüsünün propagandası ile uğraşmıştır.  
“Sovyet ideoloji işçilerinin sorumluluğuna 
verilen model, Sovyet toplumunun gerçek-
liğini, oradaki objektif  ilişkileri yansıtmıyor-
du.  Bu nedenle de sosyalist hayat tarzının 
propagandacıları bir nevi robota çevrilerek 
temel ilişkilerini vicdanla açımlamak, onla-
rın gelişmesine yardımcı olmak yerine “yu-
karıdan” gelen emir ve talimatları körü kö-
rüne yerine getiriyor, bu direktifl erin ger-
çeklikle ne kadar örtüştüğünün farkına var-
mıyorlardı” (Ahmetli, 2004, 60).  

1988 yılında Sovyet baskılı bir eğitim 
kitabında ise  “Dünyamız ideoloji çarpış-
ma alanıdır ve bu çarpışmada düşman ta-
rafı önceki yıllara nazaran daha da aktifl eş-
miş, aleyhimize enformasyon  propaganda-
sını daha da güçlendirmiştir” (Rüstemov, 
1988, 16) - denilerek SSCB’ye karşı ideolo-
ji ve fi kri tabanda karşı tarafın (ABD lider-
liğinde batılı kapitalist ülkelerin) üstünlüğü 
açıkça kabul edilmektedir.

1980’lerin sonlarına doğru, (1986) ABD 
başkanı Reagan’la, Gorbaçov’un Reykyavik  
görüşmelerinden sonra dışa yönelik rad-
yo yayınlarında ve geniş anlamda soğuk sa-
vaşta yeni bir aşamaya girildi.  Bu resmi gö-
rüşmede uluslararası radyo yayınları mesele-
si de masaya yatırıldı ve bunu takiben 1987 

yılının Mayıs ayından itibaren resmi Mosko-
va, Amerika’nın Sesi Radyosu’nun SSCB’de 
serbest yayınlanmasına olanak sağladı ve 
bunun karşılığında Sovyet yönetimi Küba 
üzerinden ABD’ye yönelik İngilizce yayın-
larının serbestliği sözünü aldı.  Yaklaşık bir 
sene sonra (1988) ise Sovyet yönetimi, batı 
kaynaklı diğer propaganda araçları olan Öz-
gür Avrupa Radyosu, Özgürlük Radyosu ve 
Alman Dalgası Radyosu’nun ülkesine yöne-
lik yayınlarının önündeki engelleri kaldırdı 
(Muharremov, 1999, 279).  

Bu gelişmeler (enformasyon ve radyo 
yayınları savaşında ABD liderliğinde batının 
ani sıçrayışı ve üstünlüğü) ve Garbaçov’un 
meşhur perestroykası, yenileşme, açık-
lık söylemleri ve bunu takiben daha önce 
de vurguladığımız gibi, birliği oluşturan ül-
kelerden bazılarında ortaya çıkan karışık-
lıklar - Kazakistan olayları, Dağlık Kara-
bağ sorunu, Özbekistan’da Ahıska olayla-
rı, Moldova-Dnestryanı, Gürcü Abhaz ça-
tışmaları vs. - ve vuku bulan sosyal, siyasi 
ve ekonomik istikrarsızlık 70 yıllık Sovyetler 
Birliği’ni çöküşe  sürükledi.

Yeni Dönemde Azerbaycan 
Uluslararası Radyosu’nun 
Faaliyeti

1941 yılından itibaren Sovyet ideolojisinin 
bir aracı olarak merkez güdümünde yurtdı-
şı yayınlarına başlayan Azerbaycan’ın Ulus-
lararası Radyosu (Bakü’nün Sesi),  bağımsız-
lığa geçişten sonraki yeni dönemde de bir-
takım değişikliklere giderek farklı yayın içe-
riği ile yayınlarını günümüze kadar sürdür-
mektedir.

Yeni dönemde bu radyonun ideolo-
ji maksadı değişmiş ve ülkenin bağımsızlı-
ğı, onun uluslararası ilişkiler sisteminde ken-



184

dine yer tutma mücadelesi ve ülke problem-
lerinin dünyaya duyurulması “Azerbaycan’ın 
Sesi” anonsu ile yayınlarını sürdüren Azer-
baycan Uluslararası Radyosu’nun (AUR) 
yeni ideoloji yönünü oluşturan konula-
rın başında gelmektedir.  1992 yılının Ka-
sım ayından itibaren bu radyo daha dört dil-
de – İngilizce, Fransızca, Almanca ve Rus-
ça yayınlarına başlamış (Muharremov, 1999, 
150-151) ve 1994 yılında bu dört dilde ya-
pılan yayınlar birleşerek “Batı Avrupa Dil-
lerinde Programlar” bölümünü oluşturmuş-
tur (Hudiyev, 2002, 64).      

