
44 · kültür ve iletişim · culture & communication 

References 

Austr.ı.liun Bro.:ıdcasting Tribunul (1992). Aııstmlimı Broadwstiııg Trilıııııal Mııııııal. 
2nd ed. Sydney: AUT. 

Bnll, W. M. (1938). Prts:1, Radia ıııııl World Affrıirs: Aııstrıılia's Oııtlook. 
Melbourne: Oxford Univcrsity Press. 

Gcrdes, P. & Churlicr, P. (1985). TV Nı•ws - Tlıat's Tlu· Way it Was. Sydney: AFTS. 

I-fonningh.ı.m, J. (1988). L(>okiııg at Tclroisioıı Nı•ws. Melbourne: Longmnn 
Cheshirc. · 

Holden, W. S. (1961). Aııstrıı/irı Gues to Prrss. Dctroit: Wuyne St.:ıte Univcrsity Press. 

Lindley, D. (1993). ''Spatial Binsin the Reporting of Intern.ı.tionnl News in Austr.:ı.lia." 
Aııstrrılimı Sfııı/ies iıı foıınuılism 2: 270-287. 

Nobk•, G. & Noble, E. (1980-81). "Forcign News in tlıe New South Walcs Medi.:ı." 
Aııstrııliı:ııı Sctm 9 & 10: -19-65. 

Osbornc, G. (1997). "Willi.:ı.m Macmahon Bali: t\.1.:ıking Coınmunic.ı.tion Viablc." 
AııM.ıılimı Juıırmıl ıifCommımicnlioıı 2·1(3): 65-s,ı. 

Overton, D. (1989). "Two worlds: lntcrnntionul Covcr.:ıge on the ABC .ınd SUS TV 
Evcning Ncws." Mcditı lııformııtioıı Aııstralia 52: 36-41. 

Purlinment of thc Commonwcultlı of Australiıı (1909). Prcss Cablc Service Commit!cc 
Report. Joıırwıl of tlır Sımrıtı! 1: 87-401. 

Putnis, P. (1996). ''Tlıe Product-ion of Ovcrscııs Ncws at Clı.:ınncl 7." Nfrdiıı 
Iııfcnııılfoıınl Aırstralin 82: 92-107. 

Putnis, P. (1997). "News Flow in tlw Asi.:ı.-I'.ıcific Rcgion: Is thc Public lnterest Bcing 
Scrved?" ln Cross Cııltııml Froııtit'Ts: Ct11tfl'rı·ııce Prııcccdi11gs. H. J.ımes (cd.). 
Canberrıı: Univı;,rsily of C.ınbcrra. 66-78. 

Putnb, P. (f998). "Australi.:ın Prı•ss Covcr.ı.gc of tlıe 1995 Muroro.ı'Nude.ı.r Test." Asiıı 
Pııcific Medirı Eılııcrıtor 5: 38-50. 

Putnis, l\ (1999). 'The Prcss C.ı.blc Monopoly 1895-1909: A Case Study of Au:.truliıın 
!'vkdia Policy Devdopnwnt" Media lııtaıuıtio11rıl Aııstmlin 19: 139-155. 

Putnis, P., Pt•nlı.ıllurick, J. & Oourk, tı.1. (1997). Cultur,11 Crossro.ıds: Austrıılin's 
Inkmntion.ı\ Nt•ws Map .:ı.nd Its Sign.ific.ı.ncc. Papcr Prcsented to tl\c Cultur.ı.l 
Cross Ro.,ds Confcrcnce. Australi.ın Key Centre for Cu\turul and Mcdia Policy. 

Sydncy. 

Srcbcrny, A. & SteVCrL'>On, R. (1999). "Comp.:ır.:ıtive An.:ılyscs of Internutionul Ncws 
Flow: An Ex.ımplc of Global Media Monitoring." In lııferııatioııal Mcdia 
Moııitoriıı:;ı. K. Nordcnstrcng & tı.t S. Griffin (eds.). Cresskill, NJ: Hampton 
Press. 59-72. 

Srebcrny, A., Putnis, P., Pcnhallurick, J. & Bourk, M. (1998). Commonwcalth, 
Common Knowlcdge? Thc Mutu.:ıl Ncws Represent.ı.tions of Brit.ıin .:ı.nd 
Austra\i.ı., P.:ıpcr Presented to the Intcrnatic ı.ı.l Associntion for Medi.:ı .ınd 
Communication Rcsca,rch General Assembıy .:ı.nd Conference, Glasgow. 

Sreberny-Molıo.nım;'.ldi, A., Nordcnstrcng, K., Ste, cnson, R. & Ugbo.:ı.jalı (1985). 
Foreigıı News iıı tin• Media: lııll'fıı(lfioııal Rcportiııg iıı 29 Coııııfries. P.:ıris: 

UNESCO. 

UNESCO (1953). News Agcııcics: T/ır!ir Strııctıırt mul Optrııfioıı. P.:ıris: UNESCO. 

Media Policies in Turk:ey 
Since 1990 

Abstract 

in Turkey, Turkish Radi? an? Te!evision Corporntion (TRT) WilS the one and only institution 
that h~s the broadc~stıng rıgh.t~ ~nti! 1990. However. the international impacts of polices 
reg~rdıng doregulatıon and prıvıtızatıon of media envlronment has begun to open up a new 
era ın '.urkey by the natıonal policles of Mother!and Party {ANAP) that started to be in 
power ın.earl~1980s. Cosequ.ently, withi? .this new era Turkish media scene is subjected to 
the polorıfıcatıon of new radıo and televısıon broadcasters tlıose wifl be the dominant 
actors to shape the rnedia .sector in Turkey starting frorn 1990s upto now. Tiıis paper aims 
to tra~e back !he early .history of 'private' broadcastjng in T urkey by giving particular 
attentı~n '.o the dynamıcs of '.c~ently ernerging media market. By doing so, tlıe 
underpınnıng aspects of medıa ındustry of 2000s in Turkey can be better eva!uated. 

kültür ve iletişim · cu/ture & communication © 2001 • 4(2) • yaz/summer: 45-53 

45 

Bülent Çaplı 
Ankara Üniversitesi 
iletişim Fakültesi 



46 · kültür ve iletişim • cufture & communication 

Media Policies ın Turkey 
Since 1990 

lntroduction 

Until 1990, the word "television" was, in Turkey, 
immediately associated with TRT, the Turkish Radio and 
Television Corporation. The constitution of the Republic of 
Turkey had awarded the sole broadcasting rights to the TRT. 

Although the constitution specilically stated that ali 

radio and television broadcasts would be conducted in 
conformity with the principles of impartiality, TRT had 
never been politically impartial - the status of the TRT was 
typical of government influence at the executive level. The 
director general and the n1eınbers ~f the adıninistrative 
council were appointed by the council of ministers. For this 
reason, TRT had always been responsive to the governn1ent's 

wishes. With some exceptions, the general directors had 
occupied their positions at the discretion of the government. 

in mid 1990, however, with the receipt of the first 
signals ofa privately owned television station, which started 
broadcasting ta Turkey via satellite from Federal Germany, 
there began a new er ı in Turkey's television. Although 
perfectly aware of i ·.s obvious illegal position, the 

government did not ııesitate to give the green light to 
Turkey's first private television channel Star 1, established 
by the young dashing business executive Cem Uzan and 
Ahmet Özal, who happened to be President Turgut Özal's 

son. 

Çaplı · Media Policies in Turkey Since 1990 • 47 

As the curtain of this new era ,vent up, one by one a whole 

host of new, private radio and television channels began to reach 
the Turkish viewers. 

At first, receivers and satellite dishes were needed to watch 

these broadcnsts reaching Turkey via satellite. The private 

televisian coınpanies started a can1paign together ,vith the dish­

manufacturing firms ta improve the sales of the new satellite 
dishes, or in other words, in order to extend the penetration of their 

own broadcasls. As it tumed out, the privately owned channel, 

Star !, would not have ta wait lor the results of the dish selling 

caınpaign in order ta reach a far greater nun1bcr of viewers. The 

ınayors of several cities in variaus parts of Turkey, clairning that 

they had na other motive than that of opening up new horizons lor 
tl1e viewers, established "television stations" in their own regions. 

The basic feat:ure of these stations was ta h.ın1 l11e hitl1erto satellite 

broadcasts into terrestrial ones; tl1at is, to receive the satellite 

broadcasts through satellite dishes and to emit them ta the local 

receiv~rs. ln tlUs way, a large nuı.nber of viewers in several 

different regions of Turkey were sudclenly presented with the 

opportunity of watching these new and "private" television 

channels without going to any extra lmuble at ali ta receive them. 

in actual fact, tlıese developments were the first signs of a great 
storm that was soon break in the sphere of television. 

By the mid 1990, there were seven private channels 

broadcasting nationally in Turkey via satellite. When the five TRT 



48 • kültür ve iletişim . culture & communicatiorı 

chruınels tVere added to these, a ratl1er dran1atic picture emerged. 

in fact, that was not the whole of the picture porh·ayiııg tlıe state of 

television iıı Turkey, as there were alsa hundreds of loca! television 

channels of varyiııg sizes, especially iıı the big cities. The coınınon 
feature of all these channels was their use of eleclTomagnetic waves. 