1991 yılından günümüze kadar Azer-
baycan Uluslararası Radyosu adıyla bağım-
sız faaliyet sürdüren bu radyo, dört bölüm-
den oluşmaktadır: Haberler bölümü; Doğu 
dillerinde programlar bölümü (Türk, Arap 
ve Fars dillerinde); Güney Azerbaycan ya-
yınları bölümü (Azerbaycan Türkçesi’nde); 
Batı (Avrupa) dillerinde programlar bölümü 
(İngiliz, Alman, Fransız ve Rus dillerinde). 
8 farklı dilde yayınlarını sürdüren bu radyo-
nun günlük yayınları 7,7 saati bulmaktadır 
(Alizade ve Muharremli, 2006, 64-65).

Günümüzde eski Sovyet anlayışından 
kurtulmaya ve yabancı ülkelerdeki dinleyi-
cilerine çağdaş programlar sunmaya çalışan 
AUR, Arap, Fars ve Türk dillerinde yayın-
larını gerçekleştirdiği Doğu dillerinde prog-
ramlar bölümünde işlenen konular ve ha-
berlerin ağırlıkta olanları şunlardır:

• 1988 yılından beri Ermenistan’ın 
haksız talepleri ile ortaya çıkan Dağ-
lık Karabağ sorunu,  savaşla ilgili or-
taya çıkan gelişmeler ve ülkenin için-
de bulunduğu durum;

• Azerbaycan’ın bağımsızlığını tanı-
yan ilk kardeş ülke olarak Türkiye ile 
her alanda ilişkilerin pekiştirilmesi; 
Sözde Ermeni soykırımı ve Erme-

ni meselesi;

• Azerbaycan’ın iç ve dış siyaseti ve 
İran’la yapılan ticari ilişkiler, kültü-
rel konular, Arap ülkeleri ile işbirli-
ği vs. (Muharremov, 1999, 152-160).

AUR’un bir diğer bölümü olan Güney 
Azerbaycan yayınları bölümünün Azerbay-
can Türkçesi’nde faaliyeti 1979’da yapılan 
İran devriminden sonra daha da artmıştır.  
Önceleri Moskova güdümünde SSCB-İran 
siyasetinin Batıya karşı takındığı tutum doğ-
rultusunda yayın içeriğine bürünen Güney 
Azerbaycan yayınları bölümü, günümüzde 
Güney Azerbaycan’daki soydaşlara yönelik 
kültürel ağırlıklı programlar hazırlayıp sun-
maktadır.  Başlarda 1 saat olan yayın süresi 
de arttırılarak günlük 2 saat 45 dakikaya çı-
kartılmıştır. Bu bölüm yayınlarında Güney 
Azerbaycan’da yaşayan soydaşlarla manevi 
bağın pekişmesine çok önem vermekte ve 
bunu bir görev saymaktadır (Muharremov, 
1999, 160-164).  Güney Azerbaycan’da milli 
benliğin uyanmasında, kültür ve edebiyatın 
yeşermesinde AUR’un Güney Azerbaycan 
yayınları bölümünün rolünün kayda değer 
olduğu (Hudiyev, 2002, 75) belirtilmektedir. 
Bir başka kaynakta ise, dünya Azerbaycan-
lılarının teşkilatlanmasındaki AUR’un öne-
minden bahsedilmekte ve İran dışında ya-
şayan Azerbaycanlıların da AUR’un Gü-
ney Azerbaycan yayınları bölümünün prog-
ramlarını her daim dinlediği ve bu radyonun 
dünya Azerbaycanlılarının sesine dönüştüğü 
(Veliyev, 2007, 12) vurgulanmaktadır. 

Yukarıda da belirttiğimiz gibi, Azerbay-
can bağımsızlığını ilan ettikten sonra özgür 
irade ile AUR, yenileşme ve değişme ihtiya-
cı hissetmiş ve 1992 yılından itibaren ilk ola-
rak İngilizce yayınlara başlayan ve ardı ardı-
na Fransızca, Almanca ve Rusçayı da bu ya-
yınlarına ekleyen Batı dillerinde programlar 
bölümünü açmıştır.  Bu bölümün yayınları-