]t was at this point that the first starın -"The Frequency 

Starın", as it ınay be called- broke. These television statio~s, 
which should have broadcast their programs at certaın 

frequency interviıls, started using the available electromagnetic 

spectrum irregularly, witlıout a license to do so. 

Thus, as an outcoıne, the totally unplanned usage of the 
already limited frequency capacity led to the introduction of the 
viewers to a brand new concept which they had never before 

met -"Electronic Pollution". The electronic pollution reached 
suclı heights that Turkish viewers almost came to the poiııt 

where they wished far the old days when there was only one 
television channel to watch. This was due to the fact that there 

was no longer any .guarantee that they could watch any 
broadcast with the same clarity or quality of picture and sound 

as they had received it even the evening before. 

Moreover, the institution that was responsible for the 

planning and organization of ali frequency usage and bore the 

obligation of preventing such chaos, the Wireless General 
Directorate (TGM), could do nothing but stand by helplessly m 

the face of these developments. in actual fact the TGM had 
accused the transmission stations of breaking the law and had 
ınanaged to temporarily elese down a mımber of them. 

However, the judges of the loca! courts where such cases were 
heard looke,' warınly upon the arrival of new channels. 

Regulatory Structure 
- "The Battle for New Legislation" 
The main problem was that there was neither a law to 

regulate newly eınerged private radio and television stations 

Çaj,Jı • fı.,1edia Policies in rurkey Since 7990· 49 

nar a regulatory body to assign frequencies to private operators 
and regulate channels. 

By 1993, no concrete steps were taken to provide a new law 

to regulate electronic coınmunications. The developments 

concerning the new legal arrangen1ents were taking place at a 
snail's pace. 

üne of the reasons lor the delay, was the vastness of the 
teclmical problems that had to be solved. in order far tlıe radio 

frequencies to be assigned to private and public institutions, a 
highly detailed frequency plan of the whole country had to be 
ınade. 

Another factor underlying the delay in change of the law 
pertaining to telecommunications was that a great ınany people 

are satisfied with the situation. The private television companies 

were also endeavoring to maintain good relations with the 

government because of their fears that the new law concerning 

telecommunications might eventually bring them more harms 

than good. Furthermore, the private television companies 

wanted the present incongruous sihıation to continue far as long 

as possible because they established a costly technical 

infrastructure and iıigned long-terın contracts far the lease of 
their satellite channels. Even tlıough tlıese channels use the 

radio frequencies allocated to Turkey, they did not pay any 
license fee. 

The end came rather unexpectedly far ali private radio 
stations and loca! television channels. The Ministry of the 
Interior published a circular on January 1993 that led to even 

furtJ,er turınoil. Witlı this netice that was sent ou• to the 

governors of ali the provinces in Turkey, the Ministry 
announced that ali private radio and television stations in 

Turkey were illegal and ordered that the necessary steps be 

taken far tlıem to be closed down. it later became clear that this 

notice was covertly ain1ed at the Islamic radio and television 

. stations tlıat had recently begun to flourish in many towns al! 



50 • kültür ve iletişim • cufture & comrrıunıcation 

over Turkey. Apparently, the National Security Council had 

held a nıeeting_on the issue of the closure of radio and television 

stations transnıitting these kinds of Islanıic broadcasts and had 

ordered that these stations be closely observed. 

The efforts to close down these stations fai!ed becmıse the 

scope of the operation had been much too wide. Apart from a 
few exceptions, all the private radio and television stations thus 

continued to transnıit their O\Vn broadcasts until March 1993. 

This tin1e, the Wireless General Directorate, ordered the 

governors of Turkey's 76 provinces to close down the radio and 

television stations. it \Vas declared that the stations were illegal 

and operating without Hcenses, causing frequency interference 

\Vith vital air traffic, navat coast guard and police 

connnunications. The provincial authorities were ordered ta 

confiscatc all radio equipınent and transnıitters if the stations 

did not cease broadcasting. The governn1ent ınade it clear that 

the ban would not be applied to private television channels that 

beanı broadcasls fronı outside the country via satellite. The 
Prinıe Minlster Süleynıan Deınirel said that until Turkey's la\VS, 

governing vvireless coınn1unications wcre changcd, the private 

radio and tclevision would not be allovved to operate. ~riıne 
n1inister was adaın~.nt to go ahead to close private stations. Asa 
result, altogether nearly 700 loca! radio and television stations 

were shut down. The survivals of this operation \Vere the 

privatc television channels reaching Turkish audience via 
satellites. The governnıent didn't even touch the transnıitters of 

these channels. They freely continued operaling as usual. 

The staffers of the defunct radio and telcvision stations and 

people in general started countrywide protest ac:ion. People 
1ttached black ribbons to their car antennas, gath·~rcd around 

buildings where their beloved radios used to be, and collected 

signatures in protest of the governnıenl. 