185

nın ana çizgisini ise bağımsız Azerbaycan’ın 
günümüz hayatına dair haberler ve çağdaş 
gelişim sürecinin kronolojisi oluşturmakta-
dır.  Bu yayınların yaklaşık ilk 10 dakikasını 
ülke içi haberler (siyasi, toplumsal ve ekono-
mik gelişmeler) teşkil etmekte ve program-
ların temel amacı uluslararası alanda, Batı 
ülkelerinde Azerbaycan’ı tanıtmak, onun 
demokrasi yolundaki gelişmelerine ışık tut-
mak ve ayrıca bazı ülkelerde (ör. Fransa’da) 
Azerbaycan’la bağlı oluşturulmuş olum-
suz fi kirleri ortadan kaldırmaktan ibarettir.  
Daha tam olarak dinleyici kitlesini oluştu-
ramayan bu yayınlarla dünyanın veya batı-
nın Azerbaycan’la ilgili düşüncesini değiştir-
mek mümkün değildir (Muharremov, 1999, 
165-166).

AUR’un genel olarak dinleyici kitlesin-
den ve yayın alanından bahseden yazarımız, 
yayınların daha çok yakın ve orta doğu ül-
kelerine yapıldığını hatırlatarak, yaklaşık 
5,6 milyon km² olan bu bölgede yaşayan 
180 milyondan çok insandan tahmini ra-
kam olarak 45 milyonunun radyo yayınları-
nı dinlediğini (Ahmetli, 2004, 67) belirtmek-
te ve 1991’den bu yana her ne kadar çeşitli 
değişiklikler ve yenilikler yapılsa da eski üs-
lubun, eski konuların yine ağırlıkta olduğu 
için AUR’ un dışa yönelik siyasi yayınların-
da  pek bir ilerleyiş yaşanmadığından (Ah-
metli, 2004, 54) üzüntü duymaktadır.  Bu da 
radyonun etki alanının zayıf  olduğunu gös-
termektedir.  

Şunu da vurgulamakta yarar var ki, So-
ğuk Savaş döneminde Sovyetlere karşı pro-
paganda aracı olarak kullanılan batı mer-
kezli radyolarda Azerbaycan’a yönelik baş-
layan Azerbaycan Türkçesi’ndeki yayınlar 
günümüzde de devam etmektedir.  Yazarı-
mız: “Prag’dan Özgürlük, Londra’dan BBC, 
Washington’dan Amerika’nın Sesi radyola-
rı her ne kadar batı güdümlü ve kendi dev-

letlerinin bakış açısıyla Azerbaycan’a yayın-
lar gerçekleştirseler de, bu aynı zamanda 
Azerbaycan’ın da uluslararası düzeyde sesi 
olabilmektedir” (Muharremov, 1999, 175) - 
diyerek bir değerlendirme yapmaktadır.  Bu-
radan da anlaşılıyor ki, AUR kendi ülkesin-
den yayınlanmasına rağmen zayıf  kalmakta 
ve gelişmiş batılı ülkelerin radyoları bu an-
lamda üstünlük teşkil etmektedir.

Azerbaycan Uluslararası Radyosu’nun 
günümüzde etkinliği azalsa da 8 ayrı dilde 
yurtdışı yayınlarını sürdürmektedir. 

Sonuç

Radyonun ortaya çıkışı ve 1920’lerden iti-
baren hızla yaygınlaşması, bir ülkeden di-
ğer ülke ve ülkelere yönelik yurtdışı radyo 
yayınlarının başlamasını da beraberinde ge-
tirmiştir. 1925’lerden itibaren ulusal sınırla-
rı aşarak uluslararası dinleyici kitlesine ula-
şan dışa yönelik radyo yayınları çok geçme-
den komünizm propagandası yapan Sovyet-
ler Birliği ile kapitalist Batılı ülkeler arasın-
da enformasyon savaşına dönüşmüştür.  Bu 
propaganda yayınları 2. Dünya Savaşı yılla-
rında ve sonrasında daha da artarak devam 
etmiştir.  Kendi düşünce biçimi ve ideolojisi 
doğrultusunda diğerlerini etkileme amacıyla 
yurt dışına siyasi radyo yayınlarını geliştiren 
ülkelerden komünizmi destekleyenler Sov-
yetler Birliği liderliğinde, komünizme karşı 
çıkan kapitalist Batılı ülkeler ise ABD lider-
liğinde iki ayrı kutupta birleşmişlerdir.

Sovyetler Birliği’nde merkez Moskova 
Radyosu’nun dışında birliği oluşturan stra-
teji öneme sahip bazı ülkelerden de yabancı 
dillerde yurt dışına yönelik propaganda ya-
yınları hız kazanmıştır. Bu ülkelerden biri de 
70 sene Sovyet yönetimi ile yönetilen Azer-
baycan olmuştur.       



186

Özellikle strateji konumlu Türkiye ve 
İran başta olmakla Doğu ülkelerine yönelik 
1941 yılından itibaren yayınlarına başlayan 
Azerbaycan Uluslararası Radyosu (AUR), 
2.Dünya Savaşı’ndan sonra gelişen Soğuk Sa-
vaş döneminde merkez ideolojinin propa-
ganda aracı olarak dış ülkelere yönelik Türk-
çe, Farsça, Arapça ve Azerbaycan Türkçesin-
de faaliyet göstermiştir. Merkez radyosunda 
da olduğu gibi bu radyo yayınlarının (özel-
likle haber bültenleri) fonksiyonlarından biri 
de burjuva ideolojisine karşı antipropagan-
dadan ibaret olmuştur. ABD’nin başını çek-
tiği Batı ile SSCB arasında süren, “Enfor-
masyon Savaşı” olarak da nitelendirilen So-
ğuk Savaş yıllarında AUR, dışa yönelik yayın-
larını 1980’lerin sonlarına kadar devam ettir-
miştir. Gorbaçov’un ünlü perestroykası (ye-
niden yapılanma) ve glasnostu (açıklık) ile 
başlayan değişim sürecini de takiben Sovyet-
ler Biliği’nin dağılmasından sonra AUR, tam 
19 yıldır ki, pek etkin olmasa da sekiz ayrı dil-
de bağımsız Azerbaycan’ın sesi olarak yayın-
larını sürdürmektedir.  

Kaynakça

Ahmedov, Nasir (1990). Sesler İçinde. Bakü: 
Işık Yayınları.

Ahmedov, Nasir (1988).  “Yakın ve Orta 
Doğu Ülkelerine Yönelik Sovyetlerin Dış 
Siyasi Propagandasının Karakteri ve Te-
mel Prensipleri”, Azerbaycan Basını, Tele-
vizyonu ve Radyosunun Gelişim Eğilimle-
ri. Bakü: Az. SSC Halk Eğitim Bakanlığı Ya-
yınları.

Ahmetli, Nasir (2004). Dışa Yönelik Siyasi 
Propaganda Sisteminde Kitle İletişim Araç-
ları. Bakü: Bakü Üniversitesi Yayınları.

Ahmetli, Nasir (2003). “Azerbaycan Ulusla-
rarası Radyosunun Yaranması ve Faaliyeti-

nin İlk Dönemi”. Azerbaycan Basını Bugün 
Dergisi.  Sayı: 7. 

Alizade, M. Yalçın (1991). Radyo Gazeteci-
liğinin Temelleri. Bakü: Bakü Devlet Üni-
versitesi Yayınları.

Alizade, M. Yalçın, Muharremli, M. Gulu 
(2006). Azerbaycan Efi ri (Yayını), Tarih ve 
Çağdaşlık. Bakü: Nurlan Yayınları.

Cavalier, Jean- Jacques (2004). Dünden Bu-
güne Medya ve İletişim Teknolojileri. Çev: 
Mete Çamdereli. İstanbul: Salyangoz Yayın-
ları.

Çerkesov, Büyükağa (1985). Kitle İletişim 
ve Propaganda Araçlarının Evrensel Terbi-
yede Rolü. Bakü: Az. SSC “Bilik” Cemiye-
ti Yayınları.

Giritli, İsmet. Günümüzde Haberleşme ve 
Bazı Sorunları, İstanbul: Filiz Kitabevi.

Hudiyev, Nizami (2002). Radyo, Televiz-
yon ve Edebi Dil. Bakü: Azerbaycan Dev-
let Neşriyatı Yayınları.

Kaypakoğlu, Serdar (2004). Küresel Medya 
ve Kültürel Değişim. İstanbul: Naos Yayın-
ları.

Mattelart, Armand (2001). İletişimin Dün-
yasallaşması. Çev: Halime Yücel. İstanbul: 
İletişim Yayınları.

Muharremov, Gulu (1999). Radyo Dalgala-
rında. Bakü: Azerbaycan Devlet Yayınları. 

Rüstemov, A. (1988). “İdeoloji Mücadelede 
Enformasyon Açıklığı”, Azerbaycan Basını, 
Televizyonu ve Radyosunun Gelişim Eği-
limleri. Bakü: Az. SSC Halk Eğitim Bakan-
lığı Yayınları.

Veliyev, Mehman (31 Ağustos 2007). “Ulus-
lararası Radyonun Dünya Azerbaycanlıları-
nın Teşkilatlanmasında Rolü”. Ekran Efi r 
Gazetesi. Sayı: 33(2608).