Meantiıne, it becanıe clear for thc entrepreneurs that the 

stability of the market and its long-term profitability hinged on 

Çaplı· Media Poliôl's in Turkey Since 1990· 51 

the government's ability to expedite a sound broadcast law that 
would facilitate and encourage competilion and expansion in a 

secure political and economic environment. 

The most important single obstacle for the privately owned 

television. coınpanies to overcome was the article 133 of the 

constitution that stated tlıat "Radio and television stations itı. 

Turkey may only be established by the state." Despite the fact 
that all the political parties represented in the Turkish 

parliament were unanimously agreed that this article should be 

changed, any change to the constitution was constantly being 

brought to a halt by discord on the provisions of the 
amendınent. 

Finally, the Parliament passed in August 1993 the proposal 
to amend the constitutional article 133, lifting the state 

ınonopoly on radio and television broadcasting. 

Following the Constitutional change, long awaited Law 

caıne into effect in April 1994. Radio and Television Law was 

passed by parliament to regulat~ both private and public service 

broadcasting. The law envisioned the establishment ofa Radio 

and Television Supreme Council (RTÜK), to regulate the 

activities of the public and private television stations. This 

Council was assigned the duty of allotting frequencies, channels 

and transmission licenses to all broadcasting stations. Having 

experienced the results of the previous body working with next 

to no powers of sanction, the government decided to endow this 
new organ with the right to confiscate station's broadcasting 

license whenever it sees fit. According to law, the new Council 

was to be ınade up of nine members appointed by the Turkish 
Parliament. 

The enactınent of the law did not solvc all the probleıns as 

it had been expected to do. in fact, the law drew many criticisms 

form different actors of the broadcasting policy coınmunity. 

First criticism was about the way which the Supreme Council 

was forıned. The Council was believed to be overtly political. 



52 · kültür ve iletişim · culture & communicatıon 

Acording to critics, this would damage the impartiality of the 

Council. Secondly, the range of sanctions was considered as 

strict controls over the broadcasting stations. 

The Attempts to Allocate Frequencies 

The Council's first job was to prepare a detailed frequency 

plan of Turkey's national electromagnetic spectrurn. Far this 

purpose, the Council assigned Bilkent University to make a 

comprehensive frequency plan. Then, the Council rnade an 
announcen1ent to all private television and radio owners to 

apply far operation licences and far frequency allocation. The 
announcement concluded that stations having not applied to the 

Council would be banned from transmission. By the end of 1995, 

applications were already being filed and the frequency plan 

was completed. Then, applicants started a long wait far the 

Council's decision to finalise the applications. The applicants 

were anxious that some of them would be aut of the race as a 

result of frequency scarcity which would not accommodate all 

of them. 

The competetive tender for frequency and channel 

allocation, was finally made in 1997. This competetive tender 

which was the first of the series, was to award the licences far 

local television stations. The Council' s original plan was to first 

start with thc bidders far loca] television channels, then to 

award the licences far national channels. But the Council had 

never hada chance to go over to the second phase of the original 

plan. The Council's decision to award licences far loca] 

television channels had been discu·;sed throughly by the 

National Security Board of Turkey; the result of this discussion. 
was to 'advise' the Supreme Council to cancel its decision on the 

awards. The main motive behind The National Security Board' s 

decision was the fear that Islamic circles were to be awarded 

with the television licences. Then the Supreme Council started 

looking far alternative ways far preventing Islamic capital from 

Çaplı• Media Policies in Turkey Since 1990 • 53 

enteri~g the electronic media sector. Finally, by 1998 the Council 
ın conıunction with the The National Security Board's ad . . d , VIB~ 
ıssue a new procedure to be fallowed by the bidders far both 
loca! and national licences. The new proccdure required owners 
and top managers of the bidding companies to obtain a national 
securıty clearence document from the Primeministry. lt will 

only be those applicants who :"ili satisfy these requirements 
whose cash bıds wıll be considered. The pirmary purpose of this 
oblıgatory. procedure was to impede the Islamic and 
separatıonıst companies. The Council announced its intention to 

complete the issuing process of national security passes by the 
enci of 199.9. As of 2001, seven years after the enactrnent of the 
L~w ali prıvate radio and television channels are still operating 
wıthout a licence. 

Conclusion 

By and large, the actions of policy ınakers lıave been limited 
to reaclıve policies, "designed to cope with, or adopt to, the 
consequences of changes, rather tlıan anticipating (and so 
ıııfluencıııg) tlıe consequences. Tlıe policy makers have not been 
been. concerned witlı the complex problems associated witlı 
polıtıcal, economic and cultural aspects. 

' The regulatory policy in media reflects tlıe farces of 
clemand-pull' as well as 'teclınology-puslı', making broadcasting 

less stable sector. 


